Olin jo huolissani,

kun rengastettua selkälokkia,Jämsänäijää ei kuulunut.
Eihän sen linnun digitaalinenkello ollut rukattu taajamalle,että meille kevät saapui jopa viikkoja aikaisenmin.
Lokkeja oli jopa lähes sata saalista jakamassa,jota Wekekatiskat antavat,roskakalaa siis.

Neljätoista vuotta kestänyt ystävyys tämän selkälokin kanssa on jotain niin uskomatonta ja vielä että se lintu tuntee nimensä,Jämsänäijää kun huudan se tulee luo ja on niin kesy,että tulee kalan hakemaan parin metrin päästä.

Eihän se elämä ole pelkkää linnun liitoa,omaishoitajuus vie mehut,mutta poikkesin kuiteskin kertoakseni,että roskakalaa kalastan ja lahnankutua odotan ama

7

126

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ramoona*

Meillä ei täällä etelärannikolla ole omaa rantaa, johon katiskan voisi heittää. Weke-katiska onkin hieno, kaupassa sellaista katseltiin, mutta suvun mökillä käydessä heitetään tavallinen rotisko rantaveteen, saaliskin milloin mitäkin. Täällä kalastetaan onkimalla ja virvelillä, verkoilla kevät- ja syyssilakan lisäksi koetetaan saada kesällä kuhaa ja syksyllä siikaa. Joskus oli kampelasiimatkin ulkoluodon kupeessa, mutta ei enää vuosiin. On odoteltu, milloin suolapulssi toisi turskat syvänteisiin, niitä sai viimeksi 80-luvulla niin paljon kuin viitsi vetää ylös pilkillä. Mutta vähäistähän tämä meidän kalastus on, yleensä vain huvikseen vesillä ollaan.

Tänä keväänä on kerran silakkaverkolla vappusilakat saatu, ja riitti siinä lokeillekin syötävää. Ne päivystävät jo verkon nostoa, aina siinäkin vaiheessa pääsee kaloja karkuun. Täällä näkee ja kuulee ehkä eniten kala- ja naurulokkeja, pelloillakin niitä on valkoisenaan kyntöaikaan matojen toivossa. Lokkien ja tiirojen kuuluvat äänet hallitsevat merellistä äänimaisemaa.Selkälokki on upea lintu, ja täällä tapaa vielä suurempaa tummaselkäistä merilokkiakin. Lokit hyötyvät ihmisistä, kaatopaikoillakin niitä parveilee, harmaalokitkin tuntuvat käyvän maissa "töissä" ja palaavat merelle illaksi kotiinsa. Kauppatorilla turhan kesyjä lokkeja lentelee ja tepastelee riesaksi asti. On koettu, miten lokki sieppasi lapsen kädestä jäätelötötterön ja mieheni päähän läjäytti ilmapommin .

Ennen lapsuuskodissa oli tapana sanoa, että lahna kutee, kun tuomi kukkii. Kun vedet olivat vielä kylmiä, lahna maistui raikkaalle. Voin tuntea vielä ison savulahnan tuoksun nenässäni, veneen terva yhdistyy siihen mielikuvissa, ja rannan rehevät keltaiset rentukat.

Hyvää kalaonnea ja kaikin puolin hellivää kevättä ja kesän odotusta sinne Aman valtakuntaan !

• Olen aivan kateellinen noista Ramoonan*silakoista.Kyllä täältä muikkua saa kalastajilta,mutta voissa paistettu kokonainen silakka,siitä voin vain haaveilla.

Tämä Jämsänäijä nimi on sen perusteella,koska se on Jämsässä rengastettu ja viisitoistavuotissynttärit ovat tänä kesänä.
        Toi kylmä keli tyrehdytti kalantulon melkein kokonaan,mutta onneksi lokitkin ovat menneet pesientekoon isommille järville.

Minulla on niska ja olkapäät ihan jumissa,että "höpönassukan"halailu ei oikein onnistu.
        Aloin paneloimaan tota asuntovaunun katettua osaa,kun rakennustarkastaja ei oikein hyväksynyt muovia sen seinä materiaalina ulkopuolella.Vuorilaudat vielä puuttuu ja sadevesiränni.

• Komean nimen selkälokille annoit Rituliini. Jokohan olisi Severi Selkälokki lentänyt lintujen taivasorrelle. Laitoin tuon etunimen siltä varalta vielä palaisi.
      En tunnistaisi lokkilajeja. Harmaalokkeja meilläkin on. Tulevat ensin joen jäälle kun virtauspaikkoihin isompi sula keväällä tulee. Lokkien kiljunnan kuulee pihoille asti.

Ehti joki kauttaaltaan ohuessa jäässä käydä tänäkin talvena pientä virtauspyörrettä lukuunottamatta. Tarkistin juuri. Oli 10 päivän pakkasjakso. Huippuna -21 C. su.24.1.

Veneeni on sellainen rotisko, etten sitä yksin ala kääntämään. Tasaperä, enemmän merelliseen käyttöön soveltuva. Taidan laittaa siitä myynti-ilmoituksen lehteen.

• Jämsänäijää en ole tiiraillut, mutta Aman kuulumisia palstalla kylläkin. Tuo lokkien kirkuna on saaristosta niin tuttua, niiden syöksyt perkuujätteiden sieppaamiseen vieläkin silmissäni.

Kauniinahan ne erottuivat taivaan sinessä, mutta harmaalokkia en suosi. Olen nähnyt monen sorsanpoikasen tyhjän nahan kelluvan rantaan, harmaalokin imettyä ne tyhjiksi..

On Sinulla ihanat mahdollisuudet kalastaa ja elää luonnonantimilla siellä. Eihän mikään vedä vertaa vastapyydetylle kalalle, se tuoreus on koettava, että tietää eron. Ja vielä se jännityskin pyytäjällä,...heittouistimella sain aikanaan itse parhaat apajani.

Taputtelehan eläinystäviäsi minunkin puolestani ja sitä ukkoasikin:D

moikka

• korian konsta

Nämä tuuliset ja koleat ilmat saavat kremppojen vaivat pompsahtamaan aktiivisiksi. Vasemmalla kyljellä ei kannata käydä nukkumaan, herää koviin kipuihin.
      Nivelet, kudokset niin kuluneita.
      Moni sanoo, ettei voi selällään nukkua, ehkä tukehtumisen vaaran ja tunteen takia.

Onhan tämä päivä jo kuin toisesta maailmasta. Aurinko alkaa lämmittämään mukavasti. Maassa vihreätä, hiirenkorvat puissa.
      On myös nousevan kuun aikaa. Sanovat viisaat senkin vaikuttavan edullisesti ihmisiin ja luontoon.

• Silakasta puheenollen . Minä täälä kalastan Silakkaa Heittoongella Pitkä siima Ja siihen 8 koukkua Mitä suositellaa, entiedä onkosiihen jokin säännötkin - Ja aina tulee --joka heitolla ,mutta enimmäkseen 5 kerralla .
      Suomessa kalastinTampereen Teiskon vesissä --meillä oli sielä Pieni saari --ihan oma " Papan saari"
      Sillon en tykännyt , kun miehetvaan kalasti ja vaimoväki touhus kotiaskareissa. Niin sitä pitkäsiimalaatikkookin oli opittava täyttään (syöttään) siihen kyllä naiväkikin kelpas --hyi hitto kun inhottaa vieläkin .
      Mutta lapset oli terveitä --kokopäivät rannassa oli vesi sitten minkälaista . Uimaankin oppivat 5v

• Ei silloin olleet lapset "uusavuttomia",minäkin ponkaisin itseni avannosta ylös,jonne naapurin Alpiinin tai alapiinihan hän savolaisittain lausuttuna oli,putosimme tonne virransuuhun,kun hänen katiskansa kokemisen halusin nähdä kongreettisesti.
        Albin otti minut säälistä potkukelkan kyytiin ja kyyti niinsanotusti oli kylmää,kun avannossa räpiköimme,Albin ja minä.

Noi terveys ohjeet korian konstalta ovat varmaankin varteenotettavia.
        Minulla on nyt toi kaulapanta joka vähän tukee niskaa,mutta täysin kasassa olevat niskanikamat tuskin pystyvät kannattamaan tota minun ylisuurta egoani.
        Tänään tuli ortopedille aika,joka lähti täältä helmikuussa,tosin se oli polvi jonka vuoksi anoin sinne ortopedille pääsyä,haitanneeko mitään vaikka sairaus on kivunnut ylemmäksi,tiedä häntä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3808
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      28
      3143
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      284
      3026
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      8
      2000
    5. 243
      1741
    6. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      6
      1540
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      214
      1322
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      75
      1311
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      39
      1122
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      4
      1091
    Aihe