Neuvoja!

blondi1

Tottakai voisin viedä auton korjaamolle, mutta ajattelin jos joku osaavampi nyt ensin neuvoisi niin toivottavasti pääsisin halvemmalla. Eli kesken ajon alkaa akkuvalo palaa. Kun sitten sammutan auton, mikään sähköjuttu ei toimi, ovet eivät lukitu, auto ei edes yritä startata jne... Kun sitten (naapurin ohjeen mukaan) käyn vähän vääntämässä niitä juttuja, joilla akku on autoon yhdistetty, niin taas toimii.
Kunnes seuraavalla kerralla kun lähden, niin ihan sama juttu. Akun kengät (?) on putsattu samaisen naapurin ohjeella hiekkapaperilla. Eli ostanko uuden akun, tämä nykyinen on ollut paikallaan ainakin vuodesta 2008 (siitä taaksepäin ei tietoa), vai vaan ne jutut, joilla akku on yhdistetty autoon? Eikö siellä akussa ole jotain nestettäkin? Voiko se olla loppu? Googlettelin ja akut on niin hiton kalliita, etten halua turhaan sitä ostaa ja huomata että vika onkin jossain ihan muussa, ja sitten kuskata korjaamolle.

9

771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulee halvemmaksi

      Osta uusi akku ja teet kaiken muunkin tarvittavan, sitten viet korjaamolle.

      • blondi1

        No höh, ei tuo ole vastaus. Olen korjauttanut tän vuoden puolella tuota pirun autoa niiiiin isoilla summilla, että nyt on pakko vähän miettiä mitä tekee. Voiko niitä akun juttuja edes vaihtaa itse?


    • WooBer

      Todennäköisesti akku tullut tiensä päähän.. Akukkuvalon syttyminen ilmoittaa, ettei akku lataudu. Myös kyseinen valo syttyy, jos maadoitus on puutteellinen. eli tarkista maadoitusjohdon kunto. Se on väriltää musta ja kiinnittyy auton runkoon. Akunkengät eli liittimet, joilla akku kytketään auton sähköjärjestelmään. Akulta lähtevät johdot: punainen on virta eli plussa. Musta on maadoitus eli miinus. Myös kannatta tarkistaa laturin maadoitus. Syttyy latauksen keskytymisestä varoittava valo(akkuvalo) syttyy, mikäli laturilta katkeaa maadoitus. Syttyykö kojetauluun muutoin valot normaalisti ennen käynnistystä?.

    • blondi1

      Ei syty mitkään valot, siis ihan pimeänä kaikki sähköjutut. Startatessa ei kuulu mitään, eikä yritystäkään. Kummallinen naputus alkaa kuulua moottorista, joka loppuu vasta kun akun saa taas heiluttelemalla juttuja toimimaan. Onko akku mahdoton vaihtaa itse?

      • Brunetti13

        Voi taivas.... Koitappas sitten ihan ensimmäisenä laittaa ne "akun jutut" kiinni siihen akkuun.
        Eli selkokielellä akun napoihin yhdistyvät kaapeli kengät pitää olla akussa kiinni niin että ne ei heilu vaikka kuinka yrittäisit heilutella.
        Mikään ei ole mahdotonta vaihtaa itse jos osaa.


    • Auto Ilkkuja 3

      Onpas nyt Jani-Petteri taas keksinyt palstan vastaajille mieluisen aiheen!

    • blondi1

      Uutta infoa :) Kun miinusjohdosta lähtee sellainen paksu nippu ja sitten siitä "irtoaa" ohuempi musta johto, joka siis ei ole kiinni missään, voiskohan se olla maadoitusjohto??? Googlen kuvahaulla hain maadoitusjohtoa ja ihan samannäköistä ei löytynyt, mutta samanlaisella päällä kyllä, eli siinä on sellainen metallinen "rengas" ruuvia tai jotain varten. MUTTA jos se on maadoitusjohto, niin ei se yllä auton koriin!!! Edessä, mistä siis konepelti nostetaan auki, on sen näköinen reikä, että siinä olisi hyvinkin voinut olla sellaisella pyöreällä jutulla ruuvi, mutta ei se johto vaan sinne ylety, jää 3-4 cm vajaaksi ja silloinkin tulisi sen syylärin yli ja ihan kiinni. Tämä siis ei tukis ollenkaan nyt sitä ideaa että se ois maadoitusjohto.
      No joka tapauksessa se ylimääräinen johto (siis johdon pää) on laitettu jonnekin väliin, missä oletan sen pysyvän eikä siis roiku irti.
      Plusjutusta lähtee 1 johto, miinuksesta kaksi, mutta en osaa sanoa voiko tämä ohut johto olla toinen niistä.

      Mä olen tosi hyvä työssäni ja osaan kutoa ja virkata vaikka mitä. Mä vaan en tajua autoista mitään. Jos saisin auton virkkaamalla kuntoon, en kyselis täällä tyhmiä. Asun paikkakunnalla, josta en tunne juurikaan ketään (paitsi duunikaverit, eikä ne tiedä autoista mua enempää) joten en saa apua isältä/veljeltä/exältä... Seuraava päivä, jolloin pärjäisin ilman autoa on kesäkuun alussa, joten yritän nyt selvitä tästä ainakin sinne saakka. Muuten ei tule yhtään mitään. Mikään korjaamo ei ota tuota kun sanon että 2 h aikaa korjata ja sen on tapahduttava ihan heti.

    • sitroen.

      Kyllä tuo alle tunnissa pitää saada korjattua tai ainakin vika selville jos varaosista kiinni jää. Vaikka sitten siinä kotipihalla. Mutta pitää tietysti osata...

      Näkemättä en täysin tuntemattomasta autosta osaa sanoa mitään.
      Se irtonainen miinusjohto saattaa olla tarkoitettu maajohdoksi auton koriin eli se paksumpi miinusjohto ilmeisesti menee moottorin tai voimansiirtopaketin maajohdoksi. Jossakin pitää olla maajohto voimansiirtopaketin ja auton korin välille. Se saattaa olla juuri tämä irtojohto. Sen irtiolo joskus aiheuttaa mielenkiintoisia sähkövikoja autoon ja saattaa tehdä muitakin vikoja.

      Kokeile panna se kiinni johonkin korissa olevan pultin/mutterin alle jos se todella on miinusjohto. Ainakaan lisävahinkoa siitä ei tule.

      Tutkipa tuo ensin. Ja lataa kaiken varalta akku heti.

    • Akkuvalo

      Laturi rikki ja sen takia meni akku tyhjäksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      263
      2583
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      192
      1652
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1434
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1159
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1156
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      223
      1022
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      990
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      895
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      729
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      720
    Aihe