TERVEHTIMINEN

Kaija

Kertoisiko joku minulle mihin perustuu vl-tervehtimiskulttuuri "Jumalan terve."
Olen huomannut,että toisinaan vl:t tervehtii toisiaan "Jumalan terve"-tervehdyksellä ja taas toisinaan "normaalisti " "päivää " jne...
Vaikuttaako ei-veeällien läsnäolo tervetimistapaan.

24

2399

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vakass

Moro tää on vain koe!

• Kaija

Kiitos mielenkiinnostasi kysymystäni kohtaan.

• veeL

"Vaikuttaako ei-veeällien läsnäolo tervetimistapaan."
      -joillakin vaikuttaa joillakin ei. Meihin heikompiin se vaikuttaa mutta toiset ovat rohkeampia.Esim tiedän että tähän meidän nim. "vl.kaveri" :iin ei vaikuta onko ketä ympärillä:) (terveisiä vain sinne espooseen muuten!)

Riippu tietty missä suhteessa ei-vlliä on ympärillä. esim kaupassa jos näen tutun niin "terve" on se tervehtimistapa spontaanisti. Mutta myös pelkkä nyökkäyks pienellä suun liikutuksella tulkitaan "Jumalan terve" vaikka nyt kun rupaa miettimään niin suusta pihisee vain "Jum-ter" tai "lan-ter". Noin tehdään yleensä silloin jos kävelee nopeasti jonkun vain naamasta tutun ohi kaupan lisäksi vaikkapa ry:n aulassa.

Nuoriso on yleensäkkin vähän huolimattomampi miten tervehtii.No itseasiassa kyllä ainakin minun piireissä n.80% on kunnon tervehdyksiä.

Joku viisaampi saa selittää tuon ensimmäisen kysymyksesi että mihin tuo tervehtimis tapa perustuu.

• tere

Minua on aina ihmetyttänyt valikoiva tervehtiminen.Jos kerran uskoo Jumalaan ja on tapana tervehtiä `Jumalan terve`sanoilla omia jengiläisiä niin miksei niin voi tervehtiä muitakin ihmisiä. Toivottaa heillekin Jumalan siunausta.
        Meillä srk:ssa on aina ollut vl pappi joka on srk-talolla kädestä tervehtinyt ihmiset mutta toiset Jumalan terveenä ja toiset pelkällä päiväällä.On tuntunut kovin valikoivalta ja epäkohteliaalta.

• reinhard

Minulle on tuottanut tervehtiminen aina vaikeuksia.
        Se tuntuu niin turhamaiselta, Jumalan nimen turhaan lausumiselta.
        Joku palstalainen tuntee tervehtimisen historiaa, sillä on tästä ollut aikaisemminkin puhetta.

Tervehtiminen Jumalan terveellä ja rauhalla ei tunnu jostain syystä oikein luontevalta.
        Sanovat tosiuskovaiset sen johtuvan siitä, että jos ei ole uskonasiat täysin kunnossa, niin Pyhä-Henki kangistaa kielen niin, että tervehtiminen on kankeaa.
        Varmasti näin on, meikäpoijalla olis kyllä petraamisen varaa näissä uskonasioissa.

Yleensä vain seurapaikalla tervehditään luontevasti selvällä ja kuuluvalla äänellä, mutta maailman ihmisten keskellä se vaikeutuu ymmärrettävistä syistä.
        Kerran oli samassa työpaikassa uskonveli, joka aamulla nähtyään minut kailotti kovaa Jumalan tervettä.
        Tulin asiasta kiusaantuneeksi ja sanoin: "Ei meidän tarvitse täällä tervehtiä toisiamme, sillä ei ne nuo toiset ymmärrä kuitenkaan meidän tapaamme.
        Veli suorastaan loukkaantui sanoen: "no ei sittte tervehitä, jos ei Jumalan terveellinen armo sulle kelepaa !" Uskonveli ei kyllä sanonut sitten enää huomentakaa.

• että
        reinhard kirjoitti:

Minulle on tuottanut tervehtiminen aina vaikeuksia.
        Se tuntuu niin turhamaiselta, Jumalan nimen turhaan lausumiselta.
        Joku palstalainen tuntee tervehtimisen historiaa, sillä on tästä ollut aikaisemminkin puhetta.

Tervehtiminen Jumalan terveellä ja rauhalla ei tunnu jostain syystä oikein luontevalta.
        Sanovat tosiuskovaiset sen johtuvan siitä, että jos ei ole uskonasiat täysin kunnossa, niin Pyhä-Henki kangistaa kielen niin, että tervehtiminen on kankeaa.
        Varmasti näin on, meikäpoijalla olis kyllä petraamisen varaa näissä uskonasioissa.

Yleensä vain seurapaikalla tervehditään luontevasti selvällä ja kuuluvalla äänellä, mutta maailman ihmisten keskellä se vaikeutuu ymmärrettävistä syistä.
        Kerran oli samassa työpaikassa uskonveli, joka aamulla nähtyään minut kailotti kovaa Jumalan tervettä.
        Tulin asiasta kiusaantuneeksi ja sanoin: "Ei meidän tarvitse täällä tervehtiä toisiamme, sillä ei ne nuo toiset ymmärrä kuitenkaan meidän tapaamme.
        Veli suorastaan loukkaantui sanoen: "no ei sittte tervehitä, jos ei Jumalan terveellinen armo sulle kelepaa !" Uskonveli ei kyllä sanonut sitten enää huomentakaa.

..ihan Oulun murretta!

• acimlainen
        tere kirjoitti:

Minua on aina ihmetyttänyt valikoiva tervehtiminen.Jos kerran uskoo Jumalaan ja on tapana tervehtiä `Jumalan terve`sanoilla omia jengiläisiä niin miksei niin voi tervehtiä muitakin ihmisiä. Toivottaa heillekin Jumalan siunausta.
        Meillä srk:ssa on aina ollut vl pappi joka on srk-talolla kädestä tervehtinyt ihmiset mutta toiset Jumalan terveenä ja toiset pelkällä päiväällä.On tuntunut kovin valikoivalta ja epäkohteliaalta.

Se että ihmisiä tervehditään eri tavalla on vain oire eräästä muusta asiasta. Arvaako joku mistä?

• me vain
        acimlainen kirjoitti:

Se että ihmisiä tervehditään eri tavalla on vain oire eräästä muusta asiasta. Arvaako joku mistä?

me vain

• me vain
        acimlainen kirjoitti:

me vain

• x-vl
        tere kirjoitti:

Tuohon valikoimiseen minä olen törmännyt todella usein. En tänään muistaakseni, mutta ilta on vielä nuori. ;)

Joskus jopa jätetään tervehtimättä, ei edes "päivää" ole tarjolla. Ja vl-lapset katsovat melkein suu auki! Vaikkei ole korviksia eikä värjäyksiä. Ne ainakin joille on kerrottu, etten ole ns. uskovainen. Miten siinä itsekään voi kovin luontevasti toimia?

Vasta viikko sitten juhlissa pari tyyppiä tervehti minua JT:llä, mutta lähtiessä muisti kyllä sanoa "heipat". Ei jäänyt väärä luuloa, että olisin uskovainen hänen mielestään. Ei sentään käynyt välillä perumassa.

Minusta vl-tervehdys on kaksipuolinen. Siinä tunnustetaan oma vl-usko ja samalla toisen vl-usko. Siinä on selitys, miksi valikoidaan niin tarkasti kenelle se sanotaan.

Kyseessää ei ole se, että vastapuoli muka tykkäisi huonoa, jos sanoo hänelle JT:n. Se on sitä seliseliä, kun yritetään peittää todellista tilannetta.

Ainakin minulle, jolle usko on elämäni tärkein asia, tuo lajittelu on sisimpääni loukkaavaa. Vaikka en siitä vuosien jälkeen enää kovin pahastu.

Enkä itse tarjoa jumalantervettä kenellekään kunnon veeälle, joista tiedän, että he rajaavat uskovaisuuden ulkopuolelle kaikki muut, paitsi porukassa julkisesti olevat, veeälliksi tunnustautuvat.

• vl.kaveri
        x-vl kirjoitti:

Tuohon valikoimiseen minä olen törmännyt todella usein. En tänään muistaakseni, mutta ilta on vielä nuori. ;)

Joskus jopa jätetään tervehtimättä, ei edes "päivää" ole tarjolla. Ja vl-lapset katsovat melkein suu auki! Vaikkei ole korviksia eikä värjäyksiä. Ne ainakin joille on kerrottu, etten ole ns. uskovainen. Miten siinä itsekään voi kovin luontevasti toimia?

Vasta viikko sitten juhlissa pari tyyppiä tervehti minua JT:llä, mutta lähtiessä muisti kyllä sanoa "heipat". Ei jäänyt väärä luuloa, että olisin uskovainen hänen mielestään. Ei sentään käynyt välillä perumassa.

Minusta vl-tervehdys on kaksipuolinen. Siinä tunnustetaan oma vl-usko ja samalla toisen vl-usko. Siinä on selitys, miksi valikoidaan niin tarkasti kenelle se sanotaan.

Kyseessää ei ole se, että vastapuoli muka tykkäisi huonoa, jos sanoo hänelle JT:n. Se on sitä seliseliä, kun yritetään peittää todellista tilannetta.

Ainakin minulle, jolle usko on elämäni tärkein asia, tuo lajittelu on sisimpääni loukkaavaa. Vaikka en siitä vuosien jälkeen enää kovin pahastu.

Enkä itse tarjoa jumalantervettä kenellekään kunnon veeälle, joista tiedän, että he rajaavat uskovaisuuden ulkopuolelle kaikki muut, paitsi porukassa julkisesti olevat, veeälliksi tunnustautuvat.

Mulla on kavereita jotka ovat olleet maailmassa, mutta ovat nykyään jotkut uskomassa. He sanoivat, että silloin he eivät olisi halunneet tervehtiä Jumalan terveellä, koska he eivät olleet "terveitä synneistään". Kaippa tätä Jumalan tervettä voisi sanoa kaikille, en ole silti varma tästä asiasta. Luulisin, että tämän tarkoituksena on tunnustaa oma usko ja kun tervehdit epäuskovaista, et luullakseni tunnusta hänen uskoaan. Ei se ainakaan minusta ole vakava juttu, jos tervehdit epäuskovaista Jt:llä. Muistaakseni paavali on kirjoituksissaan kehoittanut tervehtimään toisia uskovaisia tuolla tavoin.

• vl.kaveri

..että paavalin on joissain kohin raamattua kehoittanut käyttämään tämän tyylistä tervehtimis tapaa uskovaisten kesken.

*Mistäköhän porukka on saanut henkilöllisyyteni selville, vaikka mielestäni en ole puhunut siitä ainakaan kenellekkään espoon ulkopuolella asuvalle :)

• veeL
        vl.kaveri kirjoitti:

Mulla on kavereita jotka ovat olleet maailmassa, mutta ovat nykyään jotkut uskomassa. He sanoivat, että silloin he eivät olisi halunneet tervehtiä Jumalan terveellä, koska he eivät olleet "terveitä synneistään". Kaippa tätä Jumalan tervettä voisi sanoa kaikille, en ole silti varma tästä asiasta. Luulisin, että tämän tarkoituksena on tunnustaa oma usko ja kun tervehdit epäuskovaista, et luullakseni tunnusta hänen uskoaan. Ei se ainakaan minusta ole vakava juttu, jos tervehdit epäuskovaista Jt:llä. Muistaakseni paavali on kirjoituksissaan kehoittanut tervehtimään toisia uskovaisia tuolla tavoin.

"Kaippa tätä Jumalan tervettä voisi sanoa kaikille, en ole silti varma tästä asiasta."

-mulle on opetettu että jumalan terveellä tervehitään vain uskovaisia. Esim entisessä kotipaikkakunnassani oli yks sidottu ni sitä ei ruukattu tervehtiä muuta ku "päivää". Mut en mee iha takuuseen näistä mikä on oikein ja mikä ei. Itse toimin noin jokatapauksessa.

• veeL
        x-vl kirjoitti:

...että sinua tervejditään "jumalan terve"?
        Aika jännä, mun tuntemat ex-vlt ei tietääkseni sitä kaipaa.Se on toki törkeää että jättää kokonaan tervehtimättä.Mutta toki sinä itse vanhana vlnä tiedostat kuinka siinä voi mennä inhimillisesti hämilleen jos ei ole vaikkapa ennen törmännyt semmoiseen tilanteeseen, voi helposti jäädä tervehtimättä...

"Ja vl-lapset katsovat melkein suu auki!"
        -lapset ovat sitten luku erikseen.mielestäni niiden kohdalla voit vain olla huvittunut jos ne jotakin supiseekin, nehän eivät titenkään tiedä miteen toimia.

• haluan
        veeL kirjoitti:

...että sinua tervejditään "jumalan terve"?
        Aika jännä, mun tuntemat ex-vlt ei tietääkseni sitä kaipaa.Se on toki törkeää että jättää kokonaan tervehtimättä.Mutta toki sinä itse vanhana vlnä tiedostat kuinka siinä voi mennä inhimillisesti hämilleen jos ei ole vaikkapa ennen törmännyt semmoiseen tilanteeseen, voi helposti jäädä tervehtimättä...

"Ja vl-lapset katsovat melkein suu auki!"
        -lapset ovat sitten luku erikseen.mielestäni niiden kohdalla voit vain olla huvittunut jos ne jotakin supiseekin, nehän eivät titenkään tiedä miteen toimia.

Mistäpä kenenkään entisen veeällän kaipauksen tietää? En minäkään sitä heille kerro. Enkä torjunnan pelossa itsekään heille jumalantervettä tarjoa.

On tietysti eri asia, jos uskonasiat eivät ole elämässä tärkeitä. Ns. maailmaan mieltyneet tuskin kaipaavat muistutusta Jumalasta tervehtimisen muodossakaan. Kaikki siihen liittyvä mieluusti siirretään syrjään. En tiedä.

Minulle usko on aina ollut tärkeää ja se että tulen hyväksytyksi uskovaiseksi muidenkin taholta.

Miten itsekään jaksaa uskoa ja luottaa, jos toiset koko ajan muistuttavat, ettet ole mikään, jos et usko kuin me.

Minä näen tuon tervehtimisenkin rajanvetona meihin muihin päin. Jo kättelyssä ilmaistaan, että en kuulu Jumalan valittujen joukkoon, vaan johonkin muuhun. Se on leimaamista!

Jos tilaisuudessa tai perheessä kaikille muille sanotaan JT ja minulle ei, eikö se ole osoittelevaa.

En minä ole uskoani kieltänyt tai olen vl-uskon. Mutta muuten minua ei pahimmat tarkkasilmätkään voi jumalattomaksi sanoa. Ei puheiden eikä ulkoisen olemuksen perusteella.

Mutta olen kai pahempi kuin julkijumalaton. Olen arvostellut vl-seurakunnan opetuksia ja käytäntöjä. Lisäksi luulen vielä olevani uskovainen. Oikeasti olenkin omavanhurskas tai peräti eriseurainen. Sellaistahan kunnon vl puhuttelee kahdesti ja karttaa sitten. Eikä varmasti tervehdi JT:llä!

Se etten ole kuuliaisuudessa vl-seurakuntaan, tekee rajan välillemme täällä elämässä. Se näkyy selvästi. Ja tuntuu.

• mar--ge

...tuntuvat käyttävän tuota 'Jumalan terve' -tervehdystä. Koska en ole itse lestadiolaisalueelta lähtöisin, tuollainen erotteleva tervehtiminen tuntuu hieman epäluontevalta. Niinpä olen joskus tällaiseen tervehdykseen vastannutkin vain: "Terveppä, terve!" :-)

Maalliset, kaikille kelpaavat, tervehdykset kunniaan! Se on minun mielipiteeni.

• Larssi

Jumalan terve, on vakiintunut ilmaisu, että ollaan samanlailla uskomassa, ja joka voisi olla Tervehdys Jumalan nimessä.

Vanhoillislestadiolaisuudessa on sitten sellainen ominaispiirre, että tämä tervehdys sanotaan vain "omille", eli sitä ei sanota ei-vl:ille.

• Yks vl
        Larssi kirjoitti:

Jumalan terve, on vakiintunut ilmaisu, että ollaan samanlailla uskomassa, ja joka voisi olla Tervehdys Jumalan nimessä.

Vanhoillislestadiolaisuudessa on sitten sellainen ominaispiirre, että tämä tervehdys sanotaan vain "omille", eli sitä ei sanota ei-vl:ille.

Jumalanterve tarkottaa "Jumalassa terve". Eli Jumalan valtakunnan asukas, joka sanoo Jumalanterve, kertoo siis olevansa uskovainen, Jumalassa terve ihminen... Joskus on naapurin ei-vl ihmiset sanonu mulle pienenä "Jumalanterve". En sillon tienny ketkä on uskovaisia, ketkä ei. Mutta minusta sen ei-vl:n tervehtiminen ei tuntunu aidolta... Eriseuran aikoina eksyneet seurakuntalaiset on ottanu jotain ulkoisia piirteitä Jumalanvaltakunnasta. Sisäiset piirteet niiltä kuitenkin puuttuvat. Vaikka he ulkoisesti näyttäisivät uskovaisilta, ei katsoisi televisiota, eläisi "uskossa", mutta jos niiltä puuttuu Pyhä Henki sydämeltä, ei ne oo sillon uskovaisia. Ehkä ulkoisesti koittaa näyttää jne... Mutta sisimmästä usko uupuu...

Jumalanrauhaalla kun tervehtii, se tarkoittaa sitä, että jättää toisen niinkun Jumalan rauhassa kulkemaan... Jumalan rauhaan. Mutta mitempä sanot sen ihmiselle, jolla Jumalan rauhaa ei sydämessä oo? Kerran sanoin mummoni epäuskoiselle sisarelle "Jumalanrauhaa". Tämä katsoi mua ihan kummissaan. Olin pieni ja luulin, että kaikki on uskovaisia. Kysyin äidiltä, että loukkaantukohan mummon sisko tästä hyvästijätöstä? Äiti sano, että jos sanot epäuskoiselle ihmiselle "Jumalanrauhaa" ja hänen sydämellä ei Jumalanrauhaa ole, se tervehdys palaa takaisin sen lähettäjälle.. Ja äiti sano, ettei se haittaa, vaikka epäuskoisiakin Jumalanrauhalla hyvästelee. Sehän voi vaan puhutella epäuskoistakin ihmistä.

Isäni veljet on aivan samannäköisiä. Eräs isäni uskosta osaton veli tuli käymään meillä ja sekotin sen tietenkin niihin uskovaisiin veljiin. Sanoin reippaasti, isolla äänellä "Jumalanterve!" Se veli meni punaiseksi ja luikahti ovesta ulos. Minua hävetti taas, kun ajattelin loukanneeni sitä. Isä kuitenkin sanoi taas, että "Ei se haittaa mitään. Se tervehdys saattaa olla vaan puhuttelemassa sitä veljeä."

Jos kaupassa tai jossakin epäuskoisten keskellä tervehdin toista uskovaista "Jumalanterveellä", niin kyllä monet epäuskoiset jäävät katsomaan. Jotkut saattavat ajatella, että "noin ne tervehtivät toisia, ne sisäpiirin porukka" tai mitälie.. Sama sitte tervehtiä yleisillä paikoilla jokaista vastaantulijaa "terveellä" tai "Päiväällä". Eipähän tule ihmetteleviä katseita.

• x-vl
        Yks vl kirjoitti:

Jumalanterve tarkottaa "Jumalassa terve". Eli Jumalan valtakunnan asukas, joka sanoo Jumalanterve, kertoo siis olevansa uskovainen, Jumalassa terve ihminen... Joskus on naapurin ei-vl ihmiset sanonu mulle pienenä "Jumalanterve". En sillon tienny ketkä on uskovaisia, ketkä ei. Mutta minusta sen ei-vl:n tervehtiminen ei tuntunu aidolta... Eriseuran aikoina eksyneet seurakuntalaiset on ottanu jotain ulkoisia piirteitä Jumalanvaltakunnasta. Sisäiset piirteet niiltä kuitenkin puuttuvat. Vaikka he ulkoisesti näyttäisivät uskovaisilta, ei katsoisi televisiota, eläisi "uskossa", mutta jos niiltä puuttuu Pyhä Henki sydämeltä, ei ne oo sillon uskovaisia. Ehkä ulkoisesti koittaa näyttää jne... Mutta sisimmästä usko uupuu...

Jumalanrauhaalla kun tervehtii, se tarkoittaa sitä, että jättää toisen niinkun Jumalan rauhassa kulkemaan... Jumalan rauhaan. Mutta mitempä sanot sen ihmiselle, jolla Jumalan rauhaa ei sydämessä oo? Kerran sanoin mummoni epäuskoiselle sisarelle "Jumalanrauhaa". Tämä katsoi mua ihan kummissaan. Olin pieni ja luulin, että kaikki on uskovaisia. Kysyin äidiltä, että loukkaantukohan mummon sisko tästä hyvästijätöstä? Äiti sano, että jos sanot epäuskoiselle ihmiselle "Jumalanrauhaa" ja hänen sydämellä ei Jumalanrauhaa ole, se tervehdys palaa takaisin sen lähettäjälle.. Ja äiti sano, ettei se haittaa, vaikka epäuskoisiakin Jumalanrauhalla hyvästelee. Sehän voi vaan puhutella epäuskoistakin ihmistä.

Isäni veljet on aivan samannäköisiä. Eräs isäni uskosta osaton veli tuli käymään meillä ja sekotin sen tietenkin niihin uskovaisiin veljiin. Sanoin reippaasti, isolla äänellä "Jumalanterve!" Se veli meni punaiseksi ja luikahti ovesta ulos. Minua hävetti taas, kun ajattelin loukanneeni sitä. Isä kuitenkin sanoi taas, että "Ei se haittaa mitään. Se tervehdys saattaa olla vaan puhuttelemassa sitä veljeä."

Jos kaupassa tai jossakin epäuskoisten keskellä tervehdin toista uskovaista "Jumalanterveellä", niin kyllä monet epäuskoiset jäävät katsomaan. Jotkut saattavat ajatella, että "noin ne tervehtivät toisia, ne sisäpiirin porukka" tai mitälie.. Sama sitte tervehtiä yleisillä paikoilla jokaista vastaantulijaa "terveellä" tai "Päiväällä". Eipähän tule ihmetteleviä katseita.

Kyllä olen sitten oikein tajunnut ja tehnyt, jos kaikki kunnon veeällät ajattelevat kuin sinä?

Sen mukaan olen itsekin toiminut ja "ymmärtänyt" heidän käyttäytymistään.

• soittaa ja olen julkisella paikalla, ja soittaja siis vl ja sanoo Jumalan terve, niin vastaan yleensä siihen samalla tavalla. Ja puheen aihekin voi olla vaikkapa seurat, niin kyllähän ne siitäkin kuulevat, jos kiinnostaa toisen puhelua kuunnella. Mutta sitten tuo, että jos tulee vastaan jossain... No, riippuu tietysti siitäkin, miten kauan on näkemisestä, että mitä sanoo... Tai miten nyt milloinkin. Mutta kädestä pitäen ei kyllä tule sanottua Jumalan tervettä yleensä, paitsi yhdelle vanhalle tädille, jonka luona käyn aina joskus kylässä. Saattaa se joskus halatkin. Ai, niin ja yks kaveri taitaa olla kans sellainen kädestä pitäen sanoja ja jos menee jonkun kaverin kotiin kylään, niin vanhemmat tervehdin kädestä pitäen.

• veeL

opetella kädestäpitäentervehtimiseen:) Sit viel ku puristaa kunnolla eikä anna vaa sen käden "levätä" siinä toisen kädellä..

• vl.kaveri
        veeL kirjoitti:

opetella kädestäpitäentervehtimiseen:) Sit viel ku puristaa kunnolla eikä anna vaa sen käden "levätä" siinä toisen kädellä..

aika usein kädestä pitäen. Yleensä toi "löllö" käsi on tyttöjen ongelma:)
        Pojilla se on ainoastaan epämielyttävä, mutta tytöillä sen lisäksi naksuu luut, kun niitä tervehtii. Joo, Kannattaa vähän jännittää kättä niin luut ei rutise.

• veeL
        vl.kaveri kirjoitti:

aika usein kädestä pitäen. Yleensä toi "löllö" käsi on tyttöjen ongelma:)
        Pojilla se on ainoastaan epämielyttävä, mutta tytöillä sen lisäksi naksuu luut, kun niitä tervehtii. Joo, Kannattaa vähän jännittää kättä niin luut ei rutise.

suoraasanottuna tympii löllökädet, varsinkin jos jos se on poika. Tytöt taas...aika useinki löllöilee, miks ei kunnon puristusta??en oo ikinä ymmärtäny:) jooh no tää on tämmöstä yksityiskohtaa mut kai näitä voi puhua täälä "tervehtiminen" otsikon alla joo...

• yks-vl
        veeL kirjoitti:

suoraasanottuna tympii löllökädet, varsinkin jos jos se on poika. Tytöt taas...aika useinki löllöilee, miks ei kunnon puristusta??en oo ikinä ymmärtäny:) jooh no tää on tämmöstä yksityiskohtaa mut kai näitä voi puhua täälä "tervehtiminen" otsikon alla joo...

Mää oon saanu semmosen kuvan, että pojat ei purista kunnolla kädestä ku ihan löysänä vaan pitää. Tapaamani tytöt on yleensä ihan kunnolla puristanu. Ehkä pojat sitte pelekää meitä tyttöjä, eikä uskalla kunnolla puristaa. ;)
        Mutta nii mää ainaski aina jännitänki kättä, ettei ala rutisee. Se on ihan kohteliasta ja saa reippaan kuvan ihmisestä, jos rutistaa samalla ku kättelee. Ja käestäpitäen-tervehtiminen on muutenki sata kertaa kohteliampaa ku mikään!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3095
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1255
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      1097
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      971
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      68
      937
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      907
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      881
    8. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      163
      858
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      844
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      794
    Aihe