Hei!
Nurmialueen laitamilla omenapuiden alla ja aidan lähistöllä on alueita, joissa nurmi ei viihdy. Puolivarjoisia/varjoisia. Istutin sinne skilloja, jotka kukkivat kauniisti keväällä ja leviävät siementämällä. Aiomme nyt jättää sieltä nurmen leikkaamatta ja antaa alueen täyttyä kukilla. Haluaisin kuitenkin vastaavanlaista monivuotista pientä kukkaa myös keski- ja syyskesälle, jotta alue olisi aina kaunis. Onko ideoita? Väriltään voisi olla sinistä, lilaa, vaalenapunaista, valkoista tms. (EI keltaista tai oranssia). En meinaa löytää mitään; joko ovat liian korkeita tai sitten yksivuotisia. Apilaa en viitsisi laittaa, kun se leviää niin voimakkaasti koko nurmeen. Olisin kiitollinen kaikista ehdotuksista!
sievä kukkaniitty omenapuiden alle
4
164
Vastaukset
- matala perenna
Googlaa
matala perenna - kukkahullu
Esimerkiksi Viherpeukaloilla on kymmeniä matalia perennoja.
Sieltä ostamani erilaiset kasvit ovat kasvaneet hyvin, joskin taimet eivät ole vielä niin suureksi kasvaneet kuin taimitarhoissa, pieniä on helpompi ja halvempi lähettää postissa. Hyvin ovat kasvuun lähteneet ja on edullisempaa kuin taimitarhoissa.
PS. Enkä ole sukua tai ystävä kenenkään Viherpeukalot-henkilön kanssa.
Vinkin vain annan kukkien ystäville. - ~ ~
Kokeile istuttaa sinne kaunokaista, voisi menestyä siellä ja kukkii kauan, on matalakasvuinen perenna.
http://www.luontoportti.com/suomi/fi/kukkakasvit/kaunokainen - Baobei
Hei, kiitos vastauksista! Olen niin aloittelija, että en osaa sanoa noista mataloista perennoista, mitkä pärjäisi varjossa ja nurmella/puun alla. Useimmat on kuitenkin aurinkoisen paikan ja läpäisevän maan ystäviä. Ja pysyvätkö ne helposti hallinnassa, niin että eivät peitä koko aluetta, vaan olisi vähän "niittymäinen" vaikutelma.
Sopisiko Italiankello? Miten se leviää? Saakohan siitä tehtyä pieniä mättäitä sinne tänne, kun ihan yhtenäistä kukkamattoa en haluaisi (tai väliin ainakin tarvitsisi jotain kevyempää, vaikka metsätädykettä?) Ja antaako se tilaa skillojen levitä ja kukkia keväällä?
Bellis onkin ihan hyvä ajatus, esim. valkoisia ja punertavia sekaisin. Onko se sellainen, että voi vaihtaa väriä itsekseen, vai ovatko siemenet seoksia? Viherpeukaloiden sivuilla oli, että kukkien väri vaihtelee valkoisesta punaisen eri sävyihin.
Lemmikit on suosikkejani, mutta puistolemmikki on kevään kasvi, ja nyt haen kesä-elokuun kukkijaa. Mietin, että toimisiko luhtalemmikki, onko nurmipohja/ omenapuun alus tarpeeksi kostea sille?. Kasvaakohan ne liian korkeiksi, vai jääkö varjossa vähän matalammiksi?
Vai ihanko nurmitädykettäkö laittaisin? Sitä löytyykin jo jostain päin nurmea. Pysyisiköhän se reunamilla, vai valtaako koko nurmen, jos ihan kylvämällä kylvän?
Muita hyviä ideoita?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579