Plaanaa edes joskus niin on parempi olla

plaanaa

29

402

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viestit, joissa on pelkkä linkki vailla muuta sisältöä ovat Suomi24:n sääntöjen vastaisia. Jatkossa ne poistetaan sen enempää kyselemättä.

Voit kerrata säännöt täältä:

http://www.suomi24.fi/opastus/s24/saannot/

• Pogo plaanaa

Eilen tuli Ari Huusela ohi Pogo 40 -veneellään. Hienosti plaanasikin. Mutta eihän tuo nyt mikään perhevene ole. Mikä pakkomielle sinulla on ajatella, että me tavalliset purjehtijat saisimme jotain lisää, kun seilaisimme tuollaisilla? Oma veneeni on varmaan sellainen uppotukki, mutta kyllä sekin sen 8 solmua purjeilla kulkee, enemmänkin jos jaksaa viritellä. Se riittää minulle hyvin.

• 1200
      • Matkamiäs

Tuohonkun vielä rakentaa jonkinverran tunnelmaa, niin voisi viihtyäkin perhe siellä satamissa?
        Mikä tarve on määritellä purjehdusta VAIN tuohon plaanavien runkojen suuntaan? Minä ainakin olen jo nuorena pannut etusijalle MATKAVENEESSÄ hyvät/vakaat purjehdusominaisuudet. Se tarkoittaa (minulle) rungon tiimalasimuotoa, puolipitkää köliä, kapenevaa perää, vanhahtavaa puupintaista sisustusta ja isoja tankkeja polttoaineelle sekä käyttövedelle.
        Olen myös harrastanut jonkin verran kilpapurjehdusta, jolloin veneeseen kohdistuneet tarpeet ovat olleet aivan päinvastaisia edellä kertomiini verrattuna.
        KYSE ON SIIS KAHDESTA ERI LAJISTA! Ei Huuselakaan kisansa jälkeen lähde perheensä kanssa Pogollaan kesälomapurjehdukselle.

• 53425
        Matkamiäs kirjoitti:

Tuohonkun vielä rakentaa jonkinverran tunnelmaa, niin voisi viihtyäkin perhe siellä satamissa?
        Mikä tarve on määritellä purjehdusta VAIN tuohon plaanavien runkojen suuntaan? Minä ainakin olen jo nuorena pannut etusijalle MATKAVENEESSÄ hyvät/vakaat purjehdusominaisuudet. Se tarkoittaa (minulle) rungon tiimalasimuotoa, puolipitkää köliä, kapenevaa perää, vanhahtavaa puupintaista sisustusta ja isoja tankkeja polttoaineelle sekä käyttövedelle.
        Olen myös harrastanut jonkin verran kilpapurjehdusta, jolloin veneeseen kohdistuneet tarpeet ovat olleet aivan päinvastaisia edellä kertomiini verrattuna.
        KYSE ON SIIS KAHDESTA ERI LAJISTA! Ei Huuselakaan kisansa jälkeen lähde perheensä kanssa Pogollaan kesälomapurjehdukselle.

" Se tarkoittaa (minulle) rungon tiimalasimuotoa, puolipitkää köliä, kapenevaa perää, vanhahtavaa puupintaista sisustusta ja isoja tankkeja polttoaineelle sekä käyttövedelle."

Kaikki tuo aiheuttaa pahoinvointia aallokossa. Pogot menevät tasaisesti.

http://www.youtube.com/watch?v=tGlKToHEAYc

• Perusteluja, kiitos
        53425 kirjoitti:

" Se tarkoittaa (minulle) rungon tiimalasimuotoa, puolipitkää köliä, kapenevaa perää, vanhahtavaa puupintaista sisustusta ja isoja tankkeja polttoaineelle sekä käyttövedelle."

Avomerikruisailussa tavoitellaan nimenomaan tasaista ja mukavaa menoa, jotta elämä veneessä olisi mahdollisimman siedettävää. Jos Pogo mielestäsi täyttää nämä vaatimukset parhaiten, osaatko selittää, miksi matkapurjehtijoiden veneet eivät yleensä ole sen tyyppisiä?

Äläkä nyt vastaa millään lapsellisilla utv-heitoilla tai Youtube-linkeillä, vaan perustele ihan asiallisesti, miksi pidät plaanaavia kilpaveneitä parhaina kaikkiin tarkoituksiin.

• helppoakauraa
        Perusteluja, kiitos kirjoitti:

Avomerikruisailussa tavoitellaan nimenomaan tasaista ja mukavaa menoa, jotta elämä veneessä olisi mahdollisimman siedettävää. Jos Pogo mielestäsi täyttää nämä vaatimukset parhaiten, osaatko selittää, miksi matkapurjehtijoiden veneet eivät yleensä ole sen tyyppisiä?

Äläkä nyt vastaa millään lapsellisilla utv-heitoilla tai Youtube-linkeillä, vaan perustele ihan asiallisesti, miksi pidät plaanaavia kilpaveneitä parhaina kaikkiin tarkoituksiin.

"perustele ihan asiallisesti, miksi pidät plaanaavia kilpaveneitä parhaina kaikkiin tarkoituksiin. "

F=ma, eli tarvitaan suurempi voima suuremman massan liikutteluun. Painavampi vene etenee huonommin joka kelissä ja on herkempi keinumiselle kuin kevyempi.

• Perusteluja, kiitos
        helppoakauraa kirjoitti:

"perustele ihan asiallisesti, miksi pidät plaanaavia kilpaveneitä parhaina kaikkiin tarkoituksiin. "

F=ma, eli tarvitaan suurempi voima suuremman massan liikutteluun. Painavampi vene etenee huonommin joka kelissä ja on herkempi keinumiselle kuin kevyempi.

Ok.

Miksi tämä viisautesi ei ole mennyt jakeluun maailman matkapurjehtijoille?

• Kaavasta
        helppoakauraa kirjoitti:

a=kiihtyvyys

Eli samalla voimalla saadaan kevyempään veneeseen suuremmat kiihtyvyydet ja näin äkkinäisemmät liikkeet. Niinkö?

• ...
        53425 kirjoitti:

Näissä kaikissa kruisailuvideoissa ongelma on se, että kun on nähnyt yhden, on nähnyt ne kaikki. Aina löytyy uusia videoita, mutta eipä juurikaan mitään uutta nähtävää.

• 123232
        Kaavasta kirjoitti:

a=kiihtyvyys

Eli samalla voimalla saadaan kevyempään veneeseen suuremmat kiihtyvyydet ja näin äkkinäisemmät liikkeet. Niinkö?

Kevympi vene mene lujempaa kuin painavampi ja vauhti vakauttaa menoa.

• 2f23f
        Perusteluja, kiitos kirjoitti:

Ok.

Miksi tämä viisautesi ei ole mennyt jakeluun maailman matkapurjehtijoille?

"Miksi tämä viisautesi ei ole mennyt jakeluun maailman matkapurjehtijoille?"

Onhan:

http://www.pogostructures.com/

• Q.E.D.
        123232 kirjoitti:

Kaavan mukaan a=F/m. Siis mitä kevyempi vene ja mitä suuremmat voimat, sitä suuremmat ovat kiihyvyydet. Siitä seuraa, että kevyt vene jyskii ärhäkämmin. Laakea vedenlainen runko puolestaan tuottaa aallokossa suurempia voimia kuin vanha viinilasirunko. Lopuksi suurempi nopeus taitaa kasvattaa voimia vielä neliössä.

Kun tutkimusten mukaan nimenomaan kiihtyvyydet ovat meritaudin alkulähde, on jodlari itse tullut todistaneeksi oman väitteensä nurin.

• Miksi vauhti?
        123232 kirjoitti:

Millä tavalla ja minkä mekanismin kautta "vauhti vakauttaa menoa"?

• Kerro taustoistasi
        2f23f kirjoitti:

"Miksi tämä viisautesi ei ole mennyt jakeluun maailman matkapurjehtijoille?"

Onhan:

http://www.pogostructures.com/

Esität aika varmoja mielipiteitä.

Niitä voisi arvioida ehkä paremmin, jos kertoisit, millaista purjehduskokemusta ja millaisilla veneillä sinulla itselläsi on?

Et varmaankaan ole ihan vain nettipurjehtija, kun noin paljon olet äänessä. Vai?

• gwegg
        Q.E.D. kirjoitti:

Kaavan mukaan a=F/m. Siis mitä kevyempi vene ja mitä suuremmat voimat, sitä suuremmat ovat kiihyvyydet. Siitä seuraa, että kevyt vene jyskii ärhäkämmin. Laakea vedenlainen runko puolestaan tuottaa aallokossa suurempia voimia kuin vanha viinilasirunko. Lopuksi suurempi nopeus taitaa kasvattaa voimia vielä neliössä.

Kun tutkimusten mukaan nimenomaan kiihtyvyydet ovat meritaudin alkulähde, on jodlari itse tullut todistaneeksi oman väitteensä nurin.

"Kaavan mukaan a=F/m. Siis mitä kevyempi vene ja mitä suuremmat voimat, sitä suuremmat ovat kiihyvyydet."

Tasaisessa tuulessa purjevene ei kiihdy. F on massan eteenpäin liikuttamiseen tarvittava voima ja mitä painavampi vene, sitä hitaampi vene.

"Kun tutkimusten mukaan nimenomaan kiihtyvyydet ovat meritaudin alkulähde"

Meritauti syntyy keinuvasta liikeesta ja keinuminen on pienempää mitä kovempaa alus kulkee.

• 213+2
        Kerro taustoistasi kirjoitti:

Esität aika varmoja mielipiteitä.

Niitä voisi arvioida ehkä paremmin, jos kertoisit, millaista purjehduskokemusta ja millaisilla veneillä sinulla itselläsi on?

Et varmaankaan ole ihan vain nettipurjehtija, kun noin paljon olet äänessä. Vai?

Lue Anna ja Me naiset lehteä jos noin paljon ihmisten taustat kiinnostaa.

• taas väärin
        gwegg kirjoitti:

"Kaavan mukaan a=F/m. Siis mitä kevyempi vene ja mitä suuremmat voimat, sitä suuremmat ovat kiihyvyydet."

Tasaisessa tuulessa purjevene ei kiihdy. F on massan eteenpäin liikuttamiseen tarvittava voima ja mitä painavampi vene, sitä hitaampi vene.

"Kun tutkimusten mukaan nimenomaan kiihtyvyydet ovat meritaudin alkulähde"

Meritauti syntyy keinuvasta liikeesta ja keinuminen on pienempää mitä kovempaa alus kulkee.

Noinhan se olisi, jos ei meressä olisi aaltoja. Mutta kun niitä on. Meritautia aiheuttavista tekijöistä on paljon tutkimustietoa, otahan edes hiukkasen niistä selvää, muu on pelkkää jodlarointia. Tai pyydä joskus päästä jonkun veneellä merelle, niin saat itsekin selville.

• tiedonjanoinen
        Matkamiäs kirjoitti:

Olen nähnyt kymmenien vuosien aikana satoja erilaisia purjeveneitä sekä vesillä että telakalla, ja purjehtinutkin kymmeniä.
        Koskaan en ole nähnyt enkä edes kuullut tiimalasimuotoisista veneistä, joten kertoisitko niistä lisää.

• sisustusfriikki

Tämä utv-teema on kyllä järkyttävän monen kertaan läpijankutettu.

Jatkan nyt omalta osaltani toiseen suuntaan: MIksi purjeveneessä täytyy olla sisällä tummaa puuta? Tietysti jos kotonakin on keinoantiikkisia mahongin näköiseksi petsattuja tyylihuonekaluja...mutta entä sellaiset joilla kotona on modernia tai talonpoikaista, vaaleata ja valoisaa, onko teidänkin mielestä vanhahtavan näköinen tummasävyinen sisustus ainoa oikea purjeveneeseen?

Pidän itse erittäin paljon vanhoista puuveneistä ja tummuneesta puusta mutta ultramodrenissa lasikuituveneissä vaalea puu ja jopa tuollainen Pogomainen sisustus olisi mielestäni aika OK,

• ...

Ei ole mikään pakko olla tummaa puuta, mutta tuo Pogon sisustus oli kyllä todella kalsea. Penkinpäällisiä myöden koko sisustus näyttää siltä, että se on tarkoituskin puhdistaa painepesurilla tai ainakin vesiletkulla.

Ja kaikista niistä paikoista mitkä on pakko puhdistaa painepesurilla, ei tule kovin mukavia mielleyhtymiä.

• 2+19

Tämä on tietysti täysin makuasia. Itse olen vähän sillä linjalla, että ne tummat sävyt tekevät veneestä "pesämäisellä" tavalla kodikkaan.

• Tosiaan utv-teema on niin moneen kertaan jankutettu, että odottaisin vähän parempia argumentteja. Jos ketju menee samojen vanhojen juttujen toistoksi, voi sen aivan yhtä hyvin poistaa arvottomana.

Tuon Pogon sisätilat ovat kyllä sen kaltaiset, että tuskin saisin perhettäni siellä viihtymään. Kisoissa varmasti hyvin asianmukainen, mutta eihän tuota selvästikään ole tehty veneessä asumiseen.

Eikö se ole pelkästään hyvä asia että on erilaisia veneitä eri tarpeitä täyttämään? Miksi ihmeessä siihen pitää liittää mitään pahoinvointi-teemaa, tai miksi ylipäätään on tarve määritellä muiden tarpeet omien mielytymysten kautta? Eikö viime kädessä olennaista ole lähinnä se, että on valinnut itselleen ja läheisilleen sopivan veneen?

• ...

Aina löytyy ihmisiä, joiden mielestä oma tapa on ainoa oikea, ja usein nämä ihmiset myöskin haluavat näkemystään pakkosyöttää. Se asia ei ole sidoksissa vain purjehdukseen.

• Nopeus ei tärkein

Veneen nopeus on useimmille ns. tavallisille purjehtijoille aika toisarvoinen juttu. Perhepurjehduksessa asuttavuus ja vakaa meno ovat paljon tärkeämpiä asioita.

Lisäksi yksinkertainen takila ja kunnollinen luotettava kone ovat monen toiveita.

Itse haluaisin hieman kritisoida veneiden kokoa. Vähän turhan usein näkee yli 40-jalkaisia purkkareita, jotka eivät ole miehistönsä hallinnassa tai joilla ei yksinkertaisesti uskalleta purjehtia. Pienemmälläkin usein pärjäisi ja voisi aloitella.

• 343242
        Nopeus ei tärkein kirjoitti:

Veneen nopeus on useimmille ns. tavallisille purjehtijoille aika toisarvoinen juttu. Perhepurjehduksessa asuttavuus ja vakaa meno ovat paljon tärkeämpiä asioita.

Lisäksi yksinkertainen takila ja kunnollinen luotettava kone ovat monen toiveita.

Itse haluaisin hieman kritisoida veneiden kokoa. Vähän turhan usein näkee yli 40-jalkaisia purkkareita, jotka eivät ole miehistönsä hallinnassa tai joilla ei yksinkertaisesti uskalleta purjehtia. Pienemmälläkin usein pärjäisi ja voisi aloitella.

"Veneen nopeus on useimmille ns. tavallisille purjehtijoille aika toisarvoinen juttu. "

Lapset haluvat nopeasti rantaan ja hyvät satamapaikat menevät nopeimmille, joten on merkitystä

"Perhepurjehduksessa asuttavuus ja vakaa meno ovat paljon tärkeämpiä asioita."

Nämä ominaisuudet löytyvät plaanavista veneistä.

http://www.youtube.com/watch?v=iTzV18Yospk

• Onko tuttuja veneitä
        343242 kirjoitti:

"Veneen nopeus on useimmille ns. tavallisille purjehtijoille aika toisarvoinen juttu. "

Lapset haluvat nopeasti rantaan ja hyvät satamapaikat menevät nopeimmille, joten on merkitystä

"Perhepurjehduksessa asuttavuus ja vakaa meno ovat paljon tärkeämpiä asioita."

Nämä ominaisuudet löytyvät plaanavista veneistä.

http://www.youtube.com/watch?v=iTzV18Yospk

Oletko purjehtinut isoilla plaanaavilla purjeveneillä?

• sisustusfriikki

Ohan tuo kyllä tarkemmin katsottuna aika karu - ei siksi että se on vaalea ja valoisa, vaan siksi että se on kosteutta kestävän verhoilematon. Värimaailma on mielestäni ihan kiva, silti.

Joku toinen uusi 30 jalkainen taisi myös olla vaalea sisältä, sitä verrattiin kai Ikeaan...? Ymmärrän kyllä kodikkuuden vaatimuksen ja viihdyn puuveneessä, mutta kun ei himassakaan harrasta puhvelinnahka-mahonkipetsi- möhköhuonekaluja niin tulee mieleen että onko modernin hi-tech-purkkarin pakko näyttää sisältä satavuotiaalta?

• uusi ja vanha

Moderni vene antiikkisisustuksella vaikuttaa lähinnä feikiltä. Oikea vanhan ajan puusisustus on tekijälle niin kalliskin, ettei myytyä saa.

Kotona pääväri on valkoinen ja sisustus muutenkin modernimpaa skandivaavista tyyliä. Mutta silti tunnen oloni todella kodikkaaksi myös veneen perinteisessä lakatussa mahonki/teak -miljöössä pyöreiksi laminoituine kalusteiden nurkkineen. Eihän kodin ja veneen pidäkään olla toistensa kopioita. Laivan kajuutaksi sisustaisin kotona korkeintaan saunan takkahuoneen, mutta sitäkään en ole tehnyt.

Ketjusta on poistettu 27 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3336
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1848
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1556
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      77
      1169
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      972
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      806
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe