päätin ottaa opintolainaa

--------------

olen koko opintojen ajan vältellyt lainan ottoa, koulutus kestää 3,5 vuotta, olen suorittanut kohta 3 vuotta. Minulla on enää 3kk mittainen työharjoittelu jonka suoritan kesällä korvaavia tehtäviä parille kurssille jotka feilasin liiallisten poissaolojen vuoksi (kun tein liikaa töitä ja sain pienen burnoutin) ja opparin tekoa syksyllä.

luulin, että kolmantena vuotena saisin jo oman alan töitä, mutta työpaikkoja on tosi niukasti joten vaikka laitoin runsaasti hakemuksia sain ainoastaan yhden työpaikkahaastattelukutsun johon minua ei valittu :/ olisin kyllä saanut kesätöitä, mutta ne eivät liittyneet tutkintooni joten päätin, että syksyllä sitten on helpompi etsiä töitä plus sain tosi mielenkiintoisen työharjoittelupaikan jota en välttämättä olisi saanut syksyllä, kun siihen niin moni haki.

minulla ei ole kuin about 500 euroa säästöä kesälle plus saan tietenkin opintotukea, kun suoritan harjoittelun kesällä. Olisin joko:

a) voinut tehdä osa-aika/keikkatöitä kesällä jotta saisin muutaman sadan euron lisää kuukausittain ja työskentelisin 6pv/vko mikä ei todellakaan ole kivaa ja varsinkin, kun haluan keskittyä täysillä harjoitteluun ja nauttia kesästäkin vähän.

b) elää erittäin köyhästi ja mahdollisesti lainata poikaystävältä rahaa joka hänkin on opiskelija mutta olen menossa viikon lomalle ulkomaille elokuussa, kun harjoitteluni loppuu, mikä on kiva, kun en muuten ehtisi oikein lomailla ennen talvea ja rahat eivät tähän riittäisi vaikka eläisin köyhästi. eli olisin päätynyt a:han.

päädyin ratkaisu c:hen eli otin 1000 euroa opintolainaa. aluksi minua ahdisti tämä, mutta korkoprosentti on alle 2% eli noin 40e lisämaksua kaikenkaikkiaan. plus tienausrajani on erittäin pieni, kun saan opintotukea 12 kk tänä vuonna eli olisin mahdollisesti joutunut maksamaan paljon suuremman summan kelalle takaisin, jos olisin kesälläkin työskennellyt.

0

104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
        Ikävä
        22
        2231
      2. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
        Maailman menoa
        105
        2211
      3. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
        Ikävä
        48
        2073
      4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
        Ikävä
        32
        1527
      5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
        Maailman menoa
        213
        1462
      6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
        Ikävä
        30
        1386
      7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
        Kankaanpää
        36
        1382
      8. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
        Ikävä
        95
        1151
      9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
        Ikävä
        20
        1076
      10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
        Ikävä
        26
        1056
      Aihe