Äitiyden ihmeys

masentunutehkä

Mä tosissaan alan olemaan täynnä sitä kuinka äitiys on jotain ihmeellistä... ei se ole sen kummoisempaa kuin tavallinen elämä. Mitä ihanaa on siinä että saa lapsia? Lapsia tulee, mutta niistäkin kasvaa aikuisia ihmisiä ja arki on kaikkea muuta kun kaunista ja ihanaa. Itselläni on pieni lapsi ja hän on alusta alkaen ollut vaativa hoidettava, vauvallani oli koliikkia (imetys ei heti onnistunut) eikä siinä tilanteessa tullut mieleen se äitiyden autuus. Nyt on taas uhma-aika jolloin ottaa pultit ties mistäkin ja kauhea raivarihuudot jolloin haluaisin itse vain lähteä tilanteesta pois vaikka viikoksi. Kotona ollessa ei ole muuta tekemistä kuin ruuanlaitto, tiskaaminen, pyykinpesu, siivous. Olen vain joku palvelija ja alistuja joka täytyisi aina sormia napsauttamalla olla aina se täydellinen äiti. Lapsi haluaa olla kokoajan sylissä eikä viihdy hetkeäkään yksin.

Tutulleni on tulossa vauva ja kyseli milloin meille tulee perheenlisäystä ja kun sanoin ettei vähään aikaan niin iski sitten silmää että "no kyllä se vauvakuume tulee kun näet meidän nyytin". Just... ehkä katselen vierestä että kuinka vaativa olento se on... ja kuinka selviää kahdesta muusta vilkkaasta lapsesta siinä sivussa.

6

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voiton puolella

      Nyt ennen kuin kukaan ehtii haukkumaan sinut lyttyyn (kuten tällä palstalla on perinteenä), sanon, että ihanan rehellinen kirjoitus.

      Tätähän tämä on. Kuvasit äitiyttä suorastaan kristallinkirkkaasti.

      Mutta älä huoli, kyllä se siitä kohta helpottuu. Minustakin tuntui siinä uhman kohdalla, että eikö tämä helvetti lopu ikinä. Mutta sitten lapsi alkoi olla hoitoiässä ja pääsi hyvään hoitopaikkaan: pieni ryhmä, kivat tädit, PAAAALJON tekemistä. Nyt on aikaa sitten äidillekin ja äidin elämälle. Lapsikin tuntuu rauhoittuneen jotenkin ja yöt sujuvat ihan nukkuen, kun on päivällä saanut touhuta ihan väkkäränä. Jossain vaiheessa äiti ei enää riitä.

      Nyt vaan jaksa sitkeästi vielä hetki! Olet jo voiton puolella.

      Ja niin, tämäkin viesti saa haukkuja ja miinusta. Laittakaa tulemaan vaan.

      • kuvasi ehkä

        omaa ja sinun äityittä osuvasti mutta ei kaikilla ole noin negatiivinen meininki.


    • Ei täydellinen

      Vaaditko itseltäsi liikaa tai vaatiiko miehesi? Itse jätin siivoamista ym. vähemmälle. Okei mies napisi, mutta so what? Nyt kun mies on välillä joitakin päiviä lapsen kanssa, ihan samanlainen kaaos kotona on kun silloin kun minä olin. Eikä ruokakaan ole aina tehtynä.

      Itsellä vauva-aika ja ehkä 1 1/2 vuoteen saakka oli rankinta. Lapsella onneksi ei ole ollut juuri uhmaikää (koputtaa puuta). Välillä olen edelleen väsynyt, mutta kyllä se äitiyden ihmeyskin on tullut tutuksi. Ihmettelen onneani ja lapseni ihanuutta päivittäin. Toivon mukaan sullakin vielä helpottaa.

    • masentuneeltavaikutt

      Eikö sinulla ole ketään joka auttaa kotona ja päästää sinut välillä lepäämään tai "ulos"? Yleensä löytyy isovanhempia tai muita sukulaisia ihan jopa mielellään. Lapsi saattaa heittäytyä hankalaksi vaistotessaan että olet etäinen ja välinpitämätön, ts. "laadullisesti heikko äitiys" saattaa aiheuttaa jatkuvaa kitinää ja kontaktintarvetta. Ehdotan että kerrot neuvolassa asiat just kuin ne on. Tukitoimia, tukitoimia..

    • sddeess

      Itsellä tuli tuollaisia tunteita siinä vaiheessa kun rupesin tylsistymään. Alat liikkumaan lapsen kanssa ihmisten ilmoilla. Yksi lapsi menee äidin reissussa ihan hyvin. Aina ei tarvitse mennä lapsen ehdoilla. Lapsenkin on hyvä tottua mukautumaan äidin menoihin. Se on elämää. Älä usko kasvatusoppaita. Älä pyri suorittamaan. Määrittele itse hyvä äitiys. Suuret linjat. Lasta ei ole tarkoitus pitää aina tyytyväisenä, ihan pientä sylivauvaa lukuunottamatta.

    • 30 vuoden riasa

      Ei tällaiseen maailmaan mitään lapsia kannata tehdä.

      Korkeintaa 1, jos ihan välttämättä haluaa sellasen riasakseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      424
      4655
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1660
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1401
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1309
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1204
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1141
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      950
    9. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    10. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      827
    Aihe