En kestä tuota pissan hajua

Pissan hajussa

Minulla on nyt olleet poika rottani puolitoista vuotta. Rakastan heitä mutta he aiheuttavat huoneeseenu sellaisen hajuongelman että oksat pois. Edelliset rottani jotka minulla oli lapsena, eivät muistaakseni haiseneet yhtä pahalta. No heidän hoitaminenkin oli vanhempien vastuulla.

Siis nämä nykyiset rotat kakkaavat pääosin häkissään vain kakkalaatikkoon, kyllä vähän myös muualle. Mutta he sitten kusevat ihan joka paikkaan... Pesämökkiin, sen katolle, tasoille, riippukeinuun ja pesään... Kangasosia pitäisi vissiin olla pesemässä vähän väliä. Ja tasoja pyyhkimässä vähintään kerran päivässä...

He ovat vapaana vain pihalla ja huoneessani joka päivä. He pissailevat sitten joka paikkaan ja KOKOAJAN. Tuntuu että heillä on loputon rakko, kun sitä merkkailupissaa riittää joka paikkaan. Sängylle en heitä ikinä päästä tämän takia, vaikka ne sinne kokoajan pyrkivätkin. Sängyn alunen, kaikki nurkat ja matto ihan kusessa. Edellisen huoneen kaikki matot sain kuurata, kun huomasin niiden löyhkäävän pissalta. Tässä huoneessa on nyt vain yksi matto ja se onkin menossa vissiin roskikseen kun vanhempani eivät sitä halua.

Muutan kohta omaan kämppään joka tod näköiseti on sellainen pieni luukku, yksi huone ja keittiö. Pelkään että rottien kusen haju täyttää sitten koko asunnon. Missä minä sitten pidän heitä vapaana??? En voi olla harvasen päivä moppaamassa lattioita... Ja siellä haluan pitää mattoja. Ulkona rotat ei voi olla kuin kesällä...

Pakko sanoa että seuraava eläin minkä otan, on kyllä koira.. Sisäsiisti kaveri. Rotat on ihania ja valloittavia, mutta ei tota hajua vaan kestä... Miksei ne opi kusemaan vain häkkiinsä?? Ytitin kyllä opettaa kun ne olivat pieniä.. Että olevinaan annoin herkun kun ne pissasivat/ kakkasivat vessalaatikkoonsa... MUTTA kuka ihan oikeasti voi 24/7 valvomaan, milloin se rotta käy vessassa ja kyttää siinä sitten palkintojen kanssa! Joopa joo.

Siskollani on nuorempana ollut useita rottia ja hän on aina kehunut että ne pissasivat vain yhteen paikkaan, ei ikinä lattialle saati ihmisen päälle.. Poikarottia aina. Mitähän super rottia sillä on sitten ollut, kysyn vaan? Sanoo että on niitä rottia eri luonteisia.. Joo no mulla on sitten oikeita kusiaisia.

Suoraan sanottuna uskon, että elämäni helpottuu paljon, kun nuo rotat siirtybät ajasta iäisyyteen.. Vaikka se tuleekin olemaan rankkaa. Mutta kaikesta ihanuudestaan huolimatta he nyt vain haisevat hirveästi.

Nyt istun huoneessani, ikkuna ja ovi on ollut auki useamman tunnin, että tulisi läpiveto. Haju vaan ei ole kadonnut. Olen mopannut lattiat sitruksen tuoksuisella pesuaineella, silti haisee kusi. Pyyhin häkistä tasoja, siivoamisesta on pari päivää. Pitää nyt tehdä se. Ja laittaa riipparit pesuun.

Kasvattajalta kun hain nuo eläimet, sielä hänen kaksiossaan missä ne olivat, haisi niin järkyttävältä ettei sitä voi sanoin kuvailla. Siihen oli vaikea totutella, että pystyi hengittämään... Seinällinen täynnä rottien häkkejä. Lisäksi chincilloja ja kaksi koiraa. Lattiat varmaan ihan kusessa ja nurkissa papanoita... Haju oli niin hirveä, että ihmettelen miten hän pystyy elämään sielä. Hänellä oli selvästi jokin addiktio niihen eläimiinsä... Kun ei yksi ihminen vaan pysty hoitamaan niin monia lemmikkeja ja siivoamaan kunnolla....

13

2864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuinka usein siivoat häkkiä? Kerran pari viikossa on hyvä väli, jos siivoat liian usein, tai liian perusteellisesti, rottasi innostuvat vain merkkailemaan enemmän. Rotta merkkaa ympäristöään luonnostaan jos se haisee vieraalta. Käytänössä kaikki rotat merkkailevat, enenmmän tai vähemmän, eikä sitä saa lopetettua. Jos peset kaikki paikat usein läpikotaisin jollain voimakkaalla hajulla, rotat 'kostavat' merkkaamalla vain enemmän. Parempi on siivota vaikka pisteittäin niin että häkkiin ja huoneeseen jää aina myös jotain tutuntuoksuista.

      Onko häkissä puutasoja jotka imevät hajua, tai muovitasoja joiden päälle pissa jäisi lojumaan? Vaihda ne ritilään. Myös puiset mökit kannattaa vaihtaa muovisiin tai pahvilaatikoihin jotka on helppo heittää viikottain pois. Mattoja mulla ei rottahuoneessa olekaan (ne myös syötäisiin varmasti nätiksi :P

      Mitä kuiviketta? Esim. sinänsä hyvä Mörtti Röpö ei ime juuri yhtään, Toa Lättin imuteho taas on aivan omaa luokkaansa!

      • nuoriaaaaaaaaaaaaaa

        ootko lesbo?


      • nuoriaaaaaaaaaaaaaa kirjoitti:

        ootko lesbo?

        En, vaan biseksuaali, kiitos kysymästä :)


    • geh

      Hajuun vaikuttaa tosi paljon siivoustiheys ja ennen kaikkea häkin sisustus. Mm. umpimuovitasot ovat kammottavia hajunkerääjiä. Siivoa useammin (esim. riipparit joka toinen päivä vaihtoon, tasot pyyhitään joka päivä, vessa tyhjennetään joka päivä, muovitavarat pyyhitään/pestään pari kertaa viikossa, kuivikkeet vaihdetaan kerran viikossa tai kahdessa yms.) ja mieti sitä sisustusta uudestaan. Rottien hoito aiheuttaa työtä ja jos ne haluaa pitää hajuttomina tai lähes hajuttomina, täytyy asiaan kuluttaa muutama minuutti päivittäin.
      Myös ilmanputsari rottahäkin lähellä voi auttaa hieman. Samoin kipollinen etikkaa saattaa viedä hajua jonkin verran. Kipollisella kahvinporoja saa miedon hajun sitten peitettyä.

      Tuo kasvattajasta puhumasi taasen on todella törkeää. Tunnistan kuvauksesta kasvattajan, eikä hänen luonaan kyllä silloin haissut muualla kuin rottahäkkien lähellä, kun itse kävin siellä. Vaikka oli siivouspäivä ja virikkeiden vaihto kesken. Eikä siellä mitään kusta ja papanoita lattioilla ollut. Ko. kasvattaja huolehtii eläimistään todella hyvin. Jos et itse pysty edes kahta rottaa hoitamaan kunnialla, ei se tarkoita etteikö joku muu pystyisi. Kasvattajilla on usein helposti 30 rottaa ilman mitään ongelmia. Tietenkin sellainen määrä haisee enemmän kuin 2 rottaa, vaikka häkit olisi siivottu viimeksi kolme tuntia sitten.

      • aloittanut kirjoitaja

        Sano kasvattajasta mitä sanot, jo hänen koiristaan huomasi ettei hän osaa pitää niitä. Sanoi että toinen koira "pomottaa" toista, ja sen kyllä huomasi. Toinen koira oli aivan kuolettavan laihassa kunnossa. Eli toinen koira selvästi syö sen ruoat, mihin omistajan pitäisi puuttua. Ei selvästi mitään hajua noista koiristaan.

        Kaverien kanssa kun sielä käytiin, ihan järkytyimme kuin koiran selässä tuntuivat kivikovat luut, selkäranka sekä muut. Kysyimme, onko koira sairas tai vanha, mutta omistaja sanoi ettei ollut. Todella kauheaa, sain yhden käteni somet sen lantion ohuimman kohdan ympäri... Eläin parka.

        Ja en tiedä milloin sinä olet sielä käynyt mutta puolitoista vuotta sitten kun minä olin sielä, sielä haisi aivan järkyttävältä. Olimme kaverieni kanssa yhtä mieltä siitä, että hajuun oli vaikea tottua ja hengittäminen asunnossa oli aluksi haastavaa. Ja ne papanat lattian nurkissa näin myös ihan omin silmin. Tuskimpa näkö -ja hajuaistini minua pettivät, en tietääkseni ollut millään LSD tripillä...

        Kasvattaja mukava ihminen ja varmasti tietää rotista paljon, mutta ei sielä kyllä kaikki ollut kondiksessa silloin. Ja rottien häkit todelle siivottomia, ja joillain rotilla valtavia ruokavarastoja mökeissään, mikä ei mielestäni ole ihan normaalia. Niitä se kasvattaja siinä sitten levitti ja tyhjensi.

        Myös yksi rotta puri minua aika äkäisestoi sormesta. Joten ei ole kyllä ihan ihmisten käsien haisteluun, käsittelyyn tai sylittelyyn tottuneita eläimiä. Älä sano minulle etten osaa pitää rottiani, minun rotat ei pure eikä näyki ketään. Ja kyllä minä lemmikeitäni hyvin hoidan, tuo pissan haju ongelma välillä vain vaivaa, mutta siihenhän jo sain teiltä hyviä vinkkejä. Suurimman ongelman, tuon puisen mökin heitin eilen jo mäkeem ja laitoin pahvilaatikon tilalle. Siitä olenkin tiennyt mutten ole saanut aikaiseksi hankkia toisenlaista/ en ole tiennyt mitä laittaa tilalle

        En epäile etteikö 30 rottaa voisi siistinä ja sosiaalisena pitää, mutta tuola se ei ollut onnistunut. Ei mitään henkilökohtaista, vaan tosiasia.


      • surhym
        aloittanut kirjoitaja kirjoitti:

        Sano kasvattajasta mitä sanot, jo hänen koiristaan huomasi ettei hän osaa pitää niitä. Sanoi että toinen koira "pomottaa" toista, ja sen kyllä huomasi. Toinen koira oli aivan kuolettavan laihassa kunnossa. Eli toinen koira selvästi syö sen ruoat, mihin omistajan pitäisi puuttua. Ei selvästi mitään hajua noista koiristaan.

        Kaverien kanssa kun sielä käytiin, ihan järkytyimme kuin koiran selässä tuntuivat kivikovat luut, selkäranka sekä muut. Kysyimme, onko koira sairas tai vanha, mutta omistaja sanoi ettei ollut. Todella kauheaa, sain yhden käteni somet sen lantion ohuimman kohdan ympäri... Eläin parka.

        Ja en tiedä milloin sinä olet sielä käynyt mutta puolitoista vuotta sitten kun minä olin sielä, sielä haisi aivan järkyttävältä. Olimme kaverieni kanssa yhtä mieltä siitä, että hajuun oli vaikea tottua ja hengittäminen asunnossa oli aluksi haastavaa. Ja ne papanat lattian nurkissa näin myös ihan omin silmin. Tuskimpa näkö -ja hajuaistini minua pettivät, en tietääkseni ollut millään LSD tripillä...

        Kasvattaja mukava ihminen ja varmasti tietää rotista paljon, mutta ei sielä kyllä kaikki ollut kondiksessa silloin. Ja rottien häkit todelle siivottomia, ja joillain rotilla valtavia ruokavarastoja mökeissään, mikä ei mielestäni ole ihan normaalia. Niitä se kasvattaja siinä sitten levitti ja tyhjensi.

        Myös yksi rotta puri minua aika äkäisestoi sormesta. Joten ei ole kyllä ihan ihmisten käsien haisteluun, käsittelyyn tai sylittelyyn tottuneita eläimiä. Älä sano minulle etten osaa pitää rottiani, minun rotat ei pure eikä näyki ketään. Ja kyllä minä lemmikeitäni hyvin hoidan, tuo pissan haju ongelma välillä vain vaivaa, mutta siihenhän jo sain teiltä hyviä vinkkejä. Suurimman ongelman, tuon puisen mökin heitin eilen jo mäkeem ja laitoin pahvilaatikon tilalle. Siitä olenkin tiennyt mutten ole saanut aikaiseksi hankkia toisenlaista/ en ole tiennyt mitä laittaa tilalle

        En epäile etteikö 30 rottaa voisi siistinä ja sosiaalisena pitää, mutta tuola se ei ollut onnistunut. Ei mitään henkilökohtaista, vaan tosiasia.

        Juuh, en tiedä kenestä kasvattajasta puhutte mu ei sen väljä, joten en voi kommentoida siihen asiaan:-o Sitten tuohon haisuli miehet ongelmaan.. Toivottavasti sulla on tulikirahvin mainitsemia kuivikkeita, mörtti röpöä ja toalättiä. Ne on kokemukseni mukaan oikeastaan ainoat jotka ovat lähes hajuttomana pitävät kuivikkeet. Ainoastaan päivää ennen siivousta huomaa että häkki haisee vähän(siivoan kerran viikossa). Riippukeinut on vanhoista lakanoista tai vaatteista leikattuja, pääsee helpommalla ja saa heittää pois joka viikko. Muovisia tasoja pidin noin kuukauden ennenkuin totesin että ei tule mitään, haiseevat aivan hirveelle(vaikka kuinka pesin) ja vein alakerran varastoon. Poikia on ollu jo noin 15vuotta eikä ole kyllä ollut vaikeuksia hajun kanssa. Tuttava piiriin kuulu kyllä ihmisiä jotka huomauttaisivat asiasta.
        Se on oikeesti totta että jos peset voimakkailla ja tuoksuvilla pesuaineilla lattioita niin sitä enemmän merkataan..koska sehän täysin reviirin liittyvää. Jos on minkäänlaisia ns.karvalankamattoja niin ne on todella haisuleita ja räsymatot myös. Vaihdan kerran vuodessa matot ja käyn pesemässä likaantuneet, ei noi halppis Anttila buklee matot muutamaa vuotta pitempään kestä. Eikä ala edes haisemaan, jollei tunge nenäänsä kiinni. Tällä hetkellä tuolla elelee viisi poikaa, enkä voi kyllä sanoa että ei pissaa joka paikkaa..kulkevat peräkkäin ja merkkaa vuoron perään. Ei siä kyllä edes haise..ainoa että sukka jää välillä kiinni lattiaan :D Sillon pyyhitään se kohta. Kerran kuukaudessa pestään paljaana olevat lattian kohdat. En usko että hoidat poikiasi mitenkään"väärin" ei ole siitä kyse, en halua mitenkään sitä sanoa. Luultavasti ongelma on tasot ja jos on ei sopivaa kuiviketta tai purua pojilla, ainakaan tavallinen puru ei käy se on varma konsti saada koko asunto haiseen. Kokeile oikeesti ottaa muoviset tasot pois, kysele tuttavilta poistoon meneviä kankaita ja pääset paljon helpommalla kuin pesemällä ikuisuus riippareita.


    • Sedä

      Mullakin on papanoita nurkissa, ainut mistä Se kertoo on että mun rotat on kaiken päivää vapaana :D Samoin jotkut rotat vaan hamstraa ruokaa, ja sehän on villiroyalle tosi järkevä taito. Puri? Ihan läpi vai otti kiinni? :O

      En allekirjoita surumiön väitettä että Mörtti imisi hyvin, mun tyttörotilla en huomaakaan mitään, mut mun kanilla Mörtti lainehtii ja lemuaa, Toa imee. Purukin imee paremmin, mut pölyämisen takia sitä ei tietenkään rotilla saa käyttää :)

      • surhym

        Sen takia mul on mörtti ja toa yhdessä. Molempi parempi :D ja nyt reippaasti tarvii lähteä töihin:-(


      • aloittanut kirjoittaja

        Tuskin teillä sentään haisee kuin kaatopaikalla vaikka rotat kokoajan onkin vapaana. On ne mullakin suurimman osan päivää vapaana mutta mun on helppo siivota ne kakat mun huoneesta joka päivä. Rotan ruuan hamstraamisesta en tiedä, näytti kuin se eläin olisi viikkojen ruuat tunkenut pesäänsä, ja oli sitten ihan hädissään kun kasvattaja hänen kätkönsä hajotti.

        Kyllä minunkin rotat saattaa sillä tavalla nuolla sormia ja ottaa sormenpään hampaidensa väliin, mutta se ei satu. Tuolla kasvattajalla se eläin kävi kiinni niin että kyllä sattui ja vielä pitkään sen jälkeen. Ei kyllä läpi, tiedän miten rotta VOI purra. Mutta tuokin sattui. Tuskin se eläin niin tekee jos se on sosiaalinen ihmisen kanssa eikä ole turhautunut. Eihän siitä tulis mitään, jos aina kun yrität silitella eläintä, saat kivuliaan pureman.

        En tajua tätä vastustusta tällä palstalla tuohon aloitukseeni. Luuletteko että huvikseni keksisin tälläistä päästäni? Huvikseni kirjoittaisim jonnekin pirun Suomi24 -sivulle mollatakseni jotain kasvattajaa? No en. Minulla on muutakin elämää. En ole mikään rottaihmisten keskuudessa pöyhkeilevä idiootti joka haluaa nostaa itseään jalustalle ja mollata muita. (Näin olen kuullut kavereiltani tapahtuvat marsu -ja kanipiireissä, että toisia mollataan ja puhutaan pahaa) Mua ei voisi vähempää kiinnostaa.

        Ainoa asia mikä mua kiinnostaa, on mun omat lemmikit. Ja eläinten hyvinvointi. Ja tämä kasvattaja, jolta lemmikkini hain, ei ollut silloin kyennyt hoitamaan eläimiään, sellainen haju sielä asunnossa oli ja häkit siivottomia ja ulosteita täynnä. Ja järkyttävintä oli sen koiran kunto. Koittakaa nyt päästä yli tästä, että jotain kasvattajaa voi kritisoida.


      • surhym
        aloittanut kirjoittaja kirjoitti:

        Tuskin teillä sentään haisee kuin kaatopaikalla vaikka rotat kokoajan onkin vapaana. On ne mullakin suurimman osan päivää vapaana mutta mun on helppo siivota ne kakat mun huoneesta joka päivä. Rotan ruuan hamstraamisesta en tiedä, näytti kuin se eläin olisi viikkojen ruuat tunkenut pesäänsä, ja oli sitten ihan hädissään kun kasvattaja hänen kätkönsä hajotti.

        Kyllä minunkin rotat saattaa sillä tavalla nuolla sormia ja ottaa sormenpään hampaidensa väliin, mutta se ei satu. Tuolla kasvattajalla se eläin kävi kiinni niin että kyllä sattui ja vielä pitkään sen jälkeen. Ei kyllä läpi, tiedän miten rotta VOI purra. Mutta tuokin sattui. Tuskin se eläin niin tekee jos se on sosiaalinen ihmisen kanssa eikä ole turhautunut. Eihän siitä tulis mitään, jos aina kun yrität silitella eläintä, saat kivuliaan pureman.

        En tajua tätä vastustusta tällä palstalla tuohon aloitukseeni. Luuletteko että huvikseni keksisin tälläistä päästäni? Huvikseni kirjoittaisim jonnekin pirun Suomi24 -sivulle mollatakseni jotain kasvattajaa? No en. Minulla on muutakin elämää. En ole mikään rottaihmisten keskuudessa pöyhkeilevä idiootti joka haluaa nostaa itseään jalustalle ja mollata muita. (Näin olen kuullut kavereiltani tapahtuvat marsu -ja kanipiireissä, että toisia mollataan ja puhutaan pahaa) Mua ei voisi vähempää kiinnostaa.

        Ainoa asia mikä mua kiinnostaa, on mun omat lemmikit. Ja eläinten hyvinvointi. Ja tämä kasvattaja, jolta lemmikkini hain, ei ollut silloin kyennyt hoitamaan eläimiään, sellainen haju sielä asunnossa oli ja häkit siivottomia ja ulosteita täynnä. Ja järkyttävintä oli sen koiran kunto. Koittakaa nyt päästä yli tästä, että jotain kasvattajaa voi kritisoida.

        Kuten sanoin aikaisemmin niin en voi sanoa tuohon kasvattaja aiheeseen juuta enkä jaata kun en tunne ihmistä.. Yritin vaan antaa ehdotuksia tuohon haisuli pojat ongelmaan. Enkä halua että sait sen käsityksen kuin epäilisin tapaasi hoitaa karvapalloja..
        Tuosta puru asiasta vielä:) tavallinen puru tosiaan pölyää mutta ei todellakaan pitänyt pissan hajua, päivän päästä haisi todella pistävälle. Sillon ei tainnut olla kuin kaksi herraa häkissä.(toi oli tulikirahville/sedälle):D


      • aloittanut kirjoittaja
        surhym kirjoitti:

        Kuten sanoin aikaisemmin niin en voi sanoa tuohon kasvattaja aiheeseen juuta enkä jaata kun en tunne ihmistä.. Yritin vaan antaa ehdotuksia tuohon haisuli pojat ongelmaan. Enkä halua että sait sen käsityksen kuin epäilisin tapaasi hoitaa karvapalloja..
        Tuosta puru asiasta vielä:) tavallinen puru tosiaan pölyää mutta ei todellakaan pitänyt pissan hajua, päivän päästä haisi todella pistävälle. Sillon ei tainnut olla kuin kaksi herraa häkissä.(toi oli tulikirahville/sedälle):D

        En vastannut sinulle vaan tuolle sedälle :) kiitos vain kaikista neuvoista


      • surhym
        aloittanut kirjoittaja kirjoitti:

        En vastannut sinulle vaan tuolle sedälle :) kiitos vain kaikista neuvoista

        Selvä:D jos oot pettynyt kyseiseen kasvattajaan, niin kokeile ensi kerran toista. Älä luovuta vielä, on totta että pallerot saavat sekamelskan aikaiseksi välillä ja kiukuttaa joskus siivota mutta kun herrat tulevat nuuhkuttamaan ja pesemään käsiäsi niin kyllä niille taas sydän lämpiää:D. Kaikenlisäksi täällä on nyt noi kolme kekkalia nuorta herraa niin saahan niille nauraakkin. Vanhat ovat jo oppineet väistelemään pyörivää karvapallokasaa kun nuoret painii:)


      • aloittanut kirjoittaja
        surhym kirjoitti:

        Selvä:D jos oot pettynyt kyseiseen kasvattajaan, niin kokeile ensi kerran toista. Älä luovuta vielä, on totta että pallerot saavat sekamelskan aikaiseksi välillä ja kiukuttaa joskus siivota mutta kun herrat tulevat nuuhkuttamaan ja pesemään käsiäsi niin kyllä niille taas sydän lämpiää:D. Kaikenlisäksi täällä on nyt noi kolme kekkalia nuorta herraa niin saahan niille nauraakkin. Vanhat ovat jo oppineet väistelemään pyörivää karvapallokasaa kun nuoret painii:)

        Hahah :-D joo mulla kans nuo kaverukset on vanhetessa tullu vähän rennommiks ja välillä ne ihan urvahtaa juoksentelusta niin että juoksee luo ja "parkkeeraa" päänsä kämmenelle ja jää siihen rapsutettavaks kunnes nukahtavat :')


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2813
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1954
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1806
    6. 157
      1795
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe