Olemme perheen ja ystävämme kanssa jälleen kerran lähdössä matkalle, toista kertaa 3vuotiaalle lapsellemme lentokoneessa. Mutta äitiys on muokannut lentopelkoani pahaksi! Olen itse matkustellut vanhempieni kanssa koko ikäni lentokoneella, ja aina rakastanut lentämistä ylikaiken. Mutta tähän tuli stoppi pojan syntymän jälkeen, huomasin tämän kun olimme edellisellä kerralla matkustamassa koneella. Ajatus lentokoneeseen astumisesta tuntuu kuin kouraisi sydämmestä.. Olin muutama vko takaperin laivalla äitini, siskoni ja poikani kanssa, jopa yöllä avomerellä seilaaminen sai itseni tuntemaan panikoivaksi, ja olen jopa ollut hurjassakin merenkäynnissä... Olen varma että äitiys on aiheuttanut minulle menettämisen pelon tai sitä että en pysty itse kontrolloimaan asioita.
Mitä mieltä olette lääkärillä käymisestä? Rauhoittavia lentämistä varten? Jollain tavalla minulla on ristiriitaisia tunteita lääkkeiden ottamiseen, mutta jospa tästä saisin avun. Kuitenkin en matkusta yksin lapsemme kanssa vaan myös mieheni ja ystävämme.
Lentopelko - äitiys.
3
101
Vastaukset
- äiti itsekin
On tosi tavallista, että äitiys tekee tuollaista. Minulle tuli korkean paikan kammo, joka on ihan naurettavissa mitoissa, en pysty enää olemaan kyydissä autossa vuoristoteillä.
Lentopelko on näitä, jotka tuppaavat pahentumaan ajan kanssa. Siksi joku psykologinen tapa (esim. Finnairin kurssit, kognitiivinen terapia) olisi sinulle itsellesi parempi. Mutta jos ajattelee vain lasta ja tämän matkan sujumista, miedot rauhoittavat varmaan toimisivat parhaiten.
Joka tapauksessa kannattaa sanoa lentoemoille, että olet lentopelkoinen. He pystyvät ottamaan sen huomioon. Ja itse kannattaa tutustua etukäteen konetyyppiin, esim. turbulenssiin yms. asioihin, jotka saattaa aiheuttaa paniikkia. Lentäminen on siitä helppo pelko, että tieto ei lisää tuskaa vaan päinvastoin. Tilastollisesti taitaa olla turvallisin matkustustapa. - 1989
Kiitos kommentistasi, äiti itsekin!
Tuli mieleen itsellekin tuon korkea paikan kammo, kuten viime kesänä lintsillä maailmanpyörässä, lasten ;)
Mutta kuitenkin, ajattelin yrittää rohkaistua ja ylittää tämän tulleen pelon. Tuo oli kyllä hyvä vinkki että mainitsen lentoemoille, tätä en tullut ajatelleeksi. - Rauhoittavilla
Tuttua. Itse lentänyt ja matkustanut vuosia. SItten erään kerran se kammo iski. Rakastan matkustamista yli kaiken. Menin lääkärin juttusille ja sain rauhoittavat.
Miedot ja pieniä annostuksia. Lentäminen sujuu nyt moiteetta. Mieli on tasainen ja rauhallinen, mutta silti samalla skarppi. Ja sanomattakin selvää niin ehdoton ei alkoholille lääkkeen aikana. Siitä olen tarkka, että alkoholia ei 1 vrk ennen ekan tabletin nauttimista ja vähintään se 1vrk viimesimmästä. Tosin enpä juuri muutenkaan alkoholia nauti. Hyvin vähäistä.Eli toimintakyky on tallella jos tarpeen.
Mieheni on aina mukana matkoilla, joten turvattu olo, kun ei ole yksin ja toinen tietää lääkkeeni ja annostukseni.
Ei auta tieto siitä, että lentäminen on turvallisin matkuskeino. Tai se tieto siitä miten kaikki toimii, miten kone pysy ilmassa jne.
Laivalle ja risteilylle minuakaan ei enää saa.
Suosittelen, että menet lääkärin juttusille ja kerrot ongelmastasi. Ja jos ja kun saat lääkkeet ja annostuksen niin suosittelen sitä ensimmäistä kokeilemaan kotona. Jotta tiedät miten vaikuttaa ja toimii.
Olen tyytyväinen, että matkustaminen lentämällä onnistuu näin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä742472Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721792Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461457Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2591446- 851272
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3901245Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421225Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3581197- 1281185