Akvaariotaso

Sanna

Miten teen helposti, nopeasti, vaivattomasti, kestävästi väliaikaisen tason 70 litraiselle akvaariolle? Ehdotuksia? =) Saan marraskuussa hyllyn johon akva tulee, siihen asti pitäis olla joku väliaikaratkaisu...

5

1151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bettaristic

      70-litrainen on vielä niin pikkuinen että sen alle käy melkein mikä vaan pikkupöytä (löytyy kierrätyskeskuksista) tms. Laita vaan pöydän ja akvaarion väliin ensin akvaarion pohjan kokoinen tai vähän suurempi paksu vanerilevy, 10-12 mm riittää. Sitten vielä vanerin ja akvaarion väliin ohut styroxlevy joka on akvaarion pohjan kokoinen.

      Monista liikkeistä missä vanerilevyjä myydään on myös sahauspalvelu. Ilmoitat vaan että minkä kokoinen levy saisi olla, mitä laatua (kuusta, koivua tms.) ja kuinka paksua. Levyyn vaan venelakkaa (ehkä petsiä alle jos ei väri miellytä)päälle niin kestää roiskeet. Rautakaupoissa myydään sellaista silitysraudalla kiinnitettävää puujäljitelmänauhaa, minkä voi sitten kiinnittää vanerin reunaan jos sitä ei kestä katsella.
      Tai sitten vaan maalata rojauttaa koko levyn.

      • Pera

        Sitä on valmista pinnoitettua fanerilevyä saatavissa. Niin, että pinnassa on kiiltävä ikilevypinnan tapainen pinta, joka kestää vettäkin, kuten koko levykin tilapäistä kastumista.
        Sitä on ainakin sellaisia vaihtoehtoja olemassa, että molemmat puolet ovat kiiltävät, tai toinen puoli on kiiltävä ja toinen hieman kropuliainen.
        Värejä ovat ainakin tummanruskea ja kellertävä. Voi olla muitakin.
        Myydään nimellä muottifaneri. Myös nimeä filmifaneri olen kuullut käytettävän.
        Sitä on saatavana eri vahvuuksina.
        Itse laitoin alle 11 mm vahvan (pieneen akvaarioon) tummanruskean muottifanerin, jossa toinen puoli kiiltävä ja toinen hieman karkea.
        Muottifanerit ovat paljon parempia, kuin tavalliset fanerit. Ensinnäkin ylivoimaisesti paremman vedenkestävyytensä vuoksi, ja lisäksi muottifaneeri on lujampaa, sekä vielä siistimpää pitää puhtaana, eikä tasopintoja tarvitse maalata.


      • bettaristic
        Pera kirjoitti:

        Sitä on valmista pinnoitettua fanerilevyä saatavissa. Niin, että pinnassa on kiiltävä ikilevypinnan tapainen pinta, joka kestää vettäkin, kuten koko levykin tilapäistä kastumista.
        Sitä on ainakin sellaisia vaihtoehtoja olemassa, että molemmat puolet ovat kiiltävät, tai toinen puoli on kiiltävä ja toinen hieman kropuliainen.
        Värejä ovat ainakin tummanruskea ja kellertävä. Voi olla muitakin.
        Myydään nimellä muottifaneri. Myös nimeä filmifaneri olen kuullut käytettävän.
        Sitä on saatavana eri vahvuuksina.
        Itse laitoin alle 11 mm vahvan (pieneen akvaarioon) tummanruskean muottifanerin, jossa toinen puoli kiiltävä ja toinen hieman karkea.
        Muottifanerit ovat paljon parempia, kuin tavalliset fanerit. Ensinnäkin ylivoimaisesti paremman vedenkestävyytensä vuoksi, ja lisäksi muottifaneeri on lujampaa, sekä vielä siistimpää pitää puhtaana, eikä tasopintoja tarvitse maalata.

        Miten oon pöljä!

        Tuohonhan käy suorilta melamiinipinnoitteiset MDF-levyt. 16 mm paksuinen kestää varmasti.

        Vinkkinä vielä edelliselle että faneri kirjoitetaan veellä suomeksi, eli vaneri vaan.


      • Pera
        bettaristic kirjoitti:

        Miten oon pöljä!

        Tuohonhan käy suorilta melamiinipinnoitteiset MDF-levyt. 16 mm paksuinen kestää varmasti.

        Vinkkinä vielä edelliselle että faneri kirjoitetaan veellä suomeksi, eli vaneri vaan.

        En ole ronkeli. Kyllä minulle v-alkuisetkin sanat kelpaavat.
        Suomen kieltähän muokataan jatkuvasti, mutta joskus on mukavaa omaksi ilokseen käyttää niitä alkuperäismuotoja.


      • Itse oon käyttäny ton kokoiselle(70l)poikasakvalle hätätapauksessa kahta pientä yöpöytää vierekkäin,epätasaisuuden tasoitin styrox-levyllä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      173
      1671
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      347
      1268
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      66
      1169
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      193
      930
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      44
      888
    6. 69
      778
    7. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      770
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      37
      715
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      664
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      640
    Aihe