Nettiriippuvaiseksi luokitellaan henkilö, joka käyttää säännöllisesti päivittäin nettiä yli kuusi tuntia muuhun kuin työskentelyyn tai opiskeluun. Amerikkalainen tutkija Kimberly Young totesi jo vuonna 1995 nettiriippuvuuden olevan samankaltainen ongellma kuin peliriippuvuus.
Suomalaisen psykatrian professoriJyrki Korkeilan katsaus aiheeseen löytyy netistä osoitteessa päihdelinkki > 413. Tämän sekä suoranaisena jatkoa oleva > 413b
linkki kertovat riippuvuuden luonteesta sekä antavata tietoa riippuvuuden hoidosta.
OLETKO NETTIRIIPPUVAINEN
17
155
Vastaukset
- Lintulainen
En ole.
Lintujen vahtaaminen nettikameroiden kautta on biologian opiskelua.
Mahjongin pelaaminen on muistin treenausta.
Feispukki, Twitteri, Suomi 24 ym. ovat sosiaalisuuden ylläpitoa.
Googlen "karttaukon" kanssa reissaaminen on geografian opiskelua.
jne jne jne
En siis ole. - entä itse? oletko?
fundsija 1
Minä avaan koneen aamulla ja luen lehdet, koska mitään julkaisuja ei tule kotiini. Samalla pelailen pasianssia, koska kone on hidas avaamaan sivuja.
Sitten kurkkaan näille 60-70 palstoille, onko tutut kirjoittaneet mitään järkevää, joihin voin ehkä vastatakkin.
Kuten olet itsekkin huomannut, niin eipä ole oikein mielenkiintoista, koska jutut ovat nykyisin vain sinusta ja 60 pähkäilevät, mitä herra H taas kirjoittaa, tai sitten joku onneton viitsii vastailla tälle Ruotsalaiselle apinalle.!!
Koska päivällä olen pois sulkematta konetta, niin venyyhän se aika pitkäksi, mutta yleensä suljen koneen klo 18 illalla.
Onko tämä sitten sitä riippuvuutta, mistä täytyisi päästä eroon? Mitä enää jäisi yksinäiselle ihmiselle? Jotenkin tunnen olevani ihmisten ilmoilla, kun luen, mitä toiset kirjoittelee.
Onneksi minulla on vain vanha Nokia-puhelin, jota en pidä koskaan mukana, kun lähden ulos. Ei ole muitakaan "härpäkkeitä", joista olisin riippuvainen ja voin olla huoletta pidempäänkin pois kodistani, ilman, että kaipaisin nettiäni.
Onneksi et kysynyt alkoholista ja tupakasta? Niihinkin löytyisi saman tyyppinen selitys, ...paitsi tuo tupakka!!! En katso olevani nettiriippuvainen, vielä vähemmän peliriippuvainen. En pelaa minkäänlaisia pelejä, ne eivät vain kiehdo minua.
Päivittäin teen niin paljon muutakin kuin koneella istumista, joskin sadepäivinä ja pakkasella voin tutkia itseäni kiinnostavia asioita aamupäivisin hieman pidempään.
On kehittynyt tavallaan kuin määräajat, jolloin istahdan tietokoneen äärelle, joskaan en ilman internettiä haluaisi olla.
Lukuharrastukseni rajoittuu iltalukemiseen nykyään n. tunnin verran ennen nukahtamista.- Kolavan kotka
Kyllä olen jollakin tapaa olen nettiriippuvainen, kännykässä ei nettiä ole ja kun vähänkin pidempi ajomatka niin läppäri mukaan, ulkomaillekin, ajatuksena roikkua jossakin wlanissa tai wifissä, tai vaan katsella ladattuja navigaatiokarttoja koneelta.
Matkoilla valokuvaan aika paljon ja tyhjennän päivittäin kameran koneelle, nykyään kone varmuuskopioi kuvat heti.
Nyt tulee mökillekin läppäri otettua aina mukaan, silloin kun oli kiinteä liittymä, oli kyllä vähän tyhjä olo kun ei päässyt nettiin.
Feisbookin tai skypen kautta on mukava pitää yhteyttä ulkomailla oleviin lapsiin tai lastenlapsiin. - *Kukkahame*
Kai minäkin olen nettiriippuvainen, on sukulaisten ja tuttujen kanssa skype keskustelut ja sitten kaikki lehdet luen täältä, minulle ei tule muita lehtiä kuin postiluukun täydeltä mainoksia.
Olen ruokariippuvainen, syön joka päivä, ja nautin.
Olen autoriippuvainen ajan joka päivä ...jonnekin ja takas.
Olen suihkuriippuvainen kastelen joka aamu itseni suihkun alla.
Saunariippuvainenkin.
Netti kuuluu jo jokapaäiväisiin toimiin sitä ilman on vaikea tulla jo toimeen. - Ramoona*
Tuskin netissä vietetty aika vielä todistaa nettiriippuvuudesta. Mielestäni yksi trkeimpiä varoitusmerkkejä on se, mitä liittämäni virsi sanoo : "elämä jää elämättä, kokematta näkemättä."
Keskustelupalstoista saattaa olla riippuvainen , jos asiat ovat näin :
"Väärät mielipiteet kun omaks´ otan asiakseni
kumota just mun ne pitää , muuten ei tuu mistään mitään."
http://www.youtube.com/watch?v=3vbYQ0t_umw
Tuli on hyvä renki, mutta huono isäntä, ja samoin voi sanoa netistäkin.
Minä käytän nettiä hyväkseni monin tavoin , netti ei käytä minua. Viivyn joskus tuntikausia valokuvien parissa, teen esimerkiksi jatkuvasti jotain kirjaa Ifolorissa.
Älypuhelinkin on mainio apuri, mutten räplää sitä myötäänsä ja mykistän sen pitkiksi ajoiksi, olen sen valtiatar.
Riippuvuudet ylipäätään käsitetään turhan usein vain negatiivisiksi ilmiöiksi. Olemme riippuvaisia toisistamme, miehet naisista ja päinvastoin, sukupolvet toisistaan. Mitä pahaa siinä on ? Liikaakin korostetaan yksin pärjäämistä jo lasten kasvatuksessa. Ihminen saa olla pieni, heikko, avuton ja sairas.Jos henkilöllä on palava tarve sekä saada tietoa, että jakaa sitä, on netti sopiva viesteilypaikka.
Täällä tapaa monenkirjavaa joukkoa, joista löytyy niin kultajyviä kuin rupuraudan palasiakin.
Monet kohtaamani ihmiset ovat ainutkertaisia, mutta harvat hyvän suhteen
Ylistys laulu olis nyt paikallaan tälle internetin keksiälle -
Olen jokseenkin riipuvainen tästä -- koska tämä on antanut minulle paljon vapaaaikaa . Pankkiasiat hoituu -- saan ostettua mitä mieleen juolahtaa . Saan olla ulkonakin Jerrycottoninkanssa rajattomasti , kun en tarvitse päivittää sisällä esimerkiksi lääkärin puhelua ( hammaslääkärin) tai jotain muuta tiedonantoa ,
Tämä on meidän aikakauden ihmisten paras keksintö.- voi nuorisoa
UM
Katselin Prisma ohjelman, joka kertoi yksinäisyydestä, koska luulin, että siinä kerrottaisiin, mihin kaikkeen se voi johtaa, mutta pettymys oli suuri.
Kaveri lähti 5 päiväksi saarelle ja antoi pois kännykkänsä, siis ilmeisesti jonkun Ipoid systeemin. Mukaansa ei saanut radiota, eikä luettavaa, mutta kameran kuitenkin ja kalastusvälineet.
Voi noita nuoria! Oli se niiiin kamala kokemus mukamas hänelle?
Mitä me tehtiin ennen, kun ei ollut radiota, ei sähköä, ei puhelinta ja minun lapsuuskotiin ei edes kulkukelpoista tietä?
Jotenkin odotin, että siinä kerrottaisiin yksinäiselle tulevista haitoista, mutta tuo 5 päivää?? Minä olen useita viikkoja kämpässäni yksin, tosin on netti, mutta ilman sitäkin pärjäisin hyvin.
Minulta on ilta pilalla, jos tiekkari on rikki. Usein sitä tapahtuu perjantaina kun mitän korjauspalveluja ei ole saatavilla.
Usein luen vaan toisten kirjoittamia juttuja kun itsellä suksi ei satu luistamaan. Kun päivän tupsit on tehty, nettiä sentään jaksaa selata.- Kolavan kotka
Minulla on kaksi läppäriä, toinen varmistuksena, ettei vaan käy niin että joutuisi muutaman tunnin olemaan ilman nettiä:)
- Lorena*
Netin käyttö on tullut tavaksi. Luen päivänlehtiä koska muukin alue kun tämä asuinpaikkakunta kiinnostaa. Pysyypä sitä kartalla kun seuraa maailman tapahtumia. Keskustelupalstan katsastan malliin mitä kuuluu.
Yksinäiselle netti on yksi väylä pysyä ajan mukana. En pidä netissä olemista minään ongelmana, mutta nuo kauppojen sisääntulohalleissa olevat raha-automaatti pelit saisivat olla jossain eri tiloissa, ne ovat monelle usein se valaan vatsa joka vie kaiken.
Antaa ajattelun aihetta, ei pidä osoittaa sormella netin käyttäjiä, sillä joillekin se on yhdysside ulkomaailmaan sairauden tms. vuoksi. Jos ei muuta niin you tubesta voi etsiä mieluista musaa tai sitten tilata kirjastosta CD:lle luettuja kirjoja. Käydä sohvalle antaa ajatusten kirjan lukijan mukana mennä ja tulla, onpa oikeus tälläkin tavalla vaipua kirjan antoisaan, vaiherikkaiseen henkilökuvauksiin. Viime syksynä kuuntelin Tuomas Kyrön, Kyllä minä niin mieleni pahoitin tekstiä, ajattelin tuleekohan minustakin joskus tuollanen vanha kääkkä joka ei hyväksy maailman menoa. - fundsija 1
Nettiriippuvuudessa puhutaan käyttäjistä, jotka saavat joko fyysisiä tai psyykkisiä häiriöitä, jos he eivät pääse käyttämään nettiä. Valitettavan yleistä erilaisia nettipelejä harrastavien alaikäisten nuorten keskuudessa. Oireita voisi hyvällä syyllä kuvailla paniikkihäiriöiksi.
- miranda43
fundsija 1...saat nyt anteeksi, vaikka poistit kirjoitukseni silloin joskus.
Onko itselläsi näitä alaikäisiä lapsenlapsia? Minulla on. Titaanien taistelu on mielestäni jo liialisuutta hipova, kun kotona oleva äiti yrittää saada järjestystä siihen, kuinka kauan saa koneella olla?
En taidakkaan jatkaa juttua - Lorena*
miranda43 kirjoitti:
fundsija 1...saat nyt anteeksi, vaikka poistit kirjoitukseni silloin joskus.
Onko itselläsi näitä alaikäisiä lapsenlapsia? Minulla on. Titaanien taistelu on mielestäni jo liialisuutta hipova, kun kotona oleva äiti yrittää saada järjestystä siihen, kuinka kauan saa koneella olla?
En taidakkaan jatkaa juttuaNetti on tullut jäädäkseen, jo kouluissa opetetaan ja vaaditaan netin käytön osaamista. 6 v poika sai aivan raivarin, kun katsoi TV:stä lasten ohjelmaa toinen nonna tuli ja nappasi yhtäkkiä TV kiinni. Siitä seurasi poika meni suutuksissaan verhon taakse piiloon. Nonna tuunasi hetken kuluttua yleisen "kaukopartiomainen etsinnän" poikaa ei löydetty etsijöitä 3 aikuista plus 9v tyttö.
Nonna huusi kun palosireeni, poikaa ei löydy, pitääkö soittaa poliisille. Sattumoisin pojan isä tuli anoppilasta hakemaan lapsia, poika tuli verhon takaa isäänsä vastaan. Hämmästys oli kuulemma varsin näyttävä kun poika oli kadoksissa 45min.
Malliesimerkkinä, ei pidä suitsamppelis sulkemaan nettiä tai TV:tä kun lapsella on mielenkiintoista katsottavaa. Saa 6v pojallakin olla oma tahto, ei tässä maailmassa vielä "saapasmaassa" pärjää olemalla täysin nössö. Saapasmaassa kun isovanhemmat elävät mennyttä aikaa, sanoisin kehitys on siellä monella alueella ollut varsin vähäistä.
fundsijalle, ei kyllä ollut pojalla "paniikkihäiriö" normaali käytös ylivaltaa vastaan.
Tällaista jälkipolvea minulla on. Ostin muuten saapasmaan lapsille
9v ja 6v kiikarit, voivat opetella katsomaan miten lintujen pesintä sujuu kun saapuvat lomanviettoon luokseni.
- testaa itsesi
Tuolla jo aikaisemmin joku kirjoitti, että ei se aika ratkaise, vaan rajoittaako ja korvaako netti sosiaalista elämää . Lasten liiallisesta netin käytöstä on vastuussa vanhemmat, ehkäpääsevät vähällä kun jälkikasvu isuu ruudun edessä.
tässä on ihan käypä testi.
http://www.paihdelinkki.fi/testaa/netinkaytto - 21 - 3
Netissä on helppoa vaikkapa hattuilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1811248
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132867- 84803
- 51748
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?47654Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t235569Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55569Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä305566- 51539
Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,7520