Akvaariotaso

Sanna

Miten teen helposti, nopeasti, vaivattomasti, kestävästi väliaikaisen tason 70 litraiselle akvaariolle? Ehdotuksia? =) Saan marraskuussa hyllyn johon akva tulee, siihen asti pitäis olla joku väliaikaratkaisu...

5

1121

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bettaristic

70-litrainen on vielä niin pikkuinen että sen alle käy melkein mikä vaan pikkupöytä (löytyy kierrätyskeskuksista) tms. Laita vaan pöydän ja akvaarion väliin ensin akvaarion pohjan kokoinen tai vähän suurempi paksu vanerilevy, 10-12 mm riittää. Sitten vielä vanerin ja akvaarion väliin ohut styroxlevy joka on akvaarion pohjan kokoinen.

Monista liikkeistä missä vanerilevyjä myydään on myös sahauspalvelu. Ilmoitat vaan että minkä kokoinen levy saisi olla, mitä laatua (kuusta, koivua tms.) ja kuinka paksua. Levyyn vaan venelakkaa (ehkä petsiä alle jos ei väri miellytä)päälle niin kestää roiskeet. Rautakaupoissa myydään sellaista silitysraudalla kiinnitettävää puujäljitelmänauhaa, minkä voi sitten kiinnittää vanerin reunaan jos sitä ei kestä katsella.
      Tai sitten vaan maalata rojauttaa koko levyn.

• Pera

Sitä on valmista pinnoitettua fanerilevyä saatavissa. Niin, että pinnassa on kiiltävä ikilevypinnan tapainen pinta, joka kestää vettäkin, kuten koko levykin tilapäistä kastumista.
        Sitä on ainakin sellaisia vaihtoehtoja olemassa, että molemmat puolet ovat kiiltävät, tai toinen puoli on kiiltävä ja toinen hieman kropuliainen.
        Värejä ovat ainakin tummanruskea ja kellertävä. Voi olla muitakin.
        Myydään nimellä muottifaneri. Myös nimeä filmifaneri olen kuullut käytettävän.
        Sitä on saatavana eri vahvuuksina.
        Itse laitoin alle 11 mm vahvan (pieneen akvaarioon) tummanruskean muottifanerin, jossa toinen puoli kiiltävä ja toinen hieman karkea.
        Muottifanerit ovat paljon parempia, kuin tavalliset fanerit. Ensinnäkin ylivoimaisesti paremman vedenkestävyytensä vuoksi, ja lisäksi muottifaneeri on lujampaa, sekä vielä siistimpää pitää puhtaana, eikä tasopintoja tarvitse maalata.

• bettaristic
        Pera kirjoitti:

Sitä on valmista pinnoitettua fanerilevyä saatavissa. Niin, että pinnassa on kiiltävä ikilevypinnan tapainen pinta, joka kestää vettäkin, kuten koko levykin tilapäistä kastumista.
        Sitä on ainakin sellaisia vaihtoehtoja olemassa, että molemmat puolet ovat kiiltävät, tai toinen puoli on kiiltävä ja toinen hieman kropuliainen.
        Värejä ovat ainakin tummanruskea ja kellertävä. Voi olla muitakin.
        Myydään nimellä muottifaneri. Myös nimeä filmifaneri olen kuullut käytettävän.
        Sitä on saatavana eri vahvuuksina.
        Itse laitoin alle 11 mm vahvan (pieneen akvaarioon) tummanruskean muottifanerin, jossa toinen puoli kiiltävä ja toinen hieman karkea.
        Muottifanerit ovat paljon parempia, kuin tavalliset fanerit. Ensinnäkin ylivoimaisesti paremman vedenkestävyytensä vuoksi, ja lisäksi muottifaneeri on lujampaa, sekä vielä siistimpää pitää puhtaana, eikä tasopintoja tarvitse maalata.

Miten oon pöljä!

Tuohonhan käy suorilta melamiinipinnoitteiset MDF-levyt. 16 mm paksuinen kestää varmasti.

Vinkkinä vielä edelliselle että faneri kirjoitetaan veellä suomeksi, eli vaneri vaan.

• Pera
        bettaristic kirjoitti:

Miten oon pöljä!

Tuohonhan käy suorilta melamiinipinnoitteiset MDF-levyt. 16 mm paksuinen kestää varmasti.

Vinkkinä vielä edelliselle että faneri kirjoitetaan veellä suomeksi, eli vaneri vaan.

En ole ronkeli. Kyllä minulle v-alkuisetkin sanat kelpaavat.
        Suomen kieltähän muokataan jatkuvasti, mutta joskus on mukavaa omaksi ilokseen käyttää niitä alkuperäismuotoja.

• Itse oon käyttäny ton kokoiselle(70l)poikasakvalle hätätapauksessa kahta pientä yöpöytää vierekkäin,epätasaisuuden tasoitin styrox-levyllä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4298
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      136
      2989
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      45
      2332
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      44
      2218
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1873
    6. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      91
      1792
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1586
    8. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      22
      1529
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      147
      1367
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      32
      1200
    Aihe