Luuntiheys

Luusto kuntoon

Minulla lonkkaluiden tiheys on juuri ja juuri normaalin puolella, aivan alarajoilla. Olen 25-vuotias nainen ja minulla on siis vielä aikaa parantaa luitteni tiheyttä.
Lannerangan nikamat ovat reilusti keskivertoa vahvemmat. Sairastin syömishäiriötä 10 vuotta, aina 23-vuotiaaksi saakka. Mikään ei pysynyt sisällä ja olin alipainoinenkin, kuukautisetkin olivat hetken poissa. Lisäksi olen kasvissyöjä.

Lapsuudessa uskon luitteni kehittyneen erittäin vahvaksi, koska olin vakavassa auto-onnettomuudessa ja selvisin ilman murtumia. Olen ihmeissäni että minulla ei luusto ollut kuvauksessa tuon huonommassa kunnossa. Uskon että luustoni oli niin vahva lapsuuden jäljiltä että minulla on pitkästä syömishäiriöstä ja aliravitsemuksesta huolimatta vielä normaali luusto. Liikuin lapsena paljon ja olin hyvin vankkarakenteinen, hypittiin ja pompittiin, syötiin kalaa.

Olen yrittänyt etsiä netistä kohtalokavereita ja VARSINKIN SITÄ TIETOA, kuinka esimerkiksi lievästä osteopeniasta kärsineet ovat saaneet luustontiheyden normaalille puolelle. Onko minun kuinka todennäköistä saada lonkkien luut yhtä vahvoiksi kuin lannerangan?

Onko teillä kokemusta ja oikeasti onnistuneita tuloksia ja mitä tarkalleen ottaen söitte? Halusisin kuulla onnistumistarinoita ja saada motivaatiota tähän.
Itse käytän D-vitamiinilisää 75mikrogrammaa/pvä ja ravinnosta tulee osa. Suurin osa kalsiumistani ja magnesiumistani tulee ravinnosta ja täydennän sitä yhdellä kalsium-magnesiumtabletilla. Kokonaissaantini on noin 1200-1400mg/ pvä kaikkineen. Uskon että kasvikunnan tuottesta esimerkiksi parsakaali on parempi luustolle kuin maito, maidon kalsium ei imeydy hyvin ja se happamoittaa kehoa, jolloin kaikki vitamiinit ja hivenaineet imeytyvät huonommin. Syön myös paljon tofua, kananmunia, pinaattia, manteleita, pähkinöitä ja jonkin verran sitten maitotuotteita. Ja tietysti paljon kaikenlaisia kasviksia

En käytä alkoholia, enkä polta tupakkaa. Kahviakaan en juo ja sokeria en käytä. Viljat ovat kaikki kiellettyjen listalla. Saan ravinnostani paljon C ja K-vitamiineja
ja hyviä rasvoja öljyistä ja pähkinöistä.

Onko kenelläkään näillä eväillä luusto vahvistunut merkittävästi?

1

305

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2284
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1499
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe