Multaa siemenille ja idättämiseen

Kukat purkeissa

Mullassa ja mullassa on eroja.

Jotkut sanoivat, ettei siementen idättämiseen kannata käyttää Biolanin mustaa multaa.

Bernerin GoGreen mullassa siemenille tapahtuu jotain merkillistä. Ne eivät idä ja jos siirrän pikkutaimet siihen, ne lakkaavat kasvamasta. Siirretyt taimet muuttuvat langan laihoiksi ja ne nuupahtavat.

Kaupoissa, Puutarhamullan nimikkeellä kulkevat mullat ovat yllättävän kuivia ja turvemaisia, ne eivät näköjään oikein sovellu ainakaan viherkasvien mulliksi. Siihen kannattaa ostaa viherkasveille tarkoitettua multaa. Pikkasen ihmetyttää, miten tehokasvatettu kesäkukan taimi viihtyy turvemaisessa hötössä? Taidan tehdä ulkokukillekin sekoitetta ja lisätä sinne jotain.

Kävin puutarhalla ja nostan hattua niiden Petunioille ja ties mille kasveille.
Laitoin kesäkukkien siemeniä purkkeihin maaliskuun lopulta lähtien ja ne ovat vieläkin pari senttisiä. Kaupoissa taimet olivat jo täydessä kukassa. Se on taitolaji.

Yllättävää, mutta halvimmissa Ok ja Aurinko mullissa siemenet itävät ja ne kehittyvät "normaalisti". Niin normaalisti, kun ne vain voivat täällä puolihämärässä, Suomen keväässä, jossa joka toinen päivä sataa vettä tai lunta. Eli aurinkoakin tarvitaan.


Toinen huomio on, että Suomen kesä on aivan liian lyhyt. Kun kotikasvattaja aloittelee maaliskuussa idättämisen, täällä on liian pimeää. Pitäisi saada pidempi valoisa kausi.

t. aloittelevan kotikasvattajan huomioita ja kokeiluja

5

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nokkoset kukkivat

      Itse en osta mitään multaa kaupasta. Jätän mullat tyhmempien huoleksi. Ostan kasvuturvetta, nykyään Kekkilän. Turpeen joukkoon sekoitan hiukan hienoa soraa tai toisin sanoen karkeaa hiekkaa. Hyvin ovat tomaatit ja gladiolukset ja daaliat kasvaneet.

      • Tavat kunniaan

        Tyhmempien???? Ohoh, kukahan tässä nyt se tyhmä on????


    • multapeukalo

      Mustaa multaa ei kannata ostaa , siemmenet kylvetään taimimultaan. Sen verran olen oppinut vuosien varrella, että Biolanin mustaa multaa ei kannta ostaa mihinkään käyttöön. Saman oli todenneet monet muutkin, kun multaostoksilla oli puhetta ihmisten kanssa.

      • Kukat purkeissa

        Jaa?

        Ostin kärhön taimen ja sille pitäisi saada hyvä uusi multa. Ostin säkin Biolanin mustaa puutarhamultaa ja toisen jotain halvempaa, perushöttöä.
        Meinasin tehdä niistä seoksen.
        Kuulemma kalkkia istutuksen pohjalle, mullat päälle ja taimen pintaan vähän hiekkaa. Kärhön istutukseen tuli paljon muitakin ohjeita, joita en jaksa kirjoittaa tänne. Luin ohjeita netistä ja kyselin ammattilaisilta.

        Joo, olen tänä keväänä ehkä oivaltanut mitä taimimulta tarkoittaa. Se ei ole PALJON ravinteita vaan melkein päinvastoin.

        Olisin halunnut ennemmin hyötykasveja, ehkä oman kasvimaan, mutta tää maa on kylmä savilaatta. Nikkaroin puusta istutuslaatikoita, mutta ei niissä voi kasvatella kuten olin ajatellut. Ja katsokaa tätä viileää ja pilvistä kevättä. En yhtään ihmettele että erilaiset pienetkin kasvihuoneet ovat kasvattaneet suosiota. Ne on oikeastaan aika mielenkiintoisia. Ja toiset niistä jopa kauniita.


      • Kyntäminen on out
        Kukat purkeissa kirjoitti:

        Jaa?

        Ostin kärhön taimen ja sille pitäisi saada hyvä uusi multa. Ostin säkin Biolanin mustaa puutarhamultaa ja toisen jotain halvempaa, perushöttöä.
        Meinasin tehdä niistä seoksen.
        Kuulemma kalkkia istutuksen pohjalle, mullat päälle ja taimen pintaan vähän hiekkaa. Kärhön istutukseen tuli paljon muitakin ohjeita, joita en jaksa kirjoittaa tänne. Luin ohjeita netistä ja kyselin ammattilaisilta.

        Joo, olen tänä keväänä ehkä oivaltanut mitä taimimulta tarkoittaa. Se ei ole PALJON ravinteita vaan melkein päinvastoin.

        Olisin halunnut ennemmin hyötykasveja, ehkä oman kasvimaan, mutta tää maa on kylmä savilaatta. Nikkaroin puusta istutuslaatikoita, mutta ei niissä voi kasvatella kuten olin ajatellut. Ja katsokaa tätä viileää ja pilvistä kevättä. En yhtään ihmettele että erilaiset pienetkin kasvihuoneet ovat kasvattaneet suosiota. Ne on oikeastaan aika mielenkiintoisia. Ja toiset niistä jopa kauniita.

        Savi on ravinteikasta maata, parantele ensin. Kääntele sekaan kaikenlaisia multia, hiekkaa ja turvetta ja melkein mitä hyvänsä eloperäistä ynnä vähän kalkkia, niin jo vain kasvaa!
        Sukkelin konsti on tehdä kohopenkki. Levitä suoraan maan pinnalle reilu kerros märkiä sanomalehtiä, siihen paksusti multaa päälle ja eiku kylvämään. Syksyllä mylläät nurin, niin savikin on jo pehmeempää. Perunoita ei eka kesänä kannata laittaa, mutta melkein kaikki muu onnistuu.

        Sitä en ymmärrä, miksei laatikoissa muka voi? Mulla on kasvanut jo vuosia pohjattomissa laatikoissa kaikki potuista herneisiin, kun selkä levis eikä kestä kyykkiä. Vaihtelen kasveja vuosittain lootasta toiseen, pistän keväällä kakankakkaa ja aina on satoa saatu. Teet vaan tarpeeksi syvän ja vuoraat vaikka tyhjillä multasäkeillä ulkoreunat, ettei vesi valu veks.

        Ostomullista ehottomasti parhaita on Kekkilän mullat. Niissä on hyvä, ilmava rakenne, oikea määrä ravinteita eikä saa kaupantekijäisiin hometta tai kukkakärpäsiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      60
      898
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe