Miksei työttömät opiskele?

HD3000

Tälläinen ajatus lähti käyntiin, töitä vois irrota koulutuksilla.

329

5449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • töttöröö

      Opintotuki on pienempi kuin työmarkkinatuki. Lisäksi korkeakoulujen opintotukea maksetaan vain rajallinen aika. Nyt siihen tulee vielä sekin rajoitus, ettei sitä makseta saman tasoisen tutkinnon suorittamisesta, kuin minkä tuensaaja on jo suorittanut.

      Työvoimapoliittiseen koulutukseen puolestaan on vaikea päästä.

      Tällä varmistetaan orjapajojen työvoiman saanti ja se, ettei kansa opiskeltuaan sivisty liikaa ja nouse kapinaan.

      • Stn luuseri i

        Koulutus on ilmaista Suomessa, jenkeis 40 tonnia saisit pulittaa. NIIN MUTKU ORJA ORJA MÄ OON ORJA YHHYYY


      • töttöröö
        Stn luuseri i kirjoitti:

        Koulutus on ilmaista Suomessa, jenkeis 40 tonnia saisit pulittaa. NIIN MUTKU ORJA ORJA MÄ OON ORJA YHHYYY

        Niin ja Somaliassa ei ole edes toimivaa valtiota jne.


      • regdfgfdgfd
        Stn luuseri i kirjoitti:

        Koulutus on ilmaista Suomessa, jenkeis 40 tonnia saisit pulittaa. NIIN MUTKU ORJA ORJA MÄ OON ORJA YHHYYY

        Koulutus on ilmaista, mutta asuminen ja eläminen ei. Alat opiskelijaksi niin et saa rahaa mistään muualta kuin sossusta. Tätäkään et saa jos asut avio- tai avoliitossa. Eli jos jäät pitkäaikaistyöttömäksi niin kannattaa näennäisesti erota ja muuttaa omaan asuntoon. Tällöin rahahanat aukeavat ja pääset opiskelemaan. Tällöinkin täytyy ottaa ensin opintolaina. Tämä raha tietenkin kannattaa välittömästi sijoittaa vanhempien, lasten tai muiden sukulaisten kautta ja alkaa ottamaan vastaan sosiaalitukea.


      • jahus2
        töttöröö kirjoitti:

        Niin ja Somaliassa ei ole edes toimivaa valtiota jne.

        Lol...miten somalian olematon valtio liittyy tähän


      • omituista touhua

        Ja varmistetaan ettei kukaan tavallinen ihminen pääsee "parempi palkkaisiin töihin". Kelan maksaman työmarkkinatuki on vain muutaman satasen isompi kuin toimeentulotuki.


      • elk
        regdfgfdgfd kirjoitti:

        Koulutus on ilmaista, mutta asuminen ja eläminen ei. Alat opiskelijaksi niin et saa rahaa mistään muualta kuin sossusta. Tätäkään et saa jos asut avio- tai avoliitossa. Eli jos jäät pitkäaikaistyöttömäksi niin kannattaa näennäisesti erota ja muuttaa omaan asuntoon. Tällöin rahahanat aukeavat ja pääset opiskelemaan. Tällöinkin täytyy ottaa ensin opintolaina. Tämä raha tietenkin kannattaa välittömästi sijoittaa vanhempien, lasten tai muiden sukulaisten kautta ja alkaa ottamaan vastaan sosiaalitukea.

        Ei sossu opiskelijoile maksa, ainakaan helposti.


      • Köyhä
        omituista touhua kirjoitti:

        Ja varmistetaan ettei kukaan tavallinen ihminen pääsee "parempi palkkaisiin töihin". Kelan maksaman työmarkkinatuki on vain muutaman satasen isompi kuin toimeentulotuki.

        Muutama satanen on aika paljon rahaa sillon, kun opintotuesta jää vuokran jälkeen käteen -1 euroa.


      • Köyhä
        Köyhä kirjoitti:

        Muutama satanen on aika paljon rahaa sillon, kun opintotuesta jää vuokran jälkeen käteen -1 euroa.

        Oho, luin väärin edellisen viestin! Mutta joka tapauksessa muutama satku voi olla iso raha. :/


      • 12+12

        Suomen päättäjät (kansalaisten vapaaehtoisesti vaaleissa valitsemat),
        kertovat meille, kuinka meidän täytyy elää.

        Eurovaalit nyt,
        miksi kokoomusministerit yrittävät paeta Brysseliin? Ehkä vähän parempi palkka, kulu- ym. korvauksineen vajaa 20 000/kk.

        Siksi Suomessa ei ole varaa nostaa opinto- tai työttömyyskorvauksia.
        Orjatyövoima, siis työttömät, on aina edullisempaa.


      • Tietää_
        elk kirjoitti:

        Ei sossu opiskelijoile maksa, ainakaan helposti.

        Maksaa se, jos teet ensimmäistä tutkintoa ja opintosuorituksia tulee joka kuukausi. Muussa tapauksessa olet jatkuvasti -20% leikatulla tuella, jota ei kestä pirukaan.


      • Sinun asenne
        omituista touhua kirjoitti:

        Ja varmistetaan ettei kukaan tavallinen ihminen pääsee "parempi palkkaisiin töihin". Kelan maksaman työmarkkinatuki on vain muutaman satasen isompi kuin toimeentulotuki.

        on sellainen ettei sinulle kuulu kumpainenkaan noista tuista.


      • Ai miksikö
        12+12 kirjoitti:

        Suomen päättäjät (kansalaisten vapaaehtoisesti vaaleissa valitsemat),
        kertovat meille, kuinka meidän täytyy elää.

        Eurovaalit nyt,
        miksi kokoomusministerit yrittävät paeta Brysseliin? Ehkä vähän parempi palkka, kulu- ym. korvauksineen vajaa 20 000/kk.

        Siksi Suomessa ei ole varaa nostaa opinto- tai työttömyyskorvauksia.
        Orjatyövoima, siis työttömät, on aina edullisempaa.

        ministerit muuttavat. Ehkä siksi ettei siellä tarvitse kuunnella luuserivänkylöiden katkeraa v ittuilua ja voi keskittyä siihen mitä osaa. Tuolla tasolla raha on enää pieni houkutin.


      • Suomesta puhuttiin
        jahus2 kirjoitti:

        Lol...miten somalian olematon valtio liittyy tähän

        Entä jenkit tai vaikka Venäjä? Ei niin mitenkään.


      • Einari Se
        Suomesta puhuttiin kirjoitti:

        Entä jenkit tai vaikka Venäjä? Ei niin mitenkään.

        Somaliassa, Venäjällä ja jenkeissä on paremmat opintotuet.


    • Tuki

      Opiskella voi myös työttömyystuella, mutta siitä päätettään tapauskohtaisesti, eli sitä ei välttämättä saa.

      • gfhfgjhgjf

        Ja mitenkäs se onkaan säädetty; mahdollisen tuen saa vasta, kun opiskelupaikka on varmistettu, eli siis viime tipassa, kun ehkä muutto toiselle paikkakunnalle on jo pitänyt järjestää? Opiskelua ei kuitenkaan saa aloittaa ennen kuin mahdollinen tuki alkaa - jos aloittaa opiskelut ja tukipäätöksen vatkuttelija viivästyttää päätöstä, tuekea ei enää saakaan, koska on aloittanut opiskelut? Ja opiskella ei välttämättä "saa" edes iltaisin tukeaan menettämättä, vaikka hakisi koko ajan työtä samalla.

        Jos se hirvitys, "vapaakauppa"-sopimus solmitaan EU:n ja USA:n välille, kaikki julkiset palvelut pitää kohta kilpailuttaa, ja opiskelu ei enää ole ilmaista. Kansan suuri enemmistö halutaan kurjsitaa ja luoda pienenpieni rikas kansanosa, jolle muut ovat orjia. Tämä on ollut käynnissä jo kauan, niin Suomessa kuin muuallakin. Herätään lopulta!


      • Väärin!
        gfhfgjhgjf kirjoitti:

        Ja mitenkäs se onkaan säädetty; mahdollisen tuen saa vasta, kun opiskelupaikka on varmistettu, eli siis viime tipassa, kun ehkä muutto toiselle paikkakunnalle on jo pitänyt järjestää? Opiskelua ei kuitenkaan saa aloittaa ennen kuin mahdollinen tuki alkaa - jos aloittaa opiskelut ja tukipäätöksen vatkuttelija viivästyttää päätöstä, tuekea ei enää saakaan, koska on aloittanut opiskelut? Ja opiskella ei välttämättä "saa" edes iltaisin tukeaan menettämättä, vaikka hakisi koko ajan työtä samalla.

        Jos se hirvitys, "vapaakauppa"-sopimus solmitaan EU:n ja USA:n välille, kaikki julkiset palvelut pitää kohta kilpailuttaa, ja opiskelu ei enää ole ilmaista. Kansan suuri enemmistö halutaan kurjsitaa ja luoda pienenpieni rikas kansanosa, jolle muut ovat orjia. Tämä on ollut käynnissä jo kauan, niin Suomessa kuin muuallakin. Herätään lopulta!

        Tukemisesta on voinut hakea ennakkopäätöstä jo parin vuoden ajan,
        vaikka vasta olisi hakenut/hakemassa opiskelupaikkaa.

        Ei millään pahalla, gfhfgjhgjf, mutta kirjoituksesi on sekava.


      • gfghfdsfd
        Väärin! kirjoitti:

        Tukemisesta on voinut hakea ennakkopäätöstä jo parin vuoden ajan,
        vaikka vasta olisi hakenut/hakemassa opiskelupaikkaa.

        Ei millään pahalla, gfhfgjhgjf, mutta kirjoituksesi on sekava.

        Olen kuullut käytännön olevan erilainen kuin väität. Eihän työkkäri muissakaan asioissa noudata lakia, vaan "omia toimintaohjeitaan" - esimerkkinä osa-aikaisen yritystoiminnan salliminen.

        Mitä muuta kirjoituksessani et ymmärtänyt? Heitin kysymyksiä, en ollut laatimassa loppuunsa hiottua esitelmää aiheesta. Kiitos tuosta selvennyksestäsi kuitenkin. Otanpa selvää, onko noin.


      • Pöllöistuupuussa
        gfhfgjhgjf kirjoitti:

        Ja mitenkäs se onkaan säädetty; mahdollisen tuen saa vasta, kun opiskelupaikka on varmistettu, eli siis viime tipassa, kun ehkä muutto toiselle paikkakunnalle on jo pitänyt järjestää? Opiskelua ei kuitenkaan saa aloittaa ennen kuin mahdollinen tuki alkaa - jos aloittaa opiskelut ja tukipäätöksen vatkuttelija viivästyttää päätöstä, tuekea ei enää saakaan, koska on aloittanut opiskelut? Ja opiskella ei välttämättä "saa" edes iltaisin tukeaan menettämättä, vaikka hakisi koko ajan työtä samalla.

        Jos se hirvitys, "vapaakauppa"-sopimus solmitaan EU:n ja USA:n välille, kaikki julkiset palvelut pitää kohta kilpailuttaa, ja opiskelu ei enää ole ilmaista. Kansan suuri enemmistö halutaan kurjsitaa ja luoda pienenpieni rikas kansanosa, jolle muut ovat orjia. Tämä on ollut käynnissä jo kauan, niin Suomessa kuin muuallakin. Herätään lopulta!

        Ei pidä aivan paikkaansa. Omalla kohdallani työmarkkinatuella ja ylläpitokorvauksella opiskelusta päätettiin etukäteen, ennen kuin hain edes kyseiseen opiskelupaikkaan. Tarvitsee vain mennä te-toimiston virkailijalle puhumaan asiasta ennen kuin hakee koulutukseen. Tarvitsee olla myös vähintään kaksi vuotta työttömänä ja edellisestä opiskelusta (sama aika). Tukea maksetaan maksimissaan kahden vuoden pituiseen koulutukseen (esim. aikuiskoulutus).


      • Opintohaukka
        Pöllöistuupuussa kirjoitti:

        Ei pidä aivan paikkaansa. Omalla kohdallani työmarkkinatuella ja ylläpitokorvauksella opiskelusta päätettiin etukäteen, ennen kuin hain edes kyseiseen opiskelupaikkaan. Tarvitsee vain mennä te-toimiston virkailijalle puhumaan asiasta ennen kuin hakee koulutukseen. Tarvitsee olla myös vähintään kaksi vuotta työttömänä ja edellisestä opiskelusta (sama aika). Tukea maksetaan maksimissaan kahden vuoden pituiseen koulutukseen (esim. aikuiskoulutus).

        Ei tarvi olla työttömänä kahta vuotta saadakseen opiskelutukea työttömyysturvalla.


      • työtön.
        gfhfgjhgjf kirjoitti:

        Ja mitenkäs se onkaan säädetty; mahdollisen tuen saa vasta, kun opiskelupaikka on varmistettu, eli siis viime tipassa, kun ehkä muutto toiselle paikkakunnalle on jo pitänyt järjestää? Opiskelua ei kuitenkaan saa aloittaa ennen kuin mahdollinen tuki alkaa - jos aloittaa opiskelut ja tukipäätöksen vatkuttelija viivästyttää päätöstä, tuekea ei enää saakaan, koska on aloittanut opiskelut? Ja opiskella ei välttämättä "saa" edes iltaisin tukeaan menettämättä, vaikka hakisi koko ajan työtä samalla.

        Jos se hirvitys, "vapaakauppa"-sopimus solmitaan EU:n ja USA:n välille, kaikki julkiset palvelut pitää kohta kilpailuttaa, ja opiskelu ei enää ole ilmaista. Kansan suuri enemmistö halutaan kurjsitaa ja luoda pienenpieni rikas kansanosa, jolle muut ovat orjia. Tämä on ollut käynnissä jo kauan, niin Suomessa kuin muuallakin. Herätään lopulta!

        Olen jo 3 ammattia opiskellut. Vieläkö pitäis tuhlata 3 vuotta koulussa vaikka töittä ei saa. Lainaa en saa koska luottotiedot on pas.kat enkä edes ottais lainaa. Veljeni opiskelee ja kela lopettaa tähän lukukauteen tuen maksamisen koska veljeni ei opiskellut 2 vuodessa 3 vuoden kurssia vaikka lupasivat että koko kolme vuotta maksavat. Opiskelu on siis aivan turhaa aikuis iällä koska työttömät pidetään harjoittelijoina eikä niitä palkata palkalla töihin- Itse olin 4 vuotta työharjoittelussa yhdessä paikassa ja palkkaa en saanut. Menen töihin vasta kun saan palkkaa.


      • gyyyyyyyl
        gfghfdsfd kirjoitti:

        Olen kuullut käytännön olevan erilainen kuin väität. Eihän työkkäri muissakaan asioissa noudata lakia, vaan "omia toimintaohjeitaan" - esimerkkinä osa-aikaisen yritystoiminnan salliminen.

        Mitä muuta kirjoituksessani et ymmärtänyt? Heitin kysymyksiä, en ollut laatimassa loppuunsa hiottua esitelmää aiheesta. Kiitos tuosta selvennyksestäsi kuitenkin. Otanpa selvää, onko noin.

        Olet kuullut eli lukenut täältä suoli24sesta missä muutama laiskajaakko keksii juttuja. Ota asioista itse selvää äläkä usko kuulopuheita.


      • fcgfghgyjgf
        gyyyyyyyl kirjoitti:

        Olet kuullut eli lukenut täältä suoli24sesta missä muutama laiskajaakko keksii juttuja. Ota asioista itse selvää äläkä usko kuulopuheita.

        Niin, taisin uskoa kirjoituksesi liian helposti;)
        Pitää muistaa niellä suolan kanssa nämä tämän saitin sepustukset ja linkittömät kuulopuheet.


      • Ikityötön
        työtön. kirjoitti:

        Olen jo 3 ammattia opiskellut. Vieläkö pitäis tuhlata 3 vuotta koulussa vaikka töittä ei saa. Lainaa en saa koska luottotiedot on pas.kat enkä edes ottais lainaa. Veljeni opiskelee ja kela lopettaa tähän lukukauteen tuen maksamisen koska veljeni ei opiskellut 2 vuodessa 3 vuoden kurssia vaikka lupasivat että koko kolme vuotta maksavat. Opiskelu on siis aivan turhaa aikuis iällä koska työttömät pidetään harjoittelijoina eikä niitä palkata palkalla töihin- Itse olin 4 vuotta työharjoittelussa yhdessä paikassa ja palkkaa en saanut. Menen töihin vasta kun saan palkkaa.

        Ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin perustaa yritys ja pimeä sellainen kun ei tässä maassa enää nykyään lailliset yritykset menesty ja töitä ei saa kun ei ole työkokemustakaan.


      • Työtön-opiskelija
        työtön. kirjoitti:

        Olen jo 3 ammattia opiskellut. Vieläkö pitäis tuhlata 3 vuotta koulussa vaikka töittä ei saa. Lainaa en saa koska luottotiedot on pas.kat enkä edes ottais lainaa. Veljeni opiskelee ja kela lopettaa tähän lukukauteen tuen maksamisen koska veljeni ei opiskellut 2 vuodessa 3 vuoden kurssia vaikka lupasivat että koko kolme vuotta maksavat. Opiskelu on siis aivan turhaa aikuis iällä koska työttömät pidetään harjoittelijoina eikä niitä palkata palkalla töihin- Itse olin 4 vuotta työharjoittelussa yhdessä paikassa ja palkkaa en saanut. Menen töihin vasta kun saan palkkaa.

        Kyllähän tuo 3 ammattia aika riittää ,mutta harmittaa jos ei saanut töitä :/. Pitäisi sitten joku sivutyötä vaikka ei se paljon palkka heti tai rikastuu sitä. Minäkin jo pian 2 vuotta työttömänä vaikka opiskelin datanomiksi ja ei saa töitä. Datanomeja ja tradenomeja aika jo liikaa koulutettuja. Olkoon menisin opiskelemaan joku alaa vaikka en ehkä saa sitten töitä. Työttömäksi ihan jees ,mutta en jaksaisi olla monta vuotta työttömäksi kun se tekee minut hulluksi. Pidä vaikka taukoa vuodeksi kuin haluaa. En tiedä mitä voisi muuta vaihtoehtoja. On hölmöä ,että jää odottaa 2-10 vuotta kun saisi töitä mutta ei se mitään järkeä. Minäkään en saa lainaa kun luottotiedot menneet. Onneksi minulla kaikki jo ohi 2 vuoden päästä. En ole koskaan lainannut pankilta. Tottakai työmarkkinatuki ja työttömyysrahat on parempi kuin toimeentulotukea. Tein laskelman ,että jos hakisin opintotukea niin se menee heti nollaksi ja joutuisin hakea toimeentulotukeen. Kaikki alkaa kallistuu.
        Nyt tänä elokuussa laki voimaan ,että jos opiskellut ammattia jo , niin ei opintotuki saa ja pitää hakea korkeakouluun joka saa opintotukeen.


    • Aaapo

      Itse aikanaan laskin, että kannattaisiko työttömyyden sijasta ryhtyä opiskelijaksi, mutta silloin tuet olisivat pienemmät ja olisi otettava opintolainaa jne. Työttömänä pärjää paremmin ja vielä saa 9e päivä, jos menee työvoimakoulutukseen. Ajattelin syksyllä mennä jollekin uranvalintakurssille, jos ei töitä löydy siihen mennessä.

      • laskemista

        Opiskelijana saa melkeinpä samanverran rahaa kuin työttömänä, mutta suuri osa siitä pitää sillon ottaa lainana. Ei ole oikein tämä. Ja molemmat ovat silti alle tonnin tuloilla. Tuo varmaan riittäisikin jos esim. opiskelija ei joutuisi elää velaksi eikä asumislisä olis pienempi kuin asumistuki - ja työttömällä taasen riittäisi, mikäli ei olis mahdollista että joutuu -40% leikatulle toimeentulotuelle. Täydellä etuudellakin saa laskea pennit jo aika tarkkaan.


      • vain pieni osa
        laskemista kirjoitti:

        Opiskelijana saa melkeinpä samanverran rahaa kuin työttömänä, mutta suuri osa siitä pitää sillon ottaa lainana. Ei ole oikein tämä. Ja molemmat ovat silti alle tonnin tuloilla. Tuo varmaan riittäisikin jos esim. opiskelija ei joutuisi elää velaksi eikä asumislisä olis pienempi kuin asumistuki - ja työttömällä taasen riittäisi, mikäli ei olis mahdollista että joutuu -40% leikatulle toimeentulotuelle. Täydellä etuudellakin saa laskea pennit jo aika tarkkaan.

        Jos nostaa opintotukea, opintolainaa sekä käy töissä ja tienaa suurimman sallitun määrän/kk palkkaa, ne kaikki yhteensä ovat enemmän kuukaudessa kuin loisisi kortistossa. Opintolaina ei ole tuosta yhteissummasta kuin murto-osa. Jos taas luototiedot ovat menneet, joko joutuu hakemaan sossusta tukea tai sitten käymään normisti kokopäivätöissä ja opiskelemaan työn ohessa tai vaikkapa etänä/iltaisin/näyttöinä tms.


      • duunari4
        vain pieni osa kirjoitti:

        Jos nostaa opintotukea, opintolainaa sekä käy töissä ja tienaa suurimman sallitun määrän/kk palkkaa, ne kaikki yhteensä ovat enemmän kuukaudessa kuin loisisi kortistossa. Opintolaina ei ole tuosta yhteissummasta kuin murto-osa. Jos taas luototiedot ovat menneet, joko joutuu hakemaan sossusta tukea tai sitten käymään normisti kokopäivätöissä ja opiskelemaan työn ohessa tai vaikkapa etänä/iltaisin/näyttöinä tms.

        Usein se opiskelu vaan on vähintään 8h/päivä. Käsi ylös kaikki työssä olevat, jotka vielä oman työpäivän jälkeen menette illoiksi, viikonlopuiksi ja lomiksi töihin.


      • Työtön
        vain pieni osa kirjoitti:

        Jos nostaa opintotukea, opintolainaa sekä käy töissä ja tienaa suurimman sallitun määrän/kk palkkaa, ne kaikki yhteensä ovat enemmän kuukaudessa kuin loisisi kortistossa. Opintolaina ei ole tuosta yhteissummasta kuin murto-osa. Jos taas luototiedot ovat menneet, joko joutuu hakemaan sossusta tukea tai sitten käymään normisti kokopäivätöissä ja opiskelemaan työn ohessa tai vaikkapa etänä/iltaisin/näyttöinä tms.

        Ja mikäli töiden hankkiminen oikeasti onnistuisi noin vain kun päättää että 'haen kaikkiin avoinna oleviin työpaikkoihin ja pääsen edes johonkin niistä' niin työttömiä olisi huomattavasti vähemmän!
        Itse olen lähettänyt tämän kevään aikana yli 20 hakemusta eri työpaikkoihin, jopa sellaisiin, jotka eivät palkkansa ja työolosuhteidensa puolesta ole mitenkään kannattavia enkä ole päässyt niihinkään.


      • automyyjä
        duunari4 kirjoitti:

        Usein se opiskelu vaan on vähintään 8h/päivä. Käsi ylös kaikki työssä olevat, jotka vielä oman työpäivän jälkeen menette illoiksi, viikonlopuiksi ja lomiksi töihin.

        Minä, teen kahta työtä oman työn lisäksi ajan taxia viikonloppuisin siis yöllä en tietenkään ihan joka vl.
        Niillä tuloilla maksan elarit.


      • pesialisti
        automyyjä kirjoitti:

        Minä, teen kahta työtä oman työn lisäksi ajan taxia viikonloppuisin siis yöllä en tietenkään ihan joka vl.
        Niillä tuloilla maksan elarit.

        Juu, eli homma jota teet ei revi henkisiä kykyjäsi loppuun. Onnittelut! :) Kaikilla ei ole noin auvoa, vaan työpäivän jälkeen tarvitsee sen loppuajan ihan oikeasti toipumiseen päivän rasituksista.


      • lesti pitää olla
        Työtön kirjoitti:

        Ja mikäli töiden hankkiminen oikeasti onnistuisi noin vain kun päättää että 'haen kaikkiin avoinna oleviin työpaikkoihin ja pääsen edes johonkin niistä' niin työttömiä olisi huomattavasti vähemmän!
        Itse olen lähettänyt tämän kevään aikana yli 20 hakemusta eri työpaikkoihin, jopa sellaisiin, jotka eivät palkkansa ja työolosuhteidensa puolesta ole mitenkään kannattavia enkä ole päässyt niihinkään.

        Älä kuule hae. En halua sinua lääkärikseni, jos olet auton myyjä..


      • hehe1
        lesti pitää olla kirjoitti:

        Älä kuule hae. En halua sinua lääkärikseni, jos olet auton myyjä..

        Lääkäriksihän sitä pääseekin ilman mitään koulutusta x'DDD
        Tosin vois olla kaikesta päätellen sulle ihan oikeen x)


      • verratkaa
        laskemista kirjoitti:

        Opiskelijana saa melkeinpä samanverran rahaa kuin työttömänä, mutta suuri osa siitä pitää sillon ottaa lainana. Ei ole oikein tämä. Ja molemmat ovat silti alle tonnin tuloilla. Tuo varmaan riittäisikin jos esim. opiskelija ei joutuisi elää velaksi eikä asumislisä olis pienempi kuin asumistuki - ja työttömällä taasen riittäisi, mikäli ei olis mahdollista että joutuu -40% leikatulle toimeentulotuelle. Täydellä etuudellakin saa laskea pennit jo aika tarkkaan.

        Opiskelija saa tukirahan lisäksi lainaa ja voi myös tienata vuodessa yli kymppitonnin menettämättä tukeaan, toisin kuin työtön, joka saa ansaita vain 300 kuussa siihen.


      • 4+9
        hehe1 kirjoitti:

        Lääkäriksihän sitä pääseekin ilman mitään koulutusta x'DDD
        Tosin vois olla kaikesta päätellen sulle ihan oikeen x)

        Suomessahan on päässyt ilman koulutusta lääkäriksi jo parikin tapausta. Voi olla, että niitä on vielä lisääkin.


      • saakeli.
        pesialisti kirjoitti:

        Juu, eli homma jota teet ei revi henkisiä kykyjäsi loppuun. Onnittelut! :) Kaikilla ei ole noin auvoa, vaan työpäivän jälkeen tarvitsee sen loppuajan ihan oikeasti toipumiseen päivän rasituksista.

        Miks opiskella kun opiskelujen jälkeen saa kuitenkin 9 euroa palkka päivässä. Harjoittelijan ei tarvii osata mitään jos siitä ei makseta. Ammattiin opiskellaan jotta saa kunnon palkkaa ja arvostusta.


      • Jaksoi jaksoi
        saakeli. kirjoitti:

        Miks opiskella kun opiskelujen jälkeen saa kuitenkin 9 euroa palkka päivässä. Harjoittelijan ei tarvii osata mitään jos siitä ei makseta. Ammattiin opiskellaan jotta saa kunnon palkkaa ja arvostusta.

        Opiskellu kahteen otteeseen, yhteensä 5 vuotta versioilla koulu työ ja työ koulu.


      • miten sen nyt ottaa
        verratkaa kirjoitti:

        Opiskelija saa tukirahan lisäksi lainaa ja voi myös tienata vuodessa yli kymppitonnin menettämättä tukeaan, toisin kuin työtön, joka saa ansaita vain 300 kuussa siihen.

        Käytännössä siis vain kesäkuukaudet saa tienata. Tästä seuraa dilemma: Helsingissä vuokra on jo yksistään n. 600 euroa/kk helposti. Jos satut olemaan koulussa helsingissä ja avopuolisosi(joka ei saanut töitä kesäksi) opiskelee vieläpä eri paikkakunnalla n. 150km päässä - käyttäen siis autoa lähes päivittäin opiskelumatkoihin - ei käteen jää mitään kesästä! Nyt kun sitten pidennäyt työssäkäyntiaikaa ratkaistaksesi ongelman - otetaan opintotukea vastaavasti sinulta pois: Suomeksi rahaa jää kyllä enemmän käymällä töissä, mutta se lisä on luokkaa 100-200 euroa, joka siis menee avovaimon bensoihin. Jos tässä nyt erehtyy elämään "palkan mukaisia tuloja vastaavasti", napsahtaa vuoden kuluttua mukavasti, kun joutuu maksamaan rahoja takaisin.
        En nyt sano, että olisi väärin periä rahoja takaisin, mutta myös opiskelijat tarvitsisivat tällaisissa tapauksissa autokulukorvauksia, samoin kuin työssä käyvät saavat..


      • joo-o
        verratkaa kirjoitti:

        Opiskelija saa tukirahan lisäksi lainaa ja voi myös tienata vuodessa yli kymppitonnin menettämättä tukeaan, toisin kuin työtön, joka saa ansaita vain 300 kuussa siihen.

        Opiskelija siis ihan saa lainaa. Johan nyt! Saakohan entinen opiskelija sitten myös maksaa sen takaisin?


    • siksi saa.tana että

      Toimeentulotuella ei opiskella. Sossu ei maksa oppikirjoja eikä muitakaan juttuja mitä tarvii.

      • siksi saa.tana että

        Ja luottokelvoton ei mitään lainaa saa, enkä kyllä lainalla ala opiskelee kun töitä ei saa. Olen opiskellut kirvesmieheksi, maalariksi ja rakennusmestariksi. Eikö se muka riitä?


      • pumminpoika
        siksi saa.tana että kirjoitti:

        Ja luottokelvoton ei mitään lainaa saa, enkä kyllä lainalla ala opiskelee kun töitä ei saa. Olen opiskellut kirvesmieheksi, maalariksi ja rakennusmestariksi. Eikö se muka riitä?

        Ei ole tämmöisenä aikana järkeä tehä töitä saatikka opiskella..menee opiskelutki kankkulan kaivoon ku valmistuu vaan kortistoon


      • olet paskakasa
        siksi saa.tana että kirjoitti:

        Ja luottokelvoton ei mitään lainaa saa, enkä kyllä lainalla ala opiskelee kun töitä ei saa. Olen opiskellut kirvesmieheksi, maalariksi ja rakennusmestariksi. Eikö se muka riitä?

        Jätit velkasi maksamatta. Olet rikollinen loinen.


      • kiitos katainen
        siksi saa.tana että kirjoitti:

        Ja luottokelvoton ei mitään lainaa saa, enkä kyllä lainalla ala opiskelee kun töitä ei saa. Olen opiskellut kirvesmieheksi, maalariksi ja rakennusmestariksi. Eikö se muka riitä?

        Rakennusalalta saa töitä vain kun vaihtaa kansalaisuuden Viroon ja ei noudata työehtosopimuksia.


      • trdgdgfgdf

        Nykyään ei kirjoja välttämättä tarvita. Ainakin ammattikorkeakoulussa materiaali tuli yleensä ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi valokopioina. Lähinnä siis paperin hinta.


      • taas tietämättömiä

        Mutta kenellä tahansa on oikeus toimeentulotukeen, oli sitten opiskelija tai mitä tahansa. Näin Suomessa, onneksi. Jos et tulee toimeen niillä rahoilla, mitä sinulle jää käteen kuukaudessa, niin silloin sinulla on oikeus ns. toimeetulotukeen. Miksi muutenkaan sen nimi olisi toimeentulotuki??? Lainaakin voi ottaa, mutta nykyään se on aika riski altista puuhaa.


      • kallista lystiä

        Viimeksi, kun ostin ammattikirjallisuutta, oli hintalappu 374 euroa. No, sisälsihän se paketti myös postikulut. Tuossa on alan uusimmat käänteet ja opintomateriaalia korkeintaan n. kuukaudeksi.. eli älä luule, että työtön ei pitäisi ammattitaitoaan yllä, käytännössä homma vaan on estetty mm. hinnoittelulla!


      • ok bro
        siksi saa.tana että kirjoitti:

        Ja luottokelvoton ei mitään lainaa saa, enkä kyllä lainalla ala opiskelee kun töitä ei saa. Olen opiskellut kirvesmieheksi, maalariksi ja rakennusmestariksi. Eikö se muka riitä?

        Täytyy kyllä sanoa, että aika tyhmästi teit, kun opiskelit 3 ammattia samalta alalta. Ei kai siinä, jos mikään muu ei kiinnosta, mutta...


      • Loinen4
        olet paskakasa kirjoitti:

        Jätit velkasi maksamatta. Olet rikollinen loinen.

        Olen loinen ja pummi joka pummaa valtiolta rahaa ja makoilee sängyssä yli puolen päivän. On se vaan leppoisaa kun ei tartte tehdä mitään. Eikä kyllä kannata tehdäkkään kun ei tässä maassa naistakaan voi saada.


      • pissip
        ok bro kirjoitti:

        Täytyy kyllä sanoa, että aika tyhmästi teit, kun opiskelit 3 ammattia samalta alalta. Ei kai siinä, jos mikään muu ei kiinnosta, mutta...

        Toisaalta monitaitoinen ammattimies on tänäpäivänä kysyttyä. Olisikohan parempi olla puutarhuri-rakennusmestari, tai maalari-kokki?


      • väärää tietoa
        taas tietämättömiä kirjoitti:

        Mutta kenellä tahansa on oikeus toimeentulotukeen, oli sitten opiskelija tai mitä tahansa. Näin Suomessa, onneksi. Jos et tulee toimeen niillä rahoilla, mitä sinulle jää käteen kuukaudessa, niin silloin sinulla on oikeus ns. toimeetulotukeen. Miksi muutenkaan sen nimi olisi toimeentulotuki??? Lainaakin voi ottaa, mutta nykyään se on aika riski altista puuhaa.

        Yritäs vaan saada toimeentulotukea, jos omistat vähääkään metsää. Takaan, ettei tule onnistumaan.


      • eipäs valehdella
        taas tietämättömiä kirjoitti:

        Mutta kenellä tahansa on oikeus toimeentulotukeen, oli sitten opiskelija tai mitä tahansa. Näin Suomessa, onneksi. Jos et tulee toimeen niillä rahoilla, mitä sinulle jää käteen kuukaudessa, niin silloin sinulla on oikeus ns. toimeetulotukeen. Miksi muutenkaan sen nimi olisi toimeentulotuki??? Lainaakin voi ottaa, mutta nykyään se on aika riski altista puuhaa.

        Ihan puuta heinää taas. Sossuhan maksaa vaan tietyt laskut ja jos sulla on sellaisia laskuja esim. osamaksuja jotka sossu ohittaa niin ei tule yhtään mitään. He kun eivät laske niitä menoiksesi niin et tarvitse tukea. Näin se menee.


      • e4rfawe
        taas tietämättömiä kirjoitti:

        Mutta kenellä tahansa on oikeus toimeentulotukeen, oli sitten opiskelija tai mitä tahansa. Näin Suomessa, onneksi. Jos et tulee toimeen niillä rahoilla, mitä sinulle jää käteen kuukaudessa, niin silloin sinulla on oikeus ns. toimeetulotukeen. Miksi muutenkaan sen nimi olisi toimeentulotuki??? Lainaakin voi ottaa, mutta nykyään se on aika riski altista puuhaa.

        En minä ainakaan saanut opiskelijana euroakaan toimeentulotukea, en edes kesällä, kun olin työtön, lainalla jouduin maksamaan vuokrani ja elämiseni. Nyt sitten 10 000 euroa on tätä lainaa. Kaksi tutkintoa ja yo.


    • stna idiootit

      Onko teillä pässeillä mitään käsitystä kuinka vähän tällä hetkellä on avoimia työpaikkoja suhteessa työttömiin työnhakijoihin

      • jj....

        Se riippuu alasta.

        Jollakin alalla on pulaa tekijöistä, toisella ylitarjontaa.

        Toinen asia on yrittäjyys ja uusien työpaikkojen luonti. Eihän niitä työpaikkoja ole, kun ei ole kasvuyrityksiä. Työpaikan voi saada myös keksimällä jonkin aivan uuden homman tai palvelun, mille on kysyntää.


      • suutari ja lesti
        jj.... kirjoitti:

        Se riippuu alasta.

        Jollakin alalla on pulaa tekijöistä, toisella ylitarjontaa.

        Toinen asia on yrittäjyys ja uusien työpaikkojen luonti. Eihän niitä työpaikkoja ole, kun ei ole kasvuyrityksiä. Työpaikan voi saada myös keksimällä jonkin aivan uuden homman tai palvelun, mille on kysyntää.

        Joss.. on opiskellut yli kymmenen vuotta, ei juuri kiinnosta, jos jollain toisella alalla on pulaa työn tekijöistä. Nuoret on se voimavara, jonka kohdentamista kannattaa miettiä tarkkaan: Opiskelut ovat vielä edessä päin.
        Sen sijaan, jos yhteiskunnalla ei ole tarjota koulutetulle väestölleen työpaikkoja, silloin vika on yhteiskunnassa itsessään: Eikö koulutusta ole suunnattu alunperin oikein?
        Pitää myös huomata, että jos talouskasvu on 1% vuodessa, sadan vuoden kuluttua riittää, että n. kolmannes työvoimasta käy töissä. Ja tämä on matemaattinen fakta. Joko lopuille siis keksitään muuta tekemistä tai vaihtoehtoisesti tyydytään olemassa olevaan elintasoon, joka nyt siis saadaan aikaiseksi 33%:lla alkuperäisestä työvoiman määrästä. Mielenkiintoiseksi asian tekee, että väestöpohja on kasvanut n. 2-kertaiseksi myös, jolloin työttömiä on kappalemääräisesti myös 2x enemmän kuin kuvittelisi! ;)


      • Lalma Sisinen
        suutari ja lesti kirjoitti:

        Joss.. on opiskellut yli kymmenen vuotta, ei juuri kiinnosta, jos jollain toisella alalla on pulaa työn tekijöistä. Nuoret on se voimavara, jonka kohdentamista kannattaa miettiä tarkkaan: Opiskelut ovat vielä edessä päin.
        Sen sijaan, jos yhteiskunnalla ei ole tarjota koulutetulle väestölleen työpaikkoja, silloin vika on yhteiskunnassa itsessään: Eikö koulutusta ole suunnattu alunperin oikein?
        Pitää myös huomata, että jos talouskasvu on 1% vuodessa, sadan vuoden kuluttua riittää, että n. kolmannes työvoimasta käy töissä. Ja tämä on matemaattinen fakta. Joko lopuille siis keksitään muuta tekemistä tai vaihtoehtoisesti tyydytään olemassa olevaan elintasoon, joka nyt siis saadaan aikaiseksi 33%:lla alkuperäisestä työvoiman määrästä. Mielenkiintoiseksi asian tekee, että väestöpohja on kasvanut n. 2-kertaiseksi myös, jolloin työttömiä on kappalemääräisesti myös 2x enemmän kuin kuvittelisi! ;)

        Mäkin oon opiskellu kohta 10 vuotta. Elikkäs nyt keväällä valmistun 10-luokalta.


      • Luepas vielä kerran
        Lalma Sisinen kirjoitti:

        Mäkin oon opiskellu kohta 10 vuotta. Elikkäs nyt keväällä valmistun 10-luokalta.

        Siinäpä se jutun juju juuri onkin.. yli 10 vuotta.


    • Oma valinta

      Työtön on työtön, koska hän on laiska ja vastuuton, sekä ahnehtii vain toisten rahoja. Työttömyys ja osaamattomuus ovat omia valintoja. Työtön ei opiskele, koska silloin hän ei pystyisi enää ottamaan muiden rahoja kelan kautta.

      • lähäri

        Äläpäs puhu shaibaa. Ite olin reilun vuoden työttömänä alkaen loppusyksystä 2012 ja melkein koko vuoden 2013. Kaupungilla ei ollu tarjota oman alan töitä ollenkaan ku sijaisia ei saa palkata -> pitää säästää. Nyt olen tehny eripituisia sijaisuuksia samalle työnantajalle (huom. yksityinen) tammikuusta 2014 alkaen. Eli ei aina pidä yleistää, että työtön olisi omasta halustaan työtön/laiska jne.


      • haistappa

        Hmmmm ja juntti o juntti vaikka voissa paistas. Ei kai, tuu näyttää miten niit töit saadaan. koulust kaikest täydet tuleva duuni kosahti yt:n takia... 200 hakemust vuodessa ja ei näy töitä ei.
        Jos totta puhutaan ni alkaa kyrpii sen verran et ei taida ees jaksaa enää, alan urheilee fatta rahoil, ei jaksa lähettää hakemuksiakaa se o ku koittas voittaa lotos 200 hakijaa joka paikkaa. Ei pysty nukkuu ku ahistaa, velat kaatuu päälle auto hajoo alle...
        Itel oli alan vaihto kysees -90 luvul ja 2000 luvun alus pääs töihi ku käveli portist sisää ja pysty seisoo yhel jalal, ny o ylikoulutettu niihi hommii ja liikaa kokemust joutuu maksaa, samaa paikkaa hakee 100 junnua minipalkalla....
        Jos ei akkaa ois ni lähtisin, tekisin rykäsyn eli rahat vek ja katoisin etelä-amerikkaa rentoutuu lämpimää loppuelämäks


      • Työtön

        Kuka oikeasti valitsisi työttömyyden? Tukea saa sen verran, että juuri ja juuri vuokran ja sähkölaskun maksaa ja itse en välitä lorvimisesta laisinkaan. Töitä vain ei yksinkertaisesti ole tällä hetkellä tarjolla ja jos onkin, ne menevät niille joilla on jo alan työkokemusta, jota ei tietenkään saa kuin töitä tekemällä, mutta miten teet töitä kun niitä ei hakemallakaan saa.
        Tämä on iänikuinen keskustelunaihe enkä totta puhuen ymmärrä työssäkäyvien yms. mielipiteitä työttömistä. Toki on niitäkin, jotka ovat tarkoituksella työttömiä kun eivät jaksa ja niitä, jotka eivät terveydentilansa vuoksi työhön kykene eikä heitäkään pitäisi solvata.

        Itse olen ahkerasti hakenut töitä ja tälläkin hetkellä työkokeilussa, mutta töitä ei yksinkertaisesti ole. Edes niin sanottuja 'paskahommia' ei anneta enää, jos ei ole työkokemusta. Itse asiassa, en päässyt edes siivoojaksi vaikka kokemusta alalta melkein kymmenisen vuotta ja hakemuksessa ilmoitettiin ettei aikaisempaa kokemusta edes vaadita.

        Mutta sen sanon, että kukaan töihin kykenevä ei tahdo kituttaa 500e työmarkkinatuella. Se on kaikkea muuta kuin helppoa, koko ajan saa olla huolissaan koska rahat loppuvat kesken eikä sossusta saa rahaa ennen kuin ottaa lainaa.
        Mitä opiskeluun tulee, työkkäristä saa työmarkkinatukea joihinkin aloihin, mutta esimerkiksi täällä Pohjois-Suomessa niitä koulutuksia on vähän ja alle 25-vuotiaan ainoa mahdollisuus on työvoimakoulutus, joita on vielä muitakin koulutuksia vähemmän. Siinä missä opiskelu itsessään ei kannata koska; aikuiskoulutus maksaa ja tuet ovat niin pienet, että pitäisi muuttaa takaisin kotiin (jolloin se pienikin tuki pienenisi vielä entisestään) ja toisekseen; ammatillista perustutkintoa ei saa enää käydä kuin kerran ja koska olen itse jo toisen asteen koulusta valmistunut, ainoa vaihtoehtoni olisi opiskella aikuiskoulutuksena, joka pahimmassa tapauksessa maksaa yli 3000 euroa. Siinä missä useisiin aikuiskoulutuksiin ja työvoimakoulutuksiin otetaan pääasiassa juuri peruskoulusta tai lukiosta valmistuneita ja muut jätetään oman onnensa nojaan.

        Siinäpä muutama syy siihen, miksi vaihtoehtoja ei juuri ole kuin kärvistellä työttömänä, lähettää hakemuksia ja hakea työvoimakoulutuksiin (joihin hakijoita on muutenkin satoja ja normaalisti vain 20 valitaan) ja toivoa parasta.


      • Miten niin toisten rahoja? Työttömyys on ehkä oma valinta jos muut vaihtoehdot on paskempia...mietippä sitä..Viisas pääsee vähemmällä...;D


      • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Oma valinta kaikki ei ole syntynyt kultalusikka suussa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Alea jacta est.

        Vielä se yt-arpa napsahtaa sullekin. Tai sitten olet isäpapan firmassa toimitusjohtajana, porvarit ovat kummallisen tolloa porukkaa.


      • tarjoilija lapista

        itse on ollut jo toista vuotta työtön, koska jos vaadin edes määräaikaisia sopimuksia täysillä tunneilla, en saa töitä, koska voin tulla liian kalliiksi työnantajalle.

        silti teen täyttä päivää vuokratyöläisenä. työntekijän joustavuus maksimissa, hyödyt minimissä. parempi kai kumminkin tehdä töitä kuin olla ja maata kotona.... raskasta on kyllä välillä.

        tänä aikana olen nostanut työttömyyskorvauksia, kun olen joutunut huijatuksi, eli vara-työvoimaksi, jos kukaan muu ei pääse töihin. ja joskus on pakko vähän levätäkin. palkallisia lomia minulla ei ole.

        haluaisin olla ihan oikea työntekijä, mutta kun työkaveirtkaan eivät tunteja vaadi. tervetuloa ravintola-alalle
        terveisin: tarjoilija lapista


      • Olegsander

        Porvari on loinen joka ahnehtii itselleen mahdollisimman paljon muista piittaamatta, Porvari se on joka mamuja halajaa minimipalkkaa polkeakseen


      • JaariS

        Opiskeltu kyllä on.
        Ja oltu mukana monenlaisissa kartoituksissa jääden ilman O.paikkaa.
        Mutta kyllä nyt jo täytyy myöntää,että jos tiput/lipeät työelämästä PLUS 50 V. niin
        olematta edes NS. huono ihminen,ei mielenkiintoa hakemisesta,ja ahkerasta
        sellaisesta huolimatta ainakaan minulle ole lipunut.
        Epilogi-Suomi ON Paska Maa


      • ota opiksesi

        Englannissa on pyörinyt sarja (jota myös suomessa esitetty) jossa esim. varakkaat on menny kokeilemaan millaista on olla työtön, kerjäjäinen yms. Ovat muutamassa päivässä pudonneet polvilleen ja ymmärtäneet ettei asiat ole olleetkaan aivan niin kuin ovat kuvitelleet. Sinulle tekisi vastaavanlainen kokeilu todella hyvää. Aukaisisi kummasti ajatusmaailmaa sieltä ahdasmielisestä itsekeskeisyydestä pois.


    • Virkamiessuhteita

      Ikävää kyllä, omaehtoinen ja työvoimapoliittinen koulutus ovat joskus kiven takana. Täälläkin lukkona toimii älytön byrokratia:

      " Työttömänä voit harjoittaa myös omaehtoisia opintoja, esim. suorittaa loppuun kesken jääneen tutkinnon. Voit saada työttömyysturvaa omaehtoiseen opiskeluun, jos

      olet työttömänä työnhakijana työ- ja elinkeinotoimistossa;
      olet täyttänyt 25 vuotta viimeistään opintojen alkamishetkellä;
      sinulla on työ- ja elinkeinotoimiston toteama koulutustarve;
      opiskelustasi on sovittu työllistymissuunnitelmassa ja
      opinnot ovat päätoimisia

      TE-toimisto arvioi, ovatko opintosi sellaisia, että ne voidaan katsoa työnhakijan omaehtoiseksi opiskeluksi. TE-toimisto myös seuraa opintojen etenemistä. Omaehtoista opiskelua voidaan tukea opintojen keston ajan, mutta kuitenkin yhtä opintojen muodostamaa kokonaisuutta kohti enintään 24 kuukautta. TE-toimisto seuraa enimmäisajan kulumista."

      Eli jälleen kerran... Parempi pitää ne TE-toimiston ihmiset iloisina tai voi käydä niin, että edes asiallinen koulutussuunnitelma ei mene läpi. Myöskin tuo kestorajoitus on hieman älytön, koska monet ammattitutkinnot ovat nykyään 3- tai 4-vuotisia.

      • Älä viitti

        Mainitsepas joku nelivuotinen ammattitutkinto?

        Aikuiskoulutuksena ammatilliset perustutkinnot kestävät 2 (luku)vuotta. Ammatti- ja erikoisammattitutkinnot eivät sitäkään.


      • Työtön

        Onhan siinä vielä sekin pulma, että yleensä työvoimatoimisto hyväksyy vain sellaisiin aloihin opiskelun, joissa on työmaailmassa eniten työvoimapulaa, tällä hetkellä kutakuinkin ainoita työvoimatoimiston myöntämiä, omaehtoisia opiskeluvaihtoehtoja ovat siivoojan, myyjän ja lähihoitajan ammatit.


      • ...onhan niitä hyviä
        Työtön kirjoitti:

        Onhan siinä vielä sekin pulma, että yleensä työvoimatoimisto hyväksyy vain sellaisiin aloihin opiskelun, joissa on työmaailmassa eniten työvoimapulaa, tällä hetkellä kutakuinkin ainoita työvoimatoimiston myöntämiä, omaehtoisia opiskeluvaihtoehtoja ovat siivoojan, myyjän ja lähihoitajan ammatit.

        ... sairaanhoitaja, bussikuski, maarakennusala, torninosturinkuljettaja, kätilö, terveydenhoitaja, isännöitsijä, rakennusmestari, laboratoriohoitaja, röntgenhoitaja ...


      • Työtön
        ...onhan niitä hyviä kirjoitti:

        ... sairaanhoitaja, bussikuski, maarakennusala, torninosturinkuljettaja, kätilö, terveydenhoitaja, isännöitsijä, rakennusmestari, laboratoriohoitaja, röntgenhoitaja ...

        Niitä vain ei täälläpäin saa työmarkkinatuella opiskella :/


      • En usko sinua
        Työtön kirjoitti:

        Niitä vain ei täälläpäin saa työmarkkinatuella opiskella :/

        Oletko yrittänyt saada kaikkiin tukea vai ihanko olet kuulopuheiden varassa?


      • hyi sinuah
        En usko sinua kirjoitti:

        Oletko yrittänyt saada kaikkiin tukea vai ihanko olet kuulopuheiden varassa?

        Sinä olet pessimisti! Hyi sinua. Niin olen minäkin. Jättiläislapset varastavat eläkeläisten karkit ja lasten mitkäikinä lisät ne olivatkaan, ehdinkin jo vallan unohtaa, mutta se on huono juttu se. Kotona vaan makoilevat. Varastit eläkeläisiltä ja lapsilta kun koitit hakea työmarkkinatukea opintoihin. Kyllä tekevälle aina työtä löytyy niin ei tarvitse opiskella T: Jättiläislapset


      • ei yksiselitteistä
        Älä viitti kirjoitti:

        Mainitsepas joku nelivuotinen ammattitutkinto?

        Aikuiskoulutuksena ammatilliset perustutkinnot kestävät 2 (luku)vuotta. Ammatti- ja erikoisammattitutkinnot eivät sitäkään.

        Muista myös että aikuiskoulutuslinjalle edes päästäkseen pitää olla 2 kalenterivuotta työkokemusta takana. Jos satut olemaan henkilö joka on opiskellut jo tutkinnon ja ei päässyt sen kautta töihin, ja olet tehnyt opintojen välissä vain kesätöitä, niin eipä välttämättä tulekkaan tuo 2 vuotta työkokemusta täyteen, eikä siis aikuiskoulutuslinjalle pääse, jolloin vaihtoehto on normaali koulutus joka kestää monesti 3,5.-4 vuotta esimerkiksi ammattikorkeakoulututkinnot.

        Itsehän en 26-vuotiaana päässyt aikuiskoulutuslinjalle koska työkokemusta oli vajaa 1,5 vuotta kesätöistä yms. Ei tuo 2 vuotta läheskään jokaisella hieman nuoremmalla näin muuten aikuiskoulutuksen ikärajaehdot täyttäneellä tule täyteen, jolloinka et tuolla 2 vuoden opinnoilla tutkintoon vielä selviä.


      • että sillai
        Älä viitti kirjoitti:

        Mainitsepas joku nelivuotinen ammattitutkinto?

        Aikuiskoulutuksena ammatilliset perustutkinnot kestävät 2 (luku)vuotta. Ammatti- ja erikoisammattitutkinnot eivät sitäkään.

        Amk tutkinnot kestää 3,5-4 vuotta.


    • se aito sorbus

      Suksi kun työttömät ovat jo opiskelleet. Itselläni on kolme ammattitutkintoa ja käynyt ainaski 10 työvoimapoliittista kurssia.

      • Työvoimapoliittinen

        Itse olen ollut usealla ns. työvoimapoliittisella kurssilla.

        Yleensä näille kursseille on ollut noin nelinkertainen määrä hakijoita verrattuna kurssille hyväksyttyjen määrään, joten turha väittää, että työttömät eivät hakeutuisi koulutuksiin.

        Viimeisimmällä kurssilla minne olin pääåssyt, onnistuin saamaan myös harjoittelu- eli kurssityöpaikan yrityksestä, minkä jälkeen olin yrityksessä työsuhteessa peräti noin 5 kuukautta. Työvoimapoliittisen kurssin aikana ja kurssityöpaikassa harjoittelun aikana maksettiin korotettua työttömyystukea ja se mahtava 9 euroa/päivä.

        Olisin tietysti myös jatkanut työpaikassa, mutta työnantajalla ei ollut siihen halukkuutta. Toisaalta ilman tätä työvoimahallinnon kurssia ja kurssityöpaikkaa olisi tämäkin työsuhde jäänyt kokematta.


      • turhaa touhua

        Sama juttu. Viimeisimpään, aikuisena suoritettuun tutkintoon liittyvää työtä ei päivääkään. Työkkärikursseista ei ole ollut mitään hyötyä.

        Ei kannata opiskella, kun joka alalla on työttömyyttä ennestäänkin ja ilman työkokemusta ei saa työtä.


    • pidät meitä tyhminä

      Ensinnäkin opiskelemaan ei pääse noin vain, yleensä on jokin hakusysteemi niihinkin paikkoihin. Ja hakijoita on paljon sellasille aloille, jotka saattaisi kiinnostaa. Eikä ole taattua ett pääsee töihin, kun on opiskelut käyty läpi. Itse olen opiskellut ja hakenut aikoinaan lisäkoulutuksiinkin, mutt ei onnistanut. Työkkärillä ei ole koulutuksia, jotka kiinnostaisi. Olen jo liian vanhakin opiskelemaan, ei näin vanhan kannata enää kouluttautua, kun ikää on jo liikaa. On tuota tullut monen alan koulutuksia käytyä läpi, ei ne pitemmän päälle mitään antaneet vaikka vaihdoin alaakin välillä, kun töitä piti saada. On tullut käytyä työkkärinkin järjestämiä koulutuksiakin, ei niistäkään töitä siunautunut. Jotenkin tuntuu, ett aloittaja pitää työttömiä yksinkertaisina ja kouluja käymättöminä, tuo kuva on mennyttä aikaa, nykyään työttöminä on myös korkeasti koulutettuja.

    • rtjtrj

      On jo kaksi tutkintoa. Kolmatta,koska se näköjään auta työnsaantiin.

      • efdghfhdfh

        Viimeisestä virkkeestäsi päätellen voisit hakeutua suomen kielen kurssille vielä. Mitä tarkoittaa "Kolmatta,koska se näköjään auta työnsaantiin."?


      • ei valita
        efdghfhdfh kirjoitti:

        Viimeisestä virkkeestäsi päätellen voisit hakeutua suomen kielen kurssille vielä. Mitä tarkoittaa "Kolmatta,koska se näköjään auta työnsaantiin."?

        On jo kaksi tutkintoa. Ei kiinnosta enää opsikella kolmatta,koska se näköjään auta työnsaantiin. Lukihöiröisenä ja pienenä puhevikaisena en kelpaa mihinkään palkkatyöhön.


      • Työkkönurkka
        ei valita kirjoitti:

        On jo kaksi tutkintoa. Ei kiinnosta enää opsikella kolmatta,koska se näköjään auta työnsaantiin. Lukihöiröisenä ja pienenä puhevikaisena en kelpaa mihinkään palkkatyöhön.

        Hmm. Ehkäpä teitille olisi joku viittomakielenkurssi paikallaan.


    • ...............

      Esitän vastakysymyksiä:
      - Miksi pitäisi opiskella, jos koulusta valmistumisen jälkeen ei saa mitään työtä?
      - Mistä työpaikkoja tulisi ihan yhtäkkiä lisää opiskelulla kun Suomen työtilanne on huono?
      - Minkä takia työttömän pitäisi opiskella, jos ei ole innostusta opiskelulle?

      • Opptimisti

        Jos ihmiset lopettaisivat opiskelun, kohta meillä ei olisi sairaanhoitajia, lääkäreitä, lähäreitä, ei putkimiehiä, ei kiinteistönhoitajia, ei apteekkihenkilökuntaa, ei olisi koulutettuja siivoojia, bussit ja junat ei kulkisi, rekat ei liikkuis, ei koulutettuja kokkeja, ei tarjoilijoita, ei opettajia, kuka paikkaisi hampaat, ...

        Kyllä maailmasta sentään tulis aika ikävä paikka,

        Sillon kun on lama, kannattaa kouluttautua. Mutta jos uskot, että maailma tai edes Suomi ei enää koskaan toivu lamasta, niin ei kai se sitten kannata. Mutta millanen on pessimistin elämä? Ei kovin kiva. Sitä paitsi, opiskelussa itsensä kehittäminenkin on joillekin riittävä palkinto.


      • ...............
        Opptimisti kirjoitti:

        Jos ihmiset lopettaisivat opiskelun, kohta meillä ei olisi sairaanhoitajia, lääkäreitä, lähäreitä, ei putkimiehiä, ei kiinteistönhoitajia, ei apteekkihenkilökuntaa, ei olisi koulutettuja siivoojia, bussit ja junat ei kulkisi, rekat ei liikkuis, ei koulutettuja kokkeja, ei tarjoilijoita, ei opettajia, kuka paikkaisi hampaat, ...

        Kyllä maailmasta sentään tulis aika ikävä paikka,

        Sillon kun on lama, kannattaa kouluttautua. Mutta jos uskot, että maailma tai edes Suomi ei enää koskaan toivu lamasta, niin ei kai se sitten kannata. Mutta millanen on pessimistin elämä? Ei kovin kiva. Sitä paitsi, opiskelussa itsensä kehittäminenkin on joillekin riittävä palkinto.

        Kumminkin tällä hetkellä on kortistossa jo liikaa ihmisiä joilla on jo ammatti opiskeltuna. Eli miksi niitä pitäisi kortistoon lisää kouluttaa?


      • Sait vakuuttuneeksi
        ............... kirjoitti:

        Kumminkin tällä hetkellä on kortistossa jo liikaa ihmisiä joilla on jo ammatti opiskeltuna. Eli miksi niitä pitäisi kortistoon lisää kouluttaa?

        No eikun lopetetaan koulutus. Peruskoulukin on lopetettava, koska jo nyt on työttömiä työnhakijoita.


      • PolofAlme
        Sait vakuuttuneeksi kirjoitti:

        No eikun lopetetaan koulutus. Peruskoulukin on lopetettava, koska jo nyt on työttömiä työnhakijoita.

        Tässä auttaisi joku Kekkosen tapainen viisas ja älykäs johtaja.
        Perustaisi hätätilahallituksen ja ottaisi AAA-luokituksella halpaa lainaa sijoittaisi sen suomalaiseen osaamiseen, esim. laadukkaisiin rakennuksiin (ei hometta), loisi lisää vientialoja, ja kouluttaisi myyjiä markkinoimaan näitä tuotteita.
        Mullistaisi peruskoulun vastaamaan tämän päivän haasteita.
        Kieltäisi lailla voittoa tekevän yrityksen irtisanomiset.

        Ja katso, töitä olisi kaikille.

        Mutta auta armias mitä idareita pääsi valtaan Kekkosen jälkeen.
        Karmeaa jälkeä tullut. Toki automatiikka vähentää joitain töitä, mutta se ei estä luomasta uusia vientialoja. Tai parantaa infraa yms. Ei voi olla huono sijoitus korjata homekouluja, panostaa koulutuksen laatuun, vientituotteisiin yms...
        Ero eurosta saisi markan takaisin kellumaan, jolloin vienti vetäisi paremmin.

        P.S. Politiikka on tahdon asia.
        Nyt olemme täysin "suhdanteiden" eli kansainvälisten finanssiporhojen ohjailtavia sätkynykkeja kuten kehitysmaat tyyliin Kongo. Paitsi että suomalaislla miehillä on pienempi kikkeli kuin Kongolaisilla.


    • Kari S.

      Miksi pitäisi opiskella, jos on jo tekniikan lisensiaatti? No, väitellä vielä tietysti voisi, mutta se rajaisi vain pois käytännönläheisempiä tehtäviä. Lisensiaattina voisi vielä päästä kaikkien tohtoritehtävien lisäksi esim. työnjohtoon. Tohtoria harvemmin palkataan tuotannon vuoroesimieheksi.

    • Synkkyys vai valo

      Minä opiskelen niitä asioita joita katson tärkeäksi. Mahdollisuutta ei tähänkään anneta. Olisin työssä, mutta kun ne ovat miehille suunnattuja. Työssä viihtyi edes vähän kun se oli naisille suunnattu, työpaikassa oli naisia ja työt sellaisia mitä nyt kuka tahansa muukin voi tehdä. Saa siis sellaisen kuvan ettei ihminen saa olla itsensä vaan pitää muuttua joksikin. Kyllä nykyaikana työssä, ulkona, omassa ikäluokassa pärjää vaikka olisikin erinlainen. Olisi siis helpompaa, että ne jotka ei ikäluokaani kuulu poistuisi elämästäni. Te voisittte kiinittää huomiota johonkin terveeseen, sellaiseen joka haluaa ja kaipaa julkisuutta. Minua ei siihen tarvitse sekoittaa.

    • joopatijoo2014

      Opiskelin työttömän omaehtoisena opiskeluna talous- ja toimistopalvelujen merkonomiksi. Tällähetkellä työtön. Tälläkin viikolla 12 paikkaan laittanut hakemuksen ja arvaa moneenko on tullut tyssit- tai ei mitään ilmoitusta rekrytoinnin tilasta. Työpaikkoja tällä alalla on, mutta hakijoitakin on joihinkin työpaikkoihin useita satoja, vähimmilläänkin ilmoittaneet viittäkymmentä hakijaa. Niin ja haen työtä aktiivisesti myös työssäkäyntialueen ulkopuolelta.

    • köyhä

      Opiskelisin vaikka mitä, jos olisi varaa kulkea päivittäin aikuiskoulutuskeskukseen 60 km suuntaansa.

      • veroväh

        Voit saada verovähennyksiä myös opiskeluaikaisista matkoista. Katso ohjeita verohallituksen sivuilta. Vuosittainen 600 euron omavastuu on tietysti ylitettävä,


      • köyhä
        veroväh kirjoitti:

        Voit saada verovähennyksiä myös opiskeluaikaisista matkoista. Katso ohjeita verohallituksen sivuilta. Vuosittainen 600 euron omavastuu on tietysti ylitettävä,

        No ei paljoo lohduta joku onneton matkakuluvähennys. Työttömyystuki 520€/kk ja siitä puolet matkakuluihin per kk niin joopa joo, hyvin menee. Työkkärin tantalta kysyin, että milläs kuvittelit mun elävän, jos mää lähen tästä aikuiskoulutuskeskuksen penkille, tokaisi vaan että "mikään ei ole ilmaista". Ilman muuta koulutus kiinnostaisi, mutta kun syödäkin pitää.


    • Strolym

      Omalla kohdallani voin sanoa, että kun olin lukion jälkeen työtön, niin opiskelin lukemalla ylioppilaskirjoituksiin tavoitteena nostaa arvosanoja. Sen jälkeen opiskelin lukemalla pääsykokeisiin ja pääsinkin tiedekorkeakouluun, mistä valmistuin. Kun valmistumisen jälkeen olen ollut työtön, niin olen "opiskellut" kolmasti työvoimapoliittisessa koulutuksessa ja avoimessa ylipistossa. Joitain vuosia olen toki palkkatöissäkin ollut.

      Yleisesti ottaen ei kuitenkaan enää kiinnosta opiskella vaan tehdä töitä ja ansaita rahaa, mutta töitä ei saa. Jos olisi jokin takuu, että jonkin itseä kiinnostavan kurssin kun suorittaa, niin töitä saa ja opiskelu motivoisi. Mutta tuollaista ei vaan ole. Ja käytännössä töihinvalitsijat eivät minua palkkaa, vaikka olen paljon enemmän opiskellut kuin kansalaiset keskimäärin. Eli omalla kohdallani koulutus ja opiskelu eivät ole taloudellis-työllisessä mielessä auttaneet yhtään.

      • 45awrfes

        Sama täällä. Korkeakoulututkinto löytyy ja lisäksi ylioppilas sekä ammatillinentutkinto. Työkokemustakin on suhteellisen paljon, jos miettii, että ikä alle 30 ja kaksi tutkintoa lukion lisäksi. Opiskelijana pääsi vielä kassalle töihin tai siivoojaksi, mutta valmistuttuani ei ole enää ollut asiaa näihin ns. hanttihommiin. Ylikoulutettu kun olen. Enää ei huvittaisi opiskella kolmatta ammattia, kun opintolainaa jo ennestään 12000 euroa. Ja kun miettii näitä aloja joilta voisi mahdollisesti töitä saada: siivooja. Lähihoitajatkaan eivät enää työllisty, kuin pätkätyöläisiksi ja minusta ei ole siihen ammattiin (en ole tarpeeksi ihmisläheinen). Lähdenkö siis lainalla opiskelemaan siivoojaksi ja ehkä jopa saan alalta töitä, mutta en ikinä maksa niin huonosti palkatulla alalla lainojani takaisin?


    • Yks työtön

      Kyllä niitä opiskelemaan hakeneita/hakevia työttömiäkin on! Itselläni esimerkiksi om akateeminen koulutus alalta, jolta tuskin töitä saa, ja nyt sain juuri kuulla päässeeni lähihoitajaksi opiskelemaan.

      Olin yliopistosta valmistumiseni jälkeen työttömänä reilun vuoden (välissä oli yksi muutaman kuukauden työpätkä) ja sitten hakeuduin kokeilemaan hoitoalaa kouluttamattomana avustajana ja sille tielle sitten näytän jäävänkin.

      Kaikki työttömät eivät siis suinkaan ole mitään työ-/opiskeluhaluttomia tukien väärinkäyttäjiä.! Itsekin olen ollut työttömänä nuorempana tehdyn virhevalinnan takia, mutta hyvä kun nyt heräsin... Tsemppiä kaikille muillekin opiskelemaan hakeneille:)

    • Opintohaukka

      Kannattaako 50v opiskella mitään vai onko se rahojen haaskausta. Työkkäri on tietty sitä mieltä, että pitää hakea töitä. Haenhan minä, mutta kuka ottaa yli-ikäisenä pitämänsä henkilön töihin? Sama se on opiskelun jälkeen, ikää tulee opiskeluaikanakin lisää. Aloitin opiskelut jo töissäollessani ja haen sisään yliopistoon suorittamaan kandin paffeja. Jos pääsen sisään, saan työmarkkinatuen 9€/pv ainakin toivon niin. Yhteiskunnalle tulisi halvemmaksi maksaa se työmarkkinatuki vain suosista kotiin keski-ikäisille.

    • 4+10

      Itse olen 54 v ja menossa ensi viikolla kahteen työhaastatteluun eli kyllä vielä töihin kelpaa, tosin työpaikka minulla on nytkin. Mutta olen vaihtamassa paikkakuntaa.

      Ei niillä kandin papereilla välttämätttä töitä saa. Pitäisi kouluttautua alalle, jolla on odotettavissa töitä. Hoitoala on yksi, tulevina vuosina/vuosikymmeninä saa takuulla töitä jos haluaa tehdä. Toinen ala on vartiointiala, ei kun suorittamaan vartijan ammattitutkintoa ja taitaa olla vielä erikoisammattitutkintokin alalla olemassa

      Poliiseja taas on paljon työttömänä, se ei kannata. Seuratkaa vähän millä alalla on töitä.

      • turhaa touhua

        Työpaikan vaihtaminen sujuu aina helpommin, oli nuori tai vanha. Työttömyys on jo itsessään syy sille, ettei tule valituksi, vaikka olisi päteväkin.

        Kaikki eivät voi valita ammattia vain sillä perusteella, onko alalla töitä luvassa. Hoitoalaa tarjotaan aina, mutta ei sovi kenelle tahansa, vartijana tai poliisina tuskin pärjää ujo ja arka ihminen jne. Ammatinvalinta on muutakin kuin tilastojen katsomista.

        Opiskelin itse alalle, jolla piti olla työvoimapulaa. Eipä ollut enää valmistuessani, kun joka puolella järjestettiin aikuiskoulutuskursseja nuorisoasteen koulujen ohessa. Yhtäkkiä meikäläisistä oli ylitarjontaa. Hukkaan meni 2 vuotta :(


      • Reikäkortinlävistäjä
        turhaa touhua kirjoitti:

        Työpaikan vaihtaminen sujuu aina helpommin, oli nuori tai vanha. Työttömyys on jo itsessään syy sille, ettei tule valituksi, vaikka olisi päteväkin.

        Kaikki eivät voi valita ammattia vain sillä perusteella, onko alalla töitä luvassa. Hoitoalaa tarjotaan aina, mutta ei sovi kenelle tahansa, vartijana tai poliisina tuskin pärjää ujo ja arka ihminen jne. Ammatinvalinta on muutakin kuin tilastojen katsomista.

        Opiskelin itse alalle, jolla piti olla työvoimapulaa. Eipä ollut enää valmistuessani, kun joka puolella järjestettiin aikuiskoulutuskursseja nuorisoasteen koulujen ohessa. Yhtäkkiä meikäläisistä oli ylitarjontaa. Hukkaan meni 2 vuotta :(

        Mieleen tulee tietotekniikka-ala, mutta sille ei taidettu kouluttaa paljoakaan minkään aikuiskoulutuskeskusten kautta. Tai koulutettiin, mutta kai 80-luvulla enimmäkseen.


      • töttöröö
        Reikäkortinlävistäjä kirjoitti:

        Mieleen tulee tietotekniikka-ala, mutta sille ei taidettu kouluttaa paljoakaan minkään aikuiskoulutuskeskusten kautta. Tai koulutettiin, mutta kai 80-luvulla enimmäkseen.

        Putkimiehistäkin oli aluksi pulaa, mutta sitten koulutettiin liikaa ja kohta olikin hirvittävä ylitarjonta.


      • liikaa111
        Reikäkortinlävistäjä kirjoitti:

        Mieleen tulee tietotekniikka-ala, mutta sille ei taidettu kouluttaa paljoakaan minkään aikuiskoulutuskeskusten kautta. Tai koulutettiin, mutta kai 80-luvulla enimmäkseen.

        Tietotekniikka-alalla nimenomaan liikaa koulutettuja. Datanomeja pilvin pimein.


      • turhaa touhua
        Reikäkortinlävistäjä kirjoitti:

        Mieleen tulee tietotekniikka-ala, mutta sille ei taidettu kouluttaa paljoakaan minkään aikuiskoulutuskeskusten kautta. Tai koulutettiin, mutta kai 80-luvulla enimmäkseen.

        Tietotekniikkaa tuo mainitsemani hukkakoulutus olikin. Datanomeilla oli kova kysyntä vielä 2000-luvun alkaessa, mutta muutaman vuoden kuluttua alkoi olla jo ylitarjontaa. Tästä kaupungista 30 km säteellä koulutuksia järjesti tuolloin ainakin 2 aikuiskoulutuskeskusta, 3 ammattikoulua ja lisänä vielä tradenomit.

        Viisikymppisen ei kannata enää jatkaa esim, ohjelmoijaksi. Nuorille ne paikat kumminkin menee, eikä heillekään kaikille enää alan töitä löydy.


      • onko töitä?
        turhaa touhua kirjoitti:

        Tietotekniikkaa tuo mainitsemani hukkakoulutus olikin. Datanomeilla oli kova kysyntä vielä 2000-luvun alkaessa, mutta muutaman vuoden kuluttua alkoi olla jo ylitarjontaa. Tästä kaupungista 30 km säteellä koulutuksia järjesti tuolloin ainakin 2 aikuiskoulutuskeskusta, 3 ammattikoulua ja lisänä vielä tradenomit.

        Viisikymppisen ei kannata enää jatkaa esim, ohjelmoijaksi. Nuorille ne paikat kumminkin menee, eikä heillekään kaikille enää alan töitä löydy.

        Eikös ne ohjelmointihommat vallan siirry jo tuonne lähi-idän suuntaan. Intia, Bangladesh jne. Siellä on työttömiä ohjelmoitsijoita odottamassa töitä ja halvalla tekevät. Sitä paitsi tietotekniikkakin on sellaisessa murroksessa, että pitäisi varmuudella tietää millä puolen siellä on töitä vielä edes 15 vuoden sisällä.


    • Kortisto-Kalle

      Voi opiskella karkeasti ottaen kahdesta syystä: Joko harrastuksena, ajankuluna itseään sivistääkseen tai tavoitteena parantaa työmarkkinavalmiuksiaan. Joskus nämä kumpikin toteutuvat samassa koulutuksessa.

      Kyllä kandidaatin/maisterin papereilla tulevaisuudessakin keskimäärin todennäköisemmin töitä saa kuin pelkästään ammattikoulun käymällä. Ammattikoulun käyneissä on tietty osa, jotka eivät oikein töihin sovellu tai edes halua. Tiedekorkeakouluista valmistuneet ovat melkein kaikki skarppia sakkia. On sitten eri asia, että saavatko kandit ja maisterit koulutustasoaan vastaavaa työtä ja joutuuko miten monia olemaan työtön tai maisterina ns. työntekijätyössä. Varmasti 50 vuoden päästä tarvitaan edelleen opettajia, pappeja, lakimiehiä, lääkäreitä ja korkeimpia viramiehiä ja näihin lähes aina vaaditaan akateeminen lopputukinto. Myös isojen yritysten korkeimmilla johtopaikoilla olevilla on yleensä korkeakoulutus. Riippuu tosin siitäkin paljon kyseisiin em. tehtäviin koulutetaan väkeä, että kuinka monelle ei ole koulutustasoa vastaavaa työtä.

      • TietoKäyTurhaksi

        Noin varmaan suurin osa uskoo.
        Mutta robotiikka tulee mullistamaan käsityksen työstä kuten internet kommunikaatiosta.

        Kun robotit tekee suurimman osan työstä 100 vuoden päästä niin ihmisiä ei oikeastaan edes tarvita.

        Suuri ? on, jaetaanko robottien antama hyöty tasan kaikille, vai ottaako eliitti vallan ja nähdäänkö kaikkien aikojen kansantuhot.

        Tulevaisuudessa robotti pystyy hoitamaan kaikkia virkoja. Ihmiset (jos heitä enää on) on viihteellä ja iloitsee ikuisissa orgioissa.
        Alkoholi on silloin ilmaista. 1000-vuotinen rauhan aika tulee vielä kiitos tieteelle.

        Mustalaiset ovat siis aina olleet oikeassa siinä, että työ on turhaa.


      • masamasamasa1

        Kun on työtön lisensiaatti ja vielä amk-tutkinnon suorittanut, ei paljon motivaatiota opiskeluun löydy, kun ei kukaan voi luvata että senkään jälkeen pääsisi töihin. Tukia ei välttämättä saa, kun kerran tutkinto jo on, lainaa ei tässä iässä viitsi "huvikseen" ottaa, ja avoin yliopisto ym. tulevat tosi kalliiksi tutkintokoulutuksessa. Aikamoisessa kuopassa tässä ollaan, ja sitten vielä haukutaan laiskaksi. Työhaluja ja -kykyä kyllä olisi.


      • Harmaa talous
        TietoKäyTurhaksi kirjoitti:

        Noin varmaan suurin osa uskoo.
        Mutta robotiikka tulee mullistamaan käsityksen työstä kuten internet kommunikaatiosta.

        Kun robotit tekee suurimman osan työstä 100 vuoden päästä niin ihmisiä ei oikeastaan edes tarvita.

        Suuri ? on, jaetaanko robottien antama hyöty tasan kaikille, vai ottaako eliitti vallan ja nähdäänkö kaikkien aikojen kansantuhot.

        Tulevaisuudessa robotti pystyy hoitamaan kaikkia virkoja. Ihmiset (jos heitä enää on) on viihteellä ja iloitsee ikuisissa orgioissa.
        Alkoholi on silloin ilmaista. 1000-vuotinen rauhan aika tulee vielä kiitos tieteelle.

        Mustalaiset ovat siis aina olleet oikeassa siinä, että työ on turhaa.

        Mannet tietää että turha tehdä töitä. Ne on aina ostaneet ja myyneet ilman kuitteja ja ALV:ia. Toinen ammatti mikä kannattaa on rikollisuus, ei tartte pelata papereitten ja lupien kanssa, tietysti siinä on kiinnijäämisen ja hengenmenon vaara mutta myös tienestit on hyvät.
        Suomi on kasannut itselleen sellaisen virkamiesarmeijan ja pykäläviidakon ettei rehellinen yrittäminen kannata ja konkurssissa saa iäkseen myllynkiven kaulaansa. MInä toivon että Suomen talous romahtaa ja myös nämä byrokraatit menevät viemäristä alas rahan puutteessa ( ei verotuloja ).
        Kannattaa ottaa oppia noista kahdesta ihmisryhmästä ja siirtää raha kädestä käteen, jää pukumiehet nuolemaan näppejään. Suomi selvisi sota-ajan ruuan-ja muunkin puutteesta mustan pörssin avulla vaikka se olikin kielletty. Tämän ovat herratkin myöntäneet, kas kun maistui se possun paisti heillekin.


      • JaariS
        TietoKäyTurhaksi kirjoitti:

        Noin varmaan suurin osa uskoo.
        Mutta robotiikka tulee mullistamaan käsityksen työstä kuten internet kommunikaatiosta.

        Kun robotit tekee suurimman osan työstä 100 vuoden päästä niin ihmisiä ei oikeastaan edes tarvita.

        Suuri ? on, jaetaanko robottien antama hyöty tasan kaikille, vai ottaako eliitti vallan ja nähdäänkö kaikkien aikojen kansantuhot.

        Tulevaisuudessa robotti pystyy hoitamaan kaikkia virkoja. Ihmiset (jos heitä enää on) on viihteellä ja iloitsee ikuisissa orgioissa.
        Alkoholi on silloin ilmaista. 1000-vuotinen rauhan aika tulee vielä kiitos tieteelle.

        Mustalaiset ovat siis aina olleet oikeassa siinä, että työ on turhaa.

        Robottien esillemarsi tuli tutuksi,ennen kuin tehdas suljettiin.
        Nyt pajat ovat Virossa,Kiinassa,Unkarissa,eli ns.halpojen ihmisten maissa.
        Ja kohta robotit valtaavat nuokin maat.


      • mitäs sitten tehdään
        TietoKäyTurhaksi kirjoitti:

        Noin varmaan suurin osa uskoo.
        Mutta robotiikka tulee mullistamaan käsityksen työstä kuten internet kommunikaatiosta.

        Kun robotit tekee suurimman osan työstä 100 vuoden päästä niin ihmisiä ei oikeastaan edes tarvita.

        Suuri ? on, jaetaanko robottien antama hyöty tasan kaikille, vai ottaako eliitti vallan ja nähdäänkö kaikkien aikojen kansantuhot.

        Tulevaisuudessa robotti pystyy hoitamaan kaikkia virkoja. Ihmiset (jos heitä enää on) on viihteellä ja iloitsee ikuisissa orgioissa.
        Alkoholi on silloin ilmaista. 1000-vuotinen rauhan aika tulee vielä kiitos tieteelle.

        Mustalaiset ovat siis aina olleet oikeassa siinä, että työ on turhaa.

        Vastako 100 vuoden päästä? Eiköhän jo paljon aikaisemmin. Nyt on jo tulossa asioiden ja esineiden internet, Big data, robositaatio ym. Kyllä suurin osa työpaikoista menee jo parinkymmenen vuoden sisällä.


    • ihan tosi

      Kannattaa opiskella. Minä sain sen jälkeen töitä.

      • Työtön

        Kerropa meillekin mitä opiskelit ja minkälaiseen työhön pääsit?


      • JaariS
        Työtön kirjoitti:

        Kerropa meillekin mitä opiskelit ja minkälaiseen työhön pääsit?

        Juuri niin.
        Aikuisopiskelijan opinnot ainakin ovat tuottaneet paljon kivoja uusia kohtalotovereita
        ja noin muutoin puhtaan nollan.


    • Varsinkin Jumalan

      tahdon tunteminen Raamatusta on varmuudella jokaiselle tärkeää, ja hyvä siunaus on Jeesuksessa aina.

    • Opiskelulakko

      Opiskelijoilla ei ole Suomessa oikeutta inhimilliseen elämään, se varmaan on yksi merkittävä tekijä. Lisäksi opetuksen taso ei vastaa monenkaan ihmisen käsitystä laadukkuudesta.

      • kukkuulallaa

        Muuta Amerikkaan.


    • tsertety

      HD3000, vittu mikä nero olet. Varmaan ihan uus ajatus.

    • Tein kaiken ja silti

      töitä ei löytynyt. Kävin koulua ja hommasin tutkinnon sekä kaiken maailman ATK-ajokortteja ja muita tilpehööri tutkintoja. Ei auttanut. Ikä vastassa kerta kaikkiaan ja en näe mitään syytä alkaa yksityisyrittäjäksi, koska Suomi ei ole tarpeeksi kannustava siihen, vaan täysin byrokraattinen kaikin mahdollisin tavoin. Jo pelkkä aloittaminen vaatii kamalan paperisodan ja ei saa myydä sitä eikä tätä ilman sitä ja tätä lupaa. Vaikka menis kaupan eteen myymään tuotteitaan, niin ei riitä kauppiaalta pöytätilan vuokrapaikka, vaan niitä lupia joka paikkaan. Tien varressakaan ei saa myydä ilman lupaa. Eikä se siitä luvastakaan, vaan tehdään niin hankalaksi kaikki. Tavallisille työmarkkinoille en enää kelpaa. Kun sitten pystyin jättämään itseni pois työmarkkinoilta oli huojennus suuri. En ole enää pitkäaikaistyötön. Olen kotona ja rapsuttelen kukkamaata ja eletään yhden liksalla niukin naukin, mutta eletään. Hoitelen sitä sun tätä, mutta naapuriakaan ei voi auttaa vaikkapa loma-ajalla koiran kanssa, kun siitäkään ei voi ottaa vaivanpalkka edes sitä satasta, kun sehän on tuloa ja pitää ilmoittaa verottajalle. Voi pyhä paska, sanon minä. En siis ole työtön, olen vain hyvä kansalainen. En elele sossujen tai muiden kustannuksella, mutta enpä kerrytä itselleni eläkettäkään. Toivottavasti pysyy pää ehjänä ja sen verran löytyy kuntoa, jotta voi vaikka kävellä järveen sitten, kun muuten ei enää jaksa. Sen verran tässä omia vanhempia tulee autettua ja hoivattua. Vanha ei täällä meidän kotomaassa kannata olla, koska sitten olet todella heitteillä joko kotona tai laitoksessa kitumassa. Kyllä aikoinaan eräs kirjailija oli oikeassa, kun ehdotti, että jaetaan pilleri valmiiksi vanhoille, kun vielä tajuavat. Saa sitten itse päättää, koska tää riittää. Samoin vois antaa pillerin ns. pitkäaikaistyöttömille, niin hekin vois itse päättää, että koska se kyykytys loppuu.

      En kumminkaan halua kenenkään muun kontolle tulevaisuuttani, joten toivottavasti valtio avustaisi sen verran, jotta jakais ne tabut. Pääsis sitten aikanaan sillai armeliaasti ja kohta ei tarvita enää niitäkään vähiä hoitolaitoksia ja tulee lisää kyykytettäviä. Että tämmöin tämä ihana isänmaa on. KIITOSTA vaan!

    • Kysy nyt ensin miksi niin sanotut työnantajat eivät aktivoidu? Onko kysymys laiskuudesta? Älyn välkynnän puutteesta? Julkisen tuen passivoivasta vaikutuksesta vai mistä?

      Oma näkemykseni on kollektiivinen typeryys.

      • JaariS

        Miksi Nyt aktivoitua!
        Suomen valtiohan haalaa maailmanlaajuisesti halpaa ainesta hoitamaan
        koko suomivitkutin kunnon konkurssiin.


    • työtön

      Koska työttömät eivät saa opiskella,
      Työttömät eivät myöskään saa tehdä pientäkään osa-aikatyötä, vapaaehtoistyötä, eikä mitään muutakaan minkä katsotaan vievän "liikaa" aikaa, jolloin työtön ei enää ole valmis/kykenevä ottamaan vastaan kokoaikatyötä.
      Harrastuksia, sosiaalista elämää, ne eivät onneksi ole vielä työttömiltä kieltäneet.

      Työttömän pitäisi periaatteessa varmaan nököttää kotona peukku pyllyssä ja odottaa milloin työkkäristä otetaan yhteyttä ja pakotetaan johonkin "kuntouttavaan" toimintaan.

    • tarinani

      Minulla meni terveys niin huonoon kuntoon jo 90-luvun lamassa, että kukaan enää palkkaa minua. Silloin meininki oli sitä, että jos mitä tahansa yritit kaikki tuet pistettiin heti poikki.

      Ensin meni henkinen terveys jatkuvan leimaamisen ja talousvaikeuksien takia minulla oli mm. itsemurhayrityksiä toivottoman tilanteen takia. Ei minua täällä kukaan auttanut ongelmia ei edes myönnetty olevan olemassakaan. Myöhemmin meni myös fyysinen terveys.

      Mediassa ei edes puhuttu minun kaltaisten kohtalosta, koska siellä sai vaan kertoa sen miten laiskoja paskoja oomme.

      Sori vaan, mutta vaikka nykyään voikin joissain olosuhteissa opiskella eikä tuet mene poikki ei enää auta minua. Liian vähän liian myöhään. Ei ole enää sitä terveyttä millä opiskella tai mennä töihin.

      • tarinani

        90-luvulla ei vielä ollut edes nettiä missä prostestoida virallista yhtä totuutta vastaan, joten olimme ihan viranomaisten, poliitikkojen ja muiden mielivallan kohteena eikä mediassa kerrottu kun jonkun asiantuntijan mielipiteitä jotka kertoivat asiosita vain sen mitä palkanmaksaja käski kertoa.

        Kaikki sairauteni liittyvät vuosia kestävään stressiin, masennukseen ja ahdistukseen, jotka ovat muuttuneet fyysisiksi sairauksiksi. Aivoistani on mm. paikannettu dementialle tyypillisiä muutoksia, jotka pitkäaikainen masennus on aiheuttanut.´ja muita neurologisia ongelmia. Näiden ongelmien olemassaoloa ei osittain myönnetä nykypäivänäkään siksi emme ole saaneet vieläkään ääntämme kuuluviin.


      • tarinani
        tarinani kirjoitti:

        90-luvulla ei vielä ollut edes nettiä missä prostestoida virallista yhtä totuutta vastaan, joten olimme ihan viranomaisten, poliitikkojen ja muiden mielivallan kohteena eikä mediassa kerrottu kun jonkun asiantuntijan mielipiteitä jotka kertoivat asiosita vain sen mitä palkanmaksaja käski kertoa.

        Kaikki sairauteni liittyvät vuosia kestävään stressiin, masennukseen ja ahdistukseen, jotka ovat muuttuneet fyysisiksi sairauksiksi. Aivoistani on mm. paikannettu dementialle tyypillisiä muutoksia, jotka pitkäaikainen masennus on aiheuttanut.´ja muita neurologisia ongelmia. Näiden ongelmien olemassaoloa ei osittain myönnetä nykypäivänäkään siksi emme ole saaneet vieläkään ääntämme kuuluviin.

        Se on aika karua, että nelikymppinen alkaa stressin ja masennuksen takia dementoitua, mutta totta minulle. Ja en ole ikinä juonut alkoholia tai polttanut tupakkaa. Todennäköisesti jos olisi ollut vakaammat työolot aikoinaan olisin säilynyt terveempänä ja onnellisena.

        Valitettavasti olen hyvin tunnollinen ihminen ja en todellakaan kestänyt työttömyyttä ja sen häpeää. Varmaan se nykyään on hyväksytympää, mutta ei silloin ollut.


      • ouupoii
        tarinani kirjoitti:

        90-luvulla ei vielä ollut edes nettiä missä prostestoida virallista yhtä totuutta vastaan, joten olimme ihan viranomaisten, poliitikkojen ja muiden mielivallan kohteena eikä mediassa kerrottu kun jonkun asiantuntijan mielipiteitä jotka kertoivat asiosita vain sen mitä palkanmaksaja käski kertoa.

        Kaikki sairauteni liittyvät vuosia kestävään stressiin, masennukseen ja ahdistukseen, jotka ovat muuttuneet fyysisiksi sairauksiksi. Aivoistani on mm. paikannettu dementialle tyypillisiä muutoksia, jotka pitkäaikainen masennus on aiheuttanut.´ja muita neurologisia ongelmia. Näiden ongelmien olemassaoloa ei osittain myönnetä nykypäivänäkään siksi emme ole saaneet vieläkään ääntämme kuuluviin.

        Kyllähän netti on pllut jo 90-luvulla, se vain ei ollut jokamiehen kauraa silloin alussa. Vasta tällä vuosituhannella alkoivat näyttäytyä ne paukapäät, jotka täällä nytkin valittelevat. Hitsi että pitikin opettaa ne käyttämään nettiä((


      • tarinani
        ouupoii kirjoitti:

        Kyllähän netti on pllut jo 90-luvulla, se vain ei ollut jokamiehen kauraa silloin alussa. Vasta tällä vuosituhannella alkoivat näyttäytyä ne paukapäät, jotka täällä nytkin valittelevat. Hitsi että pitikin opettaa ne käyttämään nettiä((

        Ei kuule tarvitse opettaa itsestäänselvyyksiä ja luulla olevansa jotain minä käytin nettiä jo silloin kun sitä käytettiin Linux command proptin kautta aikana jollain graafiset käyttöjärjestelmät ja WWW olivat vain märkä uni. Olen käyttänyt tcp / ip pohjaisen internetin edeltäviäkin verkkoja.

        Suurimmaksi osaksi käytin telnettia ja FTP kautta siirtelin tiedostoja ja verkkoon yhteyskin luotiin puhelin verkon kautta 2400baud modeemeilla.

        "Hitsi että pitikin opettaa ne käyttämään nettiä"

        Sinäkin luulet olevasi pojan kloppi tietoinesi jotain minä olen kuules käyttänyt näitä asioita jo silloin kun sinä olet pelkkä pilke isäsi silmissä.


      • tarinani
        tarinani kirjoitti:

        Ei kuule tarvitse opettaa itsestäänselvyyksiä ja luulla olevansa jotain minä käytin nettiä jo silloin kun sitä käytettiin Linux command proptin kautta aikana jollain graafiset käyttöjärjestelmät ja WWW olivat vain märkä uni. Olen käyttänyt tcp / ip pohjaisen internetin edeltäviäkin verkkoja.

        Suurimmaksi osaksi käytin telnettia ja FTP kautta siirtelin tiedostoja ja verkkoon yhteyskin luotiin puhelin verkon kautta 2400baud modeemeilla.

        "Hitsi että pitikin opettaa ne käyttämään nettiä"

        Sinäkin luulet olevasi pojan kloppi tietoinesi jotain minä olen kuules käyttänyt näitä asioita jo silloin kun sinä olet pelkkä pilke isäsi silmissä.

        "Hitsi että pitikin opettaa ne käyttämään nettiä(( "

        Sinä et ole opettanut yhtään mitään opettelimme ihan itse. Ei ollut jokamiehen kauraa, mutta todennäköisesti osaan ne senkin ajan asiat paremmin kuin sinä.

        "Vasta tällä vuosituhannella alkoivat näyttäytyä ne paukapäät, jotka täällä nytkin valittelevat."

        Ei pidä paikkaansa Usenet uutisryhmät eli suomalaisittain "nyyssit" ovat olleet paukapäitä täynnä ainakin ysäriluvun puolivälistä ja typeriä liikaa itsestään luuleviä pojan kloppeja sitäkin enemmän.


    • Like ex-files

      Kaikenlaisia kursseja ja menoja. Melkoista kun sanovat minulle, että voisin olla vaikka naisten osastolla ja tarjoavat jotakin metallinjyrsimistehtäviä. Olisi mtodellakin kiva tutustua naisten salaisiin kansioihin.

    • ijhuhyugfuyfuh

      no ei sellanen opiskelu kannata koska ei se vielä takaa töitä
      vaikka opiskelisikin ammatin..ja siinä pitäs olla hyvä jo opiskeluaikana
      ja vaikka pääsiskin töihin olis aloitteleva ammattilainen,
      tässä maassa hyvää palkkaa saa kokenut ammattilainen
      joka hänkin saa 10 kertoja vähemmän kuin eri alojen
      johtajat..jotenka suomessa kantsis olla jonkun alan johtotehtävissä.
      t.mies30w

    • miten muuttaa

      Miten työttömät pystyvät maksamaan vuokraa 680 euroa kuussa, kuten tyttö yläkerrassa. Sosiaalituki maksaa koska sosiaaliviranomainen mies säälii kaunotarta

      On tuota meininkiä vaikea työssäkäyvän seurata. Voiko yksi sossumies päättää tuen.
      Tyttö vain kertoo surullisen tarinan niin huonekalutkin järjestetään.

      Suomi on täysin mätäinen ja korruptoitunut sekä rikkailla että köyhillä.

      • ihmettelen1

        Minulta karkaa kuitenkin se miten keinottelijat kehtaavat laskuttaa 680€ kuussa siitä, että täysin suojattomassa asemassa oleva ei kuole sateeseen ja pakkaseen? Suomi kun on kylmä maa täällä ei pärjää ilman asuntoa.

        Sitä on vaikea seurata miten ihmisarvo kuuluu joidenkin jutuissa vain työnideologiaan uskoville ja muut kuolkoon pakkaseen, koska ovat talousjärjestelmässä täysin suojattomia, koska heitä ei tarvita mihinkään työhön josta saa palkkaa sen verran, että on oikeuttu asuntoon ja ruokaan.


      • ihmettelen1
        ihmettelen1 kirjoitti:

        Minulta karkaa kuitenkin se miten keinottelijat kehtaavat laskuttaa 680€ kuussa siitä, että täysin suojattomassa asemassa oleva ei kuole sateeseen ja pakkaseen? Suomi kun on kylmä maa täällä ei pärjää ilman asuntoa.

        Sitä on vaikea seurata miten ihmisarvo kuuluu joidenkin jutuissa vain työnideologiaan uskoville ja muut kuolkoon pakkaseen, koska ovat talousjärjestelmässä täysin suojattomia, koska heitä ei tarvita mihinkään työhön josta saa palkkaa sen verran, että on oikeuttu asuntoon ja ruokaan.

        Sitä on todella vaikea seurata, että joku kuvittelee olevansa jotain koska hänelle on iskän suhteilla järjestetty vakituinen työ tai hänen sallitaan rällätä perintörahoilla ja kuvitella olevansa joku suurikin ihminen. Vaikka ei ole tehnyt päivääkään oikeita töitä ja jututkin muuttuvat kokoaja idiooteimmiksi.

        Jopa niin suuri, että saa määrittää kenelle kuuluu ihmisarvo ja kenelle ei.

        Köyhien kannattaisia alkaa pyrkiä perustamaan itsenäinen valtio, koska Suomessa ei enää kunnioiteta edes köyhän ihmisarvoa ja samaan kansaan he eivät selkeästi enää kuulu itsestään liikoja luulevin pappa maksaa kaiken kanssa.

        Suomi on korruptoitunut ja kuollut, mutta se ei johdu köyhistä eikä työttömistä.


      • tyttököyhä

        Taitaa tyttö asua Helsingissä. Tuskin saa tuota tukeaan asumiseen täysimääräisenä, eli varmaan makselee osan siitä perusosasta joka pitäisi mennä ruokaan ja vaatteisiin yms hygieniatarpeisiin.


      • kateus

        Mulla on vuokra 600. Siitä korvataan 500. En todellakaan saa sitä täysimääräisenä vaan joudun maksamaan perusosasta 100€, jolloin tuota ruokarahaa ei tosiaan hirveästi käteen jää.

        Sitten miete: kateus, tuo suomalainen perisynti. Ollaan kateellisia niille jolla menee paremmin, ollaan kateellisia niille joilla menee huonommin. Ollaan kateellisia kaikille, jotka saavat edes jotain, mitä tahansa, mistään. Jos joku kasvattaa perunoita omaan käyttöönsä, niin siitäkin ollaan kateellisia. "Saa ilmaiseksi pottuja ja minä maksan niistä runsaan euron kilo! Minä tienaan 2500€ kuussa enemmän kuin tuo naapuri, mutta se saa potut ilmaiseksi! Millähän saisin sen pottumaan tärveltyä että sekin joutuisi ostaa pottunsa kaupasta?"


      • SuomalainenLatviaFan
        ihmettelen1 kirjoitti:

        Sitä on todella vaikea seurata, että joku kuvittelee olevansa jotain koska hänelle on iskän suhteilla järjestetty vakituinen työ tai hänen sallitaan rällätä perintörahoilla ja kuvitella olevansa joku suurikin ihminen. Vaikka ei ole tehnyt päivääkään oikeita töitä ja jututkin muuttuvat kokoaja idiooteimmiksi.

        Jopa niin suuri, että saa määrittää kenelle kuuluu ihmisarvo ja kenelle ei.

        Köyhien kannattaisia alkaa pyrkiä perustamaan itsenäinen valtio, koska Suomessa ei enää kunnioiteta edes köyhän ihmisarvoa ja samaan kansaan he eivät selkeästi enää kuulu itsestään liikoja luulevin pappa maksaa kaiken kanssa.

        Suomi on korruptoitunut ja kuollut, mutta se ei johdu köyhistä eikä työttömistä.

        Mä olen mies Helsingistä ja mun 55 neliön asunnon vastike on 699 euroa. Hyvin sossu maksaa sen, samoin saan vapautuksen elatusmaksuista 300 euroa kuukaudessa. Lisäksi saan rahaa sen 480 euroa elämiseen ja 60 euroa lasten tapaamisiin ja rahaa heidän ruokaan kun tuele mun luo. Lisäksi maksan asumistuesta entisiä velkoja 150 euroa kuukaudessa mutta toimeentulotuki vastavasti suurempi.

        Eli reilut 1500 euroa saan nettona rahaa kuukaudessa. Röyh ja aah, vastike tosiaan 699 euroa. Minulal ona sumisoikeusasunto jossa on 20 000 euroa kiinni, sitä ei ole pakko myydä mutta sen arvo nousee joka kuuakusi tasaisesti...

        KYLLÄ, yhteiskunnan tulee maksaa tää kaikki mulle ja kerrna vuodessa silmälasit ja joka toinen vuosi lomailuun lasten kaa.

        Tuhminta tässä on se että matkustan usein Latviaan... latvialaisella pankkitilillä on 5 numeroinen summa säästöjä. Asioin aina kassalla ja nostan tonnin pari käteistä, kivasti ne latvialaiset kassaneidit hymyilee...

        Siinä teilel ihmettelemistä, miksi maksan aina kaiken käteisellä,matkustan usein latviaan enkä käytä typeriä K- tai S-kaupan bonuskortteja....

        Ihmettele sä ihmettelijä, mä röyhtäisen....

        Bussimatka Tallinnasta Riikaan vie 4 tuntia......ja on kiva matka tehdä,suosittelen ja maksaa alle 20 euroa...


    • todellisuutta4

      Milläs opiskelet kun on velkaa tullut asunnosta ja lapsetkin pitäis elättää ja jos menis kouluun, osalle lapsista päivähoitopaikka sekin maksaa ja ansiosidonnaisella ei opiskella kuin rajallinen aika. Opiskelisin heti kun ei tarvis vielä pienemmillä rahoilla kituuttaa. Silti minullakin on kaksi eri alan ammattia ja aika paljon osaamista myös muilta aloilta, mutta kun töitä ei vaan ole. Yhtä paikkaa hakee täällä Keski-Suomessa 100-300 hakijaa, niin aika pienet mahdollisuudet on työllistyä. Edellinen työpaikka tuli useiden kymmenien hakemusten jälkeen, eli olen vielä aktiivisesti hakenut töitä, olen valmis kouluttamaan itseäni lisää vaikka olen jo moniosaaja. Niin ja olen käynyt noita työvoimapoliittisia kursseja kyllästymiseen asti.

    • ei korruptiolla

      Työttömät voivat aktivoitua ja niin pitääkin: kaikki YT:n piirissä olevat tai irtisanotut MENKÄÄ ÄÄNESTÄMÄÄN JOTTA SYYLLISTÄMINEN LOPPUU
      JO TÄNÄÄN VOI ÄÄNESTÄÄ EU-VAALEISSA
      Mikään ei muutu niinkauan kun nykyinen korruptiokoalitio istuu vallassa.

      6.3.14 Tampereen teknillinen yliopisto irtisanoo enintään 60
      7.3.14 Noin 40 joutuu lähtemään Helsingin OPKK:sta
      11.3.14 Pro: Infocare irtisanoo 36 työntekijää
      12.3.14 Fazerin yt-neuvottelut ohi – 29 työntekijää saa lähteä
      13.3.14 Itella irtisanoo 495 henkilöä
      17.3.14 Sanoma käynnistää yt:t painossa ja taloustoiminnoissa - 100 henkilöä
      17.3.14 Hartwallin yt:t päättyivät – vähentää 110 henkilöä
      19.3.14 Wärtsilä vähentää 142 työntekijää Suomessa
      19.3.14 Etera irtisanomassa 40 työntekijää
      19.3.14 Sodexo menetti Nokian – 150 työntekijää uhkaa potkut
      20.3.14 Nansolla taas yt:t käyntiin - vähennystarve julma: 466 henkilöä
      25.3.14 Finnlines-tytär lopettaa Kotkassa – 36 irtisanotaan
      25.3.14 TS: Turun Sanomat aloittaa yt-neuvottelut – 25 vähennetään
      26.3.14 TS: Työterveyslaitos vähentämässä taas 50 työpaikkaa
      27.3.14 Marimekko irtisanoo 22 työntekijää
      27.3.14 Finnairilta raju pommi: “Vähennystarve 680 henkilöä”
      31.3.14 8 Anttilaa kiinni, yt:t Kodin1:ssä - vaakalaudalla 455 työpaikkaa
      31.3.14 Stora Enso sulkee PK1-paperikoneen Kemissä – 88 saa lähteä
      1.4.14 S-Pankki irtisanoo 38 työntekijää
      2.4.14 Sonera aikoo vähentää väkeä asiakaspalvelusta - 80 työntekijää
      2.4.14 Nordea aikoo vähentää jopa 300 työpaikkaa Suomesta
      3.4.14 Yle: Anvia vähentämässä 80 työpaikkaa
      3.4.14 Pentik aloittaa yt-neuvottelut
      9.4.14 Itella aloittaa taas yt-neuvottelut - Vajaa sata joutuu lähtemään
      9.4.14 Paakkola Conveyors konkurssiin - 70 menettää työnsä
      9.4.14 Nyt potkii Patria: 110 ulos
      9.4.14 Abloy irtisanoo melkein puolet Kemiönsaaressa
      14.4.14 Kaupunginhallitus vahvisti: Lahti aloittaa yt-neuvottelut välittömästi
      15.4.14 Nyt tuli tulosvaroitus Almalta - yt-neuvottelut käyntiin
      15.4.14 Jopa Hullut Päivät petti – Stockmann aloittaa jätti-yt:t - jopa 330 voidaan irtisanoa
      15.4.14 Katalysaattorivalmistaja Ecocat aloittaa yt-neuvottelut - tuotantoa Kiinaan
      16.4.14 Aalto-yliopisto voi irtisanoa jopa 130 henkilöä
      17.4.14 Raisioagro aloittaa yt-neuvottelut 50 työpaikan vähennyksestä
      17.4.14 Vaasan Oy aloittaa yt:t leipomotoiminnoissa – pahimmillaan 93 vähennetään
      23.4.14 Sanoma Lehtimedia aloittaa yt-neuvottelut – 20 voidaan irtisanoa
      24.4.14 Atria vähentää 59 henkilötyövuotta
      24.4.14 Satoja ravintoloita Suomessa pyörittävä Restel aloittaa yt-neuvottelut
      24.4.14 UPM vähentämässä yli sata Suomessa ja Espanjassa
      24.4.14 Kurikassa jälleen yli 50 työpaikkaa uhattuna
      25.4.14 Patria sulkee tehtaan Sastamalassa, 23 henkilön työsuhteet päättyvät
      28.4.14 If aloittaa 230 henkilöä koskevat yt-neuvottelut
      28.4.14 Lemminkäiseltä yt-pommi: jopa 500 voi saada potkut
      28.4.14 Fazer suunnittelee kahden leipomon lopettamista - 146:n työpaikka vaarassa
      28.4.14 SOK ja HOK-Elanto vähentävät väkeä - 160:n työpaikka vaarassa
      29.4.14 Surkea alkuvuosi – ainakin 40 000 henkeä yt-rumbassa
      30.4.14 Elektrobit aikoo lomauttaa liki sata
      6.5.14 Tieto voi irtisanoa pahimmillaan 180
      6.5.14 Strömfors Electric Oy harkitsee lopettamista Ruotsinpyhtäällä: yt 200 henkeä
      6.5.14 OK Perintä vähentämässä 20 asiamiestä
      7.5.14 Rettig aikoo sulkea Pietarsaaren tehtaansa. Irtisanominen uhkaa 110 työntekijää
      7.5.14 Kampaamojätti Hairstore konkurssiin - 170 työntekijää irtisanotaan
      12.5.14 Pohjola Vakuutus aikoo vähentää 45 työntekijää
      12.5.14 Vaatevalmistaja Nanso vähentää yli 60
      13.5.14 Sanomapaino irtisanoo 22 työntekijää
      13.5.14 VR aloittaa suuret YT-neuvottelut - vähennystarve 130 henkilöä
      14.5.14 Hallinnon tietotekniikasta karsitaan 58 työpaikkaa
      15.5.14 LähiTapiolan rumat luvut julki: 244 ulos

    • fiv

      Minun mielestä Suomessa ollaan hyvin kouluttautuneita, mutta oman alan töitä on vaikea löytää.

      Pitkäaikaistyöttömiä ja nuoria työttömiä pitää saada harjoitteluun. Tässä pitää saada yrityksiäkin tulemaan vastaan. Ei työtöntä houkuttele työkkärin/kelan päivärahalla olla harjoittelussa vaan yrityksen pitäisi maksaa harjoittelusta palkkaa, vähintään sen verran, että sen on selvästi enemmän kuin työttömyyskorvaukset.

      Mutta ei ne yrityksetkään ota itteään niskasta kiinni, jos ei joku potki asiaa eteenpäin. Tässä olisi ELY-keskuksille ja TE-toimistoille kehittämisen paikka. Koittaa työttömien sijaan aktivoida yrityksiä liikkeelle.

    • pölhö kustaa

      Miksi poliitikot ei aktivoidu, vaikka saavat täyttä palkkaa ja muita etuja.

      • Ihmettelen1

        Miksi ne eivät aktivoidu kenelle kaikki rahatkin Suomessa menee? Miksi köyhien pitäisi kaikki työtkin tehdä heidän puolestaan?

        Mikä ihme tämä järjestelmä enää enää nykyään on?

        Luulevatko ne kenelle kaikki rahatkin menevät olevansa jotain koska vievät kaikki rahat vai?


    • justiinsa juu

      Niih, ja on se kamalaa kun suhteilla töihin päässeitä niin kovasti jurnuttaa, että työttömät sohvalla ihan jopa makaavat, päivät pitkät. Täytyiskö semmonen laki kehittää, että pitäis sentään seistä kahdeksan tuntia päivässä, helpottaisko se joittenkin työssäkäyvien oloa.
      Kyllä sitä on kursseja ja kouluja käyty, vaan kun sitä työtä, mistä pitäisi palkka saada ei ole, ei ole.
      Ei ihminen jaksa tollaista loputtomiin ja sääli nuoria, jotka ei pääse edes aloittamaan mitään. Kyllä siinä äkkiä syrjäytyy, kun ei ole töitä, ei ole rahaa, ja rahaa kun tarvitaan joka asiaan. Ei sitä kauaa voi lenkkeilläkään, vaikka ilmaista sanotaan olevan, jos ei ole rahaa tossuihin.
      Ja kyllä pitää olla aika tietämätön, jos luulee että jollain tuilla tavallinen suomalainen mukavasti elää. Hyvä kun yleensä elää.
      Ja hyväosaiset suomalaiset on usein niin kateellisia jos joku työtön jonkin euron saa, antaisivat sen ennemmin ulkomaille tai ottaisivat niitä tänne eläteiksi. Heille tulee varmaan parempi omatunto ja saavat suuremman sädekehän kun on autettu ns. hätääkärsiviä. Viis omasta kansasta.
      Ja jos se työttömyyskorvaus niin kadehdittaa, ja suuri on, niin vaihtakaa osaa, pääsette itse nauttimaan sitä onnea.
      Ja ei kaikkia ilman työtä olevia voi niputtaa ja yleistää työttömiksi. On syrjäytyneitä, alkoholisteja ja narkkareita, muuten lorvaajia ja sairaita, jotka voisi eritellä omiin ryhmiin, eivät he pysty tai halua tehdä töitä vaikka mitä olisi tarjolla. Ja sit kaikki kulkee työttömien nimellä ja ihmisillä on tapana yleistää asia niin, että kaikki ovat luusereita. Onhan työssäkävijöissäkin kaikenlaisia suhareita.

      • Ihmettelen1

        "Niih, ja on se kamalaa kun suhteilla töihin päässeitä niin kovasti jurnuttaa, että työttömät sohvalla ihan jopa makaavat, päivät pitkät."

        Sitä minäkin ihmettelen? Miksi poliisi ei tutki sitä kuka on päässyt pelkästään suhteilla töihin vaikka olisi ollut parempiakin hakijoita pilvin pimein? Ainiin, mutta eihän se olekaan rikos suomessa vain köyhyys on rikos. Vain köyhistä saa kertoa miten laiskoja he ovat ei heistä kenelle on suhteilla järkätty työ.

        Laki ja säädökset määrää, että jollekin köörille on töitä loppuelämäksi ja oikein on kun kyseessä on laki ja säädökset. Ei se oli työttömän vika, että Suomen laki väittää tälläistä pelkkää paskaa oikeudeksi. Ei se ole työttömän vika, että hänelle ei ole töitä kun laki määrää, että toiset saavat olla siellä loppu elämän ja toiset työttömiä.

        Miksi kaikki suojatöissä olevat eivät aktivoidu kun lakikin määrää jakamaan kaikki suomen rahat yksin heille vai pitääkö meidän köyhien tehdä työtkin teidän puolesta?


      • RiistoKapitalisti
        Ihmettelen1 kirjoitti:

        "Niih, ja on se kamalaa kun suhteilla töihin päässeitä niin kovasti jurnuttaa, että työttömät sohvalla ihan jopa makaavat, päivät pitkät."

        Sitä minäkin ihmettelen? Miksi poliisi ei tutki sitä kuka on päässyt pelkästään suhteilla töihin vaikka olisi ollut parempiakin hakijoita pilvin pimein? Ainiin, mutta eihän se olekaan rikos suomessa vain köyhyys on rikos. Vain köyhistä saa kertoa miten laiskoja he ovat ei heistä kenelle on suhteilla järkätty työ.

        Laki ja säädökset määrää, että jollekin köörille on töitä loppuelämäksi ja oikein on kun kyseessä on laki ja säädökset. Ei se oli työttömän vika, että Suomen laki väittää tälläistä pelkkää paskaa oikeudeksi. Ei se ole työttömän vika, että hänelle ei ole töitä kun laki määrää, että toiset saavat olla siellä loppu elämän ja toiset työttömiä.

        Miksi kaikki suojatöissä olevat eivät aktivoidu kun lakikin määrää jakamaan kaikki suomen rahat yksin heille vai pitääkö meidän köyhien tehdä työtkin teidän puolesta?

        Suomessa yhdistyy tällä hetkellä tempputyöllistetyn juristiarmeijan byrokratiaviidakko, joka estää yrittämisen ja toisaalta omilla päätöksillä aikaansaatu kauhea taloustilanne, joka pakottaa suomalaiset elämään velalla.

        Lisäksi ollaan Eu:ssa ja eurossa niin markkaa ei voi devalvoida, jolloin vientiäkään ei saa vetämään vaikka pitäisi. Lisää tähän vielä poliitikot ja bisnesihmiset joiden päätä ei järki pakota niin tuloksena on katastrofi.

        Muuttakaa ulkomaille!
        Siellä on asiat vielä huonommin.

        Miksi rahaa pitäisi jakaa ilmaiseksi?
        Kuka sanoi, että kaikilla pitää olla oikeus elää ihmisarvoista elämää?
        Eihän luonnossakaan ole moraalia vaan leijonat taistelee reviiristä.
        Miksi meidän pitäisi olla viisaita, älykkäitä ja empaattisia kun voimme olla tyhmiä, psykopaattisia ja hirviömäisiä. Niinhän ne leijonatkin ovat.


      • Hyvä idea
        RiistoKapitalisti kirjoitti:

        Suomessa yhdistyy tällä hetkellä tempputyöllistetyn juristiarmeijan byrokratiaviidakko, joka estää yrittämisen ja toisaalta omilla päätöksillä aikaansaatu kauhea taloustilanne, joka pakottaa suomalaiset elämään velalla.

        Lisäksi ollaan Eu:ssa ja eurossa niin markkaa ei voi devalvoida, jolloin vientiäkään ei saa vetämään vaikka pitäisi. Lisää tähän vielä poliitikot ja bisnesihmiset joiden päätä ei järki pakota niin tuloksena on katastrofi.

        Muuttakaa ulkomaille!
        Siellä on asiat vielä huonommin.

        Miksi rahaa pitäisi jakaa ilmaiseksi?
        Kuka sanoi, että kaikilla pitää olla oikeus elää ihmisarvoista elämää?
        Eihän luonnossakaan ole moraalia vaan leijonat taistelee reviiristä.
        Miksi meidän pitäisi olla viisaita, älykkäitä ja empaattisia kun voimme olla tyhmiä, psykopaattisia ja hirviömäisiä. Niinhän ne leijonatkin ovat.

        "Kuka sanoi, että kaikilla pitää olla oikeus elää ihmisarvoista elämää?
        Eihän luonnossakaan ole moraalia vaan leijonat taistelee reviiristä.
        Miksi meidän pitäisi olla viisaita, älykkäitä ja empaattisia kun voimme olla tyhmiä, psykopaattisia ja hirviömäisiä. Niinhän ne leijonatkin ovat. "

        Ei tarvitsekaan, sotimisessa on hyvätkin puolensa, koska sotimalla saa ainakin mahdollisuuden parantaa asemiaan. Myös sellaisissakin yhteiskunnissa, jossa kaikilla ei enää ole ihmisarvoa.


        "Muuttakaa ulkomaille!
        Siellä on asiat vielä huonommin."

        Mikäs siinä Putin auttaa kyllä, silloinkin kun kukaan muu ei enää auta ja myöhemmin voi sen sodan tuoda Suomeenkin. Suuren Venäjän rakentaminen on parempi vaihtoehto kuin elää kurjistettuna Suomessa.

        Hyvä Idea kaikenkaikkiaan olen sitä jo pitkään harkinnut, koska haluan tehdä suuria ja täällä Suomessa se ei onnistu kun on teitä välistävetäjiä liikaa. Putin pistää teidän kyllä kuriin. Harmeja nääs osaa muutkin järjestää kuin teikäläiset ahneet persepäät. Jos Putin haluaa suomen Venäjän osaksi hän on silloin liittolaiseni ja lähempänä minua kuin oma kansa joka lyö vaan puukkoa rintaan ja sanoo, että minulla ei ole edes ihmisarvoa enää.


    • 15+14

      Itse aion hakea työttömänä ensi vuonna lukioon. Ajattelin yrittää sinnitellä sillä opintotuella 300e /kk aika askeettinen elämä edessä, en mitään lainoja aio ottaa, saa nähdä kuolenko nälkään.

      • eiköstävaan

        saathan sen lisäksi myös asumistukea ja opintolainaa ja duuniakin voit tehdä jos pikku keikkaa pukkaa.


    • koulutus ei auta

      Ajattelinkin heti hakea lisää koulutusta, mutta sitten tuli tämäkin

      15.5.14 Ammattioppilaitos Sataedu vähentää 55
      http://yle.fi/uutiset/ammattioppilaitos_sataedu_vahentaa_55/7243186?origin=rss

      Koulutuspaikat vähenevät täällä satakunnassa niinkuin muuallakin. Koulutuksesta ei ole mitään hyötyä kun työpaikat ovat Intiassa tai Virolaisilla. Ranskaan menee telakkotyöpaikat ja Saksaan muu teollisuus. Suomea imetään tyhjäksi työpaikoista.

      • muuttaa

        Sitten on muutettava työn perässä Ranskaan, Intiaan ja Saksaan.


      • TyöOnTurhaaOnnelassa
        muuttaa kirjoitti:

        Sitten on muutettava työn perässä Ranskaan, Intiaan ja Saksaan.

        Ihan kuin siellä ei olisi työttömiä.
        Ei muuttaminen mitään muuta.

        Tulee aika vielä jolloin robotit tekevät kaiken työn.
        Mihin sitten muutetaan?
        Marsiinkiin voi lähettää robotin. Ei työn tekemättömyys tee ihmisestä turhaa, ei, se tekee siitä älykkään. Työ kuuluu roboteille.

        On kyllä idioottimaista väittää, että on työttömän vika ettei sillä ole työtä.
        Se on kyllä yhteiskunnan vika. Yhteiskunta voisi luoda (harvoja patologisia tapauksia lukuunottamatta) kaikille ihmisarvoisen elintason teknologian avulla jos tahtoa siihen olisi.

        Missä se tahto on?


      • sdgfhgyj
        TyöOnTurhaaOnnelassa kirjoitti:

        Ihan kuin siellä ei olisi työttömiä.
        Ei muuttaminen mitään muuta.

        Tulee aika vielä jolloin robotit tekevät kaiken työn.
        Mihin sitten muutetaan?
        Marsiinkiin voi lähettää robotin. Ei työn tekemättömyys tee ihmisestä turhaa, ei, se tekee siitä älykkään. Työ kuuluu roboteille.

        On kyllä idioottimaista väittää, että on työttömän vika ettei sillä ole työtä.
        Se on kyllä yhteiskunnan vika. Yhteiskunta voisi luoda (harvoja patologisia tapauksia lukuunottamatta) kaikille ihmisarvoisen elintason teknologian avulla jos tahtoa siihen olisi.

        Missä se tahto on?

        Paikallisuudessa ja yhden hengen yrityksissä on ratkaisu. Meidän täytyy vain poistaa byrokratia ja kohtuuttomat maksut ja verot ja säädökset. Talkootyö, oma työ, pienimuotoinen työ, käsityö, nikkarointi, pienviljely, talkootyö on sallittava ilman valtion asettamia esteitä. On annettava ihmisten muuttaa maalle kasvattamaan omaa ruokaa ja toimimaan pienissä yhteisöissä. Jos ihmisellä on paikka asua, juomavettä, ruokaa, ja toinen toisistaan välittävä yhteisö, loppu on bonusta.


    • jjfjfjjfkflflifofl

      Juu. Kaveri otti ja meni suorittamaan vartija-kurssin. Kysyi sitten työkkäriltä, että saako matka-avustusta. Ei saa. Ja samalla pamauttivat karenssin opiskelun ajaksi, kun kerran ei ole työttömänä.
      Eli tehkää mitä teette, mutta älkää nousko sohvan pohjalta pois, jos haluatte rahanne säilyttää! Sohvan pohjallakin voi opetella kieliä, niin pääsee täältä helvetistä ehkä joskus poiskin..

    • huokaus ja toinenkin

      Virolaisilla ja polakoilla ym teetetään halvemmalla työt ja loput työpaikat siirretään muille maille. Ja onhan sekin hienoa että virolaisten mukuloille maksetaan lapsilisät sun muut, kyllä suomalaisilla päättäjillä on hommat hanskassa. Meilläkin on sitä kuuluisaa työvoimapulaa ja luvassa vielä enemmänkin, kuulemma. Pitää ottaa paaaaljon hyviä työmiehiä ulkmailta, ihan afrikasta ja muualta kaukaa. Ei me muuten pärjätä.
      Että ihan oikeesti, mistä tollaisia päättäjiä löytyykään.
      Kannattaa äänestää, että voi vaikuttaa. Voi vit.u.

    • Työtön opiskelija

      "Miksei työttömät opiskele?"

      Olen opiskellut työttömänä ollessani, mutta työvoimatoimistojen byrokratia on käymässä näiden asioiden osalta aina vaan mahdottomammaksi.

      Vaikka hakeudut vain 2 opintopisteen kurssille, työkkäri katkaisee jopa kuukaudeksi työttömyysetuutesi ja lähettää asian tutkittavaksi ylempiin portaisiin sen varalta, ettei 2 opintopisteen kurssillasi vain ole opiskeltavaa yli 5 opintopisteen verran kuukaudessa!

      Siis ihan oikeasti! Työvoimatoimistoille on annettu uusi sääntö, jonka mukaan jokaisesta koulutuksesta (olipa se kuinka lyhyt hyvänsä), on selvitettävä, että se on alle 5 op kuukaudessa ja asiasta on tehtävä työvoimapoliittinen lausunto.

      • morjestavaa

        Mun työkkäri ei ole tällä lailla temppuillut (pk-seutu), ja olen ollut useammallakin 3 opintopisteen kurssilla viime vuonna! Kuinka uusi tämä sääntö oikein on?
        Omituista!


      • Työtön opiskelija
        morjestavaa kirjoitti:

        Mun työkkäri ei ole tällä lailla temppuillut (pk-seutu), ja olen ollut useammallakin 3 opintopisteen kurssilla viime vuonna! Kuinka uusi tämä sääntö oikein on?
        Omituista!

        Tuli tämän vuoden alussa. Lisäksi työttömyysturvatietoihisi tulee maininta, että tarvitset "erityispalveluja" tai "erityistukea" (en muista tarkalleen, mikä termi on, mutta jotain alentavalta kuulostavaa kuitenkin). Jos teillä päin on eri säännöt kuin meillä pohjoisempana, olisi hyvä tietää. Pitäisihän niiden olla samat koko maassa!


      • kjjfjfjfkffjkfkf
        Työtön opiskelija kirjoitti:

        Tuli tämän vuoden alussa. Lisäksi työttömyysturvatietoihisi tulee maininta, että tarvitset "erityispalveluja" tai "erityistukea" (en muista tarkalleen, mikä termi on, mutta jotain alentavalta kuulostavaa kuitenkin). Jos teillä päin on eri säännöt kuin meillä pohjoisempana, olisi hyvä tietää. Pitäisihän niiden olla samat koko maassa!

        Nuo niiden säännöt muuttuu sellaista tahtia, ettei ne itsekään pysy perässä. Varsinkin nimikkeitä sorvataan koko ajan vailla päätä tai häntää. Huomaa että siellä hallinnossa on paljon tyyppejä, joilla ei ole mitään oikeaa tekemistä. Sitten ajankuluksi kikkaillaan kaikkea turhaa.


    • morjestavaa

      Olen työtön. Opiskelen osa-aikaisesti iltaisin. En saa sen takia opintotukea, joten työttömyystuki pysyy. Samalla tutkiskelen itseäni ja mietin mitä oikeasti haluan tulevaisuudelta.
      Sen takia työtönkin että omalta alalta ei vaan töitä tipu. Ns. valmistaudun uuden ammatin etsintään kertaamalla koulunkäyntiä.

    • resfdfsd

      Moni työtön opiskelee. Itsekin olen kertaillut opiskelun aikana käytyjä asioita, jotta ovat paremmin muistissa jos töitä löytyy. Olen myös opiskellut omatoimisesti hieman ohjelmointia ja 3D mallinnusta.

      Ongelma on siinä, että jos sinulla ei ole paperia osaamisestasi niin et voi sitä osoittaa muuten kuin näyttämällä osaamisesi. Joillain aloilla se on helpompaa kuin toisilla.

    • UUTTERA

      OLE AHKERA, SUOJELE, KANNUSTA, AUTA, OLE HYVÄ, OTA JOKA PÄIVÄ UUSI TIETO VASTAAN KIITOLLISUUDELLA. OLE MUKAVA, HUOLELLINEN, KÄYTTÄYTYMINEN. POSITIIVINEN, YMMÄRTÄVÄINEN, LOHDUTTAVA, IHANA YSTÄVÄLLINEN.LAHJAKAS, NOUDATA SÄÄNTÖJÄ. JAKSA. ÄLÄ LANNISTU.

    • turhaa ja turhaa

      Minulla 20 vuoden kokemus IT-alalta. Olen myös vetänyt kursseja TKK urani alku vaiheilla.

      Jokin aika sitten työkkäri määräsi minut "ATK-peruskurssille". Koitin selittää, että en tarvitse enää lisäkoulutusta - olenhan sentään lisensiaatti ko alalta. No hän ei keksinyt muutakaan. Kurssilla olo on typerryttävä turhauttavaa ajan haaskausta. En ole ainoa. Yksi tyyppi kertoi, että aiemmalla kurssilla jonkin aikaa hänelle "opetettiin" sellaisesta materiaalista, jossa hän itse oli yhtenä tekijänä.

      Työkkärin kurssit ovat aikuisten päivähoitopaikkoja - makuutuslaitoksia. Turhautumien ja jopa raivo kaiken turhuudesta on näillä kursseilla melkein käsin kosketeltavaa.

      • Byro B

        Työllisyyskurssit pitäisi jo lakkauttaa eli säästää rahaa. Niistä hyötyy vain niiden vetäjät. Työnantajatkin ovat jo kai kyllästyneet näihin ja ottavat nykyään jotain työhöntutustujia, koska niitä saa yhtä halvalla.


      • äiti ja tytär

        turhaa ja turhaa

        Olen kokenut samaa, kun jäin työttömäksi (50 -v) ja sitten otin vastaan "työtä, kuin työtä" säilyttääkseni ansiosidonnaisen päivärahani.

        En halua enää edes muistella niitä aikoja, kun "työtön" meni työkkäristä saamaansa paikkaan.

        Yllätys on ollut kuitenkin, että lapselleni (47 -v), joka on ollut kauan työttömänä sairautensa vuoksi, niin KEVA maksaa yliopisto opiskelut matkoineen ja pävivä-rahoineen! Hänellä on joku gradua vaille johonkin loppututkinto, joka hänen pitäisi nyt suorittaa.

        Tietenkin taitaa tulla ongelma siitäkin, koska sairaus ei ole helpottanut näistä toimenpiteistä huolimatta, niin nyt on pelko siitä, että pitääkö kaikki maksaa takaisin?


      • Maalari.
        Byro B kirjoitti:

        Työllisyyskurssit pitäisi jo lakkauttaa eli säästää rahaa. Niistä hyötyy vain niiden vetäjät. Työnantajatkin ovat jo kai kyllästyneet näihin ja ottavat nykyään jotain työhöntutustujia, koska niitä saa yhtä halvalla.

        Olin yhdes raksafirmas maalaamassa ja siel oli virolaisia jotka sai 5 euroo tunnissa palkkaa,. Itse sain 13 euroa tunti. Toises firmas mulle tarjottiin 400 euroa kuussa


      • fgfhghjhjfhmkh

        Turhaa todella.

        Kumppanini oli ollut pari vuosikymmentä elektroniikka-alan yrittäjä ja tehnyt muitakin töitä, muun muassa toiminut kouluttajana työttömille työnhakijoille tarkoitetulla piirikortin suunnittelukurssilla. Kun verotoimiston onneksi jo edesmennyt kaunainen ja rasistinen virkailija kaatoi hänen yrityksensä, hän oli hetken ilman työtä, ja päätti marssia työkkäriin. Virkailijalla olikin mielestään kurssi, joka sopi tälle uudelle työttömälle hyvin: piirikorttien suunnittelukurssi. "No sepäs sattui - olinkin aikaisemmin sillä kurssilla opettajana", vastasi mies. Ja käveli ulos työkkäristä ja alkoi työskennellä oman mielensä mukaan, ikään kuin olisikin elänyt vapaassa maassa. Joku osaa luoda itselleen rinnakkaistodellisuuden. Kunpa minäkin osaisin.


      • Elektroniikka osaaja
        fgfhghjhjfhmkh kirjoitti:

        Turhaa todella.

        Kumppanini oli ollut pari vuosikymmentä elektroniikka-alan yrittäjä ja tehnyt muitakin töitä, muun muassa toiminut kouluttajana työttömille työnhakijoille tarkoitetulla piirikortin suunnittelukurssilla. Kun verotoimiston onneksi jo edesmennyt kaunainen ja rasistinen virkailija kaatoi hänen yrityksensä, hän oli hetken ilman työtä, ja päätti marssia työkkäriin. Virkailijalla olikin mielestään kurssi, joka sopi tälle uudelle työttömälle hyvin: piirikorttien suunnittelukurssi. "No sepäs sattui - olinkin aikaisemmin sillä kurssilla opettajana", vastasi mies. Ja käveli ulos työkkäristä ja alkoi työskennellä oman mielensä mukaan, ikään kuin olisikin elänyt vapaassa maassa. Joku osaa luoda itselleen rinnakkaistodellisuuden. Kunpa minäkin osaisin.

        Onhan näitä. Tiedän tapauksen, jossa työvoimatoimisto lähetti karenssilla uhkaamalla työnhakijan palkattomaan harjoitteluun työhön, josta hänellä oli yli kahdenkymmenenvuoden työkokemus ja vielä samaan paikkaan mistä hänet oli irtisanottu kaksivuotta aikaisemmin. Tässä tapauksesta kirjoiteltiin lehdessäkin aikoinaan.

        Elektroniikka ala on Suomessa aika kuollut ala itselläni on pitkä työkokemus siltä alalta eri tehtävistä ihan lääketieteellisen elektroniikan valmistuksesta, prototyyppipiirilevyjen ja elektroniikan valmistukseen. Kokemusta on juottamisesta ja elektroniikan kokoonpanosta ja testaamisesta ja kaikesta mahdollisesta alan avustavasta työstä. Olen jopa ollut tuotantolinjan vetäjänä eräänlaisena pikkupomona.

        En ole silti saanut vuosiin töitä en laske jotain lehden jakoa tonnin palkalla oikeiksi töiksi niitäkin epätoivoissani jossain vaaheessa tein kun en muuta saanut. Kyllä osaavan ihmisen ja työkokemusta omaavan pitäisi Suomen hinta-tasoisessa maassa saada vähintään 2500€ palkka. Sellaisia töitä ei vain ihan oikeasti ole enää.

        Työkkärissa laittoivat minulle merkinnän erityistuentarpeessa vaikka olen perusfiksu ihminen ja täysivaltainen. Vaikka on minulle kovasta työnteosta tullut pieniä terveysongelmia kun on ollut pitkään työttömänä alkaa se usko omiin kykyihin mennä sille ei voi mitään.

        Tekisin vaikka satasen palkalla jos hinnat olisivat Suomessa vastaavasti alemmat vaan eipä ole.


      • tanhunen
        Elektroniikka osaaja kirjoitti:

        Onhan näitä. Tiedän tapauksen, jossa työvoimatoimisto lähetti karenssilla uhkaamalla työnhakijan palkattomaan harjoitteluun työhön, josta hänellä oli yli kahdenkymmenenvuoden työkokemus ja vielä samaan paikkaan mistä hänet oli irtisanottu kaksivuotta aikaisemmin. Tässä tapauksesta kirjoiteltiin lehdessäkin aikoinaan.

        Elektroniikka ala on Suomessa aika kuollut ala itselläni on pitkä työkokemus siltä alalta eri tehtävistä ihan lääketieteellisen elektroniikan valmistuksesta, prototyyppipiirilevyjen ja elektroniikan valmistukseen. Kokemusta on juottamisesta ja elektroniikan kokoonpanosta ja testaamisesta ja kaikesta mahdollisesta alan avustavasta työstä. Olen jopa ollut tuotantolinjan vetäjänä eräänlaisena pikkupomona.

        En ole silti saanut vuosiin töitä en laske jotain lehden jakoa tonnin palkalla oikeiksi töiksi niitäkin epätoivoissani jossain vaaheessa tein kun en muuta saanut. Kyllä osaavan ihmisen ja työkokemusta omaavan pitäisi Suomen hinta-tasoisessa maassa saada vähintään 2500€ palkka. Sellaisia töitä ei vain ihan oikeasti ole enää.

        Työkkärissa laittoivat minulle merkinnän erityistuentarpeessa vaikka olen perusfiksu ihminen ja täysivaltainen. Vaikka on minulle kovasta työnteosta tullut pieniä terveysongelmia kun on ollut pitkään työttömänä alkaa se usko omiin kykyihin mennä sille ei voi mitään.

        Tekisin vaikka satasen palkalla jos hinnat olisivat Suomessa vastaavasti alemmat vaan eipä ole.

        Lol...miten olematon valtio liittyy tähän


    • tYÖKKÄRI

      Älä kerro työkkäriin, jos opiskelet sivutoimisesti ja vaikka kerrotkin, saat opiskella sivutoimisesti. Päätoimiset opiskelut tietysti pitäisi ilmoittaa, niihin saa ehkä tukea. Sain tietää eilen, että pääsen opiskelemaan toista korkeakoulututkintoa. Hain aiemmin open opintoihin, mutta en päässyt, joten menen nyt noihin sitten. Tämä on minun kakkosvaihtoehto. Kolmas vaihtoehto olisi ollut opiskella avoimessa erityispedagogiikan perusopinnot. Kaikki vaihtoehdot auttaa mua saamaan paremmin töitä. Minä aion jättää kertomatta työkkäriin, koska opinnot soveltuvat sekä opiskelijoille ja työelämässä oleville (eli ovat sivutoimisia ja aikalailla netissä suoritettavia). Lyön sitten valmiiden opintojen todistuksen pöytään yllättäen. Katkaskoot sitten vaan tuet, saan kuitenkin pian töitä.

      Viimeksi kun kävin työkkärissä, virkailija sanoi, että "enpäs olekaan katsonut sinulle pitkään aikaan avoimia paikkoja". Olisko virkailijalla ollut sitten kiire, vai mitä. Tuli semmonen olo, että ei minun työnhaulla niin väliä ole. Työkkäristä ei ole edes tullut yhtäkään työnhakukehotusta postitse, vaikka olen ollut työttömänä viime kesäkuusta lähtien. Aiemmin kyllä tapasi tulla pari ainakin muutaman kuukauden aikana. Tällä alueella kyllä on ollut sijaisten rekrytointikielto päällä. Mielelläni olisin opiskellut jo tänä keväänäkin. Pidän tätä alkavaa opiskelua lähinnä "harrastuksena", eli lähden kevein mielin mukaan. Jos saan vaativia töitä, niin opiskelu saa jäädä vähemmälle. Tottakai haluaisin myös töitä, mutta koska niitä ei kuulu nyt, niin haluan silti tehdä jotain. Hyvin helposti tekemättömyys syö mielenterveyttä. Tällä viikolla eduskunnassa puhuivat työttömyydestä. Työvoimatoimiston työntekijät ovat kuulemma kovilla työtaakan kasvaessa. Eiköhän olisi jo aika kehittää sitä, laitta tiskien taakse ihmisiä, jotka tuntevat työelämää ja osaisivat ehdottaa konkreettisia työpaikkamahdollisuuksia, yrityksiä esim. nimeltä ja tuntisivat sinunkin alaasi jonkun verran. Tuntuu siltä, että juuri tuota eri alojen tietämystä ei ole. Eikä sellaista, joka katsoo vain mollista ja työkkärin tiedoista, että voi voi ei täällä ole sinulle oikein mitään. Minä voin ihan itsekin mollista samat asiat katsoa. Voisi olla jopa eri alojen asiantuntijoita neuvomassa. Tai olisi mahdollisuus mennä juttelemaan sellaisen kanssa, joka ymmärtää alaasi, mistä konkreettisesti voisi töitä etsiä. Ainakin korkeakoulutaustaisena ihmisenä minä kokisin tämän asian tärkeäksi. Pakkohan niitä töitä jossain on olla työkokemusta omaavalle korkeakoulutetulle.

      • kela kostaa kuitenki

        "Lyön sitten valmiiden opintojen todistuksen pöytään yllättäen. Katkaskoot sitten vaan tuet, saan kuitenkin pian töitä."

        kiva että luulet olevasi kovinkin ovela.Ymmärrätköhän että sinulta peritään liikaa maksetut etuudet korkoineen takaisin?Voi tulla iso lasku kerralla.


    • eikoulutuksellatyötä

      Ei se työttömänä kouluttautuminen takaa työpaikkaa, tää kysmys pitäisi pikemmin kääntää siiheen miksi nuori ja työntekoon motivoitunut nuori ei saa töitä?
      Valmistuin vuosi sitten ammattikoulusta sisustus ja saneeraus alan artesaaniksi. En ole saanut töitä siltä alalta.
      Kaupanalalta ja myyntityöstä kokemusta yli vuoden verran, en ole saanut töitä.
      Nyt viime talvena 2013-2014 kurssittauduin vartijaksi, vartijakortti muineen lupineen kaasut telarit ym.
      En ole saanut töitä.

      Harvoin saan kutsun edes haastatteluun, ja jos saan panostan kaikkeni koska se on jo askel eteenpäin. Pettyä saa aina kerta toisensa jälkeen siihen, että torjutaan, vaikka olisi sanssikortti ja kaikki.

      Olen jo vuoden ollut työtön, aktiivista ja omatoimista työnhakua, eri nuorisopajoihin osallistunut sekä harrastelen paljon, esim juuri liikuntaa ja pidän itseni kunnossa.

      Haluaisin kovasti töihin, valmiudet olisi kouluttautumisen pohjalta kahteen ammattiin, työkokemuksena kolmas olisi kaupanala. Olisin hyvin motivoitunut tekemään työtä, koska en halua elää yhteiskunnan tuilla ja makoilla kotona vaan päästä kiinni oikeeseen elämään. Jatkuvaan tyrmäämiseen alkaa jo tottumaan, se on tullut aina.

      Ei se oo pelkästään koulutuksesta kiinni...

    • haistakaa pihvi

      Opiskelijoiksihan koitetaan pakottaa ja kursseille jotta saadaan siistittyä työttömyystilastoja.Et ole työtön jos olet pakkokurssilla jonka kautta ei ole toivoa saada töitä kuitenkaan.

      Mikä järki on opiskella kun mille tahansa alalle on tulijoita tuhansittain ja ulkomailta tulee halpatyövoimaa lisää jatkuvalla syötöllä?

      Kyllä se on niin että tässä ajetaan TAHALLAAN Suomea alas.Ammattiliitot tuhotaan, keskiluokka murskataan ja palkat pakotetaan alas.Mikään muu ei selitä paskapääkansanedustajien tekosia.

      Ainoa joka voisi kannattaa nykypäivänä on pimeä työ tai rikokset.

      Vittu että vihaan Suomea nykyään.

    • Työtön Opiskelija

      Jos sattuu olemaan ansio sidonnaisella se on erittäin kannattavaa kuten minulla 9e päivä verottomana lisää ja korotettua ansio osaa tällä hetkellä :)

      • grhj

        Jos sattuu pääsemään KOULUTUSTUELLE. Siitähän sinun kohdallasi on kysymys. Sitä eivät kuitenkaan saa kuin harvat ja onnekkaat.


      • Työtön Opiskelija
        grhj kirjoitti:

        Jos sattuu pääsemään KOULUTUSTUELLE. Siitähän sinun kohdallasi on kysymys. Sitä eivät kuitenkaan saa kuin harvat ja onnekkaat.

        Mä en kyllä ole millään koulutus tuella että tiedoks vaan, mun työhön hakusuunitelmaan oli merkitty kyseinen koulutus ihan vaan puhelin soitolla työkkäriin ennekun hain siihen. Kyseisen asian pystyy kukatahansa tekemään niin eikä vaan harvat ja onnekkaat :)


      • kauhun tasapaino

        Ansiosidonnainen = jep, saat hieman enemmän rahaa kuin työtön, mutta vastaavasti asumistukesi pienenee samalla summalla :D

        Kun tipahdat työttömyyskorvaukselle saat taas hieman enemmän asumistukea.


    • ---

      Opiskelkaa taloushallinnon alaa. Se ei ehkä ole aloista kiinnostavin tai mediaseksikkäin, mutta tutkinnon suorittamisen jälkeen pitäisi töitä ainakin löytyä. Ainakin esimerkiksi kirjanpitäjän ja palkanlaskijan duuneja tuntuisi olevan työmarkkinoilla tarjolla pilvin pimein.

      • Byro B

        Ja tämä kupla taas! Voi olla, ett on paikkoja jossakin, en tiedä missä. Hakijoita riittää, täällä 15 ja jossakin kai 150! Alalla on automatisointi menossa, joten ei takuulla ole tulevaisuuden ala. Omalla kohdalla voi olla haittaa iän lisäksi siitä, että haluan palkankin enkä harjoittelijan palkalla töihin lähde.

        En kadehdi nuoria, jotka kyselee mille alalle kannattaisi hakeutua. Jos polla ei riitä lääkäriksi eikä sovellu lähihoitajaksi, reaalivaihtoehtoa ei oikein ole.


      • automax
        Byro B kirjoitti:

        Ja tämä kupla taas! Voi olla, ett on paikkoja jossakin, en tiedä missä. Hakijoita riittää, täällä 15 ja jossakin kai 150! Alalla on automatisointi menossa, joten ei takuulla ole tulevaisuuden ala. Omalla kohdalla voi olla haittaa iän lisäksi siitä, että haluan palkankin enkä harjoittelijan palkalla töihin lähde.

        En kadehdi nuoria, jotka kyselee mille alalle kannattaisi hakeutua. Jos polla ei riitä lääkäriksi eikä sovellu lähihoitajaksi, reaalivaihtoehtoa ei oikein ole.

        "En kadehdi nuoria, jotka kyselee mille alalle kannattaisi hakeutua. Jos polla ei riitä lääkäriksi eikä sovellu lähihoitajaksi, reaalivaihtoehtoa ei oikein ole. "

        Totta puhut kaupan kassat ja kirjanpitäjät ovat ammatteja, jotka automatisoidaan seuraavaksi. Vaikka kaikkia työtehtäviä ei pystyisi automatisoimaan jos tehtävistä automatisoidaan vaikka 90% tarvitaan työntekijöitäkin 90% vähemmän.

        Lääkäreistäkin radiologin ammatti on automatisoitumassa tämä siis tarkoittaa vaikkapa potilaasta otettujen röntgen kuvien diagnosointia. Kuvan tunnistus kehittyy niin suurta vauhtia, että pian tietokone osaa etsiä kuvasta suurimman osan sairauksista.

        Ainakin omalla kohdalla jatkuva ammatinvaihto vie voimat kun kaksi edellistä ammattiani mihin minulla on koulutun ja työkokemusta ovat kadonneet suomessa samalla kilpailu ns. varmojen alojen ammateista kovenee kokoajan, koska kukaan ei halua pistää kaikkea peliin epävarmalle alalle.

        Nyt pitäisi opiskella uusi ammatti vaikka terveys ei enää ole puoletkaan niin hyvässä kunnossa kun nuorempana ja nytkin alkaa olla jo siinä kunnossa, että kestää tätä yhteiskuntaa enää pelkästään psyyken pillereiden avulla.


    • 34534345

      Suomessa on jo kasoittain ylikouluttautuneita maistereita ja tohtoreita.. ja duunia ei löydy.. joten haistapa shi t trolli. KOulutuksella ei ole mitään tekemistä työllistymisen kanssa, mikäli ei omaa suhteita.

    • koulutettu työtön

      Eipä vaan irtoa, kun ikää alkaa olla 50. Olen jos jonkunlaista koulua käynyt ja parhaillaankiin työvoimakoulutuksessa. Nuorena opiskelin 2v matkailualaa (pohjalla yo), 2006 valmistuin markkinointitradenomiksi, 4v työn ohella opiskelun jälkeen. Reilu vuosi sitten jäin työttömäksi (yli 20v samalla työnantajalla). Aloitin lähes heti luonnonvara-alan perustutkinnon ammattioppilaitoksessa joka keskeytyi, kun te-toimisto ei hyväksynyt opintoja eikä varaa jäädä opintotuelle. Viime syksynä aloitin muuntokoulutuksen amk:ssa (taloushallinto) josta on määrä valmistua tämän vuoden lopulla. Ei vielä ainakaan ole työpaikkaa tiedossa, mutta haku päällä. Kaikenkaikkiaan siis 7 v opintoja takana pian.

      Ei pidä siis paikkaansa, että "työttömät ei opiskele eikä yritä mitään". Ainakaan minun kohdalla. Alaakin kokeilin vaihtaa kaupalliselta hoitoalalle, mutta en päässyt. Kolmissa pääsykokeissa kävin. Kyllä se ikä ratkaisee todella paljon, ei koulutus. Eräs ex rekry konsulttikin sanoi suoraan, että työantajat ei halua 50 ja 45v:kin alkaa olla yli-ikäinen. Että näin.

    • voi teitä

      HD3000 ei ole ollut työtön, hän vain ei tiedä todellisuutta.
      Samaa linjaa, kyllä Suomen metsissä riittää marjoja ja käpyjä kerättäväksi, tai
      kyllä kannatta käydä kuusi-vuotinen TAIK ( tai mikä Aalto se nykyään on), töitä ei riitä vaikka millainen tutkinto olisi.

      • 12345xx

        Kyllä marjoaja riittää, mutta pelkästään marjoja keräämällä ei pysty niin kalliissa maassa kuin Suomi saamaan normaalia elämää vaikka keräisi marjoja ja tekesi enemmän töitä kuin suurin osa Suomalaisista suojatöissään.

        Se, että ihmisiä yritetään väkisin pakottaa hommaan joska kaikki tietävät jo etukäteen, että sen tuloilla ei edes ahkerimatkaan pääse köyhyysrahan yli Suomen hintaisessa maassa kertoo kyllä karua kieltään siitä, että köyhien ihmisarvoa ei kunnioiteta ollenkaan.

        Se, että Suomessa ei pärjää pelkästään marjoja keräämällä johtuu siitä, että hinnat ovat niin korkeat ja kaikki tietävät, että työttömät eivät niitä hintoja täällä päätä mitä mikäkin maksaa.


    • nono.

      Luuletko, että on helppoa päästä ns. opiskelijaksi työttömyysetuuksilla koulutuskorvauksella? Sanon sen, että jos sellaiseen haluaa, saa tosissaan taistella ja haluta sitä paikkaa. Kyllä ne helpostikin puolestaan lähettävät työttömyyskoulutuksiin ihmisiä, kysymättäkin jopa. Mutta jos jotain haluaa opiskella, niin se ei ole niinkään helppoa.

      • Voi meitä

        Ei se nyt niin vaikeeta ole. Mutta ei varmaan helposti onnistu media-asistentiks tai datanomiks opiskelu. Ja se on ihan oikein. Niitä on jo muutenkin liikaa.


      • C"_?

        Tuo on totta. Just sellaisiin koulutuksiin mihin itse halusi ja niistä olisi voinut olla työllistymisen kannalta jotain hyötyäkin, niihin ei päässyt millään, kun hakijoita oli useita kymmeniä ja heistä valittiin 15 koulutukseen. Työkkäritäti pakoitti hakemaan työnhakukoulutuksiin, niihin en itse olis halunnut hakea, koska ei niistä työllistymisen kannalta mitään hyötyä ole. Ei ollut mikään onni ja autuus tulla muutamasta hakijasta valituksi joutavaan ammattitaitokartoituskurssille, jossa ei todellakaan mitään ammattitaitoa kartoitettu, tehtiin jotain ihme rasti ruutuun tehtäviä, joista ei nyt työllistymisessä mitään hyötyä ollut. Kurssinvetäjä kuvitteli kurssinsa antavan uutta toivoa, se ihminen oikeasti piti yksinkertaisina idiootteina, jotka ei älyä mistään yhtään mitään. Meidän piti tehdä niitä tehtäviä jostain paperinipusta ja sitten se onneton sanoi, että pitäisi viedä se monistenippu työkkäriin näytille, siis oikeasti luuli sen kurssinsa olevan suuressa huudossa työkkäritätien keskuudessa ja että ne lukis testituloksia läpi ja niistä näkisi mihin kukanenkin sopii. No, en todellakaan vienyt sitä monistenippua työkkäriin vaan pistin roskiin. Sinne sen huuhaakurssin tuotokset sopi kaikkein parhaiten. Kun valitin työkkärintädille siitä kurssista, mihin itse oli pakottanut mut hakemaan, täti sanoi vaan ett saithan sä sen 8euroa päivässä lisää. Mieluummin olisin sen kurssikäyntiajan käyttänyt johonkin järkevämpää toimintaa, olisin kotona itse voinut etsiä netistä työpaikkoja tai koulutuspaikkoja. Tuon pakollisena käydyn kurssin jälkeen, iskin hanskat tiskiin, lopetin kaiken omatoimisen koulutuksiin hakemisen ja enkä enää edes hae omatoimisesti töitäkään. Koin, että tuota se silloinen työkkärintäti halusi eli että hyväksyisin sen tosiasian suosiolla ettei minusta ole mihinkään. Olen hyväksynyt tuon faktan ettei minusta ole mihinkään, enkä kelpaa töihin. Varmaan se työkkärintäti on ollut tyytyväinen, kun sai minusta tehtyä passiivisen, otti työttömältä luulot pois.


    • vastaus tässä

      Ihmisiä on joka lähtöön. Joku tykkää äidistä joku tyttärestä. Joku viihtyy koulussa ja toinen taas ei. Jokainen muistaa omalta kouluajaltaan miten oli eri tavalla motivoituneita oppilaita. Suurta osaa niistä, joita ei koulu kiinnostanut tuolloin ei se kiinnosta vieläkään.

      Se, että työttömyyttä koetetaan saada alas järjestämällä koulutusapaikkoja on lapsellinen. Kaikki eivät viihdy koulussa, osa ei missään tapauksessa. Ja tämä on yksi pitkäaikaistyöttömyyden syy. Näitä ihmisiä varten ei ole olemassa välineitä joiden avulla he voisivat työllistyä. Ja niin kauan kuin näin on niin heidän tilanteensa ei parane.

      Tämä asia pitää ymmärtää, aloittaja ei tätä ilmeisesti ymmärrä.

      • johanna6

        Sossu pakotti ottamaan opintovelkaa 12 000 euroa vaikka olen työkyvytön. Nyt kun sain opintoni päätökseen, opiskeluni venyivät kaksi vuotta yli normiajan. Nyt kun en ole oikeutettu enää opintolainan nostamiseen, toimeentulotukea ei annettu lainkaan. Olen siis edeleen työkyvytön ja 12 000 e velkaa. Viime talvena en voinu ostaa ruokaa ollenkaan.. et silleen. Olen yksinelävä Etelä - Suomesta. Terveiset Sossulle.


      • sama tarina111
        johanna6 kirjoitti:

        Sossu pakotti ottamaan opintovelkaa 12 000 euroa vaikka olen työkyvytön. Nyt kun sain opintoni päätökseen, opiskeluni venyivät kaksi vuotta yli normiajan. Nyt kun en ole oikeutettu enää opintolainan nostamiseen, toimeentulotukea ei annettu lainkaan. Olen siis edeleen työkyvytön ja 12 000 e velkaa. Viime talvena en voinu ostaa ruokaa ollenkaan.. et silleen. Olen yksinelävä Etelä - Suomesta. Terveiset Sossulle.

        Mulle muuten kävi samalla tavalla. Työkykyni on alentunut sairauden vuoksi. Nyt olen ulosotossa ja kärsin alentuneesta työkyvystä.

        Ihan kuin köyhyysrajan alapuolella vuosia eläneelle tulisi paremmat mahdollisuudet parantaa elintasoaan, sillä, että hän joutuu maksamaan verojen lisäksi ulosoton viivästyskorkoja ja maksuja jos satuisi edes jotain työtä saamaan.

        En ole työllistynyt vaikka sain opintoni päätökseen hyvillä arvosanoilla kaikista terveysongelmistani huolimatta.

        Maksuhäiriöisiä on Suomessa jo puolimiljoonaa ja ulosotossa parisataatuhatta Suomalaista pian koko Suomi jumiutuu näiden järjestelmien takia ja pian kukaan ei enää usko, että se on työttömien vika kunhan joukko kasvaa. Vielä voivat hetken aikaa vallassa olevat kertoa valheitaan pian niitä ei usko enää suurin osa.


      • mies 89
        sama tarina111 kirjoitti:

        Mulle muuten kävi samalla tavalla. Työkykyni on alentunut sairauden vuoksi. Nyt olen ulosotossa ja kärsin alentuneesta työkyvystä.

        Ihan kuin köyhyysrajan alapuolella vuosia eläneelle tulisi paremmat mahdollisuudet parantaa elintasoaan, sillä, että hän joutuu maksamaan verojen lisäksi ulosoton viivästyskorkoja ja maksuja jos satuisi edes jotain työtä saamaan.

        En ole työllistynyt vaikka sain opintoni päätökseen hyvillä arvosanoilla kaikista terveysongelmistani huolimatta.

        Maksuhäiriöisiä on Suomessa jo puolimiljoonaa ja ulosotossa parisataatuhatta Suomalaista pian koko Suomi jumiutuu näiden järjestelmien takia ja pian kukaan ei enää usko, että se on työttömien vika kunhan joukko kasvaa. Vielä voivat hetken aikaa vallassa olevat kertoa valheitaan pian niitä ei usko enää suurin osa.

        Viimeistään parinkymmenen vuoden kuluttua on taas Suomessa sisällissota kunhan polittikot ovat ehtineet tuhota Suomesta viimeisetkin työpaikat ja verotuksella kupata niiltäkin kansalailta viimeiset rahat joilla vielä nyt menee hyvin.

        Ihmeen pitkäpinnaista on Suomen kansa kun ei ole jo suuremmassa mittakaavassa lähtenyt kaduille riehumaan ja heittelemään polttopulloja.


    • taaskin.

      Olen uudelleen aktivoittanut itseni kortistoon.

      • jaa,a.

        Juu. Mikseivät lihavat laihduta itseään solakoiksi?


    • Miksi pitäisi?

      Opiskelu ei voisi vähempää kiinnostaa ja työttömänä pärjää ihan hyvin kun ei törsäile turhia. Nytkin tulee noin 1100€ kuukaudessa, eikä persettään tarvitse sohvalta nostaa.

    • voi höpönassua...

      Opiskelupaikkoja vähennetään koko ajan, paljon jää peruskoulustakin porukkaa ilman jatko-opintoja. Ajatuksesi oli kaunis, mutta lapsellinen (ei mitään hajua nykyisestä yhteiskunnan tilanteesta)
      Jatkakaa, haen sipsit ja limun...

    • turhaa2341

      Mitä jos on opiskellut alalle minkä piti tarjota töitä, mutta toisin kävi? Helvetin idiootit täällä huutelevat että mene töihin. ei ole ihan niin helppoa, itsekää tuskin aloittaja edes töissä, ja jos on nii suhteilla saanut paikan tai ollut jo pidemmän aikaa samassa paikassa.

      Mitä järkeä on vain opiskella? opiskelet uuden alan->työtön silti, toinen ala->siltiki työtön. Paikkoja vähennetään jatkuvasti ja otetaa ulkomaalaiset tilanne, tekevät saman homman puolta pienemällä palkalla. Sitten ihmetellään miksi työttömiä on niin paljon ja nuorisoa ei kiinnosta tehdä töitä. On tämä suomi vain paska valtio

    • yksinkertainenko oot

      Olet kyllä autuaan tietämätön nyky-yhteiskunnasta, missä kuplassa elät? Kyllä iso osa työttömistä opiskelee, hakee töitä koko ajan tai molempia yhtäaikaa vaan ei auta. Ja aina ei pysty opiskelemaan vaikka haluaisikin esim. jos te-toimisto ei puolla päivärahalla opiskelua. Ja työvoimakoulutukseen ei pääse (vain osa hakijoista otetaan). Sitten voi olla myös erilaisia terveydellisiä esteitä esim.tules-vaivoja että ei sovellu vaikkapa fyysisiin töihin kuten hoitoalalle. Siellä pääsyvaatimuksetkin estävät tules-vaivaisten pääsyn opiskelmaan. Tai sitten ei muutoin sovellu alalle.

      Ikä voi olla esteenä myös. Tietysti on sitten pieni osa joka ei ehkä niin haluakaan työllistyä eikä opiskella. Mutta he ovat työttömistä vain pieni vähemmistä. Itse en ole koskaan törmännyt vaikka paljon työttömiä tunnenkin. Ja itsekin sellainen. Ei voi niputtaa kaikkia työttömiä samaan massaan, ei ole mikään homogeeninen massa vaan kaikilla omat taustansa, syynsä työttömyyteen eikä tosiaankaan ole useimmiten itse valittua.

      Asiat ei todellakaan ole noin yksinkertaisia kuin kuvittelet. Herätys todellisuuteen!

    • opiskelut opiskeltu

      Yli vuoden työttömänä viruneen täytyy ehdottomasti hankkiutua ulkomaille töihin, ei siinä muu enää auta. Se ei ole niin vaikeaa lainkaan, kannattaa kokeilla. Nöyryytys työttömänä olemisesta vaihtuu normaaliin työelämään ja jännittäviin uusiin kokemuksiin. Ainahan sieltä voi palata takaisin!

      • pied noir

        Tiedä nöyryytyksestä, mutta kannattaa mennä ulkomaille töihin. Pääseehän sieltä sitten joskus takaisin, jos koti-ikävä kasvaa liian suureksi. Kun on työkokemusta ulkomailta, niin harvoin siitä on haittaa työnsaannissa kotimaassa!


    • Ei niin helppoa

      No yksi syy on se että ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin on aika kova tunku. Läheskään kaikki eivät saa opiskelupaikkaa. Pääsykokeet ovat usein todella vaativia. Ja aina pääsykokeeseen ei edes pääse, jos ylioppilastodistus ei ole parhaimmasta päästä.

      Toinen on taloudellinen kannattamattomuus; opiskelijat saavat vähemmän tukia kuin työttömät.

      Ja kovinkaan usein opiskelu ei tarkoita varmaa työpaikkaa. Suomessa on paljon korkeasti koulutettuja työttömiä joiden on hyvin vaikea työllistyä alallaan. On kyllä jotain pielessä Alepan kassalla on maisterinpaperit...

      • Perus välkky

        Pääsykokeet saattavat näyttää tosi vaativilta, mutta ei niistä välttämättä tarvi osata montakaan esim. laskua, että pääsee sisään. Ei nämä nuorisomassat mitään neroja ole, jotka niihin kouluihin menee. Alin pisteraja on hyvinkin alhainen monissa koulutuksissa, yliopistossakin.

        Tohtorin tutkinnon suorittaineiden keskimääräinen älykkyysosamääräkään ei ole kovin kummoinen. Ihan perus välkky pärjää. Tarvitaan muita eteenpäin ja siihen suuntaan työntäviä tekijöitä.


    • cbcvnvmbhm,

      Avoimia työpaikkoja viitisenkymmentätuhatta ja työnhakijoita puoli miljoonaa. Työnhakijoiden syyllistäminen siitä, ettei kuhunkin avoimeen työpaikkaan palkata juuri heitä ja yhdeksää muuta, on älytöntä. Tajutkaa jo, että teitä manipuloidaan syyllistämään uhreja, jotta ette kiinnittäisi huomiotanne syyllisiin: ahneisiin ja itsekkäisiin suuryrittäjiin kautta maailman.

    • hjkkijjjjjj

      Töitä irtoo työkokemuksel

      • jfefajeojeijao

        No vittu miten saat sitä työkokemusta kun kukaan ei ota töihin koska ei ole työkokemusta koska kukaan ei ota töihin jne??!

        Jos ei ole työttömänä mitään tekemistä niin uskon että ei siitä opiskelusta nyt ainakaan haittaa ole. Riippuu tietysti vähän alasta.


      • Keksinyt ruudin
        jfefajeojeijao kirjoitti:

        No vittu miten saat sitä työkokemusta kun kukaan ei ota töihin koska ei ole työkokemusta koska kukaan ei ota töihin jne??!

        Jos ei ole työttömänä mitään tekemistä niin uskon että ei siitä opiskelusta nyt ainakaan haittaa ole. Riippuu tietysti vähän alasta.

        Osa-aikatöihin jo opiskeluaikana. Sillon saa kokemusta. Aina oon ihmetelly, miks hoputetaan valmistuun nopeasti, kun opiskeluaikana hankittu kokemus on kullan arvosta.


      • Duuniton opiskelija
        Keksinyt ruudin kirjoitti:

        Osa-aikatöihin jo opiskeluaikana. Sillon saa kokemusta. Aina oon ihmetelly, miks hoputetaan valmistuun nopeasti, kun opiskeluaikana hankittu kokemus on kullan arvosta.

        Entä jos kukaan ei ota edes silloin? Olen opiskelija ja minulla olisi hyvin aikaa tehdä vaikka iltatöitä opiskelujen ohella, mutta ei kukaan ota, koska sama ongelma siinä mitä "jfefajeojeijao" juuri sanoi. Olen hakenut vaikka mihinkä, mikä tahansa työ käy, mutta kun ei niin ei.

        Mä todella toivon, että ne leikkaukset ja veronkorotukset sun muut rakennemuutokset mitä hallitus nyt tekee niin todella sitten saa jotain hyvää aikaan tulevien vuosien aikana. Saa nähdä.


    • Yritys suomalainen

      Pistän pääni pantiksi, että suurin osa tämän ketjun lukijoista ei suosi kotimaisia tuotteita ostoksissaan. Joten turha valittaa, kun työpaikat menee ulkomaille..
      Suomalaiset on harvinaisen typerää kansaa. Valitetaan vaan ei osata itse pelastaa omaa taloustuotantoa omilla valinnoilla. Kuinka moni hankkii vaatteensa paikallisyrityksiltä?
      Juuri luin toisaalta, kuinka yksinyrittäjälle jää 16e/tunti käteen siivousfirman siivoustöistä. Esim. lähihoitajalle jää 9e netto kunnalla.
      Miksette perusta omia yrityksiä?

      • wewrwerwer

        >Pistän pääni pantiksi, että suurin osa tämän ketjun lukijoista ei suosi
        >kotimaisia tuotteita ostoksissaan. Joten turha valittaa, kun työpaikat
        >menee ulkomaille..

        Minä, minä! USB-kaapeli lähikaupasta 19 €, Kiinasta postikuluineen 1 €.

        >Kuinka moni hankkii vaatteensa paikallisyrityksiltä?

        Paikallisyritykset eivät tee vaatteita. Myyvät kyllä, kävin yhdet sovittamassa, pyytivät 169 €, mutta tilasin netistä, sain hintaan 110 €.

        JNE JNE.


      • wagner3
        wewrwerwer kirjoitti:

        >Pistän pääni pantiksi, että suurin osa tämän ketjun lukijoista ei suosi
        >kotimaisia tuotteita ostoksissaan. Joten turha valittaa, kun työpaikat
        >menee ulkomaille..

        Minä, minä! USB-kaapeli lähikaupasta 19 €, Kiinasta postikuluineen 1 €.

        >Kuinka moni hankkii vaatteensa paikallisyrityksiltä?

        Paikallisyritykset eivät tee vaatteita. Myyvät kyllä, kävin yhdet sovittamassa, pyytivät 169 €, mutta tilasin netistä, sain hintaan 110 €.

        JNE JNE.

        mietihan vaihtoehtoja mita 120 eurolla kuussa ostelee tyoton?

        eli ostatko 60 euron housut vai 5 housut ulkomailta?


      • wagner3
        wagner3 kirjoitti:

        mietihan vaihtoehtoja mita 120 eurolla kuussa ostelee tyoton?

        eli ostatko 60 euron housut vai 5 housut ulkomailta?

        ja muuten rikkaat tekee samaa. monet sijoittaa ulkomaille. ostavat kymmenia asuntoja eripuolilta. jos tuon rahan kayttaisivat Suomeen olisi asiat paremmin. tosin jos rikas ostaa jonkun miljoonan talon Suomesta. ei se auta kun yhta ihmista. jos ostaisi viisi taloa tai ostelisi muuten jotain enemman Suomesta.


      • wagner3
        wagner3 kirjoitti:

        ja muuten rikkaat tekee samaa. monet sijoittaa ulkomaille. ostavat kymmenia asuntoja eripuolilta. jos tuon rahan kayttaisivat Suomeen olisi asiat paremmin. tosin jos rikas ostaa jonkun miljoonan talon Suomesta. ei se auta kun yhta ihmista. jos ostaisi viisi taloa tai ostelisi muuten jotain enemman Suomesta.

        ja miten sitten ministerit? Stubbikin laittoi noin 150 000 euroa African matkaan. ja Katainen yli puoli miljoonaa johonkin tulevaisuuden tutkimukseen.


    • Pitkäaikaistyötön

      Mä kävin muutaman kurssin avoimessa yliopistossa, omilla vähillä rahoilla tietty. Tämän kun menin möläyttämään työkkärissä, niin tuet loppu siihen ja jouduin selvitys rumbaan etten ole opiskelija.

      Eli byrokratia passivoi työttömän kotiin. Olen samaa mieltä, ettei kotona makaaminen ole hyvä homma ja vuoden makaamisen jälkeen on vaikea lähteä uudestaan työelämään.

      Mutta, this is Finland! Täällä pohjoisessa peräreiässä pitää vaan koittaa sinnitellä.

      • approbatur igitur

        Oisitko voinut kysyä etukäteen, paljonko voit opiskella sillain, ettei se vaikututa työttömyystukeen? Tai voihan olla, ettei vaikuta nytkään, mutta tarkotin vaan et oisit päässy helpommalla.


    • pvttäinen työnhakija

      Tässä on lukion käynyt, ammattiin opiskellut nuori 11:tä kuukautta työttömänä. Työkkäriin menin suoraan päättäjäisistä eikä tässä tilanteessa pysty opiskelemaan (reilut 8000€ opintolainoja elämisestä ja muista koulumaksuista).
      Työkkäristä ei ole sen jälkeen kuulunut mitään, Mol:issa vaaditaan alan ammateissa pidempää koulutusta / omaa autoa sijainnin vuoksi / vuosien kokemusta.
      Ei tässä oikein muuta pysty kuin toivoa että Mol:iin / Monsteriin / yms ilmestyisi joku realistinen työntarjoaja.
      Työharjoittelussakin pomo jo lupasi tarjota kesätyöpaikkaa / iltatöitä. No, sitten harjoittelun päätteeksi kyselin tilannetta useaan otteeseen, saamatta minkäänlaista vastausta.

      • lapsi hilkka

        oikea kysymys on, miksi työttömät eivät avioidu?


    • IkuinenOpiskelija

      Juuri täsmälleen oma tilanne nimimerkki 'Köyhä'llä. Käteen jää -1 euroa. Pakko nostaa opintolainat tappiin, että voi maksaa lopun vuokran ja syödä jotain.

      Millään työtukikoulutuksilla ei tee mitään.

      Kyllä jos opiskelemaan menee, siis puhun korkeakouluista, niin siinä on joku halu oikeasti tehdä jotain. Kaikilla ei ole tällaista motivaatiota tai kykyä opiskella. Se on monella tavalla todella vaativaa puskea 4-7 vuotta opintoja.

      Toinen asia on oppisopimuskoulutus, joka on ihan kannatettavaa. Saa kunnon palkan ja tehdä kivaa hommaa, kunhan löytää oman juttunsa.

    • Robin hood

      Muistan joskus kauan aikaa sitten kuulleeni sanonnan, että on lottovoitto syntyä suomeen ja silloin tuo vielä saattoi pitää paikkansa, mutta mites se nykyyän sitten menee? Onko se että ei syntyä ollenkaan?

      • Nykyään

        Tarvitaan lottovoitto synnyttäessä suomeen.


    • ikuista lamaa

      Opiskelin 2 ammattikorkeakoulututkintoa lähes putkeen ja silti edelleen ilman töitä. Tosin yhden-parin päivän keikalle kyllä kelpaisin. Joten en ole kanssasi ihan täysin samaa mieltä.

    • ishtar2

      Minulla on ammatti.

      Olen ollut pätkittäin muutamassa työssä valmistumisen jälkeen.

      Nyt on takana 2 vuoden työttömyys, jonka aikana OLEN HAKENUT OPISKELEMAAN JA MYÖS TÖIHIN, ONNISTUMATTA.
      Vituttaa, kun sanotaan että kyllä töihin pääsee jos haluaa. Paskat. Ei pääse.

      Minulla on hyvä keskiarvo ja olen panostanut pääsykokeisiin - onnistumatta.

      YT-neuvottelut riehuvat ja nyt on kymmeniätuhansia enemmän työttöminä kuin viime vuonna.


      Ihmiset - TÄMÄ MENO EI VOI JATKUA LOPUTTOMIIN.

      • 78uyhjnjm

        "Ihmiset - TÄMÄ MENO EI VOI JATKUA LOPUTTOMIIN."

        Ei niin eikä jatkukaan. Ensi vuoden alusta tulee Risikon osallistuva sosiaaliturva ja loputkin työttömät joutuvat palkattomiin orjatöihin.

        Ja hups fantsua- sen myötä Suomessa onkin EU:n matalin virallinen työttämyysprosentti.


      • menee hermot kohta
        78uyhjnjm kirjoitti:

        "Ihmiset - TÄMÄ MENO EI VOI JATKUA LOPUTTOMIIN."

        Ei niin eikä jatkukaan. Ensi vuoden alusta tulee Risikon osallistuva sosiaaliturva ja loputkin työttömät joutuvat palkattomiin orjatöihin.

        Ja hups fantsua- sen myötä Suomessa onkin EU:n matalin virallinen työttämyysprosentti.

        Pitäisi olla laitonta siivota työttömyysprosentteja tuolla tavalla! ai että kun itseäni ärsyttää tuo Risikko. Tämäkin "osallistavan sosiaaliturvan" lakialoite on vain hänen omaa arvomaailmaansa ja perustuu hänen omiin ajatuksiinsa. Se ei perustu todellisuuteen eikä hyödytä tätä kansaa. Sosiaaliturva ei ole tarkoitettu osallitavaksi, vaan se on viimeisin turva kun tästä paska maasta lähtee kaikki työt! Että mitä tyhmiä tuonne eduskuntaankin päästetään...


      • Toi Sin Ajat Teli Ja
        menee hermot kohta kirjoitti:

        Pitäisi olla laitonta siivota työttömyysprosentteja tuolla tavalla! ai että kun itseäni ärsyttää tuo Risikko. Tämäkin "osallistavan sosiaaliturvan" lakialoite on vain hänen omaa arvomaailmaansa ja perustuu hänen omiin ajatuksiinsa. Se ei perustu todellisuuteen eikä hyödytä tätä kansaa. Sosiaaliturva ei ole tarkoitettu osallitavaksi, vaan se on viimeisin turva kun tästä paska maasta lähtee kaikki työt! Että mitä tyhmiä tuonne eduskuntaankin päästetään...

        Mitäs vikaa osallistamisessa on? Hyvää se tekee masentuneille, väsyneille, toivottomille ja monille muille. Se pitää hoitaa järkevästi ja toki siinä piilee omat vaaransa, mutta en tuomitse ennakkoon.


      • 65rtdfgyhujihujhn
        Toi Sin Ajat Teli Ja kirjoitti:

        Mitäs vikaa osallistamisessa on? Hyvää se tekee masentuneille, väsyneille, toivottomille ja monille muille. Se pitää hoitaa järkevästi ja toki siinä piilee omat vaaransa, mutta en tuomitse ennakkoon.

        Normaaliälyinen ihminen osaa keksiä itse itselleen mielekästä tekemistä työttömäksi jäätyään. On aivan järjetöntä olettaa ja yleistää kaikkien työttömien olevan "masentuneita, väsyneitä, toivottomia ja (mitä ihmeen?) monia muita." Aikuisten päiväkodit ovat kehitysvammaisia (en tarkoita pahalla heitä kohtaa) varten. Mikäli osallistamisessa on kyse oikeasta työnteosta, on siitä maksettava tes-palkkaa. Muutoin kyseessä on aika äkkiä kiskonnan tapainen työsyrjintä. Palkaton orjatyö myös vääristää kilpailua ja syö tavalliset palkkatyöpaikat markkinoilta. Ja tärkein kysymys: kuinka ihmeessä palkaton työ tai turhanpäiväinen puuhastelu on muka työttömän etu? Samalla tavoin kuin "Arbeit macht frei " takavuosina eräille?

        Osallistuva sosiaaliturva, työkkärin kurssit, kuntouttava työtoiminta, työkokeilut jne, kaikissa näissä on vain yksi todellinen tavoite: laskea virallista työttömyysastetta fantsulle tasolle - samalla moraalilla kuin sodassa ja rakkaudessa - eli kaikki keinot ovat sallittuja (laeista ja kansanvälisistä sopimuksista viis).


    • hammaskivi

      Hyvin ne on ihmiset pärjänneet kivikaudellaki ja siihen suuntaan ollaan menossa..erona vain se,että nyt eletään jo valmiissa maailmassa joten ei mitään hätää vaikka kaikki joutusivatki työttömiksi..Mihin sitä kiire valmiissa maailmassa?

    • sosiaalidemokraatti

      Ei kannata! Työtön on muotia ja sosiaalisen verkoston sekä opposition vakuuttava hahmo.
      En ikinä mene töihin niin kauan kuin joku maksaa siitä!
      Emmä mikkää hölmö oo :)
      Sitäpaitsi teen duunia pimmeesti :)

    • Vapaaherratar1

      Työssäkäyvät yksinkertaisesti ovat kateellisia siitä, että työttömillä on enemmän aikaa ja että työttömät edes jotain saavat rahallisesti tekemättä palkkatöitä tai olematta yrittäjinä. Jos aikuisten oikeakasti ovat niin kateellisia, niin kannattaa yrittäjien ja palkkatöissä olevien ryhtyä vapaaehtoisesti työttömiksi.

    • imen slerbaa kotona

      Kyllähän me työttömät opiskellaankin.. salaa.. Tosin en tiedä onko siitä opiskelusta mitään hyötyä ilman tutkintoa kun sitten kumminkin syyllistetään ammattitaidottomaksi. Pitäisi mennä kouluun kirjoille ja hankkia todistus opiskelusta, mutta sitten on toisten opiskelijoiden tahdin armoilla. Jos ei itse usko pärjäävänsä samassa tahdissa, ei opiskelusta tule mitään.

      Harmi että meillä on nykyään tämä netti josta voi opiskella melkein mitä vain, mutta hyvin vähän on mitään virallista opiskelumateriaalia eivätkä oppilaitokset taida juuri tukea mitään online-opiskelua.

      No, pitäähän opettajienkin saada palkka jostain. Olisihan se kurjaa laittaa opettajat työttömäksi jos kaikki opiskelisivat netin kautta. Eihän niillä opettajilla tekisi sen jälkeen mitään kun yksi opettaja puhuisi jonkun videokameran edessä sen oppimateriaalin mitä hänen tulisi puhua seuraavat 30-40 vuotta oppilaille oppilaitoksissa. Tulisi kummasti säästöjä valtion kassaankin, mutta eihän me nyt noin ilkeätä ja ikävää temppua voida opettajille tehdä.

      • redfrgtyhujio

        Eihän työkkärin kursseilla ole opettajan opetusta kuin nimeksi. Suurin osa ajasta on yleensä "työssäoppimista." Eli ei tarvitse maksaa opettajille opetuksesta ja firmat saavat ilmaista työvoimaa. Samalla saadaan työttömyystilastot näyttämään paremmilta. Se, oppiiko työtön mitään näillä "kursseilla" ei oikeasti kiinnosta ketään.


      • eijärkeä
        redfrgtyhujio kirjoitti:

        Eihän työkkärin kursseilla ole opettajan opetusta kuin nimeksi. Suurin osa ajasta on yleensä "työssäoppimista." Eli ei tarvitse maksaa opettajille opetuksesta ja firmat saavat ilmaista työvoimaa. Samalla saadaan työttömyystilastot näyttämään paremmilta. Se, oppiiko työtön mitään näillä "kursseilla" ei oikeasti kiinnosta ketään.

        On varsin ikävää että näitä työkkärin kursseja edes kutsutaan sanalla "koulutus". Niiden järkevyys ei ole missään muussa kuin kaunistella tilastoja.

        Työssäoppiminen olisi se tärkein tekijä, mutta tästä pitäisi maksaa jotakin ns. vähimmäispalkkaa, että kyse olisi oikeasta työstäkin ei ilmaistyövoimasta. Ilmaistyövoima on suurin ongelma, koska se ei hyödytä työtöntä itseään millään tavalla ja ei näin ollen motivoi saamaan oikeita töitäkään.

        Netin kautta ja itsekseenkin voi opiskella monia asioita, mutta se vaatisi valtavasti omaa motivaatiota ja halukkuutta oppia. Harvalta sellaista löytyy, jos ei ole jokin todella iso syy siihen oppimiseen.


    • CV kuntoon

      Työtön ei saa opiskella. Jos aloittaa päätoimisen opiskelun niin ei voi enää olla työttömyyspäivärahan saaja. Työtön voi opiskella ainoastaan kursseilla jonne ohjataan työkkärin kautta eli käytännössä niillä "työttömyyskursseilla".
      Työttömän täytyy aina kaikissa olosuhteissa näyttää toteen sen, että on työmarkkinoiden käytettävissä. Omavalintainen päätoiminen opiskelu ei täytä tätä ehtoa koska työmarkkinoilla olo vaatii välitöntä opiskelun keskeytystä jos vaikka jokin pätkätyö tarjotaan.
      Päiväraha oikeuden menetys ja karenssi on sellaisia rangaistuksia ettei opiskelua voi edes harkita. Parasta on tyytyä siihen työkkärin järjestämään työllisyyskoulutukseen.

      • Utelia

        Mitä sinä haluat opiskella? Eikö löydy työvoimakoulutuksena?


      • vapaapudotus

        Korkeakoulutettuna olisin mieluummin opiskellut avoimen yliopiston kautta lisää yliopiston opintoja. Tämä ei sopinut työkkärin byrokraatille. Sen sijaan hän määräsi minut jollekin ihmeelliselle työkkärin työttömyyskurssille. Täysin turha kurssi, mutta karenssin uhalla minut sinne pakotettiin. Olisin halunnut kuulla byrokraatilta perusteluja miksi minun pitää käydä tällainen kurssi, mutta hän ei siihen vastannut. Kuinka paljon turhaan veronmaksajien rahoja pistetään työttömyyskursseihin jotka eivät ikinä työllistä mihinkään ja näihin turhiin byrokraattien virkoihin. Ei osaa täti siellä tiskin takana kuin syyllistää. En yhtään ihmettele miksi ihmiset syrjäytyvät. Eihän tässä ole mitään muuta mahdollisuutta.


    • Järkeä aivopesuun?

      Koulutuksesta onkin Suomessa tehty melkoista työllistävää bisnestä koulutuella jopa julkisella yliopisto puolella? Niin ja myös aivan täydellisen tarpeettomasta ja väärin suunnatusta rötöksiä täynnä olevasta koulutuksesta.
      Maistereita on tehtailtu ja titteleitä jaeltu ehkä muutama väitösvihko jostain kopsattu..
      Koulustahan se kaikki alkaa? Myös hyödyttömän tyhjäntoimittajan virka.
      Taitaa unohtua ettei koulutus sinänsä ole yhtäänmikään tuottava toimi vaan se mitä
      sillä oikeasti aikaan saadaan lopputuotteena.
      Joka on varsin kyseenalaista usein nyky Suomessa?
      Moni korkeastikin koulutettu hyvätuloinen eu oikein ansaitsi suurehkoa palkkaansa
      Suomessa jos arvijoitaisiin hänen työnsä hedelmiä.
      Yleensä he pitävät itseään korvaamattoman tärkeinä työntekijöinä joita ei tarvitsisi edes korvata?
      Koska ilman heitäkin tultaisiin ehkäpä paremminkin toimeen.

    • ei auta asiaa

      Opiskelun pitäisi edistää työnhakua. Jos opiskelusta ei ole hyötyä, niin ei silloin ole järkeä opiskella.

      Usein on sekin ongelma, että pelkällä opiskelulla ei töitä saada, vaan täytyy löytyä työkokemusta jo ennestään.

      Opiskelua tärkeämpää olisi siis saada työkokemusta, koska opiskelu itsessään ei auta asiaa.

      • Hurjoittelija Hajane

        Kaikki valittavat, että opiskelussa joutuu nykyään olemaan kuukausisotalla työpaikalla ja että se ei ole hyvä asia. Työpaikalla ei kuulemma voi oppia, jos ei saa palkkaa. Tässä on niin monta mielipidettä kun on miestäkin/naistakin. Itse sain koulun työssäoppimispaikasta hyvän paperin, joka auttoi eteenpäin. Niinpä kallistun itse sille kannalle, että työssäoppiminen on hyvä juttu. Mutta jotkut koulut on menneet liian pitkälle, ei sentään suurinta osaa työpaikalla pitäisi olla. Paitsi oppisopimuksessa.


    • mielummin kotosal

      Ei kannata opiskella, kun ei työtäkään saa opiskelun jälkeen. Ensin olet aliopiskellut, eli ei ole pätevä työhön. Kun opskelet lisää, niin oletkin ylikoulutettu, eli ylikouluettu ja sen takia et saa paikkaa.

    • Ammattieläkeläinen?

      Mitähän järkeä on kuoluttaa 50-60 vuotiaita koska vain harvat heistä työllistyvät koulutuksensa jälkeen, pidemmäksi aikaa ei kukaan, koska eläkeikä ja kaikenlaiset vaivat painavat päälle. Eläkkkeelle jäädään Suomessa keskimäärin 62 vuotiaana.

      Mammat ja paapat tietysti tarvitsevat turinakerhonsa mutta onko esim. keskiasteen koulutus oikea paikka siihen?

      Missä järki?!?

    • rikkat vaan nauraa

      Ei kannata, jos haluat opiskella kunnolla ja syödä. Velkahelvettiin ei monikaan halua.
      TT tukea et kuitenkaan saa ellei sull aole opintolainaa nostettu! Aika omituita.

      Kannustetaan olemaan loppuelämä kusessa.

      Ennemmin sitä on työttömänä ja syö kuin opiskelee ja ei syö. Monelta menee ausnto alta, kun ei pysty opiskelemaan eikä käydämään yhtäaikaa työssä eikä saa tt tukea. sen vuoksi ettei ole velkaa.

      • Pitkäaikaistyötön

        Mikä siinä on että töissä käyvien pitää mollata työttömiä? Sehän oikeastaan on heidän syytään kun ovat vieneet työpaikan toisten nenän edestä ja sitten pitää vielä jatkuvasti vittuilla työttömille. Vai eikö se töissä käyminen olekkaan niin hienoa että pitää sitten olla kateellinen työttömille?


    • hihan nukka

      Itselläni on jo 3 eri koulutusta ja työtön olen. Haluaisin töitä, mutta ei ole hajuakaan mistä minä omanalantöitä löytäisin tai edes niitä mitä pystyisin kunnolla tekemään. Olen yrittänyt etsiä netistä ja mollin sivuilta, mutta siellä etsitään yleensä kokkia, sairaanhoitajia, yrittäjiä, opettajia, rakennusinsinöörejä jne joihin minulla ei ole koulutusta. Asun vielä sellaisessa paikassa missä ei ole paljoa töitä tarjolla ja nykyään kun pitää olla se CV kaikessa paikassa niin ei voi vain kysyä sitä työtä siihen päälle kokemattomuus nii on se kiva olla työtön. Sitten kun ei ole suhteita päästä töihin mihinkään...

    • HaaHaaHaaHaaHaa

      Jos ei välitä tittelistä. Ansioluettelon voi hankkia vaikka netissä opiskelemalla. Joka pursuaa kaikentasoista opetusta

    • Niin...

      Ihminen ei ole työtön jos hän opiskelee. Minä otin omat pelitkin pois koneesta vaikka niillä en paljon pelannutkaan.

    • junailun tulos

      Työttömän opiskelu on nykyään synonyymi ilmaistyölle. Eli kaikissa koulutuksissa on aina vähintään se pakollinen 6kk ilmaistyö. Työttömän ainut funktio tässä maassa on olla se välttämätön paha eli ilmaistyöntekijä, yritystuki, joita ilman yli 90% maan yrityksistä kaatuisi.

      • Eiks juu.

        Kaikilla opiskelijoilla on nykyään työssäoppimista eli sitä mitä nimität ilmaistyöksi.
        Ei ole kuule muillekaan annettu helpotusta, vaikka menet suoraan peruskoulusta tai lukiosta opiskelemaan.

        Tosin joskus voit saada työkokemuksen perusteella opintosuorituksen eli silloin ei tarvitse välttämättä kaikkia työssäoppimisjaksoja tehdä, kun olet jo ne tehnyt. Mutta eikös se ole ihan oikeudenmukaista.


      • ainainenopiskelu
        Eiks juu. kirjoitti:

        Kaikilla opiskelijoilla on nykyään työssäoppimista eli sitä mitä nimität ilmaistyöksi.
        Ei ole kuule muillekaan annettu helpotusta, vaikka menet suoraan peruskoulusta tai lukiosta opiskelemaan.

        Tosin joskus voit saada työkokemuksen perusteella opintosuorituksen eli silloin ei tarvitse välttämättä kaikkia työssäoppimisjaksoja tehdä, kun olet jo ne tehnyt. Mutta eikös se ole ihan oikeudenmukaista.

        Niin ammattikorkeakoulun tai yliopiston opiskelu lyhyellä työharjoittelujaksolla johtaa tutkintoon - siinä on vissi ero jonku F.E.C -koulutuksen kanssa. Ja nämä jotka ovat jollain F.E.C. -kurssilla TE-keskuksen kautta näin esimerkiksi, saavat heille räätälöimätöntä "koulutusta" noin parista viikosta max. kuukauteen, jossa ei ehdi oppia mitään, ja sitten (homman tarkoitus:) tekevät ilmaiseksi duunia 6kk, ilman että siitä valmistuu miksikään (tutkinto) tai työllistyy (epätodennäköistä koska ei sido työnantajaa). Monet näistä ilmaistöihin pistetyistä sitä paitsi ovat jo opiskelleet itselleen tutkinnon, olemalla opiskelijoina jo koko nuoruutensa. Eikö olisi aika unohtaa nämä väliportaat töihin ja ottaa koulutettua porukkaa oikeasti töihin? Suomessa on 4kk koeaika yrittäjän hyväksi - ja Suomessa on edelleen yrittäjän vastuu myös perehdyttää (palkalla oleva) uusi työntekijä töihinsä, joka lyhyen perehdytyksen jälkeen tuottaa sitten työllään moninkertaisesti voittoa työnantajalle. Jos ei tuota, niin yrittäjää suojaa työntekijän 4kk koeaika.


      • Risukkolle piiskaa
        ainainenopiskelu kirjoitti:

        Niin ammattikorkeakoulun tai yliopiston opiskelu lyhyellä työharjoittelujaksolla johtaa tutkintoon - siinä on vissi ero jonku F.E.C -koulutuksen kanssa. Ja nämä jotka ovat jollain F.E.C. -kurssilla TE-keskuksen kautta näin esimerkiksi, saavat heille räätälöimätöntä "koulutusta" noin parista viikosta max. kuukauteen, jossa ei ehdi oppia mitään, ja sitten (homman tarkoitus:) tekevät ilmaiseksi duunia 6kk, ilman että siitä valmistuu miksikään (tutkinto) tai työllistyy (epätodennäköistä koska ei sido työnantajaa). Monet näistä ilmaistöihin pistetyistä sitä paitsi ovat jo opiskelleet itselleen tutkinnon, olemalla opiskelijoina jo koko nuoruutensa. Eikö olisi aika unohtaa nämä väliportaat töihin ja ottaa koulutettua porukkaa oikeasti töihin? Suomessa on 4kk koeaika yrittäjän hyväksi - ja Suomessa on edelleen yrittäjän vastuu myös perehdyttää (palkalla oleva) uusi työntekijä töihinsä, joka lyhyen perehdytyksen jälkeen tuottaa sitten työllään moninkertaisesti voittoa työnantajalle. Jos ei tuota, niin yrittäjää suojaa työntekijän 4kk koeaika.

        Palkaton työharjoittelu pitäisi poistaa koko yhteiskunnasta kaikilla tasoilla. On yhtä lailla sikamaista teettää työtä palkatta tutkinto-opiskelijoilla. Jostain kumman syystä työttömien orjatyötä puolustavat vetoavat aina tähän, vaikka orjatyö on orjatyötä eikä sitä oikeuta mikään.


    • onnea matkaan

      Itse en lähtenyt työttömänä opiskelemaan, koska se olisi merkinnyt merkittävää tulojen tippumista useammaksi vuodeksi opintolainoineen.

      Löysin vaihtoehtoisen koulutusmallin, joista tulojakin saan huomattavasti paremmin. Tämä ei kylläkään toimi sellaisilla aloilla, jotka ovat korkeamman koulutuksen vaativia tai sellaisia, joilla kilpailua ja tekijöitä on jo liikaa.

    • Maksa takas kaikki

      Kuka uskaltaa edes opiskella työkkärin rahalla, koska jos joudut syystä tai toisesta lopettamaan sen koulutuksen kesken, niin joudut maksamaan kaiken takaisin eli jopa kymmeniä tuhansia euroja!?

      • Porskuttaja

        Sellaiset ihmiset joilla ei ole syitä tai toisia. : }


    • Ikä vei ne

      Naisille ei ole löytynyt koulutusohjelmaa joka palkitsisi. Toki sitten kun aletaan aisaa enemmän pohtimaan, niin en ole enää nuori ja elämänkokemus kaikkea muuta kuin odotettua. Toisaalta katsoisin kärsineeni ulkopuolisten törttöilyiden kautta niin paljon, ettei vaativampaa kannata lähteä enää edes tekemään. TJietenkin jos löytyy. En ole enää 21. Ikä ajoi oparhaimman ohi.

      • Ikä vei ne

        Aina voi myydä sen mitä muut ovat tehneet ja itse perinyt ja sen jälkeen tehdä jotain omaa.


    • Olen roskaa

      Näitä kommentteja työttömien syyllisyydestä omaan tilanteeseensa lukiessa on varmaan tänään taas yksi työtön vähemmän - tosin hän on siirtynyt sairaseläkkeelle kun mielenterveys on viimein pettänyt syyllisyyden taakan alla...

      Tänään se on joku muu, huomenna ehkä minä.

      • Olen numero

        En ole tätä kestänyt enää vuosiin ilman pillereitä. Onneksi täällä saa helpolla reseptin mieltä kohottaviin pillereihin. Kun olin vielä työelämässä mukana olin yksi oman alani parhaita osaajia sitten minua ei tarvittu enää kaikista ponnisteluista huolimatta.

        Syyllisyyden taakka on suuri varsinkin jos satut olemaan työtön. Ei tunnollinen ihminen sellaista syyllisyyttä kestä en minä ainakaan näin se vain on.

        Luulin jo pääseväni eroon psyykenlääkkeistä nyt on kyllä alkanut tuntua siltä, että on pakko käydä uusimassa reseptit. Ei se normaalia ole, että vähän päälle kolmekymppinen viimeisen päälle tunnollinen ihminen on jo tässä vaiheessa niin loppu, että ei pärjää kun pillereillä. Välillä tuntuu, että ei nekään enää riitä.

        Tosiaan ehkä täällä on pian taas yksi työtön vähemmän mielenterveyden, ehkä muunkin terveyden lopullisesti pettäessä ja sairaseläkkeelle siirtyessä.

        En taida olla edes työtön olen numero ja numeroita on liikaa työttömät sarakkeessa tilastot siivoutuvat itsestään.


    • köyhä

      Millähän vitun rahalla sitä opiskelisi, kun ei työkkäristäkään anneta edes minkäänlaista matka-avustusta?

    • Aku Koskimies

      Olvia makkaraa. Opiskelen kemiaa. Töihin muutaman vuoden päästä! =.)

    • Disneyland3

      Vielä viimevuonna piereskelin Herra Peittoon, mutta tänä keväänä väittelin tiskaajaksi. =.) mahtaa teitä työttömiä vituttaa ps: minulla on neljä jalkaa

    • meitsi vaan

      Tämä aihe näköjään puhuttaa...

    • Arsi "NMeade" Harju

      Pelaan commandona, teen töitä kuitenkin hupparissa. =.)
      En ole töissä.

    • pasimysiin

      Varmaan ainoa varma ala missä opiskleun jälkeen on niitä töitäkin on sosiaaliala ja siihen minä en sovellu. Vaimo on sosiaalialalla ja töitä piisaa.

      Nyt olen kyllä töissä itsekkin mutta puolivuotta hain niin aktiivisesti töitä ja yritin päästä työvoimakoulutuksiin mutta ei niihin niin vaan hakemalla päästä.

    • mika ala ja missa?

      monilta aloilta vahennetaan vakea. eli mitka alat tyollistaa tana paivana?

      ja miksi ei tuoda uusia aloja aikuiskoulutus keskuksiin? tai suoraan tyopaikat voisi kouluttaa.

      eli systeemeja paremmaksi mieluummin. kouluista usein jaa suoraan tyottomaksi.

      en tieda miten yla-aste toimintaa voisi parantaa. jotta lapsilla olisi toivoa tulevasta. tai lahinna kun tietavat jo 14 vuotiaana, etta toiden saanti ehka toivotonta tulevaisuudessa.

    • lätty

      Siis ihmettelen tälläistä kymmenystä???

      Olet työtön perheen äiti tai iskä.Työmatkat on kuljettava autolla jos/ kun niitä töitä olisi.

      Sinulla on 3-4 lasta Esim: 1 ala-asteella 1 yläasteella ja 2 lukiossa.
      Kun sitten vielä itsellekin pitäisi olla jostain ylimääräistä rahaa opiskeluun kaikkien pakollisten menojen jälkeen, MISTÄHÄN se löytyisi????
      Lukiossa olevien, kirjat ja matkakulut maksaa vanhemmat.
      Kuin myöskin ylä/ ala-aste ikäistenkin Jos /Kun korvattava matkaosuus ei ylity.

      Äläkä vain ala kertomaan, että SOSSUSTA.
      Sieltä ei saa kuin ruokaan ja ei aina siihenkään.
      Kun auto on vanha ja tarvitsisi korjausta, siihen sitten loppuukin kaikki.
      Sossusta kun kysyy autoon korjaus apua, vastaus on ME emme anna autoon rahaa. ( paitsi maahanmuuttajien)

      Yksinäiset( vanhatpiiat ja peräkamarin poijat) tai lapsettomat pariskunnat ovat sitten luku erikseen.

      Kun työttömyys on jatkunut tarpeeksi kauan, sinnittelet vain jotta muksut saavat hyvän koulutuksen ja ammatin.
      Se 9 ekun/vrk ylläpitokorvausraha, ei kyllä apua tuolläiseen arjenpyöritys rumpaan, vaikka sitä rahaa vennyttäisi kuinka.

    • HD3000

      Mutta miksi lapsia on tehtävä, jos ei ole varaa tai aikaa kasvattaa niitä?

    • minäkyllätiedän

      Kuka tahansa jolla on lapsiakin voi joutua työttömäksi milloin vain. Ei nykyään enään olekkaan olemassa niitä vakituisia töitä sanan varsinaisessa merkityksessä.


      Joku jolla on varaa tekee nyt lapsia ja sitten voi vaikka 5 vuoden päästä ollakkin varaton koska ei ole enään töitä. Ei kukaan näe tulevaisuuteen että pysyylö se työpaikka.

      elämässä voi käydä mitä vain ja milloin vain.

    • ghj

      Yksi tuttuni on ollut työttömänä jo noin vuoden verran valmistumisensa jälkeen. Hänelle kelpaavat vain työt, jossa palkka on vähintään 3000 €/kk. Olisi saanut yhden työpaikan, mutta sössi itse, kun sanoi, että ei voi olla töissä työnantajan haluamaa määräaikaa. Tutulla on ennen opiskeluja kokemusta varastohommista ja varmaan saisi niitä, jos voisi alentua tällaisia tekemään. Itse olen amk:n käynyt, mutta koulusta vastaavaa työtä en ole löytänyt. Olen tehnyt siis ns. duunarihommia pienellä palkalla omalla alallani ja olen tosi tyytyväinen, että koko ajan olen saanut olla töissä. Vähän meinaa pistää vihaksi tullaiset nirsoilijat kuin tuttuni on.....

    • 3000 euroa

      ihmettelen myos tuollaista nirsoilijaa. 3000 euroa / kk:ssa on hyva palkka tana paivana. ite kylla ottaisin tyon.

      • don't feed the troll

        Taitaa olla trolli tämä joka kelpaa että kaverille kelpaa vain 3000€/kk.. siksi kuulostaa niin uskomattomalta. Kun me useimmat työttömät toivotaan että sais edes sen 1500-1700€/kk bruttona.

        Kyllähän meillekin AMK:issa lupailtiin keskipalkkana 2500€/kk. Mielikuva ja haaveet tuosta ovat musertuneet jo ajat sitten. Kunhan nyt sais edes sen noin kympin tunti.

        3000€ / kk on yhtä trolli kuin "Sossu-Tatu"..


      • 3000 euroa
        don't feed the troll kirjoitti:

        Taitaa olla trolli tämä joka kelpaa että kaverille kelpaa vain 3000€/kk.. siksi kuulostaa niin uskomattomalta. Kun me useimmat työttömät toivotaan että sais edes sen 1500-1700€/kk bruttona.

        Kyllähän meillekin AMK:issa lupailtiin keskipalkkana 2500€/kk. Mielikuva ja haaveet tuosta ovat musertuneet jo ajat sitten. Kunhan nyt sais edes sen noin kympin tunti.

        3000€ / kk on yhtä trolli kuin "Sossu-Tatu"..

        ellei ole korkeemman asteen tyopaikasta kyse. tai insinoorista tai it-alasta.


    • Ei koulu töitä anna

      Heh. Viimeammattikoululla hirveästi hehkuteltiin kuinka paljon töitä on tarjolla ja nyt on töitä tarjolla. Kun valmistuin niin uutisoitiin kuinka työntekijöitä vähennetään eikä töitä ole tarjolla. Kuulin myös yhdestä aikuisopiskelupaikasta, jossa kehuttiin kuinka kaikki oppilaat oli päässeet koulut läpi, mutta sitten n. 20 oppilaasa olikohan se 4 pääsi sen läpi. Vaatimukset kuulostivat olevan aivan hirveää tasoa ja opetus aivan toiselaista... Että ei kiitos enää opiskeluille.

    • Työtön toimittaja

      En jaksanut lukea koko ketjua mutta vastaan omalta osaltani: Opiskelisin mielelläni vaikka uuden korkeakoulututkinnon, mutta kun ansiosidonnaisella ei saa opiskella toista tutkintoa! Tällä hetkellä tilannehan on se, että jos opiskelet työttömänä esim. avoimessa yliopistossa, kursseja saa suorittaa vain viiden opintopisteen edestä per kuukausi, jotta opiskelua ei katsottaisi päätoimiseksi. Päätoiminen opiskelu ansiosidonnaisella on pääsääntöisesti kielletty. Eli itse suoritan avoimessa kurssin silloin ja toisen tällöin. Ovat oman alani kursseja, ja toivon niiden edistävän työllistymistäni. Saan ansiosidonnaista paritonnia kuussa (brutto), joten en todellakaan vaihda sitä mihinkään muutaman sadan euron opintotukeen. Tällöinhän saisin opiskella niin paljon kuin haluan mutta en tulisi taloudellisesti toimeen. Töitä haen koko ajan, mutta aika vaikea päästä edes haastatteluihin, kun samaa paikkaa hakee yleensä sata muutakin ihmistä.

      • Tähänkö on tultu

        En minäkään jaksanut lukea koko ketjua, mutta aloittaja tuskin on tarkoittanut sinua. Sinähän olet varsinainen malliesimerkki. Pidät yllä ja kehität omaa ammattitaitoasi opiskelemalla.
        Työelämä on mennyt melkoiseksi varustelukierteeksi, jos kaikkien pitää työtä saadakseen suorittaa kaksi yliopistotutkintoa.


    • joopatijoo62

      Pitäs keksiä kiertosysteemi: työttömät töihin ja vastaavasti työlliset kortistoon, niin tietäsivät mitä helvettiä tää työttömänä oleminen on. Mihinkään ei ole rahaa ja etkä voi suunnitellla elämääs eteenpäin; ei mitään.... laitat satoja hakemuksia. Joo niitä on niin paljon aivan varmaan kertynyt, saatana. Kai pitäs tappaa ittensä, että pääsis kärsimästä, ei tää mitään ihmisarvoista elämää ole...............

      • JaariS

        JOO !Nyt samanlainen metsurisysteemi,kuin on Italian joissain maakunnissa.
        Saavat EEUUN tukea tuolle hommalle jossa toimettomat MUKA hoitavat
        pusikoita ja puita.
        Ja puitahan Suomessa piisaa joten joka toimettomalle oma leimikko hoidettavaksi
        normi palkalla.


      • JaariS

        Jos tuo 62 nimmarissa tarkoittaa aikaa,olen samalta vuodelta,lopeta tuo itsetuho.
        Ei olla vanhoja.
        Parhaat asiat on melkein ilmaisia
        Patikka&kalailu


    • -Ao-

      Opiskelisin, mutta ei tullut tänäkään vuonna kutsua valintakokeisiin.

      • Alanvalinta

        Sosiaali- ja terveysalalle ja kulttuurialalle eivät kaikki pääse valintakokeisiin.
        Miltei kaikilla muilla aloilla kaikki pääsevät valintakokeisiin.


      • -Ao-
        Alanvalinta kirjoitti:

        Sosiaali- ja terveysalalle ja kulttuurialalle eivät kaikki pääse valintakokeisiin.
        Miltei kaikilla muilla aloilla kaikki pääsevät valintakokeisiin.

        Juurikin sosiaalia- ja tereveysalalle hain. Kerran kusin ammattikoulun ja nyt on melkein mahdotonta vaihtaa alaa sen takia.

        Ei pakolla sitte.


    • eryteryt5ut

      Olisin valmis vaikka maksamaan jos joku ottaisi minut jollekin työpaikalle ja neuvoisi jotain ja saisin tehdä jotain. Ei mua huolita edes tuollaisella diilillä mihinkään. Opiskelemaan hain jo, mutta kesä on tyhjää täynnä.

    • opiskelun järjettömy

      Aivan!
      Kaikkien kannattaa alkaa opiskelemaan opintojen jälkeen vaikka historiaa, koska se on tärkeää työtä!
      Maailma ei enää pärjää jos ei historiaa opiskella ja siihen valmistuta joten työtä riittää sillä alalla valtavasti! Mietitään ja tutkitaan jokainen kiven historiallinen merkitys ja tehdään niistä kirja ja dvd niin työttömyys loppuu...

    • lallaala

      Heissan, arvostan työssä käyviä. ymmärsin johtajan kirjoituksen hyvin.. työttömyydestä on tullut ihmisille lifestyle, ihan totta. alv tuotteet ovat myös olut ja muut alkoholi juomat, työttömille oma passi joka näytetään kassalla onko työtön vai ei. jos on työtön niin ei saa myydä alkoholi juomia, vain limonadia ja mehuja että jaksaa etsiä työtä.

      • logiikkamaisteri

        Hohhoijaa. Joku yksityisyydensuoja sentään. Mitä se kassatytölle kuuluu onko työtön vai ei. Samalla logiikalla pitäisi myös pistää alkoholikielto työssäkäyvälle että jaksaa tehdä töitä eikä olla krapulasaikulla.


    • sdf

      Niin miks tuolla edeskunnassa on niin paljon jengii !! Mitä vittua ne tekee siellä !?? Mun mielestä niitä on liikaa ... 50 50 tai jopa vahemmän ... ukkoja tai akkoja ihan vitun sama ! Ja niil on liian kovat liksat !!! leikataan niiden pallkkoja ...yli palkattuja osaamattomia hoitamaan kansan asioita !! oma palkka edut tärkeitä niille !! jos köyhät ei äänestä siel istuu tulevaisuudessakin vain rikkaita ....ja ei ne kansan asiaa aja !!! ovat vain tekevinään jotain .... paskat ne mistään työttömistä tai matala palkkasista välittää paskan vertaa,,,, 500e kuussa on aika vitun vähän massii !!!!!!! eläkää sillä vitun paskat !!!

      • fdsa

        Helppo aina sanooja et menkää töihin ... ??? jos ei saa duunia !! ja työttömyys vain pitkittyy.... Hesas voi saada jotain .. kyl tääl landella on aika hiljasta .... ???


    • Kortistoon

      Tutkintotodistus käteen ja sitten kortistoon, niin se menee.

    • kiva olla köyhä

      mitä vittua sitä opiskelemaan kun ei ole suhteita joilla pääsisi sitten töihin olen pieneltä paikkakunnalata jotkut kunnan herrojen pennut ne hommat saa ja ovat sitten niin ollakseen ja herran pentujen äidit kehuu meidänkin tyttö se pääsi töihin,,voi jee ei suomessa köyhä saa töitä kunnon töitä,,,herrojen pennut ne saa parhaat jobit,ja taas sama meno sitten seuraavalla sukupolvella,,,,näin se vaan menee,,,köyhä on aina köyhä

      • Vetää hiljaiseksi

        Jos kunnanherroilla on niin isot perheet, että vievät ja tekevät kunnassa kaikki työt, niin se tuntuu hirveän surulliselta.


    • Elämän on laiffii

      Miksi pitäisi aktivoitua? Maahanmuuttajat, pakolaiset, ulkomaalaiset kuten virolaiset, venäläiset jne saavat kaikki tuet meillä.

      Ketä se motivoi. Jos työtä tarjotaan se on alipalkalla, patkää, osa-aikaa jne.
      Ja nekin työt saa alepalkalla ulomaalainen, jopa ilman koulutusta.

      Yrittäjät käyttävät hyväksi ja oppisopimuksilla palkka pieni ja työ on orjan työtä.

      On se vaan kumma miten koko ajan löytyy työtä herroille, isoja virkoja, usein alikoulutuksella ja upeilla eduilla. Hyvä veli-tukee toista. Insinöörikoulutuksella pääsee jopa Finnarin johtajaksi ja palkka yli 50000€/kk.

      Rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät.

      Annetaan herrojen ja isotuloisten tehdä työt ja he maksavat sitten meille omista isoista tuloistaan verojen kautta rahaa, jotta me voimme viettää mukavaa vapaata ja nauttia elämästä.

    • huba631

      Suomessa on suuri TYÖNANTAJAPULA...ja tällä tavoin pidetään 1000 000 ihmistä työöttömänä..300 000 tuhtta on vain keinottelulla saatu tilastoharha.

      työttömyys on suomessa toimivien veroparatiisi yhtiöiden aikaan saama:
      google, sol, lindorf, mehiläinen jne...

    • Stupid

      Sinun pitää kokeilla pyrkimistä tiedeyliopistoon ja sitten esittää lisää lapsellisia tyhmiä kysymyksiä.

    • jusssrtter

      opiskelu maksaa!!!! tuet on niin pieniä että pakko ottaa lainaa ja velkaantua eli ei kiitos.

    • Tahdon ihanaa elämää

      Opiskelu maksaa itse itsensä. Eikä velkaannu, kun tekee opiskelun ohella kakkatöitä.

    • adhd3000

      Miksei työttömät vain mene töihin? Tällainen aivopieru turahti ilmoille kunnan vuokraläävässä omia tuhnuja nuuhkiessa.

      • aspergen4934

        Eikö olis kiinnostavampaa tutkia miks toisista tulee pitkäaikaistyöttömiä ja toisista ei.


    • Että silleen...

      Miten työttömän pitäisi aktivoitua "oikein" ?!

      Itse jäin juuri työttömäksi tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Kun on käynyt rippikoulun, peruskoulun, lukion ja korkeakoulun, haluaa tehdä välillä muutakin kuin opiskella ja kuluttaa penkkiä. Vuosikausia opiskelemalla kun EI ELÄ.

      Sitä paitsi, se ei ole työnhakijan vika, jos töitä ei löydy aktiivisesta hakemisesta huolimatta. Sitä paitsi, mitä tässä nyt on 2-3 kuukauden aikana tullut huomattua, työn saaminen ei useinkaan riipu omasta haluttomuudesta, vaan työnantajien nirsoilusta.

      Eniten huvittaa nämä kaikenlaiset rekrytoijat ja HR-ihmiset, jotka haku- ja haastattelutilanteessa tuovat lähinnä esiin oman mielipiteensä, eli "et kuitenkaan korkeasti koulutettuna viihtyisi tässä työssä, joten ei me voida sinua valita". Olen kuitenkin aikuinen ihminen, joka osaa itse arvioida, mihin työpaikkaan haen vapaaehtoisesti ja mihin en. Mutta, kun Suomessa työmarkkinat nyt ovat olleet jo aikoja sitten perseestä, ei kannata liikoja siltä saralta odottaa.

      Suomalainen "hyvinvointiyhteiskunnan" dilemma:

      - ihmisen pitää käydä kouluja, jotta saa työtä

      - kun käy kouluja, ei saa töitä, kun on korkeasti koulutettu

    • Pakertaja2014

      Tähän sanon kokemuksesta: Turha ruikuttaa, töitä löytyy. Itse olin tarkoituksella kaksi vuotta pois työelämästä. Latailin akkuja. Sitten päätin hankkia työpaikan. Onnistui hyvin nopeasti. Tosin olen töissä joka on ns. vaativa. Paskahousut ei tällä alalla pärjää. Onnea kesään ja lopettakaa loisiminen.

      • vätys

        hyvähä seo et joku käy meidän loistenki edestä töissä ja maksaa meidän kaljat mätöt


    • iiiixxz

      Teemme tutkimusta tähän aiheeseen liittyen, ja olisi tosi kiva kuulla työnhaun haasteista sekä samalla kartuttaa niitä ainesosia, joista sisäinen palo tehdä töitä syttyy. Tutkimus löytyy ao. osoitteesta, ja vie aikaa noin 5-10 min.

      https://www.webropolsurveys.com/S/B885D98D10547D1C.par

      Kiitos osallistumisestasi!

    • venkulan poika

      hullu seo joka tämmösenä aikana töitä tekee..ei mitää järg..jää mitää kätee..kaikki veroihi

    • äölk90

      Kyl se duuni vain mukavasti tuota päivää jaksottaa... ja ehtii vielä treenata hölkkää päiväm jälkeen.... TYÖN ILOA ! ! !

    • työuraa ?

      On kolme ammattitutkintoa, kaikista vuosia työkokemusta ja seitsemältä lisäkurssilta on jatkokoulutusta.
      Opiskelen toki lisää, jos se työllistää yli 50 vuotiaan!

    • wqeqed

      Ai miksi? No koska omistan jo kaksi ammatillista tutkintoa (amk, ja kaksoistutkinto) ja näiden johdosta tonneittain lainaa. Lisäksi on jo työkokemustakin sen verran, että en näe mitään pointtia opiskella vielä vähän lisää, kun olen jo nyt ylikoulutettu. Työkkäristä kyllä tiedustelin, olisiko mahdollista opiskella menettämättä työttömyysetuutta. Täti teki aika selväksi, että minun tapauksessa ei ole. Pitää olla raskaat perustelut, miksi haluan tässä vaiheessa vaihtaa alaa (eli käytännössä vaaditaan lääkärinlausunto, että en ole kykeneväinen omalle alalle). Täti sanoi, että meidän paikkakunnalla eivät myönnä tukea omaehtoiseen opiskeluun mielellään, mutta muilla paikkakunnilla kuulemma saattavat myöntää helpommin, heh! Sen sijaan ehdotti, että menisin tekemään työharjoittelua tällä 9 euron päiväpalkalla, jos kerta kaipaan päiviini sisältöä =)

      Eli siis jos haluisin opiskella aikuiskoulutuksessa itselleni esim. lähihoitajan paperit, pitisi siirtyä takaisin opintotuelle ja lainalle. Se tarkottaisi muuttoa pois nykyisestä asunnosta, sillä opsikelijana minulla ei olisi varaa asua tässä (työttömänä on). Joutuisin taas muuttamaan takaisin todennäköisesti soluasuntoon ja se ei enää näin 30-vuotiaana houkuttele.

      • Hoitaja pieni

        Hajeppas lähihoitajaksi kouluttautumaan työvoimakoulutukseen. Näyttäis olevan 35 koulutusta haussa.

        Mihin sinä muuten olet ylikoulutettu?


      • Tittatittatit
        Hoitaja pieni kirjoitti:

        Hajeppas lähihoitajaksi kouluttautumaan työvoimakoulutukseen. Näyttäis olevan 35 koulutusta haussa.

        Mihin sinä muuten olet ylikoulutettu?

        Eipä sinne ihan niin vain haeta, on oltava jo "tuntumaa alalta" eli alan työkokemusta tai aiempia opintoja, jotta pääsee kouluttautumaan työvoimakoulutukseen. Ei tehdä tätä hei liian helpoksi kuitenkaan...


      • Hoitaja pieni
        Tittatittatit kirjoitti:

        Eipä sinne ihan niin vain haeta, on oltava jo "tuntumaa alalta" eli alan työkokemusta tai aiempia opintoja, jotta pääsee kouluttautumaan työvoimakoulutukseen. Ei tehdä tätä hei liian helpoksi kuitenkaan...

        Selasin läpi 15 ensimmäistä. Yhdessä niistä sanottiin, että tulisi olla alalta harjoittelua tai työkokeilua. Et taida olla ihan vakavissasi hakemassa alalle.

        Ärsyttää henkilöt, jotka ei ota selvää asioista tai ei oikeasti ole menossakaan alalle. Kunhan valittavat ja keksivät esteitä, miksei voi sitä ja miksei voi tätä.


      • sadfghjklk4
        Hoitaja pieni kirjoitti:

        Hajeppas lähihoitajaksi kouluttautumaan työvoimakoulutukseen. Näyttäis olevan 35 koulutusta haussa.

        Mihin sinä muuten olet ylikoulutettu?

        Joskus nuorempana hain lähihoitajaksi enkä päässyt. En vissiin sovellu alalle, joten ei kantsi sitä ainakaan ehdottaa. :D


    • 1+18

      Ymmärrän, mitä aloittaja hakee kysymyksellään takaa. Täytyy kuitenkin tehdä vähän eroa työttömien välille, jotta asioita olisi helpompi ymmärtää;
      On pitkäaikaistyöttömiä/ sairaseläkeläisiä, joilla on elämässään muitakin esteitä ja haasteita, joten opiskelukaan ei tule yleensä kyseeseen.

      Sitten on koulutettuja, pitkäänkin työelämässä olleita yli 24-vuotiaita lähinnä talouskriisin vaikutuksesta kärsineitä (yt-neuvottelut, lomautus, irtisanominen, työmäärän kasvu burn out...). Jos ihminen on ehtinyt luoda uraa, kouluttautua korkeasti, toimia omalla alallaan pitkään sekä tottunut tiettyyn tulotasoon, niin eihän ketään houkuttelee opiskella tuosta noin vaan uutta alaa tai mennä ns.paskaduuniin. Myös opintotukia ja opetusresursseja vähennetään/rajoitetaan, joten toisen korkeakoulutason ammatin opiskelu ei vain ole mahdollista.

      Kolmantena on sitten tämä eniten puhuttanut nuorten työttömien ryhmä, joilla ei taustallaan ole välttämättä edes peruskoulua enempää opintoja. Luonnollisesti nuorten kohdalla ajattelee, että miksei ne vaan hae opiskelemaan jonnekin, eihän mitään voi tietää ja osata liikaa, aina voi kehittää itseään ja kouluttautua, osaavat ihmiset saavat töitäkin... Mutta ei se kyllä niinkään mene. Vaikka koulutus Suomessa onkin ilmaista, opintopaikkoja ei juuri siitä syystä ole kaikille halukkaille. Erityisesti korkeakouluihin hakijoita voi olla jopa 20 per vapaa paikka. Eikä auta, että kaikki hakevat johonkin ammattiopistoon "täydentämään osaamistaan", koska ala ei kuitenkaan työllistä sen enempää. Eikä siitäkään pääse mihinkään, että kaikkia nyt ei vaan kiinnosta kaikki alat. Miksi kouluttautua ja tuhala lisää valtion resursseja, jos ammatti ei kuitenkaan tunnu omalta?

      Nuoret työttömät ovat myös melkein yhtä nirsoja kuin yli 24-vuotiaat työnkuvan suhteen. Toisen asteen koulutuksesta valmistuneet eivät kokemattomuudestaan ja iästään huolimatta huoli perusduunia (siivous, kaupankassa, pikaruokarafla, varastohommat...), koska kaiken pitäisi olla glamorous, somestatuksen kestävää, siistiä sisätyötä. Ja kuka siitä voi nuoria syyttää. Nämä paskaduunitkin ovat kiven alla ja niistä taistelu työnantajien alaikäisten siskonpojankaverien kanssa ei houkuttele. Vaikeimmat työllistettävät nuoret ovat myös usein taistelleet peruskoulun/ lukion/ amiksen vaivalla läpi ja heillä voi olla iso kirjo erilaisia ongelmia taustallaan (perheongelmat, päihteet, mielenterveys..), joten uudelleen opiskelemaan lähtö ei houkuttele yhtään.

      Asiat eivät ole niin yksinkertaisia, kuin mitä yleisesti tässä yhteiskunnassa ajatellaan. Suomalaiset ovat hyvin tuomitsevaa kansaa ja liputetaan hyvinvointiyhteiskunnan ja yksilön vastuun puolesta, mutta samalla hyväksikäytetään sokeasti ja kaksinaamaisesti valtion tarjoamia etuuksia.

      • Millä rahalla?

        Ihan vaan tiedoksi että meitä nuoria työttömiä korkeakoulutettuja ja akateemisia on myös paljon. En tiedä mistä revit faktaksi että kaikki olemme kouluttamattomia.

        Ja siitä lisäopiskelusta tosiaan katso alempaa. Millä rahalla?

        Omalla kohdallani täydentävä lisäkoulutus voisi olla pelastukseni sillä joka ikisessä haastattelussa tässä vaiheessa puuttumaan jää vain se harmillinen moniosaaminen kun minulta puuttuu jotain osaamista joltain aloilta. Valitettavasti tätä täydennysopiskelun ajatusta ei tue mikään muu taho. Lainan otto ainoa vaihtoehto ja tässä tilanteessa ei tunnu ihan ensimmäiseltä vaihtoehdolta!


      • rahatonnnnn
        Millä rahalla? kirjoitti:

        Ihan vaan tiedoksi että meitä nuoria työttömiä korkeakoulutettuja ja akateemisia on myös paljon. En tiedä mistä revit faktaksi että kaikki olemme kouluttamattomia.

        Ja siitä lisäopiskelusta tosiaan katso alempaa. Millä rahalla?

        Omalla kohdallani täydentävä lisäkoulutus voisi olla pelastukseni sillä joka ikisessä haastattelussa tässä vaiheessa puuttumaan jää vain se harmillinen moniosaaminen kun minulta puuttuu jotain osaamista joltain aloilta. Valitettavasti tätä täydennysopiskelun ajatusta ei tue mikään muu taho. Lainan otto ainoa vaihtoehto ja tässä tilanteessa ei tunnu ihan ensimmäiseltä vaihtoehdolta!

        Asun siis yksin joten ei ole ketään joka rahallisesti tässä minuakaan avittelisi.


    • fgkljfgdjhdf

      Paljonko pitäisi opiskella, riittääkö viisi tutkintoa vai opiskelenko vielä pari lisää?

    • Millä rahalla?

      Siis mistä ihmeestä tällainen opiskelu maksetaan? Jos olet jo suorittanut vaikkapa korkeakoulututkinnon ei sinulla ole enää mitään tukikuukausia jäljellä toiseen korkeakoulututkintoon. Ainoa tapa opiskella tässä tilanteessa on ottaa lainaa. Työkkäri EI myönnä päivärahaa opiskelujen ajaksi, pikemminkin tekevät kaikkensa että ei myönnettäisi.

      Entäpä kun nykyinen tutkintosi ei ole saanut sinulle töitä kun opetuksen taso oli sen verran kehnoa niin mitenkäs motivoit itsesi siihen että jossain toisessa koulussa varmasti paremmin... kunhan nyt seuraavat 4-6v vielä jaksais opiskella ja ottaa lainaa niin varmaan tulee töitä? Siinä vaiheessa jos ei tulekaan olet sitten kadulla seuraavaksi kun et saa lainojasi kuitattua.

      • töttöröö

        Sossusta pitäisi saada toimeentulotukea, jos opintotuki on loppu eikä ole helposti realisoitavaa omaisuutta. Käytännössä saattavat tehdä asioista hankalia.


      • että näin
        töttöröö kirjoitti:

        Sossusta pitäisi saada toimeentulotukea, jos opintotuki on loppu eikä ole helposti realisoitavaa omaisuutta. Käytännössä saattavat tehdä asioista hankalia.

        Ensinnäkään vapaaehtoista lainaa ei noin vain saa pankista, jos ei ole luottotiedot kunnossa ja vaikka olisikin, mutta jos ei ole tuloja eikä realisoitavaa omaisuutta niin ei lainaa tipu. Jos aikaisempi työ ei työllistä, vaikka opetuksen taso sinänsä olikin korkea, mutta yksinkertaisesti alalla ei ole töitä enää entiseen malliin tai jos on, ne menee suhteilla niin kuin yleensäkin. Sossu taas ei suostu maksamaan pitkällä aikavälillä yhtään mitään, tekevät kaikkensa, että saadaan jollakin kepulikonstilla pois sossusta. Onhan heilläkin varmasti tietyt budejtit ja tulosvastuut.

        Eli jos vaikka haluaa opiskella 5 vuotta yliopistossa, sossusta ei tipu mitään, kehottavat vaan muuttamaan halvempaan asuntoon (lue soluun, aikuisen ihmisen), asuntoa ei saa luottotiedottomana ja ilman tuloja, sossu tekee kaikkensa, että saavat ulos asunnostasi, jotta ei tarvitse maksaa toimeentulotukea jne. Lisäksi opiskelijaa kohdellaan kuin halpaa makkaraa sossussa ja taas kukaan työnantaja ei palkkaa sinua töihin, KOSKA SINÄ KUITENKIN LÄHDET OPISKELEMAAN, et ole alle 25v (eli olet LIIAN VANHA), olet liian ylikoulutettu (hanttihommiin tai tosi simppeleihin tehtäviin eli ansioluettelosta pitäisi pyyhkiä koulutukset ja kokemukset pois), duunarityönantajat kohtelevat koulutettua pelon ja kateuden sekaisin tuntein uhkana (heikot johtajat)eivätkä palkkaa sinua tai sinulla ei ole suhteita (kun sieltä iskän ja äiskän työpaikalta ei saa enää suhteilla töitä niin kuin 80-luvulla tai koska sinulla ei ole miestä/vaimoa/sukulaista/salarakasta missään yrityksessä, mikä työllistäisi, pikemminkin potkivat ihmisiä pellolle)


    • Keskuspankkimafia

      Nykytyöttömyys johtuu monesta asiasta. #1 on Euro. Kun sitä ei voi devalvoida ja Suomi maksaa muiden maiden velkoja pois veronmaksajien rahoista. #2 Rahamarkkinoiden vapautus. Jos vain valtio saisi painaa rahaa, eikä pankit, ei tarvitsisi devalvoida, näin hirveästi verottaa, ym. #3 Suomi luopui hallituksesta 2009. Neuvostoliiton tyyliin siirrettiin valta Brysseliin. 500,000,000 eurooppalaisen ihmisen elämästä päättää 28 ihmistä, suomea edustaa EU:n Talouskomissaari Jyrki Katainen. Suomessa myös jätetään kertomatta äärimmäisen tärkeää tietoa, ja korvataan se kohujutuilla. (Kun Suomi velkaantui 50 mrd€ liikaa, luimme uutisissa Johanna Tukiaisesta ja tämän siskon kuolemasta, ym.) Kun Euro kaatuu, jää Suomellekin oma lohkonsa 11 Triljoonan euron velasta maksettavaksi. Ruotsi ja Tanska nauraa Suomelle kun on oma valuutta, jota voi devalvoida ja töitä löytyy, kun Suomesta työt lähetetään pois ja köyhdytetään ihmiset, että eivät opiskele/sivisty ja sopivat hyvin käymään top 100. suurimman yrityksen sotia lähi-idässä ja Aasiassa.

    • katjakd

      how to wake up life in Finland?
      1. Stop sell clothes from China, Bangladesh, Taiwan start own Tekstiili tuotanto.
      work place
      2. Sell own textile and clothes.
      work place
      2.Finland do not need Lidl, you have own great product.
      3. Low taxes for finnish businessmen: how you can give a job place if you have to pay 2000 euros palkka 2000 euros for insurance, state feese and etc.? How start business if all money fly away?

      • taxestoeu

        Do you have any idea why the products are made in china, bangladesh, taiwan?
        And why finnish products cost so much? It`s not only the taxes...employees salaries are little bit higher here in Finland than in Taiwan...

        Seppälä, Gina tricot, Lindex, produces their products in Bangladesh. If a skirt costs 29,90 euros, the employee in Bangladesh receives 1-2 euros in a day, but the employee must sew those skirts almost 100 pieces in a day.

        The problem is that people wants to buy cheap clothes ( probably they don´t have money enough) and those ones who owns the big companies ( or the stockholders) wants to have huge profit of their business.

        In this country we still have minimumsalary, taxes (10%, 14%, 24%) of products, taxes of having a company and making money in it 29% (?) and if you have employees you have even more expenses. even if you are not making profit but the money flows in or out in the company, you have to pay taxes


    • Ei kiinnosta

      Miksi pitäisi homehtua koulun penkillä enemmän tai vähemmän pitkiä aikoja vain siksi, että joutuisi sitten homehtumaan eläkeikään asti jossain paskaduunissa tai yleensäkin työelämässä joka ei voisi vähempää kiinnostaa.

      Tälläkin hetkellä tulee kelasta ilmaista rahaa 1100€ kuussa ilman, että persettään tarvitsee nostaa.

      Työnteko on täysin turhaa touhua. Hajotkaa sinne toimistoihinne.

    • adhd69

      Vai että tuollainen aivopieru sinulta pääsi. No, sattuuhan sitä...

    • Ei taida auttaa

      Melko turha kouluttautua. Itse olen diplomi-insinööri ja ollut parisenkymmentä vuotta alani hommissa ihan oikeissa töissä. Nyt ei pääse enää edes näyttäytymään. Aivan turha edes hakea töitä.

      Se siitä kouluttautumisesta

    • rhijij

      Työkkärin merkonomi-byrokraatti ei ymmärrä miksi kenenkään pitäisi opiskella. Itse suoritin yliopistotutkinnon. Sen jälkeen näytti siltä ettei mitään hommia kuitenkaan saa, siten rupesin vielä opiskelemaan lisää avoimen yliopiston kautta. Kuitenkin minun piti olla samalla kortistossa. Opiskelu kuulemma onnistui jos opiskelin kello 16 jälkeen. menin siis 16 jälkeen oleville luennoille. Kerran luento alkoi jo kello 14 ja menin sinnekin. Tein siis suuren rikoksen, mutta en jäänyt kiinni. Kävin kuitenkin päivällä kirjastossa lukemassa tentteihin. Sitä ei merkonomi-byrokraatti voinut estää. Kaikki työpaikat mitä sain merkonomi-byrokraatin kautta olivat hyvin yksinkertaisia paperinsiirtotehtäviä valtion virastossa. Tunsin siellä itseni täysin turhaksi. En kuitenkaan saanut antaa minkäänlaista palautetta virkailijalle.

      • ihan hiljaa vaan

        Ei opiskelua avoimessa tarvitse mihinkään ilmoittaa. Järkevintä on kun ei siitä sano mitenkään mihinkään eikä kenellekään. Eihän siitä mitään opintososiaalisia etujakaan saa, joten miksi edes ilmoittaa mihinkään=)


      • ihan hiljaa vaan
        ihan hiljaa vaan kirjoitti:

        Ei opiskelua avoimessa tarvitse mihinkään ilmoittaa. Järkevintä on kun ei siitä sano mitenkään mihinkään eikä kenellekään. Eihän siitä mitään opintososiaalisia etujakaan saa, joten miksi edes ilmoittaa mihinkään=)

        Siis, virallisesti kukaan Avoimen opiskelija ei ole missään rekistereissä opiskelija, vaikka opiskelisi päivällä tai illalla tai vaikka aamusta iltaan käytännössä päätoimisesti. Virallisesti henkilö siirtyy rekistereiden mukaan päätoimiseksi opiskelijaksi siinä vaiheessa kun on varsinaisen yliopiston kirjoilla, jolloin voi myös hakea ja saada opintososiaalisia etuja. Avoimen yliopiston opiskelija ei ole varsinaisesti yliopiston opiskelija vaan Avoimen opiskelija. Jos haluaa ja pääsee Avoimen väylää pitkin opiskelemaan varsinaisessa yliopistossa niin sitten tietysti on virallisesti opiskelija.

        Tietysti epävirallisesti voi olla päätoiminen opiskelija, jos niikseen itseään halua nimittää, mutta missään rekistereissä ei todellakaan ole ja tästä johtuu se, että ei saa myöskään opintososiaalisia etuja toisin sanoen henkilö siis ei ole virallisesti opiskelija missään määrin, vaikka käytännössä aamusta iltaan opiskelisi kotona, Avoimessa tai vaikkapa etenä tenttimällä.

        Käytännössä useimmat Avoimen opinnot on suunniteltu niille, jotka käyvät töissä ja vaikka kävisi opiskelemassa päivisinkin se ei vielä virallisesti estä mitenkään työllistymistä mihinkään. Jos oikeasti työllistyisi niin varmasti niitä tenttejä sun muita voi siirtää tai suorittaa etänä.

        Eli ei missään nimessä kannata mainostaa missään Te-keskuksessa, että päivisin opiskelee, se on sama kuin sanoisi, että minulla on muuta tekemistä enkä voi vastaanottaa töitä. Avoimessa opiskelu on vähän sama kuin harrastus, voihan vaikka lenkkeillä tai harrastaa jalkapalloa päivisinkin tai käydä kirjastossa lukusalissa lukemassa lehtiä päivisinkin, vaikka on virallisesti työtön. Ei se estä työllistymistä. Jos joku työnantaja haluaa palkata työttömän työnhakijan, joka siis ei ole opiskelija, niin aivan hyvin voi palkata työttömän, joka opiskelee Avoimessa (omalla ajallaan)sillä tämä ei ole virallisten rekistereiden mukaan opiskelija (siis varsinainen opiskelija yliopistossa).

        Avoimen yliopiston opiskelija ei ole siis sama (ei virallisesti eikä epävirallisesti) kuin yliopiston opiskelija, vaikka tenttisikin samoja kursseja. Toki, voihan sitä itseään pitää yliopiston opiskelijana, vaikka ei olisi päässyt opiskelemaan varsinaiseen yliopistoon vaan opiskelee Avoimessa. Virallisesti se ei tietenkään näin ole.


      • Apro Baturinen
        ihan hiljaa vaan kirjoitti:

        Siis, virallisesti kukaan Avoimen opiskelija ei ole missään rekistereissä opiskelija, vaikka opiskelisi päivällä tai illalla tai vaikka aamusta iltaan käytännössä päätoimisesti. Virallisesti henkilö siirtyy rekistereiden mukaan päätoimiseksi opiskelijaksi siinä vaiheessa kun on varsinaisen yliopiston kirjoilla, jolloin voi myös hakea ja saada opintososiaalisia etuja. Avoimen yliopiston opiskelija ei ole varsinaisesti yliopiston opiskelija vaan Avoimen opiskelija. Jos haluaa ja pääsee Avoimen väylää pitkin opiskelemaan varsinaisessa yliopistossa niin sitten tietysti on virallisesti opiskelija.

        Tietysti epävirallisesti voi olla päätoiminen opiskelija, jos niikseen itseään halua nimittää, mutta missään rekistereissä ei todellakaan ole ja tästä johtuu se, että ei saa myöskään opintososiaalisia etuja toisin sanoen henkilö siis ei ole virallisesti opiskelija missään määrin, vaikka käytännössä aamusta iltaan opiskelisi kotona, Avoimessa tai vaikkapa etenä tenttimällä.

        Käytännössä useimmat Avoimen opinnot on suunniteltu niille, jotka käyvät töissä ja vaikka kävisi opiskelemassa päivisinkin se ei vielä virallisesti estä mitenkään työllistymistä mihinkään. Jos oikeasti työllistyisi niin varmasti niitä tenttejä sun muita voi siirtää tai suorittaa etänä.

        Eli ei missään nimessä kannata mainostaa missään Te-keskuksessa, että päivisin opiskelee, se on sama kuin sanoisi, että minulla on muuta tekemistä enkä voi vastaanottaa töitä. Avoimessa opiskelu on vähän sama kuin harrastus, voihan vaikka lenkkeillä tai harrastaa jalkapalloa päivisinkin tai käydä kirjastossa lukusalissa lukemassa lehtiä päivisinkin, vaikka on virallisesti työtön. Ei se estä työllistymistä. Jos joku työnantaja haluaa palkata työttömän työnhakijan, joka siis ei ole opiskelija, niin aivan hyvin voi palkata työttömän, joka opiskelee Avoimessa (omalla ajallaan)sillä tämä ei ole virallisten rekistereiden mukaan opiskelija (siis varsinainen opiskelija yliopistossa).

        Avoimen yliopiston opiskelija ei ole siis sama (ei virallisesti eikä epävirallisesti) kuin yliopiston opiskelija, vaikka tenttisikin samoja kursseja. Toki, voihan sitä itseään pitää yliopiston opiskelijana, vaikka ei olisi päässyt opiskelemaan varsinaiseen yliopistoon vaan opiskelee Avoimessa. Virallisesti se ei tietenkään näin ole.

        "Opiskelu kuulemma onnistui jos opiskelin kello 16 jälkeen. menin siis 16 jälkeen oleville luennoille."

        Vuosien takaista tietoa. Jos aikoo opiskella, kannattaa ottaa selvää, miten hommat menee nykyaikana, ei vuosia sitten.

        "Avoimessa opiskelu on vähän sama kuin harrastus, voihan vaikka lenkkeillä tai harrastaa jalkapalloa päivisinkin tai käydä kirjastossa lukusalissa lukemassa lehtiä päivisinkin, vaikka on virallisesti työtön."

        Riippuu siitä, miten paljon opintosuorituksia tekee avoimessa. Säädökset työttömyysturvan kannalta löytyvät työttömyysturvalaista. (Sen sijaan sieltä ei löydy säädöksiä lenkkeilyn määrästä tai jalkapallon harrastamisesta.)


    • Juniperus communis

      Itse opiskelin työvoimakoulutuksena 1998 vuodessa puutarhuriksi ja nyt olen onnellisesti työkyvyttömyyseläkkeellä.

    • 5. kerrokses

      Mäkin opiskelin työvoimakoulutuksena, mut en puutarhuriks. Vielä pitäs jaksaa työelämässä painaa ja kyl mä varmaan jaksankin jos vaan saan töissä jatkaa. Tulevaisuudesta ei aina tiedä, mut en jaksa murehtia.

    • Tämä ei ole sossu

      Miksei työttömät opiskele???

      Kun olet työtön ja saat 600e/ kk ja maksat sillä pakolliset laskut ja muksujen opiskelu menot.

      Niin kysymys kuulukin, millä rahalla opiskelet???

      Toki sinulle maksetaan se, kuuluisa 9 Ekua/ vrk kulukorvaus. Silläkö meinaat opiskella???

      Ennen sai työttömä kunnollisen rahan jos / kun halusi Esim: mennä Seduun / aikuiskoulutukseen, mutta nyt ei enää sellaisia ole.

      Muutakun Karenssin uhalla, velkakierteeseen.

    Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      428
      2993
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2344
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      360
      2071
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1923
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    7. 158
      1222
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      937
    Aihe