Olen abi, eli koulun käytännössä jo päättänyt, mutta koulun kirjoissa kuitenkin 31.5.asti. Sain toiselta paikkakunnalta työpaikan. Kävin entisen ja nykyisen asuinpaikkani Kelan toimistossa kysymässä mitä tukia voin saada, ts. voinko ottaa jo toukokuussa vuokra-asunnon työni vuoksi.
Molemmissa toimistoissa virkailija kertoi minulle minun olevan oikeutettu yleiseen asumistukeen, joka kattaa 80% vuokrastani, siis vaikka olen koulun kirjoissa, mutta täysi-ikäinen ja asun yksin.
No, näiden neuvojen ja tietojen jälkeen tein netin kautta ao. tuen hakemuksen. Nyt, noin kuukausi (eli ihan hakemuksen max käsittelyajan jälkeen) postissa tuli kirje, että asumistukihakemus on hylätty sillä perusteella, että olen koulun kirjoissa vielä toukokuun. Siis mitä - eihän tämän näin pitänyt mennä?!
Päätös oli siis mallia "hylätään kokonaan", siinä ei myönnetty tuota tukea minulle 1.6. lähtien, vaan minun pitää nyt tehdä 1.6. lähtien uusi hakemus (ja sillä on taas se 3 - 4 viikon käsittelyaika). Muutama satanen pitäisi saada vuokranmaksuun jostain.
"Kiitos", Kela
5
263
Vastaukset
- 14+15
Jos sinä olet opiskelija toukokuun loppuun, niin mikset hakisi opintotukea (mukaan lukien opintotuen asumislisää).
- P p
No, kun ne virkailijat kertoivat minulla olevan oikeuden vain tuohon yleiseen asumislisään!
- 2222
P p kirjoitti:
No, kun ne virkailijat kertoivat minulla olevan oikeuden vain tuohon yleiseen asumislisään!
Voi ei. Ethän sinä sitten voi hakea mitään, kun sinulle kerran on kerrottu vain yleisestä asumislisästä (mitä ihmettä sekin sitten lienee).
Jos ilmaisee itseään epäselvästi, voi olla, että saa myös vääriä vastauksia.
- 1+1
Hae kesäkuussa yleistä asumistukea kun sinulla esittää koulun päättötodistus. Näin sinua ei enää katsota opiskelijaksi, kun opinnot ovat päättyneet.
- tuloton
Monien vuosien kokemuksella voin kertoa että sekä kelasta, työkkäristä ja sosiaalivirastosta saa aivan väärää tietoa ja neuvoja. Olen joutunut näistä kärsimään menettäen kaikki tuloni vain tt-tuki on jäänyt.
Nyt olen oppinut sen että aina vaadin minulle näytettävän tekstin mihin ohje tai neuvo perustuu ja mielellään vielä kaikki ohjeet kirjallisena.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1061718
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1271452En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k931326- 621163
The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut101048Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1111019Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall216838Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht57773- 122753
Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek20718