Lämpötilan mittaus ?

Lämpötiladata PC:lle

Millähän komponentilla mittaisin lämpötilaa, toivottavaa olisi, että ko. komponentin voisi (tarvittaessa muutamalla lisäkomponentilla) kytkeä PC:n peliporttiin siten, että PC näkee lämpötilan joystickin asentona.

Ideoita?

Jos ei toimivaa löydy, muitakin PC:n liitänyöjä (sarjaportti , rinnakkaisportti) voisi harkita.

Mikrokontrollerikin olisi mahdollinen, mutta siinä on paljon isompi työmäärä.

Tarkoitus on käyttää vanhaa läppäriä, joko MS-DOS tai windows 95.

8

279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :D ok :D ok :D

      Kirjoitin googleen "pc gameport temperature sensor"

      Ja siitä sitten löytyy:
      http://www.cesko.host.sk/GamePortTemp_eng.htm


      Jos löytyy Raspberry Pi, siihen voi erittäin helposti saada DS18B20 lämpötila-antureita kiinni hyvin pienellä vaivalla, tarttee Raspin, johtoja, anturit, 4k7 vastuksen ja niitä antureita pitäisi saada jopa kymmeniä samaan pinniin kiinni.

      • Kylmälaitekorjaus!

        No asia muuttuu matkan varrella...

        siis: Jos laitan operaatiovahvistimen komparaattoriksi, niin kannattaa laittaa positiivinen takaisinkytkentä värähtelyn estämiseksi.

        Eli: Jos kytken: OpAmp lähtö - vastus - ( tulo) niin miten määritetään sopiva vastuksen arvo?

        Tarkoitus on siis laittaa vain sen verran positiivista takaisinkytkentää, että lähtö on joko maksimi tai -maksimi, mutta ei saisi jäädä näiden välille.

        Tässä siis verrataan diodin ja jännitteenjakajaksi kytketyn vastuksen jännitettä.

        Tarkoitus on hyödyntää sitä tosiasiaa, että esim 1N400x -sarjan diodin kynnysjännite muuttuu n. -2 mV / 1 Celsiusaste.

        Diodia ajetaan 5 mA vakiovirralla.

        Tarkoitus on siis laittaa op.amp komparaattoriksi, jossa verrataan diodin jännitettä vastuksen jännitteeseen, vastus kytketty toisen vastuksen kanssa sarjaan jännitteenjakajaksi siten, että alempaan (käyttöjännitteen neg. nastaan kytkettyyn) vastukseen muodostuu diodin jännitettä vastaava jännite olettaen esim. 6 C lämpötila ko. diodille.

        2 tuollaista, mutta toinen 4 C lämpötilaa varten.

        Noiden 2 op ampin lähdöt RS -kiikun ja - tuloihin.

        Ideana on modifioida itse pakastin jääkaapiksi, eli kun
        lämpötila ylittää 6C, kompressorille virta päälle, ja kun

        lämpötila alittaa 4C, kompressorilta virta pois päältä.

        Jos lämpötila on 4.. 6 C, silloin laite ei muuta tilaansa, vaan viimeksi muuttunut tila jää voimaan.

        Näin jääkaapiksi modifioidun pakastimen lämpötila pitäisi pysyä 4.. 6 C välillä.

        Miksi?

        No, jääkaappi on rikki, ja pakastin oli myös rikki, mutta tänään onnistuin korjaamaan viallisen pakastimen, mutta samalla tavalla korjattuna jääkaappi on edelleen rikki.

        Pakastin tuli kuntoon, kun vaihdoin kompressorin käynnistimen.
        Noitahan Danfoss jakoi 2008, kun jossain päin Suomea (tai muuta EU -aluetta) oli jääkaappi/pakastin syttynyt tuleen, syynä valmistusviallinen kompressorin käynnistinmoduli. Varotoimenpiteenä Danfoss (kompressorin valmistaja, itse kaappi=UPO) jakoi uusia kompressorin käynnistimiä vanhojen (mahdollisesti palovaarallisten) käynnistimien tilalle.


      • no mutta
        Kylmälaitekorjaus! kirjoitti:

        No asia muuttuu matkan varrella...

        siis: Jos laitan operaatiovahvistimen komparaattoriksi, niin kannattaa laittaa positiivinen takaisinkytkentä värähtelyn estämiseksi.

        Eli: Jos kytken: OpAmp lähtö - vastus - ( tulo) niin miten määritetään sopiva vastuksen arvo?

        Tarkoitus on siis laittaa vain sen verran positiivista takaisinkytkentää, että lähtö on joko maksimi tai -maksimi, mutta ei saisi jäädä näiden välille.

        Tässä siis verrataan diodin ja jännitteenjakajaksi kytketyn vastuksen jännitettä.

        Tarkoitus on hyödyntää sitä tosiasiaa, että esim 1N400x -sarjan diodin kynnysjännite muuttuu n. -2 mV / 1 Celsiusaste.

        Diodia ajetaan 5 mA vakiovirralla.

        Tarkoitus on siis laittaa op.amp komparaattoriksi, jossa verrataan diodin jännitettä vastuksen jännitteeseen, vastus kytketty toisen vastuksen kanssa sarjaan jännitteenjakajaksi siten, että alempaan (käyttöjännitteen neg. nastaan kytkettyyn) vastukseen muodostuu diodin jännitettä vastaava jännite olettaen esim. 6 C lämpötila ko. diodille.

        2 tuollaista, mutta toinen 4 C lämpötilaa varten.

        Noiden 2 op ampin lähdöt RS -kiikun ja - tuloihin.

        Ideana on modifioida itse pakastin jääkaapiksi, eli kun
        lämpötila ylittää 6C, kompressorille virta päälle, ja kun

        lämpötila alittaa 4C, kompressorilta virta pois päältä.

        Jos lämpötila on 4.. 6 C, silloin laite ei muuta tilaansa, vaan viimeksi muuttunut tila jää voimaan.

        Näin jääkaapiksi modifioidun pakastimen lämpötila pitäisi pysyä 4.. 6 C välillä.

        Miksi?

        No, jääkaappi on rikki, ja pakastin oli myös rikki, mutta tänään onnistuin korjaamaan viallisen pakastimen, mutta samalla tavalla korjattuna jääkaappi on edelleen rikki.

        Pakastin tuli kuntoon, kun vaihdoin kompressorin käynnistimen.
        Noitahan Danfoss jakoi 2008, kun jossain päin Suomea (tai muuta EU -aluetta) oli jääkaappi/pakastin syttynyt tuleen, syynä valmistusviallinen kompressorin käynnistinmoduli. Varotoimenpiteenä Danfoss (kompressorin valmistaja, itse kaappi=UPO) jakoi uusia kompressorin käynnistimiä vanhojen (mahdollisesti palovaarallisten) käynnistimien tilalle.

        ahaa


    • yksjukkis

      Olen joskus tehnyt qbacilla, mutta koodia ei enää muista, mutta näin se suurinpiirtein menee, että joustikin portti lukee vastusarvoja, se pitäs lukee jollain käskyllä, sitten piirrosohjema, joka pyörii kokoajan ja ottaa käskyt tuolta portista.
      Niin siihen portiin sopii joko ptc tai ntc, älä käytä inp käskyjä niillä sekoo kone helposti. Katso bacikin helpistä, sieltä pitäs koodi löytyä lähes valmiina esimerkkeinä, jos löydän vanhalta koneelta sen niin laitan tänne, mutta vähän epävarmaa on.

    • NTC..
      • yksjukkis

        jeps juuri tuolta saa basic-koodin, joka kääntyy vanhassa koneessa olevalla qbacikilla tai 98 ja 2000:sissa QuickBasickilla. En osaa sanoa toimiiko uudemmissa käyttiksissä, noissa koodeissa on pikkasen säätämistä, siinäkohtaa kun tekee sen piirturin näyttöön. Mutta ei ole vaikeaa.
        Kiitos linkeistä, joskus niitä tässä koitin hakea, mutta asoite on pikkasen eri kuin n. 10v sitten.


    • nnfnnfnfkfkkffkfllfl

      http://tietomyrsky.fi/projektit/ds18s20/lampo.html

      Noita antureita voi lätkiä samaan linjaan useampiakin ja mittatulos on tarkka.
      Esimerkiksi puhelinkaapeli on vallan mainio ja halpa tiedonsiirtotapa.
      Linuxiin löytyy valmiita ohjelmia, kuten digitemp. Mutta eihän tuota paha ole lukea vaikka qbasicilla..

      • tai monimutkaisesti

        Itse olen käyttänyt rinnakkaisporttia Linuxin kanssa tuohon:

        https://www.kernel.org/doc/Documentation/i2c/busses/i2c-parport

        -tuo 2. kytkentä sivulla on testattu toimivaksi.

        Tämän jälkeen siis pystyy omassa ohjelmassa lukemaan i2c-anturilta tietoa/kirjoittamaan sille ihan tiedoston luku/kirjoitus komennoilla. Toki tuo i2c-protokolla on hiukan monimutkaisempi, jolloin pitää käyttää vähän monimutkaisempia komentoja.

        I2C-toteutuksen hyvä puoli on se, että sitten jos koneesta ei löydykään rinnakkaisporttia, riittää, että ostaa usb-donglen, jonka jälkeen homma taas pelittää vähäisin muutoksin. Ja tuo lämpötilan luku on sen verran helppo homma, että todennäköisesti pärjää ihan noilla read/write hommeleilla ilman mitään monimutkaista..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      130
      1355
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      101
      876
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      511
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe