Diregtiivi

Itse en maksa

Montakohan työtöntä tulee typerän diregtiivin takia. Jos yhtäkkiä nämä ammattikuljettajat eivät tietyn päivän jälkeen enää kykene kuskeiksi vaikka varmaan osaavat hommat hoitaa kymmenien vuosien kokemuksella. Näin vain muutama rahastaja hyötyy ja suomi todellisuudessa häviää ja paljon. Työttömyys tulee lisääntymään tämänkin järjettömän päätöksen takia.

96

659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dir päivät käyty

      Miksi et maksa? Eikö työnantajasi hoida koulutustasi?

      • ajuaajua

        Ei kaikilla ole vakituista ,työnantajaa...Työttömien kuskien on hoidettava itse,jos aikoo ajella ,,, .


      • Veropelle
        ajuaajua kirjoitti:

        Ei kaikilla ole vakituista ,työnantajaa...Työttömien kuskien on hoidettava itse,jos aikoo ajella ,,, .

        Voit vähentää verotuksessa tulonhankintakuluina. Ainakin saat
        jotain takaisin.Tosin vasta vuoden päästä veroehdotukseen voit tehdä
        korjaukset


    • SDFGHJUKLÖ

      on hyvä et yksi lommi korva on pois

      • ajanviritys

        Jatka ajamista vaan, ei kytät enää valvo mitään, resurssipula


      • digelidongeli
        ajanviritys kirjoitti:

        Jatka ajamista vaan, ei kytät enää valvo mitään, resurssipula

        kyllä se työnantajalle kuuluu hoitaa koulutus ja maksaa vielä palkka kyseisiltä päiviltä. Myös lommikorvat kuuluu tähän kategoriaan , jos vain on ollut tarpeeksi kauan töissä. Eikö se ole puolivuotta oltava että työnantaja on velvollinen hoitaan ja maksaan koulutuksen?


      • Rahti112
        digelidongeli kirjoitti:

        kyllä se työnantajalle kuuluu hoitaa koulutus ja maksaa vielä palkka kyseisiltä päiviltä. Myös lommikorvat kuuluu tähän kategoriaan , jos vain on ollut tarpeeksi kauan töissä. Eikö se ole puolivuotta oltava että työnantaja on velvollinen hoitaan ja maksaan koulutuksen?

        Eipä siinä taida aikarajaa olla. Sen sijaan työnantajaa suojataan työsuhteen päättyessä työntekijästä johtuvista syistä.


    • Ajoväsymyskonsultti

      Yhtään työtöntä ei tule direktiivien takia.Päinvastoin sehän työllistää kouluttajia,kuljettajia kun saadaan palkka koulupäiviltä.Työnantaja saa sakot jos
      laittaa liikenteeseen sellaisen jolla ei ole päivät käytynä.

    • Unelmahommissa

      Naurettavaa keskustelua kun suurimmalla osalla porukoista on jo kortit tilauksessa.
      Näitä valittajia piisaa. Sanoisivat suoraan,että minua pelottaa istua
      pulpettiin yhdeksi päiväksi vuodessa . Täytyi kansa/peruskoulu olla
      melkoinen painajainen, perhana sentään. Jos tykkää työstään ja ajaminen
      on hauskaa hommaa. pomo ei kuolaa niskassa saa tehdä itse päätökset
      milloin syö yms. Tällainen koulutus ei todellakaan ole kynnyskysymys.
      Valittajat ajatelkaa pääsette vähällä.Uudet kuskit käyvät ihan oikeaa
      koulua jotta saavat tehdä töitä.Minulla on syvä epäillys,että
      nämä valittajat eivät oikeasti nauti työstään auton ratissa.
      Ihan vinkiksi: Jos työ on vastenmielistä Sitä ei pidä tehdä.maailmassa
      on lukematon määrä töitä joita voi kokeilla kyllä se oma ala löytyy..

    • öljnjkhvk.n

      ei tule yhtään työtöntä direktiivin takia. työnantaja on velvollinen hoitamaan koulutukset kuljettajilleen ja jos tämä ei käy niin maksakoon sitten palkan takuuna kotiin kunnes alkaa käydä.

      • 8 mm äänruut

        Jos ei ole koulutus ajan tasalla syyskuussa. Metriäkään ette aja. Palkka
        juoksee kotisohvalle. Se on työnantajan asia järjestää koulutus ja
        maksaa myös palkka koulutuksen ajalta. Koulutuksen puuttuminen
        ei ole irtisanomisen peruste. Olette oikeudessa tosi vahvoilla.
        Eli makoisia päiväunilla soffalla ja täydellä palkalla .Se on sitten eri asia
        jos olette tyhmiä ja otatte lopputilin.


    • ABECEDE

      Taas tätä vali-vali-vali -juttua koulutuksesta. Meidän firmassa asia järjestettiin kuntoon tammikuussa. Kalusto liikkui vuokrafirman kuljettajilla ja työnantaja vei meidät viikoksi Leville. Arkipäivät istuttiin reilut 5 tuntia koulutuksessa, iltapäivät rinteessä ja illat baaritiskillä. Kaiken päälle viikonlopun karonkka ja työnantaja maksoi kaiken; niin matkat, kuin palkat joka päivälle.
      Koulutusreissu hitsasi porukkaa yhteen ja oli tosi hyvää yhteishengen parannusta. Jatkossa teemme kuulemma parin vuoden välein pitkän viikonlopun johonkin ja hoidamme kaksi tai kolme kurssipäivää kerralla.

      Ei se nyt niin paha asia ole. Kouluttaja tuli mukaan etelästä ja oli ihan rento ja ok tyyppi, asiaa tuli paljon. Ja päivän aiheesta puhuttiin paljon myös saunassa ja baarissa.

      Meilläkin on firmassa 18 kuskia ja kaikilla yli 10 vuoden kokemus raskaasta liikenteestä, eikä yksikään ole pitänyt koulutuksia turhana.

      Mitä väliä sillä, saako palkan kolutuspäivästä vai ratissa, ei mitään.

      • Näitä on nähty

        ABECEDE jutussaan laukoo ihan potaskaa.Kyseessä on henkilö joka
        haluaa lyödä ns. vettä myllyyn eli pissiä niitä onnettomia silmään
        joiden työnantaja ei järjestä koulutusta ollenkaan. Koulutuksessa ei istuta
        reilut 5 tuntia vaan tasan ja tarkalleen 7 tuntia. Tarkastaja voi ilmestyä paikalle
        ihan milloin tahansa,useimmin ruokailunaikaan(ilmainen ateria houkuttelee)
        Koko firmaa ei kukaan jätä vuokramiesten käsiin jos vähänkään järkeä.
        Se on totta,että koulutuksesta voi tehdä me henkeä kohottava tapahtuma.
        Tiedän firman jonka viimeisen korostan viimeisen koulutuspäivän kunniaksi
        koko konkkaronkka lähti koulutuksen jälkeen saunaan ja sieltä bussikuljetuksella
        Ismo Leikolan Stand Up keikalle. Sielläkin työnantaja tarjosi 3 oluet porukalle.
        Loput jokainen maksoi itse. Ja se oli ihan riittävä lahja työnantajalta.
        Kyllähän se koulutus jo sinänsä maksaa sievoisesti työnantajalle.


      • ABECEDE
        Näitä on nähty kirjoitti:

        ABECEDE jutussaan laukoo ihan potaskaa.Kyseessä on henkilö joka
        haluaa lyödä ns. vettä myllyyn eli pissiä niitä onnettomia silmään
        joiden työnantaja ei järjestä koulutusta ollenkaan. Koulutuksessa ei istuta
        reilut 5 tuntia vaan tasan ja tarkalleen 7 tuntia. Tarkastaja voi ilmestyä paikalle
        ihan milloin tahansa,useimmin ruokailunaikaan(ilmainen ateria houkuttelee)
        Koko firmaa ei kukaan jätä vuokramiesten käsiin jos vähänkään järkeä.
        Se on totta,että koulutuksesta voi tehdä me henkeä kohottava tapahtuma.
        Tiedän firman jonka viimeisen korostan viimeisen koulutuspäivän kunniaksi
        koko konkkaronkka lähti koulutuksen jälkeen saunaan ja sieltä bussikuljetuksella
        Ismo Leikolan Stand Up keikalle. Sielläkin työnantaja tarjosi 3 oluet porukalle.
        Loput jokainen maksoi itse. Ja se oli ihan riittävä lahja työnantajalta.
        Kyllähän se koulutus jo sinänsä maksaa sievoisesti työnantajalle.

        Koulutuksen pituus ilman taukoja on TASAN 5 tuntia 15 minuuttia. Koulutuspäivän pituus on 7 oppituntia á 45 minuuttia. Siitä ei tarvita kummoistakaan matematiikkaa, jotta pääset lopputulokseen 315 minuuttia, mikä puolestaan on juurikin se 5h 15 min.

        Meiile työnantaja maksaa vuodessa useammankin saunaillan, pari kertaa vuodessa teatterireissun ja kerran sen risteilyn. Tällä kertaa koulutus hoidettiin putkeen Levillä, se oli työnantajan valinta ja hänen mukaansa edullisin tapa hoitaa juttu kerralla kuntoon. Kun kouluttaja saatiin paikalle omalle ryhmälle, ei hinta ollut 100 e nuppi vaan paljon paljon halvempi. Viiden päivän könttäsumma kouluttajalle oli 2500 euroa AMP rekisteröinnit. Irtopäivinä kustannukset olisivat olleen reilusti yli kaksinkertaiset.

        Totta on, että tarkastaja voi tulla koska vaan, koulutuksessa noudatetaan kuitenkin aikataulutusta ja sen mukaan mennään, se on koulutettavien/koulutajan valittavissa, miten asia hoidetaan; oppitunnin, kahden, kolmen pätkissä vai vaikka kaikki putkeen. Koulutusilmoituksessa riittää Trafille tieto koulutuksen aloitusajasta (päivästä ja paikasta) ja koulutettaville joko näytetään tai pidetään näkyvillä päivän ohjelmaa "lukkaria".

        Ei yrityksen jättämisestä viikoksi vuokrakuljettajille olllut mitään ongelmaa, meillä pyörii vuokrakuljettajia muutenkin jonkun verran ja he ovat tottuneet ajamaan firman vakiajoja, lähes kaikki kun ovat useamman vuoden ajan firmalle ajaneet.


    • medele

      Ei tuu yhtään työtöntä, päin vastoin.
      Ne jotka ovat ammattimiehiä, hoitavat homman kuntoon.
      Sitten on erilaiset veivarit, jotka heittävät pimeätä keikkaa yms. niistä jää osa pois...
      Se on hyvä juttu...

      • haistapaska yhtiöt

        Meidän firmassa ei palkkaa koulutuspäivältä tule. Ihme juttu kun työntekijöitä kuitenkin noin 35. Ei edes luottamusmiestä! Ajot loppuu omalta osaltani tänä kesänä, uusi työpaikka eri alalta (johon ammattitaito riittää) on jo sovittu.


      • Pyhä jysäys sentään
        haistapaska yhtiöt kirjoitti:

        Meidän firmassa ei palkkaa koulutuspäivältä tule. Ihme juttu kun työntekijöitä kuitenkin noin 35. Ei edes luottamusmiestä! Ajot loppuu omalta osaltani tänä kesänä, uusi työpaikka eri alalta (johon ammattitaito riittää) on jo sovittu.

        Hyvä haistapaska yhtiöt . kirjoitit että työntekijöitä on 35 ja ei ole luottamusmiestä.
        Kyllä luottamusmies pitäisi tuon kokoisessa firmassa olla. Ei siinä tarvitse
        työnantajaa kuunnella. Valitsette keskuudestanne luottamusmiehen. Onko kyseessä
        taas se perussuomalainen ajatus ettei kukaan halua hoitaa yhteistä hyvää?????
        Jos hyvän kaverin (rehdin) löydätte niin sekä kuskit,että yrittäjä kunnioittaa.
        Eli sellainen kaveri ruoriin joka on ollut talossa pitkään ja on kaikkien mielestä
        hyvä tyyppi.


    • Taidan tietää..

      Mitä ajat ja missäpäin?35 työntekijää eikä palkkaa makseta koulutuspäiviltä..

      • Valkeee

        Volvo


      • homma hoidossa
        Valkeee kirjoitti:

        Volvo

        Juu älkää vaan käykö kurssipäiviä. Kyllä ihan varmasti vielä tulevat rukoilemaan että voisitko, Herra autonkuljettaja tulla töihin,kun kukaan muu ei osaa ajaa yhtä hyvin. Muutenkin on hyvä olla kaikkea vastaan niin hyvä tulee.


      • Järki hoi
        homma hoidossa kirjoitti:

        Juu älkää vaan käykö kurssipäiviä. Kyllä ihan varmasti vielä tulevat rukoilemaan että voisitko, Herra autonkuljettaja tulla töihin,kun kukaan muu ei osaa ajaa yhtä hyvin. Muutenkin on hyvä olla kaikkea vastaan niin hyvä tulee.

        Jos rukouksen voimaan luotat niin joudut muuttamaan sitten johonkin
        muslimimaahan. Mikään ei kuule auta nyt näissä talkoissa ei edes
        Alexander Stubb.


    • Näitä on paljon

      Hu hu aina sama naukuminen ,että työnantaja maksaa kulut.....Ei maksa ! Suurimmassa osassa yrityksisiä. Ja mitä tekee ne pakettikuorma-auton omistajat jota on tuhansia. JOOOOO Kurseille ,että osaa ajaa jne... Kyllä moni sanoo pitkät koko asialle ja onhan se nyt järjetöntä jatkokouluttaa ,että saa ajaa muutakin kuin terveisiä. Itsellä jää iso yhdistelmä pihaan ja muutama pikku paku.
      Nyt sais pian halvalla kuormuri pakun.....

      • kattia kanssa

        Iso yhdistelmä jää pihaan käyttämättömäksi kun et käy kursseja. Ja muutama paku. Taitaa olla sulla talous hyvällä mallilla vai etkö osaa laskea


      • öklerngtnhl

        työnantaja maksaa kulut tai itkee ja maksaa siinä on tasan kaksi vaihtoehtoa joista voi valita. maksuvelvoite kun sattuu lukemaan työehtosopimuksessa ja vielä selvällä suomen kielellä, joten ei asiassa pitäisi olla mitään epäselvyyksiä.

        jos ei hyvällä niin sitten pahalla...


      • En maksa saatana
        öklerngtnhl kirjoitti:

        työnantaja maksaa kulut tai itkee ja maksaa siinä on tasan kaksi vaihtoehtoa joista voi valita. maksuvelvoite kun sattuu lukemaan työehtosopimuksessa ja vielä selvällä suomen kielellä, joten ei asiassa pitäisi olla mitään epäselvyyksiä.

        jos ei hyvällä niin sitten pahalla...

        Mikä työehtosopimus. Perkele semmossia kommarien sopimuksia ei minun virmaan tule. Kuskit käy kursit omala ajala ja omala rahala. Mikä perkelien pako minula niita maksela. Jos mielivät töisä olla niin parempi on ola kurssit käytynnä. Minä en saatana maksa muuta kun palakan.
        On se nyt saatana juuri tuli scanialta tirektiivitarjous sanoin miähile et sinne joka sorkka ku ei ou paha hintanen. Heleppoa jos ei ou päevät täynnä nii loputili tulee heti.


      • driangelman
        En maksa saatana kirjoitti:

        Mikä työehtosopimus. Perkele semmossia kommarien sopimuksia ei minun virmaan tule. Kuskit käy kursit omala ajala ja omala rahala. Mikä perkelien pako minula niita maksela. Jos mielivät töisä olla niin parempi on ola kurssit käytynnä. Minä en saatana maksa muuta kun palakan.
        On se nyt saatana juuri tuli scanialta tirektiivitarjous sanoin miähile et sinne joka sorkka ku ei ou paha hintanen. Heleppoa jos ei ou päevät täynnä nii loputili tulee heti.

        joo kirjoituksestasi päätellen ei sun varmaan kyllä tartte maksaa kun omat dir päivät, jos vain oot jo sen ikänen että sun tarvii......


      • Tiukka paikka oli
        öklerngtnhl kirjoitti:

        työnantaja maksaa kulut tai itkee ja maksaa siinä on tasan kaksi vaihtoehtoa joista voi valita. maksuvelvoite kun sattuu lukemaan työehtosopimuksessa ja vielä selvällä suomen kielellä, joten ei asiassa pitäisi olla mitään epäselvyyksiä.

        jos ei hyvällä niin sitten pahalla...

        hyvä asenne öklerngtnhl. Näin se on. Työnantaja joka viitsii purnata
        näistä asioista keskustelufoorumeilla niin on niin syvältä,että on ihan
        oikein ,että on valmis pistämään pillit pussiin.Olisi pitänyt laittaa jo
        paljon aiemmin. Jokainen yrittäjä jolla menee hyvin ajattelee,että
        henkilökunnan koulutus on tärkeä asia. Katsos se on tulevina vuosina firmat valitsevat kuljetusyrityksiä ajohommiin he valvovat,että
        nämä asiat on hoidettu mallikkaasti. Ja sitten näille pellehermanneille
        tiedoksi ei näillä kursseilla opetella ajamaan. Kaikki tietävät,että
        ammattimies on täydellinen kuski. Kyse on siitä ,että osataan tehdä
        työtä. Asiakaspalvelu,kuormansidonta,kuljettajien hyvinvointi ja terveys
        ja tärkein hätäensiapukurssi.Jos joku kuolee käsiisi ja et osaa tehdä
        mitään niin et kyllä anna sitä koskaan itsellesi anteeksi.
        Pitäisi vähän ajatella! Kurssien hinta on naurettava kuljetusalan muihin
        kuluihin verrattuna.Ei ole yrittäjälle kynnyskysymys todellakaan.


      • isqakqaaa
        Tiukka paikka oli kirjoitti:

        hyvä asenne öklerngtnhl. Näin se on. Työnantaja joka viitsii purnata
        näistä asioista keskustelufoorumeilla niin on niin syvältä,että on ihan
        oikein ,että on valmis pistämään pillit pussiin.Olisi pitänyt laittaa jo
        paljon aiemmin. Jokainen yrittäjä jolla menee hyvin ajattelee,että
        henkilökunnan koulutus on tärkeä asia. Katsos se on tulevina vuosina firmat valitsevat kuljetusyrityksiä ajohommiin he valvovat,että
        nämä asiat on hoidettu mallikkaasti. Ja sitten näille pellehermanneille
        tiedoksi ei näillä kursseilla opetella ajamaan. Kaikki tietävät,että
        ammattimies on täydellinen kuski. Kyse on siitä ,että osataan tehdä
        työtä. Asiakaspalvelu,kuormansidonta,kuljettajien hyvinvointi ja terveys
        ja tärkein hätäensiapukurssi.Jos joku kuolee käsiisi ja et osaa tehdä
        mitään niin et kyllä anna sitä koskaan itsellesi anteeksi.
        Pitäisi vähän ajatella! Kurssien hinta on naurettava kuljetusalan muihin
        kuluihin verrattuna.Ei ole yrittäjälle kynnyskysymys todellakaan.

        Itse käyn koulutuksen vain sen takia kun se vaaditaan. Eikä niistä ole oikeasti mitään hyötyä. Otetaan esimerkki. viet kuorman tehtaalle sanot mittamiehelle jos semmoinen on pakalla että huomenta niin vastaus on yleensä mulkaisu tai ei sitäkään, kumpiko silloin tarvii asiakaspalvelukoulutuksen. Jokainen osaa sitoa puutavaranipun oikein. Hätäensiapu on sitä että osaa soittaa 112:koseen ja sieltä ne neuvoo mitä pitää tehdä, elvytyksestä lähtien. Olisi tarpeellisiakin kursseja mutta kun niistä ei saa direktiivi päiviä niin niitä ei yleensä työnantaja maksa, yksi esimerkki on tulityökortti ja muutama muu. Nuissa direktiivi päivissä ei oteta huomioon että on eri suoritealoja jopa semmoisia missä ei tarvita ikinä vesihygieniapassia mutta joku muu kurssi on erittäin hyödyllinen josta ei kuitenkaan saa päiviä. Elikkä koko homma on rahastusta


      • Letku letkeä
        isqakqaaa kirjoitti:

        Itse käyn koulutuksen vain sen takia kun se vaaditaan. Eikä niistä ole oikeasti mitään hyötyä. Otetaan esimerkki. viet kuorman tehtaalle sanot mittamiehelle jos semmoinen on pakalla että huomenta niin vastaus on yleensä mulkaisu tai ei sitäkään, kumpiko silloin tarvii asiakaspalvelukoulutuksen. Jokainen osaa sitoa puutavaranipun oikein. Hätäensiapu on sitä että osaa soittaa 112:koseen ja sieltä ne neuvoo mitä pitää tehdä, elvytyksestä lähtien. Olisi tarpeellisiakin kursseja mutta kun niistä ei saa direktiivi päiviä niin niitä ei yleensä työnantaja maksa, yksi esimerkki on tulityökortti ja muutama muu. Nuissa direktiivi päivissä ei oteta huomioon että on eri suoritealoja jopa semmoisia missä ei tarvita ikinä vesihygieniapassia mutta joku muu kurssi on erittäin hyödyllinen josta ei kuitenkaan saa päiviä. Elikkä koko homma on rahastusta

        isqakqaaa veliseni. Tulityökortti????? Kuule jos sinun Ivecon räppänä
        ei lähde talvella käyntiin niin älä hyvä mies lähde puhalluslampulla
        moottoria altapäin kuumentamaan saatika sitten armeijan oppien mukaan
        peltilaatikossa hiiliä alle laittelemaan. Hienot sähkösysteemit sulavat.
        Se oli sitä kultaista 1900-1960-lukua. Kuljetuksissa et tulityökorttia kyllä tarvitse.


      • isqakqaaa
        Letku letkeä kirjoitti:

        isqakqaaa veliseni. Tulityökortti????? Kuule jos sinun Ivecon räppänä
        ei lähde talvella käyntiin niin älä hyvä mies lähde puhalluslampulla
        moottoria altapäin kuumentamaan saatika sitten armeijan oppien mukaan
        peltilaatikossa hiiliä alle laittelemaan. Hienot sähkösysteemit sulavat.
        Se oli sitä kultaista 1900-1960-lukua. Kuljetuksissa et tulityökorttia kyllä tarvitse.

        Oletkos kuullut ikinä mitä kaikkea kuorma-autolla tehdään. Ei tarvitse kovin paljon mielikuvitusta että nuille löytyy käyttöä talvisessa Suomessa ja nuo tarvitsevat tulityökortin
        http://www.starlex.fi/verkkokauppa/product_catalog.php?c=16


      • Sulaa ne ilmankin
        Letku letkeä kirjoitti:

        isqakqaaa veliseni. Tulityökortti????? Kuule jos sinun Ivecon räppänä
        ei lähde talvella käyntiin niin älä hyvä mies lähde puhalluslampulla
        moottoria altapäin kuumentamaan saatika sitten armeijan oppien mukaan
        peltilaatikossa hiiliä alle laittelemaan. Hienot sähkösysteemit sulavat.
        Se oli sitä kultaista 1900-1960-lukua. Kuljetuksissa et tulityökorttia kyllä tarvitse.

        Kyllä ne Ivecon sähköt sulaa ilman hiililaatikoita ja puhalluslamppujakin t. nim. kokemusta löytyy


    • Ei huvita

      Menee myyntiin.

      • Holgerson

        Mutta kuka ostaa p...kaa firmaa. Ei kukaan


    • Paska homma

      Muutos tai pitkä siirtymä jatkokulutuksille esim 10 vuotta. Tämä on aivan samanmoinen asia kuin haja-asutus likaviemäreidenkin kohtalo. Kummassakaan ei oo järkeä. Kuskit osaavat tällä hetkellä ammattinsa ja jätevedet kerätään noutoautoilla.

      • Rööri-Roope

        Hyvä paska homma. Siirtymää oli jo ihan riittävästi. Pitäisikö olla niin paljon,
        että itse ehdit eläkkeelle? Kommentoi nyt himskatti. Kai sillä siirtymäajallakin
        joku takaraja on oltava. Viron pojilla on ollut ammattipätevyyskortti taskussa
        jo vuodesta 2001. Meillä vasta 2013 bussikuskeilla ja 2014 kuorma-autokuskeilla.
        Viemäriasiat on sitten ihan oma hommansa sitä ei pidä sotkea työelämään.


    • Jotkut sanovat

      Olen pieni yrittäjä ja omistan kuormuri pakettiauton tarviiko mun kouluttaa, että saan ajaa. Jakelen tavaraa kaupoille joskus tosin aika harvoin ehkä 10 kertaa kuukaudessa. Olen tehnyt tätä nyt 20vuotta ja uskoisin osaavani homman ja itse saan sillä elantoni.

      • Fuso on paras

        Sehän on ihan sinusta itsestäsi kiinni. Jos katsot,että kiinni jäämisen riski on
        pieni sen kun ajelet. Miksi,et vaihda autoasi reilusti pakettiautoon.
        Tällöinhän ongelma poistuu päiväjärjestyksestä. Pakettiautoja on todella isokokoisia
        ja jopa lasikuitukaapilla saa jopa 15 kuutiometriä kuljetuskapasiteettin.
        Sakko tuosta ammattipätevyys puutteesta on alle satasen sakko.

        Tosiasia on,että kaikki jotka ajavat tavaraa muille tai muiden ihmisten
        kuin perheenjäsenten tavaroita pitää suorittaa ammattipätevyyskortti.
        Suomeksi jos kuljetat omaa hevosta autolla,et tarvitse mutta jos kuljetat
        naapurin hevosta niin tarvitset. Myös autokorjaamohenkilökunta tarvitsee
        kortin jos ajaa kuorma-autolla liikenteessä.
        Omasta mielestäni kiinnijäämisriski on olematon varsinkin jos autostasi
        ei voi ulkoapäin päätellä onko kyseessä paketti-vai kuorma-auto.


      • jkbhkjvgjhv
        Fuso on paras kirjoitti:

        Sehän on ihan sinusta itsestäsi kiinni. Jos katsot,että kiinni jäämisen riski on
        pieni sen kun ajelet. Miksi,et vaihda autoasi reilusti pakettiautoon.
        Tällöinhän ongelma poistuu päiväjärjestyksestä. Pakettiautoja on todella isokokoisia
        ja jopa lasikuitukaapilla saa jopa 15 kuutiometriä kuljetuskapasiteettin.
        Sakko tuosta ammattipätevyys puutteesta on alle satasen sakko.

        Tosiasia on,että kaikki jotka ajavat tavaraa muille tai muiden ihmisten
        kuin perheenjäsenten tavaroita pitää suorittaa ammattipätevyyskortti.
        Suomeksi jos kuljetat omaa hevosta autolla,et tarvitse mutta jos kuljetat
        naapurin hevosta niin tarvitset. Myös autokorjaamohenkilökunta tarvitsee
        kortin jos ajaa kuorma-autolla liikenteessä.
        Omasta mielestäni kiinnijäämisriski on olematon varsinkin jos autostasi
        ei voi ulkoapäin päätellä onko kyseessä paketti-vai kuorma-auto.

        eipä taida ihan satanen riittää kun kuitenkin kyseessä on rikoslaissa säädetty rangaistus. ilman pätevyyttä ajaminen on AJO-OIKEUDETTA ajamista josta voidaan tuomita sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.


      • Mitsu Fuso on.......
        jkbhkjvgjhv kirjoitti:

        eipä taida ihan satanen riittää kun kuitenkin kyseessä on rikoslaissa säädetty rangaistus. ilman pätevyyttä ajaminen on AJO-OIKEUDETTA ajamista josta voidaan tuomita sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

        Se riippuu ansiotuloista eli vuosiansiosta.Koulutuspätevyyden
        puuttuminen on samassa luokassa rikkeitä kun ajaisit kuorma-autokortilla
        yhdistelmää. Eli pieni rike. Tosiasia,että jäät kiinni on minimaalinen.
        Olen 30 vuotta ajanut työkseni ja ainoa mitä poliisi on tarkastanut
        vuosien varrella on raittius eli puhaltamaan olen joutunut.
        Ajokorttia ei ole kysytty(En ole kyllä ajanutkaan ylinopeutta)
        Eli jos ei töpeksi liikenteessä tuskin jää kiinni asiasta.
        Siirtyminen kuorma-autosta pakettiautoon kannattaa aina jo ihan
        ylläpitokulujen kannalta. Omaan lompsaan jää kyseisen muutoksen jälkeen
        iso tukku seteleitä.


      • dnkbjfbhkf
        Mitsu Fuso on....... kirjoitti:

        Se riippuu ansiotuloista eli vuosiansiosta.Koulutuspätevyyden
        puuttuminen on samassa luokassa rikkeitä kun ajaisit kuorma-autokortilla
        yhdistelmää. Eli pieni rike. Tosiasia,että jäät kiinni on minimaalinen.
        Olen 30 vuotta ajanut työkseni ja ainoa mitä poliisi on tarkastanut
        vuosien varrella on raittius eli puhaltamaan olen joutunut.
        Ajokorttia ei ole kysytty(En ole kyllä ajanutkaan ylinopeutta)
        Eli jos ei töpeksi liikenteessä tuskin jää kiinni asiasta.
        Siirtyminen kuorma-autosta pakettiautoon kannattaa aina jo ihan
        ylläpitokulujen kannalta. Omaan lompsaan jää kyseisen muutoksen jälkeen
        iso tukku seteleitä.

        no sitten aika pienet saa olla tulot...


      • Vaihtoehtoja on moni
        Fuso on paras kirjoitti:

        Sehän on ihan sinusta itsestäsi kiinni. Jos katsot,että kiinni jäämisen riski on
        pieni sen kun ajelet. Miksi,et vaihda autoasi reilusti pakettiautoon.
        Tällöinhän ongelma poistuu päiväjärjestyksestä. Pakettiautoja on todella isokokoisia
        ja jopa lasikuitukaapilla saa jopa 15 kuutiometriä kuljetuskapasiteettin.
        Sakko tuosta ammattipätevyys puutteesta on alle satasen sakko.

        Tosiasia on,että kaikki jotka ajavat tavaraa muille tai muiden ihmisten
        kuin perheenjäsenten tavaroita pitää suorittaa ammattipätevyyskortti.
        Suomeksi jos kuljetat omaa hevosta autolla,et tarvitse mutta jos kuljetat
        naapurin hevosta niin tarvitset. Myös autokorjaamohenkilökunta tarvitsee
        kortin jos ajaa kuorma-autolla liikenteessä.
        Omasta mielestäni kiinnijäämisriski on olematon varsinkin jos autostasi
        ei voi ulkoapäin päätellä onko kyseessä paketti-vai kuorma-auto.

        Pakettiautohan saa olla ainakin 4,2 korkea, ainakin 2,5 leveä ja 12 metriä pitkä

        Itsekin olen ajanut useita noita kuorma-auton näköisiä pakettiautoja, joissa on perälaudat, kopanlämmittimet jopa kylmäkoneet. Ongelma on vain siinä että kantavuutta niihin ei paljoakaan saa.

        Äskeisellä vastaajalla selvästikin "veronkiertoauto" eli 3510 tai 3550 kiloinen pakun näköinen kuormuri.... hänelle se ei tee ongelmia, ihan muutoskatsastuksella auton saa pakuksi.

        Tietenkin hyvänä vaihtoehtona on iso koppapaku iso 3500 kiloinen koppakärry... kantavuuttakin ihan kivasti, riittää BE-kortti, tosin piirturia pitä(isi) käyttää


    • Sössikää lisää

      Jos rupeaisin kuljettamaan kottikärryillä niin ei kait kukaan pahastuisi, toki hieman tientukkona voisin olla, mut kouluun en enää mee. Tarttis vain enää 8vuotta kuljetella.

      • eipaha1

        Ei xxxx Kyllä on kauhee poraan suomalainen mies vai otteko miehiä ensinkään, muutama hassu kurssi pitäisi käydä ja täällä porataan aikaa ainakin on. Ite aloitin kurssien käynnit jo 2008 . Hommakkaa hamekankaat ja lopettakaa poraaminen.


    • Juu ja pakettiautolla ajaminenkin vaatii 2016 alkaen ammattipätevyyden, mikäli ammattipätevyysdirektiivi, joka nyt on EU:ssa käsittelyssä menee sinällään läpi.

      Suomi on kantansa ehdotukseen esittänyt maaliskuussa, eikä ainakaan vastusta esitystä ammattipätevyyden ulottamisesta myös pakettiautoihin.

    • Nyt selkis!!!!

      Kaikki Hiace ja Transit miehet koulun penkille. Hieno ehdotus.
      Kannatan ehdottomasti. Loppuu se sikailu liikenteessä.
      Kuka eurovaaliehdokas lähtee ajamaan asiaa eteenpäin!
      Ilmottautukaa heti vaalit on jo ovella!!!!

      • einar_g

        Ei tarvi meppien lähteä kannattamaan asiaa... se etenee omalla painollaan ja on mukana 2016 alusta voimaan tulevassa uudessa direktiivissä.
        Suomi on ainakin maaliskuussa liputtanut asian puolesta....


    • Turhakkeita.

      Olis ihan kiva tietää kuka oikein tosissaan kannatta sitä, että kuormurikuskit eivät osaa alaansa.Yksikään yritys ei palkkaa sellaista joka hommaansa ei osaa, eli kuka todella näitä kursseja haluaa. Ei ainakaan pätevät kuskit , mutta norttiporukka jne voi mennä sinne aikaansa lorvimaan....

      • 6Mkm

        Kuka kursseja sitten vastustaa: asennevammaiset, kaikkitietävät, täydelliset kuljetajat ja bessetwisserit.

        Minulla on ajokokemusta yhdistelmillä ja linja-autoilla yli 40 vuoden ajalta. Koko aika vakituisena kuljettajana ympäri Eurooppaa. Kaksi vuotta ajoin Japanissa.

        Kuitenkin omasta kokemuksestani huolimatta, en ole täydellinen kuljettaja. Joka päivä opin uutta ja olen sitä halukas oppimaan. Yli 40 vuotta, ilman ensimmäistäkään kolaria tai kuormausvahinkoa ei tee minusta ylikuljettajaa. Eläkeikä on lähellä, mutta silti suurella kiinnostuksella istun koulutuspäivät ja otan ammattipätevyyden vielä viideksi vuodeksi.

        Koulutuksessa on saanut päivitettyä monia tietoja ja olemme käyneet paljon mielenkiintoisia keskusteluja hyvässä hengessä tuttujen ja tuntemattomien kollegoiden kanssa.

        Ei koulutus ainakaan minua häiritse millään tavalla.

        Nyt rutisevat kollegat: asennetta peliin.


      • alinopeutta
        6Mkm kirjoitti:

        Kuka kursseja sitten vastustaa: asennevammaiset, kaikkitietävät, täydelliset kuljetajat ja bessetwisserit.

        Minulla on ajokokemusta yhdistelmillä ja linja-autoilla yli 40 vuoden ajalta. Koko aika vakituisena kuljettajana ympäri Eurooppaa. Kaksi vuotta ajoin Japanissa.

        Kuitenkin omasta kokemuksestani huolimatta, en ole täydellinen kuljettaja. Joka päivä opin uutta ja olen sitä halukas oppimaan. Yli 40 vuotta, ilman ensimmäistäkään kolaria tai kuormausvahinkoa ei tee minusta ylikuljettajaa. Eläkeikä on lähellä, mutta silti suurella kiinnostuksella istun koulutuspäivät ja otan ammattipätevyyden vielä viideksi vuodeksi.

        Koulutuksessa on saanut päivitettyä monia tietoja ja olemme käyneet paljon mielenkiintoisia keskusteluja hyvässä hengessä tuttujen ja tuntemattomien kollegoiden kanssa.

        Ei koulutus ainakaan minua häiritse millään tavalla.

        Nyt rutisevat kollegat: asennetta peliin.

        Jep tommosen koulutuksen ymmärrän jos ikää on enemmän kuin laki sallii, mutta sanotaan, että 25-55 vuotiaat ei tarvi koulutuksia, sillä ne pystyy pitämään tasaisen nopeuden ja rytmittämään musiikin tahdissa ennalta lähestyvät kohteet niin ettei vaaratilanteita synny tietenkin muutama poikkeus on joka ryhmässä mutta niitä ei koulutuksilla saada oppimaan. Sillä jos niillä kurseilla muuta oppii kuin lusmuilemaan niin on sitten ihme.


      • Pöljät nahjukset
        alinopeutta kirjoitti:

        Jep tommosen koulutuksen ymmärrän jos ikää on enemmän kuin laki sallii, mutta sanotaan, että 25-55 vuotiaat ei tarvi koulutuksia, sillä ne pystyy pitämään tasaisen nopeuden ja rytmittämään musiikin tahdissa ennalta lähestyvät kohteet niin ettei vaaratilanteita synny tietenkin muutama poikkeus on joka ryhmässä mutta niitä ei koulutuksilla saada oppimaan. Sillä jos niillä kurseilla muuta oppii kuin lusmuilemaan niin on sitten ihme.

        Tyypit jotka eivät mitään muutakaan saa hoidettua ja luulevat olevansa taivaan lahja kuljetusalalle, urputtavat täällä kurssien turhuudesta. Ei luulisi että se niin ylivoimainen asia on, aikaa on kyllä ollut.


    • 150€ kurssipäivä

      Ei se kurssi ole mikään ylivoimainen ,Mutta ihan turha. Kaikki koulunpenkillä osaa istua vaikkakin kumipaloilla heittelevätkin. Joo kurseilla puhutaan ns mooltookinkia ja yritetään pitää huumoria yllä ettei porukka nukahda. Mitää ei siä kukaan opi. Rahaa vaan palaa ja aikaa. Voin seuraavan kerran mennä kun joku maksaa. Enää en ite rahoita tommosta jaarittelua ja sekin kertoo kaiken , että on ihan sama vaikka kävis saman kurssin 5 kertaa. Onko tässä mitään järkeä ....joku huutaa ,että ensiapu, toinen trukkikortti jne 5kertaa sama paska....ja vaikka se ennakoivan ajon kurssi 4kertaa ja yks hölönpöly toiseksi...

      • Vieläkin sekaisin

        150 euron mies. Valittavana on järjetön määrä kursseja joista voi
        valita. Ei tarvitse suorittaa samaa kurssia 4 kertaa.
        Lähde vaikka kuljettajan hyvinvointi tai oikea ruokailukurssille.
        Jos perinteiset kurssit tympivät.Hyvinvointikurssilla kun fitness-pimu
        näyttää mallia kuinka pylly pyörii jumpassa niin jo vain kurssipäivä
        sujuu rahti-reiskalta vauhdilla. älä uraudu valitse sopivat kurssit ihan
        oman pään mukaan.


    • kuskivm1962

      Mä kävin Tampereen seudulla 5 kurssipäivää, hintaa oli 50-60 egee per päivä ja siihen sisälty kahdet kahvit pullalla ja lounas. Tietty se 17 egen trafin maksu tuli lisäksi mutta ei toi hinta musta paha ollut. Kurssipäivillä verkostoiduin ja vaihdoin työpaikkani kurssilla tulleen tuttavuuden kautta paljon mielekkäämpään (palkkakin jopa ihan pikkuisen nousi).

      Mulle kurssit oli ihan mielenkiintoiset ja hyödyllisetkin.

      • 8 mm äänruut

        Hieno homma. Tällaisia positiivisia kommentteja tarvitaan lisää.
        Se iän ikuinen valitusvirsi ei johda mihinkään.
        Maailma muuttuu ja vaatimukset muuttuvat. Se on on vaan pakko mennä
        m,ukana jos meinaa ajamalla tienata leipänsä.


      • vastrannan kiisket
        8 mm äänruut kirjoitti:

        Hieno homma. Tällaisia positiivisia kommentteja tarvitaan lisää.
        Se iän ikuinen valitusvirsi ei johda mihinkään.
        Maailma muuttuu ja vaatimukset muuttuvat. Se on on vaan pakko mennä
        m,ukana jos meinaa ajamalla tienata leipänsä.

        Juuri näin!!!


    • Totuus52

      150€ Mies; Mitä oppii kun kuljetus mies menee ruoka kursseille tai katsomaan pepun pyöritystä eli hyvinvointi kurssille. Mitä tästä oppii ? Tää huhuillaan ,että valitse mieleisesi kurssi ! Miettikää todellisia kuluja kurssi maksu ,bensa ,työaika , ruokakulut jne......Kyllä ne kirpaisee jos osaa laskea . Joka 5 vuoden välein.

      • repode

        Kulut voi jakaa... ei ole pakko käydä viittä päivää vuodessa... käymällä päivän vuodessa ei niin paljoa kirpaise.
        Meille ainakin maksaa työnantaja koulutukset ja 8h palkan KTA:n mukaan.
        En pidä lainkaan pahana.


      • Peppu pyörimään

        Kurssin maksaa työnantaja sinä vaan nautit ruokaohjeista ja pepun pyörityksestä.
        Työnantaja nauttii kun saa vähentää koko homman verotuksessa.
        Kaikilla hyvä mieli. Melkein kuin Atrian mainoksessa.
        Totuus 52 Paljonko menee tuonne Oy ...Ab kassaan vuodessa. Tai Tallinaan
        Super-A....n .Siinä hommasssa ei tule kuin pää kipeeksi. Kyllä sekin kirpaisee
        ainakin yläpäässä.


    • Epäilen

      Mitä siis jos nyt ei oo käyty yhtään kurssia niin millä sen voi jakaa 5 vuoteen niin, että NS pätevyys on voimassa . Tietyn päivän jälkeen pitää olla käsittäkseni kaikki käyty vai olenko väärässä?

      • Hitaasti hyvä.......

        Olet niin sanottu matti-myöhäinen. Tyhmä pää kärsii koko roppa on vanha
        sanonta. Tässä on ollut mahdollisuus käydä kurssit 6 vuotta. Joten syy ei ainakaan
        ole muissa kuin työnantajassasi.Ei voi muuta sanoa kuin "vetelää meininkiä on
        ollut"


      • mitäkukahäh

        Vedä pipo syvälle päähän ja leiki että kaikki järjestyy itsestään. Älä ainakaan ota mistään itse selv'ää. Ja jos huonosti käy niin ainakin se on jonkun muun vika.


    • Pöhkojä

      Hitaasti hyvä ? Mitä järkeä oli 6 vuotta sitten käydä kurseilla kun niitä ei vaadittukaan ! Ja jos oot käynyt esim 4 vuotta sitten niin sulle tulee kiire kouluttautua ,,,,Voi teitä ennakko pöhköjä. mennä nyt joka vuosi kursseille jne.... Te nyt vasta tyhmiä ootte. Itse meen kun on todella pakko ja käyn kurssit parin kuukauden sisällä niin saa 5 vuotta taas ajella niin ettei näitä pellejä tarvi nähdä.

      • ite oot lällällää

        Taas yksi joka ei asiasta mitään tiedä/ymmärrä.... jos olet käynyt 4 vuotta sitten vaikka kaikki niin nehän kelpaa ja seuraavan kerran täytyy päivät olla 10.9. 2019


    • No...... huh huh

      Pöhköjä..... onko näin pöljiä ihmisiä kuljetusalalla????????
      En kohta uskalla edes kadulla kävellä.......En kyllä huoltoaseman baarissa
      tämän pöljän pöytään istua totta tosiaan.

      • yli-ihminen

        Ota asioista ensin selvää ennen kuin alat täällä esittää luulojasi faktoina.


      • älä lässytä

        Tarkistappa asia ennen kuin jatkat tästä. Mieti sitten itseksesi hetki kuka on pöljä, ennen kuin kommentoit uudelleen. Kävin minäkin ekan kurssin 2009 ja ennakoivan viimeiseksi viime joulukuussa. Kortin hain vasta maaliskuussa ja siinä on voimassaoloaika 10.9.2019.


      • RahtiPena

        Aika samanlainen 50/50-jakauma on omassakin työyhteisösäni. Suunnileen puolet suhtautuu jatkokoulutusvaatimukseen negatiivisesti ja jaksavat kiukutella asiasta. Samoista jampoista huokuu muutenkin yleinen sivistymättömyys, eivät he oikein mistään mitään tunnu tietävän. Silmät kirkkaina toistelevat kuulemiaan juttuja faktoina, aivan kuten tuo nimimerkki "Pöhköjä" pari viestiä ylempänä.

        Sitten toinen puolikas ymmärtää, että koulutukset on nyt vaan käytävä ja hyödyn niistä määrittää jokainen itse. Jos on sopivalla asenteella liikenteessä, saattaa jotain jopa oppiakin. Nämä samat jampat hoitavat työnsä hyvin, ovat ystävällisiä asiakkaille mutta ymmärtävät myös yrityksen talouden päälle. Eli lisälaskutettavat työt hahmotetaan ja kirjataan oikein laskutusta varten. Lisäksi heidän kanssaan voi keskustella, kuten normaalien ihmisten. Puheenaiheet eivät liiku ainostaan Scanian ympärillä..


    • Asiallista

      Kun on kuorma-auto kortti ollut jo 20vuotta ja nyt kouluttautuu tai olis käynyt koulut esim 4 vuotta sitten. Koska tarvii mennä uudestaan ? Eikö tutkinto ole 5 vuotta voimassa kyseisestä koulutus päivästä.

      • RahtiSepi

        Ammattipätevyysvaatimukset tulivat voimaan tavaraliikenteen osalta 10.9.2009 alkaen (Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 28§).

        "Opetus on saatava sen ammattipätevyyden voimassaolojakson aikana, jonka jatkamiseksi jatkokoulutus suoritetaan..." (Valtioneuvoston asetus kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 7§ 2. momentti)

        Näiden lainkohtien pohjalta 10.9.2009 alkaneen viisivuotisjakson aikana suoritettu jatkokoulutus jatkaa pätevyyden voimassaoloa 10.9.2019 saakka. Uudet jatkokoulutuspäivät on käytävä aikavälillä 10.9.2014 - 10.9.2019.


      • matsonation
        RahtiSepi kirjoitti:

        Ammattipätevyysvaatimukset tulivat voimaan tavaraliikenteen osalta 10.9.2009 alkaen (Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 28§).

        "Opetus on saatava sen ammattipätevyyden voimassaolojakson aikana, jonka jatkamiseksi jatkokoulutus suoritetaan..." (Valtioneuvoston asetus kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 7§ 2. momentti)

        Näiden lainkohtien pohjalta 10.9.2009 alkaneen viisivuotisjakson aikana suoritettu jatkokoulutus jatkaa pätevyyden voimassaoloa 10.9.2019 saakka. Uudet jatkokoulutuspäivät on käytävä aikavälillä 10.9.2014 - 10.9.2019.

        Lainkohtiin mukaan vielä asetuksen 21 § 3 (siirtymäsäännös).
        Ensimmäiseen viiden vuoden jaksoon voidaan lukea mukaan 10.9.2007 jälkeen käydyt jatkokoulutuspäivät.


      • Syyskuu ratkaisee

        Asiallista..Hyvä veli (sisar) Koulutuspäivä ei ratkaise mitään vaan se päivämäärä
        milloin ammattipätevyyskortti astuu voimaan. Eli jos nyt anot kortin niin
        pätevyys alkaa syyskuu 2014. Ja seuraavat kurssit 5 kpl pitää olla suoritettu
        ennen syyskuuta 2019. Kaikki suoritetut kurssit tallennetaan Trafin tietokantaan
        ja kortti myönnetään näiden tietojen perusteella. Säilytä huolella myös paperiset
        todistukset jotta voit todistaa mahdolliset ATK virheiden aiheuttamat kömmähdykset
        aiheettomiksi.


      • kouluttaja414
        RahtiSepi kirjoitti:

        Ammattipätevyysvaatimukset tulivat voimaan tavaraliikenteen osalta 10.9.2009 alkaen (Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 28§).

        "Opetus on saatava sen ammattipätevyyden voimassaolojakson aikana, jonka jatkamiseksi jatkokoulutus suoritetaan..." (Valtioneuvoston asetus kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 7§ 2. momentti)

        Näiden lainkohtien pohjalta 10.9.2009 alkaneen viisivuotisjakson aikana suoritettu jatkokoulutus jatkaa pätevyyden voimassaoloa 10.9.2019 saakka. Uudet jatkokoulutuspäivät on käytävä aikavälillä 10.9.2014 - 10.9.2019.

        Syyskuun 10 pv. on siirtymäsäännön mukainen aikaraja. Uusia jatkokoulutuksia ei ole käytävä aikavälillä 10.9.2014-10.9.2019 kuten väitit. Tulkintasi asetuksen 7§ 2. momentista on virheellinen.

        Kun olet suorittanut vaaditut ammattipätevyyden joatkokoulutukset ja hakenut vaadittavan merkinnän (eritysiehto 95 tai amp-kortti), voit alkaa mainosti kerätä seuraavaa viittä koulutuspäivää kasaan.


    • Viittaan

      Tässäkin näkee lain typeryyden ! Jos on hommannut koulutuksen esim 2009 ja anoo nyt tulevana vuonna jatkopätevyyden niin kuski ei todellisuudessa ole sen pätevee kui ne jolla ei pätevyttä ole ja pätevyys määräytyy tietyn päivämäärän mukaan eli joku periaatteesa voi olla nimellisesti pätevä vuodesta 2009 kun toiset vasta 2014, Voiko asiaa tehdä muussakin liiketoiminnassa yhtä naurettavaksi. Kurssit tosiaan suoritettu ja odottaa ns pätevyyttä. Tätä ei voi kannatta kuin jatkokoulutetut ns pätevät kouluttajat.

      • RahtiPena

        Äänestitkö eurovaaleissa?


    • k.vaan55

      Mitä luulet.

    • Varmaan

      Et

      • Vetreähkö

        Olen ajanut näitä raskaita 35 vuotta. En silti katso olevani liian hyvä käymään kursseja, vaikka kokemusta on enemmän kuin monella valittajalla ikää.


    • Kallista yli€

      Koulutus työttömälle rekkakuskille on haastava juttu, pitäis kans maksaa mutta ei kyllä huvita tälläisenä aikana.

      • Kanikka63

        Edullisiakin kursseja on (esim. Tampereella 50-60e/pv).
        Myös TE-keskus on maksanut/antanut maksusitoumuksia, samaten sosiaalitoimi on antanut maksusitoumuksia ennaltaehkäisevänä/harkinnanvaraisena toimeentulotukena.


    • Joka paikkaan

      Eipä paljon auta jos Tamperella saa 50€ per kurssi.

    • Hiljaiseksi vetää.

      Kuormurien hinnat romahtaa kun laki astuu voimaan. Toinen asia, että työttömiä tulee takuulla lisää.Eikö kukaan päättäjä voisi joskus edes lama-aikana ajatella autoilijoita. Jos yks töppä rankaistaan koko alaa. Tämä on sitä armeijan touhua. Ajatellaan nyt vaikka politikoita joita ei valita,niin ei kun annetaa rahaa niin et ei harmita mut kun duunari jää työttömäksi niin 550€ on lujan takana. Ja niillä rahoilla pitäis viä jatkokouluttautua joka 5 vuosi noi 1000€

      • RahtiPena

        Viimeksi kun jäin työttömäksi, oli lopputili suunnilleen 15000e. Lomat ja reilun vuoden pekkaset. Lisäksi lopputiliä ei enää jaksoteta, vaan ansiosidonnainen työttömyyskorvaus alkaa juosta seitsemän omavastuu(arki)päivän jälkeen. Ei siis ole kaikille mikään ongelma, vaikka koulutuspäivät joutuisikin maksamaan itse.


    • Perruus hätiiiin

      Autoilijoilta otetaan ja poliitikot päättää. Onhan tämä väärin, mutta kukaan ei tee mitään.

    • Tippakisa

      Kuulkaas poiijaat!!! kun se ei ole politikkojen päätettävissä enää.
      Tämä asia on päätetty jo vuonna 2008 ja astui voimaan 2009.
      Suurin osa on suorittanut homman jo ja odottavat,että pääsevät
      poimimaan ne työtehtävät jotka vapautuvat. Suuri meteli mutta
      kun kortti vaaditaan niin se löytyy kaikilta . Ihan niin kuin
      vaarallisten aineiden kuljetuslupa aikoinaan.
      Luuserit tässä valittavat. Kulutkin on pienet. Kunnon yrittäjä pistää
      kurkusta alas kuukaudessa kyseisen summan.Joten tipaton kesäkuu
      ja se on siinä.

    • kun ilman saa

      Näitä ylipalkattuja aina löytyy joille maksetaan vielä kaikki niikuin eräille poliitik

      • Rento meininki

        Tosi miehellä kortti pönöttää jo lompakossa. Se on sellainen sininen.
        Nyt eikun Grillin ääreen kuten saksalaisen kaupan mainoksessa sanotaan.
        Miksi tehdä muuta kun voi grillata.


      • homma hoidossa
        Rento meininki kirjoitti:

        Tosi miehellä kortti pönöttää jo lompakossa. Se on sellainen sininen.
        Nyt eikun Grillin ääreen kuten saksalaisen kaupan mainoksessa sanotaan.
        Miksi tehdä muuta kun voi grillata.

        Näin on !!! Repikää siitä nahjukset...


    • Paperilla

      OOttako nyt pätevempiä ?

      • homma hoidossa

        Kyllä vaan. Ammattitaitoisia ja motivoituneita. Töitä piisaa ja tes palkalla.


    • Ei oo tott

      Työttömiä tulee 0

      Nyt jo kuskeista ylitarjontaa

      Tilanne Turun seudulla työpaikoista NYT

      http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaikkatiedotus/haku/hae.htm?lang=fi&tarkempiHaku=false&rows=&sort=&hakusana=&alueet=Varsinais-Suomi, &ilmoitettuPvm=2&valitutAmmattialat=5&valitutAmmattialat=50&valitutAmmattialat=51&valitutAmmattialat=52&valitutAmmattialat=53&valitutAmmattialat=54&valitutAmmattialat=55&valitutAmmattialat=56&valitutAmmattialat=57&valitutAmmattialat=59&vuokrapaikka=---

      Löytyy peräti postinjakajan ja sanomalehden jakajan työpaikka xD

    • Oma pesu

      Kyll määki Turuus. Eipä muualla. Kuljetusala pilataan kaikeilla diregtiiveillä. Esim katsopaaka kuinka moni kuski purkaa auton lepoajalla. Ja sitten kun tunnit täynnä niin päälle huolletaan autot jne...

    • Grillineuvos

      Lama-aika jokainen pitää kiinni siitä työpaikasta mitä on.
      Lisäksi tämä koulutusasia saa aikaan sen ettei kuljetusalan
      työpaikkoja ole tarjolla. Kaikki on odottavalla kannalla.
      Pääkaupunkiseudulla oli kova pula bussikuskeista.
      Ei ole ollut enää vuosiin. Näin se vaan menee.
      Kaikille valittelijoille tiedoksi. uusi ammattipätevyyskortti
      on kourassa ja ihailen särmää kuvaani siinä.
      Hyvä homma parempi mieli. Ei kun grillaamaan kun homma on
      hoidettu.

    • Ylilyönti29

      Etkö oppinutkaan sielä kurseilla ettei saa ylensyödä ja pitäis käristeet jne unohtaa jos meinaa olla pätevä kuski ja huolehtia painosta. Itse muistin tämän vielä nipin napin.

      • Grillineuvos

        Se on ihan kiinni siitä mitä kursseja valitsee. Itse kierrän kaukaa
        tuollaiset pupujussin kaalin pureskelukurssit ja valitsin tärkeitä
        asioita kuten hätäensiapukurssin. Paino on suhteellista.
        Niin kauan kun kaupasta löytyy paita joka mahtuu päälle niin
        kaikki on O.K


    • Mitä kursseja nyt

      OOn nyt pätevä mutta en mahdu ratin ja penkin väliin.

    • Voi ahdistusta

      Sinun pitää vaihtaa tilavampaa hyttiin. Olet ilmeisesti lyhyt hyttisen
      Scanian kuski. Vika ei ole sinussa.Jo kukkakepilläkin istuin hankaa
      takaseinään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      618
      19201
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      70
      16052
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      394
      9519
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      83
      6755
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      19
      4964
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      213
      3971
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      127
      2222
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      62
      1485
    9. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      111
      1437
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      41
      1287
    Aihe