Äitienpäivä - stressin vai ilon aihe?

kuunteleva_kirkko

Hei kaikille! Jutellaanko äitienpäivästä? Onko teillä kotona tarkkoja perinteitä, miten sitä tulee viettää? Onko itselläsi odotuksia tai toiveita siitä, miten sinua muistettaisiin? Joudutteko tasapainoilemaan puolison ja oman äidin toiveiden välillä?

Itselläni on sunnuntaina työpäivä, enkä kyllä muutenkaan kaipaa aamiaista sänkyyn. Olen ollut äiti vasta muutaman vuoden, eikä meille ole vakiintunut mitään tiettyä tapaa viettää äitienpäivää. Viime vuonna sain tulla valmiiseen (juhla)ruokapöytään töistä tullessani. Se oli mukavaa.

Äitienpäivässä minua hitusen ärsyttää sellainen amerikkalaistunut ystävänpäivähömpötys, jossa kaiken pitää olla kiiltokuvamaisen täydellistä edes yhtenä päivänä vuodessa.Enemmän äitienpäivänä voitaisiinkin puhua esim. naisten asemasta kehitysmaissa ja miettiä, miten heillekin saataisiin turvallisempi äitiys. Esim. Kirkon ulkomaanavun toisenlaiset lahjat auttavat myös heikommassa asemassa olevia äitejä. http://www.toisenlainenlahja.fi/?gclid=CML8ydvom74CFYLacgodKr8ASg. Toki suomestakin löytyy äitejä, joilla menee heikosti, mutta meidän ei sentään tarvitse pelätä kuolemaa, kun menemme synnyttämään.

Näin moneen suuntaan ajatukseni rönsyävät äitienpäivän tiimoilta. Mitä sinä ajattelet/ miten koet?

Sinikka-pappi

18

502

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äitintyttö

Meillä äitienpäivänä sekä kaikkina muinakin pyhinä oma äitini sekä mieheni äiti kilpailevat kumman luokse mennään, aina sama juttu. Vie vähän fiilistä tuollainen tästäkin äitienpäivästä.Yleisesti ottaen pyritään käymään molemmissa paikoissa, mutta joskus ei vain ehdi ja silloin toinen osapuoli loukkaantuu.

Itse en äitienpäivänä toivo muuta kuin että saisin kerrankin nukkua pitkään eikä tarvitsisi herätä aikaisin lasten kanssa. Tämä jo miehen kanssa sovittu:).
      Omalle äidille olen aina kukkia ostanut, en sen ihmeempää. Nuorempana jaksoin tehdä itse kortinkin.

Minusta on tärkeää että äitejä muistetaan.
      Olen omien lapsien myötä alkanut arvostaa omaa äitiäni vieläkin enemmän.

• Mukaeltu äitienpäivä

Olemme kaikki hyvin kiireisiä. Jokaikinen äitienpäivä tähän asti on keräännytty meille, mutta nyt emme mitenkään saa sovitetuksi. Lapset vievät omia lapsiaan jalkapalloon, ratsastamaan tai remontti kesken. Heillä on ruuhkavuodet.

Pidämme äitienpäivän ehkä parin viikon päästä. Mielellään kyllä tulevat vanhanajan ruokapöytään ja perustäytekakulle.

Minä ja mieheni menemme joka vuosi kirkkoon, tänä vuonna sen jälkeen lähetyslounaalle. Lopun illan lepäilen. Jaksaa taas aloittaa uuden työviikon. Oikein hyvä ratkaisu tämäkin.

• eiansaitsejuhlaa

Minä en halua viettää äitienpäivää. Exän vaatimukset ja ohjeistukset tekivät alkuunsa lopun minun äitienpäivästä. En ollut koskaan sen arvoinen. Enkä ole vieläkään. Ainoa syy miksi edes hiukan yritän on lapset, heille se on tärkeää, mutta itse voisin ihan hyvin olla töissä koko päivän.
      Exän mielestä vain hänen äitinsä oli päivänsä ansainnut, minun äitiä ei olisi saanut edes yrittää muistaa, se piti tehdä salassa. Minun muistaminen oli lapsillekin melkein kiellettyä. Kyllä exä kylän äitienpäiväkekkereissä patsasteli, mutta siihen se jäikin. Viimeinen äitienpäivä yhdessä oli sitten se viimeinen nakki. Sairastuin todella äkisti ja vakavasti juuri äitienpäivän alla, ja pääsin viimein normiosastolle ennen äitienpäivää. Odotin edes jotain, mutta exä soitti edellisenä päivänä, etteivät jouda, kun hän pitää puhetta kyläläisten äitienpäiväjuhlilla ja lapsetkin esiintyy. Lapset eivät edes soittaneet sairaalaan. '
      Olin varma, että jos kyläläiset olisivat tienneet, niin olisivat varmasti juhlansa saaneet pidettyä ilman perhettänikin, mutta se oli kumminkin exän mielestä oikea ratkaisu. Se oli kyllä alkusoitto erolle.
      Nyt on taas tulossa oikein ratkiriemuisa äitienpäivä. Olen vasta leikattu ja kävely sujuu kyynärsauvoilla. Kotihommista ei tahdo oikein mitään tulla, ja peltotyöt vievät muut kynnelle kykenevät. Nyt tuli postissa lastensuojeluilmoitus nuorimmaisesta. Itkuhan siinä tuli. Kaikille olen yrittänyt selittää,etten nyt pääse enkä pysty, kun tuo leikkaus tuli niin äkkiä. Mutta ilmeisesti taas joku huomasi tilanteen tulleen.
      Nyt pitää koko viikonloppu siivota ja huhkia, että huusholli on tupatarkastukseen maanantaina valmis.
      Itse olen niin väsynyt tähän taisteluun, lapsia on monta ja kaikkea on ollut, että nyt tuntuu,että heitän pyyhkeen kehään ja se on siinä, lopetan koko äiti-hömpötyksen ja hoitakoon se, joka parhaiten kykenee. Saapahan joku sijaisäiti sitten patsastella noidenkin kasvatuksella kerran minä en osaa. Tuntuu vain melkoisen hurjalta, kun osa on jo aikuisia, niin nyt on tällainen uusavuttomuus iskenyt.
      Ahdistaa koko äitienpäivä.

• vähin elein

Minulla ei ole mitään odotuksia äitienpäivää kohtaan, mutta ilahduttaa jos lapset huomioivat vaikkapa soittamalla tai käymällä. Jos eivät muista, ymmärrän sen että nuorilla on omat kiireensä. Joka tapauksessa äitienpäivä on ihana päivä ajatella äitiyttä ja perhettä. Mies huomioi minua aina jotenkin lastensa äitinä. Kakun saan ainakin, ja kakkukahvia juodaan pitkin päivää. Muuten saatetaan tehdä vaikka pihatöitä tai muuten vaan nauttia keväästä.

Ei kannata ladata amerikkalaistyylisiä hömppäodotuksia äitienpäivään, sellainen kaavamaisuuksien toistaminen vain ärsyttää. Muuten ajattelen että oma päivä äidille on paikallaan ja kaunis asia, kyllä me ollaan sen arvoisia.

• tavallisesti

Olen sanonut perheelle että en halua aamuherätystä enkä kahvia vuoteeseen. Niinpä herätään normaalisti kukin omia aikojaan, ja pöydässä on aina yllätyksenä miehen tekemä suklaakakku ja aina samanlainen äitienpäiväkukka. Lapsilta kortit, jos sattuvat muistamaan. On se ihanaa niinkin.

• opusdei1

Aika keinotekoiselta sekin tuntuu, että äitienpäivän keskustelu pyörisi kehitysmaiden äideissä. Lapsethan sen äitienpäivän "tekevät" ja lasten ehdoilla silloin mennään. Äitienpäivää Suomessa vietetään useimmiten perheen kesken, pienessä piirissä. Lapset tekevät kortit tms. ja keräävät valkovuokkoja. Jokainen perhe luo omat traditionsa, toisissa perheissä päivää vietetään näyttävämmin, toisissa ei ehkä lainkaan.
      Missä olet tuota amerikkalaista hömpötystä kohdannut ja miten se näkyy? Siinäkö, että äiti viedään ravintolaan lounaalle? Kirkkohan voisi itsekin järjestää jumalanpalveluksen jälkeen yhteisen äitienpäivälounaan, jonka tuotto menisi johonkin sopivaan.

• SDP.

Onko se jenkkiläistä hömpötystä, jos mennään ulos syömään, ulkomailla käydään useinkin ravintolassa syömässä koko perheen voimin, minusta se on hyvä koko perhe yhdessä syömässä jossain muualla, kun kotona, ja se työllistävä vaikutus ei noilla ruokapaikoilla niin hyvin mene, on hyvä että kokit ja tarjoilijat saa työtä ja yritys pysyy pystyssä.

• Kiva kuulla ajatuksianne ja kokemuksianne, paitsi nimimerkin eiansaitsejuhlaa kohdalla tunnen kyllä suurta empatiaa. Kovasti voimia sinulle!

Nimimerkin opusdei1 kanssa olen aivan samaa mieltä. Äitienpäiväbrunssi seurakunnassa voisi olla todella mukava ja toimiva juttu!

Sinikka-pappi

• arvostettu mutsi

Vietän äitienpäivän työssä, samoin mieheni, enkä kaipaa mitään erityistä tuona päivänä, minua arvostetaan joka päivä, eikä vaan äitienpäivänä, minulla rakastava mies ja ihanat aikuiset lapset.

• kolmen äiti

Nautin äitienpäivästä, vaikka meilla siihen ei liity mitään erityisiä seremonioita. On hyvä pysähtyä välillä ajattelemaan sitä mitä on äitiys ja arvostamaan omaa työtäni äitinä. Riittää kun itse arvostan, ja uskon että toisetkin. Vähän juhlavampaa meilläkin on. Koti siistinä, hyvää ruokaa jonka itse teen, vähän enemmän oleilua ja lepoa. Se on aina ollut minulle onnellinen päivä.

• oma äiti rakas

Käyn haudalla viemässä äidille kukkia. En halua itse viettää äitienpäivää, sillä se vain saa perheen kiusaantuneeksi, kun he joutuisivat minua muistamaan tahtomattaan.

• Mukaeltu äitienpäivä

Tosi mukava päivä. Vieraileva lähetyspappi piti kirkossa koskettavan saarnan. Laulettiin vielä pääsiäiseen liittyvää kiitosta ylösnousemuksesta ja myös kevään kunniaksi iloisia kiitoslauluja. Meillä on loistava ja kekseliäs kanttori. Lapsi lauloi kuolinilmoitus- ja loppumusiikin. Todella nautinnollista.

Lähetyslounas oli herkullinen, mukavien ihmisten kanssa vaihdettiin kuulumisia. Sielläkin lauloimme ja lähetystyöntekijä kertoi työstään.

Toinen lapsi on jo lähettänyt onnittelut tekstiviestillä, toista odotan. Jos ei muista, en pety, on niin kiireitä omassa elämässään. Joka tapauksessa olen heistä kiitollinen.

Onnittelut kaikille äideille! Niille, joilla ei tänä vuonna ole ollut paras mahdollinen äitienpäivä, toivon parempia muita tulevia päiviä vuoden varrella.

• yksin ..

Minunkin pitää kirjoitta ja purkaa äitienpäivästä..

Entisessä elämässä ex miheni kyllä järjesti äitienpäivää minulle ..Mutta mun oli pakko erota hänestä kun oli narsistinen ihminen.... Jouduin tekemään raligaalin päätöksen ja läksi liitosta yksin ..Jättäen lapset ex kun en jaksanut taistella heistä..

Kun hän jäi itsekseen lapsien kanssa ei osannutkaan olla se hyvä rajoja laittava isä .. E tehnyt yhtään töitä se eteen että minulla ja lapsillani oli yhteys kestänyt ..Yritin viestittelin soittelin mutta lapset eivät vastannet minun yhteyden ottoihin.. Joten suhde heihin katkesi..

Mutkien kautta aloin olla heidän elämässä kaksi muutti minun kanssani asumaan olivat jo teini-ikäsiä.. Mutta se läheisyys ei oo tullut takas mitä se oli kun olivat lapsia...Minä kuljetin kuskasi kävin kaikki vanhempai-illat käytin lääkärissä kuskasi kavereille oli todella läsnä ...

Tänään äitienpäivänä olisin vaan toivonut että minua olisi onniteltu edes vakka fb ...Mutta yksi kolmesta lapsestani onnitteli minua... Olen surullinen =)

• tie_on_ylös

Nämä lapset joista "yksin" kertoi: jos he ovat jo aikuisia, pyydä heidät joskus yhdessä ravintolaan tai kahville luoksesi. Oletko koskaan kertonut kuinka kipeä päätös ja pakon edessä tehty oli se, että lähdit kotoa ja lastesi luota? Lapset ovat tottakai kärsineet tästä kovasti, ja syyttäneet siitä koko asiasta sinua. Tässä puuhassa isänsä on ollut varmasti myös ahkera. Nyt sinä puolestaan syytät jättämiäsi lapsia hylkäämisestä. Puhukaa hyvät ihmiset asiat halki. Sääli ettet älynnyt silloin teinien kanssa käydä kasvatusneuvolassa juttelemassa tai muuten saanut vuosien kaunoja ja pettymyksiä purettua. Olet valinnut uhrin osan, osittain ehkä turhaan.

• äiti..

Normi päivä muiden joukossa. Äitejä muistetaan yleensä kortilla ja pienellä lahjalla. Ei aina ole tainnut olla korttiakaan, mutta halauksen olen joka kerta äidilleni antanut. Oma lapseni on vielä niin pieni ettei ymärrä tämmöisistä päivistä mitään ja isänsä toivotteli hyvää äitienpäivää.

Omalta äidiltäni sain ruusun. :)

• Erilainen mutsi

Vuoden ärsyttävin päivä. Juurikin siksi, että niin kauan kuin on olemassa naisia ja äitejä, jotka eivät voi edes omana päivänään tehdä juuri sitä, mitä itse tahtovat ja halajavat, oli se mitä ikinä, niin tällaisella päivällä ei ole mitään merkitystä. Pelkkää kiiltokuvaa ja korulausetta yhtenä päivänä vuodesta, seuraavina jatkamaan kynnysmaton osaa.

• Näin se on

Tullut mukaan kaupallisuus liian paljon ja monet nuoret äidit odottavat miehensä ostelevan heille kalliita koruja, muutoin mies on lurjus.
      Eihän kukaan ole miehelleen äiti, minusta riittää että lapset ovat tehneet korttinsa ihan itse tai leiponeet isän kanssa jotain hyvää.

Moni äiti odottaa miehen vievän koko pesueen syömään ravintolaan, sekin voi olla mahdoton haaste nuorelle perheelle, kas kun sitä rahaa ei ole joka paikkaan riittämään.
      Se että mies on kotona edes äitienpäivänä ja valmistaa ruuat lasten kanssa, vaatimatonkin riittää on parasta mitä tiedän.
      Aikuisten jo perheellisten lasten en edes odota tulevan käymään, sillä nyt on heidän äitienpäivä siellä kotonaan omien lastensa kanssa, kortti postissa on jo ihan riittävä.

Mitä pienemmäksi saadaan tuo kaupallinen höyhötys perheissä ja vietetään aikaa yhdessä, se on aito äitienpäivä, samoin isänpäivän kanssa, kyllä se on ihan yhtä arvokas asia.

Jokainen yrittää äitinä ja isänä parhaansa, mutta on vain todettava että emme kukan ole täydellisiä, olemme kaikki oppimassa kaiken ikää. Eikä koskaan voi sanoa, että viisaus olisi täydellistä ja teot oikeita.

Riittää kun oikeasti välittää ja rakastaa.

• Anonyymi

En halua viettää äitienpäivää mitenkään. En halua lasteni tulevan luokseni. Omaa äitiäni käyn katsomassa, mutta ei hänkään mitenkään ylenpalttinen äitienpäiväjuhlija ole. Aivan kauhistuttaa ajatus, että joku tulisi omien tenaviensa kanssa käymään. Täytyisi vähistä rahoista minun hommata tarjottavat ja vähistä rahoistaan tulija ostaisi jonkin ruusun. Ei kiitos.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      181
      8387
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4558
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4118
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      54
      3562
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3136
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2870
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2586
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      35
      2288
    9. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2046
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2043
    Aihe