Moikka!
Huomenna olis 2 vuotiaan saksanpaimenkoira uroksen kastrointi edessä. Leikataan siis piilokives vatsasta ja sitten toinen kives joka laskeutui nornaalisti.
Eläinlääkäri ei nyt vastaile puhelimeen niin ajattelin tänne kirjotella kyssäriä.
Elikkäs asutaan kerrostalossa 1-kerroksessa. Talossa ei ole hissiä, pääseekö koira kävelemään yhet portaat ? Vähän epäilen että onko liian kivuliasta koiralle ja aukeeko leikkaushaava?
Tietääkö kukaan kauan leikkaus kestää?
Onko jotain erityistä mitä pitäisi varata kotiin ennen leikkausta?
Kiitos kaikille vastauksista :)
T: huolestunut mamma
Koiran leikkaus
8
2692
Vastaukset
- 3 koiran kokemuksella
Viitisen vuotta sitten kastroitutin oman 24kg urokseni, eri rotu. Kun nukutuksesta heräsi, niin ei ollut mitään ongelmia liikkumisessa. Sillä oli myös piilokives, laskeutumaton. Ell antaa särkylääkkeen mukaan, meillä annettu aina viikon satsi.
Nyt noin 3vkoa sitten kastroin toisen koirani joka on pientä rotua. Sillä ei ollut piilokivestä. Mutta sama homma, heräämisen jälkeen oli oma itsensä jo ja juoksukin onnistui ihan hyvin. Viikko syötiin särkylääkkeitä, ja leikkausta seuraavana päivänä kävin eläinkaupassa ostamassa pojulle pökät kun ylettyi kaulurista huolimatta nuoleskelemaan. Myyjäkin ihmetteli että onko tosiaan eilen ollut leikkauksessa kun viiletti kun viimestä päivää:)
En usko kivuista tulevan ongelmaa, kun lääkityksenkin saa, ja leikkaushan on suht pieni. Nukutuksesta heräämisen yhteydessä koira voi itkeskellä ja valitella, koira pitää pitää lämpimänä heräämisvaiheessa. Valittelu johtuu narkoosista, huomaat kyllä esim seuraavana päivänä jos kipuja oikeasti on.- 3 koiran kokemuksella
Sori ap, jäi vielä vastaukset sun kysymyksiin:)
Leikkauksesta päästetään kotiin kun koira on jonkun verran tajuissaan, edelliset on hoiperrelleet itse mutta viimeisin tapaus, jouduin kantamaan (helppoa oli ku on 6kg rääpäle). Että riippuu se portaiden kävely siitä kuinka tajuissaan koira on.
Kipua en tosiaan usko jos ell on antanut kipulääkkeen ja koira on pössyissään.
Leikkaushaava voi tietty ekoina päivinä aueta jos nyljää sitä tai rymyää jossain. Ite välttelin ekan viikon sellasta maastoa jossa risuja jotka voi raapia.
Itse leikkaus kestää noin 30min, sen jälkeen herääminen pidempään. Mulla koirat olleet yleensä siellä noin 3h.
Kotiin kannattaa varata heräilyyn vedoton lämmin paikka, vilttiä, mä jouduin ostamaan ne pöksyt. Jotkut hankkii kaulurin tilalle sellasen täytettävän renkaan, ehkä mukavampi kun kauluri.
http://www.mustijamirri.fi/tuote/kauluri-pro-collar-puhallettava/020944/
Ite jouduin tätä viimesintä koiraa vahtimaan ekat päivät todenteolla, kun oli niin ylettyvä nuolemaan itseään, kun en tulehdusriskiä halunnut ottaa.
- sama kohtalo kesän a
Samaa kohtaloa odottelevan koiran omistajana kyselen kustannuksia. Ja . Löydettiinkö se laskeutumaton kives ultrassa vai lääkärin käsikopelolla ?
- 3 koiran kokemuksella
Mun ensimmäinen ja toinen, molemmat reilu 20kg, leikkauksista aikaa noin 5vuotta, maksoivat jonkun reilu 200e. Mutta nyt tämän kolmannen kanssa, pikkukoira, hintaa tulikin jo 280e. Ja luullakseni hinnoittelu menee myös painon mukaan mutta hinnat ilmeisesti nousseet muutamassa vuodessa aika paljon.
Ja lisäksi mä käyn Lahdessa sellaisella lekurilla joka on kuulemma Lahden kalleimpia, joten täälläkin sais varmaan halvemmalla jossain muussa paikassa.
Ekalla koirallani jolla oli piilokives, se löydettiin ihan käsin tunnustelemalla. Kives oli muistaakseni nivuskanavassa, sen leikkaus on helpompaa ymmärtääkseni kuin kiveksen joka on vatsaontelossa. Ell osaa kuitenkin kertoa tästä faktat paremmin kuin minä :) - Kdkddkrnrdnwvisbsbsi
Itse kävin marjatta laaksolla ja noin 25-30kg koiran kastrointi maksoi alkuvuodesta hånen luonaan 130e. Olen erittäin tyytyväinen hänen työhönsä, siellä käyn myös rokottamassa koirat. Tosin lääkkeet maksoin erikseen vielö 15e!
- ölmscömdf
Kipupuoli vähän hämärtyy mielessä kun kyse on kiveksistä, mutta eihän niitä kiveksiä säre (särje?) enää sen jälkeen kun ne on poistettu. Se mikä siellä särkee on kiinni tikattu kivespussin/vatsapeitteen iho ja se taas on hermotukseltaan ihan eri tasoa. Eli vaikka äkkiseltään kuvittelisi kipujen olevan helvetilliset, niin loppujen lopuksi kyseessä on normaali haava ihossa ja se ei niin paljon satu etteikö kipulääkkeillä pärjää.
- Sakupoika
Kiitoksia vastanneille!
Koirani Saku oli 2 vko sitten nukutuksessa kun sillä oli tikku ylähampaiden välissä pahasti jumissa, oli repiny hampaasta juuretki esille... Silloin Saku oli todella raukkana koko loppupäivän, autostakin piti ohjata oikealle ovelle ja työntää portaat ylös. Ajattelin huomenna ottaa pienen jakkaran mukaan niin on helpompi mennä autoon ja tulla pois, hyppiä kun ei saa.
Entiennytkään tosta että pitää olla lämmin paikka. Pitää kyhäillä olkkariin sohvan viereen sille pesä viltteineen :) ajattelin kans nukkua sohvalla ainakin ensimmäisen yön, Saku nukkuu nimittäin melkeen joka yö jaloissani sängyssä, asumme siis kahdestaan :) kyllä Saku pysyy poissa sängystä jos käsken mutta ihan varmuuden vuoks nukun sohvalla niin ei yritä hyppiä viereen :)
Hinta varmaan pyörii sen 400 paikkeilla. Saku painaa 36 kg. Lääkäri viime kerralla sanoi että viime vuoden hinnoissa tämä leikkaus oli 380€. Käytän Sakua vantaan pakkalassa kaupungin eläinlääkärillä.
Sakulta löydettiin piilokives ihan käsituntumalla pentuna. Ja kives on tosiaan vatsassa. Ajattelin että nyt on kyllä jo aika leikkauttaa pois niin ei aiheuta vaivoja :) eikä varmaan muutenkaan tee pahaa jos tolta ottaa vähän egoa pois ;) - aloittaja1
Täällä kirjoittelee keskustelun aloittaja!
Viikko leikkauksen jälkeen, koira voi hyvin ja molemmat leikkaushaavat näyttävät todella hyviltä. Ensimmäiset 5 päivää pesin haavat 2 kertaa päivässä. Suihkutin siis vettä suihkepullolla niin että haava vähän kastui mutta ei kuitenkaan litimäräksi. Sitten paperilla kuivasin kevyesti painellen. Koirasta tämä tuntui todella ikävältä mutta antoi kuitenkin tehdä.
Leikkaus meni hyvin. Leikkaushuoneessa sain olla siihen asti kun koira oli nukahtanut kunnolla ja nostimme sen pöydälle. Istuskelin odotushuoneessa reilun tunnin ajan kunnes lääkäri haki minut ja kertoi leikkauksen menneen hyvin. Leikkaushuoneeseen saavuttuani koira makoili lattialla jo hyvin heränneenä mutta erittäin tokkuraisena. Kävely autolle oli todella huteraa ja koira oli aivan pihalla. Minulla oli pieni jakkara joka auttoi autoon kiivetessä koiraa. Kun saavuttiin kotia niin koira ei 10 minuuttiin halunnut nousta autosta, oli niin väsynyt. Kun sitten sain sen pois ( hokemalla pallo ja koti sanaa ) niin toinen hankaluus tulikin rappukäytävässä. Asumme siis 1 kerroksessa, talossa ei ole hissiä. Puoli tuntia kesti että pääsimme kotia. Koira kävi makaamaan keskelle portaita eikä yhtään jaksanut kävellä niitä ylös. Meinas keinot loppua kesken kun hikeä pukkas ja koira halusi vain käydä makaamaan. Koira on siis uros saksanpaimenkoira joten et itse sitä saanut kannettuakaan. Kotiin päästyä ohjasin koiran samantien olohuoneeseen johon olin tehnyt lepopaikan, vähän vilttiä ja tyynyä, vesikuppi ja lemppari pehmolelu. Koira kävikin heti makaamaan ja laitoin viltin päälle koska nukutuksen jälkeen täytyy koira pitää lämpimänä. Siihen se sitten nukahti viltin alle pää tyynyllä :D koomisen näkönen mutta hyvin se sai ainakin levättyä. Loppupäivä meni olkkarissa makoillessa, illalla käytiin nopsaa pissalla ja takaisin sisälle lepäilemään. Illalla/yöllä koira vähän itki, annoin kipulääkkeen ja koira saikin sitten nukuttua.
Seuraavana päivänä rappuset yms meni hyvin, ei arastellut. Piti ulkona rauhotella että äläs ny pompi tai spurttaile. Tötterö ei kauheesti koiraa vaivannut, mitä nyt törmäilee joka paikkaan mutta hyvin parin päivän jälkeen handlaa törmäilytkin. Ekana iltana kun törmäsi johonkin niin oikeen huokas ja pysähty, näin naamaasta et ottaa koiraa pattiin :DD nyt tötterö onkin jo kolhuilla kun ei enää pelkää törmäilyjä ja viilettää kun mikäkin. Yhä kuitenkin yritän rauhotella ettei spurttailis.
Seuraavaksi pitäisi alkaa varailemaan tikkien poisto aikaa. Vatsahaavassa on normit tikit ja laskeutuneen kiveksen poisto haavassa on sulavat tikit. Itsekkin ne kuulemma voisi poistaa jos osaa mutta ei ole kokemusta.
Lääkkeet on mennyt tosi hyvin kurkusta alas ruoan kanssa. Yllätyin siitä ettei niitä sylje pois.
Enää muutama päivä niin koira saa ottaa tötterön pois ja elämä jatkuu normaalisti :)
Saa sitten nähdä vaikuttiko leikkaus mitenkään luonteeseen mutta tyytyväinen olen että leikkaus tehtiin niin ei piilokives pääse tekemään pahojaan :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6315660Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?283689HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2852479- 1281773
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311493Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3831445Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101233- 131183
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76952- 115915