Olen pitkään ollut kiinnostunut metsästyksen aloittamisesta, mutta perheestäni tai lähipiirissäni ei ole juurikaan ollut lain harrastajia joten aloittaminen on jäänyt. Mutta nyt kun olen tavoittanut täysi-ikäisyyden niin olisin kiinnostunut aloittamaan ja ehkäpä myöskin ostamaan oman haulikon. Joten onko mitään neuvoja miten tästä nyt jatketaan miten metsästyskortin hankkimis prosessi lähtee käyntiin, ja minkälainen lainsäädäntö nykyään on tuossa haulikon ostamisessa ?
Aloittava metsästäjä
2
186
Vastaukset
Helpointa lienee että ilmoitat ittes tommoselle kurssille:
http://riista.fi/metsastys/palvelut-metsastajalle/metsastajatutkinto/
Korvat höröllä muutama päivä kurssilla ja hyväksytysti koe läpi ---> Sinulla on metsästyskortti. Kurssilla osanneevat myös opastaa ensi aseen hankinnassa ja poliisin sivuilta löytynee tarkemmat ohjeet paperisotaan kun vähän jaksat etsiä.
Vinkki: Kun varailet aikoja poliisille lupahaastatteluun niin mikäli lähimmän poliisilaitoksesi vapaat ajat ovat viikkojen päässä niin kysäseppä pienemmän naapurikuntasi tilanne, niissä monesti lyhemmät jonot.- arska_82
Hyvä vastaus kala1984:selta! Jos jotain lisäisen niin... vois vaikka netistä ettiä metsästäjän oppaan. Siis sen mistä tilata. Sen kun tilaa ja lukee ajan kans niin vaikka kuinka kurssinkin kävis(joka ei kokeeseen ole pakollinen) saa hyvää tietoa kummiskin ja enemmän jää mieleen kuin parin päivän kurssilla. Sen lisäksi jää paksu opas itselle jota voi lueskella myöhemminkin. Kerroit ettei lähipiirissäsi ole metsästyksen harrastajia. Jos suinkin mahdollista niin kannattaa hankkitua mitä kautta hyvänsä sellasiten kavereiden mukaan joilla kokemusta jos vain mahdollista. Heiltä saa paljon oppia siitä milloin riista liikkuu ja millaisissa olosuhteissa aina riistan käsittelyyn, jopa hyviä ja helppoja vinkkejä miten riista valmistetaan ruuaksi. :) Ensi aseen valinta onkin sitten se helpoin homma siinä mielessä että kun valitsee aseen joka sopii kyseiselle riistalle ja ehkä halvimmasta päästä niin pääsee kokeilemaan omia mieltymyksiä(mitä ominaisuuksia pitää tärkeänä) voi toisen aseen hankkia siltä pohjalta ja vaikka vähän arvokkaamman sellaisen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?3825257Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.1841815Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3541793- 1151029
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl5994- 27897
Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h51747- 65735
Oishan se coolia
Kun sais maistaa sun huulia 😘 Mukavaa päivää Hei, just sulle miehelle, josta haaveilen ❤️54698- 35668