Kuka hakeutuu kirjanpitäjäksi?

havainto!

Tuossa on tapahtunut muutoksia: tämän ainakin olen bongannut:
kirjanpitäjiksi ovat hakeutuneet jopa KTM yms. yliopistotutkinnon suorittaneet. Siis alempaan suorittavan tason hommiin. Ko.tehtävät kun ovat perinteisesti olleet merkonomien/tradenomien hommia. Tämä kertonee enemmän kuin tuhat sanaa tämän päivän yhteiskunnan työtilanteesta vai aivanko omasta tahdostaa korkeakoulutetut hakeutuvat "alipalkattuihin" kirjanpitäjien hommiin?
Paljonkohan yliopistossa kirjanpitoa opintoviikoissa opiskellaan?

8

506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TUO ON

      HUOLESTUTTAVAA

    • ajan merkki

      No, se tarkoittaa, ettei alemman tason koulutuksen saaneista ole enää hommiin. Nykymerkonomeille ei asiasta opeteta paljon, tradenomikoulutus taas suuntaa esimiestehtäviin.

      • mitä välii

        Mitä väliä vaikka kaikki opetettaisiinkiin merkonomeille koulussa, koska kuitenkaan ei kelpaa kun pitäis olla 5-10 vuotta työkokemusta ja rautainen ammattilainen koulutuksen lisäksi. Kenellekään työnantajalle ei kelpaa pelkkä koulutus, pitää olla sopiva työhistoria, sopiva naama ja sopivat suhteet. Koulutuksesta voi olla myös haittaa, sillä monet eivät halua koulutettuja palkata töihin.


      • Mikkihiiri
        mitä välii kirjoitti:

        Mitä väliä vaikka kaikki opetettaisiinkiin merkonomeille koulussa, koska kuitenkaan ei kelpaa kun pitäis olla 5-10 vuotta työkokemusta ja rautainen ammattilainen koulutuksen lisäksi. Kenellekään työnantajalle ei kelpaa pelkkä koulutus, pitää olla sopiva työhistoria, sopiva naama ja sopivat suhteet. Koulutuksesta voi olla myös haittaa, sillä monet eivät halua koulutettuja palkata töihin.

        Hyvästä osaamisesta voi olla haittaa silloin jos päätyy epävarman tai epäpätevän pomon alaiseksi. Liian suuri riski, että jää tietämättömyydestä kiinni. Sekin on nähty, että YT- neuvotteluissa parhaat työntekijät ovat saaneet lähteä.


    • Yyyyyyyy

      Kirjanpitäjät tekevät vähän eri hommia, vaikka tehtävänimikkeet on samat. Tehtävän vaativuus määrittää osittain koulutuksen ja työkokemuksen tason. Tästä syystä joukossa on myös maistereita.

    • P3ikk0

      Suorittavan tason hommat alkaa olla automatisoitu jäljelle on jäänyt enää selvittely ja asiantuntija hommia. Alalle muun työn puutteessa ajautuneet esim. jumppaohjaajan ja puutarhurin tutkinnon suorittaneet tallentajat eivät oikein enää pärjää, koska tarvitaan kirjanpidollista osaamista. Osaamisen pitää olla myös ajan tasalla eli vuosia sitten suoritettu merkonomin tutkinto on out. Näitä on alalla vaikka kuinka paljon ja sen takia monien yritysten kirjanpito on niin s****nan sekaisin. Työntekijöistä on on ollut alalla tähän saakka kova pula, mutta tilanne tulee muuttumaan lähivuosina.

      • merkonomi pian

        Valmistun tämän vuoden lopulla merkonomiksi. Minulle on jo tarjottu työtä kirjanpito tehtäviin ensi vuoden alusta lähtien. Aloitan harjoittelun lähiaikoina ko paikassa muun työn ohella. Sitten katsotaan "huolitaanko" minut.
        Kysyisinkin mitä mielestännä minun pitäisi vähintään osata koulutuksen jälkeen jotta pärjään työelämässä?

        Toiset sanoo että perusteet kun osaa se riittää. Työ opettaa ja työkavereilta voi kysyä.
        Alku voi olla todella stressaavaa aikaa.


      • alan johtavassa firmassa
        merkonomi pian kirjoitti:

        Valmistun tämän vuoden lopulla merkonomiksi. Minulle on jo tarjottu työtä kirjanpito tehtäviin ensi vuoden alusta lähtien. Aloitan harjoittelun lähiaikoina ko paikassa muun työn ohella. Sitten katsotaan "huolitaanko" minut.
        Kysyisinkin mitä mielestännä minun pitäisi vähintään osata koulutuksen jälkeen jotta pärjään työelämässä?

        Toiset sanoo että perusteet kun osaa se riittää. Työ opettaa ja työkavereilta voi kysyä.
        Alku voi olla todella stressaavaa aikaa.

        Kyllä on nähty että riippuu ihan firmasta miten siellä "osataan" hommat jos yhtään kritisoit käytäntöjä yhtäkkiä oletkin vaikea ihminen. Tärkeintä näyttää olevan miellyttämisen taito ja se että teet ylipitkiä päiviä ilman korvausta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6876
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2696
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2283
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1960
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1257
    Aihe