Onko yhtään lestadiolaista kapitulanttia ylennyt kapteenia tai majuria ylemmäksi armeijahierarkiassa? Lestojahan on paljon kapiaisina.
lestadiolaiset kapiaiset
31
342
Vastaukset
- teu,
Aseta kysymys VIHNEELLE .hä'n voi tietää ..
Muistaakseni Väinö Hämäl'äinen oli kapteeni
Karjaan rovasti " Heka " saattaa olla Majuri.
Isälleni oli tarjottu sodan lopusa Luutnanttia , muttakun Rauha jo häämötti
hän sanoi ei mistään hinnasta ,, myöhemmin kun sillä palkalla olisiollut
kyllä kä'yttöä hän puhuisiitä usein että se olisi pitänyt ottaa vastaan. .- Rauha 56v.
Teu, missäs se Rauha häämötti. Oliko hän pusikossa piilossa, oliko Rauhalla ihan hamekin?
Minä olen ollut jo melko kauan pois kuvioista. Itse jäin yliluutnantin vakanssilta ja nyt olen kapteeniluutnantti reservissä.
Mieleeni tulee yksi upseeri laivastosta, joka ehti yletyä komentajakapteeniksi, mutta jatkosta en tiedä.
Vanhoillisissa oli Erkki Reinikainen, joka oli everstiluutnantti. En tiedä oliko hän syntyperäinen, mutta en tiedä ainakaan, että ihan huipun tuntumaan olisi edetty.- 5 + 17
Ei ole syntyperäinen vl. Hän erosi PV:n tehtävistä. Olisi edennyt pidemmälle.
- teu.
Kiitos Vihne ,
Oli minullakin kerran kerran Komentajakapteenin kuteet päällä .
katajan nokalla 1963/64.
kun oli koulutus tilaisuus sain määräyksen puin ja menin opintosalin
matkalla tuli kaksi aliupseeria ja vetivät lippaan ja sitten olinkin jo perillä.- Capitain
Teu, oliko siellä katajan nokalla tuulista?
Itse en ole koskaan ollut katajan nokalla, Katajanokka sen sijaan on tuttu paikka.
Olen kapteeni - keskustele lestat;)
TEU KAVERIN KUTEISSA; KIRJOITTAA;
katajan nokalla 1963/64. OLITKO PUUSSA ja SEN OKSALLA?
matkalla tuli kaksi aliupseeria ja vetivät lippaan ja sitten olinkin jo perillä. IHANKO VETIVÄT lippaan? - jhgtfr
keskustele lestat;) kirjoitti:
TEU KAVERIN KUTEISSA; KIRJOITTAA;
katajan nokalla 1963/64. OLITKO PUUSSA ja SEN OKSALLA?
matkalla tuli kaksi aliupseeria ja vetivät lippaan ja sitten olinkin jo perillä. IHANKO VETIVÄT lippaan?kirkon tuellahan ne tappoivat tietääkseni viimeksi suomessa omia seurakuntansa jäseniä... 1917-18 herra jumalaa palvelevina valkeuden enkeleinä...
- su***
On sota tuimaa, ei lestan päätä huimaa. Pum, pum patterit paukku ja korohorot haukkuu juu.
Turkulainen saarnaaja Topi V. oli majuri. Ylin sotilasarvo mitä tiedän näissä piireissä.
- teu,
Niin olisihan minun pitänut , muistaa ,Hän oli isäni lankomies .
Ja serkkuni appiukko . - itse uimamaisteri
mikäs tämmönen Toivo vee, kirjapainomiehiä? reservissä majuri.? Muuten hieno tyyppi.
- su***
Onko se sotaväki tappamiskoulu. Ja nämä korpraleista kenraaleihin tappamisen systeemien opettajia. Miten voimme soveltaa viidettäkäskyä sotilaiden opetukseen.
Minutkin on opetettu tappamaan kiväärillä, konepistoolilla, "emmalla" kranaatilla jopa panssarinyrkillä. Voi voi minua syntistä, mihin olen langennut.- teu,
Ei se ole lankemista , se on esivalle kuuliaisuutta , esivalta on sama kuin
Jumalan käsky , ja varsinkin sen noudattaminen .. minulla on samat aselajit
mutta olen KK -joukkueen Johtaja , eli minut nopeati poistetaan vahvuudesta
Viidettä käskyä noudatetaan juuri siten , että ammu tai tulet itse ammutuksi
ai kukaan puhumitään himokkaasti tappamisesta , eikä siitä että meillä
olisi jotain helpotusta siitä että jä'ttäisimme hommat kesken . - Etkö sinä tiennyt
Yhteiskunnalla on täysi okeus tappaa jopa pullikoiva oman maan kansalainen.
Älä tapa käsky ei kuulu lakia ja maan rajoja valvovalle yhteiskunnalle, se on vain yksilöitä koskeva. - su***
Etkö sinä tiennyt kirjoitti:
Yhteiskunnalla on täysi okeus tappaa jopa pullikoiva oman maan kansalainen.
Älä tapa käsky ei kuulu lakia ja maan rajoja valvovalle yhteiskunnalle, se on vain yksilöitä koskeva.Nämä kirkon ja siinä erityisesti lestadiolaisten ja korttiläisten upseerien innokkuus sotimiseen juontuu jo kansalaissodan, kapinan, ja heille eritoten vapaussodan ajoilta.
Saksaan lähteneet pohjalaiset uskonmiehet sotakoulutukseen joista tuli Jääkäri upseereita seuraaviinkin sotiin. Koti, Usko ja Isänmaa oli heillä innokkeena, laulellen Sillanpään marssilaulua ja Jumala ompi linnamme virttä.
Heille upseerin virka oli siunauksellinen virka. Sodan aikana oli hengenravintoa tarjolla, upseerin pukuun pukeutuneelta sotilspastorilta. Jolla oli upseerin arvo kauluaslaatta risteineen ja "rähinäremmeineen" Se oli siunausta se.
Kyllä sodassa miehet hengellistä voimaa tarvitsivat, että kestivät ne sodan melskeessä. Kyllä siellä taisi moni mies panna kätensä ristiin, ilman pastoriakin.
Ja sitten "uskonjohtajilla" on tarve komennella kansaansa. Se ei sovellu kaikille. saarmamies kuin sotaisa upseeri.
Teu, kuvitellaas, että seuraavassa sodassa olisit KK-joukkueen johtaja. Ja vihulainen hyökkäisi aukealla päin sinun linjojasi. Siinä sotamiehet räiskyttelev
ät rynnakkö aseillaan ja sinä joudut KK puikkoihin, koska edellinen ampuja on saanut reijän otsaansa.KK-joukkueen johtajana joudut tekemään vielä enemmän vainajia kuin nämä rynkkärimiehet. Olet esivallalle kuuliainen Jumalan käskystä.
Siksi minä joskus ajattelen, kun raamattu kertoo, Jumala oli filistealaisten puolella jne. Turha on puhua jostain Mooseksen viidennestä käskystä jos Jumala sallii kaikki teurastukset sodassa. Sota on julmaa, siinä ovat pahat voimat esillä jo lähtöasemissa. Tapa ellet tule tapetuksi. Juokse karkuun, ja pyydä anteeksi. Älä sano pahasti lähimmäisellesi, niin hän ei rupee sotimaan sinua vastaan.
No nää oli sellaisia selityksiä. Pahalle on aina laitettava este jos pystyy. Onko se sitten tappaminen vai alistuminen. - elä nä höpäjä
su*** kirjoitti:
Nämä kirkon ja siinä erityisesti lestadiolaisten ja korttiläisten upseerien innokkuus sotimiseen juontuu jo kansalaissodan, kapinan, ja heille eritoten vapaussodan ajoilta.
Saksaan lähteneet pohjalaiset uskonmiehet sotakoulutukseen joista tuli Jääkäri upseereita seuraaviinkin sotiin. Koti, Usko ja Isänmaa oli heillä innokkeena, laulellen Sillanpään marssilaulua ja Jumala ompi linnamme virttä.
Heille upseerin virka oli siunauksellinen virka. Sodan aikana oli hengenravintoa tarjolla, upseerin pukuun pukeutuneelta sotilspastorilta. Jolla oli upseerin arvo kauluaslaatta risteineen ja "rähinäremmeineen" Se oli siunausta se.
Kyllä sodassa miehet hengellistä voimaa tarvitsivat, että kestivät ne sodan melskeessä. Kyllä siellä taisi moni mies panna kätensä ristiin, ilman pastoriakin.
Ja sitten "uskonjohtajilla" on tarve komennella kansaansa. Se ei sovellu kaikille. saarmamies kuin sotaisa upseeri.
Teu, kuvitellaas, että seuraavassa sodassa olisit KK-joukkueen johtaja. Ja vihulainen hyökkäisi aukealla päin sinun linjojasi. Siinä sotamiehet räiskyttelev
ät rynnakkö aseillaan ja sinä joudut KK puikkoihin, koska edellinen ampuja on saanut reijän otsaansa.KK-joukkueen johtajana joudut tekemään vielä enemmän vainajia kuin nämä rynkkärimiehet. Olet esivallalle kuuliainen Jumalan käskystä.
Siksi minä joskus ajattelen, kun raamattu kertoo, Jumala oli filistealaisten puolella jne. Turha on puhua jostain Mooseksen viidennestä käskystä jos Jumala sallii kaikki teurastukset sodassa. Sota on julmaa, siinä ovat pahat voimat esillä jo lähtöasemissa. Tapa ellet tule tapetuksi. Juokse karkuun, ja pyydä anteeksi. Älä sano pahasti lähimmäisellesi, niin hän ei rupee sotimaan sinua vastaan.
No nää oli sellaisia selityksiä. Pahalle on aina laitettava este jos pystyy. Onko se sitten tappaminen vai alistuminen.Kukaan uskova ei ole innostunut sotimiseen, miksi pirun orja valehtelet?.
Päinvastoin puolustusvoimat on perustettu rauhan ylläpitämiseen. Suomen esivallalla on miekka ihan tiettyä tarkoitusta varten, säilyttää rauha ulospäin ja turvata lain noudattaminen kotimaassa.. - ????
elä nä höpäjä kirjoitti:
Kukaan uskova ei ole innostunut sotimiseen, miksi pirun orja valehtelet?.
Päinvastoin puolustusvoimat on perustettu rauhan ylläpitämiseen. Suomen esivallalla on miekka ihan tiettyä tarkoitusta varten, säilyttää rauha ulospäin ja turvata lain noudattaminen kotimaassa..Juu mutta lestadiolaisissakin oli vuosikymmeniä sitten IKL:n kannattajia. Siitä ei pääse mihinkään.
Ei ollut siinä aatteessa kyse rauhan ylläpitämisestä. Tai niin no - miten sen nyt ottaa. Voihan kaiken selittää itselleen parhain päin. Mutta ei se mikään kristillinen aate ollut.
Ja sodissa on aina sotimassa sellaisia, joista se ei ole vastenmielistä ollenkaan. - teu,
???? kirjoitti:
Juu mutta lestadiolaisissakin oli vuosikymmeniä sitten IKL:n kannattajia. Siitä ei pääse mihinkään.
Ei ollut siinä aatteessa kyse rauhan ylläpitämisestä. Tai niin no - miten sen nyt ottaa. Voihan kaiken selittää itselleen parhain päin. Mutta ei se mikään kristillinen aate ollut.
Ja sodissa on aina sotimassa sellaisia, joista se ei ole vastenmielistä ollenkaan.Olipa tietenkin ""
kun kannatettiin Vihtori Kosolaa . Eikä se salaisuus ollut suomessa .
Siihen aikaan , myös joka kylässä oli Suojelukunta , pieni tai isopi
poppoo riippuen siitä mikä oli pitäjän vahvuus, Tai kylä jos se riitti
yksiköksi asti .
En ymmärräö tuota yhtä , kun kehottaa yhden ainoan viestin takia
olemaan hötkyilemättä. tosian en ymmärrä..
Onkohan lestadiolaisissa ketään entisiä sotalentäjiä, nk. Pilvenveikkoja? Isosisäni oli sellainen, siksi kiinnostaa. Niitä ei ole enää paljon elossa koska nuorimmat heistä olivat syntyneet 1924 tai mahdollisesti - 25.
- teu,
"su""
Jos sotatilane nyt tuli , minun ei tarvisi enää mennä Sotiinmaa koska ikälikkani
On tänä vuonna yleiseti täyttänyut 70. ja muutama jo 71.
Pitää muistaa että menin Suomen Raskaaseen vapaaehtoiseti , ja se tarkoittaa sitä
että kun ikäluokkani täytti 47 olemme kaikki vapautettuja sotatoimista ..
Jos kuitenkin olisi tilanne sellauinen että kk.ampuja olisi saanut kotikutsun ..siihen
ei voi kuin rukoilla ,että kaikki menisi hyvin , siis ilman muuta siinä tapauksessa
pitäisi hypätä puikkoihin ,vaikka tulisi todennäköisesti ammutuksi aika pian .
Sellainen se sota on ,mutta sodasa ei ole koskaan kaikki kuoleet, aina
on jäänyt siemen kuin Israeliin , Siellä on siemen tänäänkin jonka Jumala on.
Jättänyt Tulevaa varten , Kaikkia omia vihollisia pitää voidä kurittaa , sillä
Jumalan laki on tarkasti mietittävä , ja toteltava, . teu, kirjoitti:
"su""
Jos sotatilane nyt tuli , minun ei tarvisi enää mennä Sotiinmaa koska ikälikkani
Pitää muistaa että menin Suomen Raskaaseen vapaaehtoiseti , ja se tarkoittaa sitä
Jos kuitenkin olisi tilanne sellauinen että kk.ampuja olisi saanut kotikutsun ..siihen
ei voi kuin rukoilla ,että kaikki menisi hyvin , siis ilman muuta siinä tapauksessa
Jumalan laki on tarkasti mietittävä , ja toteltava, .Oliko tuo tosiaan vastaus minun kysymykseeni?
- su***
exhellari86 kirjoitti:
Oliko tuo tosiaan vastaus minun kysymykseeni?
Muuten Israil ei ole sen paremmin Jumalan kansa. Jeesus ja apostolit sattuivat vain syntymään Lähi-Idässä. Siellä on muitakin kansoja kuin Israil, joita vastaa israililla oli aina miekat ojossa. Ja ompa vieläkin. Jumala on antan heille USA:n joka varjolla he edelleen pullistelevat naapueilleen.
exhellari86 sanon. Me olemme kohta kaikki Pilven Veikkoja elämämme jälkeen. - Res.alik.
exhellari86 kirjoitti:
Odotitko tyypiltä jotain muuta vastausta??? - su***
Res.alik. kirjoitti:
Odotitko tyypiltä jotain muuta vastausta???Herra Alikersatti, tyypillä ei liene mitään muuta vastausta Herra Alikersantti, eiku Herra Reservi alikersantti....voi Herra Jumala millaista porukkaa.....
- voi epäuskon veikkoa
su*** kirjoitti:
Muuten Israil ei ole sen paremmin Jumalan kansa. Jeesus ja apostolit sattuivat vain syntymään Lähi-Idässä. Siellä on muitakin kansoja kuin Israil, joita vastaa israililla oli aina miekat ojossa. Ja ompa vieläkin. Jumala on antan heille USA:n joka varjolla he edelleen pullistelevat naapueilleen.
exhellari86 sanon. Me olemme kohta kaikki Pilven Veikkoja elämämme jälkeen.ÄLä sie savon ukko taas valehtele! Sattumaa ei ole olemassakaan, kaikki tässä maailmankaikkeudessa tapahtuu millisekunnin tarkkuudella Kaikkivaltiaan Jumalan ohjauksessa.
Kun hän sanoo sanan nyt, silloin koko maailmankaikkeus häviää.
Israelin kansa, siis juutalaiset, on Jumalan itselleen valitsema
omaisuuskansa. Mutta Kristuksessa Jeesuksessa Jumala
yhdisti valitut akanakansoista ja juutalaisista yhdeksi kansaksi.
Tämän kansan nimi on Jumalan lapset. - selvennys edelliseen
voi epäuskon veikkoa kirjoitti:
ÄLä sie savon ukko taas valehtele! Sattumaa ei ole olemassakaan, kaikki tässä maailmankaikkeudessa tapahtuu millisekunnin tarkkuudella Kaikkivaltiaan Jumalan ohjauksessa.
Kun hän sanoo sanan nyt, silloin koko maailmankaikkeus häviää.
Israelin kansa, siis juutalaiset, on Jumalan itselleen valitsema
omaisuuskansa. Mutta Kristuksessa Jeesuksessa Jumala
yhdisti valitut akanakansoista ja juutalaisista yhdeksi kansaksi.
Tämän kansan nimi on Jumalan lapset.Mutta Kristuksessa Jeesuksessa Jumala
yhdisti pakanakansoista ja juutalaisista pelastukseen valitus yhdeksi kansaksi.
Tämän kansan nimi on Jumalan lapset. - Entä sitten?
teu, kirjoitti:
"su""
Jumalan laki on tarkasti mietittävä , ja toteltava, .Koitappa teu rauhoittua jo. Vastaa hellarin kysymykseen jos vastaat, mutta älä jatkuvasti tyhjiä jaarittele. Kiitos.
Tiedossani ei ole sota-ajan taistelulentäjää, joka olisi esikoislestadiolainen.
Isäni oli pioneeri ja sotilasarvoltaan kersantti. Ylennettiin rauhan aikana
kersantiksi, sota aikana hän oli alikersantti. - Täydet 5 vuotta rintamalla. - Wanha lahtelainen
Entä sitten? kirjoitti:
Koitappa teu rauhoittua jo. Vastaa hellarin kysymykseen jos vastaat, mutta älä jatkuvasti tyhjiä jaarittele. Kiitos.
Tiedossani ei ole sota-ajan taistelulentäjää, joka olisi esikoislestadiolainen.
Isäni oli pioneeri ja sotilasarvoltaan kersantti. Ylennettiin rauhan aikana
kersantiksi, sota aikana hän oli alikersantti. - Täydet 5 vuotta rintamalla.Lappeenrannassa eli muuan insinööri joka oli hakaristilentomerkin haltija. Hän oli EL ja paikkakunnallaan tunnettu vaikuttaja, arvostettu ja luotettu mies. Kuoli olisiko ollut kolme vuotta sitten.
Muita en usko olleen EL-liikkeessä. - ?????
Wanha lahtelainen kirjoitti:
Lappeenrannassa eli muuan insinööri joka oli hakaristilentomerkin haltija. Hän oli EL ja paikkakunnallaan tunnettu vaikuttaja, arvostettu ja luotettu mies. Kuoli olisiko ollut kolme vuotta sitten.
Muita en usko olleen EL-liikkeessä.Heinonen?
- Wanha lahtelainen
????? kirjoitti:
Heinonen?
Juu. Vaikka en mielellään nimiä täällä...
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin579157Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123619Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r292877Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht832241Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142060Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3641847Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411482FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01231Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101105Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu691089