13v kirjailija?

kirjailija13

Moro! Oon 13v poika ja oon aloittanu kirjan kirjottamisen. Tarkotus olis saada kirja valmiiks yläasteen aikana. Myös julkasta. Voiko mun ikäinen julkasta kirjaa esim. Otavalle vai onko se vanhempien hoidettavana? Kiitti vastauksista jo etukäteen.

29

1724

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hinterhaus

      Kysy Leena Lehtolaiselta tai Annamaria Mennolalta. Ovat julkaisseet kirjoja suunnilleen sinun ikäisenäsi.

      • Anonyymi

        Leena Lehtolaisen täti taisi olla silloin kustannustoimittajana Tammella. ;)


    • peukut pystyyn

      ikä ei ole este. onnea kirjoittajan urallesi!

    • 4236

      Hienoa, että on ikäisiäsiäsi poikia, jotka pitävät kirjoittamisesta.
      Muista kuitenkin, että kirjoittaminen on vain osa elämää. Käy koulua, saa hyviä numeroita ja muista elää normaalia nuoren elämää. Siten saat aiheita, mistä kirjoittaa. Suomessa on liikaa kirjailijoita, jotka eivät osaa kirjoittaa kuin omasta navastaan ja kirjoittamisestaan.

      Jos sinulla on varakkaat vanhemmat, niin he saattavat ehdottaa sinulle omakustannetta. He jopa saattavat huijata sinut siihen niin, että et edes tiedä kyseessä olevan omakustannekustantamon.
      Ole tarkka, älä lähde sellaiseen mukaan. Olen nähnyt, kuinka nuoresta tehdään "kirjailijaa" suurella rahalla.
      Et kai halua, että naapurit, kaverit, opettajat ym. joutuvat kokemaan myötähäpeää vuoksesi?

    • Kirjastosetä

      Tsemppiä ja uskoa omaan kirjoittamiseen! Voit ilman muuta tarjota tekstiäsi Otavalle tai muille isoille kustantamoille, mutta muista se, että vain hyvin pieni prosentti päätyy julkaistavaksi. Älä silti lannistu vaikkei heti tärppäisi. Kirjailijalle ei ole oikeaa ikää, voit olla 13 tai 93 aloittaessasi.
      Muista, ettei koskaan kannata kirjoittaa miellyttääkseen ketään muita kuin itseäsi.

      • adsasczzds

        Joo, eihän tuo kirjoittaminen ikää katso. Itselläni valitettavasti tuo jäi aikanaan nuoruuteen lähinnä porukoiden negatiivisuuden vuoksi. Eivät olleet mitään kovin kannustavia, päinvastoin, ja kai mun olisi pitänyt sitten riehua kaljakassien kanssa kylillä, toikkaroida mopon kanssa ja ties mitä "tärkeätä ikään kuuluvaa", kuten muidenkin teini-ikäisten poikien..
        Eli hyvä juttu, kun haluat kirjoittaa ja pidä siitä innostasi kiinni. Ihan oikeasti, älä anna minkään lannistaa sinua tuon(kaan) suhteen.
        Otava, WSOY ovat ainakin isoja kustantamoita, heille kannattaa tarjota tekstiäsi. Tiedä sitten, millainen kustantamo tämä Johnny Kniga on..?


    • Kirjoittelemisiin!

      Kaikki riippuu kielen, rakenteen ja hahmojen luomisen omintakeisuudesta. Nuorella ihmisellä voi olla raikas asenne maailmaan ja kirjallisuuteen, jolloin sinulla on kaikki mahdollisuudet onnistua isollakin kustantajalla.

      Omakustanne ei liene ura-ajattelun kannalta erityisen mielekäs.

    • 14 ja ei

      Itse aloitin kirjan tekemisen 14 vuotiaana. Nyt olen 39 eikä ole vieläkään tärpännyt, eikä välttämättä tärppää. Kannattaa vakavasti pohtia mihin kallisarvoista elämäänsä tuhlaa.

    • Hei.
      Minulla on yleisesti katsottuna sama ongelma. Olen 13v tyttö ja kirjoitan parhaan kaverini kanssa kirjaa. (sivu 100 juuri ylitetty)
      Monissa paikoissa lukee, että ikä ei vaikuta kirjan julkaisemiseen, joten epäiltävästi se ei sitten ole este. Toki isot julkaisijat voivat pitää lasten kirjoittaman kirjan julkaisemista huonona ideana, eivätkä siksi julkaise sitä. Itse minä olen sitä mieltä, että jos jollain on mielikuvitusta, niin lapsilla. Osataanhan me kuvitella kaikkea pelottavaa sinne sängynkin alle. Pienistä hiiristä valtaviin tappajanorsuihin, jotka eivät sängyn alle edes mahdu. Silti se norsu on siellä.
      Älä lannistu jos ei heti tärppää. Voi olla, että jotkut valittavat, että ovat 14-vuotiaina yrittäneet julkaista kirjan ja ovat nyt jo 30-50 vuotiaita, mutta se ei jostain syystä onnistu. Saataa olla että heidän kirjansa eivät ole tarpeeksi mielenkiintoisia, esimerkiksi vaikka otavan mielestä. Vaikka joku yrittää aina lannistaa, ja sanoo, että tuhlaat vaan elämääsi, niin älä välitä. Minä en ymmärrä sitä asennetta. Jos kirjoittaa tunnin illassa, vaikka neljä tai jos on nopea, niin ehkä kuusi sivua. Siitä se lähtee eikä elämää kulu mitenkään 'hukkaan'. Hyviä mielikuvitusretkiä.
      Ps. Jos kirjasi on fantasia, muista tehdä kaikkea yliluonnollista sinne kirjaan. Jos joku tuntuu mahdottomalta, niin suunnitele sitä pikkuhiljaa. Hitaasti hyvä tulee.

      • Anonyymi

        Millä sovelluksella kirjoittatte kaverisi kanssa kirjaa


    • aikaista

      Heh. Olet niin nuori, ettei vielä kannata lähetellä käsikirjoituksia kustantajalle. Kirjoittaa toki kannattaa.

    • Kerro toki mikä estää? En ymmärrä miksi kaikki yrittävät aina lannistaa sellaisia asioita, mitä joku nuori haluaa tehdä...
      Voi olla, että nuoria kannattaa varoittaa siitä, että se ei välttämättä heti tai koskaan tule onnistumaan mutta hiton hyvä kysymys:


      Mikä naurattaa?

      Se, että lapsi yrittää tehdä jotain suurta vai se, että kirjoittaminen on nössöille ja lapsellisille ihmisille? Kerro toki

      • lastenhuoneen ninja

        Tuskin kukaan yrittää lannistaa. Ongelma on siinä, että vaikka olisit huippulahjakas ja käsikirjoituksesi olisi maailman paras, sitä ei välttämättä silti julkaista. Sitä ei välttämättä silti kukaan jaksa lukea. Samoin palaute, joka tulee ulkopuolisilta, voi olla niin musertavaa, että kirjoittaminen loppuu kuin seinään.

        Sen takia kannattaa aloittaa kirjoittaminen pelkästään omaksi iloksi ja kirjoittaa sellaista, joka ilahduttaa itseä. Vasta kun tyyli vakautuu ja itsevarmuus kirjoittamisen suhteen kasvaa, on aika alkaa tyrkyttää tekstejään ulkopuolisille. Ja silloinkin kannattaa varautua siihen, että p*skaa sataa niskaan. Ja sitä sataa, vaikka teksti olisi hyvä. Kritiikistä täytyy myös oppia erottelemaan ne, jotka haukkuu vain haukkumisen ilosta ja ne, jotka oikeasti yrittävät auttaa.

        Itse aloitin kirjoittamisen 9-vuotiaana. 12-vuotiaana kirjoitin jo pitkiä juttuja. Olin muistaakseni 12v, kun olin saanut pitkän tekstin valmiiksi ja ojensin sen kesällä mökille sukulaisille luettavaksi. Sain pitkät naurut kirjoituksen otsikosta! Kukaan ei edes lukenut sitä, mutta otsikolle naurettiin pitkään. 13-vuotiaana annoin reilun 200-sivuisen tekstini äidille luettavaksi. Siinä se teksti lojui koskemattomana viikosta toiseen, kunnes otin sen pois, eikä äiti koskaan kysynyt sen perään. Kyse ei edes ollut siitä, ettei äiti olisi lukenut, hän luki paljon ja raskastakin kirjallisuutta, minun tekstini ei vain häntä kiinnostanut.

        Olen aikalailla kiukkuinen taistelija, joten en luopunut kirjoittamisesta. Mutta kirjoitin itselleni ja haistatin p*skat muille. Synkkä salaisuuteni selvisi kaveripiirissä joskus 19-vuotiaana ja tekstejäni alettiin kärkkyä. Muistan, miten pelkäsin, kun annoin muutaman luvun luettavaksi. Lopputulos oli se, että tekstejäni alettiin pyytää ja haluta, kaverit suorastaan ahmivat niitä. Sain myöhemmin positiivista palautetta kustantamoiltakin, tosin mitään ei ole vielä julkaistu.

        Nyt olen pitänyt taukoa muutaman vuoden, kun lapset ovat olleet pieniä, mutta aloitin taas pikkuhiljaa ja nyt opettelen uudestaan ottamaan p*skaa vastaan. Toisaalta olen iloinen, että nuorempana ja teininä opin, miltä tuntuu, kun kustantamo ei varmaan lue tekstiäni otsikkoa enempää (varmaan nauroivat sillekin, mutta eivät tarpeeksi, jotta menisi huumorikirjasta) ja sen, ettei vastauksia heti kuulu. Toisaalta opin tekemään myös helvetisti työtä. Ja sitä kirjoittaminen on, työtä työn perään. Kun luulee olevansa valmis, saa aloittaa taas alusta. Nyt olen pistänyt tekstini (joka on oikeasti loistava ja hyvä) useampaan kustantamoon ja kohta 3 kk mennyt, eikä kukaan ole vastannut mitään.

        Kirjoittaminen ei ole nössöille. Se on taistelijoille. Ja niille, jotka jaksavat tehdä h*lvetisti hommia. Kirjoittaminen, kuten moni muukin taideala, on 10 % lahjoja ja 90 % työtä. Ja silti voi jäädä nuolemaan näppejään. Kirjoittajat hakataan kasaan ja sieltä pitää pystyä nousemaan vahvempana kuin koskaan. Se on luultavasti se, mistä nuoria kirjoittajia yritetään varoittaa. Teini-iässä sitä ajattelee: "Joo, joo, mut mä oon TOSI hyvä ja parempi kuin sinä kurppa, joten älä ala mulle!" Mutta kuten yksi suurimmista kustantajista minulle vastasi vuosia sitten: "Sinulla on lahjoja, olet hyvä kirjoittamaan, tarinasi on mielenkiintoinen ja täynnä mielikuvitusta, mutta emme julkaise sitä."

        PS. Olen nyt 30v ja kahden lapsen äiti, eikä oma äitini VIELÄKÄÄN lue tekstejäni. Onnea taisteluun ja työhön.


    • Toivottavasti saat kirjasi läpi! Ja kun se teksti on oikeiden kirjojen kansissa, vieppä se äitisi eteen ja sano "lukaiseppa tämä."

      On mukavaa, että nuoria yritetään auttaa ja 'kasvattaa' tulevia haasteita vastaan mutta en edelleenkään ymmärrä 'aikaista' ukkoa, joka nauraa. Olisi hirveän kiva tietää että mikä häntä naurattaa?

      Miten sinä oikeasti kestit sen, ettei kukaan halunnut lukea sinun tekstejäsi?
      Tai miten sinä pystyit antamaan sen äidillesi? Minä kuolisin häpeästä... Miten srn tekstin voi lähettää kustantajalle?

      • aikaista

        No, se on vähän hassua kun nykyajan nuoret ovat niin epärealistisia. Silloin 20 vuotta sitten, kun itse olin 13-vuotias, saatettiin kyllä haaveilla kirjailijan urasta, mutta ei sillä tavalla, että "minäpä nyt heti kirjoitan kirjan", vaan niin että "jos nyt oikein kovasti teen töitä sen eteen että oppisin kirjoittamaan, niin saatan ehkä joskus aikuisena pystyä kirjoittamaan kirjan." 13-vuotiaana olisin nauranut aivan katketakseni, jos joku luokkatoveri olisi puhunut käsikirjoituksen lähettämisestä kustantajalle. Toki olisin nauranut luokkatoverin selän takana eikä päin naamaa.


    • no joo ... no mhhh

      vai että 13 "kirjailija" .... no jooo... kunhan nyt varttuisit aikuiseksi ja saisit kokemusta, josta kirjoittaa.... noo jooo

    • 1335

      Kyllä. 13-vuotias voi kirjoittaa kirjan. Ja kyllä, 13-vuotias voi lähettää käsiksen kustantamolle. But that was just the easy part. Todellinen työ alkaa siinä vaiheessa, kun kustantamoilta tulee hylsyjä hylsyjen perään ja tuntuu, ettei oma kirjoittaminen vain suju. Eli - kuka vain voi kirjoittaa. Mutta kuka tahansa ei voi olla kirjailija.

      Sinä et tarvitse edes vanhempiesi lupaa koko käsiksen lähettämiseen, eikä sinun tarvitse kirjoittaa saatekirjeeseen ikääsi. Tosin asiaa hankaloittaa vähän se, että jos ikä löytyy jostain netistä (niin kuin valitettavasti minulla, kiitos paikallislehden...), kustannustoimittajat saattavat olla entistä penseämpiä.

      Saatekirjeestä vielä... Tee vaikutus. Jos heikkoutta ei pysty kääntämään vahvuudeksi, se pitää piilottaa. Kehu itseäsi. Vähän enemmän kuin olit ajatellut. Kerro joka ikisestä kirjallisuuteen liittyvästä saavutuksesta. Kerro kunnianhimostasi. Ja ole mielenkiintoisen oloinen. Noilla pääsee jo pitkälle.

      Kirja-ala on ihan toista kuin kirjoitustyö. Siellä pitää luovia agenttien, kääntäjien - ja niiden kustannustoimittajien - virrassa yrittäen pitää kiinni omista oikeuksista. Tietty se on myös palkitsevaa, varsinkin jos pääsee asiantuntevan kustannustoimittajan hoiviin. Mutta en ihan todella suosittelisi käsiksen lähettämistä vielä pariin vuoteen, koska juridisen puolen jutut ovat niin vaikeaselkoisia, että saatat joutua huijatuksi. Varmista, että saat riittävän provision, pidä oikeudet itselläsi ja vaadi kirjalliset sopimukset. Ja mielellään tarkistuta ne jossain.

      Mutta eipä muuta. Onnea luovaan työhön. Toivon sydämeni pohjasta, että saat kirjasi joskus julkaistua.

    • Pieni ehdotus

      Ehkä voisit julkaista kirjan omakustanteena? Sitten jaat sitä tutuille ja sukulaisille ja kirjastoihin. Sellaisiakin ihmisiä on olemassa, jotka keräilevät omakustannekirjoja, varmaan heitä kiinnostaisi 13-vuotias esikoiskirjailija.

    • edelleenunelmistatotta

      Täytyy olla tavoite jotta meinaa onnistua XD

    • Kikikirjailijaksikokoko

      Älä ainakaan välitä lannistavista kommenteista. Ikä ei ole mikään este kirjan kirjoittamiselle ja sen julkaisulle. Luultavasti tiedostatkin jo, että mahdollisesti vastauksena kustantamosta voi tulla vain lyhytsanainen hylkäyskirje, mutta mitä sitten? Yhtä hyvin voit saada positiivista palautetta, vaikkei suoraan kustannussopimusta tulisikaan. :) Ja jos pelkästään sitä julkaisua haluaa, niin nykyisin on tosiaan kaikenlaisia omakustannemahdollisuuksia, jos sellaisesta sitten sattuu tykkäämään.

      Minusta on hyvä idea kirjoittaa kirja yläasteen aikana, sillä siinä ajassa ehtii hioa teostaan jo mainiosti. Sitä paitsi tärkeintähän on kirjoittaa, kirjoittaa ja kirjoittaa... Ei se ainakaan hukkaan nimittäin mene. Jos nyt ei heti julkaisua tule, niin taitosi ovat kuitenkin koko ajan kehittyneet. :) Ja kaikki palautteet kannattaa tietysti käyttää hyödykseen (esim. äidinkielen opettajalta saadut).

      Sivumainintana vielä, että olen kirjoittanut määrätietoisesti alle 10-vuotiaasta asti ja saanut yhden novellin julkaistuksi antologiassa 23-vuotiaana. Siinä suurin kaunokirjallinen saavutukseni 30 ikävuoteen, mutta en ole luopunut unelmastani saada vielä kirja julkaistuksi elämäni aikana.

      Neuvoni onkin: kirjoita. Julkaisu tulee sitten aikanaan.

    • Edellinen

      Jaa, keskustelu onkin yli vuoden vanha. No, ehkäpä olet jo saanut tarinasi etenemään hyvän matkaa tähän mennessä. :)

    • Edellinen

      Jaa, keskustelu onkin yli vuoden vanha. No, ehkäpä olet saanut tarinasi etenemään jo hyvän matkaa tähän mennessä. :)

    • amatöörikirjailija

      Ikä ei ole este kirjailijaksi ryhtymiselle. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että kriteerit käsikirjoituksen julkaisemiselle ovat kaupallisissa kustantamoissa aikalailla samat, olitpa teini, työikäinen tai eläkeläinen. Kustantamot eivät hae "maailman parasta käsikirjoitusta", vaan käsikirjoitusta ja kirjoittajaa, jossa näkevät kaupallista potentiaalia. Mielellään vieläpä pitkälle tulevaisuuteen. Kustantamoiden olemassaolon tarkoitus on sama kuin kaikkien muidenkin kaupallisten toimijoiden, eli tuottaa rahaa omistajilleen.

      Siipiään kannattaa kokeilla romaanikäsikirjoituksen ohessa myös novelleilla. Jos pitää esim. spekulatiivisen fiktion kirjoittamisesta, kannattaa osallistua alan kirjoituskilpailuijim ja yrittää saada tekstinsä julkaistuksi jossain spefi-lehdessä (Portti, Spin, Kosmoskynä, Tähtivaeltaja...), sillä jos tilillä on julkaisuja esim. novelliantologioissa tai -lehdissä, on se ehdotonta plussaa tarjotessasi tekstiäsi suoraan kustantamoille. Tosin oman tekstin julkaisu esim. Portissakaan ei ole mikään läpihuutojuttu. Vuosittain toimitukselle tarjotaan 150 - 200 novellia. Palkituksi sekä sitä kautta myös julkaistuksi päätyy n. 12 - 15 tekstiä vuodessa. Muille genreille on omia julkaisukanaviaan ja kirjoituskilpailuitaan.

      Ensisijaisen tärkeää aloittelevalle kirjoittajalle on saada omalle tekstilleen REHELLISTÄ palautetta, ja ottaa (asiallinen) palaute tosissaan. Ellei ole valmis kestämään kovaakin aiheellista kritiikkiä, on aivan ehdottomasti väärällä alalla. Teostasi kritisoidaan, ja vieläpä julkisesti, joka tapauksessa viimeistään siinä vaiheessa, jos tekstisi julkaistaan.

      Internetissä on esim. osoitteessa www.kirjoittaja.fi verkkosivusto, jolla kuka tahansa voi julkaista novelleja tai vaikkapa osia romaanistaan. Siellä on myös mahdollista saada palautetta teksteilleen. Julkaista voi joko nimimerkillä tai omalla nimellä.

      Näitä ajatuksia siltä pohjalta, että muutamia novelleja olen saanut läpi, esim. Porttiin ja antologioihin.

    • määvaaan

      Moips, tiedän että tämä keskustelun on _vanha_ mutta aina saa yrittää :D
      Eli, haluaisin kirjoittaa kirjan, joka päätyisi ihmisten luettavaksi. Tarinani sijoittuu keskiajan tienoille, ja siinä on hieman fantasia. (Ei mitään keijuja, vampyyrejä ym. vaan pieniä, kauniita asioita jotka eivät voi olla mahdollisia.) Tarinassa on jo kymmenen lukua, mutta sivumäärää en tiedä, sillä kirjoitan OneNote:lla (En usko että kirjoitin edes oikein :D ). Mutta tarina on kyllä piiiitkä, eikä vielä edes valmis. Olen luetuttanut keskeneräistä versiota kavereilla ja ssukulaisilla, ja asiallista palautetta olen saanut. Aikamuotoja olen korjannut monen monta kertaa, ja oikeinkirjoitus on miltei täydellinen (hiomista, hiomista.) Olen korjannut myös asioita, mitkä oli kirjoitettu epäselvästi, tai muuten huonosti. Olen itse varsin tyytyväinen kirjoitukseen, mutta en sitten tiedä tykkäävätkö muut sitä :P Tarinoita olen kirjoittanut enemmän tai vähemmän siitä asti kun kynä on pysynyt kädessä, ja sitä ennen kuvittelin asioita päässäni, ja selitin niitä ihmisille. (Heitä ei pätkän vertaa kiinnostanut neljävuotiaan kälätys jostain olemattomasta.) Lukenut olen myös siitä asti kuin siihen opin. Aina kuin kirjoitan, tarinasta tulee yleensä pitkä, ja "selkeä". Haluaisin kirjoittaa kirjan, joka päätyisi kustantamolle, ja ihmisten korjahyllyihin. Tiedän että se ei tule olemaan helppoa, mutta mitään ei voi saada ellei yritä. Mainittakoon, että olen vasta 12, eli varsin nuori vielä, joten kieltävä vastaus kustantamolta voi olla karvas pettymys :D Mutta kieltävästä vastauksesta saan luultavasti vain voimaa jatkaa, ja kirjoittaa paremmin. Ja tiedän myös, että kustantajat etsivät henkilöä, joka kirjoittaa enemmän kuin vain yhden kirjan (, ja jonka kirjat myyvät). Joten nuorten kirjoja ei välttämättä julkaista, jos epäillään että hän "ei jaksa" enempää. Olen miettinyt itse, jatkaisinko sitä, ja aianinen vastaus on kyllä. Tiedän, että kirjoittaminen on se juttu, jota haluan tehdä niin kauan kun elän. Se on vain niin mukavaa, ja oloni muuttuu tyhjäksi ja kevyeksi, kun saan kirjoittaa. Joten mietin vain, että kannattaako minun lähettää jotakin tarinoita kusantajalle, ja kuinka vanhana (En usko että 12 vuotiaan tarinaa pelosta, surusta ja pettymyksestä otetaan kovin tosissaan. Vai?).

    • Tätisi

      Ikä ei ole este, jos tarina on hyvä. Rohkeutta ja tsemppiä!

    • Mielestäni_kirjoja

      ei kannata kirjoittaa. On helpompaa ostaa ne valmiina.

    • nominävain

      Jokainen "oikea" kirjailija on kirjoittanut ensimmäisen teoksen version 12-13 vuotiaana, se vain kuuluu asiaan, jos on kirjailija sielultaan. Ensimmäiset tarinani kirjoitin 9 vuotiaana, 100 sanan raapaleita, myöhemmin kirjoitin pidempiä tarinoita, ainekirjoitukseni saivat opettajat punastelemaan, muttei niitä ääneen luettu, vaikka toistuvasti arvosanat olivat 9 . Tärkeintä on kirjoittaa

      • Anonyymi

        Näin on. Ite oon kyttä, ja pamputin ekan rosvon 6-vuotiaana. Yks frendi taas on catering firmas ja heitti ekan hääkeikan 4vee. Samoin yks frendi taas on kansanedustja ja se kusetti kaikkia jo ihan skidinä. Sen niinku tunsi, et tää tulee viel pääsee pitkälle elämässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Ite oon kyttä, ja pamputin ekan rosvon 6-vuotiaana. Yks frendi taas on catering firmas ja heitti ekan hääkeikan 4vee. Samoin yks frendi taas on kansanedustja ja se kusetti kaikkia jo ihan skidinä. Sen niinku tunsi, et tää tulee viel pääsee pitkälle elämässä.

        Sinä olet paska ja kusi ja huora ja sonta ja runkku ja perse ja mukahauska vittupää. Sakokaivosta syntynyt räkämutantti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1525
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1097
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      996
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      917
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      842
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      640
    Aihe