Onko omat vai tekohampaat?

Tekorinnat

Vieläkö on oma purukalusto ja missä kunnossa? Onko poistettu montakin hammasta? Vai joko laitat hampaasi yöksi vesilasiin? Miten reagoit jos uusi kumppanisi vetäisee hampaat suustaan ja viskaa lasiin ne ennen kuin alatte nukkumaan?
Onko ehkä peruukkikin jo käytössä? Mitä muita tekojuttuja omistat?

115

1501

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiinainen

omat on hampaat
      eikä tartte edes vielä kuoria laittaa
      ja kaikki on tallella
      ei oo kiristetty ei kohotettu eikä muutenkaan leikelty

mutta laitetaanko niitä tekareita
      nykyään enää yöks vesilasiin
      mää oon ainakin kuullu että niitä
      voi pitää koko ajan yötä päivää

vihanen oon joskus ja veetuttaa
      mutta en oo vielä repiny hiuksia irti päästä
      siltä sairaudeltakin oon vielä säästyny
      jonka jotkut hoidot vievät hiukset päästä
      ja kun toi peruukki ei oo tällä hetkellä
      edes muodissa niin eipä oo tullu käytettyä
      muuta kun teatterissa
      siellä mulla on tänä vuonna
      pitkä vaalea kiharainen peruukki

joskus laitan tekokynnet
      ja ripset pidennetään
      sillon kun haluaa olla oikeeeeen kaunis ;)

muuten näillä mennään...

• Pottu-aivo

Puhtaat hammasproteesit säilytetään kuivana ei vedessä.

• onko sulla?

Tekopiiniksen.

• onko sulla?

Joku nutturapää jo miiunksen iskenyt, kyllä monellakin naisella on yöpöydän laatikossa tekoapuvehje.

• O - O
        onko sulla? kirjoitti:

Joku nutturapää jo miiunksen iskenyt, kyllä monellakin naisella on yöpöydän laatikossa tekoapuvehje.

Mutta eihän se ole kenenkään lisäke. Sehän on työväline, ihan samalla tapaa kuin kipukoukku tai paistinlasta keittiössä. ;)
        Lisäkkeeksi se muuttuu vasta ihmiseen kiinnittämällä. ;D

• ;=))
        O - O kirjoitti:

Mutta eihän se ole kenenkään lisäke. Sehän on työväline, ihan samalla tapaa kuin kipukoukku tai paistinlasta keittiössä. ;)
        Lisäkkeeksi se muuttuu vasta ihmiseen kiinnittämällä. ;D

Sisäänhän se lykätään eikö tuo siellä vähän kiinni ole.

• <zxc
        ;=)) kirjoitti:

Sisäänhän se lykätään eikö tuo siellä vähän kiinni ole.

Sisäänhän lykättiin ainakin ennen tietty apuväline peräpukamaleikkauksen jälkihoitona.

• Tyhmä ei jummarra
        <zxc kirjoitti:

Sisäänhän lykättiin ainakin ennen tietty apuväline peräpukamaleikkauksen jälkihoitona.

Kerro lisää, tyhmä ei ymmärrä. Tekopeniksellä peräpukamahoitoa?

• <zxc
        Tyhmä ei jummarra kirjoitti:

Kerro lisää, tyhmä ei ymmärrä. Tekopeniksellä peräpukamahoitoa?

://

Ei mihinkään hoitoon, vaan senaikaisen leikkauksen jälkimaininkeihin.
        Lasinen vehje auttamaan kohteen palautumista ennalleen.

• nutturainen
        onko sulla? kirjoitti:

Ei muuten ole! Kaikki on aitoa. Kiitän Luojaani aivan kaikesta, mitä minulla on.

Nyt viideltä nautin mökin terassilla kesäaamun rauhasta. Luomupesä on oravalla. Tehtyjä pönttöjä linnuilla, mutta muuten on alkukantaisen luonnollista. Haarapääsky visertää onneaan parrun päällä olevassa pesässään.

Mielenrauhaa, ystävät!

• pirkitta''''''''

Entä itselläsi aloittaja? Olisi mukavaa kun kertoisi myös itsestään eikä utelisi vain toisilta.
      Muutama lisätty hammas, hymy on luonnollisen kaunis, aioin lähteä rintojen pienennykseen, isot tissit haittaavat elämää.

• Tekorinnat

Ikää on kohta 63v. ja kaikki omat hampaat tallella. Eikä ole edes mitään ruskeita piikkejä.
        Eikä ole tekorintojakaan vaan ihan luomut, vaikka nikki onkin "Tekorinnat". Niitäkin joillain on. Ja mun kuppikoko on 80C jos se vielä kiinnostaa. Ja ihan omat tuuheat hiuksetkin, ei tarvetta peruukille.

• |||
        Tekorinnat kirjoitti:

Ikää on kohta 63v. ja kaikki omat hampaat tallella. Eikä ole edes mitään ruskeita piikkejä.
        Eikä ole tekorintojakaan vaan ihan luomut, vaikka nikki onkin "Tekorinnat". Niitäkin joillain on. Ja mun kuppikoko on 80C jos se vielä kiinnostaa. Ja ihan omat tuuheat hiuksetkin, ei tarvetta peruukille.

Onhan niitä. Jos alkuperäinen/set on pitänyt poistaa, mm.

• 9+19

Leikkaus tuo mukanaan pahat ongelmat, kun rinnat tulehtuvat. Tuskin ovat oman oloiset sitten, tunto muuttuu haavoissa.
        Koeta löytää hyvät liivit.

• Vesi kielellä

Kyllä ne tekohampaatkin yleensä ovat omat.

• sopivat hyvin

Jos vaikka perintönä tulleet :))

• läheltä laihiaa
        sopivat hyvin kirjoitti:

Jos vaikka perintönä tulleet :))

Meirän kylällä on maamiesseuran yhteiseet tekohampahat, käyttöoikeus tulee kun on päässy ripille.

• läheltä laihiaa kirjoitti:

Meirän kylällä on maamiesseuran yhteiseet tekohampahat, käyttöoikeus tulee kun on päässy ripille.

Ennen oli maamiesseuran miehillä yhteinen kortsukin, olisiko ollut laihialainen seura.

• nakrattaa
        Anceli kirjoitti:

Ennen oli maamiesseuran miehillä yhteinen kortsukin, olisiko ollut laihialainen seura.

Hahhahhaaa...:)))

• Pottu-aivo
        Anceli kirjoitti:

Ai sekös siellä tuulessa pyykkinarulla lepattikin aina väliinsä :)

• Onko teillä vielä Trabant?
      Eikö moottori enää herää?
      Pahvi vain.

H.

• Into-himoisena vegaanina sanoisin, että on hyvä ettei kaikkialla ole hampaita.
      Se tuntuu jotenkin armollisemmalta syödä pihviä ja muuta elukkaa.
      Lisuke-Parsaa minä puren suuremmitta suruitta.
      Eikä sylki-Pinaatti-keiton valmistamiseen kauaa mene aikaa.
      Lääkäri kehoitti aikoinaan pureskelemaan kauan ja hartaasti.
      Jostain syystä tuo neuvo osoittautui vanhemmiten hyväksi.

H.

• Olen ihmetellyt, että vieläkin näkee joskus samanlaisia tekohampaita kuin käytettiin yli puoli vuosisataa sitten. Tasainen, luonnottoman valkoinen hammasrivi kiinnitettynä sinertävän vaaleanpunaisiin ikeniin. - Nykyisin on tarjolla hammasimplantteja, erilaisia kiinteitä siltarakenteita, osaproteeseja ja ties mitä. Hyvän näköisiä ja toimivia ratkaisuja.

Hyvänlaatuisia peruukkeja tuskin kukaan huomaa peruukiksi.
      Jouduin itsekin käyttämään peruukkeja 1990-luvulla. Kun omat hiukseni alkoivat tulla parempaan kuntoon, läheiseni kysyivät joskus okon minulla peruukki. Olen usein ajatellut, että matkoilla peruukki olisi näppärä, kun saisi kampauksen silmänräpäyksessä edustuskuntoon silmänräpäyksessä. Pitäisi ehkä ottaa mukaan.

Miehetkin saisivat minun mielestäni käyttää mieluummin peruukkia, kuin kammata muutamia pitkäksi jätettyjä hiuksia kaljun yli ja lakata, liimata tai öljytä niitä paikoillaan pysyväksi. Onneksi sellaisia ei enää usein näe.

Irtohiuksia kiinnitetään myös sekä kimppuina ja kimppunauhoina - kai useimmiten suhteellisen nuorten naisten kampauksiin. Varttuneemmalle väelle laitetaan myös hiusimplantteja.

Tekokynnet eivät ole minun juttuni, mutta akryyli- tai geelilakkaus pitää kynnet pitkään kunnossa. Säästyy liki päivittäiseltä lakkaukselta.

Hämmästyttää joskus, miten kamalia ja luonnottoman näköisiä liimaripsiä jotkut ikääntynetkin naiset nykyään käyttävät. Pieni lisä voi korostaa kauneutta, mutta räpsyttelevä pehko häiritsee melkein katsojaakin. Nuorena kokeilin joskus tekoripsiä, mutta ne eivät olleet eivätkö ole vieläkään minun juttuni, vaikka omat alkavat kai vähitellen harveta. Silmälaseja valitessa pitää kyllä edelleen varmistaa, etteivät ripset osu lasin pintaan ja värjättynä likaa linssejä.;)

Luetaanko tatuioitu eyeliner tekojutuksi?

• "optimisti-orvokki"

Kommentistasi paistaa selvästi kalju epä-ymmärrys keski-verto-eläkeläisen pankki-tiliin.

Et kai vaan ole jo 80
        Osaat niin hyvin kertoa vajavaisuuksista.
        Tai, jospa sinulta puuttuu jotain muutakin.

H.

• O - O
        hunksz kirjoitti:

"optimisti-orvokki"

Kommentistasi paistaa selvästi kalju epä-ymmärrys keski-verto-eläkeläisen pankki-tiliin.

Et kai vaan ole jo 80
        Osaat niin hyvin kertoa vajavaisuuksista.
        Tai, jospa sinulta puuttuu jotain muutakin.

H.

Ainakin järkeä puuttuu, kun tänne aina välillä eksyn.

• O - O kirjoitti:

Ainakin järkeä puuttuu, kun tänne aina välillä eksyn.

"O-O"

Ei sinun tarvitse itseäsi ruoskia.
        Kyllä meidänkin palstalla saa tuskaansa vuodattaa.
        Mutta elämä vaan menee niin, että sen tuska ei koskaan armahda.
        Elämä antaa vaan yrittää.
        Ja kohdata.
        Loppuun asti.

H.

• Ei kauneudenhoidossa ole ylä-ikärajaa, kaikkea voi kokeilla, itsestä riippuu mitä haluaa tehdä ulkonäkönsä eteen.
        O-O kertoi että kynsiä pitää lakata päivittäin jos ei käytä akryyli tai geelilakkaa. Voi minua, en lakkaa ikinä kynsiäni kun ole kova touhuamaan taloustöitä ja puutarhassa. Kumihanskoja on, mutta usein jäävät hyllylle. Kynnet pysyvät ihan luonnollisen kulumisen avulla lyhyinä :)
        Peruukkeja on ja lisäkkeitä, vein jo kirppiksellekin osan, yhteen aikaan tykkäsin niistä vaikka hyvät hiukset minulla on.
        Herkkiä silmiäni en ole ikinä meikannut, silmälasit ovat merkkituotteita ja ihan kauniita, niitä on monet.
        En käytä muuta meikkiä kuin huulipunaa. Lisäksi itseruskettavaa voidetta maltillisesti.
        Ensi viikolla lähden aurinkoisempiin maisemiin.
        Ai niin, hampaitakin on ihan tarpeeksi, niille on tehty jotain kosmeettisista syistä.
        :))) Jopa tuli avauduttua.

• staka*

Yksi nastahammas on, ei 'fihellä'. Hyvät omat hammaslääkärini pitävät purukaluston jopa kehuttavassa kunnossa, taitaa omilla toimillakin olla osuutensa asiassa.

Hiukset vielä omat, omanvärisetkin, ei harmaat kuin charmantisti pikkuisen korvan juuresta. Peruukin hommaan sitten jos sen Ison Pahan Taudin lääkitys sattuisi kohdalle ja veisi päälaen kaljuksi. Kerran elämässäni olen peruukkia kokeillut - näytin ihan vieraalta.

Tatuointi-silmärajauksen otin joskus, siitä tykkään. Mutta tekoripsiä en hommaa; epäonnistuneita virityksiä näkee ihan liikaa. Rinnatkin saa kelvata ihan sellaisenaan, onneksi ne ei ole liian isot...

• Mä ostin muuten nyt pari päivää sitten sellasen pitkän punasen Peggy Bundy-peruukin jota ole jo kokeillutkin ja aika mahtavan näkönen :)) Tukkani on aina ollut tuuhea ja hyväkuntoinen mutta viime aikoina olen havainnut päälaella ohentumista ja se häiritsee. En aio tietenkään pitää sitä arkipäivinä enkä kotosalla, ei mun tykka vielä niin huonossa kunnossa ole, mutta ajattelin että kivaa kun ei ole ehtinyt just peseen tukkaa niin vetästä puhtaat liehuvat kutrit päähän kauppareissulle.

Tyttäreni aion yllättää visiitillä pitkätukkaisena punapäänä huomenillalla. He katsovat varmaan ihmeissään että mikähän naikkonen sillä Lutusella on mukanaan tänään ja tunnistavatkohan lapsenlapseni edes minua :))

• staka*
        Paloma.se.co kirjoitti:

Mä ostin muuten nyt pari päivää sitten sellasen pitkän punasen Peggy Bundy-peruukin jota ole jo kokeillutkin ja aika mahtavan näkönen :)) Tukkani on aina ollut tuuhea ja hyväkuntoinen mutta viime aikoina olen havainnut päälaella ohentumista ja se häiritsee. En aio tietenkään pitää sitä arkipäivinä enkä kotosalla, ei mun tykka vielä niin huonossa kunnossa ole, mutta ajattelin että kivaa kun ei ole ehtinyt just peseen tukkaa niin vetästä puhtaat liehuvat kutrit päähän kauppareissulle.

Tyttäreni aion yllättää visiitillä pitkätukkaisena punapäänä huomenillalla. He katsovat varmaan ihmeissään että mikähän naikkonen sillä Lutusella on mukanaan tänään ja tunnistavatkohan lapsenlapseni edes minua :))

Kerro sitten montako sekuntia meni täydestä... ;-)

• Vappuperuukki
        Paloma.se.co kirjoitti:

Mä ostin muuten nyt pari päivää sitten sellasen pitkän punasen Peggy Bundy-peruukin jota ole jo kokeillutkin ja aika mahtavan näkönen :)) Tukkani on aina ollut tuuhea ja hyväkuntoinen mutta viime aikoina olen havainnut päälaella ohentumista ja se häiritsee. En aio tietenkään pitää sitä arkipäivinä enkä kotosalla, ei mun tykka vielä niin huonossa kunnossa ole, mutta ajattelin että kivaa kun ei ole ehtinyt just peseen tukkaa niin vetästä puhtaat liehuvat kutrit päähän kauppareissulle.

@Paloma.se.co

Tai sitten ilmoittavat sulle että vappu meni jo!;DD

• Pertalle anon

että huhhuh!

• Melkein kaikki omaa paitsi sydämeni jonka olen lahjoittanut Lutuselle ;)

• tillan ja tallin

Kai tekarit pitää olla omat? Vai antaako naapuri lainaan tilanteen vaatiessa.

• bessie*

Purukalusto on hyvä ja oma. En muista montako on otettu pois, mutta 27 on jäljellä, kielellä juuri laskin ne. Niistä yksi nasta- ja kaksi keinojuurihammasta, muut aitoja ja alkuperäisiä.

Jo pitkään on mieleni tehnyt laitattaa pari ylähammasta takaisin sellaisiksi kun ne luonnostaan olivat, vähän terävät. Joskus 90-luvun alkupuolella olin mieheni parin viikon komennuksella mukana. Tulin siellä käyttäneeksi hampaitani työkaluna vähän liian suruttomasti ja pieni pala lohkesi. Sain kuulla, että paikkakunnalla oli erittäin hyvä hammaslääkäri, joten varasin ajan ja pääsin jo samana päivänä..

Korjattua lohjennutta hammasta ihastellessani tulin kysyneeksi että noinkohan noille vähän terävän näköisille hampaille voisi tehdä saman. Seuraavana päivänä sitten tehtiin, ja todella hyvällä maulla hän sen toteutti eli ei yhtään liikaa vaan ovat edelleen vähän viereisiä hampaita lyhyemmät. Sanoi ettei takaa niiden loputtomiin kestävän, riippuu käytöstäkin, mutta muutaman vuoden nyt ainakin. Hyvin ovat kestäneet, eikä yhtään erota mitään, vaikka siis mistään kuoresta ei ole kysymys.
      Hyvin luonnollisen näköisetkin ovat, mutta silti tekisi mieleni palata alkuperäisiin, vaikka eihän siinä taida mitään järkeä olla.

• Pirre*

Ihan äitin ja isän tekemiä ovat, mutta kaksi hampia on takaa poistettu, ja se oli päätös jota kadun..mut se nuoruuden köyhyys.

• Harvalla meidän ikäluokasta on täysin virheettömät hampaat, ellei niille ole jotain tehty. Minulla on nyt menossa intensiivinen hammaslääkärikausi että jos sais vielä pitää omat takahampaat. Edessä on melkein virheetön rivi vielä, helmihampaita kuin valkoisia kanoja orrella.

• tissitkin on

Tekorinnat

Hampaat siis piti laskea nyt, niin onhan noita 20 ja kuten Pirre totesi, niin isän ja äidin saannoksia ovat.

Se, mikä nyt kaduttaa on oma valheeni silloin "aatamin aikaan", kun olin hammaslääkärissä. Yhden lääkäri ehti paikata ja paikka on pysynyt tähän päivään saakka, mutta se paikkaus oli niin kivulias, että hätäpäissäni keksin sanoa, että isäni on sanonut, että pois täytyy ottaa!

Siksi takahampaitani on poistettu, jota nyt kadun. Olisi pitänyt antaa paikata, koska ne paikat näköjään pysyy.

Mielestäni, ainakin minun (kunnallinen) hammaslääkäri mielellään poistaisi hampaitani, mutta nyt en anna enää mielelläni. Kävimme juuri "titaanien" taistelun yhdestä hampaastani ja lopulta suostui tekemään juurihoidon ja paikkaamaan sen.

Ei muka kestä kauan, mutta ei minulla ole kauan elinaikaakaan ikäni puolesta.

Jaa, peruukkia ei ole nyt, mutta joskus oli. Leikkasin hiukseni klaniksi (nainen), kun halusin hiukseni kasvavan väreistään alkuperäiseksi. Sitten tuli joku leikki riita siskoni kanssa, joka mielellään tarttui hiuksiini tukistaakseen minua.

Voi sitä kauhistuksen ilmettä, kun koko päänahka jäi hänen käteensä! Esimieheni teki myös inhottavan sanonnan, kun olimme erimieltä. Hänkin sanoi tukistavansa minua!??

Tissit on, koska kävin "kauneushoitolassa", jossa tehtiin näitä happo kuorintoja.
      Omistaja oli..niin...esitteli rintojaan...esitteli myös rahakkaita rakastajiaan, koska valtiolla on rahaa????

Minua ei niinkään kiinostaneet hänen rakastajansa, tai raha, mutta kahden lapsen äitinä oli rintani rupsahtaneet olemattomiksi niistä entisistäkin, joten hankin täytettä ja hyvin toimii. Koskaan en ole katunut tätä tekoani, vaikka monia muita olenkin.

• "tissitkin on"

No mikäs?
        Eikö aloittaja ole vielä saanut tarpeeksi lohdutusta surkealle olemukselleen?

H.

• älä veetuile
        hunksz kirjoitti:

"tissitkin on"

No mikäs?
        Eikö aloittaja ole vielä saanut tarpeeksi lohdutusta surkealle olemukselleen?

H.

hunksz hannuni

Aloittajasta en tiedä, mitä lohtua on saanut, mutta minun rinnoistani on moni ihastunut, jopa suorastaan rakastunut.

Omaa itsetuntoani ne ovat kuitenkin kiitettävästi kohottaneet ja tyttäreni harkitsee samaa.

On ne kuitenkin paremmat, kuin tekohampaat. Niitä ei tarvitse illalla laittaa vesilasiin!

• älä veetuile kirjoitti:

hunksz hannuni

Aloittajasta en tiedä, mitä lohtua on saanut, mutta minun rinnoistani on moni ihastunut, jopa suorastaan rakastunut.

Omaa itsetuntoani ne ovat kuitenkin kiitettävästi kohottaneet ja tyttäreni harkitsee samaa.

On ne kuitenkin paremmat, kuin tekohampaat. Niitä ei tarvitse illalla laittaa vesilasiin!

"älä veetuile"

Katsotaan, josko luotsimme ottaa kantaa rintojensa nimeämiseen.
        Sääntöjen mukaan saa nimetä vain toisen.

H.

• varo vähän
        älä veetuile kirjoitti:

hunksz hannuni

Älä veetuile....
        Tiedätkö vai päätteletkö, ei ole sopivaa ihmisten nimiä tänne laittaa?

• Pottu-aivo
        varo vähän kirjoitti:

Älä veetuile....
        Tiedätkö vai päätteletkö, ei ole sopivaa ihmisten nimiä tänne laittaa?

No kaikki mierhethän on "Hannuja" ? Liekö hanhia vai mitä :)

• ihan toinen nimi
        Pottu-aivo kirjoitti:

Ei minun mieheni ainakaan ole, ei ole ikinä ollutkaan.

• Vehkeilijä
        Pottu-aivo kirjoitti:

@Pottu-aivo

Onks Hunkkikin Hannu? Eikös se handek ollut Hannu? Missäs se kalu-handek oikein on, kun ei ole aikoihin näkynyt palstalla, vai onko saanut ikuisen bannin? Kännipäissään kirjoitteli tänne aina tilannetietoja peiton alla lepäävästä vehkeestään..:/

• se käsitys
        Vehkeilijä kirjoitti:

@Pottu-aivo

Onks Hunkkikin Hannu? Eikös se handek ollut Hannu? Missäs se kalu-handek oikein on, kun ei ole aikoihin näkynyt palstalla, vai onko saanut ikuisen bannin? Kännipäissään kirjoitteli tänne aina tilannetietoja peiton alla lepäävästä vehkeestään..:/

Eiköhä pottu-aivo-eppu2-lusiina tunne hunkin.

• paitsi Hannua
        Pottu-aivo kirjoitti:

Ainakin Ruotsissa sanotaan suomalaisia miehiä Pekaksi, eikä Hannuksi.

• Pottu-aivo
        Vehkeilijä kirjoitti:

@Pottu-aivo

Häytyy kyl sanoo etten tiedä. Suht moni näillä saiteilla ihtesä hannuksi ilmoittaa :).Minulla ei ole kunnia? tuntea myöskään ketään kalu-handekia.

• Pottu-aivo
        se käsitys kirjoitti:

Nyt kyllä mielikuvitukses laukkaa liian lujaa. Minä ja eppu2 emme ole sama henkilö emmekä toisiamme tunne. Ja väitän myös etten "tunne" hunksziakaan. Voipi olla että jossain muulla saitilla ollaan ehkä oteltu mutta siitäkäänhän ei voi olla koskaan näillä nimettömillä pastoilla varma.

• eppu2
        se käsitys kirjoitti:

Pieleen meni, mutta menköön.
        Tiedoksi: Eppu2 on Eppu2 ja sillä sipuli.

• lukijatar.
        Vehkeilijä kirjoitti:

@Pottu-aivo

@Vehkeilijä

Toivottavasti handek on löytänyt elämäänsä sulostuttajan, ihan oikean, ei livesellaista.
        Parasta mahdollista handekille.

• Poistaa vai ei?

@ tissitkin on

Kävin hiljattain hammaslääkärillä ja kun katsoimme hammasröntgenkuvaa muutama vuosi sitten juurihoidetusta hampaasta niin hän totetsi että siinä on tulehdusmuutosta. Ei kuulemma yleensä hoideta vaan mieluummin poistetaan. Se on ihan viimeinen ylähammas. AIka pieni hammas on joten tuskin suurta vaikutusta olis hampaistoon. Mutta on alkanut tuntua että noita juurihoidettuja hampaita on enemmänkin, joissa vaivaa. Pitää varmaan mennä laajaan hammaskuvaukseen.
        Pelottaa jos vaikka saa jonkin aivohalvauksen, sydänvian tai sydäninfarktin hampaiden juurissa olevista tulehduspesäkkeistä.

Miten toimisitte, otattaisitteko pois vai antaisitte olla? Lääkäri sanoi että monella on tietämättään näitä tulehdusmuutoksia mutta ettei se ole niin tarkkaa jos on terve ihminen. Mutta jos terveys menee näiden hammastulehdusten takia, ja kuka niin tarkkaan terveydentilansa tietää että kuinka kohtalokasta olisi.

Kuulemma jos menisin esim. keinonivelleikkaukseen niin olisi ensin ehdottomasti hoidettava tuo kyseinen tulehdusmuutos.
        Onko tosiaan näin että pihdit laulaa kun 60 ihmisillä eikä viitsitä hoitaa enää vaan poistetaan mieluummin?

• junu

Muutama alkuperäinen löytyy, ja hieman lonksahtelevat dekarit .Omenaa voi niillä syödä, mutta kovettunut ruisleipä on haasteellinen. No, näillä mennään, menty pian 40 vuotta.

• 5-5

Jo 22 vuotiaana oli ensimmäiset tekohampaat, nyt enemmin.

Otan pois ennen naintia se kestää kauan.

• hetök

Ookko naaras?

• En kerro en!

Jokin salaisuus on oltava tässäkin ketjussa. En aio kertoa onko omat hampaat
      vai tekarit, kyllä nyt harmittaa lukijaa, kyl mä nyt niin nautin. Nyt minä juon
      KAHVIA.

• nakrattaa....

Voi jestas :))

Yksi hammas on poistettu kun painoi toisen hampaan hermoa. Viisaudenhampaat makaavat edelleen poikittain leukaluun päällä eivätkä aio ikinä tulla esiin. Muutoin suukalusto on moitteettomassa kunnossa.

Tekojuttuja....hmmmm....lasketaanko silmälasit :) Lasisilmiä ei ole.

• En kerro en!

Nyt kerron! Vapautan yleisön jännityksestä. On IKIOMAT hampaat ja on hyvät.
      On kova hammasluu, saan pitää pitkälle vanhuuteen omat hampaani, sanoi hammaslääkäri. Valkaisua saatan joskus ajatella.

• Hammasimplantti*****

Onko kellään kokemusta hammasimplanteista? Selasin netistä hintoja. Jos laitattaa Suomessa niin halvaksi mainostettukin maksoi 1499€:/

http://www.implanttihoito.fi/?gclid=CPaE2N70vb4CFeEMcwodi28ArQ

Sitten oli jokin Budabestissä oleva hammasklinikka jossa maksaisi 680€

http://kreativdentalclinic.eu/hammashoitoa/hammasimplantit

Mutta jos pitäisi Budabestiin asti matkustaa jokaista hoitokäyntiä varten jos kaikki ei ihan putkeen menisikään niin kyllä siitäkin hintaa kertyisi.

Miten täällä Suomessa kaikki on niin paljon kalliimpaa?

Tällaisenkin löysin mutta en ymmärtänyt koko systeemistä mitään. Voisko joku fiksumpi selventää?

http://www.groupon.fi/lahjakortti/tampere/terveys/yksityinen-hammaslaakari/hammasimplantti?subscribed=false&__fsk=-554168347

• terveys

Kun ihmisellä ei ole muuta huolta terveydestään,
      niin silloin tulee nämä toisarvoiset asiatkin puntariin.

• KUULEPAS :

SUUN terveys ei ole mikään pikkuasia.

Suun sairaudet ovat yhteydessä dementiaan.

Myös moneen muuhun lopun edelliseen.

• Hammaspeikko*^*

• hoidapa suutasi
        Hammaspeikko*^* kirjoitti:

Niinpä!
        Tässä muutamia seurauksia hoitamattomista hampaista.

http://www.hammassalonki.fi/usein-kysyttya.php

http://www.iltalehti.fi/terveys/2013110717694734_tr.shtml

Juu kyllä ihmiselläkin suuterveys on tärkeä juttu,
        sitähän sanotaan ihmisen likaisemmaksi kehon paikaksi.

En kyllä ymmärrä miksi ihmisen proteettisiin juttuihin kuten silmänpuhkaisun tai
        sairauden takia vaurioitunut mykiö on korvattu silmän täyteaineella ja keinolinssillä,
        tai suu proteettisilla hampailla tai vaurioitunut nivel proteesilla - mitä irvailua tai
        turparallia niihinkään tarvitsee liittää?

Ja toisekseen elämää on kuolemaan saakka, lääketiede ja proteesipajat ovat tehneet
        monen vammaisen kohdalla korkeamoraalista ja hienoa ammattitaitoa osoittavaa työtä - kiitos heille siitä.

Aloittajan kysymys mielestäni osoittaa täydellistä hienotunteisuuden puutetta,
        etten sanoisi tylsyyttä.

• maalaismuija***
        hoidapa suutasi kirjoitti:

Juu kyllä ihmiselläkin suuterveys on tärkeä juttu,
        sitähän sanotaan ihmisen likaisemmaksi kehon paikaksi.

En kyllä ymmärrä miksi ihmisen proteettisiin juttuihin kuten silmänpuhkaisun tai
        sairauden takia vaurioitunut mykiö on korvattu silmän täyteaineella ja keinolinssillä,
        tai suu proteettisilla hampailla tai vaurioitunut nivel proteesilla - mitä irvailua tai
        turparallia niihinkään tarvitsee liittää?

Ja toisekseen elämää on kuolemaan saakka, lääketiede ja proteesipajat ovat tehneet
        monen vammaisen kohdalla korkeamoraalista ja hienoa ammattitaitoa osoittavaa työtä - kiitos heille siitä.

Aloittajan kysymys mielestäni osoittaa täydellistä hienotunteisuuden puutetta,
        etten sanoisi tylsyyttä.

Olet harvinisen älykäs, tässä seurassa.
        Kaikki ei ole menetetty kun järki juoksee. Jo suu on täynnä omia hampaita jos ei silti muista viittä minuutiakaan mistä on on ollut puhe, eipä tuossa juuri mietitä teko- mitään.

• 233

• Harva on tietoinen
        233 kirjoitti:

Kiitos noista linkeistä.

Niistä näkee, miten tärkeä tämä aihe ja aloitus on!

siitä, että hampaiden mätä
        voi irroittaa vaikka lonkkanivelen tai aiheuttaa sydänsairauden.

• 60 plus

Omat tekohampaat on, puujalka ja silmäklasit, rollaattori ja lasisilmä, jonka pullautan yöksi ulos vesilasiin, kävelykeppikin vaihteeksi. Paino on yli 80 kg ja pituus alle 160 cm.

• ----

Minäkin mahdun pöydän alle seisomaan, en makaamaan.

• hei kki

Omat on hiukset ja hampaat. Minulla on isäni geenit, isäukko täyttää 90 ja hänellä on oma purukalusto sekä lumivalkoiset hiukset;)

• hyvä Sinä

On täällä niiiin erinomaista sakkia, tuuhet on tukat ja täydelliset teko-, eikun omat hammasrivistöt paikalla tai parilla. Ai niin ja joltain tais yks hammas jopa puuttua.

• 18 7

Jos hammashuolto 1950-luvulla ja myös ravinto olisvat olleet parempia, luulisin, että omat hampaanikin olisivat vielä kunnossa (

• bessie*

Aloittaja sentään on ainakin toistaiseksi (kai?) malttanut olla ivailematta 'vakavissaan, vastanneita siitä että vastasivat.

Olen itse tottunut siihen, että hampaista ja niiden tuottamista ongelmista keskustellaan mutkattomasti ja avoimesti ja (myös) asiallisesti. Täällä ilmeisestikin on myös sellaisia jotka eivät siihen pysty, mutta heidänkin on siedettävä se tosiasia, että täällä jollakin saattaa olla oikeasti kysyttävää ja joku toinen taas pystyy ja on halukas asiallisesti vastaamaan. Kaikki tietävät, että muualtakin netistä saa tietoa, mutta se ei ole sama asia ja ovathan hampaat keskustelunaihe siinä kuin mikä tahansa muukin.

Ihan sopiva paikka asiallisellekin 'hammaskeskustelulle' on siis tämäkin ketju, aloituksen sävystä huolimatta. Sitä paitsi poru tai ainakin pieni pillahdus nousisi varmaan siitäkin jos joku tekisi toisen, 'huumorittoman' avauksen aiheesta, näin luulen.

Kadun itse sitä, että olen nöyrästi antanut vetää hampaan pois joskus kolme vuotta sitten. Vähän yritin vastaan pistää ja kysellä, mutta pontevampi olisi pitänyt olla ja itse tempaista imurit pois suusta, ja kysellä enemmän ja ennen kaikkea ei olisi pitänyt varauksetta uskoa tätä epäpätevää hammaslääkäriä.
        Viimeistään siinä vaiheessa kun hammaslääkäri epätoivoisesti yritti kiskoa todella lujasti kiinni olevaa tervettä hammasta (jolle oli/on vastahammas!) ja ähki hammashoitajalle että pitää ehkä hakea miespuolinen kollega avuksi, olisi pitänyt älytä pistää stoppi .

Se oli lyhyt ja kalliiksi tullut vierailu julkiselle puolelle. Neuvonkin jokaista hakemaan toisenkin mielipiteen tämän tapaisissa tilanteissa.

Olin tilannut ajan pienten tuntemusten vuoksi. Hammas oli juurihoidettu ja ensin hammaslääkäri kyseenalaisti tuntemukseni. Sanoin, että voihan olla että en osaa oikein paikallistaa kun juuri ja juuri kivuksi voi edes sanoa. Instrumentilla hampaita koputellessaan taisin sitten jotenkin reagoida juuri sen hampaan kohdalla ja hammas kuvattiin. Kuvaa sitten ihmeteltiin hammashoitajan kanssa ja puoliääneen mietittiin onko siinä joku pieni halkeama juuressa vai ei. Kohta jo oltiinkin isoon ääneen sitä mieltä, että hammas on huono ja se pitää ehdottomasti poistaa, ei pysty korjaamaan.
        Lopputulos oli, että melkein puolen tunnin ähräämisen jälkeen minulle näytettiin maljaa pysäyttämättä helakanpunaisen veren osittain peittämää, näkyviltä osiltaan valkoisena ja virheettömänä loistavaa hammasta ja uskoteltiin kuin lapselle, että tässä nyt näette, huono mikä huono.
        Siinä vaiheessa tulin niin vihaiseksi (myös itselleni), että painuin sanaa sanomatta ovesta ulos. Seuraavana päivänä soitin johtavalle hammaslääkärille, joka oitis alustukseni kuultuaan etsi koneeltaan sen edellisenä päivänä otetun kuvan ja sanoi suoreen ja rehellisesti, että hammas ja juuri näyttää terveeltä, tulehduksesta ei tietoakaan, mutta juuren asennossa oli jotain pientä jonka takia esim. paikkaaminen olisi ollut liian vaativa k.o. hammaslääkärille.

• Liisa S.

Lääkäreiden tekemät virheet olisi paksu teos, jos sellainen laadittaisiiin.

Minusta on hyvä, jos hammaslääkäri on puhelias, jos hän kertoo aina ääneen, mitkä ovat suunnitelmat ja mitä hän nyt juuri on tekemässä.

Sain sellaisen hammaslääkärin Töölössä vasta yli 30-vuotiaana, hänen puheensa ovat langenneet otolliseen maahan ainakin minun kohdallani, olen sisäistänyt ne täysin.
      Hän oli vastavalmistunut, kun aloitin hänellä, ja nyt yli 30 vuotta myöhemmin voin sanoa olevani kiitollinen tästä ystävyydestä.
      Hän kannustaa omaan hoitoon kehumalla: "Sieltähän tulee se potilas, joka hoitaa hampaansa!"
      Hassua, miten se vaikuttaa positiivisesti aikuiseenkin ihmiseen.

• Tottahan se vaikut-

taa, enemmän sitä vaan kehiin !

Kun makaa vuodeosastolla alzheimerin kynsissä kauniin purukalustonsa, tekorintojensa kanssa peruukki vinossa, voi tulla mieleen, kumpa korvienkin välissä olisi jotain.
      Omat hampaat ovat parhaat, nykyiset proteesit ovat luonnolisen näköiset ja melko toimivat. Rinnat ovat 60 olleet mukana kuutisenkymmentä vuotta, joten aika vaikuttaa niihinkin. Jos korjauttaa rintojaan, pitäisi panna uusiksi koko ihminen, jostain se ikä tulee esiin.
      Itselläni on peruukkeja, nuoenpana käytin niitä enemmän, ihan vaihtelun halusta.

• NYT laitoit kyllä

TERVEEN hammaskaluston VÄÄRÄÄN seuraan kaikenlaisten
        tekojuttujesi sekaan.

Terve hampaisto kuuluu terveelle ihmiselle, suun terveys on yhteydessä myös koko pään terveyteen.

Ja dementia, alzheimer, taas kuuluu peruukkien ja silikonien sekä muiden vastavanlaatuisten joukkoon.

NYT laitoit kyllä kirjoitti:

TERVEEN hammaskaluston VÄÄRÄÄN seuraan kaikenlaisten
        tekojuttujesi sekaan.

Terve hampaisto kuuluu terveelle ihmiselle, suun terveys on yhteydessä myös koko pään terveyteen.

Ja dementia, alzheimer, taas kuuluu peruukkien ja silikonien sekä muiden vastavanlaatuisten joukkoon.

Aloitukseen vastasin enkä sulle. Siinä kerrottiin hampaista, silikonirinnoista ja peruukeista.
        Tekohampaillakin pärjää, mutta jos pää ei toimi pärjää paljon huonommin. Se oli sanomani.

• reppuriika

Omat ovat ja kaikki vielä osittain paikoillaan. Paikkailtu on useita moneenkin kertaan ja on lohkemia ja osia murentunut pois. Eivät viimeisen päälle huolettu, mutta näillä purraan.

Itselläni on alkuperäiset hampaat. En silti pidä siitä että ihmisiä nolataan siitä syystä että lapsena vanhemmat eivät välittäneet lapsensa hampaidenhoidosta.
        Olen onnekas hampiden ja monen muunkin asian kohdalla, se ei oikeuta mollaamaan ihmisiä jotka syyttään ovat "huonompia" joiden purukalustoaan väläyttelevien mielestä

• ent. siivoojaparka
        ******* kirjoitti:

Itselläni on alkuperäiset hampaat. En silti pidä siitä että ihmisiä nolataan siitä syystä että lapsena vanhemmat eivät välittäneet lapsensa hampaidenhoidosta.
        Olen onnekas hampiden ja monen muunkin asian kohdalla, se ei oikeuta mollaamaan ihmisiä jotka syyttään ovat "huonompia" joiden purukalustoaan väläyttelevien mielestä

Täytyy häveten myöntää, että minulla ei enää ole kaikki alkuperäisiä hampaita.

Jo ennen kouluun menoa varisi hampaita pois toinen toisensa jälkeen. Onneksi kasvoi uusia tilalle...

• perintö ym vaikuttaa
        ******* kirjoitti:

Hampaiden menetys johtuu monista syistä, ei yksin siitä ettei lapsena ole välitetty hoidosta. Tunnen ammattnikin puolesta lukusia tapauksia, joissa hampaita ei ole hoidettu lapsena ei nuorena ja silti omat hampaat suussa. Sitten toisessa päässä heitä, joiden hampaita on hoidettu mallikkaasti ja silti jouduttu luovuttamaan jossain vaiheessa ja joko kaikki hampaat menetetty tai osa. Ei siis kannata osoittaa ketään sormella jos on omat hampaat menetetty ja korvattu erilaisin keinoin.
        Perintötekijöillä on aika suuri merkitys. Hammasluulla jne.. esim miehelläni oli vielä viisauden hampaitakin tallella mutta viime vuonna oli poistettava.

• Elintavat
        perintö ym vaikuttaa kirjoitti:

Hampaiden menetys johtuu monista syistä, ei yksin siitä ettei lapsena ole välitetty hoidosta. Tunnen ammattnikin puolesta lukusia tapauksia, joissa hampaita ei ole hoidettu lapsena ei nuorena ja silti omat hampaat suussa. Sitten toisessa päässä heitä, joiden hampaita on hoidettu mallikkaasti ja silti jouduttu luovuttamaan jossain vaiheessa ja joko kaikki hampaat menetetty tai osa. Ei siis kannata osoittaa ketään sormella jos on omat hampaat menetetty ja korvattu erilaisin keinoin.
        Perintötekijöillä on aika suuri merkitys. Hammasluulla jne.. esim miehelläni oli vielä viisauden hampaitakin tallella mutta viime vuonna oli poistettava.

varsinkin se mitä suuhunsa panee ovat avainasemassa.

Ja putsaaminen oikeilla tavoilla.

• on yksilöllistä
        Elintavat kirjoitti:

varsinkin se mitä suuhunsa panee ovat avainasemassa.

Ja putsaaminen oikeilla tavoilla.

Naapurina oli usean vuoden ajan nainen jolla oli kaikki mahdolliset paheet hampaiden kannalta. Mussutti makeaa ( karkkeja leivonnaisia ) tupakoi, ottia olutta aika usein ja paljon, yleensä viikonloppuisin. Asuimme samassa pihapiirissä ainakin viisi - kuusi vuotta. Me naapurit ihmettelimme porukassa kun nainen ei lihonut vaikka makea maistui, kaikki hampaat oli tallella, ei yhtään paikkaa. Olisi sopinut hammastahnamainoksen keulakuvaksi. Nainen täyttää pian 40 vuotta ja ei edelleenkään yhtään reikää... eikä ylipainoakaan. Kertoi, että hampaitaan hoitaa normaalisti harjaamalla, pari kertaa päivässä. Täydellinen hammasrivi jota kadehdin ja moni kadehti.

• kiusaavastiko
        on yksilöllistä kirjoitti:

Naapurina oli usean vuoden ajan nainen jolla oli kaikki mahdolliset paheet hampaiden kannalta. Mussutti makeaa ( karkkeja leivonnaisia ) tupakoi, ottia olutta aika usein ja paljon, yleensä viikonloppuisin. Asuimme samassa pihapiirissä ainakin viisi - kuusi vuotta. Me naapurit ihmettelimme porukassa kun nainen ei lihonut vaikka makea maistui, kaikki hampaat oli tallella, ei yhtään paikkaa. Olisi sopinut hammastahnamainoksen keulakuvaksi. Nainen täyttää pian 40 vuotta ja ei edelleenkään yhtään reikää... eikä ylipainoakaan. Kertoi, että hampaitaan hoitaa normaalisti harjaamalla, pari kertaa päivässä. Täydellinen hammasrivi jota kadehdin ja moni kadehti.

60 yleensä katselee maailmanmenoa jo levollisesti.
        Käytännöllisestikatsoen kaikki saa mennä omia menojaan.
        Sitä on tullut katseltua miten joku kaatuu turvalleen.
        Toinen tahtoen, toinen vahingossa.
        Joten minkäänlainen rampa ei enää heilauta mitenkään.
        Elämää tää onhan vaan.
        Minäkin katson ihmisiä, yrittäen ajatella miten heidänkin elämänsä on mennyt.

• puolustelua

Yleensä puolustellaan hampaitten heikkoa kotihoitoa
      ja huonoja elintapoja sillä, että tuo joku naapuri kuitenkin omistaa Hollywood-hymyn ja solakan vartalon, vaikka pahemmin vielä kuin minä elää.

• Niinpä!

Syytä / syyllisyyttä ei halua kukaan omille harteilleen.

• ne geenit

Kuitenkin tosiasiassa perimä vaikuttaa aika paljon. Millaisen hammasluun saa.
        Näköjään kun monenlaista nähnyt.

• kiusaavastiko

Ruumis muuttuu elävästä elämästä.
        Kun minä katson itseäni, en voi muuta todeta kuin, luoja! miten olen elänyt.
        Ei minulla ole ketään muuta ketä syyttää.
        Uskoisin että minulla on aikasti paljon kohtalotovereita.
        Onneksi en ole koskaan sortunut Kokaiiniin, joten nenä on edelleen komea.
        Aavistuksen kylläkin punertava.

• kiusaavastiko
        kiusaavastiko kirjoitti:

Ruumis muuttuu elävästä elämästä.
        Uskoisin että minulla on aikasti paljon kohtalotovereita.
        Onneksi en ole koskaan sortunut Kokaiiniin, joten nenä on edelleen komea.
        Aavistuksen kylläkin punertava.

Minkälaista on elää hampaillaan?
        Rinnoillaan, takapuolellaan...
        Vatsoin ja jenkkakahvoin?

• bessie*

Jo on taas erikoisia asenteita, "puolustelua" ja Niinpä!" Puolustelua ja syyllisyytensä kieltämistä, hohhoijaa taas.

Onko käväissyt mielessä, että hammaslääketiede on mennyt eteenpäin huimasti sinä aikana kun meillä 60 ikäisillä on hampaita suussa ollut.
        Samoin myös 'asiakkaiden' tietämys hampaiden hoidosta ja mahdollisuuksista on lisääntynyt, ja sekä tavat että suhtautuminen muuttuneet yleensäkin.
        Ja missäs vaiheessa tämä oikeus julkisen puolen hammashoitoon tuli kaikille?

Lapsena ja nuorena minulla ei ollut ongelmia hampaiden kanssa, joten en oikein tiedä puhuttiinko silloin jo juurihoidoista ja tehtiinkö niitä? Hampaiden pesusta ei lapsuudenkodissani ollut lupa laistaa, ja siitä tietenkin tuli tapa. Sitä en muista, että olisi kaksi kertaa vuorokaudessa pitänyt pestä heti pienestä pitäen, jotenkin tuntuisi että vain kerran ja muistikuva on meidän sisarusten pelleilystä ja tungoksesta nimenomaan iltapesuihin liittyen.
        Hammashygienia on siis aina ollut kunnossa ja hammasluukin on vahvaa, mutta silti on jokunen hammas vedetty pois, ja viimeistä lukuun ottamatta kaikki yksityisen hammaslääkärin ehdotuksesta. Yhtäkään en aivan suosiolla ole antanut vetää pois, mutta olen uskonut kun hammaslääkäri on minulle toimenpiteen välttämättömyyden k.o. hampaan ennusteen kertoen perustellut ja/tai myös hinta/laatusuhteen nostanut esille.

Luulen, että monilla meidän ikäisillämme on omien vanhempiemme välinpitämättömyyden/tietämättömyyden/vähävaraisuuden takia päässyt jo lapsuudessa ja varhaisnuoruudessa hampaat huonoon kuntoon ja niitä on poistettu.

Hyvin yleistä vielä tänäkin päivänä on hammaslääkäripelko, ja vielä yleisempää se, että epämiellyttäväksi koettuun tilanteeseen mennään vasta pakon edessä.

• kiusaavastiko
        bessie* kirjoitti:

Jo on taas erikoisia asenteita, "puolustelua" ja Niinpä!" Puolustelua ja syyllisyytensä kieltämistä, hohhoijaa taas.

Onko käväissyt mielessä, että hammaslääketiede on mennyt eteenpäin huimasti sinä aikana kun meillä 60 ikäisillä on hampaita suussa ollut.
        Samoin myös 'asiakkaiden' tietämys hampaiden hoidosta ja mahdollisuuksista on lisääntynyt, ja sekä tavat että suhtautuminen muuttuneet yleensäkin.
        Ja missäs vaiheessa tämä oikeus julkisen puolen hammashoitoon tuli kaikille?

Lapsena ja nuorena minulla ei ollut ongelmia hampaiden kanssa, joten en oikein tiedä puhuttiinko silloin jo juurihoidoista ja tehtiinkö niitä? Hampaiden pesusta ei lapsuudenkodissani ollut lupa laistaa, ja siitä tietenkin tuli tapa. Sitä en muista, että olisi kaksi kertaa vuorokaudessa pitänyt pestä heti pienestä pitäen, jotenkin tuntuisi että vain kerran ja muistikuva on meidän sisarusten pelleilystä ja tungoksesta nimenomaan iltapesuihin liittyen.
        Hammashygienia on siis aina ollut kunnossa ja hammasluukin on vahvaa, mutta silti on jokunen hammas vedetty pois, ja viimeistä lukuun ottamatta kaikki yksityisen hammaslääkärin ehdotuksesta. Yhtäkään en aivan suosiolla ole antanut vetää pois, mutta olen uskonut kun hammaslääkäri on minulle toimenpiteen välttämättömyyden k.o. hampaan ennusteen kertoen perustellut ja/tai myös hinta/laatusuhteen nostanut esille.

Luulen, että monilla meidän ikäisillämme on omien vanhempiemme välinpitämättömyyden/tietämättömyyden/vähävaraisuuden takia päässyt jo lapsuudessa ja varhaisnuoruudessa hampaat huonoon kuntoon ja niitä on poistettu.

Hyvin yleistä vielä tänäkin päivänä on hammaslääkäripelko, ja vielä yleisempää se, että epämiellyttäväksi koettuun tilanteeseen mennään vasta pakon edessä.

• bessie*
        kiusaavastiko kirjoitti:

?

Ei aavistustakaan? Kerropa sinä, minä en tosiaankaan tiedä? Itseäni en ajattele tuollaisina osasina, olen ehjä kokonaisuus. Oikeastaan en koskaan ole ymmärtänyt edes sitä täälläkin aika usein harrastettua ihmisen jakamista ylä- ja alapäähän, saati sitten tuollaiseen pilkkomiseen?!

Yllätä nyt minut ja kerro, mitä ihmettä oikein tarkoitat viestilläsi? Täytyyhän siinä joku sanoma tai pointti olla, mutta ihan rehellisesti myönnän että minä en sitä ymmärrä?

• kiusaavastiko
        bessie* kirjoitti:

?

Ei aavistustakaan? Kerropa sinä, minä en tosiaankaan tiedä? Itseäni en ajattele tuollaisina osasina, olen ehjä kokonaisuus. Oikeastaan en koskaan ole ymmärtänyt edes sitä täälläkin aika usein harrastettua ihmisen jakamista ylä- ja alapäähän, saati sitten tuollaiseen pilkkomiseen?!

Yllätä nyt minut ja kerro, mitä ihmettä oikein tarkoitat viestilläsi? Täytyyhän siinä joku sanoma tai pointti olla, mutta ihan rehellisesti myönnän että minä en sitä ymmärrä?

Sinä opit hyvin.
        Varsinkin kopioimaan.

"Ruumis muuttuu elävästä elämästä.
        Uskoisin että minulla on aikasti paljon kohtalotovereita."

• eppu2
        kiusaavastiko kirjoitti:

Sinä opit hyvin.
        Varsinkin kopioimaan.

Aikasti paljon kopiointia Sinulla. Taas.

• 19+19
        ne geenit kirjoitti:

Kuitenkin tosiasiassa perimä vaikuttaa aika paljon. Millaisen hammasluun saa.
        Näköjään kun monenlaista nähnyt.

Asunpaikkakin vaikuttaa. Itse kun olen asunut Kymenlaaksossa koko ikäni, on purukalustonikin kunnossa. Osin maaperän fluorin ansiosta.

• bessie*
        kiusaavastiko kirjoitti:

Sinä opit hyvin.
        Varsinkin kopioimaan.

Sinultako?!!
        Jos kopioimiseen tuntisin tarvetta, niin sinua en edes kehtaisi kopioida. Toistaiseksi on ihan omia, henkilökohtaisiin kokemuksiin ja näkemyksiin perustuvia ajatuksia, ei tarvetta kokemuksiin.

Tuossa lööperissäkö muka on jotain mitä olen mielestäsi kopioinut! Oletko todellakin noin tyhmä?

Ensinnäkään en kirjoittanut mitään tuosta yksilön "ruumiin muuttumisen" näkökulmasta lähtien, vaan enemmänkin yksilöä ympäröivän maailman muuttumisesta.

Toisekseen, en syyttänyt ketään, en edes itseäni. Itse asiassa kirjoitin koko kommentin kun ärsytti tuo vääntäminen siihen suuntaan että pitäisi jotenkin hävetä epätäydellisiä hampaitaan tai 'puolustautua' ?!, tai älytä ottaa syyt ja syyllisuudentunne päällensä!

Vaikka onkin itsestäänselvyys, että tietämyksen taso, tavat ja asenteet (mm. ulkonäön suhteen) ja hoidon saatavuuskin ovat muuttuneet todella paljon verrattuna ikäistemme lapsuuteen ja nuoruuteen, niin tulinpa sen nyt kuitenkin maininneeksi.
        Mielestäni sinä et lähesty asiaa samasta kulmasta kirjoittaessasi että sinulla on "aikasti paljon kohtalotovereita"?

Että missä kohdin tulin sinua kopioineeksi?

• bessie*
        bessie* kirjoitti:

Sinultako?!!
        Jos kopioimiseen tuntisin tarvetta, niin sinua en edes kehtaisi kopioida. Toistaiseksi on ihan omia, henkilökohtaisiin kokemuksiin ja näkemyksiin perustuvia ajatuksia, ei tarvetta kokemuksiin.

Tuossa lööperissäkö muka on jotain mitä olen mielestäsi kopioinut! Oletko todellakin noin tyhmä?

Ensinnäkään en kirjoittanut mitään tuosta yksilön "ruumiin muuttumisen" näkökulmasta lähtien, vaan enemmänkin yksilöä ympäröivän maailman muuttumisesta.

Toisekseen, en syyttänyt ketään, en edes itseäni. Itse asiassa kirjoitin koko kommentin kun ärsytti tuo vääntäminen siihen suuntaan että pitäisi jotenkin hävetä epätäydellisiä hampaitaan tai 'puolustautua' ?!, tai älytä ottaa syyt ja syyllisuudentunne päällensä!

Vaikka onkin itsestäänselvyys, että tietämyksen taso, tavat ja asenteet (mm. ulkonäön suhteen) ja hoidon saatavuuskin ovat muuttuneet todella paljon verrattuna ikäistemme lapsuuteen ja nuoruuteen, niin tulinpa sen nyt kuitenkin maininneeksi.
        Mielestäni sinä et lähesty asiaa samasta kulmasta kirjoittaessasi että sinulla on "aikasti paljon kohtalotovereita"?

Ei tarvetta KOPIOINTIIN piti kirjoittamani tuohon alkuun.

• eppu2
        bessie* kirjoitti:

Sinultako?!!

Bessie

En tarkoittanut Sinua.

• Sokerin syytä

Noin juuri sanoi anoppinikin.
      Hänellä oli aina Sisu-pastillirasia esiliinan taskussa pyykkituvassakin, ja sieltä aina pastilli suuhun, kun edellinen oli loppuun sulanut.

Sokeri suussa aina
      takaa sen, että hampaat reikiintyy.

• Ruokasalin kalusto

Hampaiston terveys paljastaa tason, siitä näkyy ihmisen äly ja kunto.

• hiihaa

Eli siis hampaista, kuin hevosella iän, voi katsoa ÄO:N?
        Eikä tarvi juosta cooperia.

• en tiennytkään

Hampaillako se äly mitataan?

Isäni oli hohoojana yhdelle perheelle, missä vain yksi oli oppinut lukemaan auttavasti. Muut oli arvioitu vajakeiksi. Ei varmaan huomanneet katsoa niiten hampaita, kun laittoivat holhouksen alle, sillä niillä oli kaikilla kadehdittavan hyvät valkoiset vahvat hampaat.

Olikohan Einsteinillä hyvät hampaat?

• älyn mitta?
        en tiennytkään kirjoitti:

Hampaillako se äly mitataan?

Isäni oli hohoojana yhdelle perheelle, missä vain yksi oli oppinut lukemaan auttavasti. Muut oli arvioitu vajakeiksi. Ei varmaan huomanneet katsoa niiten hampaita, kun laittoivat holhouksen alle, sillä niillä oli kaikilla kadehdittavan hyvät valkoiset vahvat hampaat.

Olikohan Einsteinillä hyvät hampaat?

Ei ainakaan huonot hampaat Einsteinillä, kun ei ole hampaita ollenkaan

http://www.deism.com/images/Einstein_laughing.jpeg

• NYKYAIKANA onkin
        älyn mitta? kirjoitti:

Ei ainakaan huonot hampaat Einsteinillä, kun ei ole hampaita ollenkaan

http://www.deism.com/images/Einstein_laughing.jpeg

asia jo toisella tolalla.

Muistan minäkin erään professorin viime vuosisadan puolesta välistä, jonka suusta näkyi jotain mustaa kiiltävää hymytessä,
        jos luennolla joskus sellainenkin ihme tapahtui.
        Musta suu sisältä aivan kuin Arvo Salolla, TV:ssä jälkimmäisen suun näin.

• kahvi-kaisa
        NYKYAIKANA onkin kirjoitti:

asia jo toisella tolalla.

Muistan minäkin erään professorin viime vuosisadan puolesta välistä, jonka suusta näkyi jotain mustaa kiiltävää hymytessä,
        jos luennolla joskus sellainenkin ihme tapahtui.
        Musta suu sisältä aivan kuin Arvo Salolla, TV:ssä jälkimmäisen suun näin.

Suomi on kahvinjuonnin kultamaa
        - oikeasti kuuma sokeroitu kahvi taitaa olla melkoinen myrkky hampaille
        - värjää ja reikiinnyttää niitä.

• Ei sokeria!
        kahvi-kaisa kirjoitti:

Sokeri aiheuttaa pahimman happohyökkäyksen hampaille.

Hammasluu on kaikilla ihmisillä pehmeähköä.

Mutta sen päällä on KIILLE, joka on elimistömme KOVIN aine.
        Se suojaa hampaan.

Kiille on kuitenkin osittain happoliukoinen, makea ja hapan liuottaa sitä.
        Kun se menee hampaan pinnalta pois, paljastuu kellertävä hammasluu, joka reikiintyy ja murenee helposti.

• That's the truth!
        Ei sokeria! kirjoitti:

Se suojaa hampaan.

Kun se menee hampaan pinnalta pois, paljastuu kellertävä hammasluu, joka reikiintyy ja murenee helposti.

Laitoin itse plus-merkin tuon perään, kun jaksoin kirjoittaa sen.

• -.,,.-
        kahvi-kaisa kirjoitti:

Käyttääkö joku ihan oikeasti vielä sokeria kahviin?

• a.p.
        Ei sokeria! kirjoitti:

Se suojaa hampaan.

@Ei sokeria!

Mä imeskelen joka ilta ennen nukkumaanmenoa yhden Dentiplus tabletin. Annan sen hitaasti liueta suussa kun olen jo sängyssä ja hampaat pestynä. Se kovettaa hammaskiillettä. Olen jo vuosikaudet käyttänyt sitä, ja etuhampaatkin ovat aivan ehjät ja valkoiset.
        Saa kaikista apteekeista. Imeskelen vain yhden tabletin päivässä tuolloin illalla. Tulisi minulle liian kalliiksi imeskellä 3-6 kertaa, niin kuin ohjeessa on. Nukahdan monesti tuo tabletti suussa, ja se on vaikuttanut monta tuntia ja pehmennyt hampaiden päälle. Tuo 1 tbl on ollut ihan riittävä annostus. Purkillinen kestää lähes puoli vuotta kun on 180 tbl purkissa.

http://www.internetapteekki.fi/dentiplus-imeskelytabletti-180-raikas.html

• +++++
        That's the truth! kirjoitti:

Laitoin itse plus-merkin tuon perään, kun jaksoin kirjoittaa sen.

, kun tunnustit, ihan vapaaehtoisesti.

• L.S.
        a.p. kirjoitti:

@Ei sokeria!

Mä imeskelen joka ilta ennen nukkumaanmenoa yhden Dentiplus tabletin. Annan sen hitaasti liueta suussa kun olen jo sängyssä ja hampaat pestynä. Se kovettaa hammaskiillettä. Olen jo vuosikaudet käyttänyt sitä, ja etuhampaatkin ovat aivan ehjät ja valkoiset.
        Saa kaikista apteekeista. Imeskelen vain yhden tabletin päivässä tuolloin illalla. Tulisi minulle liian kalliiksi imeskellä 3-6 kertaa, niin kuin ohjeessa on. Nukahdan monesti tuo tabletti suussa, ja se on vaikuttanut monta tuntia ja pehmennyt hampaiden päälle. Tuo 1 tbl on ollut ihan riittävä annostus. Purkillinen kestää lähes puoli vuotta kun on 180 tbl purkissa.

http://www.internetapteekki.fi/dentiplus-imeskelytabletti-180-raikas.html

Minä otan Fludent-tabletin, hammaslääkärini suosituksesta.

Hammaskiillettään kannattaa varjella.

• L.S.
        -.,,.- kirjoitti:

Käyttääkö joku ihan oikeasti vielä sokeria kahviin?

En käytä sokeria kahvissa, mutta kun tuoremehu samoin kuin hedelmät ovat sekä happamia että makeita, yritän huuhdella ne pian pois hampaistani ja illalla sitten pesun jälkeen yksi Fludent.

• Kaikilla lähes
        Ei sokeria! kirjoitti:

Se suojaa hampaan.

Kiille hampaan pinnalla on valkoista ja kiiltävää.

• mollamaija

Mä olen silleen hupsu, etten käytä tavallisessa kahvissa kuin maitoa, mutta kun juon cappuccinoa niin siihen laitan ruokosokeria.

• Likslux

Minä pesen tekohampaani Fairilla, ja voin suositella muillekin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      168
      1428
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      41
      1019
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      38
      725
    4. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      650
    5. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      37
      637
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      28
      632
    7. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      20
      622
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      607
    9. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      577
    10. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      17
      573
    Aihe