Olen vastavalmistunut lukiosta ja hakenut AMK:hon kevään yhteishaussa. Armeijaan on tarkoitus mennä tammikuussa 2015. Mikäli saan opiskelupaikan kesän pääsykokeissa, niin kysymys kuuluu:
Kannattaako minun aloittaa opiskelu jo syksyllä, ja opiskella syyslukukausi ja vasta sitten ilmoittautua poissaolevaksi armeijan ajaksi? Vai onko parempi vaihtoehto ilmoittautua heti poissaolevaksi, ja mahdollisesti hommata syksyksi joku työ tai sitten vain vetää lonkkaa? Mikä on tällöin tilanne työttömyystuen suhteen, jos en saa työpaikkaa syksyksi ennen armeijaan menoa, olenko oikeutettu siihen vai en?
Oma näkemykseni on se, että parempi hoitaa intti ensin pois alta, ja tämän jälkeen aloittaa opinnot puhtaalta pöydältä. Tuo puolen vuoden opiskelu ei kuitenkaan edesauta paljoakaan, ja opiskellut asiathan ehtivät armeijan aikana unohtua moneen kertaan. Mitä mieltä muut ovat? :)
AMK Ilmoittautuminen poissaolevaksi + armeija
6
4736
Vastaukset
- 2+3
Muiden mielipide ei nyt tähän asiaan auta. Jos et mene kouluun etkä saa töitä, on työttömyyskorvauksen saaminen hyvin epätodennäköistä.
Ja tosiaan, mikäli nyt saat sen paikan. - Amk:ssa opiskeleva
Se riippuu siitä kauan sulla intti kestää. Muistaakseni poissaolevaksi voi ilmoittautua vain kahdeksi lukukaudeksi putkeen (1v) jonka jälkeen kouluun täytyy mennä. Jos sulla intti kestää puoli vuotta ja olet vain lukuvuoden 14-15 poissaolevana niin no problem. Mutta jos intti kestää kauemmin ja menee 15-16 lukuvuoden puolelle niin opiskelupaikkasi saattaa peruuntua. Kannattaa tarkistaa tuo ihan jostai viralliselta taholta, että kauan voi putkeen olla poissaolevana.
Sori, jos hieman sekava - s s
Ole puoli vuotta koulussa sitten vuosi intissä niin pääset jatkamaan siitä mihin jäit. Kaikkia syksyn kursseja ei ole tarjolla keväällä ja toisin päin
- jooh1
Ammattikorkeakoulusta voi ilmoittautua poissaolevaksi 4 lukukauden (2 lukuvuoden) ajaksi. Elikkäs voit pitää AMK paikkaa sen 2 vuotta ennenkun sulla alkaa vähenemään opinto-oikeusaika.
Itse tekisin niin että hakisin kouluun, ilmoittaisin itseni vuodeksi poissa-olevaksi, olisin syksyn töissä ja sitten inttiin. ½ intissä ja sitten syksyllä 2015 kouluun. Jos vahingossa armeija kestääkin vuoden niin hakisin vaan keväällä vuoden lisää poissa-oloa koululta. Ja menisin 2016 syksyllä kouluun.
Toki jos koulutus on sellainen että sitä alkaa syyskuussa ja tammikuussa (esim. SH) niin sitten poissaolo ilmoituksen voi tehdä puoleksi vuodeksi kerrallaan. Mutta jos koulutus alkaa vain kerran vuodessa niin sitten pitää tehdä koko vuodeksi kerrallaan.- s s
Tosiaan kesken lukuvuotta ei kannata aloittaa. Jotkin kurrsit voi tarvita taustatietoja niissä pärjätäkseen.
- 1. vuosi takana
Itse lähdin ammattikoulun jälkeen suoraan opiskelemaan ammattikorkeakouluun, tarkoituksena pitää välivuosi 2. opiskeluvuoden jälkeen ja suorittaa samalla asepalvelus.
Jälkikäteen ajateltuna fiksumpaa olisi ehkä ollut mennä armeijaan heti amiksen jälkeen ja sitten vasta lähteä opiskelemaan lisää, mutta oli liian kova hinku aloittaa opiskelu kun opiskelupaikan saaminen oli varmistunut.
TOSIN välivuosi nelivuotisen opiskelun keskellä tuskin tekee pahaa, opiskelu kuitenkin käy työstä ja on omasta mielestäni rankkaa jos haluaa suoriutua siitä hyvin arvosanoin. Jokatapauksessa ehdottomasti kannattaa armeija suorittaa ennen valmistumista, kun paperit on käsissä niin tuskin on kovin suurta intoa mennä leikkimään sotaa nuorempien kanssa varsinkin jos haluaisi/on mahdollisuus päästä työelämään heti valmistumisen jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472467
- 1761694
- 921588
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6895- 68861
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745