Liesituuletin kerrostaloon

Miten määräykset

En ole "tee se itse mies" joten tilasin keittiöremontin suunnittelun ja asennuksen firmalta. Monta asiaa meni pieleen kun nyt jälkeenpäin olen joutunut selvittelemään.

Esim. oli asennettu "kerrostaloliesituuletin" eli peltipönttö jossa ei moottoria ollenkaan, vain valo, mutta kun ei ollut sähkörasiaa niin ei ollut valoakaan.

Kuuntelin että aikamoinen suhina kuuluu...selvisi että hökötys oli yhdistetty talon hormiin ja välissä ei ollut ollenkaan lautasventtiiliä-se oli otettu seinästä pois.
Näitä lautasventtiilien asetuksia ei edes saa itse säätää saatikka ottaa pois.

No siinä on kaapit nyt päällä. Että käykö tämmöisiä virheitä useinkin.
Pitäisikö ammattimiehen tietää kerrostalon ilmastoinnista.
-Vai olenko väärässä? Kova suhina ainakin kuuluu....Kun talon huippuimuri on päällä vetää rappukäytävästä asti niin että suhina kuuluu myös oven rakosista.

Vanhassa mallissa oli tuo lautasventtiili näkyvissä metallisen suodattimen yläpuolella maustekaapin takana.

8

512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemus-k

      "Pitäisikö ammattimiehen tietää kerrostalon ilmastoinnista"

      Pitäisi. Ja jos ei tiedä, pitäisi osata ottaa selvää.
      Soitapa nyt sinne firmaan että tulevat korjaamaan virheensä.

    • Millainen kupu

      Onko siinä sun kuvussa avattava-suljettava läppä? Jos on, niin sillä perusilmanvaihdon voi säätää alkuperäisen venttiilin säätöä vastaavaksi. Kun et laita ruokaa, niin luukun pitää luonnollisesti olla kiinni-asennossa.

      • ei riitä

        Ei ole niin helppoa... se seinässä oleva poistoilmaventtiili on myös palon- ja savunrajoitin. Paikkaan X sijoitettu liesikupu ei ole, kun ne ilmavirran säätöosat voivat olla ehtaa muovia ja koko kanavakin rapisee äkkiä alas keittiökaappien mukana, kun kämpässä palaa.


    • ei tarvita

      No enpä ole vielä keittiössä palonrajoitinventtiiliä nähnyt. Sellainen tarvittiin kyllä uuden talomme yhteydessä olevan autotallin iv-venttiiliksi.

      • silmä käteen

        Näössäsi ei ole vikaa, vaan ymmärryksessä. Näissä koneellisen yhteiskanavapoiston venttiileissä palon- ja savun leviämisen ehkäisy perustuu pelkästään ilmavirran kuristamiseen siihen, että venttiili kestää kuumuutta.

        Erään mallin esitteestä lainattua tekstiä
        "xxx täyttävät palonrajoittimena toimivalle kuristimelle asetetut vaatimukset".

        Sulkeutuvat palopeltiventtiilit ovat uudempi tulokas. Tosin niidenkin kanssa autotallin ilmanvaihdon leipominen yhteen asunnon ilmanvaihdon kanssa on vähän niin ja näin...

        Jos varman päälle pelataan, niin kerrostalossa voisi jättää nykyisen venttiilin (savunrajoittimen) paikalleen ja asentaa sen päälle huoltoluukulla varustetun boxin, josta peltikanava liesikuvulle. Lisikuvussa ei tällöin tarvise/saa olla venttiiliä, koska ilmavirran säätö tehdään sillä alkuperäisellä. Jollain (en muista mikä) valmistajalla on em. boxi valikoimissaan.


      • 16+11
        silmä käteen kirjoitti:

        Näössäsi ei ole vikaa, vaan ymmärryksessä. Näissä koneellisen yhteiskanavapoiston venttiileissä palon- ja savun leviämisen ehkäisy perustuu pelkästään ilmavirran kuristamiseen siihen, että venttiili kestää kuumuutta.

        Erään mallin esitteestä lainattua tekstiä
        "xxx täyttävät palonrajoittimena toimivalle kuristimelle asetetut vaatimukset".

        Sulkeutuvat palopeltiventtiilit ovat uudempi tulokas. Tosin niidenkin kanssa autotallin ilmanvaihdon leipominen yhteen asunnon ilmanvaihdon kanssa on vähän niin ja näin...

        Jos varman päälle pelataan, niin kerrostalossa voisi jättää nykyisen venttiilin (savunrajoittimen) paikalleen ja asentaa sen päälle huoltoluukulla varustetun boxin, josta peltikanava liesikuvulle. Lisikuvussa ei tällöin tarvise/saa olla venttiiliä, koska ilmavirran säätö tehdään sillä alkuperäisellä. Jollain (en muista mikä) valmistajalla on em. boxi valikoimissaan.

        Älä nyt jauha paskaa.


    • Sepä se

      Kerrostalon kuvussa ei voi olla auki/kiinni läppää. En edes tajua mikä se on.
      Kerrostalossa tehdään kallis ilmastoinnin ja lämmön säätö, jossa venttiilien asennot laitetaan-niitä ei saa itse kiertää.

      • ei aivan mahdotonta

        Kyllä tehostuspellillä varustettuja kupuja käytetään - näitä on vissiin tullut jo 90-luvulla ihan orkkisratkaisunakin.

        Näiden kanssa pitää vain hoitaa mitoitus niin, että riittävä ilmanvaihto toteutuu myös tehostuksen ollessa pois päältä. Ja pitäisi myös miettiä sitä, miten pahasti tehostus päällä/pois heiluttelee kanavapaineita ja naapurien ilmavirtoja.

        Nyt puheena olevassa tapauksessa tehostuspelti on syytä unohtaa, koska käytössä on energiakriisin aikaan keksitty aivopieru - ilmanvaihdon kello-ohjaus. Jonka kanssa ilmanvaihto on heikkoa/riittämätöntä 20 h/d jo ilman mitään lisäkuristuksia. Pelti toimii tarkoitetulla tavalla vain, jos poisto toimii vakioteholla 24/7.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      17
      923
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      47
      809
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      222
      709
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      75
      700
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      45
      692
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      33
      670
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      105
      652
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      79
      633
    9. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      34
      589
    10. Olet tyylitajuton

      Ja ruma. En ole ikinä pitänyt ulkonäöstäsi. Et ole minun tyyppiäni millään tavalla. Puheesi on sellaista mongerrusta ett
      Ikävä
      25
      581
    Aihe