CREST oireyhtymä

CREST´tiläinen

Löytyykö henkilöitä jotka kamppailevat CREST oireyhtymän kanssa? Kertoisitteko miten sairaus on edennyt ja miten hoidatte itseänne.

14

7439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SS+CREST

      Mulla on oireita sekä CREST:istä että Sjögrenin syndroomasta. Raynaud'n oire on pahin ja sitä hoidan Adalatilla ja ASA:lla. Akulla lämmitettävät käsineet on ja pohjalliset, mutta ennemmin käytän muuten lämpimiä lampaanturkistuotteita, jotka eristää hyvin. Sormet on aina vähän turvoksissa ja makkaramaiset, muuten tuo CREST ei kai oikein mulla oireile. Videokapillaroskopiassa näkyy jotkut muutokset sormien verisuonissa, mutta ne ei ole edenneet moneen vuoteen. Toki se ihon kovettuminen ja mahdolliset kuoliot pelottaa, toivottavasti ei koskaan etene siihen pisteeseen. Yritän olla ajattelematta asiaa ja elää päivän kerrallaan.

    • CREST´tiläinen

      Minulla oli ensin diagnoosi Raynaud ja Sjögren mitkä muuttui myöhemmin CREST´iksi. Se on edennyt vauhdilla. Sormet on turvoksissa, kovat ja kuivat. Lima-kalvot on kuivat ja nieleminen vaikeaa. Eniten sairaus tuntuu ja näkyy käsissä ja ja-loissa. Korvakäytävät on kuivat ja verillä. Sieraimia saa rasvata jatkuvasti.

      Olen aina ollut käsillä tekijä. Nyt ei mikään enää onnistu sormien huonon kunnon vuoksi. Jokapäiväiset askareet olen sentään pystynyt hoitamaan. En vain tiedä miten kauan. Kokeilin aikanaan lämpörukkasia mutta niistä ei ollut apua. Uudelleen en ole edes yrittänyt kokeilla.

      Toivottavasti sinun CREST ei etene tähän pisteeseen. Hyvää loppukevättä.

      • SS+CREST

        Yritän aina huonona hetkenä ajatella, että voisi olla pahemminkin. Katkeruus hankaloittaa elämää enemmän. Kädet olisi niin tärkeät kaikessa toiminnassa, mutta onneksi pystyt tärkeimmät askareet suorittamaan, iloitse siitä. Itsellä tutkittiin myös tuota nielemisongelmaa, mutta todettiin, että se johtuu vain suun kuivuudesta, sylkirauhaset ei toimi juuri ollenkaan enää. Saa nähdä miten tilanne etenee, ikää on vasta 30 v. Pahimmin minua on satuttanut toisten ihmisten asenteet ja ennakkoluulot ja hylkivä asenne tämän sairauden vuoksi.


    • CREST´tiläinen

      Kovin nuorena olet sairastunut. Minulla oireilu alkoi vasta yli nelikymppisenä. Nielemisongelmiin on auttanut sosekeitot. Ruokavalioni on maidoton ja gluteeniton. Siitä on olemassa USA:ssa tehty englanninkielinen tutkimus. Siinä oli mainittu Sjögren. En tiedä löytyykö se netistä. Sain tiedon toisen ihmisen välityksellä.

      Toisten ihmisten asenteet ja ennakkoluulot johtuu tietämättömyydestä. Sairaudesta on vähän tietoa. Kun mainitsee Sjögrenin niin ihmiset saa hajua mistä on kyse. Siitä huolimatta ne asenteet ja ennakkoluulot satuttaa. Naapurillani on MS-tauti, hän saa tukea ja ymmärrystä joka suunnalta.

      Oletko tutkaillut sukuasi sairauden merkeissä? Itse olen neljännen polven sairastaja. Tosin perimä tulee mutkan kautta, ei suoraan vanhemmilta. Yhdellä oli paha osteoporoosi. Tieto miten aiemmat sukupolvet on sairauden kanssa pärjänneet auttaa suhtautumisessa omaan tilanteeseen.

      Jaksamista elämässä eteenpäin.

    • karukka

      Viestiketju on vanha jo, mutta onko kellään uutta tietoa sormien kunnon parantamiseksi? Minulla ne oireilevat eniten. Ovat todella kylmän arat, kuivat ja tosi turvoksissa. Minäkin olen ikäni ollut käsityöihminen ,mutta eihän nämä enää taivu mihinkään:(((

      • asdfgh12345

        Minullakin on ollut raynayd nelisen vuotta ja nyt olen menossa videokapillaroskopiaan. Lääkkeenä ovat Oxiklorin 500 ja amlodorion 2krt 5mg/pvä. Kaksi ilkeää sormihaavaa paranivat, kun aloin hoitaa käsiä näillä lääkkeillä, lämmöllä (lammasrukkaset) ja rasvaamalla . Mielestäni lämpö auttaa parhaiten. On myös hyvä liikkua reippaasti ulkona paksusti puettuna, jos vain jaksaa. siitä se lämpö ja verenkierto leviävät sormiinkin. Jaksamista teille kaikille :)


      • asdfgh12345

        ... korostan vielä tuota käsien lämpimänä pitämistä ja rasvaamista usein jollain miedolla LV- tai vauvavoiteella. Silloin kun en tehnyt niin, kärsin polttavista, rutikuivista, kiristävistä, raastinrautamaisista käsistä, jotka olivat seurausta ihan siitä, että päästin ne usein menemään sinisiksi kylmästä. Silloin ne eivät saaneet veren tuomaa happea ja ravintoa. Kaksi sormihaavaa pelästyttivät minut lopulta lääkäriin ja nyt käteni ovat pehmeät ja sileät, tosin kovin turvonneet nytkin. Joku sidekudostauti tämä on.


    • Anonyymi

      Tänään todettu ilmeisesti crest minullakin. Noin viisi vuotta kärsin epämääräisistä nivelkivuista ja jännetulehduksista. Lopulta löytyi verestä tähän sopivat tumavasta-aineet. Pari vuotta sitten alkoi löytyä valkosormisuutta ja tänään näkyi jotain muutoksia muutaman sormen verisuonissa.. Aika musertava diagnoosi, kun ihmisten kokemuksua lukee. Voi apua....

      • Anonyymi

        Minulla myös todettu CREST n.6 vuotta sitten. Sormiin liittyvät oireet sekä useat ruokatorveen, vatsaan liittyvät oireet olleet omalla kohdallani eniten pinnalla. Nyt ollut yli 2 kk jalat todella kipeinä, nilkat, jalkaterät, varpaat, jalkapohjat, yms ja jalkoja jomottaa jatkuvasti. Erikoissairaanhoidossa ohjeistettu syömään tulehduskipulääkettä, mutta ei vaan auta. Lääkkeenä Oxiklorin ja koen, että nyt ei lääkitys ns. ole kohdillaan. Ikävä sairaus tuntuu sinänsä olevan, kun ilmeneminen niin monimuotoista. Jos jollain on käytössä jotain itse hyviksi koettuja lääkityksiä erityisesti nivel- ja jännetulehduksiin niin kertokaahan, otetaan vihjeitä vastaan, mitä lääkärille voisi ehdottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla myös todettu CREST n.6 vuotta sitten. Sormiin liittyvät oireet sekä useat ruokatorveen, vatsaan liittyvät oireet olleet omalla kohdallani eniten pinnalla. Nyt ollut yli 2 kk jalat todella kipeinä, nilkat, jalkaterät, varpaat, jalkapohjat, yms ja jalkoja jomottaa jatkuvasti. Erikoissairaanhoidossa ohjeistettu syömään tulehduskipulääkettä, mutta ei vaan auta. Lääkkeenä Oxiklorin ja koen, että nyt ei lääkitys ns. ole kohdillaan. Ikävä sairaus tuntuu sinänsä olevan, kun ilmeneminen niin monimuotoista. Jos jollain on käytössä jotain itse hyviksi koettuja lääkityksiä erityisesti nivel- ja jännetulehduksiin niin kertokaahan, otetaan vihjeitä vastaan, mitä lääkärille voisi ehdottaa.

        Mulla myös crest ja lääkkeenä Oxiklorin. Ei tunnu auttavan niin, että pitäis lähinnä jänteissä esiintyvät jatkuvat tulehdukset poissa. :( Kortisonpiikeistä on hetkellistä apua....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla myös crest ja lääkkeenä Oxiklorin. Ei tunnu auttavan niin, että pitäis lähinnä jänteissä esiintyvät jatkuvat tulehdukset poissa. :( Kortisonpiikeistä on hetkellistä apua....

        Onko kellään kokemuksia Metotreksaatista Crestin hoidossa ?
        Pitäisi olla hyvin siedetty ja yleisesti käytetty lääke mutta minulla aiheuttanut jo kahdessa viikossa ikäviä tuntemuksia.


    • Anonyymi

      Metotrexanilla itsellä lääkkeestä pahemmat oireet kuin itse crest taudista. Rectogesic voiteessa on nitro se vilkastuttaa kovasti verenkiertoa ostakaa sitä vaikka on kallis 80e tuubi. Oxiklorinista kovia painajaisia..

    • Anonyymi

      Taysin lääkäreiden mukaan metotrexanin hyödystä crestiin ei ole näyttöä

    • Anonyymi

      Myös mulle on ehdotettu metotreksaattia jatkuviin kipuihin ja tulehduksiin etenkin sormissa ja jalkaterissä. Minulla on siis crest. Kuitenkin reumalääkäri on joka kerta samaan hengen vetoon todennut, että voi olla, että ei auta, kun nivelissä ei ole nesteitä. En ole sitä sitten edes aloittanut. Kortisonia söin pienen jakson ja siitä kyllä oli apua, mutta sekin sitten lopetettiin. Nyt menee vain vuosia jatkunut Oxiklorin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe