Plaanaa edes joskus niin on parempi olla

plaanaa

29

476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viestit, joissa on pelkkä linkki vailla muuta sisältöä ovat Suomi24:n sääntöjen vastaisia. Jatkossa ne poistetaan sen enempää kyselemättä.

      Voit kerrata säännöt täältä:

      http://www.suomi24.fi/opastus/s24/saannot/

    • Pogo plaanaa

      Eilen tuli Ari Huusela ohi Pogo 40 -veneellään. Hienosti plaanasikin. Mutta eihän tuo nyt mikään perhevene ole. Mikä pakkomielle sinulla on ajatella, että me tavalliset purjehtijat saisimme jotain lisää, kun seilaisimme tuollaisilla? Oma veneeni on varmaan sellainen uppotukki, mutta kyllä sekin sen 8 solmua purjeilla kulkee, enemmänkin jos jaksaa viritellä. Se riittää minulle hyvin.

    • 1200
      • Matkamiäs

        Tuohonkun vielä rakentaa jonkinverran tunnelmaa, niin voisi viihtyäkin perhe siellä satamissa?
        Mikä tarve on määritellä purjehdusta VAIN tuohon plaanavien runkojen suuntaan? Minä ainakin olen jo nuorena pannut etusijalle MATKAVENEESSÄ hyvät/vakaat purjehdusominaisuudet. Se tarkoittaa (minulle) rungon tiimalasimuotoa, puolipitkää köliä, kapenevaa perää, vanhahtavaa puupintaista sisustusta ja isoja tankkeja polttoaineelle sekä käyttövedelle.
        Olen myös harrastanut jonkin verran kilpapurjehdusta, jolloin veneeseen kohdistuneet tarpeet ovat olleet aivan päinvastaisia edellä kertomiini verrattuna.
        KYSE ON SIIS KAHDESTA ERI LAJISTA! Ei Huuselakaan kisansa jälkeen lähde perheensä kanssa Pogollaan kesälomapurjehdukselle.


      • 53425
        Matkamiäs kirjoitti:

        Tuohonkun vielä rakentaa jonkinverran tunnelmaa, niin voisi viihtyäkin perhe siellä satamissa?
        Mikä tarve on määritellä purjehdusta VAIN tuohon plaanavien runkojen suuntaan? Minä ainakin olen jo nuorena pannut etusijalle MATKAVENEESSÄ hyvät/vakaat purjehdusominaisuudet. Se tarkoittaa (minulle) rungon tiimalasimuotoa, puolipitkää köliä, kapenevaa perää, vanhahtavaa puupintaista sisustusta ja isoja tankkeja polttoaineelle sekä käyttövedelle.
        Olen myös harrastanut jonkin verran kilpapurjehdusta, jolloin veneeseen kohdistuneet tarpeet ovat olleet aivan päinvastaisia edellä kertomiini verrattuna.
        KYSE ON SIIS KAHDESTA ERI LAJISTA! Ei Huuselakaan kisansa jälkeen lähde perheensä kanssa Pogollaan kesälomapurjehdukselle.

        " Se tarkoittaa (minulle) rungon tiimalasimuotoa, puolipitkää köliä, kapenevaa perää, vanhahtavaa puupintaista sisustusta ja isoja tankkeja polttoaineelle sekä käyttövedelle."

        Kaikki tuo aiheuttaa pahoinvointia aallokossa. Pogot menevät tasaisesti.

        http://www.youtube.com/watch?v=tGlKToHEAYc


      • Perusteluja, kiitos
        53425 kirjoitti:

        " Se tarkoittaa (minulle) rungon tiimalasimuotoa, puolipitkää köliä, kapenevaa perää, vanhahtavaa puupintaista sisustusta ja isoja tankkeja polttoaineelle sekä käyttövedelle."

        Kaikki tuo aiheuttaa pahoinvointia aallokossa. Pogot menevät tasaisesti.

        http://www.youtube.com/watch?v=tGlKToHEAYc

        Avomerikruisailussa tavoitellaan nimenomaan tasaista ja mukavaa menoa, jotta elämä veneessä olisi mahdollisimman siedettävää. Jos Pogo mielestäsi täyttää nämä vaatimukset parhaiten, osaatko selittää, miksi matkapurjehtijoiden veneet eivät yleensä ole sen tyyppisiä?

        Äläkä nyt vastaa millään lapsellisilla utv-heitoilla tai Youtube-linkeillä, vaan perustele ihan asiallisesti, miksi pidät plaanaavia kilpaveneitä parhaina kaikkiin tarkoituksiin.


      • helppoakauraa
        Perusteluja, kiitos kirjoitti:

        Avomerikruisailussa tavoitellaan nimenomaan tasaista ja mukavaa menoa, jotta elämä veneessä olisi mahdollisimman siedettävää. Jos Pogo mielestäsi täyttää nämä vaatimukset parhaiten, osaatko selittää, miksi matkapurjehtijoiden veneet eivät yleensä ole sen tyyppisiä?

        Äläkä nyt vastaa millään lapsellisilla utv-heitoilla tai Youtube-linkeillä, vaan perustele ihan asiallisesti, miksi pidät plaanaavia kilpaveneitä parhaina kaikkiin tarkoituksiin.

        "perustele ihan asiallisesti, miksi pidät plaanaavia kilpaveneitä parhaina kaikkiin tarkoituksiin. "

        F=ma, eli tarvitaan suurempi voima suuremman massan liikutteluun. Painavampi vene etenee huonommin joka kelissä ja on herkempi keinumiselle kuin kevyempi.


      • Perusteluja, kiitos
        helppoakauraa kirjoitti:

        "perustele ihan asiallisesti, miksi pidät plaanaavia kilpaveneitä parhaina kaikkiin tarkoituksiin. "

        F=ma, eli tarvitaan suurempi voima suuremman massan liikutteluun. Painavampi vene etenee huonommin joka kelissä ja on herkempi keinumiselle kuin kevyempi.

        Ok.

        Miksi tämä viisautesi ei ole mennyt jakeluun maailman matkapurjehtijoille?


      • Kaavasta
        helppoakauraa kirjoitti:

        "perustele ihan asiallisesti, miksi pidät plaanaavia kilpaveneitä parhaina kaikkiin tarkoituksiin. "

        F=ma, eli tarvitaan suurempi voima suuremman massan liikutteluun. Painavampi vene etenee huonommin joka kelissä ja on herkempi keinumiselle kuin kevyempi.

        a=kiihtyvyys

        Eli samalla voimalla saadaan kevyempään veneeseen suuremmat kiihtyvyydet ja näin äkkinäisemmät liikkeet. Niinkö?


      • ...
        53425 kirjoitti:

        " Se tarkoittaa (minulle) rungon tiimalasimuotoa, puolipitkää köliä, kapenevaa perää, vanhahtavaa puupintaista sisustusta ja isoja tankkeja polttoaineelle sekä käyttövedelle."

        Kaikki tuo aiheuttaa pahoinvointia aallokossa. Pogot menevät tasaisesti.

        http://www.youtube.com/watch?v=tGlKToHEAYc

        Näissä kaikissa kruisailuvideoissa ongelma on se, että kun on nähnyt yhden, on nähnyt ne kaikki. Aina löytyy uusia videoita, mutta eipä juurikaan mitään uutta nähtävää.


      • 123232
        Kaavasta kirjoitti:

        a=kiihtyvyys

        Eli samalla voimalla saadaan kevyempään veneeseen suuremmat kiihtyvyydet ja näin äkkinäisemmät liikkeet. Niinkö?

        Kevympi vene mene lujempaa kuin painavampi ja vauhti vakauttaa menoa.


      • 2f23f
        Perusteluja, kiitos kirjoitti:

        Ok.

        Miksi tämä viisautesi ei ole mennyt jakeluun maailman matkapurjehtijoille?

        "Miksi tämä viisautesi ei ole mennyt jakeluun maailman matkapurjehtijoille?"

        Onhan:

        http://www.pogostructures.com/


      • Q.E.D.
        123232 kirjoitti:

        Kevympi vene mene lujempaa kuin painavampi ja vauhti vakauttaa menoa.

        Kaavan mukaan a=F/m. Siis mitä kevyempi vene ja mitä suuremmat voimat, sitä suuremmat ovat kiihyvyydet. Siitä seuraa, että kevyt vene jyskii ärhäkämmin. Laakea vedenlainen runko puolestaan tuottaa aallokossa suurempia voimia kuin vanha viinilasirunko. Lopuksi suurempi nopeus taitaa kasvattaa voimia vielä neliössä.

        Kun tutkimusten mukaan nimenomaan kiihtyvyydet ovat meritaudin alkulähde, on jodlari itse tullut todistaneeksi oman väitteensä nurin.


      • Miksi vauhti?
        123232 kirjoitti:

        Kevympi vene mene lujempaa kuin painavampi ja vauhti vakauttaa menoa.

        Millä tavalla ja minkä mekanismin kautta "vauhti vakauttaa menoa"?


      • Kerro taustoistasi
        2f23f kirjoitti:

        "Miksi tämä viisautesi ei ole mennyt jakeluun maailman matkapurjehtijoille?"

        Onhan:

        http://www.pogostructures.com/

        Esität aika varmoja mielipiteitä.

        Niitä voisi arvioida ehkä paremmin, jos kertoisit, millaista purjehduskokemusta ja millaisilla veneillä sinulla itselläsi on?

        Et varmaankaan ole ihan vain nettipurjehtija, kun noin paljon olet äänessä. Vai?


      • gwegg
        Q.E.D. kirjoitti:

        Kaavan mukaan a=F/m. Siis mitä kevyempi vene ja mitä suuremmat voimat, sitä suuremmat ovat kiihyvyydet. Siitä seuraa, että kevyt vene jyskii ärhäkämmin. Laakea vedenlainen runko puolestaan tuottaa aallokossa suurempia voimia kuin vanha viinilasirunko. Lopuksi suurempi nopeus taitaa kasvattaa voimia vielä neliössä.

        Kun tutkimusten mukaan nimenomaan kiihtyvyydet ovat meritaudin alkulähde, on jodlari itse tullut todistaneeksi oman väitteensä nurin.

        "Kaavan mukaan a=F/m. Siis mitä kevyempi vene ja mitä suuremmat voimat, sitä suuremmat ovat kiihyvyydet."

        Tasaisessa tuulessa purjevene ei kiihdy. F on massan eteenpäin liikuttamiseen tarvittava voima ja mitä painavampi vene, sitä hitaampi vene.

        "Kun tutkimusten mukaan nimenomaan kiihtyvyydet ovat meritaudin alkulähde"

        Meritauti syntyy keinuvasta liikeesta ja keinuminen on pienempää mitä kovempaa alus kulkee.


      • 213+2
        Kerro taustoistasi kirjoitti:

        Esität aika varmoja mielipiteitä.

        Niitä voisi arvioida ehkä paremmin, jos kertoisit, millaista purjehduskokemusta ja millaisilla veneillä sinulla itselläsi on?

        Et varmaankaan ole ihan vain nettipurjehtija, kun noin paljon olet äänessä. Vai?

        Lue Anna ja Me naiset lehteä jos noin paljon ihmisten taustat kiinnostaa.


      • taas väärin
        gwegg kirjoitti:

        "Kaavan mukaan a=F/m. Siis mitä kevyempi vene ja mitä suuremmat voimat, sitä suuremmat ovat kiihyvyydet."

        Tasaisessa tuulessa purjevene ei kiihdy. F on massan eteenpäin liikuttamiseen tarvittava voima ja mitä painavampi vene, sitä hitaampi vene.

        "Kun tutkimusten mukaan nimenomaan kiihtyvyydet ovat meritaudin alkulähde"

        Meritauti syntyy keinuvasta liikeesta ja keinuminen on pienempää mitä kovempaa alus kulkee.

        Noinhan se olisi, jos ei meressä olisi aaltoja. Mutta kun niitä on. Meritautia aiheuttavista tekijöistä on paljon tutkimustietoa, otahan edes hiukkasen niistä selvää, muu on pelkkää jodlarointia. Tai pyydä joskus päästä jonkun veneellä merelle, niin saat itsekin selville.


      • tiedonjanoinen
        Matkamiäs kirjoitti:

        Tuohonkun vielä rakentaa jonkinverran tunnelmaa, niin voisi viihtyäkin perhe siellä satamissa?
        Mikä tarve on määritellä purjehdusta VAIN tuohon plaanavien runkojen suuntaan? Minä ainakin olen jo nuorena pannut etusijalle MATKAVENEESSÄ hyvät/vakaat purjehdusominaisuudet. Se tarkoittaa (minulle) rungon tiimalasimuotoa, puolipitkää köliä, kapenevaa perää, vanhahtavaa puupintaista sisustusta ja isoja tankkeja polttoaineelle sekä käyttövedelle.
        Olen myös harrastanut jonkin verran kilpapurjehdusta, jolloin veneeseen kohdistuneet tarpeet ovat olleet aivan päinvastaisia edellä kertomiini verrattuna.
        KYSE ON SIIS KAHDESTA ERI LAJISTA! Ei Huuselakaan kisansa jälkeen lähde perheensä kanssa Pogollaan kesälomapurjehdukselle.

        Olen nähnyt kymmenien vuosien aikana satoja erilaisia purjeveneitä sekä vesillä että telakalla, ja purjehtinutkin kymmeniä.
        Koskaan en ole nähnyt enkä edes kuullut tiimalasimuotoisista veneistä, joten kertoisitko niistä lisää.


    • sisustusfriikki

      Tämä utv-teema on kyllä järkyttävän monen kertaan läpijankutettu.

      Jatkan nyt omalta osaltani toiseen suuntaan: MIksi purjeveneessä täytyy olla sisällä tummaa puuta? Tietysti jos kotonakin on keinoantiikkisia mahongin näköiseksi petsattuja tyylihuonekaluja...mutta entä sellaiset joilla kotona on modernia tai talonpoikaista, vaaleata ja valoisaa, onko teidänkin mielestä vanhahtavan näköinen tummasävyinen sisustus ainoa oikea purjeveneeseen?

      Pidän itse erittäin paljon vanhoista puuveneistä ja tummuneesta puusta mutta ultramodrenissa lasikuituveneissä vaalea puu ja jopa tuollainen Pogomainen sisustus olisi mielestäni aika OK,

      • ...

        Ei ole mikään pakko olla tummaa puuta, mutta tuo Pogon sisustus oli kyllä todella kalsea. Penkinpäällisiä myöden koko sisustus näyttää siltä, että se on tarkoituskin puhdistaa painepesurilla tai ainakin vesiletkulla.

        Ja kaikista niistä paikoista mitkä on pakko puhdistaa painepesurilla, ei tule kovin mukavia mielleyhtymiä.


      • 2+19

        Tämä on tietysti täysin makuasia. Itse olen vähän sillä linjalla, että ne tummat sävyt tekevät veneestä "pesämäisellä" tavalla kodikkaan.


    • Tosiaan utv-teema on niin moneen kertaan jankutettu, että odottaisin vähän parempia argumentteja. Jos ketju menee samojen vanhojen juttujen toistoksi, voi sen aivan yhtä hyvin poistaa arvottomana.

      Tuon Pogon sisätilat ovat kyllä sen kaltaiset, että tuskin saisin perhettäni siellä viihtymään. Kisoissa varmasti hyvin asianmukainen, mutta eihän tuota selvästikään ole tehty veneessä asumiseen.

      Eikö se ole pelkästään hyvä asia että on erilaisia veneitä eri tarpeitä täyttämään? Miksi ihmeessä siihen pitää liittää mitään pahoinvointi-teemaa, tai miksi ylipäätään on tarve määritellä muiden tarpeet omien mielytymysten kautta? Eikö viime kädessä olennaista ole lähinnä se, että on valinnut itselleen ja läheisilleen sopivan veneen?

      • ...

        Aina löytyy ihmisiä, joiden mielestä oma tapa on ainoa oikea, ja usein nämä ihmiset myöskin haluavat näkemystään pakkosyöttää. Se asia ei ole sidoksissa vain purjehdukseen.


      • Nopeus ei tärkein

        Veneen nopeus on useimmille ns. tavallisille purjehtijoille aika toisarvoinen juttu. Perhepurjehduksessa asuttavuus ja vakaa meno ovat paljon tärkeämpiä asioita.

        Lisäksi yksinkertainen takila ja kunnollinen luotettava kone ovat monen toiveita.

        Itse haluaisin hieman kritisoida veneiden kokoa. Vähän turhan usein näkee yli 40-jalkaisia purkkareita, jotka eivät ole miehistönsä hallinnassa tai joilla ei yksinkertaisesti uskalleta purjehtia. Pienemmälläkin usein pärjäisi ja voisi aloitella.


      • 343242
        Nopeus ei tärkein kirjoitti:

        Veneen nopeus on useimmille ns. tavallisille purjehtijoille aika toisarvoinen juttu. Perhepurjehduksessa asuttavuus ja vakaa meno ovat paljon tärkeämpiä asioita.

        Lisäksi yksinkertainen takila ja kunnollinen luotettava kone ovat monen toiveita.

        Itse haluaisin hieman kritisoida veneiden kokoa. Vähän turhan usein näkee yli 40-jalkaisia purkkareita, jotka eivät ole miehistönsä hallinnassa tai joilla ei yksinkertaisesti uskalleta purjehtia. Pienemmälläkin usein pärjäisi ja voisi aloitella.

        "Veneen nopeus on useimmille ns. tavallisille purjehtijoille aika toisarvoinen juttu. "

        Lapset haluvat nopeasti rantaan ja hyvät satamapaikat menevät nopeimmille, joten on merkitystä

        "Perhepurjehduksessa asuttavuus ja vakaa meno ovat paljon tärkeämpiä asioita."

        Nämä ominaisuudet löytyvät plaanavista veneistä.

        http://www.youtube.com/watch?v=iTzV18Yospk


      • Onko tuttuja veneitä
        343242 kirjoitti:

        "Veneen nopeus on useimmille ns. tavallisille purjehtijoille aika toisarvoinen juttu. "

        Lapset haluvat nopeasti rantaan ja hyvät satamapaikat menevät nopeimmille, joten on merkitystä

        "Perhepurjehduksessa asuttavuus ja vakaa meno ovat paljon tärkeämpiä asioita."

        Nämä ominaisuudet löytyvät plaanavista veneistä.

        http://www.youtube.com/watch?v=iTzV18Yospk

        Oletko purjehtinut isoilla plaanaavilla purjeveneillä?


    • sisustusfriikki

      Ohan tuo kyllä tarkemmin katsottuna aika karu - ei siksi että se on vaalea ja valoisa, vaan siksi että se on kosteutta kestävän verhoilematon. Värimaailma on mielestäni ihan kiva, silti.

      Joku toinen uusi 30 jalkainen taisi myös olla vaalea sisältä, sitä verrattiin kai Ikeaan...? Ymmärrän kyllä kodikkuuden vaatimuksen ja viihdyn puuveneessä, mutta kun ei himassakaan harrasta puhvelinnahka-mahonkipetsi- möhköhuonekaluja niin tulee mieleen että onko modernin hi-tech-purkkarin pakko näyttää sisältä satavuotiaalta?

      • uusi ja vanha

        Moderni vene antiikkisisustuksella vaikuttaa lähinnä feikiltä. Oikea vanhan ajan puusisustus on tekijälle niin kalliskin, ettei myytyä saa.

        Kotona pääväri on valkoinen ja sisustus muutenkin modernimpaa skandivaavista tyyliä. Mutta silti tunnen oloni todella kodikkaaksi myös veneen perinteisessä lakatussa mahonki/teak -miljöössä pyöreiksi laminoituine kalusteiden nurkkineen. Eihän kodin ja veneen pidäkään olla toistensa kopioita. Laivan kajuutaksi sisustaisin kotona korkeintaan saunan takkahuoneen, mutta sitäkään en ole tehnyt.


    Ketjusta on poistettu 27 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1489
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      583
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe