Tiilitalo

haave tiilitalosta

Onkos tiilitalon rakennuttaminen unohdettu laji? Ei tulisi halkeamia kuljetuksessa kuten betonielementtiin, ei olisi harkkopilkkaajien kuoroa nauramassa kuten on kai harkkotalossa. Mutta hintavaa hommaa tuo on kun muurari ahkeroi pari-kolme kuukautta seiniä pykäämässä. Silti ihan oikeasti, tehdäänkö vielä jossain tiilitaloja?

12

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Talojen Mersu

      Tehdäänhän niitä , mutta vain harvat ja valitut.
      Ne jotka ymmärtävät laadun päälle.
      Omasta mielestä kaikki harkkotalot ovat läheistä sukua "marsipaanille"...

    • TIILITALOSSA ASUVA

      Muistan,kun 70-80-luvulla muurattiin täystiilitaloja,aikaa muuraukseen kului noin viikko kahdelta MUURARILTA!!!!!! Apureita tähän tarvittiin myös pari sekä timpuri mestojen tekoon.Tässä ajassa tuli talon runko ja väliseinät muuratuiksi.Toki talot olivat ehkä vähän pienempiä silloin,siis arava-laina kokoa.
      Tämän viikon tai puolentoista perästä alettiin tehdä vesikattoa.
      Kiinnitettiin ikkunoiden ja ovien apukarmit
      Villoitettiin talo ja muurattiin julkisivut.
      TÄHÄN KAIKKEEN MUURAUKSEEN EI TODELLAKAAN KULU AIKAA KAHTA KOLMEA KUUKAUTTA!!!!!!!!!!!!
      Lisä bonuksena saa suorat seinät,eikä näy ulos jostain harkon saumasta!!

      • Hitaat virolaiset

        Ei ole vironpojista tuohon hommaan. Ovat niin hemmetin hitaita ja onnettomia töitä tekemään. Suomesta ei löydy enään kunnon muurareita niin kuin aikaisemmin löytyi. Suomalainen kunnon MUURARI= 10 virolaista ämpärimuuraria.


      • tosi muurari
        Hitaat virolaiset kirjoitti:

        Ei ole vironpojista tuohon hommaan. Ovat niin hemmetin hitaita ja onnettomia töitä tekemään. Suomesta ei löydy enään kunnon muurareita niin kuin aikaisemmin löytyi. Suomalainen kunnon MUURARI= 10 virolaista ämpärimuuraria.

        Kyllä löytyy,mutta ei jollain älyttömällä vajaan kympin tuntipalkalla!


      • 1500kiveä/päivä
        tosi muurari kirjoitti:

        Kyllä löytyy,mutta ei jollain älyttömällä vajaan kympin tuntipalkalla!

        Oikeat muurarit ovat aina tehneet pelkästään kivi hinnalla.


      • tosi muurari
        1500kiveä/päivä kirjoitti:

        Oikeat muurarit ovat aina tehneet pelkästään kivi hinnalla.

        Ironia ei taida olla vahvin lajisi?? Tässä tuntihinnassa tarkoitettiin näitä ulko"muurareita".
        Jos jäi epäselväksi ,niin nimimerkillä "tiilitalossa asuva"on kyllä itse tämä muurari.
        Väittäisin,että vielä ISOILLA KIRJAIMILLA.


      • Nykyään Floridassa
        tosi muurari kirjoitti:

        Ironia ei taida olla vahvin lajisi?? Tässä tuntihinnassa tarkoitettiin näitä ulko"muurareita".
        Jos jäi epäselväksi ,niin nimimerkillä "tiilitalossa asuva"on kyllä itse tämä muurari.
        Väittäisin,että vielä ISOILLA KIRJAIMILLA.

        Meni jakeluun. Itse olen muurannut parhaina päivinä 1800 kivee / 10h tasoitepintaan. Eestiläiset saavat 200 kiveä päivässä kiinni. Joten tarvitaan 10 eestiläistä vastaamaan 1 oikeata muuraria.


      • tosi muurari
        tosi muurari kirjoitti:

        Ironia ei taida olla vahvin lajisi?? Tässä tuntihinnassa tarkoitettiin näitä ulko"muurareita".
        Jos jäi epäselväksi ,niin nimimerkillä "tiilitalossa asuva"on kyllä itse tämä muurari.
        Väittäisin,että vielä ISOILLA KIRJAIMILLA.

        Jäi äsken kirjoittatta,että vaikka olenkin jo 65-vuotias lähden kyllä nuoremmankin kanssa samalle siimalle!!!!!!!!!!!!!!!!!puhumattakaan jonkun ry...n kanssa.


      • 1 vk * (2 muuraria 2 apuria timpuri) * 2 = 10 htvk

        Vika kakkonen oli kokokerroin. Kyllä nykyään omakotitalot ovat herkästi kaksi kertaa sen kokoisia kuin tuolloin. Eli kymmenen henkilötyöviikkoa. Yhdeltä jampalta. Varmaan enemmänkin, kun tulee ylimääräistä ravaamista hommasta toiseen.

        Itse en varmaankaan lähtisi tekemään. Mielummin muottiharkoista kasaamalla ja betonia sisään.


    • Sir Gladstone

      Tilaa miehet Englannista, siellä tiilitalot yleisiä ja muurataan paikan päällä irtotiileistä, ei elementeistä. Suomessa tehdään elementeistä ja tiilipiiput pellitetään, Englannissa satoja vuosia vanhat piiput uudelleen saumataan 50 vuoden välein.

      Ei osata Suomessa enää tehdä mitään irtotiileistä, holveja eikä muita, betonipalkkia vaan kellarin kattoon ja oven päälle.

      • tatit kasvaa

        englanti lienee huono vertaus Suomen, kun ilmastolliset erot huomioidaan. Englannissa perustus on tyyliin ura maahan johon kaadetaan betonia. Ei siis ole tarvetta routaeristykseen tai soraan joka vie mahdollisen jäätyvän veden pois. Suomessa routasyvyys 2m .

        Englanissa myös viemerit tarvittaessa ulkona ulkoseinässä kiinn,i kun ei tunnut röörien jäätyminen ongelma. Näitä rtoja voisi löytää enemmänkin.


    • tsuhnat osaa

      Kaikki on Suomessa maailman parasta, selvä se. Esim. kuviorappaus osataan täällä paremmin kuin missään muualla. Harmi vain, että ne rapparit on jo kuolleet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe