Olen kohta valmistuva lähihoitaja, mutta tää asia on jäänyt jotenkin epäselväksi. Eli, milloin esim. vanhuksille laitetaan iholle talkkia tai bepanthenia tai sinkkivoiteita tms?! Mistä voi tietää mikä on paras? Kerran olin vaippa-alueen haavaan laittamassa bepanthenia mutta se ei kuulemma ollut hyvä vaihtoehto..joku barrier cream oli parempi.. huoh. Mistä näistä rasvoista saa selvää että mikä on milloinki paras?! :)
Talkkia, rasvaa vai mitä?
3
7266
Vastaukset
- rasvoja monenlaisia
Mua on neuvottu, että jos iho on rikki, talkkia ei saisi laittaa. Rikkinäiselle iholle siis vaikka Bepanthenia. Bepanhen on tosi hyvä perusrasva, jota voi laittaa melkein mihin vaan.
Taipeisiin, rinnan alusiin ym. hikoileviin paikkoihin laitetaan talkkia ennaltaehkäisemään hikoilun aiheuttamia ihorikkoja.
Suojavoide on myös hyvää vaipan aiheuttamiin ihottumiin/hankaumiin tai muihin painaumiin. - Ryppyjä
Se riippuu sen työpisteen käytännöistä ja siitä, mitä tuotteita sinne on päätetty hankkia. Ja vielä yksittäisen hoitajan omista kokemuksista. Minun mielestäni kaikki mainitsemasi tuotteet ovat käyttökelpoisia.
Pyöreähkön asiakkaan poimuihin talkki on parempaa, kuin voide, mutta tästäkin asiasta joku voi olla toista mieltä. Jos on oletettavissa, että vaippa-alueen haavassa asustaa hiivaa, niin silloin käytetään täsmähoitona jotakin siihen sopivaa lääkevoidetta. Ja riittävän pitkän aikaa, että sieni talttuu. Kuivalle iholle suojaamaan rasvaista perusvoidetta.
Voiteissa on eroja ja yksi sopii yhden iholle, toisen toiselle. Liian pitkään ei ole hyvä käyttää samaa voidetta, koska iho saattaa herkistyä ja vaihtelu mahdollisesti estää sen.
Opit ajan kuluessa omien kokemustesi opettamana ja työtovereiden käytäntöjä kysellessäsi, mitä milloinkin on hyvä iholle laittaa. Valinta riippuu mielestäni jokaisesta hoitajasta. Jokainen näkee eritavalla mikä olisi paras valinta. Joskus hoidettavalle alueelle saattaa olla sairaanhoitajan tai lääkärin määräys.
Talkkia laittaisin itse esim. hautuviin rinnanalusiin tai nivusiin, jotta ne eivät aukeaisi. Rikkinäiselle iholle en laittaisi.
Bepanthenia laittaisin rikkinäiselle tai rikkimenevälle iholle. Jos esim. rinnanaluset ovat hautumassa auki laittaisin sinne kuitenkin Bepanthenia ja taitoksen perään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 904114
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603198- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401780
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628