Nylonratsastajien käyttöikä

gh34

Tänä keväänä on jo kaksi isopurjeen ratsastajaa katkennut, kummassakin hajonnut on se mastourassa kulkeva kappale. Huonoa muovia, vai mikä mättää? Aiemmassa Sobstadin tekemässä purjeessa 10 kesää ei rikkonut yhtään ratsastajaa, tässä Meripurjeen tekemässä on nyt 8.kesä alkamassa ja muovit siis poksahtelevat.

Olisikohan asiaa vaihtaa kaikki ratsastajat saman tien?

23

1890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      On aika vaihtaa kaikki koska mastourassa oleva ratsastaja ei normaalisti hajoa koskaan. Vaikkei siis saisi sanoa "ei koskaan". Normaalisti hajoaa se muovishakkeli ensin. Olen hajoittanut useita reivatessani kun reiviköyden veto suuntautuu liian taakse. Ison latistukseen pyritään mutta 2- vaidevinssillä on helppo vetää rikki muoviratsastaja mastourasta.

    • Joakim_

      Onko samassa kohdassa oleva ratsastaja hajonnut useasti vai useita ratsastajia hajonnut eri paikoista? Edellisessä tapauksessa todennäköisin syy on liian suuri veto ratsastajassa johtuen vaikkapa purjeen väärästä mitoituksesta reivikoukun tai halssikulman kiinnityksessä. Omasta purjeesta yksi ratsastaja on katkennut juuri noin. Sen jälkeen lisäsin köyden maston ympärille vetämään halssikulmaa hieman eteenpäin, jolloin alimmalle ratsastajalle ei enää jäänyt kohtuutonta kuormaa.

      • gh34

        Eri kohdista hajoavat. Ensin meni läpilattojen vaunujen välistä yksi kolmesta, tänäään meni topista toisiksi ylimmäinen. Kumpikaan ei ole ollut mitenkään sellaisessa paikassa, että näyttäisi saavan muita enemmän vetoa. Pikemminkin päinvastoin.

        Tänään oli kyllä reipasta puuskaa, ennen kuin reivasin genoaa niin kallisteli 38 asteessa pahimmillaan. Eiköhän se niillä main hajonnut. Mutta en haluaisi nähdä koko rivin repeävän, vaikka onhan ne vaunutkin välissä ottamassa voimaa.


      • gh34 kirjoitti:

        Eri kohdista hajoavat. Ensin meni läpilattojen vaunujen välistä yksi kolmesta, tänäään meni topista toisiksi ylimmäinen. Kumpikaan ei ole ollut mitenkään sellaisessa paikassa, että näyttäisi saavan muita enemmän vetoa. Pikemminkin päinvastoin.

        Tänään oli kyllä reipasta puuskaa, ennen kuin reivasin genoaa niin kallisteli 38 asteessa pahimmillaan. Eiköhän se niillä main hajonnut. Mutta en haluaisi nähdä koko rivin repeävän, vaikka onhan ne vaunutkin välissä ottamassa voimaa.

        Vaihtoon kaikki vaan kerralla niin ei tarvitse koko ajan tuskailla.

        Muistan pari tapausta, missa ratsastajien materiaalissa on ollut ongelmaa, kenties juuri n. 8 vuoden takaa. Luultavasti ratsastajavalmistajalta tullut joku kelvoton erä. Periaatteessa tuotevastuulain mukaan purjeen toimittaja korjaa materiaalivirheestä johtuvan ennenaikaisen vikaantumisen takuuseen, vaikka varsinainen takuuaika mennyt umpeen. En ehkä kuitenkaan kehtaisi vaatia ilmaiseksi vaihdettavan, mutta jos asiallisesti esittää niin purjemaakari kenties tulee asiallisesti huoltotyön kustannuksessa vastaan.


      • gh34
        spkoo kirjoitti:

        Vaihtoon kaikki vaan kerralla niin ei tarvitse koko ajan tuskailla.

        Muistan pari tapausta, missa ratsastajien materiaalissa on ollut ongelmaa, kenties juuri n. 8 vuoden takaa. Luultavasti ratsastajavalmistajalta tullut joku kelvoton erä. Periaatteessa tuotevastuulain mukaan purjeen toimittaja korjaa materiaalivirheestä johtuvan ennenaikaisen vikaantumisen takuuseen, vaikka varsinainen takuuaika mennyt umpeen. En ehkä kuitenkaan kehtaisi vaatia ilmaiseksi vaihdettavan, mutta jos asiallisesti esittää niin purjemaakari kenties tulee asiallisesti huoltotyön kustannuksessa vastaan.

        Voisihan sitä kysellä, mutta en ajatellut purjeneulomoon viedä moisen vuoksi. Ei purjetta tarvitse irrottaa edes kulmistaan ratsastajien vaihtoa varten, kunhan pudottelee etuliikkiä kannelle.


    • Seppomartti

      Eihän ne tuulen voimasta voi hajota?

    • Minulta on hajonnut kaikki paitsi kaksi muovisakkelia ratsastajien ja purjeen väliltä. Ensimmäinen taisi mennä jo viiden vuoden jälkeen, viimeisin noin 15 vuoden ikäisenä. Olen korvannut kaikki rikkoutuneet sakkelit milloin milläkin sopivan paksuisella nyörillä, ja näistä korjauksista ei yksikään ole pettänyt.

      • Seppomartti

        Sama kokemus on minullakin. Muovishakkeli on heikoin lenkki ja hajoaa vedolla. Se, että urassaan olevat muoviosat hajoavat ja vielä ilman virheellistä vetoa köydellä on perin ihmeellistä. Näitä ratsastajia on erilaisia. Joissain on vain ohut muovilevy uran sisällä ja toisissa reilusti massaa.


      • webbing
        Seppomartti kirjoitti:

        Sama kokemus on minullakin. Muovishakkeli on heikoin lenkki ja hajoaa vedolla. Se, että urassaan olevat muoviosat hajoavat ja vielä ilman virheellistä vetoa köydellä on perin ihmeellistä. Näitä ratsastajia on erilaisia. Joissain on vain ohut muovilevy uran sisällä ja toisissa reilusti massaa.

        Onkohan ainoa syy muovisakkeleiden käyttöön niiden halpuus ja asennuksen helppous?

        Muovisakkelia varmempi ja vahvempi ratkaisu on ratsastajien kiinnittäminen dacron nauhalla ("webbing"). Moninkertainen nauha kestää vääntöä ja tempauksia eikä aiheuta hankausvaurioita kuten metallisakkelit tahtovat tehdä.
        Aikanaan mm. englantilainen purjeneulomo Gowen kiinnitti ratsatajat pronssisakkeleilla. Nykyisessä trysailissani on terässakkelit, normaalissa isopurjeessa webbing-kiinnitys ratsastajissa. Reissussa mukana pidä vararatsastajia nauhaa kuten muitakin korjaustarvikkeita. Muovisia ratsastajia en ole halunnut kokeilla.

        Nauha tietysti kuluu, mutta on helppo uusia itse (käytöstä riippuen esim. 2-5 vuoden välein).


        Ehkä ratsastajien laadulla ja koolla lienee vaikutusta niiden hajoamiseen, jos syy ei ole väärä kuormitus reivin kohdalla. Ainakin omien purjeitteni Holt- Allenin HA91-ratsastajat ovat kestäneet...


      • seppomartti
        webbing kirjoitti:

        Onkohan ainoa syy muovisakkeleiden käyttöön niiden halpuus ja asennuksen helppous?

        Muovisakkelia varmempi ja vahvempi ratkaisu on ratsastajien kiinnittäminen dacron nauhalla ("webbing"). Moninkertainen nauha kestää vääntöä ja tempauksia eikä aiheuta hankausvaurioita kuten metallisakkelit tahtovat tehdä.
        Aikanaan mm. englantilainen purjeneulomo Gowen kiinnitti ratsatajat pronssisakkeleilla. Nykyisessä trysailissani on terässakkelit, normaalissa isopurjeessa webbing-kiinnitys ratsastajissa. Reissussa mukana pidä vararatsastajia nauhaa kuten muitakin korjaustarvikkeita. Muovisia ratsastajia en ole halunnut kokeilla.

        Nauha tietysti kuluu, mutta on helppo uusia itse (käytöstä riippuen esim. 2-5 vuoden välein).


        Ehkä ratsastajien laadulla ja koolla lienee vaikutusta niiden hajoamiseen, jos syy ei ole väärä kuormitus reivin kohdalla. Ainakin omien purjeitteni Holt- Allenin HA91-ratsastajat ovat kestäneet...

        Brucen "Heavy weather sailing" ohjeen mukaan alin ja ylin ratsastaja (slide) tulisi olla metallia eikä muovia ja kaikki muovishakkelit tulisi korvata sidoksella (webbing).


      • suomi24 ohje
        seppomartti kirjoitti:

        Brucen "Heavy weather sailing" ohjeen mukaan alin ja ylin ratsastaja (slide) tulisi olla metallia eikä muovia ja kaikki muovishakkelit tulisi korvata sidoksella (webbing).

        "Brucen "Heavy weather sailing" ohjeen mukaan alin ja ylin ratsastaja (slide) tulisi olla metallia eikä muovia ja kaikki muovishakkelit tulisi korvata sidoksella (webbing). "

        On veikeää retkipurjehtia hyvinpurjehtivalla veneellä kaikissa tuulissa. Isopurje otetaan kokonaan alas yli 15 m/s vasta- ja sivutuulessa. Ainoaa veneessä olevaa isopurjetta ei kannata hajottaa, jos haluaa matkan jatkuvan viivästyksittä.


      • seppomartti
        suomi24 ohje kirjoitti:

        "Brucen "Heavy weather sailing" ohjeen mukaan alin ja ylin ratsastaja (slide) tulisi olla metallia eikä muovia ja kaikki muovishakkelit tulisi korvata sidoksella (webbing). "

        On veikeää retkipurjehtia hyvinpurjehtivalla veneellä kaikissa tuulissa. Isopurje otetaan kokonaan alas yli 15 m/s vasta- ja sivutuulessa. Ainoaa veneessä olevaa isopurjetta ei kannata hajottaa, jos haluaa matkan jatkuvan viivästyksittä.

        Kolmella reivillä varustettuja isopurjeita on mukana 2. toinen laminaattia ja toinen Dacronia. Huonosti purjehtiva kruiserikin kestää hieman enemmän tuulta ennen kuin iso poistetaan jos on kutteristaagissa tarpeeksi pieni purje. Matkan teko eli VMG on sitten kokonaan toinen juttu.


      • suomi24 ohje
        seppomartti kirjoitti:

        Kolmella reivillä varustettuja isopurjeita on mukana 2. toinen laminaattia ja toinen Dacronia. Huonosti purjehtiva kruiserikin kestää hieman enemmän tuulta ennen kuin iso poistetaan jos on kutteristaagissa tarpeeksi pieni purje. Matkan teko eli VMG on sitten kokonaan toinen juttu.

        "Kolmella reivillä varustettuja isopurjeita on mukana 2."

        Itämerelle riittää yksi isopurje. Purjeet aina rullataan säilytystä varten, joten veneen sisällä on ahdasta, jos on monta rullattua purjetta ja matkustajia.


      • Bossu
        seppomartti kirjoitti:

        Brucen "Heavy weather sailing" ohjeen mukaan alin ja ylin ratsastaja (slide) tulisi olla metallia eikä muovia ja kaikki muovishakkelit tulisi korvata sidoksella (webbing).

        Näin on mulla, mutta myös lattataskujen kohdalla on vahvemmat. Sen sakkelin pituus on aika kriittinen. Mulla oli ylimmässä liian pitkä metallisakkeli, ja se metalliratsastaja tahtoi mennä aina jumiin. Laitoin lisäksi teflonsuihketta ratsastajiin, niin liukuu kevyemmin.


      • jodlaan jodlaan
        suomi24 ohje kirjoitti:

        "Kolmella reivillä varustettuja isopurjeita on mukana 2."

        Itämerelle riittää yksi isopurje. Purjeet aina rullataan säilytystä varten, joten veneen sisällä on ahdasta, jos on monta rullattua purjetta ja matkustajia.

        Miksi äksänraadon myyntikuvassa sitten purjeet eivät ole rullalla ja säilytyksessä?


      • on paha olla teillä
        jodlaan jodlaan kirjoitti:

        Miksi äksänraadon myyntikuvassa sitten purjeet eivät ole rullalla ja säilytyksessä?

        Utv:tä helppotti paljon tuo kommentti. Ei kannata siis ostaa uppotukkeja vaan mielummin vaikka X-79.


    • vikaa

      materiaalissa, mutta toinen asiaan vaikuttava seikka sitten kuinka taajassa ratsastajia on. Läpilatan juuressa saattavat joutua lujille ja muutoinkin, jos väli alkaa olla metriluokkaa...

      • gh34

        Ihan normipurje tämä on, läpilattojen (ylimmät 2kpl) juuressa on laakeroidut vaunut, joten ne kestänevät erityisen paljon. Kaikkiaan kuvasta päätellen 18 tai 19 ratsastajaa 12,5m matkalla.

        "vahvempi ratkaisu on ratsastajien kiinnittäminen dacron nauhalla ("webbing")"
        Niin, siis mulla paukkuvat ratsastajat, ei sakkelit. Toinen meni pitkin ohuinta kohtaa (siinä alumiiniraon kohdalla pitkittäin) ja toisesta katkesi lenkki kahdesta kohtaa. Sain sakkelinkin pirstaleiksi, kun yritin avata sellaista kiinni napsautettavaa mallia tongeilla auki, mutta se ei ollut normaalikäsittelyä.

        Eiköhän tässä ole käynyt se, mikä valitettavan usein käy: Muovivalmistajat myyvät surkeaa, uv:ta kestämätönt materiaalia hyvänä tavarana täyteen hintaan. Muovien kellastuminen ja murtuminen on jotenkin niin nykyaikaa, että oikein hämmästyttää. Ottaisivat mallia Legolta, he käyttävät vuosikymmeniä kovaa kohtelua kestäviä muoveja :-)


      • gh34
        gh34 kirjoitti:

        Ihan normipurje tämä on, läpilattojen (ylimmät 2kpl) juuressa on laakeroidut vaunut, joten ne kestänevät erityisen paljon. Kaikkiaan kuvasta päätellen 18 tai 19 ratsastajaa 12,5m matkalla.

        "vahvempi ratkaisu on ratsastajien kiinnittäminen dacron nauhalla ("webbing")"
        Niin, siis mulla paukkuvat ratsastajat, ei sakkelit. Toinen meni pitkin ohuinta kohtaa (siinä alumiiniraon kohdalla pitkittäin) ja toisesta katkesi lenkki kahdesta kohtaa. Sain sakkelinkin pirstaleiksi, kun yritin avata sellaista kiinni napsautettavaa mallia tongeilla auki, mutta se ei ollut normaalikäsittelyä.

        Eiköhän tässä ole käynyt se, mikä valitettavan usein käy: Muovivalmistajat myyvät surkeaa, uv:ta kestämätönt materiaalia hyvänä tavarana täyteen hintaan. Muovien kellastuminen ja murtuminen on jotenkin niin nykyaikaa, että oikein hämmästyttää. Ottaisivat mallia Legolta, he käyttävät vuosikymmeniä kovaa kohtelua kestäviä muoveja :-)

        Rikkoutuneiden ratsastajien malli on R 014, R = Rutgerson.
        Sakkeleissa lukee A024 England Aquabatten. Tuollaisia en löydä, mutta ehkä ei ole väliksikään.

        16 ratsastajaa sakkelia Maritimissa Allenbrothersin mallistosta, ruuvilliset sakkelit 16 x (1,40e 2,70 e) = 65,60 e
        Sama SVB:ltä, mainittu että vain muovia, eikä valmistajasta tietoa sekä kiinni napsautettava sakkeli 16 x (2,80 e 1,8 e) = 73,60 eur.

        Eipä tämä nyt kallis investointi ole.


      • seppomartti
        gh34 kirjoitti:

        Ihan normipurje tämä on, läpilattojen (ylimmät 2kpl) juuressa on laakeroidut vaunut, joten ne kestänevät erityisen paljon. Kaikkiaan kuvasta päätellen 18 tai 19 ratsastajaa 12,5m matkalla.

        "vahvempi ratkaisu on ratsastajien kiinnittäminen dacron nauhalla ("webbing")"
        Niin, siis mulla paukkuvat ratsastajat, ei sakkelit. Toinen meni pitkin ohuinta kohtaa (siinä alumiiniraon kohdalla pitkittäin) ja toisesta katkesi lenkki kahdesta kohtaa. Sain sakkelinkin pirstaleiksi, kun yritin avata sellaista kiinni napsautettavaa mallia tongeilla auki, mutta se ei ollut normaalikäsittelyä.

        Eiköhän tässä ole käynyt se, mikä valitettavan usein käy: Muovivalmistajat myyvät surkeaa, uv:ta kestämätönt materiaalia hyvänä tavarana täyteen hintaan. Muovien kellastuminen ja murtuminen on jotenkin niin nykyaikaa, että oikein hämmästyttää. Ottaisivat mallia Legolta, he käyttävät vuosikymmeniä kovaa kohtelua kestäviä muoveja :-)

        Hieman netistä tarkistin. Muovishakkelit ovat nylonia. Nylon ei kestä UV:tä ellei ole lisätty suoja-ainetta. Muovisert ratsastajat ovat Delriniä, mikä ei ole niin UV-arkaa. Metalliset ovat prossia tai happoterästä. Ketjun aloittajan hajoavat ratsastajat ovat jokin kovin poikkeuksellinen erä


      • vaunut kestää!
        gh34 kirjoitti:

        Rikkoutuneiden ratsastajien malli on R 014, R = Rutgerson.
        Sakkeleissa lukee A024 England Aquabatten. Tuollaisia en löydä, mutta ehkä ei ole väliksikään.

        16 ratsastajaa sakkelia Maritimissa Allenbrothersin mallistosta, ruuvilliset sakkelit 16 x (1,40e 2,70 e) = 65,60 e
        Sama SVB:ltä, mainittu että vain muovia, eikä valmistajasta tietoa sekä kiinni napsautettava sakkeli 16 x (2,80 e 1,8 e) = 73,60 eur.

        Eipä tämä nyt kallis investointi ole.

        Tuntuu aika paljolta, että 12,5m liikissä on kaikkiaan 18-29 ratsastajaa. Kannattaisiko harkita lukuisten muoviratsastajien tilalle metallisia vaunuja? Niitä ei tarvita läheskään noin montaa. Reivauskin helpottuu huomattavasti, kun kitka vähenee. Ehdotan, että juttelet purjemaakarin kanssa. Jotain on pielessä, jos ratsastajat hajoilevat ja jouduit ostamaan peräti 16 uutta!

        Tässä jutussa on jotain yleisohjeita
        http://www.practical-sailor.com/issues/37_8/features/buyers_guide_10551-1.html


      • FF 27 Charlotta
        seppomartti kirjoitti:

        Hieman netistä tarkistin. Muovishakkelit ovat nylonia. Nylon ei kestä UV:tä ellei ole lisätty suoja-ainetta. Muovisert ratsastajat ovat Delriniä, mikä ei ole niin UV-arkaa. Metalliset ovat prossia tai happoterästä. Ketjun aloittajan hajoavat ratsastajat ovat jokin kovin poikkeuksellinen erä

        Osat on voitu prosessoida väärin. Kosteaa materiaalia väärän lämpöiseen muottiin, jolloin osissa sisäisiä jännityksiä, kylmäsaumoja etc. virheitä. Ulkoisesti ok, mutta kemiallisesti rikki. Kaiken näköistä tullut vastaan kiinalaisten kanssa toimiessa.


    • Joakim_

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9319
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2879
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      35
      2671
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2551
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1955
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      98
      1872
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      24
      1826
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1361
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1227
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1211
    Aihe