Olen tyhmä

Whaffell

Onko kukaan nostanut opintolainaa pelkän kurssin/jonkun muun koulutuksen takia, mikä ei valmista ammattiin? Tuntuu, että olen ainoa... :-(
Halusin siis noin pari vuotta sitten käydä tämän puolen vuoden mittaisen kurssin, ja sossu ei suostunut maksamaan bussimaksuja(koulu oli yli50kmpäässä), mitä en olisi pystynyt kustantamaan pelkästä opintotuesta, niin pakotti sitten ottamaan lainaa. Nostin 300e/kk... Ja nyt vatuttaa, kun ei ees VIELÄ ammattia, eikä se ala miltä kävin kurssin enää edes kiinnosta.
Olin sillon ahdistunut enkä saanut töitä, ja luulin, että tämä kurssi jotenkin edistäisi sitä että pääsisin edes töihin, mutta eipä sua kukaan ota töihin, jos ei AMMATTIA.. Nyt pitää sitten maksaa takaisin toi laina *ihan turhaan* ...(tuntuu siltä)

8

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeesoks

      Se laina vanhenee tietyssä ajassa jonka jälkeen valtio sen maksaa. Siitä tulee se "valtion takaama" käsitteeseen "valtion takaama opintolaina". Velan maksun voi aloittaa vasta sitten kun työllistyy. Jos et onnistu työllistymään niin ei se velka realisoidu.

      • älä kanna huolta

        No juurikin näin. Just sitä varten opintolainalla on valtion takaus että jos ei ole rahaa tai ei työllisty niin eihän sitä lainaa voi maksaa takaisin, vaan sen hoitaa valtio.


    • 8+11

      Paitsi että jos tutustuu Kelan sivuihin, niin työttömyyden takia voi saada tukea koron maksuihin, mutta ei sillä perusteella vielä koko lainaa anteeksi saa...

      • K0root

        Miten se korkojen maksu muuten tapahtuu, tietääkö kukaan. En oikein tajua tuota hommaa, että tuleeko joku maksu kotiin, vai tehdäänkö verkkopankissa?


    • Kyllä se siitä

      Onko tässä jokin valhe?

      Opintolainaa varten tarvitaan päätös, opintotukikeskukselta tms.
      Sen päätöksen kanssa pankkiin ja se asia hoidetaan siellä.
      Myös sen maksaminen. Myös niiden korkojen maksaminen.
      Opintolainapäätöksestä huolimatta, sitä ei ole pakko nostaa ei käydä hakemassa ollenkaan, joten sillon ei myöskään muodostu velkaa.

      Ennen opintolainan sai vasta kun oli hakenut myös opintotukea.
      Ja nekin sai vasta myönteistä opiskelupaikkapäätöstä vastaan.
      Ohjeissa lukee, ettei opintotukea saa kurssiin joka ei valmista ammattiin.

      Miten sulla voi olla opintolainaa, jos sulla ei ole edes opiskelupaikkaa?
      Miten joku voi "kehoittaa sut "- velkasuhteeseen jos sä itse et tajua miten se pelaa?
      Kävitkö sä sen koulun? Nostit opintolainaan 2 vuotta a 300e kk, ja kurssi oli puolen vuoden mittainen?

      Laina lähtee yleensä erääntymään automaattisesti noin 2v valmistumisesta ja sen takaisimaksuaika oli ..

      Mene pankkiin ja selvitä asia. Ota paperi ja kynä mukaan. Kirjoita ylös niiden luettelemat ehdot tai ota joku mukaasi joka tietää. Suosittelen tutkimaan asiaa, esim. netistä ennenkuin menet pankkiin, että tiedät mitä kysyt ja mitä se saattaa vastata. Sinä voit vaikuttaa sen lainan takaisinmaksuun.

      http://opintolaina.net/#Opintolainan_takaisinmaksu

      Työnhaku ja saanti ei ole vissiin kenellekkään just nyt helppoa. Häntä pystyy ja menet asia kerrallaan. Sillä ne selviää.

      • Whaffell

        NO MINÄ SAIN OPINTOTUKEA siis ENNEKUIN sain sitä opintolainaa nostettua kylläkin!! Vaikka tämä kurssi minkä kävin ei valmistanutkaan minua mihinkään ammattiin...

        EI MINULLA enää sitä opintolainaa ole siis, eikä opiskelupaikkaa, kun kävin se kurssin jo loppuun ja opintolaina meni niihin bussimaksuihin!! Mistä 2 vuodesta puhut, nostin 6 kk ajan joka kuukausi opintolainaa aina 300 euroa....
        En nyt tajua mistä olet saanut päähäs että kävin 2 vuotta koulua..?

        Mutta siis joo en mä opintolainaa olis halunnut sillon aikoinaan nostaa, mutta sossu ei suostunut maksamaan bussikyytimaksuja, vaan PAKOTTI nostamaan ensiks opintolainan... Niin laitoin sitten laina hakemuksen....ja nyt mulla on se velka


      • Whaffell
        Whaffell kirjoitti:

        NO MINÄ SAIN OPINTOTUKEA siis ENNEKUIN sain sitä opintolainaa nostettua kylläkin!! Vaikka tämä kurssi minkä kävin ei valmistanutkaan minua mihinkään ammattiin...

        EI MINULLA enää sitä opintolainaa ole siis, eikä opiskelupaikkaa, kun kävin se kurssin jo loppuun ja opintolaina meni niihin bussimaksuihin!! Mistä 2 vuodesta puhut, nostin 6 kk ajan joka kuukausi opintolainaa aina 300 euroa....
        En nyt tajua mistä olet saanut päähäs että kävin 2 vuotta koulua..?

        Mutta siis joo en mä opintolainaa olis halunnut sillon aikoinaan nostaa, mutta sossu ei suostunut maksamaan bussikyytimaksuja, vaan PAKOTTI nostamaan ensiks opintolainan... Niin laitoin sitten laina hakemuksen....ja nyt mulla on se velka

        NIIN JA ei se velka nyt kovin suuri onneks ole, alle 2000 mutta vatuttaahan se silti, kun en ole velka ihmisiä ja olisin halunnut pian maksaa takas muttei töitä..


      • Mene ja sovi lyhen
        Whaffell kirjoitti:

        NIIN JA ei se velka nyt kovin suuri onneks ole, alle 2000 mutta vatuttaahan se silti, kun en ole velka ihmisiä ja olisin halunnut pian maksaa takas muttei töitä..

        Ok, eli kurssi oli noin 2v sitten ja se oli 1/2v mittainen.
        Eli valmistumisestasi on se noin kaksi vuotta.

        Nyt kipin kapin pankkiin ja sovi maksuista tai se lähtee automaattisesti lyhentymään.
        Maksuaika taisi olla oletuksena 2x opiskeluaika, eli sä saisit vuoden maksuajalla ne kk lyhennykset.

        Se laina lyhenee pinilläkin lyhennyksillä. Tee itsellesi maksusuunnitelma ensin kotona ja perusta se tolkullisille lyhennyksile, niin että elämiseenkin jää. Monet opintonsa päättäneet kärvistelee suosilla sen reippaasti pois. Sittenhän sekin on hoidettu. Se kasvaa korkoa korolle, vaikka se onkin matalakorkoista.
        Hoida ainakin korot siitä.

        ps. mitä tulee sen ammatin kiinnostavuuteen, niin jos saat edes sitä duunia, niin onko se niin paha? Saisit työkokemusta, meriitin papereihisi ja rahaa elämiseen.
        Täällä tekee todella monet ihan muuta kuin mihin ovat valmistuneet. Valitettavasti se duuni ei ole aina mielekästä, mutta sekin johtaa eteenpäin.

        Tsemppiä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5750
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3637
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      221
      1836
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1752
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1202
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      278
      929
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe