Pienen pojan häpeäntunne

mummu2

Perheessä tilanne ,jossa Isä kasvattaa häpeällä lasta.Isällä itse ei ilmeisesti ole kovin selkeää kuvaa mitä isyys välillä on koska oma isänsä kuollut hänen ollessa alle 13 vuotias.
Perheessä lapsi alle 10 vuotias jossakin suhteessa ylivilkas ja osittain ymmärtämättömyyttäänkin joutuu tilanteisiin ,jotka ovat ns."töllön töitä".
Isä keskustelee lapsen kanssa vääristä teoista,antaa kohtuudella rangaistuksen(karkkikieltoa ym arestia)lapsi ymmärtää tehneensä väärin ja katuu.Pyytää anteeksi.Asia käsitelty.
Mutta,kun tulee kyläilemään vieraita alkaa isä kertoa pojan tyhmistä tempuista,kertoo sen kaikille kuuluvalla äänellä pojan kuunnellessa vieressä.Poika nolostuu silmin nähden ,luo katseen maahan ja punastuu.Ilmiselvästi tämä on häpeällä kasvattamista,mitä tilanteelle voi tehdä.Kun asiasta puhuu,vastaus on:ai jaa vai minä en osaa kasvattaa.Pattitilanne. :(((

5

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • efihiki

      eipä siihen voi oikein puuttua jos lapsenlapsiasi haluaa nähdä... voithan pitää huolen että lapsella on ainakin yksi läheinen joka rakastaa oikealla tavalla... sekin kannattaa jo pitkälle... terveisin narsisti äidin luuseri lapsi joka toivooettei tee samoja virheitä ku maamo

    • sadbuttrue

      No anna hänen maistaa omaa lääkettään. Kerro muiden kuullen hänen tekemiään töppäyksiään. Jos hän suuttuu niin muistuta, että tuolta varmaan pojastakin tuntuu.

      Monet vanhemmat tekevät tuota, kertovat lastensa toilailuista kuin hyvänäkin vitsinä, eivätkä tajua kuinka se tekee lapselle hallaa. Varsinkin itsetunnolle.

    • Patti auki

      Edellisessä viestissä oli hyvä ohje. Laita isä maistamaan omaa lääkettään. Tuskin hänkään on niin täydellinen, etteikö koskaan virheitä tekisi. Sitten koilotat sopivassa tilanteessa aivan viattomasti nämä hänen tollon työnsä koko kansalle.

      Saako kysyä, milten tämä alle 10-vuotias toheloi? Onko vaaraksi itselleen tai muille? Aiheuttaako vain aineellista vahinkoa?

      Tavara on korvattavissa, mutta jos on vaarana, että lapsi aiheuttaa vahinkoa itsensä lisäksi sivullisille, melko koviltakin kuulostavat keinot voivat olla tarpeen. Pienen pojan elämä on joka tapauksessa pilalla, jos hän ylivilkkauttaan ja ymmärtämättömyyttään esim. aiheuttaa kaverinsa pysyvän vammautumisen tai kuoleman.

      Tällaisista vaarallisista asioista pitäisi vain osata jutella jo etukäteen.

      • Mummu2

        Kiitos vastauksista !Täytyy laittaa kokeiluun tuo isän mahdollisista töppäilyistä kertominen muiden kuullen.
        Lapsen teot ovat aiheuttaneet aineellista vahinkoa ja vaaratilanteenkin,loukkaantumista tai muuta vakavampaa ei kuitenkaan ole sattunut.
        Teot onkin olleet sitten ainoa
        t joita tehnyt ,muuten on oikein kelpo kaveri ja peruskiltti.


    • Öljyä laineille

      Mummuna voit sanoa omassa puheenvuorossasi, että tämä Mattipoika on niin reipas ja auttavainen poika. Isän ei tarvitse ollenkaan muistella jotain erehdyksiä, sillä Matista on kasvamassa todella mukava miehenalku.
      Ja sitten voit kertoa jonkun mukavan esimerkin, ihan pikkuasian, jonka olet kokenut pojan kanssa.
      Ja jos olet isän äiti, niin voit kertoa jonkun jutun isän lapsuuden ajoilta siihen perään. Isä vaikenee varmasti kun kuulee omia töppäilyjään 30 vuoden takaa.

      Kahden kesken voit sanoa pojan isälle joka tapauksessa, että kiitos on nuhtelua moninkertaisesti parempi kasvatuskeino. "Joka vanhoja muistaa, sitä tikulla silmään."
      Ja on kai pojalla äiti. Miksei hän puutu lapsensa nöyryyttämiseen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2663
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2440
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2081
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe