Moro,
Pikkupurkkarissa ainoa järkevä asennuspaikka tuulimittarin ja kaiun näytöille olisi sprayhoodin alla ruffin (aukeavan luukun) päällä. Tämä edellyttäisi kaariputkea, joka ruuvataan (tai liimataan) veneen kanteen kiinni.
Putkeen voisi sitten kiinnittää esim. kotelon, johon näytöt voisi asentaa.
Tosin järkytyin hiukan, kun tututustuin mm. NavPodin koteloiden ja metallitankojen hinnoitteluun. Tuntuu hiukan liian paljolta laittaa n 500e mittarien telineeseen, kun kyseessä on budjettiluokan paatti.
Onko näistä olemassa ns. halpisversioita joltain valmistajalta? Entä vinkkejä siihen, kuinka homman saisi hoidettua kohtuuhinnalla? Elättelen toiveita että olisi mahdollista n. 200 eurolla onnistua
Mittareiden telineet ja mittarikotelot
28
1813
Vastaukset
- persopen
Täällä tosi budjettipurjehtija joka veti plotterin ja kaiun sprayhoodin alle suoraan katon pintaan ruuveilla kiinni. Ei niin tyylikästä mutta toimii eikä maksa paljon.
- 34535
Jos tuulimittari ei ole kytketty lokiin, ei sillä purjehduksen aikana tee mitään, joten fiksua olisi laittaa tuulimittarin näyttö sisälle, niin luukkuja avamatta näkee miten ulkona tuulee.
Kaiku sitten kajuutan takaseinään ulos.
Yleisesti ellegenttia on kerätä näytöt mastolle, mastotelineen raketaan itsekin alumiinilevypalasta. Koko miehistö näkee tällöin lukemat.- jätä huomiotta
Tämä kannattaa sivuuttaa lukematta turhana jodlarointina. Muut osaavat hyödyntää suhteellisetkin tuulitiedot. Suhteellinen tuuli on kuitenkin se ainoa, mitä vene itse käyttää. Ja mittariston laskemat tosituulet ovat vähän sinne päin, ellei tuulianturia ole huolellisesti kalibroitu.
- samalla mitalla
jätä huomiotta kirjoitti:
Tämä kannattaa sivuuttaa lukematta turhana jodlarointina. Muut osaavat hyödyntää suhteellisetkin tuulitiedot. Suhteellinen tuuli on kuitenkin se ainoa, mitä vene itse käyttää. Ja mittariston laskemat tosituulet ovat vähän sinne päin, ellei tuulianturia ole huolellisesti kalibroitu.
Tämä kannattaa sivuuttaa lukematta turhana utvihtuilina. Suomi24 on täynnä tällaista roskaa joka palstalla
- nofuck
samalla mitalla kirjoitti:
Tämä kannattaa sivuuttaa lukematta turhana utvihtuilina. Suomi24 on täynnä tällaista roskaa joka palstalla
Ei vi****lun häivää. Asia vain on niin kuin "jätä huomiotta" sanoi. Kiva lukea aina välillä asiaakin täällä.
- 2312434
nofuck kirjoitti:
Ei vi****lun häivää. Asia vain on niin kuin "jätä huomiotta" sanoi. Kiva lukea aina välillä asiaakin täällä.
näyte 2 spämmistä ajalla 13.5.2014 08:10 ... 13.5.2014 09:32
- Pena1768
Juu, yllä olevat seikat ovat tiedossa. Tällä hetkellä plotteri ja kompassi on asemoitu sitlootan seinään siten, että niille pinnoille ei saa järkevästi asetettua kahta mittaria rinnkkain, enkä viitsisi niitä ripotella ihan miten sattuu.
Tuota mastovaihtoehtoa voisi vielä tarkastella. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että tässä purkissa järkevin ja asennuksen kannalta helpoin tapa olisi luukun päältä kaartuva putki, jossa olisi kiinni NavPodin kaltainen mittariteline. Johdot saisi vedettyä NavPodista suoraan putken sisään ja sitä kautta mittariston serverille.
Tuon 250e voisin vielä NavPod lootasta maksaa, mutta pitäisi löytää sopiva kiinnitysputki (pituus n. 70-80cm ja mahdollisimman "matala" ettei mittaritelineen yläosa ottaisi sprayhoodiin kiinni).
Täytyy varmaan kierrellä katsomaan K-Raudan yms. rättipatteritangot :)- halvin ja paras!
Etkö ole harkinnut tee-se-itse vaihtoehtoa? Sopivan muotoisen ja kokoisen mittarikotelon voi laminoida lasikuidusta. Itse tein mittarikotelon ohuesta vanerista, jonka päällystin lasikuidulla (laminointitarvikkeet ovat aika edullisia esim. Biliksessä) ja kiinnitin luukkutallin päälle. Kotelon etuseinään ruuvasin tiikkilaudan, johon olin kiinnittänyt mittarit.
Onnistuu varmasti, jos "peukalo ei ole keskellä kämmentä"! - Jålla
Minä taas tein mittarikotelon Tupperware-purkista. Sopivan tangon löysin romukaupan rosterikasasta. Virityksestä tuli mielestäni hieno ja se on lisäksi vesitiivis.
- Fufifififk
Elektroniikkaliikkeet (PK-seudulla esim. Yleiselektroniikka tai Bebek) myyvät kaikenlaisia muovi- ja valualumiinikoteloita, joista voi nikkaroida mieleisensä.
- Joakim_
Mittarikoteloiden ei tarvitse olla vesitiiviitä, joten halpisversion teet helposti itse muovista, puusta tai alumiinilevystä. Itse olen tehnyt muutaman euron muovisesta kukkkalaatikosta mittaritelineen mastolle kahteen veneeseen. Yleisen kukkalaatikon pohja on juuri sopivan mittainen standardimittareille.
- 14+3
Heh, kukkalaatikko kuulostaa hienolta NiksiPirkka jutulta :) Ja varmaan toimii OK.
Itse tein etuseinän tiikkilaudasta (jotain 120-150 mm * 25 mm) ja sivuseinät 90 asteen sektorin muotoon samasta tavarasta, "katto" alumiinipellistä. Toimii ja ei ole edes pahan näköinen kun se alumiinipelti jää sprayhoodin alle.
Luin myös Venemestarin panelinrakennusjutun, mutta oma versioni oli aika paljon helpompi tehdä. Luukkutallin päällä on aurinkokenno, ja sen säädin mittaripanelin kotelossa, ja - johtimia tarvitsi vetää vain yksi, puoltoistaneliöinen jota kautta sähkö menee ja tulee ruffin katon läpi, plotterin paksun kaapelin purin eli poistin ulkokuoren ja vedin katon läpi vain ne piuhat joita tarvitsee, antureiden piuhat sitten vielä (kaiku, loki, kierroslukumittari). Toimii. - Bossu
14+3 kirjoitti:
Heh, kukkalaatikko kuulostaa hienolta NiksiPirkka jutulta :) Ja varmaan toimii OK.
Itse tein etuseinän tiikkilaudasta (jotain 120-150 mm * 25 mm) ja sivuseinät 90 asteen sektorin muotoon samasta tavarasta, "katto" alumiinipellistä. Toimii ja ei ole edes pahan näköinen kun se alumiinipelti jää sprayhoodin alle.
Luin myös Venemestarin panelinrakennusjutun, mutta oma versioni oli aika paljon helpompi tehdä. Luukkutallin päällä on aurinkokenno, ja sen säädin mittaripanelin kotelossa, ja - johtimia tarvitsi vetää vain yksi, puoltoistaneliöinen jota kautta sähkö menee ja tulee ruffin katon läpi, plotterin paksun kaapelin purin eli poistin ulkokuoren ja vedin katon läpi vain ne piuhat joita tarvitsee, antureiden piuhat sitten vielä (kaiku, loki, kierroslukumittari). Toimii.Mä tein tabletille (ja vedenpitävälle suojukselle) asennustelineen 60-luvun lastenvaunujen aurinkovarjonpidikkeestä ja käytöstä poistetusta kouluruokalan tarjottimesta. Ei maksanut mitään. Auringonvarjonpidike luo monipuoliset mahdollisuudet säätöihin, ja siinä oli kiinnitys valmiina putkelle.
Tableteille on monenlaisia asennussysteemejä autoihin, ja ne ovat tarpeeksi järeitä varmaan noillekin mittareille, etenkin kun ne tulevat sprayhoodin alle. Alumiinisähköputkea on myös helppo itse muokata, sehän on tehty väänneltäväksi. Sen voi myös vaikka maalata valkoiseksi. Voisikohan vesijohtokupariputkeakin hyödyntää? Sitä saa väännettyä itse putkenvääntimellä, ja senkin voisi varmaan maalata. Rosteriputkea et oikein itse saa väännettyä, mutta tietysti metallipajoilla ne sen kympillä vääntelee.
- gh34
Venemestari 2/2013 oli juuri tuo Tee-itse (tai teetä amiksessa) versio kuvattuna, ei ihan kukkalaatikosta vaan valmiista kaideputkitarvikkeista.
"Haluamme ja asennamme veneisiimme yhä enemmän elektroniikkaa ja hienoja instrumentteja, joista varsinkaan vanhempien veneiden suunnittelun ja valmistumisen aikoihin ei osattu uneksiakaan. Nyt näytämme, miten voit tehdä vanhaan veneeseesi juuri sopivan kokoisen mittaripaneelin, jossa on paikka kaikelle tarpeelliselle."
http://www.venemestari.fi/artikkeli_detail.html?id=2005 - Anders1758
Hyviä vinkkejä! Asia on siis niin, että tee kokonaan itse tai maksa itsesi kipeeksi :)
- the hard way
Minä tein mittarikotelon päällisen laminoimalla mahonkiviilusta, etu- ja takaseinät mahonkilaudasta. Ei se ihan pienellä työllä tullut, mutta harmittaisi pitää sitä sprayhoodin peitossa, sen verran näyttävä siitä tuli. Hintakin pysyi kohtuullisena, vaikka mahongin kuutiohinta onkin maltainen.
- pena3573
Moikka, musta tuntuu, että tuo itse kotelo ei ole niinkään ongelma, vaan lähinnä pitäisi löytää / tehdä / teettää sopiva putki (leveys n. 70 - 75cm, tasaisen osuuden korkeus n. 15-20cm) luukun päälle.
Pitäisi vissiin olla rosteria / ruostumatonta terästä. Tällaisen kun löytäisi jostain, niin voisin kiirreessäni vaikka ostaa tuollaisen 240 euron NavPod- lootan.- 14+3
Aloin ehkä lopulta ymmärtää ongelmasi, eli sinulla ei ole luukkutallia jonka päälle mittarikotelon kiinnittäisit vaan pitäisi laittaa se putkiteline, josta rippumaan ko. kotelo tulisi.
Ymmärsinkö oikein? Jos ymmärsin, niin oma ratkaisuni oli väärä vastaus, se rakenne tuli luukkutallin takareunaan. - 3eghd
Minä tein putket kylpyhuoneen kaiteesta http://fi.taobaoshoppingagent.com/category/decoration-main-material-toiletries-bathroom-fittings-accessories-bathroom-handrail-50013341.html?pivot=-149495
jonka löysin rautakaupasta. Puki keskeltä poikki ja tein tiikistä kotelon väliin. Johdot menevät putken sisällä.
- pena234935
Ja olisi muuten kiva nähddä kuva / kuvia noista itse tekemistänne ratkaisuista!
- että näin,
Tässä yksi
http://aijaa.com/jLuvGt
1) Finfoamista veistin mallin.
2) Teippasin sen pakkausteipillä
3) 2x300g lasikuitimattoa päälle
4) Kittaus & hionta
5) Maalaus
6) Sahalla laatikko halki (ei välttämätön) & mittarien reiät
7) Ikkunakumi saumaan - 3567
että näin, kirjoitti:
Tässä yksi
http://aijaa.com/jLuvGt
1) Finfoamista veistin mallin.
2) Teippasin sen pakkausteipillä
3) 2x300g lasikuitimattoa päälle
4) Kittaus & hionta
5) Maalaus
6) Sahalla laatikko halki (ei välttämätön) & mittarien reiät
7) Ikkunakumi saumaanHieno!
- pena18645
Hmm, en taida tietää, mikä on luukkutalli. Mutta veneessä on siis sitlootaan aukeava pystyluukku, ja sitten kattolevy työntyy mastoa kohden sen 70 cm, että siitä mahtuu sisään. Sprayhood on niin lähellä tuon katossa olevan aukon maston puoleista reunaa, että sen aukon takaosaan mittaristoa ei saa. Niinpä ajattelin, että luukkun päälle (mutta kuitenkin takaosaan) olisi kanteen ruuvannut tuon putken päät ja sitten leveyssuunnassa keskelle olisi asentanut tuon mittarikotelon. Kun putki kulkisi avautuvan kulkuaukon takaosassa, ei se haittaisi kajuuttaan menoa la lastausta.
Nyt myös minä ymmärsin, mitä sinä olet tehnyt. Tuo olisikin hyvä tapa, jos tuo sprayhood ei olisi tuossa heti luukun takareunassa.- 6+19
Luukkutalli = kun liukuluukku työnnetään auki, se jää joko näkyviin tai liukuu suojakannen (luukkutallin) alle piiloon.
- kryssari
Joo hyvä paikka on ihan sprayhoodin takana kuitenkin niin että sen saa auki/kiinni hyvin.
Joissakin veneissä, varsinkin jos sprayhood on kapeaa mallia joka peittä vain itse luukkuaukon, mittarien näkyvyys voi kuitenkin olla huono.
Suosittu ja paljon käytetty vaihtoehto on kuitenkin asentaa mittarit kajuutan takaseinään. Monesti siellä onkin jo kompassi.
Itselläni oli Avance 24, jossa oli kyllä leveä sprayhood mutta siinä ei ollut luukkutallin takareunassa valmista mittarikoteloa niin kuin uudemmissa veneissä on tapana. Niinpä vaihtoehtona oli kotelon rakentaminen tai asennus kajuutan takaseinään. Valitsin jälkimmäisen ja hyvää tuli vähällä vaivalla.
Albin Express taitaa olla tyyppiesimerkki veneestä, jossa ei ole luukkutallia. Googlasin hieman Express-kuvia ja kaikissa näytti olevan mittarit asennettu kajuutan takaseinään eikä siis luukun päällä olevaan telineeseen. Joihinkin veneisiin on kyllä asennettu luukkutalli jälkeenpäin, mutta se toimii yleensä säätököysien lukkojen alustana eikä mittaritelineen alustana. Kilpavene kun on ;-) - 11+5
kryssari kirjoitti:
Joo hyvä paikka on ihan sprayhoodin takana kuitenkin niin että sen saa auki/kiinni hyvin.
Joissakin veneissä, varsinkin jos sprayhood on kapeaa mallia joka peittä vain itse luukkuaukon, mittarien näkyvyys voi kuitenkin olla huono.
Suosittu ja paljon käytetty vaihtoehto on kuitenkin asentaa mittarit kajuutan takaseinään. Monesti siellä onkin jo kompassi.
Itselläni oli Avance 24, jossa oli kyllä leveä sprayhood mutta siinä ei ollut luukkutallin takareunassa valmista mittarikoteloa niin kuin uudemmissa veneissä on tapana. Niinpä vaihtoehtona oli kotelon rakentaminen tai asennus kajuutan takaseinään. Valitsin jälkimmäisen ja hyvää tuli vähällä vaivalla.
Albin Express taitaa olla tyyppiesimerkki veneestä, jossa ei ole luukkutallia. Googlasin hieman Express-kuvia ja kaikissa näytti olevan mittarit asennettu kajuutan takaseinään eikä siis luukun päällä olevaan telineeseen. Joihinkin veneisiin on kyllä asennettu luukkutalli jälkeenpäin, mutta se toimii yleensä säätököysien lukkojen alustana eikä mittaritelineen alustana. Kilpavene kun on ;-)Valmiin mittarikotelon saa hintaan 34 puntaa täältä http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=33_CLIPPER_POD
- Andersjansso
Laittakaa nyt hyvät ihmiset kuvia hienoista virityksistä, luulen että tämän aiheen parissa painiskelee moni hiukankaan vanhemman purkkarin omistaja.
- Jtk1
Dodii, tässä minun kontribuutio aiheeseen:
25mm kylppäriputkea metritavarana. Lattapalat, kulmat ja T-kiinnikkeet Bauhausista ja sitten mittailemaan ja sahaileen. Hahmottelin putket paikoilleen ja porailin putkeen reiän mittareiden johdoille. Itse lootan tinkasin erittäin kelpo hintaan alan liikkeestä, kun vimonen kappale oli. Nyt puuttuu vielä mittareiden reiät ja asennus laatikkoon.
Muutama kuva tältä erää:
https://www.dropbox.com/s/m1r2b0e6jsg7dlx/Photo 25.6.2014 20.10.00.jpg
https://www.dropbox.com/s/2vv2ltji2mduryz/Photo 25.6.2014 20.42.11.jpg
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 424350
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1384099- 643756
- 1123654
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans343557Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe673370- 882946
- 542845
- 252646
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p142354