olen koko opintojen ajan vältellyt lainan ottoa, koulutus kestää 3,5 vuotta, olen suorittanut kohta 3 vuotta. Minulla on enää 3kk mittainen työharjoittelu jonka suoritan kesällä korvaavia tehtäviä parille kurssille jotka feilasin liiallisten poissaolojen vuoksi (kun tein liikaa töitä ja sain pienen burnoutin) ja opparin tekoa syksyllä.
luulin, että kolmantena vuotena saisin jo oman alan töitä, mutta työpaikkoja on tosi niukasti joten vaikka laitoin runsaasti hakemuksia sain ainoastaan yhden työpaikkahaastattelukutsun johon minua ei valittu :/ olisin kyllä saanut kesätöitä, mutta ne eivät liittyneet tutkintooni joten päätin, että syksyllä sitten on helpompi etsiä töitä plus sain tosi mielenkiintoisen työharjoittelupaikan jota en välttämättä olisi saanut syksyllä, kun siihen niin moni haki.
minulla ei ole kuin about 500 euroa säästöä kesälle plus saan tietenkin opintotukea, kun suoritan harjoittelun kesällä. Olisin joko:
a) voinut tehdä osa-aika/keikkatöitä kesällä jotta saisin muutaman sadan euron lisää kuukausittain ja työskentelisin 6pv/vko mikä ei todellakaan ole kivaa ja varsinkin, kun haluan keskittyä täysillä harjoitteluun ja nauttia kesästäkin vähän.
b) elää erittäin köyhästi ja mahdollisesti lainata poikaystävältä rahaa joka hänkin on opiskelija mutta olen menossa viikon lomalle ulkomaille elokuussa, kun harjoitteluni loppuu, mikä on kiva, kun en muuten ehtisi oikein lomailla ennen talvea ja rahat eivät tähän riittäisi vaikka eläisin köyhästi. eli olisin päätynyt a:han.
päädyin ratkaisu c:hen eli otin 1000 euroa opintolainaa. aluksi minua ahdisti tämä, mutta korkoprosentti on alle 2% eli noin 40e lisämaksua kaikenkaikkiaan. plus tienausrajani on erittäin pieni, kun saan opintotukea 12 kk tänä vuonna eli olisin mahdollisesti joutunut maksamaan paljon suuremman summan kelalle takaisin, jos olisin kesälläkin työskennellyt.
päätin ottaa opintolainaa
--------------
0
102
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1341708- 401638
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa631390- 681305
Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei2091134Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi2761091- 701083
- 74955
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää19948Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106888