Vetolaitteen (Volvo) öljynvaihdosta utelisin silleen, että mistä tiedän alapään stefan vuotamisen, jos palveluna teetän vuosittaisen öljyjen vaihdon imuvaihtona?
Olisiko parempi hoitaa operaatio kuivilla DIY henkeen, hankalahan tuon ei pitäisi olla. Kertaakaan tuosta ei ole proppua avettu, voisko ehkä olla jumahtanut (2006)?
Volvon S-vetolaitteen stefa
12
1478
Vastaukset
- Joakim_
Katso öljypinnan taso täyttökorkista ja samalla öljyn väri. Jos vuotaa, öljy menee maidoksi.
Vetolaitteessa ei edes kohtalainen määrä vettä vaahtoa, eikä näy korkissa saatikka mittatikun öljyn värissä. Sisään vuotava vesi jää vetolaitteen pohjalle ja paljastuu kun avaa pohjapropun. Kannattaa ehdottomasti avata pohjaproppu joka syksy. Jos vettä tulee edes vähän niin kannattaa valmistautua lähivuosina stefan vaihtoon. Jos paljon niin saman tien. Jos ei ollenkaan niin öljyn vaihto 2-3 vuoden välein riittää vetolaitteen huolloksi, sinkkien vaihdon lisäksi tietysti (olettaen, että mottoritunteja tulee se tyypillinen alle 100 tuntia vuodessa).
- 14+19
spkoo kirjoitti:
Vetolaitteessa ei edes kohtalainen määrä vettä vaahtoa, eikä näy korkissa saatikka mittatikun öljyn värissä. Sisään vuotava vesi jää vetolaitteen pohjalle ja paljastuu kun avaa pohjapropun. Kannattaa ehdottomasti avata pohjaproppu joka syksy. Jos vettä tulee edes vähän niin kannattaa valmistautua lähivuosina stefan vaihtoon. Jos paljon niin saman tien. Jos ei ollenkaan niin öljyn vaihto 2-3 vuoden välein riittää vetolaitteen huolloksi, sinkkien vaihdon lisäksi tietysti (olettaen, että mottoritunteja tulee se tyypillinen alle 100 tuntia vuodessa).
spkoon kanssa samaa mieltä! Alapropun avaaminen on pikku juttu, kannattaa kuitenkin hommata kunnon ruuvimeisseli (tarpeeksi iso) ja mahd. käyttää vielä jakaria sen vääntövartena, jottei turhaa ala meisseliuraa propusta mähnäämään. Jos ongelmia ei ole, niin öljy pysyy kirkkaana ja V-P:n suositus öljynvaihdosta vuosittain on mielestäni turhaa luonnonvarojen (ja omien varojen) tuhlausta, eihän autostakaan vaihdeta vaihteistoöljyä vuosittain. Joten oma mielipiteeni on se, että hyvän näköisiä kirkkaita öljyjä on turha vaihtaa edes 2-3 vuoden välein, vaan vasta sitten kun öljyn ulkonäkö antaa siihen aihetta - silloin tosin saattaa sitten tulla jo enemminkin tekemistä, eli potkuriakselin stefojen vaihto.
Jos tulee hyvä mieli siitä että maksetaan neljä kertaa kalliimpaa litrahintaa sinisessä pänikässä olevasta öljystä (201,34 €/20 l), niin voi hakea sen V-P:n merkkiliikkeestä. Mutta mikäli värillä ei ole suurta henkistä merkitystä, niin hyvä öljy sekä moottoriin että vetolaitteeseen on Monitra tsm. Farm Universal yleisöljy, jossa on ominaisuuksia sekä dieselmoottoriin että vaihteestoon ihan nokko (50-60 €/20 l eli alle 3 €/l) - Joakim_
14+19 kirjoitti:
spkoon kanssa samaa mieltä! Alapropun avaaminen on pikku juttu, kannattaa kuitenkin hommata kunnon ruuvimeisseli (tarpeeksi iso) ja mahd. käyttää vielä jakaria sen vääntövartena, jottei turhaa ala meisseliuraa propusta mähnäämään. Jos ongelmia ei ole, niin öljy pysyy kirkkaana ja V-P:n suositus öljynvaihdosta vuosittain on mielestäni turhaa luonnonvarojen (ja omien varojen) tuhlausta, eihän autostakaan vaihdeta vaihteistoöljyä vuosittain. Joten oma mielipiteeni on se, että hyvän näköisiä kirkkaita öljyjä on turha vaihtaa edes 2-3 vuoden välein, vaan vasta sitten kun öljyn ulkonäkö antaa siihen aihetta - silloin tosin saattaa sitten tulla jo enemminkin tekemistä, eli potkuriakselin stefojen vaihto.
Jos tulee hyvä mieli siitä että maksetaan neljä kertaa kalliimpaa litrahintaa sinisessä pänikässä olevasta öljystä (201,34 €/20 l), niin voi hakea sen V-P:n merkkiliikkeestä. Mutta mikäli värillä ei ole suurta henkistä merkitystä, niin hyvä öljy sekä moottoriin että vetolaitteeseen on Monitra tsm. Farm Universal yleisöljy, jossa on ominaisuuksia sekä dieselmoottoriin että vaihteestoon ihan nokko (50-60 €/20 l eli alle 3 €/l)Alakautta kannaattaa varmasti vaihtaa ja putsata samalla korkkiin kertynyt lika (taisi olla magneetti?), mutta kyllä se öljy on ihan samannäköistä mittatikun reiästä kurkattuna kuin alhaalta valutetettuna. Talven seisonnan jälkeen saattaa olla ehkä eroa, mutta vetolaitteen käyttö sekoittaa öljyn ja veden emulsioksi (= vesi on mikroskooppisina pisaroina öljyssä vrt. maito, majoneesi, käsivoiteet jne), joka ei kovin pian erotu ja näkyy selvästi värissä.
Vasta sitten kun vettä on niin runsaasti, että se erottuu kokonaan öljystä, saattaisi alhaalta tulla lähes pelkkää vettä. Edelleen kuitenkin ylhäällä öljy ei näyttäisi terveeltä. Kun vettä on riittävästi, emulsio kääntyy toisin päin eli öljy on pisaroina vedessä. - 14+19
Joakim_ kirjoitti:
Alakautta kannaattaa varmasti vaihtaa ja putsata samalla korkkiin kertynyt lika (taisi olla magneetti?), mutta kyllä se öljy on ihan samannäköistä mittatikun reiästä kurkattuna kuin alhaalta valutetettuna. Talven seisonnan jälkeen saattaa olla ehkä eroa, mutta vetolaitteen käyttö sekoittaa öljyn ja veden emulsioksi (= vesi on mikroskooppisina pisaroina öljyssä vrt. maito, majoneesi, käsivoiteet jne), joka ei kovin pian erotu ja näkyy selvästi värissä.
Vasta sitten kun vettä on niin runsaasti, että se erottuu kokonaan öljystä, saattaisi alhaalta tulla lähes pelkkää vettä. Edelleen kuitenkin ylhäällä öljy ei näyttäisi terveeltä. Kun vettä on riittävästi, emulsio kääntyy toisin päin eli öljy on pisaroina vedessä.En eppäile jotteiko veden värjäämä öljy olisi samaa pohjalta pintaa, mutta tuo oma prosedyyri, tsekkaus alapropun avaamalla, ja lorauttamalla puoli desiä läpinäkyvään kertakäyttömukiin, omasta mielestä seuraavat edut:
- öljytikun reiästä tai täyttökorkista kurkkimalla ei näe kyllä yhtään mitään! Öljytikun pinnnassa kirkas öljy ja lievästi sameentunut on aika vaikea erottaa toisistaan. Kun lorauttaa sen snapsin verran lasin pohjalle, niin se kertoo hyvin öljyn värin ja koostumuksen. Teen tämän keväällä.
- Proppu käpälään ja peukalolla siksi aikaa propun reikä umpeen, toivon minäkin että siinä olisi magneetti ja siksi etusormi-peukalo-otteella hivelen proppua, josko tuntuisi metallikarheuksia. Ei ole tuntunut, joten magneettioletus on edelleen vain oletus, mutta muutenkin keväällä kun tarkastelee proppua niin näkee josko sen pintaan olisi painunut mitään epäpuhtautta - jotkut katselevat ja haistelevat viinipullon korkkiakin, miksen minä siis vetolaitteen proppua :)
- kun avataan kerran vuoteen, niin ei pääse pahasti pinttymään kiinni, kanta on kuitenkin merivedessä kesäkaudet.
Yksi pointti vielä tuosta vaihtovälistä - öljytilavuudet ovat aika suuret, 120S esim. 2,6 litraa, perämoottorista vaihdan vuosittain sen pari desiä, mutta luonnonvarojen tuhlausta s-vetolaitteiden vuosittainen öljynvaihto! Niin, ja se Monitra suositus vetolaitteille 100-120S joissa V-P:n öljysuosituksena on "same as engine". 130S öljyihin en ota kantaa...
- R K-S
Parempi laskea vanaht öljyt pois alapropusta. Saat paremmin vetolaitteen pohjalle mehdollisesti kerääntyneet epäpuhtaudet pois.
Moottorin ja vetolaitteen huolto pitäisi tehdä syksyllä veneen ylösnoston yhteydessä. - seppomartti
Volvon saildriven stefan vuotaminen näkyy heti öljyn harmaantumisena. Veden erottuminen omaksi faasikseen pohjalle ja öljyn kirkastuminen uudelleen edellyttäisi pitkää seisottamista. En tosin tiedä kuinka pitkää kun oman vetolaitteeni öljy on pysynyt harmaana, sameana ja helposti tunnistettavana. Vetolaitteen alapään rattaat toimivat ilmeisesti tehosekoittimena eikä vesi ola pohjalla sekoittumatta. Tapahtunut jo x2 vuosimallia 2006 vetolaitteelle. Ongelma näkyy helposti mittatikun reiästä kuten Joakim sanoi.
- vesiöljysheikki
Öljy ja vesi kiertää silleen, et heti muuttuu öljy harmaaksi, josvettä pääsee sisään
- Anonyymi
Päästin juuri öljyt perävetolaiteesta ja harmaata on. Ei ollut pelkää vettä vaan harmaata sekoitusta.
- Anonyymi
Voi teitä Jonneja ja nyt Veetit aloittaneet...
- Anonyymi
Eipä ole stefan vaihto niin iso homma, että sitä pitäisi oikein miettiä. Tee se samalla kun vaihdat vetolaitteen kauluskumin eli n. 10 vuoden välein tai jos vuotaa.
- Anonyymi
Stefan vaihto ei ole totisesti iso homma. Jos kuitenkin akseliin on syöpynyt ura, uusista stefoista on lyhyt ilo. Vaihtoehtoina uusi akseli, vanhan akselin koneistus jolloin vanha stefan koko ei ehkä käy. Itse laitoin uran päälle easy sleeve merkkisen (muistaakseni...) kauluksen jolloin alkuperäinen stefan koko kävi suoraan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1538989Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492689Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja292481- 562469
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971865- 971837
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231743Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä461285Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091197Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61146