Keulapurjeen nostin

Riki

Toppirikisen maston keulapurjeen (rullagenoa) nostimen köyden pää karkasi kannelta maston sisään. Mikä avuksi? Nyt keulapurje ylhäällä spinnun nostimella.

16

803

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim_

Otat mahdollisimman ohuen mastoa piedemmän köyden ja sidot/ompelet/teippaat sen falliin kiinni. Pujota ja sido ohuen köyden päähän kasa muttureita tms. painavaa, joka kuitenkin tulee läpi sieltä, mistä fallin pitää tulla. Kiristä kaikki köydet maston sisällä. Tarkoitus on, että ko. köysi pysyy suorana eikä kietoidu toisiin falleihin.

Sitten kiipeät mastoon spinnun ja ison nostimen avulla puosuntuolissa ja pujotat tämän ohuen köyden fallin paikalle. Voi olla eduksi hiukan kallistaa venettä, jos ko. falli tulee eripuolelta kuin muut. Kun ohut köysi näkyy alhaalla, apurisi onkii sen taivutetulla rautalangalla tms. ja vetää fallin paikoilleen.

• palloketju

Ainoa, mitä tuohon voi lisätä, on palloketjun käyttö painona. Siis se lavuaarin tulpissa käytettävä ketju. Sitä vain pitää olla useampi metri, duunin lavuaarista pihistetty ei riitä. Mutta ketjua voi sitten käyttää myöhemmin vaikka puomissakin, se luistaa kohtuullisesti kallistamalla. Ne mutteritkin toimii.

• 20+11

Mennään seuiran mastonosturille. Kiiivetään ylös ja laitetaan muitteri siimaan ja pudotetaan se mastoon nostimen sisäänmenosta ja sitten otetaan mutteri ulso alhaalta ja nostin kytketään siimana ja vedetään alas.

Ai niin kuulutko seuraan ja onko seurassa mastonosturi korilla no jos ei niin ikävä juttu, tosin voithan aina etsiä sillan josta voit tehdä säman tempun.

• Joakim_

Puosuntuolissa hommaa on paljon mukavampi tehdä kuin kurkottelemalla jostain muualta samalla vahtien jokaista aaltoa tai tuulenpuuskaa.

• 20+11
        Joakim_ kirjoitti:

Puosuntuolissa hommaa on paljon mukavampi tehdä kuin kurkottelemalla jostain muualta samalla vahtien jokaista aaltoa tai tuulenpuuskaa.

Montako kertaa olet kiikkunut puosun tuolissa. Yhden kerran olen vinsillä vetänyt 100 kg kaverin puosuntuolissa ylös ja toista kertaa en halua.kokea.

• 17+8
        20+11 kirjoitti:

Montako kertaa olet kiikkunut puosun tuolissa. Yhden kerran olen vinsillä vetänyt 100 kg kaverin puosuntuolissa ylös ja toista kertaa en halua.kokea.

Falli menee myös omalla painollaan maston topista alas. Mastonosturilta pujotettuna aikaa meni alle kymmenen minuuttia.

• palloketju
        20+11 kirjoitti:

Luultavasti Joakim on käynyt mastossa puosuntuolilla kymmeniä kertoja, kuten minäkin. Minä olen vain vajaa 90 kg, mutta osaan sentään omalta osaltani auttaaa vinssin kahvassa olevaa.

Puosuntuoli on ihan mukava paikka työskennellä, kunhan se ei sellaista kylkiin painuvaa mallia.

• seppomartti
        palloketju kirjoitti:

Luultavasti Joakim on käynyt mastossa puosuntuolilla kymmeniä kertoja, kuten minäkin. Minä olen vain vajaa 90 kg, mutta osaan sentään omalta osaltani auttaaa vinssin kahvassa olevaa.

Puosuntuoli on ihan mukava paikka työskennellä, kunhan se ei sellaista kylkiin painuvaa mallia.

Puosuntuolilla tulee vuosittain käytyä mastossa useampi kerta. On myös paras keino käydä merellä pudottamassa uusi falli mikäli on päässyt karkuun. Olen kahtena vuonna Atlannilla vaihtanut spinnufalleja uusiksi tai kääntänyt päät päin vastoin kulumisongelmien vuoksi. Vanhaa miestä ja heikkoa miehistöä helpottaa kun ison fallilla nostaa plokin ja pitkän köyden ylös. Tarvitsee vain puolet voimasta ja kiipeäjän on lisäksi helpompi avustaa. Nuorempana yksinpurjehtiessa käytin isompaa taljaa koska käsivoimilla piti yksin päästä mastoon. Puosun tuolissa oli silloin samanlainen rapuknaapi tuplaplokit kuin monet käyttää ison skuutissa. Sai helposti lukituksi halutulle työkorkeudelle.

• Joakim_
        17+8 kirjoitti:

Falli menee myös omalla painollaan maston topista alas. Mastonosturilta pujotettuna aikaa meni alle kymmenen minuuttia.

Tietysti fallin saa mastoon ilman vetonaruakin, mutta paljon todennäköisemmin muutamalle kierrokselle toisen fallin ympärille, koska falli on jäykkää eikä mene suorinta reittiä. Seurauksena on sitten lisääntynyt kitka tai jopa jumittuminen.

• Joakim_
        20+11 kirjoitti:

Monta kertaa olen ollut puosuntuolissa, mutta koskaan en ole vetänyt 100 kg kaveria mastoon. Mastoon kannattaa vetää henkilö, joka ei ole noin painava tai ainankin osaa itse avustaa, jolloin vinssejä tarvitaan lähinnä varmistukseen ja hienosäätöön.

Mutta kyllä sen 100 kg kaverinkin nopeammin vetää mastoon, kuin ajaa venepaikaltaan mastonosturille ja kiinnittää veneen huolella niin, että mastoon ylettyy nosturilta, mutta ei kuitenkaan riko Windeksiä ja mittareita. Pari päivää sitten nostin 170 kg maston käsivinssisellä mastokraanalla eikä siihen mennyt edes viittä minuuttia eikä tullut hiki.

Tietysti aivan pienimmissä veneissä mastoon ei saa vetään ainakaan 100 kg kaveria, sillä vene saattaa kaatua. Vaikkapa H-vene alkaa olla rajatapaus tuon kokoisen painon vetämiseksi toppiin saakka. H-vene kaatuu jo n. 50 asteen kulmasta 100 kg topissa (120 astetta normaalisti) sekä tietysti kallistuu tuon 50 astetta huomattavasti herkemmin kuin ilman painoa.

Lisäksi pienessä veneessä on pienet vinssit, jolloin avuttoman 100 kg:n nosto on raskasta.

• 12+9
        Joakim_ kirjoitti:

Monta kertaa olen ollut puosuntuolissa, mutta koskaan en ole vetänyt 100 kg kaveria mastoon. Mastoon kannattaa vetää henkilö, joka ei ole noin painava tai ainankin osaa itse avustaa, jolloin vinssejä tarvitaan lähinnä varmistukseen ja hienosäätöön.

Mutta kyllä sen 100 kg kaverinkin nopeammin vetää mastoon, kuin ajaa venepaikaltaan mastonosturille ja kiinnittää veneen huolella niin, että mastoon ylettyy nosturilta, mutta ei kuitenkaan riko Windeksiä ja mittareita. Pari päivää sitten nostin 170 kg maston käsivinssisellä mastokraanalla eikä siihen mennyt edes viittä minuuttia eikä tullut hiki.

Tietysti aivan pienimmissä veneissä mastoon ei saa vetään ainakaan 100 kg kaveria, sillä vene saattaa kaatua. Vaikkapa H-vene alkaa olla rajatapaus tuon kokoisen painon vetämiseksi toppiin saakka. H-vene kaatuu jo n. 50 asteen kulmasta 100 kg topissa (120 astetta normaalisti) sekä tietysti kallistuu tuon 50 astetta huomattavasti herkemmin kuin ilman painoa.

Lisäksi pienessä veneessä on pienet vinssit, jolloin avuttoman 100 kg:n nosto on raskasta.

Kerran hain melgesin karanneen spinnunostimen lähtöjen välillä. Pikkusen saalingin yläpuolelle piti nousta. Näytti pysyvän pystyssä. Paino n80 kg. Nostinta en käyttänyt.

• H:n masto hento
        Joakim_ kirjoitti:

Pikkuveneessä, kuten H hajoaa masto (tai falli) herkemmin, kuin vene kaatuu, mikäli 100-kiloista ison fallilla hinaa ylös. Mutta haveri silti, harkinta on hyväksi.

• Joakim_
        H:n masto hento kirjoitti:

Pikkuveneessä, kuten H hajoaa masto (tai falli) herkemmin, kuin vene kaatuu, mikäli 100-kiloista ison fallilla hinaa ylös. Mutta haveri silti, harkinta on hyväksi.

H:ssa falli lienee ainakin 6 mm polyesteriä, joka sekin jo kestää 800 kg. Spinnulla saa helpohkosti veneen kyljelleen ilman, että mastohaverista on pienintäkään pelkoa. Tuon kokoluokan veneiden pohjiakin pestään usein vinssaamalla vene fallilla kyljelleen.

Mikään vene ei kaadu, jos se pysyy täysin pystysuorassa. Mutta purjehtiessa purjeet voivat helposti kallistaa H-venettä liikaa 100 kg painon ollessa mastossa. Samoin voi käydä satamassa, jos ohi ajaa moottorivene tai tulee reippaampi tuulenpuuska. 50 asteen kallistuma kuulostaa paljolta, mutta 100 kg paino topissa H-veneen vakavuus on niin huono, että se kaatuu samalla kallistavalla momentilla kuin ilman ko. painoa vene kallistuisi vasta 4 astetta.

• -Mika-
        Joakim_ kirjoitti:

Muutama vuosi sitten kävin mastossa kauden aikana viimeksi. Olen noin 90 kiloinen ja mastoon mut vinssasi alle 150 senttinen naisystäväni.
        Ei ollut puosuntuolia veneessä, joten improvisoin: valjailla olevat purjehdusliivit väärinpäin päälle. Jalat siitä, missä yleensä on kädet. Toimii ja kestää ja on yllättävän mukavat.

Osaan toki auttaa myös nostossa itse, mutta myös hyvät vinssit on tuossa hommassa helpottava tekijä. Vedettiin ison falli ruffin katolta fallivinssiä plokina käyttäen skuuttivinssille, jossa on järeämpi vaihde.
        Ei ollut heiveröisellä naisella mitään ongelmia vetää iso mies mastoon. Falli meni siis näin: Vinssinvapauttajalta fallivinssin kautta skuuttikiskon plokille ja siitä skuuttivinssille.

Ei toki toppiin, vaan keulastaagin kohdalle, kun oli genuan falli hypännyt kehrältä sivuun ja lukkiutunut sinne kehrän/helan väliin ja jenni oli pakko saada alas (mulla ei ole rullaa).

• seppomartti
        -Mika- kirjoitti:

Muutama vuosi sitten kävin mastossa kauden aikana viimeksi. Olen noin 90 kiloinen ja mastoon mut vinssasi alle 150 senttinen naisystäväni.
        Ei ollut puosuntuolia veneessä, joten improvisoin: valjailla olevat purjehdusliivit väärinpäin päälle. Jalat siitä, missä yleensä on kädet. Toimii ja kestää ja on yllättävän mukavat.

Osaan toki auttaa myös nostossa itse, mutta myös hyvät vinssit on tuossa hommassa helpottava tekijä. Vedettiin ison falli ruffin katolta fallivinssiä plokina käyttäen skuuttivinssille, jossa on järeämpi vaihde.
        Ei ollut heiveröisellä naisella mitään ongelmia vetää iso mies mastoon. Falli meni siis näin: Vinssinvapauttajalta fallivinssin kautta skuuttikiskon plokille ja siitä skuuttivinssille.

Ei toki toppiin, vaan keulastaagin kohdalle, kun oli genuan falli hypännyt kehrältä sivuun ja lukkiutunut sinne kehrän/helan väliin ja jenni oli pakko saada alas (mulla ei ole rullaa).

"genuan falli hypännyt kehrältä sivuun ja lukkiutunut sinne kehrän/helan väliin"
        Nyt on pakko käyttää tätä aasinsiltana ja opiksi. Kahdesti, kahdella eri veneellä, olen joutunut samaan tilanteeseen yksinpurjehduksella. Kerran ison falli ja kerran genoafalli. Jos falli hyppää pois kehrältä sivuun niin automaattisesti tulee kiristetyksi lisää vinssillä kun asiat eivät suju. Se lukitsee tilanteen peruuttamattomaksi. Nyt vetolujuuden kannalta on mahdollista käyttää ohuita duneemafalleja, mikä lisännee yo riskin mahdollisuutta. Itselleni tapaukset sattuivat reivatessa ja yöllä. Maston huippu heilui ilmeisesti aallokossa ja falli on ollut löysänä. Jos ei saa vaihdetuksi riittävän isoja kehriä niin sitten sorvautettava isoja Delrinprikkoja väliin. FAlliköysi ei saa mahtua rakoihin kehrän ulkopuolelle.
        Toinen äärimmäisyys on kehrän uraa leveämpi köysi. Muovikehrät ainakin vanhana halkeavat fallin kovassa vedossa jos köysi on liian leveä.
        "Falli menee myös omalla painollaan maston topista alas. Mastonosturilta pujotettuna aikaa meni alle kymmenen minuuttia. ". Koetettu on useammman kerran mutten enää koeta ilman vetonarua kun yleensä pelkkä falli painovoima ei onnistu. Maston sisällä on niin paljon tavaraa, että pää ei putoa alas vaan hakautuu jonnekin.

• pisgadu0123

Tästä ohjeet ruotsiksi, kuvistakin kyllä ottaa selvää aika hyvin. http://www.kongstad1.net/paranter/artiklar/fall/fall.php

Muutoin siis samoin, mutta käytetään vahvaa magneettia maston ulkopuolella ohjaamaan naru oikeaan paikkaan. Toimii varmasti sekä pysty- että vaakatasossa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      64
      7556
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      124
      2979
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      143
      1813
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1669
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      121
      1501
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      171
      1451
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      132
      1182
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      869
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      774
    Aihe