Asunnon omistussuhteet

Murto-osa

Tulipas tässä mieleen, että nyt kun olisi poikaystävän kanssa yhteenmuutto yhdessä ja mietimme että ostamme asunnon vuokraamisen sijasta.
Tilanne on kuitenkin se, että vaikka poikaystävälläni on vakituinen työpaikka, minä olen vasta opiskelija ja tuloni eivät ihan älyttömän hyvät ole, tosin vakituisessa työpaikassa ollessani laina ei sinänsä pelota.
Pystyisin aivan hyvin maksamaan "vuokran verran" asuntolainaa pois kuukausittain, mutta jos laina-ajaksi otetaan vaikka 10 vuotta niin siitä tulisi n. 1/4 asunnon arvosta.
Kysymykseni siis kuuluukin: Onko mahdollista ostaa asunto siten, että poikaystäväni omistaa siitä 3/4 ja minä 1/4?
Tiedän ihmisiä jotka ovat perinnöksi saaneet esim. 1/3 asunnosta, joten olen ajatellut että sen ainakin jollain tavalla pitäisi olla mahdollista omistaa vain "murto-osa".

7

760

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sohvatiikeri

On se ihan mahdollista, mutta kun te nyt olette aloittelemassa yhteistä elämää suht "varmoilla puheilla", niin eikö kannattaisi hankkia se ihan 50-50 periaatteella. Siis noin parisuhteen kannalta ajateltuna.

• vinkki: 49%/51%

Kannattaa ostaa 49%/51%, jos tämä on molemmille ensiasunto. Kun ostatte joskus toisen yhteisen asunnon ostatte 51%/49%. Täten saatte taas käytettyä ensiasunnonostajan pienemmän varainsiirtoveron!

• Isä2004

• verohallinto
        vinkki: 49%/51% kirjoitti:

Kannattaa ostaa 49%/51%, jos tämä on molemmille ensiasunto. Kun ostatte joskus toisen yhteisen asunnon ostatte 51%/49%. Täten saatte taas käytettyä ensiasunnonostajan pienemmän varainsiirtoveron!

tässä vähän faktaa ensiasunnon varainsiirtoverosta:

http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=452;122127

eli: verovapauden ehtona on että haltuun siirtyy vähintään 50% hallintaan oikeuttavista osakkeista.

jos nyt siis pari ostaa ensiasunnon 49/51% osuuksilla, maksetaan tuosta 49% osuudesta varainsiirtovero.

sitten seuraavasta 51/49% ostoksesta maksetaan taas 49% osuudesta varainsiirtovero...

eli ei onnistu kikkailu tuolla tavalla.

• avovaimo

Ostimme juuri asunnon, siten, että minä otin oman lainan ja poikaystäväni oman. Hänen tulonsa ovat kaksinkertaiset minuun verrattuna, joten hän pystyy myös maksamaan enemmän. Nyt minä omistan 34,5 prosenttia asunnosta ja hän loput. Mitään ongelmia tai kuluja ei tullut ja nyt voin olla hyvillä mielin etten asu hänen "siivellään", vaikka totuus toki on, etten yksin olisi pystynyt tuollaista asuntoa hankkimaan.
      Olemme vielä suullisesti sopineet, että mikäli eroamme, ostaa poikaystäväni minun osuuteni.
      Meillä on yhteinen tili, josta maksetaan yhteiset kulut. Emme pidä varsinaisesti rahoja erillään tai mitenkään laske ja puolittele kuluja, mutta asunnon suhteen halusimme tehdä näin, varsinkin minulle oli tärkeää se, että minulla on oma laina jota maksan pois omaan tahtiini.
      Ja nyt selviän satasen pienemmällä summalla kuin vuokraa maksaessani.
      Ehdottoman hyvä ja toimiva ratkaisu meidän tilanteessamme.

• Erkki

Kannattaa huomata että jos on kaksi eri
        lainaa samalle asunnolle, niin asunnon
        vakuusarvo ei mahdollisesti riitä. Näin
        ainakin jos lainat ovat eri pankeista,
        jolloin toinen pankki on toissijainen
        velkoja ongelmatilanteessa.

Toinen juttu on, että kahden lainan
        hoitamisesta voi tulla enemmän kuluja,
        mutta tämän varmaankin olette huomioineet?

• avovaimo
        Erkki kirjoitti:

Kannattaa huomata että jos on kaksi eri
        lainaa samalle asunnolle, niin asunnon
        vakuusarvo ei mahdollisesti riitä. Näin
        ainakin jos lainat ovat eri pankeista,
        jolloin toinen pankki on toissijainen
        velkoja ongelmatilanteessa.

Toinen juttu on, että kahden lainan
        hoitamisesta voi tulla enemmän kuluja,
        mutta tämän varmaankin olette huomioineet?

Meillä lainat on samassa pankissa ja samassa konttorissa eikä kustannuksia tule juuri lainkaan enempää näin. Olemme tavallaan yksi "avainasiakas".
        Minä en tarvinnut lainaani mitään muita vakuuksia kuin tämän asuntomme, avomieheni vanhemmat takasivat hänen osuudestaan loput, eli asunnosn arvosta jäi vielä hänen lainansa vakuudeksi ihan mukava osuus. Asunnon vakuusarvo on ihan sama oli sitten kaksi lainaa tai yksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4078
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2901
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      899
    6. 131
      875
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      750
    Aihe