Lukion eka vuosi on takana ja haaveena on ollut jo pitkään hammaslääkis. Fysiikan, kemian ja bilsan jatkokurssit olen valinnut ja aijon kirjoittaa bi, ke ja pitkän matiikan. Lukiossa numerot ovat näistä aineista ysin ja kympin luokkaa. Olen kuitenkin ihan paniikissa. Viime vuonna lukiosta suoraan hampaalle päässeitä Turussa oli alle 5. Ja kun katsoin pääsykoetta en ymmärtänyt siitä mitään. Onko mulla yhtään mahdollisuuksia päästä sisään ensimmäisellä kerralla? Onko kokemuksia lääkiksen pääsykokeista ym? Kaikki kokemukset ja neuvot on avuksi.
Hammaslääkis, mitään mahiksia?
2
398
Vastaukset
- Jepulis...!
Läpäisin aikanaan Turun hammaslääkiksen pääsykokeen, vaikka olenkin tutkitusti monilta kognitiivisilta ominaisuuksiltani varsin keskinkertainen. Fysiikan, kemian ja matematiikan laajoista oppimääristä minulla oli yhdeksiköt päättötodistuksessa. Kirjoitin reaalikokeesta (fysiikka kemia) eximian ja pitkästä matematiikasta magnan.
Matematiikka oli minulle äärettömän vaikeaa, mutta ahkeruudella pärjäsin siinäkin. Lukion biologian kahdesta pakollisesta kurssista sain arvosanoiksi 6 ja 7. - Cursus
No ei se sisäänpääsy nyt niin mahdotonta ole. Täällä opiskelee ihan normaalit ihmiset, ainoa yhteinen tekijä on kiinnostus alaan ja onnistuminen pääsykokeessa.
Aikoinaan kirjoitin M paperit ja keskiarvot bi,fy, ke, ma oli 7-8 luokkaa. Jos miettii että alkupisteistä saisi jotain lisäetua niin L-paperit pitäisi saada. Toisaalta niitäkin hakee niin paljon, että samalla viivalla ovat keskenään. Eli summa summarum miltei poikkeuksetta vain pääsykokeessa onnistuminen voi tuoda opiskelupaikan. Tietenkin vankka pohja lukiosta tarvitaan, muttei yokirjoitukset kaikkea määritä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1727093
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes662831- 562188
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se661379Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3641332- 561274
Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l181196Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171020Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79990Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384988