Diagnoosi tänään

ytustyhs

Kävin työpsykologilla ja sanoin diagnoosiksi toteutuneen työuupumuksen (lähes pahimmat pisteet) sekä keskivaikea masennus! Takana vaikeita elämänkokemuksia, lasten syntymien jälkeen valvoin 3v, sitten meillä oli neljät hautajaiset (isovanhempien) parissa vuodessa, työuupumusta, opiskelua, mutta kertaakaan en ole ollut saikulla, kaikenlisäksi en edes tiedä jatketaanko työsopimustani. Näennäisesti olen jaksanut ok, koska pakko: työssä on käytävä (koska olen perheellinen), mutta vaativan molempien vanhempien kokopäivätyön ja perheen ja pikkulapsiajan yhdistäminen on ollut helvettiä :-( ja aivan liian rankkaa. Viimeisen vuoden aikana olen ollut tosi väsynyt, stressioireita, paniikkioireita, jatkuvia pikkuflunssia (ilman sairaslomaa). Nyt psykologi ehdotti, että olisin pidemmän sairasloman tarpeessa ja varasi lääkärille ajan, jotta kirjoittaa sairaslomaa. Jotenkin en vieläkään myönnä ja usko, olenko muka oikeasti näin väsynyt, jaksaisinko kuitenkin vielä töissä - mitä pomo ajattelee ja tuntuu, että jätän työkaverit pulaan! Entä lapset - heidät veisin hoitoon ja itse lepäisin kotona, en varmasti osaisi edes olla "tekemättä mitään". Vastasin kuitenkin täysin rehellisesti kyselyyn, mutta jotenkin ajattelin, että kaikilla perheellisillä on samanlaista ja että väsymys kuuluu kaikille työssäkäyville pikkulasten äideille!

2

145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haiku

Usko asiantuntijaa! Työuupuneiden pahin virhe on juuri tuo venyminen (siihen asti kunnes piuha katkeaa). Ympäristö näkee kyllä, että olet lopen uupunut ja tarvitset ehdottomasti sairasloman, mutta jostain syystä uupuneen oma mieli vastustaa viimeiseen saakka asian myöntämistä. Jokin selvitytymisstrategia se on. Kaikki perheelliset työssäkäyvät ovat väsyneitä - kyllä - mutta ero uupumukseen on se, että vapaapäivät ja lomat rentouttavat ja taas tuntee jaksavansa. Uupunutta taas ei muutaman päivän lepo hetkauta. Alamäki vaan jyrkkenee ja vauhti kiihtyy ja kohta olet täysin toimintakyvytön. Siis saikulle! Mutta pelkkä sairasloma...auttaako se...mutta se onkin toisen pohdinnan asia. Jotain ¨hoitoakin olisi saatava....ja lapset päiväkotiin, ehdottomasti, hekin kärsivät uupuneesta vanhemmasta.

• Väsähtänyt

Tuolla on hyvä teksti loppuunpalamisesta:

http://www2.hs.fi/klik/alkuluku/tietokirjat/kuunteleitseasi9908.html

Kuinka nuo oireet voivatkin vastata niin täysin omia kokemuksiani.

Itse pelkään, että olen rikkonut psyykeni lopullisesti, kun olen vain sinnitellyt töissä. En vain mitenkään kehtaa myöntää, etten jaksa, kun elämässäni ei ole mitään erityisen raskasta. Kertonee alennustilastani paljon se, että toivon jo sairastuvani niin vakavasti, että saisin pakottavan syyn levätä. Välillä mietin, uskaltaisiko sitä pudottautua portaista niin, että rikkoisi jonkun paikan, kun ei muuten uskalla jäädä pois töistä. Kamala tila tällainen kyllä on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      23
      2692
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2292
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2170
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1782
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1642
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1576
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      293
      1461
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1409
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    Aihe