olen koko opintojen ajan vältellyt lainan ottoa, koulutus kestää 3,5 vuotta, olen suorittanut kohta 3 vuotta. Minulla on enää 3kk mittainen työharjoittelu jonka suoritan kesällä korvaavia tehtäviä parille kurssille jotka feilasin liiallisten poissaolojen vuoksi (kun tein liikaa töitä ja sain pienen burnoutin) ja opparin tekoa syksyllä.
luulin, että kolmantena vuotena saisin jo oman alan töitä, mutta työpaikkoja on tosi niukasti joten vaikka laitoin runsaasti hakemuksia sain ainoastaan yhden työpaikkahaastattelukutsun johon minua ei valittu :/ olisin kyllä saanut kesätöitä, mutta ne eivät liittyneet tutkintooni joten päätin, että syksyllä sitten on helpompi etsiä töitä plus sain tosi mielenkiintoisen työharjoittelupaikan jota en välttämättä olisi saanut syksyllä, kun siihen niin moni haki.
minulla ei ole kuin about 500 euroa säästöä kesälle plus saan tietenkin opintotukea, kun suoritan harjoittelun kesällä. Olisin joko:
a) voinut tehdä osa-aika/keikkatöitä kesällä jotta saisin muutaman sadan euron lisää kuukausittain ja työskentelisin 6pv/vko mikä ei todellakaan ole kivaa ja varsinkin, kun haluan keskittyä täysillä harjoitteluun ja nauttia kesästäkin vähän.
b) elää erittäin köyhästi ja mahdollisesti lainata poikaystävältä rahaa joka hänkin on opiskelija mutta olen menossa viikon lomalle ulkomaille elokuussa, kun harjoitteluni loppuu, mikä on kiva, kun en muuten ehtisi oikein lomailla ennen talvea ja rahat eivät tähän riittäisi vaikka eläisin köyhästi. eli olisin päätynyt a:han.
päädyin ratkaisu c:hen eli otin 1000 euroa opintolainaa. aluksi minua ahdisti tämä, mutta korkoprosentti on alle 2% eli noin 40e lisämaksua kaikenkaikkiaan. plus tienausrajani on erittäin pieni, kun saan opintotukea 12 kk tänä vuonna eli olisin mahdollisesti joutunut maksamaan paljon suuremman summan kelalle takaisin, jos olisin kesälläkin työskennellyt.
päätin ottaa opintolainaa
--------------
0
114
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?837111Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit267063Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1106180Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455414Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845238Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa635215Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus405108Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274595Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv173477Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003400