Ruotsiin vaihtoon

yliopistomies

Kellään kokemuksia Ruotsissa opiskelusta, yliopistossa siis? Mikä on siellä asuntotilanne ja maksaako KELA minulle mitään? Ja onko Ruotsissa lukukausimaksut samaa luokkaa kun Suomessa?

13

2034

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruotsiin menossa

Hei,

asuntotilanne on kauheasti kiinni siitä, minne menet. Suurissa kaupungeissa, varsinkin tukholmassa voi olla todella hankalaa. Kannattaa varautua!

Opintotukea saat sikäli, kun sitä saat suomalaisessa yliopistossakin, jos teet tarpeeksi opintoviikkoja. Vaihtoon menijähän tekee yleensä sitä samaa tutkintoa vierailumaassakin. Kelasta en tiedä, niitten tuethan on vähän erilaisia kuin opintotuki, joka tulee opintotukilautakunnalta/ -virastosta vai mikä se nyt onkaan.

Lukukausimaksua ei tarvitse maksaa, riittää että olet maksanut sen Suomen yliopistoosi. Muutoinkin maksut ovat kyllä samaa luokkaa.

Kannattaa vierailla kiinnostavan yo:n sivuilla, useilla on myös englanninkielistä infoa.

Tsemppiä!

• Lilli

HEI!

Itse siis opiskelen parhaillaan Upsalan yliopistossa. Molemmissa tapauksissa siis vaihtoontullessa tai koko tutkinnon tehdessä saat opintotuen asumislisän Suomen Kelalta Suomen kansalaisuuden perustella ( Ruotsista niitä et saa, jos ei Ruotsin kansalaisuutta). Pitempi asuminen täällä toki vaihtaa sinut Ruotsin sosiaaliturvan piiriin mutta tähän ei lukeudu ( outoa kyllä) opintotuki yms vaan ne tulevat kotimaasta.

Aduntotilanne on yhtä kinkkinen kuin Suomen yliopistokaupungeissa. Etsivä kyllä löytää.

Lukukausimaksua en ymmärtänyt. Siis tarkoitatko ylioppilaskunnan maksua? Vaihtoon tullessa kirjaudut omaan yliopistoosi läsnäolevaksi mutta vaihdossaolevaksi myös jolloin sinun ei Suomessa tarvitse maksaa ( saa jos haluaa) yo-kunnan maksua mutta luonnollisesti joudut täällä maksamaan samantapaisen maksun ( Upsalassa jäsenmaksu johonki nationiin noin 30e per lukukausi)
      Tervetuloa =)

• Utelias

Moi! Olen itsekin mietiskellyt, että josko kaikki olisi paremmin Ruotsissa ja ajatellut juuri tuota Uppsalan yliopistoa. Opiskeletko siellä koko tutkintoa vai oletko vain vaihdossa? Mitä opiskelet? Minkälainen kaupunki Uppsala on? Suositteletko sinne tulemista? Onko sinulla kokemuksia tai toisen käden tietoa valtio-opin tai oikeustieteiden opiskelusta siellä?

Kiitos ja kumarrus.

• Lilli
        Utelias kirjoitti:

Moi! Olen itsekin mietiskellyt, että josko kaikki olisi paremmin Ruotsissa ja ajatellut juuri tuota Uppsalan yliopistoa. Opiskeletko siellä koko tutkintoa vai oletko vain vaihdossa? Mitä opiskelet? Minkälainen kaupunki Uppsala on? Suositteletko sinne tulemista? Onko sinulla kokemuksia tai toisen käden tietoa valtio-opin tai oikeustieteiden opiskelusta siellä?

Kiitos ja kumarrus.

MOI!

Pari tuttua opiskelee just noita ja oikeustieteessä menee niin, et on sellanen majortentti aina lukukauden loppuun ja valtiotieteellisessä taas tasasemmin. Molemmathan vähän tarkottaa, et jäät tänne sit töihinkin, jos et suuntaudu tietty kv:een.
        Kaupunki mukava- hyvin opiskelijaystävällinen- ulkonäöltään muistuttaa paljon Turkua. Opiskelijaelämä nationeissa vilkasta ja täällä on paljon suomalaisia.
        Sisäänpääsystä en niin tiiä mutta yks kamu sano, et aikanaan haki tänne sairaanhoitajaks ni olis todistuksen pisteillä päässy just noihin molempiinkin ja Suomessa ei päässy sisään.
        Eihän siinä mitään menetä, et tänne tulee ( kuulemma ekan vuoden jalkeen tai myöhemmin vaihto Suomen yliopistoon saattaa onnistua, jos sitten siltä tuntuu.)
        Tenteissä saa käyttää sanakirjaa mut onhan se opiskelu tietty hitaampaa ( tietty jos sun äidinkieli ei oo ruotsi...)
        Sitä en tiedä onko täällä asiat paremmin ;) ( siihen varaudu, et suomalaisena näitten kanssa ryhmätöissä menee hermot...=) )

• Utelias
        Lilli kirjoitti:

MOI!

Pari tuttua opiskelee just noita ja oikeustieteessä menee niin, et on sellanen majortentti aina lukukauden loppuun ja valtiotieteellisessä taas tasasemmin. Molemmathan vähän tarkottaa, et jäät tänne sit töihinkin, jos et suuntaudu tietty kv:een.
        Kaupunki mukava- hyvin opiskelijaystävällinen- ulkonäöltään muistuttaa paljon Turkua. Opiskelijaelämä nationeissa vilkasta ja täällä on paljon suomalaisia.
        Sisäänpääsystä en niin tiiä mutta yks kamu sano, et aikanaan haki tänne sairaanhoitajaks ni olis todistuksen pisteillä päässy just noihin molempiinkin ja Suomessa ei päässy sisään.
        Eihän siinä mitään menetä, et tänne tulee ( kuulemma ekan vuoden jalkeen tai myöhemmin vaihto Suomen yliopistoon saattaa onnistua, jos sitten siltä tuntuu.)
        Tenteissä saa käyttää sanakirjaa mut onhan se opiskelu tietty hitaampaa ( tietty jos sun äidinkieli ei oo ruotsi...)
        Sitä en tiedä onko täällä asiat paremmin ;) ( siihen varaudu, et suomalaisena näitten kanssa ryhmätöissä menee hermot...=) )

Moi ja kiitos kun viitsit vastata!

Mulla on jo kohta valmis suomalainen tutkinto ja oikeustieteitä haluaisin opiskella lähinnä virkamiestutkintona. Siis haluaisin töihin joko Suomen ministeriöihin tai ulkomaille EU/YK -akselille. Siihen antaa jo tämä nyt tekemäni tutkinto valmiuden.

Ruotsissa opiskelu toisi varmasti tiettyä lisä potkua töitä hakiessa ja oikeustieteet kiinnostaa suunnattomasti. Ja voisihan sitä Ruotsiinkin asettua. Olenkin akaisemmin asunut Turussa, ja pidin kaupungista paljon. :)

Laitoin paperit Lundiin oikeustieteisiin tässä syksyn haussa, mutta voi olla että en paikkaa ota vaikka saisinkin. Pisteet on sellaset että aikasempina vuosina olisin ainakin päässyt. Enää ei pääse vaihtamalla ainakaan Helsinkiin oikeustieteitä opiskelemaan, pääsykokeiden kautta täytyy mennä aina.

Tiedätkö Uppsalan oikeustieteiden kirjasto tilannetta, siis ostavatko ystäväsi kaikki kurssikirjansa vai saako niitä kirjastoista? Ja tiedätkö voiko Ruotsissa samalla ihmisellä olla useampi kuin yksi opiskelupaikka korkeakoulussa? Ja voiko opiskelusta joustavasti pitää välivuosia ilman sen kummempaa syytä?

Kiitos taas kovasti jos jaksat vastata.

• Lilli
        Utelias kirjoitti:

Moi ja kiitos kun viitsit vastata!

Mulla on jo kohta valmis suomalainen tutkinto ja oikeustieteitä haluaisin opiskella lähinnä virkamiestutkintona. Siis haluaisin töihin joko Suomen ministeriöihin tai ulkomaille EU/YK -akselille. Siihen antaa jo tämä nyt tekemäni tutkinto valmiuden.

Ruotsissa opiskelu toisi varmasti tiettyä lisä potkua töitä hakiessa ja oikeustieteet kiinnostaa suunnattomasti. Ja voisihan sitä Ruotsiinkin asettua. Olenkin akaisemmin asunut Turussa, ja pidin kaupungista paljon. :)

Laitoin paperit Lundiin oikeustieteisiin tässä syksyn haussa, mutta voi olla että en paikkaa ota vaikka saisinkin. Pisteet on sellaset että aikasempina vuosina olisin ainakin päässyt. Enää ei pääse vaihtamalla ainakaan Helsinkiin oikeustieteitä opiskelemaan, pääsykokeiden kautta täytyy mennä aina.

Tiedätkö Uppsalan oikeustieteiden kirjasto tilannetta, siis ostavatko ystäväsi kaikki kurssikirjansa vai saako niitä kirjastoista? Ja tiedätkö voiko Ruotsissa samalla ihmisellä olla useampi kuin yksi opiskelupaikka korkeakoulussa? Ja voiko opiskelusta joustavasti pitää välivuosia ilman sen kummempaa syytä?

Kiitos taas kovasti jos jaksat vastata.

MOI!

Kannattaa sitten varautua, et Ruotsin yo-kirjastosysteemi on shokki... kirjoja ei oikeen millään saa ja kirjat ostetaan itse ( ja nistä pulitetaan älyttömästi...) Oikeustieteitä opiskeleva kaveri sano ostaneensa kirjat ( mut eihän tämä välttämättä tarkoita tietenkään että se on ihan pakko) Mut kirjastosysteemi on huono Suomeen verrattuna ( mun mielestä).
        Välivuosista ilman syytä en tiä ( asepalvelu ym ainakin no problem) mut luulis et onnistuu ku joka syksy tavallaan ilmottaudutaan kursseille mut tosta en oo tosiaan ottanu selvää... kirjottele ja kysele yliopistoista, nää on yleensä aika halukkaita auttamaan.
        Mut lycka till ja hei mäkin tukkään Turusta ja oon asunu siellä ;)

• Anni

...ja tykkää! Tosin minun mielestäni Uppsala on paljon viihtyisämpi kaupunki kuin Turku, pienempi, ystävällisempi ja ainoa asia mikä näillä on yhteistä on joki... toisaalta tämähän on mieleipidekysymys eikä niistä sovi kiistellä ;)

Suosittelen siis! Messiin vaan!

• Utelias
        Anni kirjoitti:

...ja tykkää! Tosin minun mielestäni Uppsala on paljon viihtyisämpi kaupunki kuin Turku, pienempi, ystävällisempi ja ainoa asia mikä näillä on yhteistä on joki... toisaalta tämähän on mieleipidekysymys eikä niistä sovi kiistellä ;)

Suosittelen siis! Messiin vaan!

Moi!

Kiva että teitä Uppsalan suomalaisia löytyy useampikin. Kysyisin vielä, onko sinulla jotain mielipidettä Lundista ja yliopistosta siellä? Suositteletko ennemmin Uppsalaa kuin Lundia? Onko Uppsalasta vaikea löytää kokopäivä töitä? Mukaani olisi lähdössä ei -opiskeleva mies.

Kiitoksia taas kovasti!

• Anni
        Utelias kirjoitti:

Moi!

Kiva että teitä Uppsalan suomalaisia löytyy useampikin. Kysyisin vielä, onko sinulla jotain mielipidettä Lundista ja yliopistosta siellä? Suositteletko ennemmin Uppsalaa kuin Lundia? Onko Uppsalasta vaikea löytää kokopäivä töitä? Mukaani olisi lähdössä ei -opiskeleva mies.

Kiitoksia taas kovasti!

Lundissa en ole käynyt kuin kaveria tapaamassa (hän oli siellä vaihdossa TKK:lta 6 kk) mutta hänen kertomusten mukaan oli sekin todella hyvä vaihtoehto. Hän ainakin viihtyi. Molemmat yliopistothan ovat arvostettuja ja opintosuuntauksia on mistä valita.

Työtilanteesta en osaa sanoa. Itse opiskelen täyspäiväisesti ja töihin ei ole tällä hetkellä aikaa. Ensi keväänä pitäisi valmistua ja sen jälkeen työnhaku on ajankohtaisempi. Ehkä jään tänne, ehkä palaan kotiin. Työmarkkinathan ovat aika surkeat kaikkialla mutta mun alalla löytyy ehkä helpommin täältä töitä. Saas nähdä miten käy.

• Utelias
        Anni kirjoitti:

Lundissa en ole käynyt kuin kaveria tapaamassa (hän oli siellä vaihdossa TKK:lta 6 kk) mutta hänen kertomusten mukaan oli sekin todella hyvä vaihtoehto. Hän ainakin viihtyi. Molemmat yliopistothan ovat arvostettuja ja opintosuuntauksia on mistä valita.

Työtilanteesta en osaa sanoa. Itse opiskelen täyspäiväisesti ja töihin ei ole tällä hetkellä aikaa. Ensi keväänä pitäisi valmistua ja sen jälkeen työnhaku on ajankohtaisempi. Ehkä jään tänne, ehkä palaan kotiin. Työmarkkinathan ovat aika surkeat kaikkialla mutta mun alalla löytyy ehkä helpommin täältä töitä. Saas nähdä miten käy.

Jos vielä saa kysyä että mitä opiskelet?

• Anni
        Utelias kirjoitti:

Jos vielä saa kysyä että mitä opiskelet?

...bioalaa.

• Utelias
        Anni kirjoitti:

...bioalaa.

...itse päädyit Uppsalaan? Miksi juuri sinne?

• Anni
        Utelias kirjoitti:

...itse päädyit Uppsalaan? Miksi juuri sinne?

...mutta olin kuullut niin paljon hyvää paikasta, kaupungista ja yliopistosta. Sen lisäksi täällä on mittava biotieteiden laitos ja hyvät mahdollisuudet väikkäripaikkaan.

Ja bonuksenakin vaihtelu Helsingistä virkistää... ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2441
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      62
      2374
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2270
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1532
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      32
      1510
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1422
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1220
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1176
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    Aihe