Aiheuttaako ateismi moraalittomuutta?

Toisinaan teisteiltä kuulee seuraavanlaisia väitteitä. Suora lainaus toisesta ketjusta:

"Ensinnäkin jos sanotaan ateismin johtavan moraalittomuuteen tai sillä olevan jotain negatiivista vaikutusta mihinkään, ateistit kiistävät sen hokemalla mantraa ateismi on vain jumaluskon puutetta ateismi on vain jumaluskon puutetta"

Ateismi todellakin ottaa kantaa moraalikysymyksiin yhtä paljon kuin se ottaa että lapsi menettää uskonsa joulupukkiin. Uskon puuttuminen ei ole moraalikysymys. Se, ettei ateismi sisällä moraalia tai moraalineuvoja on luonnollinen asia ja hyvä. Teistit ulkoistavat usein itse moraalinsa pyhiin teoksiin ja ehkä heidän on hankala nopeasti sisäistää ettei moraalia tarvitse saada mistään "valmiiksi annettuna"..

Ateismista puuttuu moraali mutta ateisteilla on moraalia ihmisinä sillä samalla hajonnalla mitä muidenkin ihmisten keskuudessa. Jos uskova kykenee ottamaan moraalineuvot uskonnosta ja on moraalista kiinnostunut, hän kykenee samaan moraalisuuteen myös ilman uskontoa. Ja toisaalta uskova jota ei kiinnosta uskonnon moraalineuvot, tuskin häntä kiinnostaa moraali ilman uskoakaan.

Uskontojen ongelma on siinä että suuret ihmismäärät ulkoistaa moraalinsa niihin. Ne opit otetaan vastaan varsin kyseenalaistamatta ja pohtimatta moraalia sen enempää sillä ajatuksella että jumala tietää parhaiten. Tämä toimii niin kauan kuin uskonnon opit on moraalisia. Tiedämme historiasta paljon tapauksia missä suurien ihmismassojen auktoriteettiuskoisuus on aiheuttanut paljon kärsimystä. Tämän takia on keskimäärin paljon parempaa että ihmiset luovat itse omat moraalikäsityksensä oman pohdinnan kautta koska silloin saamme suurempaa hajontaa ihmisten ratkaisuihin. Hajonta on parempi kuin miljoonat jumalan nimessä moraalittomuutta toteuttavat.

Kulttuurit ja uskonnot on tehokkaasti eksyttäneet ihmistä ihmisen omastatunnosta jota moraalitajuksikin voisi kutsua. On helpompaa ottaa neuvot kirjasta kuin pysähtyä hetkeksi miettimään jotain ratkaisua eri ihmisten näkökulmasta, että kuinka se vaikuttaa kunkin elämään.

Uskontojen moraalineuvoissa on usein myös eräs valuvika. Ne eivät huomioi lainkaan sitä että osa jättää noudattamatta niitä jolloin tilanne on kokonaan erilainen. Esimerkiksi tappaminen on luonnollisesti väärin. Mutta kun heikoimpien elämää ja terveyttä uhataa, voi tappaminen tietyissä tilanteissa muuttua moraaliseksi teoksi. Voimme vaikuttaa omaan toimintaamme eniten mutta emme toisten. Siksi moraalia pitää aina pystyä soveltamaan kulloiseen tilanteeseen jolloin pohdinta on ainoa järkevä vaihtoehto käsitellä kysymystä.

Mikäli ateistit olisivat teistejä piittaamattomampia, se todennäköisesti näkyisi myös jotenkin tilastoissa. Koen usein että ateisteja kiinnostaa moraali paljon joka voi johtua siitä etteivät he usko jumalan voivan muuttaa maailmaa, vaan he uskovat ihmisen olevan ainoa joka tähän kykenee tietyissä rajoissa. Jos teisti kyseenalaistaa moraalin merkityksettömyyden ilman jumalan olemassaoloa, hän epäsuorasti tunnustaa olevansa kiinnostunut moraalista vain pelastusta jumalalta metsästäessään, eli toisin sanoen yrittäen esittää jumalalle moraalisempaa kuin onkaan. Jos taas häntä kiinnostaa moraali riippumatta jumalan olemassaolosta, se lienee enemmän aitoa moraalin tavoittelua.

17

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaus on tässä

      Joo. Aiheuttaa.

    • ap.kolapuussa

      Korjaus:

      merkityksettömyyden=merkityksen

    • Kyllästynyt

      Avauksesi on varsin mielenkiintoinen, kiitos siitä.

      Olen myös hyvin samoilla linjoilla kanssasi. Eli ensinnäkin ihmisellä on moraalitajunsa riippumatta siitä, edustaako hän jotakin uskontoa vai eikö edusta. Moraalin ulkoistaminen on minustakin lähtökohtaisesti huolestuttavaa. Jos päätyy ajatusmalliin, että kyllä asia x on mielestäni väärin, mutta olen vain vajavainen ihminen ja jumalani tietää paremmin, joten jos jumalani sanoo toisin kuin minusta oikealta tuntuu, minä teen, kuten jumalani sanoo.

      Käytännössä kuitenkin ulkoistaminen tuntuu toimivan hyvin rajallisesti. Esimerkkinä vaikkapa moniavoisuus ja pedofilia. Kristittyjen Raamattu ei kiellä kumpaakaan, mutta uskovaiset eivät pääsääntöisesti näytä hyväksyvän tätä faktaa, vaan selittävät Raamatun olevan heidän kanssaan samoilla linjoilla ja ottavat esimerkiksi Raamatusta kohtia, jotka eivät asiaan liity, mutta joiden he kuitenkin tulkitsevat jotenkin vahvistavan heidän omaa moraalikäsitystään. Moraalia ei siis näiltä osin oltukaan ulkoistettu siinä mielessä, että tehdään mitä vain, vaan siinä mielessä, että taivutetaan ns. moraalin lähde oman moraalin mukaiseksi.

      Myös jatkuvasti täällä ajankohtainen homoseksuaalisuuskeskustelu saa siinä mielessä erilaisen näkökulman - homoseksuaalisuutta uskonnon varjolla hylkivät eivät muiden esimerkkien valossa tekisi niin, ellei heillä olisi henkilökohtaista intressiä toimia niin. Raamatussa on valtava määrä vastaavia, huomattavasti enemmän esillä olevia ja yksiselitteisempiä määräyksiä tai kieltoja, jotka samat ihmiset kuitenkin ohittavat. Homoseksuualisuuden kelpaaminen agendaksi selittyykin - ei Raamatulla, vaan omalla ajatusmaailmalla, johon Raamattu sitten vain kelpaa etäännyttäjäksi ja seläksi, jonka taa piiloutua. Että en minä muuten, mutta kun jumalani.

      Ateismi-teismi -akseli ei vaikuta minusta erityisen hallitsevalta moraalin muotoutumisessa. Moni muu seikka aina ympäröivästä kulttuurista lähtien enemmänkin. Ateismi-teismi -linjalle ehkä kuitenkin eroksi muodostuu se, miten moraalia selitetään.

      • 1+1

        >> Esimerkkinä vaikkapa (1) moniavoisuus ja (2) pedofilia.
        >> Kristittyjen Raamattu ei kiellä kumpaakaan

        Tää on taas tätä; esitetään varmoja mielipiteitä Raamatusta sen kummemmin sitä tutkimatta. Toki myönnän, että joskus Raamattua lukiessa saattaa ajatella kuinka kaikki mistä Raamattu kertoo on aina oikein tai vähintäänkin voi ajatella, että kaikki mitä Raamattu kertoo ns. uskon isien elämästä, täytyy olla oikein. Mutta niin ei ole. Raamattu vain kertoo varsin koruttomasti ihmisen oikeista ja vääristä valinnoista peittelemättä ihmisen pahuutta myös uskon isien kuten Abrahamin kohdalla.

        1) Moniavioisuus ei ole tai ollut Jumalan tahdon mukaista vaikka olikin patriarkkojen aikana maan tapa. Missään Raamatussa ei hyväksytä moniavioisuutta. Vaikka Raamattu kertoo esimerkiksi Jaakobin kahdesta vaimosta, se ei merkitse tämän olleen Jumalan tahdon mukaista. Esimerkiksi juuri Jaakobin elämään tulikin paljon surua juuri siitä syystä, että hänellä oli useampi kuin yksi vaimo. Samoin ei Jumala pitänyt oikeana Aadamin ja Eevan lankeemusta, ei Daavidin juonittelemaa murhaa eikä Pietarin pelkuruutta.

        Jumala ei ole milloinkaan pitänyt ihmisen ominaisuuksia oman valintansa perusteena. Jumalan suuruus tulee päinvastoin näkyviin siinä, että hän pystyy käyttämään työssään niitä, jotka inhimillisesti ajatellen ovat varsin sopimattomia. Niinpä Leevin suvun valinta pappissuvuksi onkin jälleen kerran osoitus Jumalan armosta. Jumalan armon kohtaaminen muuttaa ihmisen ja tekee murhamiehestäkin (kuten Sauluksesta) evankeliumin julistajan. Myös UT:n mukaiseen pyhään papistoon Jumala ottaa edelleenkin niin huoria, varkaita kuin murhamiehiäkin ja tekee heistä kuninkaallisen papiston jäseniä. Jäsenyyteen pääsy on avoin kaikille, jotka tahtovat pahuutensa vuoksi armahdettavaksi.

        Moniavioisuuteen langenneen Jaakobin vaimoista (Lea, Raakel) ja vaimojen orjattarista (Silpa, Bilha) syntyneistä Israelin heimojen kantaisistäkin meidän pitäisi nähdä kuinka Jumala panee suuruudessaan pahankin palvelemaan itseään eikä anna käsiensä tulla sidotuiksi ihmisen vajavuuden takia. Samoin voisimme ihmetellä kuinka Jumala valitsi pappisuvuksi murhanhimoisen Leevin heimon [1. Moos. 49:5-7]. Ja surmasihan tähän sukuun syntynyt Mooseskin aikanaan kiukuissaan egyptiläisen vartijan. Uskon isien väärissä valinnoissa ja viheliäisyydessä tulee esille Jumalan suuruus hoitaa vääristyneimmät ja inhottavimmatkin asia oikealle tolalle.

        2) Sen toki myönnän, ettei Raamattu ilmoita alaikärajaa avioliiton solmimiselle, mutta kaikenlainen haureus kuten raiskaaminen, avosuhteet ja jopa avioeron jälkeinen uudelleen naiminen on selvästi kielletty. Toki säännöt koskevat vain todellisia Kristuksen seuraajia, eivätkä itseään kristityiksi kutsuvia.


      • Kyllästynyt
        1+1 kirjoitti:

        >> Esimerkkinä vaikkapa (1) moniavoisuus ja (2) pedofilia.
        >> Kristittyjen Raamattu ei kiellä kumpaakaan

        Tää on taas tätä; esitetään varmoja mielipiteitä Raamatusta sen kummemmin sitä tutkimatta. Toki myönnän, että joskus Raamattua lukiessa saattaa ajatella kuinka kaikki mistä Raamattu kertoo on aina oikein tai vähintäänkin voi ajatella, että kaikki mitä Raamattu kertoo ns. uskon isien elämästä, täytyy olla oikein. Mutta niin ei ole. Raamattu vain kertoo varsin koruttomasti ihmisen oikeista ja vääristä valinnoista peittelemättä ihmisen pahuutta myös uskon isien kuten Abrahamin kohdalla.

        1) Moniavioisuus ei ole tai ollut Jumalan tahdon mukaista vaikka olikin patriarkkojen aikana maan tapa. Missään Raamatussa ei hyväksytä moniavioisuutta. Vaikka Raamattu kertoo esimerkiksi Jaakobin kahdesta vaimosta, se ei merkitse tämän olleen Jumalan tahdon mukaista. Esimerkiksi juuri Jaakobin elämään tulikin paljon surua juuri siitä syystä, että hänellä oli useampi kuin yksi vaimo. Samoin ei Jumala pitänyt oikeana Aadamin ja Eevan lankeemusta, ei Daavidin juonittelemaa murhaa eikä Pietarin pelkuruutta.

        Jumala ei ole milloinkaan pitänyt ihmisen ominaisuuksia oman valintansa perusteena. Jumalan suuruus tulee päinvastoin näkyviin siinä, että hän pystyy käyttämään työssään niitä, jotka inhimillisesti ajatellen ovat varsin sopimattomia. Niinpä Leevin suvun valinta pappissuvuksi onkin jälleen kerran osoitus Jumalan armosta. Jumalan armon kohtaaminen muuttaa ihmisen ja tekee murhamiehestäkin (kuten Sauluksesta) evankeliumin julistajan. Myös UT:n mukaiseen pyhään papistoon Jumala ottaa edelleenkin niin huoria, varkaita kuin murhamiehiäkin ja tekee heistä kuninkaallisen papiston jäseniä. Jäsenyyteen pääsy on avoin kaikille, jotka tahtovat pahuutensa vuoksi armahdettavaksi.

        Moniavioisuuteen langenneen Jaakobin vaimoista (Lea, Raakel) ja vaimojen orjattarista (Silpa, Bilha) syntyneistä Israelin heimojen kantaisistäkin meidän pitäisi nähdä kuinka Jumala panee suuruudessaan pahankin palvelemaan itseään eikä anna käsiensä tulla sidotuiksi ihmisen vajavuuden takia. Samoin voisimme ihmetellä kuinka Jumala valitsi pappisuvuksi murhanhimoisen Leevin heimon [1. Moos. 49:5-7]. Ja surmasihan tähän sukuun syntynyt Mooseskin aikanaan kiukuissaan egyptiläisen vartijan. Uskon isien väärissä valinnoissa ja viheliäisyydessä tulee esille Jumalan suuruus hoitaa vääristyneimmät ja inhottavimmatkin asia oikealle tolalle.

        2) Sen toki myönnän, ettei Raamattu ilmoita alaikärajaa avioliiton solmimiselle, mutta kaikenlainen haureus kuten raiskaaminen, avosuhteet ja jopa avioeron jälkeinen uudelleen naiminen on selvästi kielletty. Toki säännöt koskevat vain todellisia Kristuksen seuraajia, eivätkä itseään kristityiksi kutsuvia.

        Oletuksesi vastaisesti mielipiteeni pohjaa nimenomaan Raamatun tutkimiselle.

        Olen kuullut kertomasi kaltaisia esimerkkejä ennenkin ja niihin taas pohjasin oman johtopäätökseni siitä, miten oma moraali toisinaan halutaan kirjoittaa oman uskonnon pyhän kirjan sivuille.

        Raamattu ei tosiaan ole pedofiliaa tai moniavioisuutta vastaan. Moniavioisuuteen Raamattu sisältää paljon ohjeitakin. Pedofilia taas on eri asia kuin avioton seksi ja Raamatun aikaanhan vaimot otettiin usein varsin nuorina. Ei pidä siis sekoittaa haureuden kieltämistä pedofilian kieltämiseen.

        Kiitos kuitenkin mielipiteistäsi - juuri tämänkaltaisia kirjoituksessani tarkoitin. Että vaikka Raamattu ei kiellä, ne kiellot halutaan siellä nähdä, kun oma moraali niitä vaatii.

        En tässä nyt lähde keskustelemaan Kristuksen seuraajista ja keitä he ovat, kun tiedän jo vanhastaan, että se aiheuttaa hajaannusta - ovatko niitä ne, jotka Kristus itse tunnistaa ja joilla ne merkit ovat, vaiko niitä, jotka selittävät Kristuksen sanat pois tuolta osin.


      • 1+1 kirjoitti:

        >> Esimerkkinä vaikkapa (1) moniavoisuus ja (2) pedofilia.
        >> Kristittyjen Raamattu ei kiellä kumpaakaan

        Tää on taas tätä; esitetään varmoja mielipiteitä Raamatusta sen kummemmin sitä tutkimatta. Toki myönnän, että joskus Raamattua lukiessa saattaa ajatella kuinka kaikki mistä Raamattu kertoo on aina oikein tai vähintäänkin voi ajatella, että kaikki mitä Raamattu kertoo ns. uskon isien elämästä, täytyy olla oikein. Mutta niin ei ole. Raamattu vain kertoo varsin koruttomasti ihmisen oikeista ja vääristä valinnoista peittelemättä ihmisen pahuutta myös uskon isien kuten Abrahamin kohdalla.

        1) Moniavioisuus ei ole tai ollut Jumalan tahdon mukaista vaikka olikin patriarkkojen aikana maan tapa. Missään Raamatussa ei hyväksytä moniavioisuutta. Vaikka Raamattu kertoo esimerkiksi Jaakobin kahdesta vaimosta, se ei merkitse tämän olleen Jumalan tahdon mukaista. Esimerkiksi juuri Jaakobin elämään tulikin paljon surua juuri siitä syystä, että hänellä oli useampi kuin yksi vaimo. Samoin ei Jumala pitänyt oikeana Aadamin ja Eevan lankeemusta, ei Daavidin juonittelemaa murhaa eikä Pietarin pelkuruutta.

        Jumala ei ole milloinkaan pitänyt ihmisen ominaisuuksia oman valintansa perusteena. Jumalan suuruus tulee päinvastoin näkyviin siinä, että hän pystyy käyttämään työssään niitä, jotka inhimillisesti ajatellen ovat varsin sopimattomia. Niinpä Leevin suvun valinta pappissuvuksi onkin jälleen kerran osoitus Jumalan armosta. Jumalan armon kohtaaminen muuttaa ihmisen ja tekee murhamiehestäkin (kuten Sauluksesta) evankeliumin julistajan. Myös UT:n mukaiseen pyhään papistoon Jumala ottaa edelleenkin niin huoria, varkaita kuin murhamiehiäkin ja tekee heistä kuninkaallisen papiston jäseniä. Jäsenyyteen pääsy on avoin kaikille, jotka tahtovat pahuutensa vuoksi armahdettavaksi.

        Moniavioisuuteen langenneen Jaakobin vaimoista (Lea, Raakel) ja vaimojen orjattarista (Silpa, Bilha) syntyneistä Israelin heimojen kantaisistäkin meidän pitäisi nähdä kuinka Jumala panee suuruudessaan pahankin palvelemaan itseään eikä anna käsiensä tulla sidotuiksi ihmisen vajavuuden takia. Samoin voisimme ihmetellä kuinka Jumala valitsi pappisuvuksi murhanhimoisen Leevin heimon [1. Moos. 49:5-7]. Ja surmasihan tähän sukuun syntynyt Mooseskin aikanaan kiukuissaan egyptiläisen vartijan. Uskon isien väärissä valinnoissa ja viheliäisyydessä tulee esille Jumalan suuruus hoitaa vääristyneimmät ja inhottavimmatkin asia oikealle tolalle.

        2) Sen toki myönnän, ettei Raamattu ilmoita alaikärajaa avioliiton solmimiselle, mutta kaikenlainen haureus kuten raiskaaminen, avosuhteet ja jopa avioeron jälkeinen uudelleen naiminen on selvästi kielletty. Toki säännöt koskevat vain todellisia Kristuksen seuraajia, eivätkä itseään kristityiksi kutsuvia.

        1 1. Olet hiukan harhateillä.

        "Missään Raamatussa ei hyväksytä moniaviosuutta". Kyllä hyväksytään, ja itseasiassa Jumala hyväksyi kaikki ihmisten solmitut liitot; myös Daavidin ja Joonatanin välisen. Mistään ei Jumalalla ollut pahaa sanottavaa; paitsi Salomonin 1000 vaimosta: heidän olisi pitänyt olla kaikki Israelista.

        Mielestäni raiskausta ja avosuhdetta ei myöskään kielletä. VT:n mukaan oli tapana rakastella ja se riitti aviosuhteeseen. Se on meidän uskovien piirissä selvä avosuhde. Raiskaajalle ei taida olla muuta "rangaistusta" kuin ottaa raiskaamansa neiti vaimokseen.

        Ja jos Jumala olisi ollut jotakin avioasiaa vastaan, kyllä hän niistäkin olisi yhtä lailla kovat sanat sanonut. Ei Jumala ollut Raamatussa lainkaan mykkä.


    • 1+1

      Mahtavaa pohtivaa tekstiä sinulta Koala_puussa.

      Olen itsekin huomannut moraalin ja etiikan kiinnostavan ateisteja. Ja liberaalikristityt ne vasta näistä kiinnostuneita ovatkin. Mielestäni moraalisanan kristityn suusta kuullessaan pitäisikin hälytyskellojen soida ja tarkastella Raamatun valossa onko ihminen todella uskossa vai ei.

      Oma uskoontuloni oli itsekäs valinta pelastuksen toivossa. Uskoontultuani mieleni on muuttunut ja pyrin tietoisesti välttämään Raamatussa Jumalan tahdon vastaisiksi ilmoitettuja tekoja (kuten valehtelua, varastelua ja haureutta). Houkutukset eivät ole mihinkään kaikonneet ja tiedän mitä kaikkea tekisin jos nyt uskostani luopuisin, mutta toki ne viisaana toisilta ja esivallalta salaisin.

      Monesti olen kuullut puhutun korkeasta moraalista. Todellisuudessa puhuja ei ole itse sitä saavuttanut, eikä ole kyennyt muitakaan sen saavuttamisessa auttamaan. On tekopyhää luulla ja opettaa olevansa kuollut lihan himoille ja elävänsä moraalisesti todella korkealla tasolla vaikka sydämessä salaa himot jylläävät ja antaudutaan niiden valtaan tilaisuuden tullen. Lehtien lööpeistä tiedämme miten vaikkapa viha on lähellä murhaa. Ja lähi historiasta tiedämme miten sodissa siviilit joutuvat raiskatuiksi kuten Raamatun aikana konsanaan. Se ettemme tee pahojamme joka hetki tai edes joka kuukausi ei muuta asiaa miksikään; Ihminen on turmeltunut otus.

      Eniten etiikassa ja moraalissa minua puistattaa, että kyseessä on historiallinen tiede. Tänään pidetään hyvänä yhtä, huomenna toista, näissä oloissa tätä, noissa tuota. Esimerkiksi mitä mieltä olet lääketieteellisessä etiikassa esitetystä ajatuksesta syntymän jälkeisestä "raskauden keskeyttämisestä" [1]? Yhtyisin tässä asiantuntijoiden näkemykseen abortin kaltaisesta vanhempien oikeudesta, jos ei tappamista Raamatussa erikseen kiellettäisi. Sitäkin olen ihmetellyt miksi annetaan alkoholivalistusta vaikka monet näyttävät saavan pullosta sisällön elämäänsä. Juomareilta on kuitenkin taivasten valtakunta Raamatun mukaan evätty. Kuitenkaan tupakointia ei Raamatussa syntinä kielletä; Siihen oma järkeilynikin voi yhtyä, saahan moni siitäkin paljon nautintoa. Neuvot on todellakin helppo ottaa suoraan Kirjasta. Minun ei tarvitse miettiä miksi vaikkapa homoseksi ja ryypiskely on kielletty; Ne vain ovat ja niiden mukaan on minun eläminen. On helppoa olla moraalinen jos sen saa itse määritellä. Jos kuitenkin kaikesta huolimatta näet pahuutesi ja häpeät tekojasi käänny jo tänään Jeesuksen puoleen, jotta säästyisit ansaitsemaltasi iankaikkiselta tuomiolta perintöosalla taivasten valtakunnassa kaikkien pyhitettyjen joukossa.

      1: [Giubilini A, Minerva F, "After-birth abortion", Journal of Medical Ethics]
      http://jme.bmj.com/content/early/2012/03/01/medethics-2011-100411.full

      • Kristityillä lienee sellainen luulo, että jos ei ole Jumalaa takana vaanimassa, voi tehdä mitä haluaa ja moraali löystyy. He itse siis ovat moraalisia vain Jumalan pelosta?

        Ateismihan ei aiheuta moraalittomuutta, vaikka toki joskus joku voikin tehdä asioita, joita ei olisi halunnut. Mutta ei Jumalan pelosta, vaan moraalintunnosta. Jokaisella on toki oma käsitys moraalista; jonkun mielestä vaikka valehtelu ei ole mitään, mutta toiselle se voi olla paha teko.


      • "Eniten etiikassa ja moraalissa minua puistattaa, että kyseessä on historiallinen tiede. Tänään pidetään hyvänä yhtä, huomenna toista, näissä oloissa tätä, noissa tuota."

        Toisaalta se on hyvä asia, että se ei ole mikään kiveen hakattu totuus. Moraaliasiat eivät ole mitään yksinkertaisia asioita, joita voidaan noin vain yksinkertaisesti käsitellä.

        "On helppoa olla moraalinen jos sen saa itse määritellä."

        Päinvastoin. On helppoa olla moraalinen, jos päätösvastuun antaa jollekin muulle (tottelin vain käskyjä).

        "Jos kuitenkin kaikesta huolimatta näet pahuutesi ja häpeät tekojasi käänny jo tänään Jeesuksen puoleen, jotta säästyisit ansaitsemaltasi iankaikkiselta tuomiolta perintöosalla taivasten valtakunnassa kaikkien pyhitettyjen joukossa."

        Älyvapaa vastaus vaikeaan kysymykseen ei ole muuta kuin ongelman piilottamista itseltään, koska ei ole valmis käsittelemään vaikeaa kysymystä.


      • helsinkijokkeri kirjoitti:

        Kristityillä lienee sellainen luulo, että jos ei ole Jumalaa takana vaanimassa, voi tehdä mitä haluaa ja moraali löystyy. He itse siis ovat moraalisia vain Jumalan pelosta?

        Ateismihan ei aiheuta moraalittomuutta, vaikka toki joskus joku voikin tehdä asioita, joita ei olisi halunnut. Mutta ei Jumalan pelosta, vaan moraalintunnosta. Jokaisella on toki oma käsitys moraalista; jonkun mielestä vaikka valehtelu ei ole mitään, mutta toiselle se voi olla paha teko.

        "Mutta ei Jumalan pelosta, vaan moraalintunnosta. "

        Niin, oikeastaan voisi sanoa, että Jumalan käskyjen sokea totteleminen on moraalittomuutta, koska silloin ei ole kyse enää moraalista vaan pelkästä auktoriteetin sokeasta uskomisesta. Jokainen voi sitten miettiä, millaisia kauniita esimerkkejä historiasta löytyy, kun sellaista periaatetta on noudatettu.


      • A.Mikkonen ( ei kirj.)

        "Oma uskoontuloni oli itsekäs valinta pelastuksen toivossa. Uskoontultuani mieleni on muuttunut ja pyrin tietoisesti välttämään Raamatussa Jumalan tahdon vastaisiksi ilmoitettuja tekoja (kuten valehtelua, varastelua ja haureutta). Houkutukset eivät ole mihinkään kaikonneet ja tiedän mitä kaikkea tekisin jos nyt uskostani luopuisin, mutta toki ne viisaana toisilta ja esivallalta salaisin"
        Aikas pelottavaa tekstiä, ja toi hirvittaää myös siltä kantilta, ettet ole ainoa laatuasi. Mut toivottavasti 1 1 pysyt uskossa lopun ikääsi, ettet rupea tekemään luettelemisia asioita, mitä mielesi tekisi tehdä.


    • Tekisi mieli oikeastaan todeta, piikitellen, että ateismi aiheuttaa moraalittomuutta. Se aiheuttaa moraalittomuutta uskovaisissa. Se, ettei joku usko, saa uskovan valehtelemaan, vedättämään, liioittelemaan, väheksymään, halveksimaan. Toisaalta uskova ei kyllä tällöin ole varsinaisesti moraaliton, vaan hän seuraa gurunsa ohjetta: "joka ei ole meitä vastaan, on meidän puolellamme". Ja kun ateisti ei usko, niin uskovan mielestå ateisti on häntä vastaan ja hänet voi hyvällä syyllä polttaa - siis vertauskuvallisesti.

    • Moraalin pohja on ihmisessä yleensä jo valmiina ja tarkempi moraalin sisältö opitaan omilta vanhemmilta ja ympäristöstä. Mitään yhtä selkeää moraalia ei ole olemassa, vaan se on kulloisessakin ympäristössä se, mihin se on siinä ajan kanssa muokkautunut. Eikä se ole siinäkään tilassa täysin vakio.

      Mikään uskontojen tai kristinuskon keksintö tai itseoikeus moraali ei tietenkään ole, vaikka jopa piispa Jolkkonenkin on tuollaisen väitteen heittänyt.

      Tässä maassa moraali on yhä monelta osaltaan luterilaisen uskon sävyttämää.

      Toisen moraali voi olla toiselle moraalitonta.

      ps haastava ja vaativa aihe

    • ateismi helpottaa

      "Aiheuttaako ateismi moraalittomuutta?"

      Ateistit ovat hyvin lainkuuliaisia. Jos moraalikäsityksensä
      perustaisi väkivaltateos Raamattuun, lapsiakin pitäisi
      hakata vitsat viuhuen. Onneksi niin ei ole pakko tehdä.

    • Koala_puussa

      >>>Aiheuttaako ateismi moraalittomuutta?

    • Näillä mennään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

      Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      1
      2788
    2. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

      HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      370
      1796
    3. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

      Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      1604
    4. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

      Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1589
    5. Kimmo Kiljunen

      "Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      248
      1181
    6. Herätät kyllä

      Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      1013
    7. Mitä haluaisit sanoa

      kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      58
      994
    8. Kauan aiot vielä vastustella minua?

      Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      756
    9. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      60
      755
    10. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

      Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      25
      709
    Aihe