Sairaanhoitajan vastaanotto

pelokas2

Olen vastavalmistunut sairaanhoitaja ja olen menossa kesällä töihin terveyskeskukseen sairaanhoitajan vastaanotolle. Työ tulee olemaan hyvin laajaa ja se pelottaakin minua todella paljon. Voisiko joku sairaanhoitajan vastaanotolla itse työskentelevä kertoa mitä työ pitää sisällään ja mahdollisesti suositella jotain aiheeseen kuuluvaa kirjallisuutta. Olisin hyvin kiitollinen tästä.

27

6386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiä

      Olen itse ollut terkkarissa vo:ssa. Voin pikkasen kertoa. Flunssapotilaiden arviointia, näppyjen arviointia. Verenpaineen mittausta. Vaativat tapaukset menee suoraan lääkärille. Jos pelottaa, voit varmaan soittaa suoraan viran nykyiselle haltijalle. Yleensä mukavaa porukkaa. Rokotukset hoiti terveydenhoitajat, mutta toimenkuvat voivat vaihdella. Tämä oli yksi Helsingin isoimmista. Työ opettaa tekijäänsä :-).

    • Missä vastuu?

      Kyllä vastavalmistunut on aika tumpelo vastaanotossa ja vastavalmistuneena. Siellä vaaditaan kokemusta ja täytyy hallita asioita, tietää; eteen voi tulla vaikka sydänpysähdys-potilas ja sinun tulee osata hoitaa häntä asianmukaisesti.

      Nykyään annetaan näille th/sh oma vastaanotto. Mutta he saavat katsoa korvia, mutta keuhkoja eivät jne. Kaikki jää ikäänkuin puolitiehen.

      Mitä tämä tälläinen on. Lääkäriltä siirretään työtehtäviä heille ja vastuu. Onko tämä oikein potilaa/asiakkaan kannalta.

      Kyllä vastaanotoilla tule eolla kokeneita, osaavia henkilöitä. On surkuhupaisaa jos tällaiselle nuorelle vastavalmistuneelle sattuu virhe. Arvatkaa kuka vastaa siitä ja häneltä voi mennä ammatinharjoittamis- oikeus. Missä on palkkajien ja eismiesten vastuu?

      • Seniori

        Ei ole asiallista pelotella nuorta hoitajaa, joka ei ehkä itse ole voinut vaikuttaa työpisteensä valintaan. Ymmärrän nuorta sairaanhoitajaa, koska muistan varsin hyvin omat tuntemukseni vastavalmistuneena hoitajana. Vastuu kuuluu työnantajalle, kun hän palkkaa työntekijöitä. Hänen tehtävänsä olisi "kierrättää" työntekijöitä siten, että vastavalmistunut saisi harjoitella kokeneemman kollegan kanssa ja vasta ehkä vuodeosasto jne. kokemuksen jälkeen toimisi yksin varsin vastuullisissa tehtävissä.
        AMK-tutkinto ei anna käytännön kokemusta, jota tarvitaan "käytännöllisessä" työssä. Kokemusta saa vain harjoittelemalla ja se kokemuksen hankinta erehdysten kautta on aika kova tie. Siksi olisi tärkeää, että apuna ja tukena olisi kokenut kollega. Valitettavasti todennäköisin työtoverisi tulee olemaan vastavalmistunut lääkäri, joka tarvitsisi myöskin ohjausta.
        Sairaanhoitajapula? ajaa työnantajia tekemään ratkaisuja, joiden seurauksia he eivät aina tiedosta.
        Hoitajalle toivotan avointa mieltä ja rohkeutta kysyä kokeneemmilta hoitajilta neuvoja, etenkin alkuvaiheessa. Kysymällä varmistat oman "selustasi" ja saat varmuutta omiin ratkaisumalleihisi. Opittavaa riittää, mutta positiivisella asenteella pääset pitkälle.


    • pelokas2

      Kiitos paljon vastauksista ja kannustavista kommenteista. :) Olen samaa mieltä, että AMK-tutkinto valmentaa hyvin heikosti tätä ammattia varten, mutta kesätöitä oli saatava jostain ja pienen paikkakunnan terveyskeskuksesta niitä oli helppo saada. Opintotukeni on loppunut, joten paljon vaihtoehtoja minulla ei tosiaan ollut. Toisessa huoneessa tulee olemaan toinen hoitaja, jolta voin tarpeen tullen kysyä neuvoa, mutta olisi mukavaa ottaa asioista selvää etukäteen.

      Viimeinen harjoittelupaikkani oli teho-osasto, joten sydänpysähdys/hengitysvajaus potilaat eivät minua varsinaisesti pelota. Enemmän olen huolissani juurikin ihoinfektioiden arvioinnista, siitä mitä kaikkea tulee ottaa huomioon esim.kuumepotilaan/ poskiontelotulehdus potilaan tutkimisessa ja missä kaikissa tapauksissa määrätään laboratoriokokeet pakollisina. Myöskin jos kellään on kirjallisuutta suositella aiheesta niin olisin hyvin kiitollinen! :)

    • Olekto Tampio?

      pelokas2

      Mieti ihan oikaeasti mitä kirjoitat, olet trolli?

      Jos et osaa hakea tietoa niin jossain on vikaa pahasti.

      Lueppa itse tuo tekstisi ja kysymyksesi vielä muutamana kertaan uudelleen! Varsinkin toinen osio kirjoituksestasi. Mistä teitä tampioita syntyy hoitoaloille?
      Vai uusavuttomuus- ja kokemattomuus taustalla?

    • pelokas2

      En ole tampio, kiitos kysymästä. Totta kai olen tietoa itsenäiseti hakenut ja sitä paljon löytänytkin. Siihen koulumme kyllä valmentaa. Kirjallisuus kysymykseni takana oli ajatus siitä, että monesti osastoilla on paljon kirjallisuutta juuri sen osaston aiheeseen liittyen. Jos sh.vastaanotosta on olemassa joku kattava opus, jonka ohi joku vanhempi ja kokeneempi sh.vastaanotolla työskentelevä kävelee joka päivä niin miksi en sitä täältä kysyisi? Haluan valmistaa itseni parhaani mukaan enkä näe siinä mitään väärää. Tietoa löytyy varmasti rajottamasti, yritän kysymällä karsia vähemmän hyödylliset heti pois.

      • Entinen nuori

        Sinulla on minun mielestäni juuri oikeanlainen asenne tulevaa työtäsi kohtaan. Itse lainailin työpaikalta "viikonloppulukemista" , kun aloittelin työuraani. Tietoa on tarjolla rajattomasti ja sen oikean tiedon löytäminen on vaikeaa, kuten kerroitkin. Työ opettaa ja tarkat silmät, sekä korvat ovat korvaamattomat. Toivon sinulle mukavaa työyhteisöä, jossa voit olla oma itsesi ja rohkenet kysyä mieltäsi askarruttavista asioista, pienistäkin. Hyvää kesää!


    • pelokas2

      Ajattelin tulla kertomaan, että kesä meni loistavasti ja vaikka aluksi tekeminen jännitti niin pääsin hyvin nopeasti kärryille. Kesän aikana sain työskennellä sh.vastaanotolla, poliklinikalla ja hoidontarpeen arvioinnissa. Eli jos joku tätä lukeva on jatkossa huolissaan siitä ettei osaaminen riitä näihin niin voin kertoa, että itse selvisin loistavasti, joten niin varmaan muutkin tekee. :)

    • potilasmies

      ei liity ihan aiheeseen mutta kysyn kuitenki voiko sairaanhoitajan vastaanotolla käydä tutkituttamassa peräpukamia, täälläpäin kun lääkärille ei tunnu pääsevän eikä viittis kovin kauvoa enää kärsiä.

      • nainen5

        Jos nyt ihan tosissasi kirjoitat, niin tottakai voit ja sairaanhoitaja lähettää sinut sitten lääkärille tarkempaan arvioon.


    • potilasmies

      ihan tosissani kysyn, kiitos vastauksesta, on käynyt sen verran hyvä tuuri etten ole hirveästi sairastanut koskaan eli kokemukseni vastaanotoilla käymiseen ovat hyvin olemattomat, ihan sen takia kysyin kun täällä näyttää hoitoalan ammattilaisia pyörivän, mietin nyt vain onko mitään hyötyä mennä hoitajan vastaanotolle pukamien takia kun se hoitaja ei niitä ilmeisesti itse tutki, täällä kun tuntuu ettei lääkäri aikaa saa millään (paha lääkäri pula pikku kylässä) mutta ehkä sinne lääkäriin pääsis helpommin sen hoitajan kautta, tosin itse pidän vaivaani sen verran nolona etten haluais kovin monen ihmisen kanssa tästä keskustella, voi kuulostaa tyhmältä mutta kuten sanoin en ole hirveästi asioinut terveys-keskuksessa

    • kylläosaa

      kysyjälle tiedoksi kyllä hoitsut osaa tutkia peräpukamat kuuluu työhön eise sinua lääkärille lähetä kun se osaa tehä sen itekki mukavampi kai se vaikka nuoren naishoitajan tutkittavana käydä kun lääkäri sedän

    • lucky84

      eihän nyt sairaanhoitajat tuommosia tutkimuksia tee, kuuluvat lääkärille!!

    • hoitaaa

      kyllä itse olen ainakin hoitajana pukamia tutkinut, eivät ne lääkäriä vaadi

    • mitälaitetaan

      Mitä hoitsu pukamien tutkiminen on ? Syynät silmällä : Joo, pukama on. Laitat Bellavita-rasvaa etusormella, että kakka luistaa.

      Et hirttosilmukoi pukamia.
      Et ota PAD-näytteitä.
      Et ruiskutushoida lääkeainein pukamia.
      Et tyhjennä veripukamia.
      Et tee lähetettä erikoissairaanhoitoon.

      - Koska ET OSAA etkä VOI hoitaa etkä TUTKIA.

      Olet hoitaja. Et ole lääkäri.

    • potilasmies

      kiitokset vastaajille, kävin jo yli vuosi sitte hoitajan vastaanotolla, oli nuori ja ystävällinen hoitaja nainen, hoitaja kyllä katsoi takapuoleeni päällisin puolin lampun valolla ja sanoi että ei ainakaan ulkoisia näy, ei koskenut eikä tutkinut sen kummemmin, mutta sain ajan lääkäri sedälle jo seuraavalle viikolle, pari käyntiä ja vaiva on poissa, eli hoitajan kautta lääkäriin pääsy oli huomattavasti helpompaa, vaikka nolottiki, eli myöhäiset kiitokset vielä vastanneille, älkääkä muut haukkuko turhaan hoitajia vaikkeivat he lääkäreitä olekkaan.

    • hoitsuneiti

      eikait kukaan oikeasti luule että hoitajia kiinnostaisi katsella tai tutkia kenenkään peräpukamia? ihan mielellään semmoiset tapaukset lääkärin tutkittavaksi lähetetään, yök mitä työtä se olis

    • Anonyymi

      hoitsuneiti kuulostaa olevan perinteinen suomalaishoitaja käytökseltään, kai puhut nuin myös potilaiden kuullen?

    • Anonyymi

      kuulostaapa hyvältä, taidanpa minäkin odottaa kesään ja mennä näyttämään omaa takapuoltani nuorelle kesähoitsulla.

    • Anonyymi

      ällöättävää kuinka miehet hinkuu pyllistelemään nuorille hoitajille

    • Anonyymi

      ei kai tuommoseen kukaan mies hingu? mukavampi vain käydä nuoren hoitajan tutkittavana kun paksusormisen mieslääkärin, ja työtään ne tekee

    • Anonyymi

      olisi varmasti nuorelle vastavalmistuneelle hoitajalle ikimuistoinen ekatyöpäivä kun siellä olis jono miehiä takapuoltaan näyttämässä

    • Anonyymi

      varokaa miehet voihan kesähoitajana olla mieshoitaja

    • Anonyymi

      no niinhän siinä sitte kävi, vastaanottoa piti nuori mieshoitaja

    • Anonyymi

      ei ihme että hoitajat haluaa hyvinäkkiä vaihtaa alaa

    • Anonyymi

      onkohan kesähoitsutki tänä vuonna lakossa?

    • Anonyymi

      kesähoitsut ovat innoissaan valmiina tutkimaan pukamia nyt kun palkat nousi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      238
      5411
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      124
      4363
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2122
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1563
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1452
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1205
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      179
      1080
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      929
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      837
    10. 46
      813
    Aihe