Vaihdoinpa tässä taannoin Mondeoon (-08) renkaat. Kaikki meni hyvin, paitsi että joko huolto tai rengasliike oli pulttipyssyllään pilannut toisen etupyörän yhden kiinnityspultin kierteen, ja mutteria piti kiertää rengasavaimella vähän suuremmalla voimalla. Tästä seurauksena pultti katkesi. Silloin ajattelin, että sattuuhan sitä ja että pultti pitää napaan uusia.
Korjaamo sitten kertoi, ettei pultteja voi uusia, vaan on uusittava koko napa laakerointeineen. Eikä maksanutkaan paljoa, töineen vain hieman yli 300. Lisäksi tietysti uusi mutteri, kuusi euroa.
Minusta tuollaisessa rakenteessa on paljon mätää: Ensinnäkin pultti olisi pitänyt tehdä joko vaihtokelpoiseksi tai sitten valita sille sellainen lujuusluokka, ettei pulttia olisi saanut pilattua kuin aivan tarkoituksella. Toiseksi traditionaalinen kierrereikä navassa olisi ollut Fordissakin toimivampi.
Tietysti korjaamot ja rengasliikkeet voisivat opettaa henkilökuntansa käyttämään oikein rengaspulttien kiristyksessä pulttipyssyn momentinrajoitinta. Ainakin näkemäni "ammattimiehet" ovat pitäneet pulttipyssyn momentinsäädön aina maksimissaan.
Idioottimainen Ford-rakenne
4
373
Vastaukset
- teeitse
Itse vaihdan aina autooni 2 kpl (myös vaimon) renkaat. Omistan voimakkaan pulttipyssyn ja ison kompuran. Koskaan en loppukiristä pultteja pyssyllä, vaan laitan höllästi kiinni ja sitten momenttiavaimella 12 kg momenttiin pultit.
Jälkikiristys alumiinivanteisiin tietty. Pulttien kierteissä käytän vesivaseliinia.
Autokorjaamot lyövät pulttipyssyllä pultit liian kireelle. Voi jopa katketa.
Kiire kun on ...- Hankittua kokemusta
Itse minäkin ole vaihtanut, mutta irrotellaan niitä pyöriä huollossa ja renkaiden uusinnan yhteydessä. Lisäksi luulisi, että nykyisillä tuntiveloituksilla korjaamoilta saisi sen verran asiantuntemusta, että edes pyörän mutterit tulisivat lähelle oikeaa momenttia. Sitähän ei tietenkään näe testerin ruudulta, ja muuta nykyhuolloissa ei autosta juuri katsotakaan.
- g-voimaa g-pisteestä
fordissa usein on vaihdetavat pultit. samalla tavalla kuin muissakin autoissa. pitää vain osata työkaluja käytää. ainahan huolto firma haluaa isoimman mötikän vaihtaa samalla ja väitää että seon vältämätöntä ja pakko. nehän vaihtaa komipuslan vaihdon tilasta koko ripustuksen vaihtaa. kun menee höynäytettäväksi.
- ford1
Mikä "korjaamo" oikein kertoi ettei pultteja napaan voi vaihtaa? Varmasti voi, sillä pulttihan lähtee naputtelemalla pois ja uudenkin saa paikoilleen jopa irrottamatta napaa, tarkkana saa tosin olla ettei boorit mene, kun hieman vinosti joutuu naputtelemaan. Varmempi konsti on ottaa napa irti ja vaihtaa sitten vasta tuo pultti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"
Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota3352941Vernu Vasunta
On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?1072214En kelpaa sinulle
Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v1201640Taidat vanhempi nainen
Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin731164- 721057
- 611003
Voi nainen...
Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi41960Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa
Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.148944Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle
Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj290852- 41773