Hautakivistä kyse

osaatteko konstia

ja tarkemmin haudan reunan pitkät kivi"pölkyt". Eivät ole pinnoitettuja, lohkottuja. Ovat vähän likaantuneen näköisiä, onnistuuko omatoiminen puhdistus? Huokoistahan se kivi on, eli imee likaa tietty. Mutta jos joku osaa takuuvarman konstit, millä nyt ei ainakaan lisää likaa pintaa, olisin kiitollinen.
Ovat tietysti päässeet huonolla hoidolla likaantumaan... oma syy... eli ei ole haudallakävijät viime aikoina puhdistelleet päältä hiekkoja, siitä varmaan.
Käydessä ei ollut mitään välinettä mukana, ehkä jollakin kovalla harjalla harjaaminenkin auttaa, ainakin jos lika on vielä irtoavaa... Seuraavalla kerralla täytyy ottaa mukaan vähintään juuriharja ja kokeilla rapsutella...

9

920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kivimiehen muija

      On hyvä ensin kastella ja liottaa, että epäpuhtaudet pehmenevät, silloin on helpompi poistaa. Ota hyvin voimakasta pesuainetta ja kova porsta, Jynssää kunnolla, ei kivi mene pilalle kovassakaan käsittelyssä.

      Verstaalla teemme nämä hiekkapuhalluksella tai lipeällä, mutta ehkä lievempiäkin aineita löytyy, jotka sopivat luontoon paremmin. .

      • juu, tack tack

        Kastella ja liottaa. Sinänsä epäilyttävä ohje, sillä huokoinen kivi imee lian itseensä. Mitä suuremmalla todennäköisyydellä imee entistä enemmän mitä märemmäksi tekee.

        Mutta kiitos kuitenkin, vaikka en aio noudattaakaan ohjettasi.


    • helppo homma.

      Hanki homeenestoainetta. Sitä raakana käsineet kädessä 1-2 kertaa vuodessa..peset sillä hautakiven ja ne muut osat. Riittää ihan kun painelet ihan kiven märäksi.Kultaukset vain painellaan märäksi. Ei tarvii ollenkaan hangata! Oon kokeillu toimii. Myöskin puiset osat jotka ovat ulkona kannattaa käsitellä aineella.

    • neuvoa kysyy

      Parikin ongelmaa.
      Ensin hautakivistä: kultaukset ja valkoiset kirjaimet lähteneet/haalistuneet hautakiven kirjaimista, voiko niitä itse saneerata vaikkapa maalikynällä tai jollain?

      Hautakasveista: Minulla on 4 hautaa hoidettavana. Kahdella niistä ei suostu kasvamaan mikään. Olen kumpaisellekin haudalle vaihtanut mullat jo parina vuotena. kuitenkaan, edes samettiruusu, ei menesty siinä. Syksyllä istutin kuunliljaa, mutta nyt nekään eivät ole nousseet. Vaihdoin eilen kolmannet mullat ja ihmettelen minkälaisen perenan voisin istuttaa näille haudoille vai veisinkö suosiolla silkkikukkia?

      • simppeliiseonniin

        Itsellä oli sama ongelma - kirjaimet haalistuneet ja tuskin tekstistä selvää sai.

        Mietin asiaa hetken keskenäni ja kokeilin juuriharjaa ja vettä. Ja johan tekstit tulivat taas esiin - mitään sen kummempaa se ei vaatinut.

        Kasveista jotain - äitini haudalle olen istuttanut krookuksen sipuleita ja joka kevät ne nousevat ylös ja pitävät haudan hoidetun näköisenä kukinnan ja jänisten jälkeenkin. Parasta niissä on se, etteivät kasva turhan korkeiksi. Alkukesästä istutan orvokkeja tai annansilmiä - nämä kestävät ohimenevää kylmyyttä ja kuivuutta ja pysyvät siistin matalina.


    • kiitos1

      Minäpä kokeilen samaa vesi juuriharja taktiikkaa..:)
      Ajattelin vielä ottaa mäntysuovankin mukaan...

      Ostin tänään pientä särkynyttä sydäntä ja matalaa neilikkaa. Taimiliikkeessä suosittelivat kokeilemaan niitä. Ovat kuulemma idioottivarmoja hautakasveja, jotka eivät nyppimistä ja jatkuvaa hoitoa tarvitse.

    • konstikas..

      Hautakiviä ei kannata hangata. Jäkälä , sammal ja mitä niissä nyt onkin lähtevät vain kemiallisilla aineilla ilman hankaamista. Kultauksiin voi kysellä kultasepänliikkeestä lehtikultaa. Sitä myydään ohuissa liuskoissa. Myyjältä saa hyviä neuvoja. Lehtikulta kevyesti hangataan paikalleen.

      • reunakivet.

        Kysymys aloittajalla oli haudan reunakivistä, niissä ei ole kultauksia jne. Siis reunakivet, ei itse hautakivi. Itse hautakiven (siis se kaiverrettu kivi) sen voi tietääkseni toimittaa puhdistettavaksi. Ainakin meillä, kun hautaan laskettiin uusi arkku, niin uuden tekstin kaiverruksen yhteydessä kivi puhdistettiin.


    • katon pesijä

      Osta BioComp-katonpesua tiilikatoille tai kivipesua.
      Sitten levität sen likaisiin osiin ja annat vaikuttaa.
      Pitäisi lähteä itsestään pois ja vielä suojata vuosia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2550
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe