Lapselle säästöön 200 000e kun täyttää 18v?

Money Daddy85

Olen tässä esikoisen sytymisen lähenemisen aikana vähän miettinyt myös lapsen talousasioita. Ajattelin että lapsella olisi hyvä olla hieman pesämunaa kun täyttää 18. Minä ja puolisoni tienamme töissäollessa yhteensä n. 100 000e/v ja lapsen isovanhemmat molemmilta puolilta ovat myös ihan ok-tuloisia velattomia pariskuntia. Olemme vaimon kanssa molemmat ainoita lapsia, joten kateellisista sisaruksista ei tarvitse huolehtia.

Tälläistä olen suunnitellut:
- Minä ja vaimoni siirrämme molemmat lapsen tilille joka vuosi yhteensä 2600e
- Lapsilisä maksetaan suoraan lapsen tilille
- "Synttärirahat" yms. siirretään myös käteistalletuksina lapsen tilille
- Lapsen tililtä ei tehdä mitään nostoja
- Lapsen jokainen isovanhempi (yht. 4) siirtää joka vuosi yhteensä 5200e lapsen tilille
- Rahat sijoitetaan jonkin sellaiselle tilille josta saa korkoa, muttei kuitenkaan voi tehdä tappioa (ei siis mikään osakerastotili)

Laskeskelin että tuosta kertyisi lapselle n. 180-200 000e summa kun hän täyttää 18. Mutta sitten toisaalta muista serkkuni nuoruudesta sen asian että tuollainen summa tuon ikäisen käytössä voi myös olla melkoinen riskitekijä.

Onko palstalaisten mielestä mitään järkeä antaa 18 vuotiaan lapsen haltuun tuollaista summaa (kun eihän sitä voi tietää millainen lapsesta kasvaa) vai olisiko joku sellainen järjestely parempi missä lapsi saisi rahat haltuunsa vaikka vasta 25 täytettyään?

Ideoita? Siis muita kuin sijoituksen tuottoon liittyviä. Ja lahjaveroa en ole ajatellut maksaa.

15

424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamma betalar

      Meillä kolmen tyttären tilille ovat menneet lapsilisärahat alusta asti ja heidän isovanhempiensa "perintörahat" ovat vielä kiinni metsässä. Lapsilla on ns. osakesäästötilit, eikä kenelläkään ainakaan vielä ole mennyt pää sekaisin "helposta rahasta". Tavoitteena on, että rahat sijoitetaan heidän omistusasuntoihin/ok-taloihin.

    • Hei,
      Näkisin jotenkin niin, että lapsen tulevaisuuden pohtiminen ja siitä huolehtiminen on tärkeää. Yksi rakkaudenosoitus ja välittämisen tapa sekin. Toisaalta mietin, pyöriikö lapsen elämä ja kasvattaminen liikaa rahan ja talouden ympärillä tuon tyyppisellä suunnittelulla.

      Jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa, mutta koen tärkeäksi kasvattaa lasta myös taloudelliseen vastuuseen ja viisaaseen rahankäyttöön muun tärkeän ohella.

      Tällaisia tulevaisuuteen suuntaavia asioita kannattaa miettiä, mutta ottaa myös huomioon se, että välttämättä kaikki ei mene oman suunnitelman mukaan. Monenlaisia vaiheita ehtii olla 18 vuodessa.

      Antti-pappi

      • Mamma betalar

        Kyllä Antti on siinä mielessä ihan oikeassa, että avauksen luettuaan tulee mieleen, että materia menee ohi nyt kaiken muun välittämisen ja kasvatuksen.

        Tuo pisti myös avauksessa silmään, että avauksessa:
        "Synttärirahat" yms. siirretään myös käteistalletuksina lapsen tilille
        - Lapsen tililtä ei tehdä mitään nostoja"

        Veikkaan, että tuolla tyylillä lapsesta voi helpostikin tulla hiukan "kieroonkasvanut".

        Kyllä lapsella pitäisi olla oikeus saada tehdä synttärilahjarahoillaan esim jonkun hänelle mieluisen hankinnan.
        Itse en rahaa pienelle lapselle tai nuorelle lahjaksi edes veisi, jos tietäisin, että vanhemmat eivät anna hänelle antamiani rahoja kuin vasta 18-25 vuotiaana!

        Kyllä lapsien turvatun taloudellisen tulevaisuuden vuoksi saa tehdä järjestelyjä, mutta joku tolkku pitää hommassa kuitenkin olla. Tärkeintä on, että lapsista kasvaa empaattisia, sosiaalisia ja mahdollisimman fiksuja aikuisia ei vain mahdollisimman varakkaita.


    • Farizeus

      kirkko se ei malta pitää näppejään erossa ihmisten raha-asioista.....

    • Lapsilla kaikki hyvi

      Meillä ei suoraa rahaa annettu, mutta eivät tarvinneet opintolainaa ja auto ostettiin ja vähän eka-asuntoon laitettiin. Niihin oli varaa.

    • manifani

      Meillä myös ajatuksena laittaa pari tonnia plus lapsilisät/ vuosi. Isovanhemmilta ei aleta mitään talletuksia vaatimaan mutta tilinumero heillä on jos haluavat lasten lastaan muistaa. Samoin kummeilla.

      Mielestäni synttärirahat ovat lapselle ja niillä lapsen on itse saatava valita jotain kivaa tai sitten niillä voidaan ostaa vaikka uusi pyörä, huvipuistomatka tai vastaava jos summa on suurempi.. Ja aika pienenähän jo kännykätkin pitää ostaa. Eli lapsi saa kyllä sitten itse valita jos rahaa joltakin synttäreinä saa.

      Säästötiliä ei lapselle mitenkään hehkuteta. Eli sitten kun on 18, voidaan katsoa millainen hän on. Ettei kaikki mene baariin tai matkusteluun. Se, esimerkiksi että hän valitsee asunnon ja me sen kustannamme on mielestäni aika hyvä idea. Ja ehkä joku 10 000 ihan omaan käyttöön. Jos lapsi haluaa sitten jonkun kalliimman opintomatkan tai kouluun ulkomaille voi näitä säästöjä hyödyntää myös siihen.

      Me ollaan ihan normaalituloisia, mutta lapselle halutaan mahdollisimman hyvät mahdolisuudet toteuttaa unelmiaan. Ja siihen myös pyrimme että hänen tiliään käytetään vasta täysi-ikäisenä.

      Tietenkin haluamme myös, että oppii arvostamaan työtä ja muutakin kuin materiaa.

    • Borneo

      Ehkä noi isovanhemmat voisi jättää tuon ulkopuolelle elleivät omaehtoisesti halua noin tehdä. En ainakaan kehtaisi pyytää, vihjata tai ehdottaa moista.

    • isot on rahat

      Verottajakin on olemassa.Perintö/lahjavero........Herraties, mitä elämä on 18-vudenpäästä.....Onko Suomi neitoa olemassakaan? Herrat EU:ssa päättää...Jäitä hattuun....Säästöpossut käyttöön!

    • ??????

      Näissä rahanlahjoituksissa aikuiselle lapselle on aina muutama ongelma:

      1. Lahjoituksen saaja kokee usein jäävänsä jotain velkaa, vaikka kyseessä on lahjoitus. "Velanmaksu" tarkoittaa vanhempien toivomien valintojen tekemistä elämässä.
      2. Rahoja voidaan käyttää kiristyskeinona, jos esimerkiksi lapsen elämäntyyli, uravalinta tai valitsema puoliso ei miellytä.
      3. Vaikka kasvattaisitte lapsenne tekemään taloudellisesti järkeviä ratkaisuja, hän ei välttämättä tee niitä.

      Mielestäni lahjoitukseen tulee suhtautua parhaimmillaan siten, että lahjoitus on kuin laittaisi rahat roskanpuristimeeni. Hyvässä lykyssä se parantaa suhdettanne lapseen, mutta siitä ei ole mitään takeita, eikä sitä voi odottaa.

    • Trollaillaan!!!

      Voi tokkiisa. Meillä laitetaan syrjään 17000 joka kuukausi.

    • Isä vm70

      Ei ole mitään järkeä antaa 18 vuotiaalle isoa summaa rahaa. Ja miksi pitäisikään. 18 vuotias pääsee ravintoloihin ja saa ostaa alkoholia. Moni asia muuttuu kun lapsi täyttää 18. Puhun kokemuksesta meidän vanhin poika on jo 19 ja ollut erinomainen koulussa mm lähes kympin keskiarvo yläasteella. Silti menoa on riittänyt viimeisenä vuotena ja täysi- ikäisen kurissa pitäminen on vaikeaa. Tuossa iässä näyttää tyhmyys olevan huipussaan ja varmasti jos saa vapaasti 200 000 käyttää on se tuhlattu autoihin, matkusteluun, juopotteluun jne parissa vuodessa.

    • olin joskus 18v

      Mieluummin tekisi niin ,että olisi hyshys hiljaa koko tilistä. Sanoisi vain että "sulla on oma säästötili, sinne laitetaan vähän synttärilahjarahoja ja sieltä kustannetaan sitten vaikka jotain harrastuksia". Blaablaablaa.

      Siinä vaiheessa kun nuori tulee lakki kourassa kysymään asuntolainatakausta ja kun kyseessä on ihan oikeasti se asunnon ostaminen (eikä mitään "siizniinq mä haluun justnyt muuttaa omaan kotiin ja te ette voi sille mitään") niin sitten voi vähän raottaa salaisuuksien verhoa ja kertoa, että tällainen summa on säästetty...

      18 vuotias ei ole kykeneväinen käsittämään suuria rahasummia. Silloin mielessä on:
      pilluralli
      baarit
      bilettäminen
      alkoholi
      vapaus

    • minä vain

      Loistava idea, vanhempani säästivät minulle samaan tapaan rahaa, mutta ei kuitenkaan noin suuria summia. Lapsilisät ja muutamat sukulaisten synttärirahalahjat laitettiin tilille. Äiti kertoi tilistä ensimmäisen kerran kun olin 15v. ja sain nostaa silloin syntymäpäivänä tililtä enintään 3000e, no nostin 3000e kalliisiin harrastusvälineisiin, jotka halusin ja joita vanhemmat eivät halunneet kustantaa. Tili oli koko ajan minun nimelläni, ja lahjaveroa siitä ei silloin mielestäni mennyt kun sain tilikirjan 18v. syntymäpäivänä. Tilillä oli noin 30 000e. En ole tuhlannut rahoja, vaan maksanut niillä tavallisia kuluja, koska opiskelen nyt yliopistossa ja en halua nostaa opintolainaa. Minua ei ainakaan ole koskaan bilettäminen tai kännääminen kiinnostanut. Lapsi ilahtuu varmasti pienemmistäkin summista aikuisuuden kynnyksellä.

      • stubb hymyilee

        Siinähän säästelette. Kokoomus ne rahat realisoi kreikkaan joka tapauksessa. Lapsilisät pitäisi poistaa hyvätuloisilta.


    • Hjhgjh

      Itse olen päättänyt antaa asunnot molemmille lapsille ilmaiseksi käyttöön pk-seudulta, muuten tuen rahallisesti tarpeen mukaan ja molemmille on olemassa myös pienet pesämunat tileillä. Mutta ne rahat on tarkoitettu heidän tuleviin isompiin kuluihin, ajokortti etc.

      Mieluummin sijoitan rahoja pitkäjänteisesti kuin makuutan tilillä pienellä korolla tulevaisuutta varten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8009
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4552
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2210
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1699
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe