Kersantista miehistöarvo?

Mikä on idea?

Väittävät että systeemi muuttuu niin, että miehistössäkin voi yletä kersantiksi. Onko silloin niin arvokas, etteivät alikersantit voi antaa käskyjä, vaikka ovatkin aliupseereita?

7

312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kernaali

      Ei voi. Älä luule ittestäs liikoja hevosmies vaan ryhdistäydy ja osta Sivasta nakkeja !

    • idea on pvn uraputki

      Ihan vaan uteliasuutani kysyn että eikö kersantit sitten olekkaan aliupseereja ja onko alikersantti korkeampiarvo kuin kersantti. Ja lopuksi totean että kersantiksi on pystynyt ylenemään ilman aliupseerikoulua ennekin, tosin niitä on harvakseltaan mutta on kuitenkin niitä on

    • Aapo2
    • kessu........

      Alikit on 10v päästä ylikessuja;)

      Muutenkin nykyisin on niin vähän kertaushajoituksia, että moni alikki jää ilman kessun nappuloita, mikäli ei saa niitä varusmiespalveluksen aikana.
      Miehistön on turha kuvitellakkaan kessun nappuloista.

      Ainoa mahdollisuus on, että ravaat urakalla rt-hommissa.

    • Aapo2

      Taitaa varusmieskessun natsat samoin kuin sattumakorpin jämät olla se vaikein tie. En tiedä nykytilannetta, mutta aikoinaan niitä jaettiin niukasti.

      Jotkut alikit ylenevät ylikessuiksi, mutta rajoituksena ylikessun natsoihin oikeuttavia joukkueen varajohtajien vakansseja on paljon vähemmän kuin ryhmänjohtajia, huoltoaliupseereita ja muita erikoishommia, jotka ovat alikkien ja kessujen tehtäviä. Tämä merkitsee tulppaa ylenemisessä.

      Puheloinen juuri selitti, että kertausharjoituksia tullaan jo ensi vuonna tuntuvasti lisäämään. Arvatkaa vain, minkä takia. Samalla juuri TV:ssä kerrottiin että vapaaehtoiset liikuntasuoritukset, kuten Sulkavan soudut, Cooperin testit, Finlandia-hiihdot, hirviammuntakokeet ja nettiopinnot rinnastetaan kertausharjoituksiin kaiken maailman vapaaehtoisten viikonloppukurssien lisäksi. Kyllä päiviä alkaa kertyä, jos vähänkin harrastuspohjaa on.

      Tämä on selvä. Miehistöä aletaan näytösluontoisesti ylentämään varsin runsaasti kersanteiksi heti, jos ja kun uudistus astuu voimaan. Täytyyhän asiaa mainostaa.

    • MINÄ

      Olen kaiken yläpuolella ja arvoni sen mukainen. Olen siis ihminen, joka osaa ajatella omilla aivoilla.

    • Anonyymi

      koksu voi käskyttää alikessua ja kessu voi käskyttää koksua, vaikka samanarvoisia. voi olla miehistöä tai upseeri, kersantti, ja niiden ero on nolla arvossa, vaikka se upseeti voi antaakin käskyn miehistön jäsenelle, siis kessullekin, jonka tosin ei tarvii noudattaa käskyä, kuten koksun ei tarvii ton toisen, mutta sen upseerin kylläkin, kun häntä ei rinnasteta upseeriin. alikessu voi käskyttää myös itseään, muttei toista alikessua, eikä alempien tarvii tervehtiä niitä, paitsi jos ne on omasta komppaniasta, jota kannattaa kysyä häneltä, jos ei vielä tiedä, ja jos se simputtaa, pyytää kirjallisesti ja ilmoittaa äidille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10320
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      422
      4594
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3114
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1899
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1650
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe