Asumislisä & vuokrasopimuksen jatkuminen

asumislisäproblem

Kun pääsin opiskelemaan, hain opintotukea koko opiskeluajalleni (3,5v). Asun vuokralla, ja vuokrasopimus on vuoden määräaikainen. Aion kuitenkin jatkaa samassa kämpässä asumisen, ja vuokrasopimuksessakin lukee, että määräaikaisuuden jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana. Vuokranantajanikin sanoi, ettei mitään toimenpiteitä tarvita.
Kun sain opintotuki"hyväksymisen", niin paperissa luki, että vuoden opiskelujen jälkeen asumislisä laskee (koska olettavat vuokrasopimuksen loppumisen jälkeen minun muuttavan vanhempieni luokse).
Täytyykö minun siis lähettää Kelalle muutosilmoitus tästä vai käykö esimerkiksi puhelinsoitto? Muutosilmoitus lomaketta tutkin, ja siinä oli kohta "Asumislisän hakeminen">"Asunto on sama kuin aiemmin">"Vuokrasopimusta on jatkettu". Eli pitäisikö tämä lomake täyttää ja ruksia nuo kohdat? Ja pitäisiköhän mukaan lykätä sama vuokrasopimus, minkä olen jo Kelaan lähettänyt?
Kiitos paljon avusta!

2

172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ggg65

Jääpähän ainakin joku paperinen jälki sinne, kun laitat muutosilmoituksen. Voit laittaa sinne lisätietona, että sopimus jatkuu alkup. sopimuksen mukaisesti toistaiseksi voimassaolevana. Sopparia ei tarvitse laittaa uudestaan liitteeksi, jos se löytyy jo Kelasta. Senkin voit mainita muutosilmoituksessa, että se sopparin kopio on toimitettu Kelaan jo aiemmin.

• näin.

Meillä sama ongelma. Koska vuokrasopimus oli määräaikainen. Minä ajattelin soittaa KELAan ja kysyä miten pitää toimia. Jouduin viime vuonna lähettämään opintotukea varten oppilaitoksen todistuksen siitä, että opinnot jatkuvat vielä. Samalla lähetin Kelaan vuokrasopimuksen jäljennöksen sekä vuokranantajan allekirjoittaman todistuksen asumisesta huoneistossa. Turhauttavaa paperien lähettämistä. Luulisi asuinpaikan tietojen kulkeutuvan kelaanmyös maistraatin kautta jonne muuttoilmoitus tehdään.
      Kannattaa lähettää se uusi vuokrasopimus sinne kelaa, ihan suosiolla. Eihän siinä häviä kuin postikulut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      319
      7544
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1843
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1382
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1251
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1171
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe