Hei, sain tietää jonkin aikaa sitten sairastavani kilpparin liikatoimintaa, ja haluaisin kysyä muilta sairastavilta, mitä oireita teillä on, miten elätte sairauden kanssa, ja oletteko saaneet apua siihen tai päässeet kokonaan eroon.
Itselläni oireina ovat ensinnäkin TODELLA häiritsevä ja lamauttava sosiaalisten tilanteiden pelko ja punastuminen, joka siis häiritsee niin vitusti ku voi häiritä. sen lisäksi mitä olen huomannut on.. hikoilu, helposti hengästyminen, heikentynyt lämmön- ja kylmänsietokyky, sekä silmien ärsyyntyminen ja vetistely jos vähänkin tuulee. Eli kun kävelen yli 100 metriä, alan hikoilla ja silmiä ärsyttää, tämä ei kyllä tapahdu aina, joskus on vaan semmonen olo että sisältä puskee kauhea kuuma aalto, kotonakin saatan hikoilla kun katson tv:tä tai pidän tietokone-kuulokkeita päässä, tulee semmonen pintahiki.
Jos jollain muulla on samanlaisia oireita, varsinkin tuota sos-pelkoa ja punastumista, ja jos on jollain tavalla siitä eroon pässyt niin olisin tosi kiitollinen jos tänne kirjottelisit,
Katsoin YLE:ltä ohjelman jossa puhuttiin VAJAAtoiminnasta ja siellä oli kaksi naishenkilöä jolla oli oireina ahdistusta sun muuta paskaa ja kun he saivat avun siihen niin heidän elämänsä parani saatanan dramattisesti jo parissa viikossa.
Tässä linkki jos kiinnostaa: http://areena.yle.fi/tv/2152917
Vaikka tuossa onkin VAJAAtoiminta kyseessä niin haluaisin vaan tietää, että voiko LIIKAtoiminta potilaillekkin tapahtua tuommoista paranemista.
Lopuksi vielä jos kiinnostaa niin olen 20-v miehenalku.
Johan tuli kysymyksiä, kiitos etukäteen
Kilpirauhasen liikatoiminta
24
4385
Vastaukset
- hormonihirviö 74
Morjens! Täälläpä kirjoittelee 40 vuotias hormonihirviö. Miulla on ollu kilpparin liikatoimintaan lääkitys 5 kuukautta. Ensin huomasin, että alkoi paino nousta ja turposin. Liikkuminen oli entisestään vaikeutunut, olen osittain invalidisoitunut selkäleikkauksen myötä. Ok, karsin hiilarit vähemmälle ja paino tippui kuukaudessa 12 kg. Ja hiljalleen jatkoi laskuaan mutta nyt se on ihan ok. Olen 162 cm ja painan 38 - 40 kg, riippuen missä vaiheessa hormonikiertoa punnitsee ittensä. Voimat alkoi vähentyä... vähentyä. Väsytti. Pumppu veti ylikierroksia. Sitten yleislääkäri yksityisellä määräs kilpparikokeisiin ja sitä myötä sairaalalle erikoislääkärin pakeille. Oli kilpirauhasen liikatoiminta. T4V oli 30.8 ( viitteet 11 - 22 ) ja sain tyrazol - lääkkeen. Voi onnetonta sitä lääkettä, sen haittavaikutuksia! Hiukset lähti valumalla, kuukautiset oli tuhannen sekaisin, verenpaine oli 190 / 135 p. 140... Verenpaineeseen lääkäri sanoi, että erinomaiset arvot noin valtavan nuorella. Pläh! Nelikymppinen valtavan nuori?! No se olkoon sivumennen mainittuna. Sydänvikaa ei lääkäri uskonut, dokumenteista huolimatta. Sydänlääkkeen annosta ( beetasalpaaja Emconcor ) nostettiin lähelle maksimia ja sain verenpaineeseen lisälääkkeeksi Diovanin. Se laski verenpainetta ja nyt se on 170 / 125 p. 130. Eli verenpainetta nosti kilpirauhasen liikatoiminta. Väsymys paheni, mahakivut oli sietämättömiä, toistuvia virtsatietulehduksia, oli ummetusta... Kuumat aallot vyöryi ja uuvutti entisestään ( sivumennen mainittuna ei koskaan e - pillereitä eli niistä ei johtuneet hormonimyrskyt ) . Tyrazol 5 mg oli annoksella 2 tbl x 2. Sitten alkoi heitellä arvot. Välillä endokrinologi ( siis erikoislääkäri ) sanoi, että ota lääkkeitä jos pystyt. En pystynyt. Taas tuli liikatoiminta... ja lääkeannos kasvoi. En pystynyt käyttämään. Se keikahti vajaatoiminnalle. Oireena oli tavaton väsymys. Sain vajaatoimintalääkkeet, joita piti käyttää liikatoimintalääkkeiden ohella. Nyt on thyroxin 0.1 mg puolesta tabletista tablettiin päivässä. Tyrazol on samalla annostuksella.
Odotan leikkausta kuin kuuta nousevaa. Oli lääkäri luvannut että sisäänpäin laajentunut kilpirauhanen poistetaan kuukauden kuluttua eli ois ollu nyt toukokuussa. Mutta leikkausjonot on pitkät ja lääkäri käy vain kerran kuukaudessa päivän jona leikkaa kilpirauhasia. Se poistetaan kokonaan ( voi vain osan poistaa tai kokonaan ) . Toivottavasti viimeistään kuukauden kuluttua.
Nyt on tilanne se, että olen kuin pystyyn kakittu lapamato, en jaksa oikeastaan mittään, olen väsynyt... se vähäkin on tehtävä väkisin. Mutta saan nukuttua oikein hyvin. Ei vajaatoimintalääke aiheuta haittoja, mutta liikatoimintalääke aiheuttaa. Ajatukset pätkii... Toivottavasti vastauksesta oli ees jottain apua.
ystävällisin terveisin ja parempaa vointia toivottaen hormonihirviö 74- hormonihirviö 74
Hormonihirviö 74 jatkaa, jotain unohtui... Nimittäin on valtavan kova ruokahalu! Se on ainakin liikatoiminnassa. Useita kertoja päivässä syötättää ja maha toimii usein.
Sen huomasin, en tiedä liittyykö se kilpirauhasen liikatoimintaan vai väsymykseen vai kumpaankin, niin en jaksa jutella. Aiemmin olin sosiaalinen ja suuvärkki kävi tiheään. Tykkäsin käydä kaupassa kuljettajan kanssa... mutta nyt on sellainen tilanne, että ei jaksaisi mitään muuta kuin istua paikallaan tai nukkua. Kuljettaja käyttää kaupassa minua, työntää tuolissa. Minä yritän olla skarppina, ostoslista kädessä josta kuljettaja poimii seuraavan paikan ostettavat tuotteet. Enkä jaksa jutella liiemmin.
Mielialat heittää ylivilkkaudesta herkkään ärsytyskynnykseen... Ja ne kaikki liittyy kilpirauhaseen. En tiedä liittyykö muistihommatkin ja ettei asiat tunnu menevän perille. Onneksi olen työkyvyttömyyseläkeläinen, eli ei kärsi työelämä tästä hormonikeitaasta.
Nielemisvaikeuksia kyllä on, mutta niitä tulee olemaan myös leikkauksen jälkeen. Kirurgi kyllä ottaa tosissaan ja tänään ottaa jononhoitaja yhteyttä. Alan olla todella epätoivoinen... Kun kilpirauhanen poistetaan leikkaamalla, siitä voidaan poistaa osa tai kokonaan. Leikkauksesta voi tulla äänenkäheyttä tai sen menetys. Mutta yhtä kaikki, luotan hänen ammattitaitoonsa. Ultraääni ei paljastanut kokonaan sen laajuutta. Olihan se siinä jo selkeästi suurentunut, mutta kokeillessa se on suurentunut vielä enemmän. Nyt se on suurentunut myös ulospäin.
Tämäkin on yksilöllistä. Joillekin auttaa lääkitys, joillekin leikkaus. Mutta toivotan hyvää vointia ja kirjoittele, aloittaja, mitä ajatuksia herätti nämä vastaukseni.
Ystävällisin terveisin, hormonihirviö 74 - AP.,,.,.
hormonihirviö 74 kirjoitti:
Hormonihirviö 74 jatkaa, jotain unohtui... Nimittäin on valtavan kova ruokahalu! Se on ainakin liikatoiminnassa. Useita kertoja päivässä syötättää ja maha toimii usein.
Sen huomasin, en tiedä liittyykö se kilpirauhasen liikatoimintaan vai väsymykseen vai kumpaankin, niin en jaksa jutella. Aiemmin olin sosiaalinen ja suuvärkki kävi tiheään. Tykkäsin käydä kaupassa kuljettajan kanssa... mutta nyt on sellainen tilanne, että ei jaksaisi mitään muuta kuin istua paikallaan tai nukkua. Kuljettaja käyttää kaupassa minua, työntää tuolissa. Minä yritän olla skarppina, ostoslista kädessä josta kuljettaja poimii seuraavan paikan ostettavat tuotteet. Enkä jaksa jutella liiemmin.
Mielialat heittää ylivilkkaudesta herkkään ärsytyskynnykseen... Ja ne kaikki liittyy kilpirauhaseen. En tiedä liittyykö muistihommatkin ja ettei asiat tunnu menevän perille. Onneksi olen työkyvyttömyyseläkeläinen, eli ei kärsi työelämä tästä hormonikeitaasta.
Nielemisvaikeuksia kyllä on, mutta niitä tulee olemaan myös leikkauksen jälkeen. Kirurgi kyllä ottaa tosissaan ja tänään ottaa jononhoitaja yhteyttä. Alan olla todella epätoivoinen... Kun kilpirauhanen poistetaan leikkaamalla, siitä voidaan poistaa osa tai kokonaan. Leikkauksesta voi tulla äänenkäheyttä tai sen menetys. Mutta yhtä kaikki, luotan hänen ammattitaitoonsa. Ultraääni ei paljastanut kokonaan sen laajuutta. Olihan se siinä jo selkeästi suurentunut, mutta kokeillessa se on suurentunut vielä enemmän. Nyt se on suurentunut myös ulospäin.
Tämäkin on yksilöllistä. Joillekin auttaa lääkitys, joillekin leikkaus. Mutta toivotan hyvää vointia ja kirjoittele, aloittaja, mitä ajatuksia herätti nämä vastaukseni.
Ystävällisin terveisin, hormonihirviö 74jos totta puhutaan, niin tämä kyllä herätti pelkoa. Jos ei lääkkeet auta, niin en tiedä mitä teen...
Eikös kilpirauhasen leikkauksen jälkeen syödä hormonilääkkeitä, jolla arvot pysyvät hyvin kurissa?
jos kilpirauhanen leikataan kokonaan niin eihän silloin itse ihminen tuota sitä hormonia, joten sitä saa juuri sen määrän kun pitää, vai?
Kiitos kuitenkin vastauksista, tämä on tietenkin yksilöllistä, toivon että pääsen helpomman kautta, oon käyny jo tarpeeks läpi täs elämäs. - Hormonihirviö 74
AP.,,.,. kirjoitti:
jos totta puhutaan, niin tämä kyllä herätti pelkoa. Jos ei lääkkeet auta, niin en tiedä mitä teen...
Eikös kilpirauhasen leikkauksen jälkeen syödä hormonilääkkeitä, jolla arvot pysyvät hyvin kurissa?
jos kilpirauhanen leikataan kokonaan niin eihän silloin itse ihminen tuota sitä hormonia, joten sitä saa juuri sen määrän kun pitää, vai?
Kiitos kuitenkin vastauksista, tämä on tietenkin yksilöllistä, toivon että pääsen helpomman kautta, oon käyny jo tarpeeks läpi täs elämäs.Hei ja pahoittelut, ei ollut tarkoitus pelotella. Kilpirauhasen poiston jälkeen otetaan kilpirauhashormonia ( thyroxin ) ja leikkaava kirurgi sanoi että se on helppoa hoitaa sen jälkeistä vajaatoimintaa.
Ensisijaisesti on lääkehoito, sitten radiojodi ja viimeiseksi leikkaus ja osa - tai kokopoisto.
Mutta tapauksesta riippuu ja kuin hoito auttaa. Minulla enää 3 viikkoa kärvistelyä ja toivottavasti leikkaus helpottaa.
Hormonihirviö 74 - ap.,.,..,.
Hormonihirviö 74 kirjoitti:
Hei ja pahoittelut, ei ollut tarkoitus pelotella. Kilpirauhasen poiston jälkeen otetaan kilpirauhashormonia ( thyroxin ) ja leikkaava kirurgi sanoi että se on helppoa hoitaa sen jälkeistä vajaatoimintaa.
Ensisijaisesti on lääkehoito, sitten radiojodi ja viimeiseksi leikkaus ja osa - tai kokopoisto.
Mutta tapauksesta riippuu ja kuin hoito auttaa. Minulla enää 3 viikkoa kärvistelyä ja toivottavasti leikkaus helpottaa.
Hormonihirviö 74Mites ku nyt leikkaus, nii ilmeists oot jo kokeillu tota lääkehoitoo, ooks siitä ollu mitään apua, miten tätä liikatoimintaa hoidetaan lääkkeillä ylipäätänsä.
Voisitko kirjoittaa muuten leikkauksen jälkeen vaikka tänne palstalle miten on mennyt vaikka muutaman viikon päästä, jos viitsit. Olis kiva kuulla suoraan kokemuksista. - basedow 111
ap.,.,..,. kirjoitti:
Mites ku nyt leikkaus, nii ilmeists oot jo kokeillu tota lääkehoitoo, ooks siitä ollu mitään apua, miten tätä liikatoimintaa hoidetaan lääkkeillä ylipäätänsä.
Voisitko kirjoittaa muuten leikkauksen jälkeen vaikka tänne palstalle miten on mennyt vaikka muutaman viikon päästä, jos viitsit. Olis kiva kuulla suoraan kokemuksista.Mulla on ollut liikatoiminta ja oireet oli suunnilleen samat kuin sulla. Kolmesti on lääkitys ollut ja tauti on aina uusinut. Viime joulukuussa leikattiin koko kilppari pois, loppu elämän syön nyt tyroksiiniä koska ei ole kilpparia joka tuottaa sitä hormoonia. Lääkitys saatiin heti kohilleen ja vointi on hyvä. Tsempoiä sulle, tämä on hankala tauti kaikkien ihmeoireiden kans...
- Ap.,,..'
basedow 111 kirjoitti:
Mulla on ollut liikatoiminta ja oireet oli suunnilleen samat kuin sulla. Kolmesti on lääkitys ollut ja tauti on aina uusinut. Viime joulukuussa leikattiin koko kilppari pois, loppu elämän syön nyt tyroksiiniä koska ei ole kilpparia joka tuottaa sitä hormoonia. Lääkitys saatiin heti kohilleen ja vointi on hyvä. Tsempoiä sulle, tämä on hankala tauti kaikkien ihmeoireiden kans...
Hei ap tässä, kun sinun kilpirauhanen leikattiin pois ja elämä alkoi parantua niin kuinka nopeasti tämä tapahtui ja onko elämäsi nyt samankaltaista kuin "normaalilla" ihmisellä
- Ap.,''!.
Ap.,,..' kirjoitti:
Hei ap tässä, kun sinun kilpirauhanen leikattiin pois ja elämä alkoi parantua niin kuinka nopeasti tämä tapahtui ja onko elämäsi nyt samankaltaista kuin "normaalilla" ihmisellä
Niin ja lisäksi vielä, onko tuon lääkityksen aikana helpottanut edes hetkeksi?
Kiitos vastauksistasi. - Basedow 111
Ap.,''!. kirjoitti:
Niin ja lisäksi vielä, onko tuon lääkityksen aikana helpottanut edes hetkeksi?
Kiitos vastauksistasi.En muista minkälaista se elämä normaalilla ihmisellä oli kaiken hulluuden jälkeen :D Ei vaiskaan, kyllä olen elänyt ihan normaalia elämää. Oikeastaa vaan ensimmäisellä kerralla tauti pääsi niin pitkälle että olin jo oikeastaan aivan hullu, mutta kyllä se siitä pikkuhiljaa helpotti, ja oikeastaan vasta sitten tajusin että kaikki minun hullut oireet johtui kilpirauhasesta. Toisella ja kolmanella kertaa tunnistin oireet ajoissa ja tilanne ei mennyt yhtä pahaksi, mutta kyllä nämä vuodet on ollut yhtä ylä ja alamäkeä, välillä (suurin osa) tasaista. Leikkauksen jälkeen olin kyllä heti kunnossa. Vähän vaan harmittaa etten heti suostunut leikkaukseen kun lääkäri sitä mulle jo alunperin suositteli koska sanoi että melko varmasti tauti uusii. Nyt olen onnellinen että tauti ei enään voi uusia, ilomielin syön pillerin päivässä ja toivottavasti nyt arvot pysyy kohillaan.
- Ap.,''!.
Basedow 111 kirjoitti:
En muista minkälaista se elämä normaalilla ihmisellä oli kaiken hulluuden jälkeen :D Ei vaiskaan, kyllä olen elänyt ihan normaalia elämää. Oikeastaa vaan ensimmäisellä kerralla tauti pääsi niin pitkälle että olin jo oikeastaan aivan hullu, mutta kyllä se siitä pikkuhiljaa helpotti, ja oikeastaan vasta sitten tajusin että kaikki minun hullut oireet johtui kilpirauhasesta. Toisella ja kolmanella kertaa tunnistin oireet ajoissa ja tilanne ei mennyt yhtä pahaksi, mutta kyllä nämä vuodet on ollut yhtä ylä ja alamäkeä, välillä (suurin osa) tasaista. Leikkauksen jälkeen olin kyllä heti kunnossa. Vähän vaan harmittaa etten heti suostunut leikkaukseen kun lääkäri sitä mulle jo alunperin suositteli koska sanoi että melko varmasti tauti uusii. Nyt olen onnellinen että tauti ei enään voi uusia, ilomielin syön pillerin päivässä ja toivottavasti nyt arvot pysyy kohillaan.
Toi on kyllä jotain niin positiivista mitä tällästä sairautta sairastava voi kuulla :). Olen iloinen puolestasi, on se paremoi syödä pilleri päivässä kun kärsiä joka päivä. Se ei ole mitään verrattuna muihin joiden täytyy syödä monta pilleriä päivässä tai tarkkailla jatkuvasti itseään kuten diabeetikot, odotan innolla "uudelleensyntymistäni".
Voiko kilpirauhasen leikata vaikka se ei olisikaan kasvanut suureksi, jos lääkkeet ei vain siihen auta. Huomenna olis kuvaukset ja joku ohutneulanäyte. - Basedow 111
Ap.,''!. kirjoitti:
Toi on kyllä jotain niin positiivista mitä tällästä sairautta sairastava voi kuulla :). Olen iloinen puolestasi, on se paremoi syödä pilleri päivässä kun kärsiä joka päivä. Se ei ole mitään verrattuna muihin joiden täytyy syödä monta pilleriä päivässä tai tarkkailla jatkuvasti itseään kuten diabeetikot, odotan innolla "uudelleensyntymistäni".
Voiko kilpirauhasen leikata vaikka se ei olisikaan kasvanut suureksi, jos lääkkeet ei vain siihen auta. Huomenna olis kuvaukset ja joku ohutneulanäyte.Voi leikata, mulla ei ollut yhtään suurentunut mutta sitäkin ärhäkkäämpi, koko kilpirauhanen poistettiin. Lääkäri sanoi että minun kilpirauhasesta on vaikea leikata osaa pois koska se on sen verran pieni. Ja sitten olisi ollut riski että se pikkupalanen alkaa taas käydä ylikierroksilla, eli tauti olisi voinut uusia, joten koko poisto oli paras vaihtoehto. Mutta leikkausta ei voi tehdä ennenkuin arvot saadaan lasketuksi lääkityksellä. Onneksi tämä tauti on kuitenkin hoidettavissa, joskus ennen tähän kuoli. Positiivinen ajattelu auttaa jaksamaan paremmin, on pahempiakin tauteja...
- Ap.,'.,,
Basedow 111 kirjoitti:
Voi leikata, mulla ei ollut yhtään suurentunut mutta sitäkin ärhäkkäämpi, koko kilpirauhanen poistettiin. Lääkäri sanoi että minun kilpirauhasesta on vaikea leikata osaa pois koska se on sen verran pieni. Ja sitten olisi ollut riski että se pikkupalanen alkaa taas käydä ylikierroksilla, eli tauti olisi voinut uusia, joten koko poisto oli paras vaihtoehto. Mutta leikkausta ei voi tehdä ennenkuin arvot saadaan lasketuksi lääkityksellä. Onneksi tämä tauti on kuitenkin hoidettavissa, joskus ennen tähän kuoli. Positiivinen ajattelu auttaa jaksamaan paremmin, on pahempiakin tauteja...
Hei, kiitos että jaksoit vastata näin nopeasti. Ilmeisesti minunkin pitää kokeilla lääkkeitä eka, en kyllä usko että ne antaa mitään ihmeparannusta. Miten lääkket tehosivat sinuun kun vielä söit niitä.
- Basedow 111
Ap.,'.,, kirjoitti:
Hei, kiitos että jaksoit vastata näin nopeasti. Ilmeisesti minunkin pitää kokeilla lääkkeitä eka, en kyllä usko että ne antaa mitään ihmeparannusta. Miten lääkket tehosivat sinuun kun vielä söit niitä.
Kylläne lääkkeet tehosi, söin tyrazolia kaksi vuotta, se sammutti kilpirauhasen täysin kahdeksi vuodeksi että se rauhottuisi, yhtä aikaa söin tyroksiiniä tietenkin koska kilpirauhanenhan oli täysin sammutettu eikä tehnyt tätä hormoonia. Kahden vuoden jälkeen lääkitys lopetettiin kuin seinään ja kilpirauhanen toimi ihan normaalisti pari vuotta, mutta sitten tauti uusi ja samanlainen kahden vuoden lääkitys taas, ja sitten tauti uusi kolmannen kerran, lääkitys aloitettiin taas ja kun arvot olivatnormaalit niin kilppari leikattiin. Leikkauksen jälkeen jätin tyrazolin pois ja jatkoin tyroksiinin syöntiä.. Radiojodia lääkäri ei ikinä edes ehdottanut mulle syöpäriskin takia. Kyllä sulla varmasti hyvin menee kaikki, kyllä tämän vaivan kanssa oppii elämään :)
- ap,...,.
Basedow 111 kirjoitti:
Kylläne lääkkeet tehosi, söin tyrazolia kaksi vuotta, se sammutti kilpirauhasen täysin kahdeksi vuodeksi että se rauhottuisi, yhtä aikaa söin tyroksiiniä tietenkin koska kilpirauhanenhan oli täysin sammutettu eikä tehnyt tätä hormoonia. Kahden vuoden jälkeen lääkitys lopetettiin kuin seinään ja kilpirauhanen toimi ihan normaalisti pari vuotta, mutta sitten tauti uusi ja samanlainen kahden vuoden lääkitys taas, ja sitten tauti uusi kolmannen kerran, lääkitys aloitettiin taas ja kun arvot olivatnormaalit niin kilppari leikattiin. Leikkauksen jälkeen jätin tyrazolin pois ja jatkoin tyroksiinin syöntiä.. Radiojodia lääkäri ei ikinä edes ehdottanut mulle syöpäriskin takia. Kyllä sulla varmasti hyvin menee kaikki, kyllä tämän vaivan kanssa oppii elämään :)
kiitos todella paljon vastauksistasi :) Olen todella helpottunut koska menen lomalle parin kuukauden päästä ja haluaisin edes jonkinlaisen väliaikasen helpotuksen, vaikka lopullinen ratkaisu olisikin leikkaus.
Olen myös ymmärtänyt että radiojodin käyttö on harventunut ja leikkaukset yleistyneempiä, en kyllä tiennyt syöpäriskistä, kiitos tästäkin tiedosta. - hormonihirviö74
ap.,.,..,. kirjoitti:
Mites ku nyt leikkaus, nii ilmeists oot jo kokeillu tota lääkehoitoo, ooks siitä ollu mitään apua, miten tätä liikatoimintaa hoidetaan lääkkeillä ylipäätänsä.
Voisitko kirjoittaa muuten leikkauksen jälkeen vaikka tänne palstalle miten on mennyt vaikka muutaman viikon päästä, jos viitsit. Olis kiva kuulla suoraan kokemuksista.Hormonihirviö 74 on palannut leikkauksesta! Hei vain, aloittaja ja muutkin palstalaiset!
Eli minut leikattiin tiistaina. Kilpirauhaslabrat oli otettu 2 viikkoa aikaisemmin eli 20.5 ja ne osoitti että kilppari on yhä liikatoiminnalla, ths alle mittaamattomuuden.
Leikkausaamuna minut tapasi leikkaava kirurgi ja huolestui kovin turvotuksesta kun kilpparini oli sisäänpäin pullistunut ja nyt se näkyi toiselta puolelta jo ulospäin pulleana. Se sai paljon leikanneen kirurgin epäilemään leikkauksen turvallisuutta, jos se onkin tulehtunut. Se muodostaisi riskin leikkaukselle. Kirurgi tahtoi konsultoida endokrinologia ja loppuviimein päätyi ratkaisuun, että kokopoiston sijasta poistaa vain osan kilpirauhasesta, eli tässä tapauksessa oikean lohkon joka oli ärtynyt. Lääkitys ei auttanut ja kortisonia en voinut käyttää ( oli kielletty jo vuosikymmeniä sitten, ettei voi käyttää missään muodossa siitä aiheutuneiden ongelmien vuoksi ) .
No, minut sitten leikattiin ja tosi kivutonta - lukuunottamatta nielemiskipua - oli yö ja seuraava päivä, jolloin pääsin kotiin. Kotona otin burana 800 mg leikkauspäivää seuraavana päivänä että sain yöllä nukuttua.
On nukuttanut tosi paljon niin yöllä kuin päivälläkin. Päivällä eilen nukuin kahteen otteeseen reilun tunnin pätkät kumpaankin otteeseen...
Nielemisvaikeuksia eli lähinnä kivuliaisuutta on ja ruoka pitää pieniä, olla pehmeää ja helposti syötävää myös.
Leikkauksesta vielä, että haavassa on itsestään liukenevat tikit. Ja minulta poistettiin oikea lohko siis, sekä osa vasenta kilpirauhaslohkoa. Oli niin erikoinen leikkaus, että kirurgi ei ollut vastaavaa vuosikymmenten aikana tehnyt! Ja endokrinologi sanoi, että hänkään ei ole vastaavanlaista tapausta nähnyt.
Nyt on sillä tavoin, että en käytä minkäänlaisia kilpirauhaslääkkeitä ja tiistaina on taas labrat, jotka osoittaa sitten, että tarvitseeko käyttää lääkkeitä vai tuleeko toimeen kilpirauhasen jämä ilman lääkettä.
Loppupeleissä endo kyseenalaisti koko kilpirauhasongelman olemassaolon. Eli vaikka näytti labrat liikatoimintaa aina, basedow oli negatiivinen, niin että oliko mitään kilpirauhasvaivaa ollut alunperinkään vai käytinkö lääkkeitä turhaan ja sain elimistöni tuhannen sekaisin!
Ääni käheytyi ja puhe vaikeutui hiukan, mutta ei mitään vakavaa sen suhteen.
Jos nyt kuitenkin jälleen kilpirauhanen liikatoimintaan, se poistetaan leikkauksella.
On haavateippi siis tässä leikkaushaavan päällä ja nyt se on alkanut vuotaa verta.
Mutta yhteenvetona voin sanoa, että oli todella hienosti mennyt leikkaus. Ainakin minulla oli paras kirurgi, joka teki ammattimaista työtä.
Jos vasen lohkonjämä joudutaan poistamaan, olen luottavainen vaikka siinä esimerkiksi ääni on vaarassa mennä kokonaan.
Jos leikkaukseen päädytään kohdallasi, ota säännöllisesti kipulääkkeitä.
Hyvää kesää, aloittaja ja kaikki palstalaiset! t. hormonihirviö74 - Tyrazolia
Basedow 111 kirjoitti:
Kiinnostaa tuo Tyrazolilla sammutus
Mihin labra-arvot menivät Tyrazolilla, kun kilppari sammutettiin?
Minulla itselläni liikatoiminta todettiin keväällä, ja nyt Tyrazolilla menossa sammutus....nyt THS jo 1,3 ( oli alle 0,002) ja T4V on 8 ( oli yli 40) - Basedow 111
Tyrazolia kirjoitti:
Kiinnostaa tuo Tyrazolilla sammutus
Mihin labra-arvot menivät Tyrazolilla, kun kilppari sammutettiin?
Minulla itselläni liikatoiminta todettiin keväällä, ja nyt Tyrazolilla menossa sammutus....nyt THS jo 1,3 ( oli alle 0,002) ja T4V on 8 ( oli yli 40)Siihenhän lisätään sitten tyroksiini kun liikatoiminta alkaa rauhoittuun, eli pyritään tietenkin pitämään arvot mahdollisimman hyvänä. Yleensä se vaati hieman säätelyä, ensiksi menee tyrazolilla arvot vajaatoiminalle ja sitten ne pyritään normalisoitumaan. Mutta jos pelkkää tyrazolia syö semmoset määrät että kilppari sammuu täysin, niin silloinhan TSH nousee ja nousee ja T4 laskee, ja ei siinä pitemmän päälle ihminen pysy hengissä.
- .'zmzz
Basedow 111 kirjoitti:
Siihenhän lisätään sitten tyroksiini kun liikatoiminta alkaa rauhoittuun, eli pyritään tietenkin pitämään arvot mahdollisimman hyvänä. Yleensä se vaati hieman säätelyä, ensiksi menee tyrazolilla arvot vajaatoiminalle ja sitten ne pyritään normalisoitumaan. Mutta jos pelkkää tyrazolia syö semmoset määrät että kilppari sammuu täysin, niin silloinhan TSH nousee ja nousee ja T4 laskee, ja ei siinä pitemmän päälle ihminen pysy hengissä.
Voiko kilpparin laittaa kuntoon pelkillä lääkkeillä?
- Basedow 111
.'zmzz kirjoitti:
Voiko kilpparin laittaa kuntoon pelkillä lääkkeillä?
Lääkkeitä syödään 1,5-2 vuotta ja kilpparin pitäis rauhoittua sillä välin.. Mutta useasti on iso riski että tauti uusii.
- Tauti
Millaiset sinun liikatoiminta-arvot ovat ja miten Tyrazol lääkitysannos?
Minulla tuore liikatoiminta, TSH alle 0,01 ja T4V 40.
Alkuun Tyrazol 6 päivässä, ja kun arvot ei juurikaan ole parantuneet, niin nyt 9 tablettia ja rytmiä hidastamaan Propral.
Kilpirauhanen ei juurikaan suurentunut. Odotan pääsyä erikoislääkärille. - ap.,-.
Jos saanee vielä kysyä, millainen tuo leikkaus oli?
- Basedow 111
http://m.suomi24.fi/node/11825978 tässä aijempi ketju aiheesta kun minullakin oli vielä leikkaus edessä :)
- Ap.,.'.,
Basedow 111 kirjoitti:
http://m.suomi24.fi/node/11825978 tässä aijempi ketju aiheesta kun minullakin oli vielä leikkaus edessä :)
Hei kiitos että jaoit tämän linkin, tiedän nyt mitä tulemaan pitää, jos tulee. En kysele sen enempää, olen nyt aika tietoinen mitä odottaa, kiitos sinulle. Tänään vasta kävin ultrassa, ei ottanut mitään ohutneulanäytettä, kuvia vain, lääkäri varmaan soittelee perässä ja jotain lääkitystä tässä varmaan alussa mietitään. Jos tuo leikkaus on se viimeinen vaihtoehto niin olkoon. Olen helvetin väsynyt tälläiseen elämään.
Tähän on hyvä lopettaa :p, kirjottelen tänne todennäköisesti vielä monta monta aihetta tästä, mutta kiitos sinulle että jaksoit vastata kysymyksiini ja sivistää minua tästä aiheesta. Kaikkea hyvää sinulle.
- Lourou
Heippa kaikille! Täällä on neiti kohta 30-vee ja juuri perjantaina sain kuulla sairastavani kilpirauhasen liikatoimintaa. Hoitoon hakeuduin laihtumisen, iho-oireiden ja sydämen tykytyksen takia. Myös sosiaalisuuden häviäminen on tuttu juttu, ei vaan jaksa seurustella ihmisten kanssa. Verikokeessani arvot olivat TSH 0,005 ja T4V 32. Huomenna menen lääkäriin ja lääkitys käsittääkseni aloitetaan saman tien. Kuulen mielelläni AP:n ja muiden kokemuksista, kerron omasta tilanteestani lisää, kunhan tutkimuset ja hoidot etenevät. Huomenna edessä myös pääsykokeet, joihin treenatessani olene huomannut, eettä en muista mitään, mikään ei vaan jää päähän ja joetenkin en meinaa ymmärtää matemaattisia juttuja, joissa ennen olen ollut hyvä.
Tsemppiä kaikille, nämä oireet ovat aika rankkoja!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1632571Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2051198Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849