Alaa vaihtaneet tai sitä harkitsevat

alanvaihtoaharkitsev

Olen itse toiminut kymmenisen vuotta unelma-ammatissani opettajana. Pidän lapsista ja nuorista, mutta se kaikki muu etoo minua. Opettajanhuoneen sisäsiittoisuus, tyhjänpäiväiset määräykset, erilaiset hankkeet, jotka vievät huomiota itse asialta eli opetukselta ja valitettavaa, mutta totta: työpaikkakiusaaminen. Itse en ole kiusaaja enkä kiusattu, mutta vierestä on seurattu. Niin törkeää käyttäytymistä aikuisilta. Savustetaan toisia ulos.
Olen kesäisin usein yritysmaailmassa töissä ja lukion jälkeen ennen opettajaksi opiskelua monta vuotta erään yrityksen palvelussa, ja koskaan en törmännyt vastaavaan. Muutenkin koulumaailma on osittain kuin jostain pimeältä keskiajalta. Ihan tyhjänpäiväistä touhua hierarkkioineen ja nokkimisjärjestyksineen. Siivojat eivät uskalla tulla opettajanhuoneeseen tai puhua opettajien kanssa. Osassa kouluista avustajat kyykytettäviä, joista opettajat eivät pidä.
Viime aikoina olen miehelleni itkeskellyt monet itkut, että mitä ihmettä teen. Niinä kesinä, rankan kouluvuoden jälkeen, jolloin olen ollut yritysmaailmassa töissä, olen oikeastaan saanut energiaa. Huomannut, että kyllä työmaailmassa voi olla ihan mukavaakin. Kollegat kannustavia, töitä tehdään lujasti, mutta ilman jatkuvaa pompottelua ja säätämistä. Koen valtavaa kutsumusta opettajan työtä kohtaan, mutta.. Nykylapset ovat minusta mukavia ja luovia, ei heistä ole pahaa sanottavaa. Tulen juttuun myös vanhempien kanssa.
Kenelläkään samantyylisiä ajatuksia?

5

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opex

      Enpä ole itse moista kokenut. Kannattaa vaihtaa koulua, ei joka paikassa ole tuollaista!

      Sivuhuomautuksena semmoinen, että opettajanhuoneessa hyvin usein keskustellaan oppilaista, eivätkä nämä puheet kuulu siivoojien korville.

    • mr epätäydellinen

      Opetusalalle on pesiytynyt sitkeä narsisti- ja kiusaajajoukko joka käyttää opettajan valtaa oman persoonansa vajeiden hetkelliseen paikkaamiseen. Näillä ihmisillä on usein varhaislapsuudesta juontava kelvottomuuden kokemus joka värittää koko heidän aikuiselämäänsä. Kasvatustyö antaa mahdollisuuden kokea hetkellinen vallan, hallinnan ja sitä kautta täyttymyksen tunne jota vaille he ovat lapsuudessaan jääneet.

      Persoonallisuushäiriöinen kasvattajana on lapsille kamalin tilanne joka voi tapahtua. Hän varastaa estradin ja sen huomion, joka kuuluisi olla lapsessa. Pahimmillaan myös lapsen maailma vääristyy vuosiksi eteenpäin ja hänestä itsestään tulee lopulta vääryyksien ketjua jatkava aikuinen.

      Siten olisi todella tärkeää, että lapsilla olisi myös persoonaltaan terveitä ja turvallisia aikuiskontakteja. Älä siis luovuta, vaikka välillä ahdistaakin. Saatat olla monen lapsen ainoa henkisesti terve aikuiskontakti ja sitä kautta aivan elintärkeä heidän terveelle kehitykselleen.

      Vihaamisen sijaan pitäisi pyrkiä säälimään ja mahdollisuuksien mukaan ymmärtämään ihmissuhdepelejä pelaavia kollegoita. Narsistisen epäjärjestyksen luominen työyhteisössä on heille tapa tuoda näkyväksi omaa sisäistä kaaostaan ja sitä jatkuvaa pahaa oloa jota he kokevat.

      • opex

        Pahimmillaan kuvaamasi persoonallisuushäiriö on psykopatiaa, joka on narsismin äärimuoto. On kummallista, miksi joillakuilla on tarve leimata nimenomaan opettajakuntaa. Tutkimukset eivät tue väitettä, että opettajissa olisi persoonallisuushäiriöisiä poikkeuksellisen paljon. Kevin Dutton on tutkinut aihetta ja todennut, että eniten psykopaatteja on johtajissa, media-alalla, lakimiehissä. myyjissä ja kirurgeissa. Kaikkein vähiten psykopaatteja on hoitajissa. Opettajien joukossa näitä äärinarsisteja on seitsemänneksi vähiten kaikista ammateista.

        Jos omalle kohdalle on osunut ikäviä koulukokemuksia tai huono työpaikka, se ei vielä todista mitään sen enempää kuin että itselle kävi huono tuuri.

        Mikäli leijonanosa opettajista olisi oikeasti kuvaamasi kaltaisia narsisteja, se näkyisi yhteiskunnassamme monin tavoin; tuskin juuri kenenkään koulu sujuisi. Mikään ei ole täydellistä ja opettajia on moneen junaan. Silti voidaan sanoa, että parempaan on menty, jos vaikka verrataan 60- ja 70-lukuihin, kun opettajien joukossa (kuten muuallakin) oli paljon sodassa psyykkisesti vaurioituneita miehiä, joiden paikka ei todellakaan olisi ollut lasten kanssa.


      • persreikä
        opex kirjoitti:

        Pahimmillaan kuvaamasi persoonallisuushäiriö on psykopatiaa, joka on narsismin äärimuoto. On kummallista, miksi joillakuilla on tarve leimata nimenomaan opettajakuntaa. Tutkimukset eivät tue väitettä, että opettajissa olisi persoonallisuushäiriöisiä poikkeuksellisen paljon. Kevin Dutton on tutkinut aihetta ja todennut, että eniten psykopaatteja on johtajissa, media-alalla, lakimiehissä. myyjissä ja kirurgeissa. Kaikkein vähiten psykopaatteja on hoitajissa. Opettajien joukossa näitä äärinarsisteja on seitsemänneksi vähiten kaikista ammateista.

        Jos omalle kohdalle on osunut ikäviä koulukokemuksia tai huono työpaikka, se ei vielä todista mitään sen enempää kuin että itselle kävi huono tuuri.

        Mikäli leijonanosa opettajista olisi oikeasti kuvaamasi kaltaisia narsisteja, se näkyisi yhteiskunnassamme monin tavoin; tuskin juuri kenenkään koulu sujuisi. Mikään ei ole täydellistä ja opettajia on moneen junaan. Silti voidaan sanoa, että parempaan on menty, jos vaikka verrataan 60- ja 70-lukuihin, kun opettajien joukossa (kuten muuallakin) oli paljon sodassa psyykkisesti vaurioituneita miehiä, joiden paikka ei todellakaan olisi ollut lasten kanssa.

        Yllätyshän ei ole se, ettei opexin mielestä opetusalassa ole mitään vikaa. Persoonallisuushäiriöisten määrästä minulla ei ole käsitystä, mutta muuten ketjussa esille tulevat opetusalan ongelmat tunnistan. Aloittajan mainitsema sisäsiittoisuus ja kuppikuntaisuus ovat helppoja havaita mikäli ottaa ne vaaleanpunaiset maailmanhalailulasit päästään. Aloittajan mainitsemat projektit kuulostavat myös tutuilta. Monesti on tuntunut, että osa opettajista on todella kyllästyneitä opetukseen, kun aikaa yritetään tärvellä kaikkeen muuhun kuin itse asiaan...opettamiseen.


      • opex
        persreikä kirjoitti:

        Yllätyshän ei ole se, ettei opexin mielestä opetusalassa ole mitään vikaa. Persoonallisuushäiriöisten määrästä minulla ei ole käsitystä, mutta muuten ketjussa esille tulevat opetusalan ongelmat tunnistan. Aloittajan mainitsema sisäsiittoisuus ja kuppikuntaisuus ovat helppoja havaita mikäli ottaa ne vaaleanpunaiset maailmanhalailulasit päästään. Aloittajan mainitsemat projektit kuulostavat myös tutuilta. Monesti on tuntunut, että osa opettajista on todella kyllästyneitä opetukseen, kun aikaa yritetään tärvellä kaikkeen muuhun kuin itse asiaan...opettamiseen.

        Monesti tämä vaatimus kaiken maailman hankkeisiin ja projekteihin tulee opettajien ulkopuolelta. Kouluvirasto käskyttää tai rehtori haluaa itselleen meriittiä, kun on osallistuttu siihen ja tähän laatuprojektiin tms. Aina kun avaat lehden, siellä joku mikä lie asiantuntija (joka ei ole koskaan ollut koulussa töissä) kertoo, miten nykykoulu on pielessä, kun siellä on vaan sitä tavallista luokkaopetusta, kun pitäisi olla kaikkea kivaa ja luovaa ja erilaista (ks. eilinen Hesari). Kiusaamisesta syytetään opettajia, jotka sitten epätoivoissaan yrittävät vastata vaatimuksiin suostumalla vetämään Kiva-koulu - ja Verso-systeemejä ja Kake-projektia...

        En ole koskaan ollut sitä mieltä, että opetusala olisi ongelmista vapaa. Sitä mieltä sen sijaan olen, että ala edustajineen ei ole sen kummempi kuin muutkaan. Jos joku työskentelee ikävässä kampaamossa, niin voiko hän sanoa, että kaikki kampaamot ovat kurjia työpaikkoja? Jos joku kohtaa narsistisen putkimiehen, voiko hän sanoa, että putkimiehet ovat narsisteja? Mielestäni tällainen "keskustelu" ei tuo mitään hyvää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10762
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3053
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      207
      2871
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1666
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1516
    Aihe