SeaFinn

Seafinn

Mitä eroa on Nauticat ja SeaFinn veneillä? Näyttävät kuvissa kohtuu samanlaisilta.

6

3818

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gh34

      Turun seudulla suosittuja veneitä kummatkin. Suomenlahdella hieman harvinaisempia, johtunee valmistuksesta Turun suunnalla.

      Molempia on aika montaa kokoa ja varsinkin Nauticatin kaari on pitkä: 44, jonka faceliftversiota tehdään edelleen, runko oli esillä jo venemessuilla 1973. On sitä SeaFinnilläkin historiaa, 70-luvun lopussa tehtiin 39:ä. Hulvattoman kokoinen Seafinn 538 /suunn. Hans Groop valmistui vuonna 2002...

      Tarkoitat varmaan vertailua 70-80-luvun Seafinn 39 ja 41 sekä 411 vs. Nauticat 38 ja 44?
      Muistelen, että SeaFinn-veistämölle (joka oli muistaakseni nimeltään T.Valtonen tuolloin) siirtyi 70-luvulla Siltalan veistämön työntekijöitä. Kysyntää oli ja muotokieli oli tuttua, joten tulihan niistä samannäköisiä. NC:llä oli kapeampi keula ja lujitemuovirunko jatkui täkin tasosta ylöspäin, SF:ssä runko ei enää jatkunut kannesta ylöspäin. Puutyö on kummassakin nättiä, tilaa mahtavasti ja kannet erinomaisen kulkukelpoisia kelillä kuin kelillä. Vanhemmissa on koko kansirakenne puuta, myöhemmissä lujitemuovi jonka päällä tiikkiä.

      39 oli pyöreäperäinen ainoana noista yllämainituista.
      38 taisi olla ensimmäinen eväkölinen, jos oikein muistan, muut ainakin aluksi pitkäkölisiä.
      44:ssä oli (ainakin optiona) kaksi konetta. Mahtoi olla mukava käsitellä rantautuessa ja satamissa!

      39:jä näkee eniten Seafinneistä. Joistain on riisuttu masto pois ja ajellaan vain matkakoneveneenä. Ymmärtää sen, sillä yksimastoisena nuo tuskin ovat olleet kovin kelpoisia purjehtijoita. Ketsinä sen sijaan purjehtivat mukavasti ja nousevatkin tuuleen, kunhan ei aivan kapeassa salmessa tikkaa.

      Kaikki nuo ovat loistavia matkaveneitä, uskoisin. Yhdestä vain on oma pitkä kokemus, mutta muita on katseltu ahkerasti. Vuosien saatossa on tullut vastaan monenlaisia ja moneen tarpeeseen tuunattuja versioita.

      • Twlght

        Pienenä tarkennuksena...

        SeaFinn Yachts toimi viimeisinä vuosinaan Matti Leväsen johdolla lähinnä one off -projektien parissa sekä vanhojen Sea Finnien (mikä lienee muuten virallinen kirjoitusasu?) peruskorjauksessa pidennyksissä. Noiden pidennettyjen Sea Finnien tunnusomaisin merkki on peräpeilissä pystyssä oleva kansiluukku, josta tulee hulppeasti valoa omistajan kajuuttaan. Ulkonäköseikoista voi olla montaa mieltä ;-)

        One off -projekteista tunnetuimpia lienevät:

        SeaFinn 535: Norjaan tehty, Espen Thorupin (osittain) suunnittelema s/y Belle Helene:
        http://www.seaexpo.ru/ru/production/sailing/yachts/sailing-yachts-more-15m/3840/1/
        http://www.havna.com/wip4/seilas-blant-taakelurene/d.epl?id=573392

        SeaFinn 761 (tai SeaFinn 80), s/y Anya:
        http://www.sy-anya.com/first-page.cfm


      • Anonyymi

        Timo Valtanen (nimen oikaisu, ei Valtonen)


    • alkup ja jäljitelmä

      Eroa on ainakin suunnittelija ja valmistaja. Jos kulunutta autovertausta käytätetään, voi kysyä, mitä eroa on Opelilla ja Fordilla. Huolimattomasti vilkaisten molemmat voivat näyttää samankaltaisilta. Eroja kuitenkin on. NC oli hyvin suosittu -70 ja -80 -luvuilla, oli trendsetter ja sitä jäljiteltiin paljon. Teollisesti ja oman käden kautta. Vieläkin näkee ilmoituksia "nauticat-tyyppisistä" putputeista, vene jossa masto ja vanerista tehty suljettu koppi.
      Eli NC on se oroginal. Muut jäljittelijöitä. SF viimeiset versiot ihan hyviä yrityksiä. Ensimmäinen SF proto oli putputin/pelastusveneen rungolle tehty ylärakenne. Oli moottorivene, ei köliä eikä mastoa.
      Pikku tarkennus gh:n historiaan. NC 44 lanseerattiin -75, runkoa ei ollut vielä -73.

    • 11-8

      NC:t ovat paria poikkeusta lukuunottamatta veistämön tekemiä. SF:ä on paljon itse viimeisteltyinä, joten niiden taso vaihtelee enemmän.

    • oikaisu taas

      Kyllä vielä -70 -luvulla NC:itä (kuten siihen aikaan muitakin veneitä) myytiin Suomeen pääosin eriasteisina puolivalmisteina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      151
      6543
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      3908
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      45
      3066
    4. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      132
      3034
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      2806
    6. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2176
    7. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      271
      1968
    8. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      51
      1908
    9. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      36
      1803
    10. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      1746
    Aihe