Montakohan työtöntä tulee typerän diregtiivin takia. Jos yhtäkkiä nämä ammattikuljettajat eivät tietyn päivän jälkeen enää kykene kuskeiksi vaikka varmaan osaavat hommat hoitaa kymmenien vuosien kokemuksella. Näin vain muutama rahastaja hyötyy ja suomi todellisuudessa häviää ja paljon. Työttömyys tulee lisääntymään tämänkin järjettömän päätöksen takia.
Diregtiivi
96
659
Vastaukset
- dir päivät käyty
Miksi et maksa? Eikö työnantajasi hoida koulutustasi?
- ajuaajua
Ei kaikilla ole vakituista ,työnantajaa...Työttömien kuskien on hoidettava itse,jos aikoo ajella ,,, .
- Veropelle
ajuaajua kirjoitti:
Ei kaikilla ole vakituista ,työnantajaa...Työttömien kuskien on hoidettava itse,jos aikoo ajella ,,, .
Voit vähentää verotuksessa tulonhankintakuluina. Ainakin saat
jotain takaisin.Tosin vasta vuoden päästä veroehdotukseen voit tehdä
korjaukset
- SDFGHJUKLÖ
on hyvä et yksi lommi korva on pois
- ajanviritys
Jatka ajamista vaan, ei kytät enää valvo mitään, resurssipula
- digelidongeli
ajanviritys kirjoitti:
Jatka ajamista vaan, ei kytät enää valvo mitään, resurssipula
kyllä se työnantajalle kuuluu hoitaa koulutus ja maksaa vielä palkka kyseisiltä päiviltä. Myös lommikorvat kuuluu tähän kategoriaan , jos vain on ollut tarpeeksi kauan töissä. Eikö se ole puolivuotta oltava että työnantaja on velvollinen hoitaan ja maksaan koulutuksen?
- Rahti112
digelidongeli kirjoitti:
kyllä se työnantajalle kuuluu hoitaa koulutus ja maksaa vielä palkka kyseisiltä päiviltä. Myös lommikorvat kuuluu tähän kategoriaan , jos vain on ollut tarpeeksi kauan töissä. Eikö se ole puolivuotta oltava että työnantaja on velvollinen hoitaan ja maksaan koulutuksen?
Eipä siinä taida aikarajaa olla. Sen sijaan työnantajaa suojataan työsuhteen päättyessä työntekijästä johtuvista syistä.
- Ajoväsymyskonsultti
Yhtään työtöntä ei tule direktiivien takia.Päinvastoin sehän työllistää kouluttajia,kuljettajia kun saadaan palkka koulupäiviltä.Työnantaja saa sakot jos
laittaa liikenteeseen sellaisen jolla ei ole päivät käytynä. - Unelmahommissa
Naurettavaa keskustelua kun suurimmalla osalla porukoista on jo kortit tilauksessa.
Näitä valittajia piisaa. Sanoisivat suoraan,että minua pelottaa istua
pulpettiin yhdeksi päiväksi vuodessa . Täytyi kansa/peruskoulu olla
melkoinen painajainen, perhana sentään. Jos tykkää työstään ja ajaminen
on hauskaa hommaa. pomo ei kuolaa niskassa saa tehdä itse päätökset
milloin syö yms. Tällainen koulutus ei todellakaan ole kynnyskysymys.
Valittajat ajatelkaa pääsette vähällä.Uudet kuskit käyvät ihan oikeaa
koulua jotta saavat tehdä töitä.Minulla on syvä epäillys,että
nämä valittajat eivät oikeasti nauti työstään auton ratissa.
Ihan vinkiksi: Jos työ on vastenmielistä Sitä ei pidä tehdä.maailmassa
on lukematon määrä töitä joita voi kokeilla kyllä se oma ala löytyy.. - öljnjkhvk.n
ei tule yhtään työtöntä direktiivin takia. työnantaja on velvollinen hoitamaan koulutukset kuljettajilleen ja jos tämä ei käy niin maksakoon sitten palkan takuuna kotiin kunnes alkaa käydä.
- 8 mm äänruut
Jos ei ole koulutus ajan tasalla syyskuussa. Metriäkään ette aja. Palkka
juoksee kotisohvalle. Se on työnantajan asia järjestää koulutus ja
maksaa myös palkka koulutuksen ajalta. Koulutuksen puuttuminen
ei ole irtisanomisen peruste. Olette oikeudessa tosi vahvoilla.
Eli makoisia päiväunilla soffalla ja täydellä palkalla .Se on sitten eri asia
jos olette tyhmiä ja otatte lopputilin.
- ABECEDE
Taas tätä vali-vali-vali -juttua koulutuksesta. Meidän firmassa asia järjestettiin kuntoon tammikuussa. Kalusto liikkui vuokrafirman kuljettajilla ja työnantaja vei meidät viikoksi Leville. Arkipäivät istuttiin reilut 5 tuntia koulutuksessa, iltapäivät rinteessä ja illat baaritiskillä. Kaiken päälle viikonlopun karonkka ja työnantaja maksoi kaiken; niin matkat, kuin palkat joka päivälle.
Koulutusreissu hitsasi porukkaa yhteen ja oli tosi hyvää yhteishengen parannusta. Jatkossa teemme kuulemma parin vuoden välein pitkän viikonlopun johonkin ja hoidamme kaksi tai kolme kurssipäivää kerralla.
Ei se nyt niin paha asia ole. Kouluttaja tuli mukaan etelästä ja oli ihan rento ja ok tyyppi, asiaa tuli paljon. Ja päivän aiheesta puhuttiin paljon myös saunassa ja baarissa.
Meilläkin on firmassa 18 kuskia ja kaikilla yli 10 vuoden kokemus raskaasta liikenteestä, eikä yksikään ole pitänyt koulutuksia turhana.
Mitä väliä sillä, saako palkan kolutuspäivästä vai ratissa, ei mitään.- Näitä on nähty
ABECEDE jutussaan laukoo ihan potaskaa.Kyseessä on henkilö joka
haluaa lyödä ns. vettä myllyyn eli pissiä niitä onnettomia silmään
joiden työnantaja ei järjestä koulutusta ollenkaan. Koulutuksessa ei istuta
reilut 5 tuntia vaan tasan ja tarkalleen 7 tuntia. Tarkastaja voi ilmestyä paikalle
ihan milloin tahansa,useimmin ruokailunaikaan(ilmainen ateria houkuttelee)
Koko firmaa ei kukaan jätä vuokramiesten käsiin jos vähänkään järkeä.
Se on totta,että koulutuksesta voi tehdä me henkeä kohottava tapahtuma.
Tiedän firman jonka viimeisen korostan viimeisen koulutuspäivän kunniaksi
koko konkkaronkka lähti koulutuksen jälkeen saunaan ja sieltä bussikuljetuksella
Ismo Leikolan Stand Up keikalle. Sielläkin työnantaja tarjosi 3 oluet porukalle.
Loput jokainen maksoi itse. Ja se oli ihan riittävä lahja työnantajalta.
Kyllähän se koulutus jo sinänsä maksaa sievoisesti työnantajalle. - ABECEDE
Näitä on nähty kirjoitti:
ABECEDE jutussaan laukoo ihan potaskaa.Kyseessä on henkilö joka
haluaa lyödä ns. vettä myllyyn eli pissiä niitä onnettomia silmään
joiden työnantaja ei järjestä koulutusta ollenkaan. Koulutuksessa ei istuta
reilut 5 tuntia vaan tasan ja tarkalleen 7 tuntia. Tarkastaja voi ilmestyä paikalle
ihan milloin tahansa,useimmin ruokailunaikaan(ilmainen ateria houkuttelee)
Koko firmaa ei kukaan jätä vuokramiesten käsiin jos vähänkään järkeä.
Se on totta,että koulutuksesta voi tehdä me henkeä kohottava tapahtuma.
Tiedän firman jonka viimeisen korostan viimeisen koulutuspäivän kunniaksi
koko konkkaronkka lähti koulutuksen jälkeen saunaan ja sieltä bussikuljetuksella
Ismo Leikolan Stand Up keikalle. Sielläkin työnantaja tarjosi 3 oluet porukalle.
Loput jokainen maksoi itse. Ja se oli ihan riittävä lahja työnantajalta.
Kyllähän se koulutus jo sinänsä maksaa sievoisesti työnantajalle.Koulutuksen pituus ilman taukoja on TASAN 5 tuntia 15 minuuttia. Koulutuspäivän pituus on 7 oppituntia á 45 minuuttia. Siitä ei tarvita kummoistakaan matematiikkaa, jotta pääset lopputulokseen 315 minuuttia, mikä puolestaan on juurikin se 5h 15 min.
Meiile työnantaja maksaa vuodessa useammankin saunaillan, pari kertaa vuodessa teatterireissun ja kerran sen risteilyn. Tällä kertaa koulutus hoidettiin putkeen Levillä, se oli työnantajan valinta ja hänen mukaansa edullisin tapa hoitaa juttu kerralla kuntoon. Kun kouluttaja saatiin paikalle omalle ryhmälle, ei hinta ollut 100 e nuppi vaan paljon paljon halvempi. Viiden päivän könttäsumma kouluttajalle oli 2500 euroa AMP rekisteröinnit. Irtopäivinä kustannukset olisivat olleen reilusti yli kaksinkertaiset.
Totta on, että tarkastaja voi tulla koska vaan, koulutuksessa noudatetaan kuitenkin aikataulutusta ja sen mukaan mennään, se on koulutettavien/koulutajan valittavissa, miten asia hoidetaan; oppitunnin, kahden, kolmen pätkissä vai vaikka kaikki putkeen. Koulutusilmoituksessa riittää Trafille tieto koulutuksen aloitusajasta (päivästä ja paikasta) ja koulutettaville joko näytetään tai pidetään näkyvillä päivän ohjelmaa "lukkaria".
Ei yrityksen jättämisestä viikoksi vuokrakuljettajille olllut mitään ongelmaa, meillä pyörii vuokrakuljettajia muutenkin jonkun verran ja he ovat tottuneet ajamaan firman vakiajoja, lähes kaikki kun ovat useamman vuoden ajan firmalle ajaneet.
- medele
Ei tuu yhtään työtöntä, päin vastoin.
Ne jotka ovat ammattimiehiä, hoitavat homman kuntoon.
Sitten on erilaiset veivarit, jotka heittävät pimeätä keikkaa yms. niistä jää osa pois...
Se on hyvä juttu...- haistapaska yhtiöt
Meidän firmassa ei palkkaa koulutuspäivältä tule. Ihme juttu kun työntekijöitä kuitenkin noin 35. Ei edes luottamusmiestä! Ajot loppuu omalta osaltani tänä kesänä, uusi työpaikka eri alalta (johon ammattitaito riittää) on jo sovittu.
- Pyhä jysäys sentään
haistapaska yhtiöt kirjoitti:
Meidän firmassa ei palkkaa koulutuspäivältä tule. Ihme juttu kun työntekijöitä kuitenkin noin 35. Ei edes luottamusmiestä! Ajot loppuu omalta osaltani tänä kesänä, uusi työpaikka eri alalta (johon ammattitaito riittää) on jo sovittu.
Hyvä haistapaska yhtiöt . kirjoitit että työntekijöitä on 35 ja ei ole luottamusmiestä.
Kyllä luottamusmies pitäisi tuon kokoisessa firmassa olla. Ei siinä tarvitse
työnantajaa kuunnella. Valitsette keskuudestanne luottamusmiehen. Onko kyseessä
taas se perussuomalainen ajatus ettei kukaan halua hoitaa yhteistä hyvää?????
Jos hyvän kaverin (rehdin) löydätte niin sekä kuskit,että yrittäjä kunnioittaa.
Eli sellainen kaveri ruoriin joka on ollut talossa pitkään ja on kaikkien mielestä
hyvä tyyppi.
- Taidan tietää..
Mitä ajat ja missäpäin?35 työntekijää eikä palkkaa makseta koulutuspäiviltä..
- Valkeee
Volvo
- homma hoidossa
Valkeee kirjoitti:
Volvo
Juu älkää vaan käykö kurssipäiviä. Kyllä ihan varmasti vielä tulevat rukoilemaan että voisitko, Herra autonkuljettaja tulla töihin,kun kukaan muu ei osaa ajaa yhtä hyvin. Muutenkin on hyvä olla kaikkea vastaan niin hyvä tulee.
- Järki hoi
homma hoidossa kirjoitti:
Juu älkää vaan käykö kurssipäiviä. Kyllä ihan varmasti vielä tulevat rukoilemaan että voisitko, Herra autonkuljettaja tulla töihin,kun kukaan muu ei osaa ajaa yhtä hyvin. Muutenkin on hyvä olla kaikkea vastaan niin hyvä tulee.
Jos rukouksen voimaan luotat niin joudut muuttamaan sitten johonkin
muslimimaahan. Mikään ei kuule auta nyt näissä talkoissa ei edes
Alexander Stubb.
- Näitä on paljon
Hu hu aina sama naukuminen ,että työnantaja maksaa kulut.....Ei maksa ! Suurimmassa osassa yrityksisiä. Ja mitä tekee ne pakettikuorma-auton omistajat jota on tuhansia. JOOOOO Kurseille ,että osaa ajaa jne... Kyllä moni sanoo pitkät koko asialle ja onhan se nyt järjetöntä jatkokouluttaa ,että saa ajaa muutakin kuin terveisiä. Itsellä jää iso yhdistelmä pihaan ja muutama pikku paku.
Nyt sais pian halvalla kuormuri pakun.....- kattia kanssa
Iso yhdistelmä jää pihaan käyttämättömäksi kun et käy kursseja. Ja muutama paku. Taitaa olla sulla talous hyvällä mallilla vai etkö osaa laskea
- öklerngtnhl
työnantaja maksaa kulut tai itkee ja maksaa siinä on tasan kaksi vaihtoehtoa joista voi valita. maksuvelvoite kun sattuu lukemaan työehtosopimuksessa ja vielä selvällä suomen kielellä, joten ei asiassa pitäisi olla mitään epäselvyyksiä.
jos ei hyvällä niin sitten pahalla... - En maksa saatana
öklerngtnhl kirjoitti:
työnantaja maksaa kulut tai itkee ja maksaa siinä on tasan kaksi vaihtoehtoa joista voi valita. maksuvelvoite kun sattuu lukemaan työehtosopimuksessa ja vielä selvällä suomen kielellä, joten ei asiassa pitäisi olla mitään epäselvyyksiä.
jos ei hyvällä niin sitten pahalla...Mikä työehtosopimus. Perkele semmossia kommarien sopimuksia ei minun virmaan tule. Kuskit käy kursit omala ajala ja omala rahala. Mikä perkelien pako minula niita maksela. Jos mielivät töisä olla niin parempi on ola kurssit käytynnä. Minä en saatana maksa muuta kun palakan.
On se nyt saatana juuri tuli scanialta tirektiivitarjous sanoin miähile et sinne joka sorkka ku ei ou paha hintanen. Heleppoa jos ei ou päevät täynnä nii loputili tulee heti. - driangelman
En maksa saatana kirjoitti:
Mikä työehtosopimus. Perkele semmossia kommarien sopimuksia ei minun virmaan tule. Kuskit käy kursit omala ajala ja omala rahala. Mikä perkelien pako minula niita maksela. Jos mielivät töisä olla niin parempi on ola kurssit käytynnä. Minä en saatana maksa muuta kun palakan.
On se nyt saatana juuri tuli scanialta tirektiivitarjous sanoin miähile et sinne joka sorkka ku ei ou paha hintanen. Heleppoa jos ei ou päevät täynnä nii loputili tulee heti.joo kirjoituksestasi päätellen ei sun varmaan kyllä tartte maksaa kun omat dir päivät, jos vain oot jo sen ikänen että sun tarvii......
- Tiukka paikka oli
öklerngtnhl kirjoitti:
työnantaja maksaa kulut tai itkee ja maksaa siinä on tasan kaksi vaihtoehtoa joista voi valita. maksuvelvoite kun sattuu lukemaan työehtosopimuksessa ja vielä selvällä suomen kielellä, joten ei asiassa pitäisi olla mitään epäselvyyksiä.
jos ei hyvällä niin sitten pahalla...hyvä asenne öklerngtnhl. Näin se on. Työnantaja joka viitsii purnata
näistä asioista keskustelufoorumeilla niin on niin syvältä,että on ihan
oikein ,että on valmis pistämään pillit pussiin.Olisi pitänyt laittaa jo
paljon aiemmin. Jokainen yrittäjä jolla menee hyvin ajattelee,että
henkilökunnan koulutus on tärkeä asia. Katsos se on tulevina vuosina firmat valitsevat kuljetusyrityksiä ajohommiin he valvovat,että
nämä asiat on hoidettu mallikkaasti. Ja sitten näille pellehermanneille
tiedoksi ei näillä kursseilla opetella ajamaan. Kaikki tietävät,että
ammattimies on täydellinen kuski. Kyse on siitä ,että osataan tehdä
työtä. Asiakaspalvelu,kuormansidonta,kuljettajien hyvinvointi ja terveys
ja tärkein hätäensiapukurssi.Jos joku kuolee käsiisi ja et osaa tehdä
mitään niin et kyllä anna sitä koskaan itsellesi anteeksi.
Pitäisi vähän ajatella! Kurssien hinta on naurettava kuljetusalan muihin
kuluihin verrattuna.Ei ole yrittäjälle kynnyskysymys todellakaan. - isqakqaaa
Tiukka paikka oli kirjoitti:
hyvä asenne öklerngtnhl. Näin se on. Työnantaja joka viitsii purnata
näistä asioista keskustelufoorumeilla niin on niin syvältä,että on ihan
oikein ,että on valmis pistämään pillit pussiin.Olisi pitänyt laittaa jo
paljon aiemmin. Jokainen yrittäjä jolla menee hyvin ajattelee,että
henkilökunnan koulutus on tärkeä asia. Katsos se on tulevina vuosina firmat valitsevat kuljetusyrityksiä ajohommiin he valvovat,että
nämä asiat on hoidettu mallikkaasti. Ja sitten näille pellehermanneille
tiedoksi ei näillä kursseilla opetella ajamaan. Kaikki tietävät,että
ammattimies on täydellinen kuski. Kyse on siitä ,että osataan tehdä
työtä. Asiakaspalvelu,kuormansidonta,kuljettajien hyvinvointi ja terveys
ja tärkein hätäensiapukurssi.Jos joku kuolee käsiisi ja et osaa tehdä
mitään niin et kyllä anna sitä koskaan itsellesi anteeksi.
Pitäisi vähän ajatella! Kurssien hinta on naurettava kuljetusalan muihin
kuluihin verrattuna.Ei ole yrittäjälle kynnyskysymys todellakaan.Itse käyn koulutuksen vain sen takia kun se vaaditaan. Eikä niistä ole oikeasti mitään hyötyä. Otetaan esimerkki. viet kuorman tehtaalle sanot mittamiehelle jos semmoinen on pakalla että huomenta niin vastaus on yleensä mulkaisu tai ei sitäkään, kumpiko silloin tarvii asiakaspalvelukoulutuksen. Jokainen osaa sitoa puutavaranipun oikein. Hätäensiapu on sitä että osaa soittaa 112:koseen ja sieltä ne neuvoo mitä pitää tehdä, elvytyksestä lähtien. Olisi tarpeellisiakin kursseja mutta kun niistä ei saa direktiivi päiviä niin niitä ei yleensä työnantaja maksa, yksi esimerkki on tulityökortti ja muutama muu. Nuissa direktiivi päivissä ei oteta huomioon että on eri suoritealoja jopa semmoisia missä ei tarvita ikinä vesihygieniapassia mutta joku muu kurssi on erittäin hyödyllinen josta ei kuitenkaan saa päiviä. Elikkä koko homma on rahastusta
- Letku letkeä
isqakqaaa kirjoitti:
Itse käyn koulutuksen vain sen takia kun se vaaditaan. Eikä niistä ole oikeasti mitään hyötyä. Otetaan esimerkki. viet kuorman tehtaalle sanot mittamiehelle jos semmoinen on pakalla että huomenta niin vastaus on yleensä mulkaisu tai ei sitäkään, kumpiko silloin tarvii asiakaspalvelukoulutuksen. Jokainen osaa sitoa puutavaranipun oikein. Hätäensiapu on sitä että osaa soittaa 112:koseen ja sieltä ne neuvoo mitä pitää tehdä, elvytyksestä lähtien. Olisi tarpeellisiakin kursseja mutta kun niistä ei saa direktiivi päiviä niin niitä ei yleensä työnantaja maksa, yksi esimerkki on tulityökortti ja muutama muu. Nuissa direktiivi päivissä ei oteta huomioon että on eri suoritealoja jopa semmoisia missä ei tarvita ikinä vesihygieniapassia mutta joku muu kurssi on erittäin hyödyllinen josta ei kuitenkaan saa päiviä. Elikkä koko homma on rahastusta
isqakqaaa veliseni. Tulityökortti????? Kuule jos sinun Ivecon räppänä
ei lähde talvella käyntiin niin älä hyvä mies lähde puhalluslampulla
moottoria altapäin kuumentamaan saatika sitten armeijan oppien mukaan
peltilaatikossa hiiliä alle laittelemaan. Hienot sähkösysteemit sulavat.
Se oli sitä kultaista 1900-1960-lukua. Kuljetuksissa et tulityökorttia kyllä tarvitse. - isqakqaaa
Letku letkeä kirjoitti:
isqakqaaa veliseni. Tulityökortti????? Kuule jos sinun Ivecon räppänä
ei lähde talvella käyntiin niin älä hyvä mies lähde puhalluslampulla
moottoria altapäin kuumentamaan saatika sitten armeijan oppien mukaan
peltilaatikossa hiiliä alle laittelemaan. Hienot sähkösysteemit sulavat.
Se oli sitä kultaista 1900-1960-lukua. Kuljetuksissa et tulityökorttia kyllä tarvitse.Oletkos kuullut ikinä mitä kaikkea kuorma-autolla tehdään. Ei tarvitse kovin paljon mielikuvitusta että nuille löytyy käyttöä talvisessa Suomessa ja nuo tarvitsevat tulityökortin
http://www.starlex.fi/verkkokauppa/product_catalog.php?c=16 - Sulaa ne ilmankin
Letku letkeä kirjoitti:
isqakqaaa veliseni. Tulityökortti????? Kuule jos sinun Ivecon räppänä
ei lähde talvella käyntiin niin älä hyvä mies lähde puhalluslampulla
moottoria altapäin kuumentamaan saatika sitten armeijan oppien mukaan
peltilaatikossa hiiliä alle laittelemaan. Hienot sähkösysteemit sulavat.
Se oli sitä kultaista 1900-1960-lukua. Kuljetuksissa et tulityökorttia kyllä tarvitse.Kyllä ne Ivecon sähköt sulaa ilman hiililaatikoita ja puhalluslamppujakin t. nim. kokemusta löytyy
- Ei huvita
Menee myyntiin.
- Holgerson
Mutta kuka ostaa p...kaa firmaa. Ei kukaan
- Paska homma
Muutos tai pitkä siirtymä jatkokulutuksille esim 10 vuotta. Tämä on aivan samanmoinen asia kuin haja-asutus likaviemäreidenkin kohtalo. Kummassakaan ei oo järkeä. Kuskit osaavat tällä hetkellä ammattinsa ja jätevedet kerätään noutoautoilla.
- Rööri-Roope
Hyvä paska homma. Siirtymää oli jo ihan riittävästi. Pitäisikö olla niin paljon,
että itse ehdit eläkkeelle? Kommentoi nyt himskatti. Kai sillä siirtymäajallakin
joku takaraja on oltava. Viron pojilla on ollut ammattipätevyyskortti taskussa
jo vuodesta 2001. Meillä vasta 2013 bussikuskeilla ja 2014 kuorma-autokuskeilla.
Viemäriasiat on sitten ihan oma hommansa sitä ei pidä sotkea työelämään.
- Jotkut sanovat
Olen pieni yrittäjä ja omistan kuormuri pakettiauton tarviiko mun kouluttaa, että saan ajaa. Jakelen tavaraa kaupoille joskus tosin aika harvoin ehkä 10 kertaa kuukaudessa. Olen tehnyt tätä nyt 20vuotta ja uskoisin osaavani homman ja itse saan sillä elantoni.
- Fuso on paras
Sehän on ihan sinusta itsestäsi kiinni. Jos katsot,että kiinni jäämisen riski on
pieni sen kun ajelet. Miksi,et vaihda autoasi reilusti pakettiautoon.
Tällöinhän ongelma poistuu päiväjärjestyksestä. Pakettiautoja on todella isokokoisia
ja jopa lasikuitukaapilla saa jopa 15 kuutiometriä kuljetuskapasiteettin.
Sakko tuosta ammattipätevyys puutteesta on alle satasen sakko.
Tosiasia on,että kaikki jotka ajavat tavaraa muille tai muiden ihmisten
kuin perheenjäsenten tavaroita pitää suorittaa ammattipätevyyskortti.
Suomeksi jos kuljetat omaa hevosta autolla,et tarvitse mutta jos kuljetat
naapurin hevosta niin tarvitset. Myös autokorjaamohenkilökunta tarvitsee
kortin jos ajaa kuorma-autolla liikenteessä.
Omasta mielestäni kiinnijäämisriski on olematon varsinkin jos autostasi
ei voi ulkoapäin päätellä onko kyseessä paketti-vai kuorma-auto. - jkbhkjvgjhv
Fuso on paras kirjoitti:
Sehän on ihan sinusta itsestäsi kiinni. Jos katsot,että kiinni jäämisen riski on
pieni sen kun ajelet. Miksi,et vaihda autoasi reilusti pakettiautoon.
Tällöinhän ongelma poistuu päiväjärjestyksestä. Pakettiautoja on todella isokokoisia
ja jopa lasikuitukaapilla saa jopa 15 kuutiometriä kuljetuskapasiteettin.
Sakko tuosta ammattipätevyys puutteesta on alle satasen sakko.
Tosiasia on,että kaikki jotka ajavat tavaraa muille tai muiden ihmisten
kuin perheenjäsenten tavaroita pitää suorittaa ammattipätevyyskortti.
Suomeksi jos kuljetat omaa hevosta autolla,et tarvitse mutta jos kuljetat
naapurin hevosta niin tarvitset. Myös autokorjaamohenkilökunta tarvitsee
kortin jos ajaa kuorma-autolla liikenteessä.
Omasta mielestäni kiinnijäämisriski on olematon varsinkin jos autostasi
ei voi ulkoapäin päätellä onko kyseessä paketti-vai kuorma-auto.eipä taida ihan satanen riittää kun kuitenkin kyseessä on rikoslaissa säädetty rangaistus. ilman pätevyyttä ajaminen on AJO-OIKEUDETTA ajamista josta voidaan tuomita sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
- Mitsu Fuso on.......
jkbhkjvgjhv kirjoitti:
eipä taida ihan satanen riittää kun kuitenkin kyseessä on rikoslaissa säädetty rangaistus. ilman pätevyyttä ajaminen on AJO-OIKEUDETTA ajamista josta voidaan tuomita sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
Se riippuu ansiotuloista eli vuosiansiosta.Koulutuspätevyyden
puuttuminen on samassa luokassa rikkeitä kun ajaisit kuorma-autokortilla
yhdistelmää. Eli pieni rike. Tosiasia,että jäät kiinni on minimaalinen.
Olen 30 vuotta ajanut työkseni ja ainoa mitä poliisi on tarkastanut
vuosien varrella on raittius eli puhaltamaan olen joutunut.
Ajokorttia ei ole kysytty(En ole kyllä ajanutkaan ylinopeutta)
Eli jos ei töpeksi liikenteessä tuskin jää kiinni asiasta.
Siirtyminen kuorma-autosta pakettiautoon kannattaa aina jo ihan
ylläpitokulujen kannalta. Omaan lompsaan jää kyseisen muutoksen jälkeen
iso tukku seteleitä. - dnkbjfbhkf
Mitsu Fuso on....... kirjoitti:
Se riippuu ansiotuloista eli vuosiansiosta.Koulutuspätevyyden
puuttuminen on samassa luokassa rikkeitä kun ajaisit kuorma-autokortilla
yhdistelmää. Eli pieni rike. Tosiasia,että jäät kiinni on minimaalinen.
Olen 30 vuotta ajanut työkseni ja ainoa mitä poliisi on tarkastanut
vuosien varrella on raittius eli puhaltamaan olen joutunut.
Ajokorttia ei ole kysytty(En ole kyllä ajanutkaan ylinopeutta)
Eli jos ei töpeksi liikenteessä tuskin jää kiinni asiasta.
Siirtyminen kuorma-autosta pakettiautoon kannattaa aina jo ihan
ylläpitokulujen kannalta. Omaan lompsaan jää kyseisen muutoksen jälkeen
iso tukku seteleitä.no sitten aika pienet saa olla tulot...
- Vaihtoehtoja on moni
Fuso on paras kirjoitti:
Sehän on ihan sinusta itsestäsi kiinni. Jos katsot,että kiinni jäämisen riski on
pieni sen kun ajelet. Miksi,et vaihda autoasi reilusti pakettiautoon.
Tällöinhän ongelma poistuu päiväjärjestyksestä. Pakettiautoja on todella isokokoisia
ja jopa lasikuitukaapilla saa jopa 15 kuutiometriä kuljetuskapasiteettin.
Sakko tuosta ammattipätevyys puutteesta on alle satasen sakko.
Tosiasia on,että kaikki jotka ajavat tavaraa muille tai muiden ihmisten
kuin perheenjäsenten tavaroita pitää suorittaa ammattipätevyyskortti.
Suomeksi jos kuljetat omaa hevosta autolla,et tarvitse mutta jos kuljetat
naapurin hevosta niin tarvitset. Myös autokorjaamohenkilökunta tarvitsee
kortin jos ajaa kuorma-autolla liikenteessä.
Omasta mielestäni kiinnijäämisriski on olematon varsinkin jos autostasi
ei voi ulkoapäin päätellä onko kyseessä paketti-vai kuorma-auto.Pakettiautohan saa olla ainakin 4,2 korkea, ainakin 2,5 leveä ja 12 metriä pitkä
Itsekin olen ajanut useita noita kuorma-auton näköisiä pakettiautoja, joissa on perälaudat, kopanlämmittimet jopa kylmäkoneet. Ongelma on vain siinä että kantavuutta niihin ei paljoakaan saa.
Äskeisellä vastaajalla selvästikin "veronkiertoauto" eli 3510 tai 3550 kiloinen pakun näköinen kuormuri.... hänelle se ei tee ongelmia, ihan muutoskatsastuksella auton saa pakuksi.
Tietenkin hyvänä vaihtoehtona on iso koppapaku iso 3500 kiloinen koppakärry... kantavuuttakin ihan kivasti, riittää BE-kortti, tosin piirturia pitä(isi) käyttää
- Sössikää lisää
Jos rupeaisin kuljettamaan kottikärryillä niin ei kait kukaan pahastuisi, toki hieman tientukkona voisin olla, mut kouluun en enää mee. Tarttis vain enää 8vuotta kuljetella.
- eipaha1
Ei xxxx Kyllä on kauhee poraan suomalainen mies vai otteko miehiä ensinkään, muutama hassu kurssi pitäisi käydä ja täällä porataan aikaa ainakin on. Ite aloitin kurssien käynnit jo 2008 . Hommakkaa hamekankaat ja lopettakaa poraaminen.
Juu ja pakettiautolla ajaminenkin vaatii 2016 alkaen ammattipätevyyden, mikäli ammattipätevyysdirektiivi, joka nyt on EU:ssa käsittelyssä menee sinällään läpi.
Suomi on kantansa ehdotukseen esittänyt maaliskuussa, eikä ainakaan vastusta esitystä ammattipätevyyden ulottamisesta myös pakettiautoihin.- Nyt selkis!!!!
Kaikki Hiace ja Transit miehet koulun penkille. Hieno ehdotus.
Kannatan ehdottomasti. Loppuu se sikailu liikenteessä.
Kuka eurovaaliehdokas lähtee ajamaan asiaa eteenpäin!
Ilmottautukaa heti vaalit on jo ovella!!!!- einar_g
Ei tarvi meppien lähteä kannattamaan asiaa... se etenee omalla painollaan ja on mukana 2016 alusta voimaan tulevassa uudessa direktiivissä.
Suomi on ainakin maaliskuussa liputtanut asian puolesta....
- Turhakkeita.
Olis ihan kiva tietää kuka oikein tosissaan kannatta sitä, että kuormurikuskit eivät osaa alaansa.Yksikään yritys ei palkkaa sellaista joka hommaansa ei osaa, eli kuka todella näitä kursseja haluaa. Ei ainakaan pätevät kuskit , mutta norttiporukka jne voi mennä sinne aikaansa lorvimaan....
- 6Mkm
Kuka kursseja sitten vastustaa: asennevammaiset, kaikkitietävät, täydelliset kuljetajat ja bessetwisserit.
Minulla on ajokokemusta yhdistelmillä ja linja-autoilla yli 40 vuoden ajalta. Koko aika vakituisena kuljettajana ympäri Eurooppaa. Kaksi vuotta ajoin Japanissa.
Kuitenkin omasta kokemuksestani huolimatta, en ole täydellinen kuljettaja. Joka päivä opin uutta ja olen sitä halukas oppimaan. Yli 40 vuotta, ilman ensimmäistäkään kolaria tai kuormausvahinkoa ei tee minusta ylikuljettajaa. Eläkeikä on lähellä, mutta silti suurella kiinnostuksella istun koulutuspäivät ja otan ammattipätevyyden vielä viideksi vuodeksi.
Koulutuksessa on saanut päivitettyä monia tietoja ja olemme käyneet paljon mielenkiintoisia keskusteluja hyvässä hengessä tuttujen ja tuntemattomien kollegoiden kanssa.
Ei koulutus ainakaan minua häiritse millään tavalla.
Nyt rutisevat kollegat: asennetta peliin. - alinopeutta
6Mkm kirjoitti:
Kuka kursseja sitten vastustaa: asennevammaiset, kaikkitietävät, täydelliset kuljetajat ja bessetwisserit.
Minulla on ajokokemusta yhdistelmillä ja linja-autoilla yli 40 vuoden ajalta. Koko aika vakituisena kuljettajana ympäri Eurooppaa. Kaksi vuotta ajoin Japanissa.
Kuitenkin omasta kokemuksestani huolimatta, en ole täydellinen kuljettaja. Joka päivä opin uutta ja olen sitä halukas oppimaan. Yli 40 vuotta, ilman ensimmäistäkään kolaria tai kuormausvahinkoa ei tee minusta ylikuljettajaa. Eläkeikä on lähellä, mutta silti suurella kiinnostuksella istun koulutuspäivät ja otan ammattipätevyyden vielä viideksi vuodeksi.
Koulutuksessa on saanut päivitettyä monia tietoja ja olemme käyneet paljon mielenkiintoisia keskusteluja hyvässä hengessä tuttujen ja tuntemattomien kollegoiden kanssa.
Ei koulutus ainakaan minua häiritse millään tavalla.
Nyt rutisevat kollegat: asennetta peliin.Jep tommosen koulutuksen ymmärrän jos ikää on enemmän kuin laki sallii, mutta sanotaan, että 25-55 vuotiaat ei tarvi koulutuksia, sillä ne pystyy pitämään tasaisen nopeuden ja rytmittämään musiikin tahdissa ennalta lähestyvät kohteet niin ettei vaaratilanteita synny tietenkin muutama poikkeus on joka ryhmässä mutta niitä ei koulutuksilla saada oppimaan. Sillä jos niillä kurseilla muuta oppii kuin lusmuilemaan niin on sitten ihme.
- Pöljät nahjukset
alinopeutta kirjoitti:
Jep tommosen koulutuksen ymmärrän jos ikää on enemmän kuin laki sallii, mutta sanotaan, että 25-55 vuotiaat ei tarvi koulutuksia, sillä ne pystyy pitämään tasaisen nopeuden ja rytmittämään musiikin tahdissa ennalta lähestyvät kohteet niin ettei vaaratilanteita synny tietenkin muutama poikkeus on joka ryhmässä mutta niitä ei koulutuksilla saada oppimaan. Sillä jos niillä kurseilla muuta oppii kuin lusmuilemaan niin on sitten ihme.
Tyypit jotka eivät mitään muutakaan saa hoidettua ja luulevat olevansa taivaan lahja kuljetusalalle, urputtavat täällä kurssien turhuudesta. Ei luulisi että se niin ylivoimainen asia on, aikaa on kyllä ollut.
- 150€ kurssipäivä
Ei se kurssi ole mikään ylivoimainen ,Mutta ihan turha. Kaikki koulunpenkillä osaa istua vaikkakin kumipaloilla heittelevätkin. Joo kurseilla puhutaan ns mooltookinkia ja yritetään pitää huumoria yllä ettei porukka nukahda. Mitää ei siä kukaan opi. Rahaa vaan palaa ja aikaa. Voin seuraavan kerran mennä kun joku maksaa. Enää en ite rahoita tommosta jaarittelua ja sekin kertoo kaiken , että on ihan sama vaikka kävis saman kurssin 5 kertaa. Onko tässä mitään järkeä ....joku huutaa ,että ensiapu, toinen trukkikortti jne 5kertaa sama paska....ja vaikka se ennakoivan ajon kurssi 4kertaa ja yks hölönpöly toiseksi...
- Vieläkin sekaisin
150 euron mies. Valittavana on järjetön määrä kursseja joista voi
valita. Ei tarvitse suorittaa samaa kurssia 4 kertaa.
Lähde vaikka kuljettajan hyvinvointi tai oikea ruokailukurssille.
Jos perinteiset kurssit tympivät.Hyvinvointikurssilla kun fitness-pimu
näyttää mallia kuinka pylly pyörii jumpassa niin jo vain kurssipäivä
sujuu rahti-reiskalta vauhdilla. älä uraudu valitse sopivat kurssit ihan
oman pään mukaan.
- kuskivm1962
Mä kävin Tampereen seudulla 5 kurssipäivää, hintaa oli 50-60 egee per päivä ja siihen sisälty kahdet kahvit pullalla ja lounas. Tietty se 17 egen trafin maksu tuli lisäksi mutta ei toi hinta musta paha ollut. Kurssipäivillä verkostoiduin ja vaihdoin työpaikkani kurssilla tulleen tuttavuuden kautta paljon mielekkäämpään (palkkakin jopa ihan pikkuisen nousi).
Mulle kurssit oli ihan mielenkiintoiset ja hyödyllisetkin.- 8 mm äänruut
Hieno homma. Tällaisia positiivisia kommentteja tarvitaan lisää.
Se iän ikuinen valitusvirsi ei johda mihinkään.
Maailma muuttuu ja vaatimukset muuttuvat. Se on on vaan pakko mennä
m,ukana jos meinaa ajamalla tienata leipänsä. - vastrannan kiisket
8 mm äänruut kirjoitti:
Hieno homma. Tällaisia positiivisia kommentteja tarvitaan lisää.
Se iän ikuinen valitusvirsi ei johda mihinkään.
Maailma muuttuu ja vaatimukset muuttuvat. Se on on vaan pakko mennä
m,ukana jos meinaa ajamalla tienata leipänsä.Juuri näin!!!
- Totuus52
150€ Mies; Mitä oppii kun kuljetus mies menee ruoka kursseille tai katsomaan pepun pyöritystä eli hyvinvointi kurssille. Mitä tästä oppii ? Tää huhuillaan ,että valitse mieleisesi kurssi ! Miettikää todellisia kuluja kurssi maksu ,bensa ,työaika , ruokakulut jne......Kyllä ne kirpaisee jos osaa laskea . Joka 5 vuoden välein.
- repode
Kulut voi jakaa... ei ole pakko käydä viittä päivää vuodessa... käymällä päivän vuodessa ei niin paljoa kirpaise.
Meille ainakin maksaa työnantaja koulutukset ja 8h palkan KTA:n mukaan.
En pidä lainkaan pahana. - Peppu pyörimään
Kurssin maksaa työnantaja sinä vaan nautit ruokaohjeista ja pepun pyörityksestä.
Työnantaja nauttii kun saa vähentää koko homman verotuksessa.
Kaikilla hyvä mieli. Melkein kuin Atrian mainoksessa.
Totuus 52 Paljonko menee tuonne Oy ...Ab kassaan vuodessa. Tai Tallinaan
Super-A....n .Siinä hommasssa ei tule kuin pää kipeeksi. Kyllä sekin kirpaisee
ainakin yläpäässä.
- Epäilen
Mitä siis jos nyt ei oo käyty yhtään kurssia niin millä sen voi jakaa 5 vuoteen niin, että NS pätevyys on voimassa . Tietyn päivän jälkeen pitää olla käsittäkseni kaikki käyty vai olenko väärässä?
- Hitaasti hyvä.......
Olet niin sanottu matti-myöhäinen. Tyhmä pää kärsii koko roppa on vanha
sanonta. Tässä on ollut mahdollisuus käydä kurssit 6 vuotta. Joten syy ei ainakaan
ole muissa kuin työnantajassasi.Ei voi muuta sanoa kuin "vetelää meininkiä on
ollut" - mitäkukahäh
Vedä pipo syvälle päähän ja leiki että kaikki järjestyy itsestään. Älä ainakaan ota mistään itse selv'ää. Ja jos huonosti käy niin ainakin se on jonkun muun vika.
- Pöhkojä
Hitaasti hyvä ? Mitä järkeä oli 6 vuotta sitten käydä kurseilla kun niitä ei vaadittukaan ! Ja jos oot käynyt esim 4 vuotta sitten niin sulle tulee kiire kouluttautua ,,,,Voi teitä ennakko pöhköjä. mennä nyt joka vuosi kursseille jne.... Te nyt vasta tyhmiä ootte. Itse meen kun on todella pakko ja käyn kurssit parin kuukauden sisällä niin saa 5 vuotta taas ajella niin ettei näitä pellejä tarvi nähdä.
- ite oot lällällää
Taas yksi joka ei asiasta mitään tiedä/ymmärrä.... jos olet käynyt 4 vuotta sitten vaikka kaikki niin nehän kelpaa ja seuraavan kerran täytyy päivät olla 10.9. 2019
- No...... huh huh
Pöhköjä..... onko näin pöljiä ihmisiä kuljetusalalla????????
En kohta uskalla edes kadulla kävellä.......En kyllä huoltoaseman baarissa
tämän pöljän pöytään istua totta tosiaan.- yli-ihminen
Ota asioista ensin selvää ennen kuin alat täällä esittää luulojasi faktoina.
- älä lässytä
Tarkistappa asia ennen kuin jatkat tästä. Mieti sitten itseksesi hetki kuka on pöljä, ennen kuin kommentoit uudelleen. Kävin minäkin ekan kurssin 2009 ja ennakoivan viimeiseksi viime joulukuussa. Kortin hain vasta maaliskuussa ja siinä on voimassaoloaika 10.9.2019.
- RahtiPena
Aika samanlainen 50/50-jakauma on omassakin työyhteisösäni. Suunnileen puolet suhtautuu jatkokoulutusvaatimukseen negatiivisesti ja jaksavat kiukutella asiasta. Samoista jampoista huokuu muutenkin yleinen sivistymättömyys, eivät he oikein mistään mitään tunnu tietävän. Silmät kirkkaina toistelevat kuulemiaan juttuja faktoina, aivan kuten tuo nimimerkki "Pöhköjä" pari viestiä ylempänä.
Sitten toinen puolikas ymmärtää, että koulutukset on nyt vaan käytävä ja hyödyn niistä määrittää jokainen itse. Jos on sopivalla asenteella liikenteessä, saattaa jotain jopa oppiakin. Nämä samat jampat hoitavat työnsä hyvin, ovat ystävällisiä asiakkaille mutta ymmärtävät myös yrityksen talouden päälle. Eli lisälaskutettavat työt hahmotetaan ja kirjataan oikein laskutusta varten. Lisäksi heidän kanssaan voi keskustella, kuten normaalien ihmisten. Puheenaiheet eivät liiku ainostaan Scanian ympärillä..
- Asiallista
Kun on kuorma-auto kortti ollut jo 20vuotta ja nyt kouluttautuu tai olis käynyt koulut esim 4 vuotta sitten. Koska tarvii mennä uudestaan ? Eikö tutkinto ole 5 vuotta voimassa kyseisestä koulutus päivästä.
- RahtiSepi
Ammattipätevyysvaatimukset tulivat voimaan tavaraliikenteen osalta 10.9.2009 alkaen (Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 28§).
"Opetus on saatava sen ammattipätevyyden voimassaolojakson aikana, jonka jatkamiseksi jatkokoulutus suoritetaan..." (Valtioneuvoston asetus kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 7§ 2. momentti)
Näiden lainkohtien pohjalta 10.9.2009 alkaneen viisivuotisjakson aikana suoritettu jatkokoulutus jatkaa pätevyyden voimassaoloa 10.9.2019 saakka. Uudet jatkokoulutuspäivät on käytävä aikavälillä 10.9.2014 - 10.9.2019. - matsonation
RahtiSepi kirjoitti:
Ammattipätevyysvaatimukset tulivat voimaan tavaraliikenteen osalta 10.9.2009 alkaen (Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 28§).
"Opetus on saatava sen ammattipätevyyden voimassaolojakson aikana, jonka jatkamiseksi jatkokoulutus suoritetaan..." (Valtioneuvoston asetus kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 7§ 2. momentti)
Näiden lainkohtien pohjalta 10.9.2009 alkaneen viisivuotisjakson aikana suoritettu jatkokoulutus jatkaa pätevyyden voimassaoloa 10.9.2019 saakka. Uudet jatkokoulutuspäivät on käytävä aikavälillä 10.9.2014 - 10.9.2019.Lainkohtiin mukaan vielä asetuksen 21 § 3 (siirtymäsäännös).
Ensimmäiseen viiden vuoden jaksoon voidaan lukea mukaan 10.9.2007 jälkeen käydyt jatkokoulutuspäivät. - Syyskuu ratkaisee
Asiallista..Hyvä veli (sisar) Koulutuspäivä ei ratkaise mitään vaan se päivämäärä
milloin ammattipätevyyskortti astuu voimaan. Eli jos nyt anot kortin niin
pätevyys alkaa syyskuu 2014. Ja seuraavat kurssit 5 kpl pitää olla suoritettu
ennen syyskuuta 2019. Kaikki suoritetut kurssit tallennetaan Trafin tietokantaan
ja kortti myönnetään näiden tietojen perusteella. Säilytä huolella myös paperiset
todistukset jotta voit todistaa mahdolliset ATK virheiden aiheuttamat kömmähdykset
aiheettomiksi. - kouluttaja414
RahtiSepi kirjoitti:
Ammattipätevyysvaatimukset tulivat voimaan tavaraliikenteen osalta 10.9.2009 alkaen (Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 28§).
"Opetus on saatava sen ammattipätevyyden voimassaolojakson aikana, jonka jatkamiseksi jatkokoulutus suoritetaan..." (Valtioneuvoston asetus kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 7§ 2. momentti)
Näiden lainkohtien pohjalta 10.9.2009 alkaneen viisivuotisjakson aikana suoritettu jatkokoulutus jatkaa pätevyyden voimassaoloa 10.9.2019 saakka. Uudet jatkokoulutuspäivät on käytävä aikavälillä 10.9.2014 - 10.9.2019.Syyskuun 10 pv. on siirtymäsäännön mukainen aikaraja. Uusia jatkokoulutuksia ei ole käytävä aikavälillä 10.9.2014-10.9.2019 kuten väitit. Tulkintasi asetuksen 7§ 2. momentista on virheellinen.
Kun olet suorittanut vaaditut ammattipätevyyden joatkokoulutukset ja hakenut vaadittavan merkinnän (eritysiehto 95 tai amp-kortti), voit alkaa mainosti kerätä seuraavaa viittä koulutuspäivää kasaan.
- Viittaan
Tässäkin näkee lain typeryyden ! Jos on hommannut koulutuksen esim 2009 ja anoo nyt tulevana vuonna jatkopätevyyden niin kuski ei todellisuudessa ole sen pätevee kui ne jolla ei pätevyttä ole ja pätevyys määräytyy tietyn päivämäärän mukaan eli joku periaatteesa voi olla nimellisesti pätevä vuodesta 2009 kun toiset vasta 2014, Voiko asiaa tehdä muussakin liiketoiminnassa yhtä naurettavaksi. Kurssit tosiaan suoritettu ja odottaa ns pätevyyttä. Tätä ei voi kannatta kuin jatkokoulutetut ns pätevät kouluttajat.
- RahtiPena
Äänestitkö eurovaaleissa?
- k.vaan55
Mitä luulet.
- Varmaan
Et
- Vetreähkö
Olen ajanut näitä raskaita 35 vuotta. En silti katso olevani liian hyvä käymään kursseja, vaikka kokemusta on enemmän kuin monella valittajalla ikää.
- Kallista yli€
Koulutus työttömälle rekkakuskille on haastava juttu, pitäis kans maksaa mutta ei kyllä huvita tälläisenä aikana.
- Kanikka63
Edullisiakin kursseja on (esim. Tampereella 50-60e/pv).
Myös TE-keskus on maksanut/antanut maksusitoumuksia, samaten sosiaalitoimi on antanut maksusitoumuksia ennaltaehkäisevänä/harkinnanvaraisena toimeentulotukena.
- Joka paikkaan
Eipä paljon auta jos Tamperella saa 50€ per kurssi.
- Hiljaiseksi vetää.
Kuormurien hinnat romahtaa kun laki astuu voimaan. Toinen asia, että työttömiä tulee takuulla lisää.Eikö kukaan päättäjä voisi joskus edes lama-aikana ajatella autoilijoita. Jos yks töppä rankaistaan koko alaa. Tämä on sitä armeijan touhua. Ajatellaan nyt vaikka politikoita joita ei valita,niin ei kun annetaa rahaa niin et ei harmita mut kun duunari jää työttömäksi niin 550€ on lujan takana. Ja niillä rahoilla pitäis viä jatkokouluttautua joka 5 vuosi noi 1000€
- RahtiPena
Viimeksi kun jäin työttömäksi, oli lopputili suunnilleen 15000e. Lomat ja reilun vuoden pekkaset. Lisäksi lopputiliä ei enää jaksoteta, vaan ansiosidonnainen työttömyyskorvaus alkaa juosta seitsemän omavastuu(arki)päivän jälkeen. Ei siis ole kaikille mikään ongelma, vaikka koulutuspäivät joutuisikin maksamaan itse.
- Perruus hätiiiin
Autoilijoilta otetaan ja poliitikot päättää. Onhan tämä väärin, mutta kukaan ei tee mitään.
- Tippakisa
Kuulkaas poiijaat!!! kun se ei ole politikkojen päätettävissä enää.
Tämä asia on päätetty jo vuonna 2008 ja astui voimaan 2009.
Suurin osa on suorittanut homman jo ja odottavat,että pääsevät
poimimaan ne työtehtävät jotka vapautuvat. Suuri meteli mutta
kun kortti vaaditaan niin se löytyy kaikilta . Ihan niin kuin
vaarallisten aineiden kuljetuslupa aikoinaan.
Luuserit tässä valittavat. Kulutkin on pienet. Kunnon yrittäjä pistää
kurkusta alas kuukaudessa kyseisen summan.Joten tipaton kesäkuu
ja se on siinä. - kun ilman saa
Näitä ylipalkattuja aina löytyy joille maksetaan vielä kaikki niikuin eräille poliitik
- Rento meininki
Tosi miehellä kortti pönöttää jo lompakossa. Se on sellainen sininen.
Nyt eikun Grillin ääreen kuten saksalaisen kaupan mainoksessa sanotaan.
Miksi tehdä muuta kun voi grillata. - homma hoidossa
Rento meininki kirjoitti:
Tosi miehellä kortti pönöttää jo lompakossa. Se on sellainen sininen.
Nyt eikun Grillin ääreen kuten saksalaisen kaupan mainoksessa sanotaan.
Miksi tehdä muuta kun voi grillata.Näin on !!! Repikää siitä nahjukset...
- Paperilla
OOttako nyt pätevempiä ?
- homma hoidossa
Kyllä vaan. Ammattitaitoisia ja motivoituneita. Töitä piisaa ja tes palkalla.
- Ei oo tott
Työttömiä tulee 0
Nyt jo kuskeista ylitarjontaa
Tilanne Turun seudulla työpaikoista NYT
http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaikkatiedotus/haku/hae.htm?lang=fi&tarkempiHaku=false&rows=&sort=&hakusana=&alueet=Varsinais-Suomi, &ilmoitettuPvm=2&valitutAmmattialat=5&valitutAmmattialat=50&valitutAmmattialat=51&valitutAmmattialat=52&valitutAmmattialat=53&valitutAmmattialat=54&valitutAmmattialat=55&valitutAmmattialat=56&valitutAmmattialat=57&valitutAmmattialat=59&vuokrapaikka=---
Löytyy peräti postinjakajan ja sanomalehden jakajan työpaikka xD - Oma pesu
Kyll määki Turuus. Eipä muualla. Kuljetusala pilataan kaikeilla diregtiiveillä. Esim katsopaaka kuinka moni kuski purkaa auton lepoajalla. Ja sitten kun tunnit täynnä niin päälle huolletaan autot jne...
- Grillineuvos
Lama-aika jokainen pitää kiinni siitä työpaikasta mitä on.
Lisäksi tämä koulutusasia saa aikaan sen ettei kuljetusalan
työpaikkoja ole tarjolla. Kaikki on odottavalla kannalla.
Pääkaupunkiseudulla oli kova pula bussikuskeista.
Ei ole ollut enää vuosiin. Näin se vaan menee.
Kaikille valittelijoille tiedoksi. uusi ammattipätevyyskortti
on kourassa ja ihailen särmää kuvaani siinä.
Hyvä homma parempi mieli. Ei kun grillaamaan kun homma on
hoidettu. - Ylilyönti29
Etkö oppinutkaan sielä kurseilla ettei saa ylensyödä ja pitäis käristeet jne unohtaa jos meinaa olla pätevä kuski ja huolehtia painosta. Itse muistin tämän vielä nipin napin.
- Grillineuvos
Se on ihan kiinni siitä mitä kursseja valitsee. Itse kierrän kaukaa
tuollaiset pupujussin kaalin pureskelukurssit ja valitsin tärkeitä
asioita kuten hätäensiapukurssin. Paino on suhteellista.
Niin kauan kun kaupasta löytyy paita joka mahtuu päälle niin
kaikki on O.K
- Mitä kursseja nyt
OOn nyt pätevä mutta en mahdu ratin ja penkin väliin.
- Voi ahdistusta
Sinun pitää vaihtaa tilavampaa hyttiin. Olet ilmeisesti lyhyt hyttisen
Scanian kuski. Vika ei ole sinussa.Jo kukkakepilläkin istuin hankaa
takaseinään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??
On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt61819201Valkeakosken tappo
"Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k7016052Nyt ahdistaa
Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että3949519Kuka oli tekijä?
Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso83675515-vuotiaan ruumis valkeakoskella
Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on194964Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi
Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä2133971Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon
Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.1272222Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?
Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)621485- 1111437
Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?
https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho411287